26 ZITTING VAN WOENSDAG 22 NOVEMBER 1893. 6o. dat de eerste jaarlijksche bijdrage invorderbaar zal zijn den achtsten dag na den aanvang der exploi tatie en de volgende bijdragen telkens een jaar later; 7o. dat voor eiken niet overeenkomstig de goedge keurde dienstregeling volbrachten rit tot vervoer van personen en voor eiken rit minder dan het sub 3o. voorgeschreven minimum, f 50 zal worden gekort, tenzij overmacht hebbe bestaan. Aan de Provinciale staten van de provincie Zeeland. Geeft met verschuldigden eerbied te kennen het comité tot het verkrijgen van concessie voor de kortste verbinding van de eilanden Schouwen en Duiveland met den vasten wal door middel van een stoomtram, gevestigd te Zierikzee dat door de heeren Ch. W. Verwijs en C. J. Hocke Hoogenboom, respectievelijk als voorzitter en secreta ris van het voornoemd comité, dd. 27 Augustus 1892, onder overlegging van een uitgewerkt plan van aanleg, overeenkomstig het reglement van de tramwegen in Zeeland, vergunning aan heeren Gedeputeerde is aan gevraagd tot het leggen van spoorstaven langs de openbare wegen en tot het in exploitatie brengen van den stoomtramweg BrouwershavenZierikzee—Zijpe Slaakdam dat het van welingelichte zijde vernomen heelt dat deze vergunning thans zeer spoedig verleend zal worden, waardoor het mogelijk wordt eeue vaste tram - verbinding te verkrijgen van de eilanden Schouwen en Duiveland over St. Philipsland met Steenbergen in aansluiting met de lijn Steenbergen— Roozendaal, daar aan de Brabantsche zijde ook reeds concessie is verleend Dat deze tramverbinding intusschen niet bestaan baar is zonder krachtigen steun van regeering, pro vincie, gemeenten en polders, zooals blijkt uit de begrooting van kosten en de exploitatierekening, aan heeren Gedeputeerde staten overgelegd dat de gemeenten en polders reeds nagenoeg allen, naar hun vermogen, flinke bijdragen hebben toegestaan, mede blijkende uit de overgelegde stukken dat, niettegenstaande de totstandkoming van den tramweg eene levensbehoefte voor de inwoners van Schouwen en Duiveland is geworden, die, in gewone tijden geheel verstoken van de snellere middelen van vervoer, in de wintertijden geheel geïsoleerd zijn en in strenge winters vaak dagen achtereen het vaste land niet kunnen bereiken, het comité zich zal ont houden van de uadeeien op te sommen, waardoor bij den tegenwoordigen toestand, vooral de landbouwende stand van alle concurrentie kan uitgesloten zijn, om dat het comité meent te mogen verwijzen naar de requesten, die door geheel Schouwen en Duiveland in het voorjaar van 1891 aan Z. E. den minister van waterstaat, handel en nijverheid of de Tweede kamer der Staten-generaal zijn ingezonden dat bovendien ook door den tramweg zal worden voorzien in eene bepaalde locale behoefte, daar de onderlinge verbinding der gemeenten van het noorde lijk gedeelte van Zeeland daardoor zeer zal worden vergemakkelijkt, hetgeen niet anders dan bevorderlijk kan zijn aan den algemeeneu bloei en vooruitgang dat derhalve het vcrleenen van steun door de pro vincie aau deze belangrijke en voor den bloei der streek noodzakelijke onderneming alleszins billijk en noodzakelijk mag geacht worden. Redenen waarom het comité aan uwe vergadering verzoekt, voor de totstandkoming der tramonderne ming eene bijdrage toe te staan uit de provinciale fond sen vau 250000 in eens of van een aan deze som geëvenredigd bedrag per jaar, gedurende een zeker aantal jaren (b. v. 20 jaar zooals gemeenten en polders dit deden) met dien verstande, dat deze bijdrage ren teloos zal worden terugbetaald uit de opbrengsten der lijn, zoodra die boven een zeker bedrag, door Ged. staten vast te stellen, fin de exploitatierekening gesteld op 5 van het kapitaal) zullen gestegen zijn. De Begrooting van kosten wegens den aanleg en het in exploitatie brengen van een stoom tramweg van Brouwershaven naar Steenber gen luidt A, Gedeelte van Broawersliaven naar Kierikzee, Onteigening. 100 M3 bouwland langs den Schenkel dijk f 100 2000 M3 zijkantweg (Sehenkeldijk in Brouwershaven) f 200; 4600 M.3 onderberm van den Blooischen dijk f 2300; 6100 M3 weiland met boomen onder Zonne- maire met waarde-verlies wegens doorsnijding f 6100; 100 M3 wei- en bouwland langs den Zuidweg f 100 2000 M3 zijkantweg van den Zuidweg t 2001200 M3 dijk en grasetting tusacheu Zonaemaire en Noord- gouwe f 600; 500 M3 weiland langs het Brouwerij- wegje f 500; 240 M3 grond vau het kerkho fin Noord- gouwe f 240300 M.3 wei- en bouwland langs den Kloosterweg f 300; 1600 M3 grasetting vergraven van den St. Joostdijk f 800; 400 M3 grasetting vergraven van den Steenenpijk f 200; 1000 M3 zijkantweg van Schuddebeurs tot den Steeneudijk f50; 500 M3 on der- berm lang den Steeneudijk f 250; voor boomen en hakhout f 5001400 M3 vergraven grasetting bolwerk Brouwershaven f 700. Te zamen f 13140. Aardewerk. 10500 M3 grond vergraven, vervoeren en egaliseeren enz., f 8400; 1200 M3 grond uit slooten verwerken met het vervoer f 480. Te zamen f 8880. Bovenbouw. 7300 M3 ballast met vervoer f 8760; 11850 M^eld- spoor met dwarsliggers en bijbehooren f 94800 1250 M1 spoor in bestrating met dwarsliggers, klossen en contrarails f 14375; 18 stuks halve wissels met wisselhout enz. f 2700. Voor het leggen van 13100 M1 veld- en staatsspoor, met vervoer, afwer ken van de baan enz. f7860; 820 M1 voor bogen met contrarails extra f1640; 18 stuks halve wissels f360; 2000 M.3 straatwerk van klinkers met gedeeltelijk voor handen steen f 1000; 500 M.3 straatwerk van geheel nieuwe steen f900. Te zamen f132395. Kunstwerken. Nieuwe tolboom bij Brouwershaven f500; verster king van duiker no 1 bij Men Genie f 500 brugje over de waterleiding van Zonnemaire (No 2) f1250; verzwaren vau duiker no 3 f300; verlengen en ver zwaren van duiker no 4 f 550 verzwaren van duiker no 5 f450; verlengen en verzwaren van duiker no 6 f 600keermuur hij Zonnemaire 55 M1 f 550640 M.1 rasterwerk bij idem f 2560200 M1 in Noordgouwe f 1000buizen van afwatering enz f 140. Te zamen f 7400. Gebouwen. 1 Remise en goederenloods bij Brouwershaven 13030 1 station te Brouwershaven f 1500; 1 station te Zie rikzee f2000; 2 wachtlocalen te Zonnemaire en Noord- gouwe f1655. Te zamen 8185. Totaal f170000. II. Gedeelte van Zierikzee naar Zijpe. Onteigening. 2100 M.3 bouw- en weiland bij het emplacement te Zie rikzee f 1050; 600 M3 grasgewas langs den Gracht weg f 600.800 H. A. wei- en bouwland naar en langs het Kaaskenswatur gemiddeld ad f4000 de H. A. f3200; 300 M3 zijkantweg langs den Plaatweg f60; 0.880 H. A. van het zoogenaamd Zeiketerrein ad f2640;

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 30