ri
f 10783,49
f 3788,44
f 613,78
ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893.
43
„750,000 is eea bedrag van 73,500, over 20 jaar
verdeeld, niet zoo heel veel, maar in een geheel ander
lichf vertoont zich zulk een bijdrage, indien men weet
dat deze werkelijk is opgeveerd tot bet hoogste
cijfer dat, in overeenstemming met de finantieele draag
kracht, mag gegeven worden. Beziet men de zaak
van dien kant en men moet baar van dien kant
bezien dan blijkt juist van g r o o t e belangstelling
en van een onbeschrijfelijk groot verlangen, dat de
tram tot stand komt. En dat nu het vorenstaande
maar niet gezegd wordt zonder grond, maar werkelijk
waarheid bevat, volgt wel uit den navolgenden staat,
waarin de gemeentebelasting voor elke gemeente van
Schouwen en Duiveland is opgenomen.
GEMEENTEN.
1.
of
C<J
"S
-ad
2.
Bedrag Tan den looidelijlten
omslag,
Aantal opcenten op de nooidsom
der personeele Belasting,
BEDRAG.
5.
is
<=3 ca
cd
G*
J—
- as
S
"3
S a
a
S
CÖ
3 toO
6.
BEDRAG,
7.
fto p=5
aa c/2
tofl^S
s=i
as 1=3
H1 O
r
t=3
52 t=*
e
n=3
&Ss9
-=3
8.
BEDRAG,
9.
AANMERKINGEN.
10.
Zierikzee
6982
ƒ26000,-
55
40
10
Brouwershaven.
1492
2000,—
60
1633,05
40
647,68
10
88,26
Bruinisse
2356
n 7000,-
70
2422,78è
40
724,49
10
205,98
Zonnemaire
1071
2300,—
60
1181,9 li
40
338,88
10
366,74
Noordgouwe.
801
1000,—
50
1044,141
40
309,22
10
247,82
Nieuwerkerk
1436
1200,-
45
1138,62
40
476,57
10
679,80
Oosterland
1464
n 2400,-
60
1409,23
40
n 417,46
10
446,83
Ouwerkerk
833
1300,-
25
u 378,674
40
248,12
10
288,50
Dreisehor.
1220
2400,-
20
451,72
40
420,68
10
335,08
Kerkwerve
786
n 900,-
40
534,784
40
232,30
10
445,81
Yan at 1 lei 1894.
Eikerzee
492
n 550,
30
297,58
40
187,13
10
120,30
Eliemeet
499
550,-
40
n 454,14
40
200,46
10
164,79
Noordwelle
544
718,44 i
50
535,04è
40
205,87
10
203,27
Serooskerke
314
ti mm
60
227,804
40
u 92,11
10
39,84
Renesse
588
1044.78
40
560,094
40
198,27
to
75,61
Haamstede
957
1600
20
438,50}
40
373,22
10
278,75
Burgh
652
700,-
40
374 354
40
186,71
10
105,73
Duivedijke
605
1000,-
50
307,55
40
190,98
10
392,60
Waar dus werkelijk blijkt dat de gemeenten, over
het algemeen, als bijdragen hebben toegezegd zooveel
slechts in huQ vermogen is en daardoor van g r o o t e
belangstelling in de totstandkoming van de tram
hebben blijk gegeven, zijn ook de bijdragen, in ver
houding tot elkander, niet zoo vreemd ais wel in de
nota wordt voorgesteld.
Al wordt de tram ook als een levenskwestie be
schouwd; al erkent verreweg het grootste gedeelte
der bevolking dat een tram in eene noodzakelijke
beboette zal voorzien, toch is het belang voor do eene
gemeente grooter dan voor de andere en voor den
eenen polder grooter offers waard dan voor een ander
waterschap.
Bovendien is met de aanvrage om subsiaiën niet
alleen rekening gehouden met het meerdere of mindere
belang, maar ook wel degelijk met het aantal kilo
meters dat de tram door gemeenten en polders zal
afleggen.
Het waterschap Schouwen b. v. wordt slechts over
een lengte van 4 K.M. larigs de oostzijde door de
tram bereden en de subsidie bedraagt derhalve 62.50
per K.M., terwijl de Anna Jacobapolder daarentegen
geheel wordt doorsneden.
Dat de polders in St. Philipsland wel degelijk ook
groolen prijs stellen op de totstandkoming, blijkt o. a.
reeds hieruit, dat de Kramerspolder en de Henriëtte-
polder beiden grooter subsidie hebben toegezegd dan
door ons comité is gevraagd.
En nu spreekt het wel van zelf, dat, wanneer men
een zaak van algemeen nut tot stand wil brengen, er
altijd belangen van enkeleD, hetzij dan van particu
lieren, hetzij dan vau gemeenten, worden geschaad,
maar dit mogen toch geen argumenten zijn om zoo
danige belangrijke zaak tegen te houden. Dat even
wel van dergelijke overwegingen het bedrag der
subsidies eenigszins afhankelijk is, is natuurlijk.
Zoo b. v. heeft Zierikzee niet zoo'n groot belang bij
de totstandkoming van de tram als Brouwershaven
en kan men voor de subsidies dus ook geen bepaalde
verhoudingen aannemen. Toch is men in Zierikzee
doordrongen van het gewicht en van de beteekenis
en wenscht men daar, evengoed als het g e h e e 1 e
platteland, het welslagen van de onderneming, waar
mede een niet onbelangrijk deel van Zeeland zal staan
of vallen.
Een ander voorbeeld vinden wij in de subsidies door
alle gemeenten, die niet aan de lijn komen te liggen,
verleend. Zij hebben slechts indirect belang bij
de tot standkoming, maar achten die van zooveel be-
teekeiós voor de gebeele streek, dat ook zij zich
finantieele offers gaarne getroosten.
Als derde voorbeeld kan men noemen de gemeente
Ouwerkerk. Komt de tram tot stand, dan zal het veer
Viane—Staveuisse veel van zijne beteekenis verliezen
en deze gemeenteook door het verleggen van de postroute
min of meer benadeeld worden, maar niettegenstaande
dat, was ook Ouwerkerk zóo van de behoefte eener
tramverbinding doordrongen, dat door den Raad dier
gemeente het voorstel van den voorzitter, om eene
jaarlijksche subsidie gedurende 20 jaar te verleenen,
met algemeene stemmen werd aangenomen.
Zoo zouden nog tal van vooibeelden te noemen zijn
Uit al het voorenstaande blijkt echter reeds voldoende
dat de gebeele bevolking van Schouwen en Duiveland
de tot Btandkoming van een betere verbinding met