ri f 10783,49 f 3788,44 f 613,78 ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. 43 „750,000 is eea bedrag van 73,500, over 20 jaar verdeeld, niet zoo heel veel, maar in een geheel ander lichf vertoont zich zulk een bijdrage, indien men weet dat deze werkelijk is opgeveerd tot bet hoogste cijfer dat, in overeenstemming met de finantieele draag kracht, mag gegeven worden. Beziet men de zaak van dien kant en men moet baar van dien kant bezien dan blijkt juist van g r o o t e belangstelling en van een onbeschrijfelijk groot verlangen, dat de tram tot stand komt. En dat nu het vorenstaande maar niet gezegd wordt zonder grond, maar werkelijk waarheid bevat, volgt wel uit den navolgenden staat, waarin de gemeentebelasting voor elke gemeente van Schouwen en Duiveland is opgenomen. GEMEENTEN. 1. of C<J "S -ad 2. Bedrag Tan den looidelijlten omslag, Aantal opcenten op de nooidsom der personeele Belasting, BEDRAG. 5. is <=3 ca cd G* J— - as S "3 S a a S CÖ 3 toO 6. BEDRAG, 7. fto p=5 aa c/2 tofl^S s=i as 1=3 H1 O r t=3 52 t=* e n=3 &Ss9 -=3 8. BEDRAG, 9. AANMERKINGEN. 10. Zierikzee 6982 ƒ26000,- 55 40 10 Brouwershaven. 1492 2000,— 60 1633,05 40 647,68 10 88,26 Bruinisse 2356 n 7000,- 70 2422,78è 40 724,49 10 205,98 Zonnemaire 1071 2300,— 60 1181,9 li 40 338,88 10 366,74 Noordgouwe. 801 1000,— 50 1044,141 40 309,22 10 247,82 Nieuwerkerk 1436 1200,- 45 1138,62 40 476,57 10 679,80 Oosterland 1464 n 2400,- 60 1409,23 40 n 417,46 10 446,83 Ouwerkerk 833 1300,- 25 u 378,674 40 248,12 10 288,50 Dreisehor. 1220 2400,- 20 451,72 40 420,68 10 335,08 Kerkwerve 786 n 900,- 40 534,784 40 232,30 10 445,81 Yan at 1 lei 1894. Eikerzee 492 n 550, 30 297,58 40 187,13 10 120,30 Eliemeet 499 550,- 40 n 454,14 40 200,46 10 164,79 Noordwelle 544 718,44 i 50 535,04è 40 205,87 10 203,27 Serooskerke 314 ti mm 60 227,804 40 u 92,11 10 39,84 Renesse 588 1044.78 40 560,094 40 198,27 to 75,61 Haamstede 957 1600 20 438,50} 40 373,22 10 278,75 Burgh 652 700,- 40 374 354 40 186,71 10 105,73 Duivedijke 605 1000,- 50 307,55 40 190,98 10 392,60 Waar dus werkelijk blijkt dat de gemeenten, over het algemeen, als bijdragen hebben toegezegd zooveel slechts in huQ vermogen is en daardoor van g r o o t e belangstelling in de totstandkoming van de tram hebben blijk gegeven, zijn ook de bijdragen, in ver houding tot elkander, niet zoo vreemd ais wel in de nota wordt voorgesteld. Al wordt de tram ook als een levenskwestie be schouwd; al erkent verreweg het grootste gedeelte der bevolking dat een tram in eene noodzakelijke beboette zal voorzien, toch is het belang voor do eene gemeente grooter dan voor de andere en voor den eenen polder grooter offers waard dan voor een ander waterschap. Bovendien is met de aanvrage om subsiaiën niet alleen rekening gehouden met het meerdere of mindere belang, maar ook wel degelijk met het aantal kilo meters dat de tram door gemeenten en polders zal afleggen. Het waterschap Schouwen b. v. wordt slechts over een lengte van 4 K.M. larigs de oostzijde door de tram bereden en de subsidie bedraagt derhalve 62.50 per K.M., terwijl de Anna Jacobapolder daarentegen geheel wordt doorsneden. Dat de polders in St. Philipsland wel degelijk ook groolen prijs stellen op de totstandkoming, blijkt o. a. reeds hieruit, dat de Kramerspolder en de Henriëtte- polder beiden grooter subsidie hebben toegezegd dan door ons comité is gevraagd. En nu spreekt het wel van zelf, dat, wanneer men een zaak van algemeen nut tot stand wil brengen, er altijd belangen van enkeleD, hetzij dan van particu lieren, hetzij dan vau gemeenten, worden geschaad, maar dit mogen toch geen argumenten zijn om zoo danige belangrijke zaak tegen te houden. Dat even wel van dergelijke overwegingen het bedrag der subsidies eenigszins afhankelijk is, is natuurlijk. Zoo b. v. heeft Zierikzee niet zoo'n groot belang bij de totstandkoming van de tram als Brouwershaven en kan men voor de subsidies dus ook geen bepaalde verhoudingen aannemen. Toch is men in Zierikzee doordrongen van het gewicht en van de beteekenis en wenscht men daar, evengoed als het g e h e e 1 e platteland, het welslagen van de onderneming, waar mede een niet onbelangrijk deel van Zeeland zal staan of vallen. Een ander voorbeeld vinden wij in de subsidies door alle gemeenten, die niet aan de lijn komen te liggen, verleend. Zij hebben slechts indirect belang bij de tot standkoming, maar achten die van zooveel be- teekeiós voor de gebeele streek, dat ook zij zich finantieele offers gaarne getroosten. Als derde voorbeeld kan men noemen de gemeente Ouwerkerk. Komt de tram tot stand, dan zal het veer Viane—Staveuisse veel van zijne beteekenis verliezen en deze gemeenteook door het verleggen van de postroute min of meer benadeeld worden, maar niettegenstaande dat, was ook Ouwerkerk zóo van de behoefte eener tramverbinding doordrongen, dat door den Raad dier gemeente het voorstel van den voorzitter, om eene jaarlijksche subsidie gedurende 20 jaar te verleenen, met algemeene stemmen werd aangenomen. Zoo zouden nog tal van vooibeelden te noemen zijn Uit al het voorenstaande blijkt echter reeds voldoende dat de gebeele bevolking van Schouwen en Duiveland de tot Btandkoming van een betere verbinding met

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 47