36
ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893.
dus ongeveer 1.50 a f 1.75 te hoog (het veldspoor
gedeeltelijk met-, gedeeltelijk zonder contrarails zon
derhalve op 6.25 komen te staan); maar neemt
men nu in aanmerking dat de ijzerprijzen op dit
oogenblik buitengewoon laag zijn, dat het meer ge
beurd is dat deze binnen enkele maanden 20 en 30
naar boven gaan, dat er toch altijd nog verschillende
kosten bijkomen, als het keuren van het ijzer aan de
fabriek, het toezicht op de uit- en inlading en derge-
lijken, dan meenen wij met bescheidenheid te moeten
opmerken dat een begrooting, voor het doel als dat
van ons, waarin niet op eenige verhooging dir markt
prijzen gerekend is, waardoor de eerste de beste teleur
stelling oorzaak van het niet slagen zoude zijn, door
uw college als te geflatteerd zonden teruggezonden
worden, Dat ook de hoofdingenieur in deze onze
meening wel deelt, blijkt uit het slot van zijn rapport,
voor hij over de exploitatierekening zijDe meening zegt,
waarin hij erkent dat een eenigszins hooge rekening
voor het ijzer aan te bevelen is in verband met moge
lijke teleurstellingen in een begrooting van werken,
waarvan de bestekken nog Biet zijn opgemaakt en dus
de begrooting uit den aard der zaak nog niet anders
dan globaal kan zijn.
Ten slotte merken wij over dit punt nog op dat
onze eenheidsprijzen overeenkomen met de ijzerprijzen
zooals deze waren tijdens den aanleg vau den stoom
tramweg Rijnsburg—Noordwijk a/Zee (1885), toen de
markt niet buitengewoon hoog en niet te laag was,
waarbij echter nog 10 werd gevoegd voor moge
lijke rijzing in prijs en allerlei bijkomende kosten.
Wij geven intusschen toe, dat blijkens de verkregen
inlichtingen de eenheidsprijzen thans misschien op
6.50 en 10.50 gesteld kunnen worden, maar
voegen er dan dadelijk aan toe dat de post van
onvoorzien belangrijk hooger zou moeten uitgetrokken
worden, om onvoorziene stijging in prijs van de mate
rialen te kunnen alwachten. De Westlandsche stoom
trammaatschappij heeft per M1 straatspoor in 1892 be
taald 10,07. Het systeem is vrij wel overeenkomstig
het door ons aangenomene. De prijs is berekend, ge
leverd in den waggon aan den Loosduinscheu weg H.
IJ. S. M. De laatste besteding van levering van stalen
rails, zwaar profil en zonder bonten, laschplaat enz.,
geschiedde voor de H. IJ. S. M. voor 55 de 100
K.G. zonder vracht.
De halve wissels mogen wellicht eenigszins hooger
worden uitgetrokken dan in de raming werd aangegeven,
terwijl onzerzijds ook geeo bezwaar gemaakt wordt den
ballast hooger uit te trekken.
Wij stellen ons voor dat wij veelal plaatzaud. met
een laag grintzand er over, konden gebruiken en leidden
den eenheidsprijs van 1,20 af uit een gemiddelde
tusschen f 0.90 voor plaatzaud en f 2.20 voor ballast,
zooals deze bij de staatsspoor gebruikt wordt.
Nemen wij derhalve de eenheidsprijzen aan voor
veldspoor van 6.50 in plaats vau 8 voor straat-
spoor van f 10.50 in plaats van 11.50voor wissels
(halve) van 250 in plaats van 150 voor ballast
van 2 in plaats van j 1.20; dan wijzigt zich de
begrooting voor den bovenbouw minder dan geraamd
werd 47.940 X 1.5 71.910 3.760 x 1 3.760,
te zamen f 75.670; meer dan geraamd werd 29.560 X
0.8 23.648; 50 X 100 5000, te zamen 28.648.
Blijft minder 47.022, met welk bedrag wij, om boven
aangehaalde redenen en tevens ter tegemoetkom'ng aan
de na te noemen bezwaren het onvoorzien thans
moeten verhoogen.
Kunstwerken.
Door den hoofd-ingenieur wordt naar de door ons
overgelegde schetsteekeningen van de kunstwerken
voor het Zeeuwsche gedeelte een som geraamd vau
f 23.745, waarbij die voor het Brabantsch gedeelte ad
f 2.173, geeft te zamsn f 25.918.
Door het comité werd uitgetrokken een bedrag van
25.406.
Ofschoon dus misschien de onderlinge cijfers meer
beteekenend kunnen verschillen, hetgeen uit het rapport
niet direct blijkt, zijn de eindcijfers vrijwel overeen
stemmend. Daar werkelijk door ons eenige duikers, door
den hoofd-ingenieur aangegeven, niet afzonderlijk ge
noemd zijn en bovendien de voetmuur in St Philipsland
thans f 2.210 duurder wordt, zal het ramingscijfer der
kunstwerken op f 28.250 uilgetrokken moeten worden.
<Sel»ouwen.
De hoofd-ingenieur zegt
„Hiervan kan mijns inziens thans alleen dit gezegd
werden, dat het niet onmogelijk toeschijnt voor ge
noemde sommen bedoelde gebouwen, deels bestemd
voor het publiek, deels voor den dienst, mits tot den
meest bescheiden vorm teruggebracht, wel zullen
kunnen worilen gebouwd."
Werkelijk hebben wij gemeend, zoo spaarzaam moge
lijk te moeten zijn, waar het de gebouwen betreft voor
eene tramonderneming, die wellicht zonder subsidiën
niet bestaanbaar zoude zijn en derhalve alle overdaad
vermeden gedacht.
Wat betreft de opmerkingen, door den hoofd-ingenieur
gemaakt, zoo wijzen wij er op dat de steenkolenberg-
plaats te Brouwershaven met de remise een geheel
uitmaakt, volkomen van den vorm als te Noordwijk
a/Zee werd gebouwd. Deze remise, goederenloods en
steenkoleubergplaats heeft daar 29J0 gekost. Een
dergelijke remise met werkplaats te Zierikzee is op
33 5 begroot, terwijl de remise nabij de haven van
den Anna Jacobapolder is ontvorpeu bij piket 27.4,
op 800 M. uit 'ie haven (zie memorie van toelich
ting, gemeente St. Philipsland, en de suatieteekening).
'tls natuurlijk mogelijk dat op de door ons ingezonden
calque de remisse niet is geteekend, maar waarschijnlijk
is dit niet.
Wij geven intusschen toe, dat over de werkplaats
te Zierikzee, die bovendien op de situatie afzonderlijk
werd aangegeven, in de begrooting wel wat gering
gedacht is, ook ai weid zij niet als op zich zelf staande
beschouwd en dat het noodzakelijk is nog op te nemen
een post voor waterverzorging, voor een telefoon en
voir eenige verlichting. Wij wenschen daarom deze
post 8000 hooger te ramen.
Wat betreft het directiegebouw, dit behoeft niet
afzonderlijk in de begrooting van aanleg te worden
opgenomen, omdat misscheiu beter te Zierikzee een
geschikt verblijf kan gehuurd worden. In de exploi-
tiekosten moet dus een jaar huur onder de admini
stratiekosten enz. begrepen zijn.
Hollend materiaal.
Het ligt in onze bedoeling om, wanneer de totstand
koming van onze liju verzekerd is, met de maatschappij
van den stoomtramweg Steenbergen— Rozendaal over
de exploitatie van het gedeelte St. PhilipslandSteen
bergen te onderhandelen. Allerlei omstandigheden
maken voor ons het onderhandelen op dit oogenblik
niet geweuscht.
In onze begrooting ziju derhalve zooveel locomo
tieven en wagens uitgetrokken als wij meenden dat
wij in het onverhjopt geval van eigen exploitatie
van de geheele lijn direct en onmiddellijk noodig
zouden hebben.
Op elk der deelen zoude éen locomotief dienst moeten
doen en éen aanwezig zijn voor reserve en locaaldienst,
terwijl tevens aan elke zijde 7 wagens dienst kannen