36 ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. dus ongeveer 1.50 a f 1.75 te hoog (het veldspoor gedeeltelijk met-, gedeeltelijk zonder contrarails zon derhalve op 6.25 komen te staan); maar neemt men nu in aanmerking dat de ijzerprijzen op dit oogenblik buitengewoon laag zijn, dat het meer ge beurd is dat deze binnen enkele maanden 20 en 30 naar boven gaan, dat er toch altijd nog verschillende kosten bijkomen, als het keuren van het ijzer aan de fabriek, het toezicht op de uit- en inlading en derge- lijken, dan meenen wij met bescheidenheid te moeten opmerken dat een begrooting, voor het doel als dat van ons, waarin niet op eenige verhooging dir markt prijzen gerekend is, waardoor de eerste de beste teleur stelling oorzaak van het niet slagen zoude zijn, door uw college als te geflatteerd zonden teruggezonden worden, Dat ook de hoofdingenieur in deze onze meening wel deelt, blijkt uit het slot van zijn rapport, voor hij over de exploitatierekening zijDe meening zegt, waarin hij erkent dat een eenigszins hooge rekening voor het ijzer aan te bevelen is in verband met moge lijke teleurstellingen in een begrooting van werken, waarvan de bestekken nog Biet zijn opgemaakt en dus de begrooting uit den aard der zaak nog niet anders dan globaal kan zijn. Ten slotte merken wij over dit punt nog op dat onze eenheidsprijzen overeenkomen met de ijzerprijzen zooals deze waren tijdens den aanleg vau den stoom tramweg Rijnsburg—Noordwijk a/Zee (1885), toen de markt niet buitengewoon hoog en niet te laag was, waarbij echter nog 10 werd gevoegd voor moge lijke rijzing in prijs en allerlei bijkomende kosten. Wij geven intusschen toe, dat blijkens de verkregen inlichtingen de eenheidsprijzen thans misschien op 6.50 en 10.50 gesteld kunnen worden, maar voegen er dan dadelijk aan toe dat de post van onvoorzien belangrijk hooger zou moeten uitgetrokken worden, om onvoorziene stijging in prijs van de mate rialen te kunnen alwachten. De Westlandsche stoom trammaatschappij heeft per M1 straatspoor in 1892 be taald 10,07. Het systeem is vrij wel overeenkomstig het door ons aangenomene. De prijs is berekend, ge leverd in den waggon aan den Loosduinscheu weg H. IJ. S. M. De laatste besteding van levering van stalen rails, zwaar profil en zonder bonten, laschplaat enz., geschiedde voor de H. IJ. S. M. voor 55 de 100 K.G. zonder vracht. De halve wissels mogen wellicht eenigszins hooger worden uitgetrokken dan in de raming werd aangegeven, terwijl onzerzijds ook geeo bezwaar gemaakt wordt den ballast hooger uit te trekken. Wij stellen ons voor dat wij veelal plaatzaud. met een laag grintzand er over, konden gebruiken en leidden den eenheidsprijs van 1,20 af uit een gemiddelde tusschen f 0.90 voor plaatzaud en f 2.20 voor ballast, zooals deze bij de staatsspoor gebruikt wordt. Nemen wij derhalve de eenheidsprijzen aan voor veldspoor van 6.50 in plaats vau 8 voor straat- spoor van f 10.50 in plaats van 11.50voor wissels (halve) van 250 in plaats van 150 voor ballast van 2 in plaats van j 1.20; dan wijzigt zich de begrooting voor den bovenbouw minder dan geraamd werd 47.940 X 1.5 71.910 3.760 x 1 3.760, te zamen f 75.670; meer dan geraamd werd 29.560 X 0.8 23.648; 50 X 100 5000, te zamen 28.648. Blijft minder 47.022, met welk bedrag wij, om boven aangehaalde redenen en tevens ter tegemoetkom'ng aan de na te noemen bezwaren het onvoorzien thans moeten verhoogen. Kunstwerken. Door den hoofd-ingenieur wordt naar de door ons overgelegde schetsteekeningen van de kunstwerken voor het Zeeuwsche gedeelte een som geraamd vau f 23.745, waarbij die voor het Brabantsch gedeelte ad f 2.173, geeft te zamsn f 25.918. Door het comité werd uitgetrokken een bedrag van 25.406. Ofschoon dus misschien de onderlinge cijfers meer beteekenend kunnen verschillen, hetgeen uit het rapport niet direct blijkt, zijn de eindcijfers vrijwel overeen stemmend. Daar werkelijk door ons eenige duikers, door den hoofd-ingenieur aangegeven, niet afzonderlijk ge noemd zijn en bovendien de voetmuur in St Philipsland thans f 2.210 duurder wordt, zal het ramingscijfer der kunstwerken op f 28.250 uilgetrokken moeten worden. <Sel»ouwen. De hoofd-ingenieur zegt „Hiervan kan mijns inziens thans alleen dit gezegd werden, dat het niet onmogelijk toeschijnt voor ge noemde sommen bedoelde gebouwen, deels bestemd voor het publiek, deels voor den dienst, mits tot den meest bescheiden vorm teruggebracht, wel zullen kunnen worilen gebouwd." Werkelijk hebben wij gemeend, zoo spaarzaam moge lijk te moeten zijn, waar het de gebouwen betreft voor eene tramonderneming, die wellicht zonder subsidiën niet bestaanbaar zoude zijn en derhalve alle overdaad vermeden gedacht. Wat betreft de opmerkingen, door den hoofd-ingenieur gemaakt, zoo wijzen wij er op dat de steenkolenberg- plaats te Brouwershaven met de remise een geheel uitmaakt, volkomen van den vorm als te Noordwijk a/Zee werd gebouwd. Deze remise, goederenloods en steenkoleubergplaats heeft daar 29J0 gekost. Een dergelijke remise met werkplaats te Zierikzee is op 33 5 begroot, terwijl de remise nabij de haven van den Anna Jacobapolder is ontvorpeu bij piket 27.4, op 800 M. uit 'ie haven (zie memorie van toelich ting, gemeente St. Philipsland, en de suatieteekening). 'tls natuurlijk mogelijk dat op de door ons ingezonden calque de remisse niet is geteekend, maar waarschijnlijk is dit niet. Wij geven intusschen toe, dat over de werkplaats te Zierikzee, die bovendien op de situatie afzonderlijk werd aangegeven, in de begrooting wel wat gering gedacht is, ook ai weid zij niet als op zich zelf staande beschouwd en dat het noodzakelijk is nog op te nemen een post voor waterverzorging, voor een telefoon en voir eenige verlichting. Wij wenschen daarom deze post 8000 hooger te ramen. Wat betreft het directiegebouw, dit behoeft niet afzonderlijk in de begrooting van aanleg te worden opgenomen, omdat misscheiu beter te Zierikzee een geschikt verblijf kan gehuurd worden. In de exploi- tiekosten moet dus een jaar huur onder de admini stratiekosten enz. begrepen zijn. Hollend materiaal. Het ligt in onze bedoeling om, wanneer de totstand koming van onze liju verzekerd is, met de maatschappij van den stoomtramweg Steenbergen— Rozendaal over de exploitatie van het gedeelte St. PhilipslandSteen bergen te onderhandelen. Allerlei omstandigheden maken voor ons het onderhandelen op dit oogenblik niet geweuscht. In onze begrooting ziju derhalve zooveel locomo tieven en wagens uitgetrokken als wij meenden dat wij in het onverhjopt geval van eigen exploitatie van de geheele lijn direct en onmiddellijk noodig zouden hebben. Op elk der deelen zoude éen locomotief dienst moeten doen en éen aanwezig zijn voor reserve en locaaldienst, terwijl tevens aan elke zijde 7 wagens dienst kannen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 40