ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. 53 Vooreerst de zooeven genoemden, voorts de inwoners dier streken, die erop uit zijn èn tijd èn geld te be sparen, terwijl het lokaal verkeer veel meer zal be- teekenen, dan men nu reeds kau aangeven. Overal toch waar middelen van vervoer zijn opge richt en die later bewijzen gaven met gunstig succes te worden geëxploiteerd, werden zij in den beginne veelal ongunstig beoordeeld. Bij de behandeling dier derde vraag wordt aange haald, dat de heer Verster in zijne aanvrage om subsidie van het lokaal verkeer niets verwachtte; het schijnt dus dat de steller dezer vraag dat evenmin doethierin verschilt hij dan toch met de heer Huvers, die van bet lokaal verkeer wel iets verwachtte. Welke waarde is te hechten aan het woord van den heer Verster die niet het oog had op het belang der streek maar wel op zijn eigen belang, juist het omge keerde van het comité, Dat comité toch heeft zich zelf niet opgeworpen bij wijze van concessiejagers, maar is geboren geworden tengevolge van een besluit, genomen in eene zeer talrijke vergadering van inwoners van Zierikzee en omstreken, die geleid werd door een bij ons en ook bij u alge meen bekend en geacht man. Het transitovervoer, dat de heer Verster volgens den steller dezer derde vraag vooral verwachtte, is thans vervallen, daar de schepen nu met ongebroken lading naar Holland gaan, dank ook den belaBtingbe- talenden in de betrokken streek. Het plan van den heer Verster was een spoorweg, die toch een veel hoogere exploitatierekening behoefde het gemis van het door Verster verwacntte transito vervoer zal wel niet meer bedragen dan het verschil in de exploitatierekeningen eener stroomtram en van een spoorweg. Juist de brug over het Zijpe, waardoor de vaart van Belgie naar Duitschland belemmerd was geworden, was oorzaak, dat de heer Vester fiasco heeft ge maakt. Tevens ook wordt nog bij die derde vraag ter sprake gebracht dat in den winter van 1892 op 1893 het vette vee circa 125.000 minder dan in andere jaren opbrachtmij dunkt dit spreekt meer vóór eene betere communicatie, dan er tegen, en deze kau dooi de tram worden verkregen. De vierde vraag wordt door de nota van het comité voldoende beantwoord, weshalve ik u daarnaar verwijs. Evenwel moet ik op eene onjuistheid wijzen. Er is gezegd, dat op eene raadsvergadering van Zierikzee op 18 November 1892 met algemeene stemmen is ingestemd met het gevoelen van 2 wethouders, beiden geboren in Zierikzee, dat die tramverbinding niet kan beschouwd worden in het belang van Zierikzee te zijn. D,t is onjuist. Een der wethouders heeft een der gelijk voorstel, echter heel anders geredigeerd, gedaan, tegen welk voorstel de andere wethouder zich verzette, zoodat dat voorstel slechts met 6 tegen 4 stemmen is aangenomenonder die tegenstemmers behoorde ook hij, die nu in de plaats van dien voorsteller is opge treden als wethouder. Het voorstel had echter geen andere strekking dan om zich niet te binden aan een groot subsidie, omdat het lokaal belang van Zierikzee niet zoo groot kan zijn dan van de andere gemeenten. De redactie luidde dan ook „doch dat daarom nog niet gezegd kan worden dat die aanleg tevens het belang der gemeente Zierikzee is." Als men citeert moet men vooral juist zijn. Er is ook gezegd dat St Philipsland, waaraan 100 subsidie was gevraagd, niets geeft; dat is jnist, doch weet men om welke reden Dij voegsel van de nilddelbnrgsclie courant van Donder Die gemeente toch heeft, volgens schrijven van net bestuur dier gemeente, reeds meermalen rijkssubsidie moeten aanvragen en wanneer zij nu voor de tram subsidie toezegde, zoude zij de aan te vragen rijks subsidie daarmede moeten verhoogen, wat wel niet zou opgaan. De financieels draagkracht dier gemeente is aan deze vergadering genoeg bekend. Ook wordt er nog op gewezen, dat Bruinisse ƒ200 minder geeft, wat even eens juist is, doch ik maak u opmerkzaam op het staatje, voorkomende in de nota van het comité; daaruit toch blijkt dat Bruinisse bij eene bevolking van 2356 zielen een hoofdelijken omslag heeft van 7000, voorts heft het 70 opcenten (het meeste in het geheele district) op de personeele belasting. Bij de 5de vraag betwijfelt het geachte lid, of de regeering wel gezind zal zijn om de postroute te veranderenals de regeering daartoe ongezind was zou de f 15000 voor postvervoer met de tram toch nog niet geheel vervallen. De afzonderlijke bediening van de post van Bruinisse op Zierikzee en die van Z erikzee naar Brouwershaven konden toch in elk geval ophoudenbeide lijnen zullen zeker wel 6000 aan het rijk kosten. Doch waarom zou de regeering de postroute niet veranderen zou zij het wenschelijk achten, dat bestendigd werd de jaarlijks terugkomende vertragingen in den dienst? Deze week nog kon een post niet overkomendie van Zondagavond 11. kwam eerst Maandag 12 uur te Zierikzee aan. Den schippers van Viane en Stavenisse komt overi gens alle lof, doch ook zij kunnen de elementen niet dwingen. In gewone omstandigheden ben ook ik zeer tevreden met de inrichting van het postvervoer, doch in den winter komt het telkens voor, dat de Hollaudsche post, en vooral de nachtpost, niet aankomt, althans niet op zijn tijd. En hoe bij ijsgang; juist op het veer Viane was in den strengen wiuter van 1890 op 1891, volgens ver trouwbare mcdedeeliugen, soo ontzettend veel ijs, dat zich buiten het stroomgebied bevond, dat in geen volle vijt dagen een post kon overkomen ééns is het toen ook nog gebeurd dat de schippers, het onmogelijke beproevende, zonder aan gevaar te denken, den overtocht beproefden met een roeiboot, en dat is in die gevallen het eenige bruikbare vervoermiddel tusschen de ijs- schotsen, en dat zij afdreven tot boven het haven hoofd van Zierikzee. Meer door geluk dan door zeemanschap zijn zij gered. Inmiddels keerden zij onverrichter zake terug. In dien tijd aangeteekende brieven met geldswaarde te verzenden, is aau zeer groote risico onderworpen ook in gewone tijden ie het postvervoer over Viane hoogst gebrekkig, nu de postpakketdienst daarbij is gevoegd. Veelal toch moet met laag water eene groote afstand over de slikken worden afgelegd en meermalen moet men soms van het bootje naar den wal loopen om de pakketten en brievenzakkeu over te brengen. Bedenkt dat eiken nacht een post overgaat, en als die nacht donker is en het is tevens laag water, dan is het voor mensch en goederen gevaarlijkdeze route heeft weinig aanbeveling. Dat het land van Tholen eene afzonderlijke postver zending zou moeten hebben, spreekt van zelf, evenals dat Ouwerkerk een post van Kapelle (halfuur afstand) zou moeten krijgen daarentegen vervalt dan ook weer de route Ouwerkerk-Viane. De hooge aannemingssom 17000) voor de post van de route via Viane-Stavenisse komt hoofdzakelijk door dat veer. De besparing op die verschillende routes zal wel ag 7 December 1SS3. 14

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 57