ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893.
53
Vooreerst de zooeven genoemden, voorts de inwoners
dier streken, die erop uit zijn èn tijd èn geld te be
sparen, terwijl het lokaal verkeer veel meer zal be-
teekenen, dan men nu reeds kau aangeven.
Overal toch waar middelen van vervoer zijn opge
richt en die later bewijzen gaven met gunstig succes
te worden geëxploiteerd, werden zij in den beginne veelal
ongunstig beoordeeld.
Bij de behandeling dier derde vraag wordt aange
haald, dat de heer Verster in zijne aanvrage om
subsidie van het lokaal verkeer niets verwachtte; het
schijnt dus dat de steller dezer vraag dat evenmin
doethierin verschilt hij dan toch met de heer Huvers,
die van bet lokaal verkeer wel iets verwachtte.
Welke waarde is te hechten aan het woord van den
heer Verster die niet het oog had op het belang der
streek maar wel op zijn eigen belang, juist het omge
keerde van het comité,
Dat comité toch heeft zich zelf niet opgeworpen bij
wijze van concessiejagers, maar is geboren geworden
tengevolge van een besluit, genomen in eene zeer talrijke
vergadering van inwoners van Zierikzee en omstreken,
die geleid werd door een bij ons en ook bij u alge
meen bekend en geacht man.
Het transitovervoer, dat de heer Verster volgens
den steller dezer derde vraag vooral verwachtte, is
thans vervallen, daar de schepen nu met ongebroken
lading naar Holland gaan, dank ook den belaBtingbe-
talenden in de betrokken streek.
Het plan van den heer Verster was een spoorweg,
die toch een veel hoogere exploitatierekening behoefde
het gemis van het door Verster verwacntte transito
vervoer zal wel niet meer bedragen dan het verschil
in de exploitatierekeningen eener stroomtram en van
een spoorweg.
Juist de brug over het Zijpe, waardoor de vaart
van Belgie naar Duitschland belemmerd was geworden,
was oorzaak, dat de heer Vester fiasco heeft ge
maakt.
Tevens ook wordt nog bij die derde vraag ter
sprake gebracht dat in den winter van 1892 op 1893
het vette vee circa 125.000 minder dan in andere
jaren opbrachtmij dunkt dit spreekt meer vóór eene
betere communicatie, dan er tegen, en deze kau dooi
de tram worden verkregen.
De vierde vraag wordt door de nota van het comité
voldoende beantwoord, weshalve ik u daarnaar verwijs.
Evenwel moet ik op eene onjuistheid wijzen.
Er is gezegd, dat op eene raadsvergadering van
Zierikzee op 18 November 1892 met algemeene stemmen
is ingestemd met het gevoelen van 2 wethouders,
beiden geboren in Zierikzee, dat die tramverbinding
niet kan beschouwd worden in het belang van Zierikzee
te zijn.
D,t is onjuist. Een der wethouders heeft een der
gelijk voorstel, echter heel anders geredigeerd, gedaan,
tegen welk voorstel de andere wethouder zich verzette,
zoodat dat voorstel slechts met 6 tegen 4 stemmen is
aangenomenonder die tegenstemmers behoorde ook
hij, die nu in de plaats van dien voorsteller is opge
treden als wethouder.
Het voorstel had echter geen andere strekking dan
om zich niet te binden aan een groot subsidie, omdat
het lokaal belang van Zierikzee niet zoo groot kan
zijn dan van de andere gemeenten.
De redactie luidde dan ook „doch dat daarom nog
niet gezegd kan worden dat die aanleg tevens het
belang der gemeente Zierikzee is."
Als men citeert moet men vooral juist zijn.
Er is ook gezegd dat St Philipsland, waaraan 100
subsidie was gevraagd, niets geeft; dat is jnist, doch
weet men om welke reden
Dij voegsel van de nilddelbnrgsclie courant van Donder
Die gemeente toch heeft, volgens schrijven van net
bestuur dier gemeente, reeds meermalen rijkssubsidie
moeten aanvragen en wanneer zij nu voor de tram
subsidie toezegde, zoude zij de aan te vragen rijks
subsidie daarmede moeten verhoogen, wat wel niet
zou opgaan.
De financieels draagkracht dier gemeente is aan deze
vergadering genoeg bekend. Ook wordt er nog op
gewezen, dat Bruinisse ƒ200 minder geeft, wat even
eens juist is, doch ik maak u opmerkzaam op het
staatje, voorkomende in de nota van het comité;
daaruit toch blijkt dat Bruinisse bij eene bevolking
van 2356 zielen een hoofdelijken omslag heeft van
7000, voorts heft het 70 opcenten (het meeste in het
geheele district) op de personeele belasting.
Bij de 5de vraag betwijfelt het geachte lid, of de
regeering wel gezind zal zijn om de postroute te
veranderenals de regeering daartoe ongezind was
zou de f 15000 voor postvervoer met de tram toch
nog niet geheel vervallen. De afzonderlijke bediening
van de post van Bruinisse op Zierikzee en die van
Z erikzee naar Brouwershaven konden toch in elk
geval ophoudenbeide lijnen zullen zeker wel 6000
aan het rijk kosten. Doch waarom zou de regeering
de postroute niet veranderen zou zij het wenschelijk
achten, dat bestendigd werd de jaarlijks terugkomende
vertragingen in den dienst?
Deze week nog kon een post niet overkomendie
van Zondagavond 11. kwam eerst Maandag 12 uur te
Zierikzee aan.
Den schippers van Viane en Stavenisse komt overi
gens alle lof, doch ook zij kunnen de elementen niet
dwingen.
In gewone omstandigheden ben ook ik zeer tevreden
met de inrichting van het postvervoer, doch in den
winter komt het telkens voor, dat de Hollaudsche
post, en vooral de nachtpost, niet aankomt, althans
niet op zijn tijd.
En hoe bij ijsgang; juist op het veer Viane was in
den strengen wiuter van 1890 op 1891, volgens ver
trouwbare mcdedeeliugen, soo ontzettend veel ijs, dat
zich buiten het stroomgebied bevond, dat in geen volle
vijt dagen een post kon overkomen ééns is het toen
ook nog gebeurd dat de schippers, het onmogelijke
beproevende, zonder aan gevaar te denken, den overtocht
beproefden met een roeiboot, en dat is in die gevallen
het eenige bruikbare vervoermiddel tusschen de ijs-
schotsen, en dat zij afdreven tot boven het haven
hoofd van Zierikzee.
Meer door geluk dan door zeemanschap zijn zij gered.
Inmiddels keerden zij onverrichter zake terug.
In dien tijd aangeteekende brieven met geldswaarde
te verzenden, is aau zeer groote risico onderworpen
ook in gewone tijden ie het postvervoer over Viane
hoogst gebrekkig, nu de postpakketdienst daarbij
is gevoegd. Veelal toch moet met laag water eene
groote afstand over de slikken worden afgelegd en
meermalen moet men soms van het bootje naar den
wal loopen om de pakketten en brievenzakkeu over
te brengen. Bedenkt dat eiken nacht een post overgaat,
en als die nacht donker is en het is tevens laag water,
dan is het voor mensch en goederen gevaarlijkdeze
route heeft weinig aanbeveling.
Dat het land van Tholen eene afzonderlijke postver
zending zou moeten hebben, spreekt van zelf, evenals
dat Ouwerkerk een post van Kapelle (halfuur afstand)
zou moeten krijgen daarentegen vervalt dan ook weer
de route Ouwerkerk-Viane.
De hooge aannemingssom 17000) voor de post
van de route via Viane-Stavenisse komt hoofdzakelijk
door dat veer.
De besparing op die verschillende routes zal wel
ag 7 December 1SS3. 14