N°. 66. 136e Jaargang. 1893. Zaterdag: 18 Maart. GEAacbten Mj en ia een vooriraclt. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2. Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel, zijn verkrijgbaar a 5 cent. Advertentiën 20 cent per regel. Bij abonnement lager. Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle dankbetuigingen, van 17 regels 1.50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Telephoonnommer 339. Wie zich met 1 April op de MID- J)ELBURGSCHE COURANT abon neert ontvangt de in de maand Maart nog verschijnende nommers kosteloos. Middelburg 17 Maart Maar tot welk? jnoeiljjkbeden zou dat aan IIIDDIIIII lU.SIIII' (1)1 II1YÏ. Thermometer. Middelburg 17 Maart 8 u. vm. 43 gr. m. 12 u. 45 gr. av. 4 u. 43 gr. F. Verwacht tam. kracht. N. W. wind. Agenten te Vlissingen: P. Gr. de Vet Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningcn F. v. d. Peijl, te ZierikzeeA. C. de Mooij, te Tholen W. A. j Advertentiën van Nieuwenhuijzen en te TerneuzenM. de Jonge. Verder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de j moeten des namiddags te één uur advertentie-bureau's van Nijgh Van Ditmab, te Botterdam, de Gebk. Belinfante, te 's Gravenhage, en A. de La Mae Azn., te Amsterdam. j aan het bureau bezorgd zijn, willen Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parijs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger. zij des avonds nog worden opgenomen. Ontegenzeggelijk zal met uitzondering van enkele personen, die verleden week midden onder het spreken van prof. dr H. Bavinck op vrjj onhebbeljjke wijze, met zwaren stap, het tSchuttershof verlieten, elk hoorder met be langstelling dien begaafden spreker gevolgd hebben en hem zeker gaarne den tol zijner bewondering betalen voor de welsprekende, onderhoudende wjjze, waarop hij een en ander meedeelde omtrent Amerika. Aan dat talent willen wjj in geen enkel opzicht tekort doen, waar wij eenige gedach ten hier neerschrijven, welke onder het luis teren naar die voordracht en later bjj het nadenken daarover bjj ons opkwamen. Prof. Bavinck dan schetste ons personen en toestanden naar de indrukken, die hij verkreeg op een reis, door hem in een betrekkelijk klein gedeelte van dat zeer groote rijk gemaakt, en na een uit den aard der zaak vluchtige ken nismaking met dat zeker deel der bewoners, waarmee hij in aanraking kwam. Nu ligt het voor de hand dat na zulk een reis een oordeel over het geheele Amerikaan- sche volk niet te vormen is en allerminst kan doorgaan voor grondig en degelijk. Om zulk een oordeel te verkrijgen is meer noodig dan een reis van enkele maanden of wekendaartoe wordt vereischt studie en een onderzoek van jaren een leven te midden van de onderscheidene lagen in die zoo gecompli ceerde en uit zoo heterogene bestanddeelen saamgestelde maatschappij als die der Ver- eenigde Staten. Daarbjj dient vooral niet uit het oog ver loren te worden dat, als natuurlijk gevolg Van de betrekking, die prof. Bavinck bekleedt, van het doel zijner reis en de taak, die hjj in Amerika had te vervullen, hjj grootendeels slechts in contact kwam met menschen van fcjjne richting, van zjjn geloof, van zijne levensopvatting. Eenzijdigheid in zijn oordeel Was voor hem dus moeilijk te ontgaan. Dit alles dient men wel in het oog te houden bij de waardeering van het oordeel tan dien spreker. Er worden op het gebied van land- en volkenkunde al zooveel ketterjjen gepleegd, vage oordeelvellingen geuit, dat men aan de eene zjjde voorzichtig zjjn moet met dat aantal te vermeerderen onder den mantel van het gezag, en aan den anderen kant zeer omzichtig met het onvoorwaardelijk vertrouwen stellen in eene meening, die, al steunt zjj nog zoo zeer op goede bedoelingen en op zekere ervaring, niet altjjd kan doorgaan voor alles omvattend en geheel onbevooroordeeld. Wjj willen daarmee volstrekt niet beweren dat hetgeen prof. Bavinck zeide niet juist, niet naar waarheid was. Wij kunnen dit niet beoordeelenen zouden, met een meening in deze uit te spreken, ons schuldig maken aan hetzelfde euvel, dat zjj gegaan, die hun oor deel over zulke belangrijke kwesties, als toe standen in Amerika, den volke verkondigen als afdoende niettegenstaande zjj nog slechts ten deele die kennen. Wjj hebben eenvoudig hierop willen wjjzen in de eerste plaats om te waarschuwen tegen overschatting van al hetgeen prof. Bavinck heeft gezegd in zjjne voordracht, welke wjj als causerie zeer hoog schatten, maar in de tweede plaats ook om, vooral lettende op den kring, waarin de spreker zich hoofdzake Ijjk in Amerika heeft bewogen, de aandacht te vestigen op enkele ervaringen, door hem daar opgedaan, en op oordeelvellingen, door hem geuit. Met zeker leedwezen, van zjjn standpunt licht te begrjjpen, wees prof. Bavinck op het feit, dat in Amerika het ongeloof, zooals hjj flat gelieft te noemen, toeneemt j hoe mep ook daar meer en meer streeft naar een neutrali- stede van zich, al vervullen zjj ook naar hunne teit der openbare school, zooals wjj die hier overtuiging hun plicht als kiezer, te onttrek- in ons land kennen; en hoe daar de tijd niet ken aan de bemoeiingen van een strjjd, die, verre meer is dat men aan het oprichten van juist omdat men daarin den godsdienst mengt, christelijke scholen zal moeten beginnen. Dit wjjt de heer Bavinck aan den invloed van modernen, Joden en Boomschen. Die verklaring kwam ons weer bijzonder typisch voor èn om haar zelve èn om de plaats van waar zjj werd uitgesproken. Het ligt voor de hand, dat in een land als Amerika, waar vooral menig vervolgde, ook op godsdienstig gebied, een toevlucht zocht waar menige emigratie plaats vond onder leiding van een predikant, de invloed van het geloof zich op het staatsleven geducht doet gevoelen. Nu zou men, waarde hechtende aan de be weringen van de zich bij voorkeur in ons land «geloovigen" noemenden, meenen dat zulk eene richting een buitengewoon goeden invloed zou uitoefenende maatschappij tot een pa rad jjs zou maken en de menschen zoo nabij het volmaakte voeren dat het een lust moet wezen daar te leven. De religie is in Amerika tot in het staats bestuur doorgedrongencongressen worden ge opend en gesloten met gebed; bid- en dank dagen houdt men in eerede openbare school draagt een godsdienstigen tint. En toch, en toch prof. Bavinck zeide het zelf is het daar lang nog niet alles. Opper vlakkigheid, luchthartigheid vallen algemeen waar te nemende godsdienst is vaak niet meer dan een vernisjehet gouden kalf wordt meer dan elders daar aangebedende aristo cratie van den dollar is in eereen wie soms nog meenen mocht dat de lieve jeugd de vruchten van die geloovige maatschappelijke inrichting plukt, hjj vergist zich ook en hem werd die illusie door prof. Bavinck zeiven ont nomen, want die jeugd is, zeide hij, brutaal, ongemanierd en vooral onhebbelijk tegen hare ouders. En die ervaring nu deed de spreker uit Kampen hoofdzakelijk op juist in den geloo vigen kring, waarin hjj zich heeft bewogen Zou het dan behalve aan den invloed van modernen, Boomschen en Joden ook niet toegeschreven kunnen worden aan de ervaring aan de ondervinding, dat langs den tot nu toe gevolgden weg wel een schijngodsdienst maar niet de waarachtige, goede levensrich ting wordt aangekweektzou het daaraan ook niet voor een groot deel zjjn toe te schrij ven, dat men meer en meer naar verandering streeft En waarom hebben, zouden wjj verder willen vragen, modernen, Israëlieten, Boomschen enz. niet evenveel recht om hun meening te doen gelden als de .Protestantsch orthodoxen Dat men dit goed recht in Amerika begint in te ziendat men daar toont te begrjjpen ho.e slechts een neutrale school aan de be hoefte van de maatschappij voldoen kan, dit is een onloochenbaar feit, door prof. Bavinck's mededeeling gestaafd, en een bewjjs te meer voor het goed recht van het streven in ons land van allen, die een ruim standpunt in deze innemenomdat dit huns inziens het eenige middel is de menschen, afgescheiden van geloof, rang of stand, elkaar te doen waardeeren. Op een punt verschillen de z. g. geloovige Amerikanen van de kerkeljjken in ons land. Bjj den politieken strjjd laten zjj den gods dienst buiten spel. Dat ook constateerde prof. Bavinck met voorliefde. Hiervan nemen wjj gaarne akte; zulke voorbeelden kunnen niet anders dan ten goede werken. Prof. Bavinck zelf zal nu voorzeker ook wel zjjn invloed aanwenden om dat voorbeeld in ons land te doen volgen door zoovele van zjjne geloofsgenooten, zelfs van hen die daaronder een voorname plaats innemen. Juist onder hen schuilt in de laatste jaren het groote kwaad, dat ons politiek leven bederft. Mannen, die verdraagzaamheid, waar deering van andersdenkenden, algemeene menschenliefde moesten aankweeken, plaatsen zich bjj verkiezingen op 4ea voorgrond, in verbittert en ons volk bederft. Niet aan de liberalen de schuld van dat alles; maar wel aan die z. g. geloovigen, wier geloof beperkt is tot hun vaak be krompen meeningendie geen ruimte willen laten voor andersdenkendenwier christelijk heid, in tegenstelling van de ruime opvatting van den stichter van den christelijken gods dienst, die het gansch menschdom gelukkig wilde maken, zich bepaalt tot het enge krin getje van hun kerkgenootschap. Dat is dezer dagen in onze Tweede kamer nog gebleken bjj de houding, door den heer Donner aangenomen. Deze belgder van hetzelfde geloof van den heer Bavinck trok zjjn voorstel om de schut- tevplichtigheid op Zondag af te schaffen, in, wjjl de Kamer met 39 tegen 38 stemmen zoowel katholieken als liberalen stemden voor het amendement-Kielstra aannam, dat aan de gemoedsbezaren der Joden zoo goed als aan die der Christenen zou tegemoet komen. Werd dit amendement, zoo sprak de heer Donner, voorgesteld in een mohamedaanschen of een heide.nschen staat, het zou voor Chris tenen te aanvaarden zjjn, maar wjj zjjn, goddank, een Christelijke natie. »Heusch, dat was zeggen wjj Gelria na aan dezen Christen in folio op dat oogenblik weinig te merken. Het is goed dat onze Kamer niet die van Frankrjjk of Italië isde heer Donner zou de oorzaak zjjn geweest van een dei- rumoerigste zittingen die er ooit waren aan schouwd. Hg betuigde bjj het intrekken zjjn dank aan den voorzitter en den griffier dei- Kamer en aan allen, die hem hadden gesteund in de afdeelingen en in de openbare zitting. Het smartte hem dat hij zjjn doel niet ten volle heeft bereikt, maar geheel zonder uitwerking zal toch de discussie niet gebleven zjjn. Neen waarljjk, geheel zonder uitwerking zal deze discussie niet zjjn gebleven. Wjj hebben er uit kunnen hooren, dat in het klas sieke land der gewetensvrijheid er angstig voor gewaakt moet worden, dat gemoedsbe zwaarde lieden als Donner zoo ver mogeljjk van de ministerstafel worden gehouden. Want zjj erkennen geen andere bezwaren dan de hunne'zjj willen hun geloof opdringen aan allende eenige vrijheid, die zjj schjjnen te kennen, is voor hen de vrijheid om anderen tot hun dogma's te bekeeren. Gave aux chauvins Zelfs het opstel in het nommer van de Standaard van heden aan deze kwestie gewjjd heeft ons, hoe spitsvondig ook ge schreven, niet kunnen overtuigen dat de heer Donner in zjjn recht was. Want al neemt men aan dat hjj zich bewoog »op de rechte Ijjn", in de juiste, goede, humane, en christe lijke richting bewoog hjj zich niet. Aan het spreken van den heer Bavinck over den invloed van Joden, modernen en Boom schen op het in het leven roepen eener neu trale school in Amerika was op te maken dat ook hem een zelfde geest bezielde. En te meer kwam dit uit bjj zjjne redenee ring over het hooger onderwjjs. De verklaring, dat daar in het verre Westen behoefte bestaat aan regeling van dat onderwjjs, was eigen aardig tegenover de verandering, waarnaar men van zekere, den heer Bavinck bekende, zjjde in ons land jaagt inzake de betrekking tusschen den staat en het hooger onderwjj De slechte toestanden op dat gebied in Ame rika bewjjzen, dunkt ons, ten volle dat men uiterst voorzichtig moet zjjn met hier stap pen in de richting van vrjje universiteiten in de hand te werken. Wat de heer Bavinck verder als aanbeve lenswaardig ons wilde voorspiegelen het in Amerika aan de Universiteiten gebruikeljjk gemoedeljjk woordje der professoren tot het hart der studenten, kon ons geenszins bekoren Natuurljjk zou zulk een woordje Wêer nauw samenhangen met het geloof en de levensop vatting der hoogleeraars. leiding geven tegenover een gemengd gehoor, zooals dit bij bezoekers van een, voor ieder toegankelijke, staatshoogeschool het geval is. De heer Bavinck zou de eerste zjjn te protesteeren, wanneer een katholiek professor eens de inspraak van zijn hart volgde en de studenten, waaronder Protestantsche en Israë lieten zjjn, zjjn ideeën over de onzienljjke dingen ging openbaren. En hoe dan een ongeloovig hoogleeraar Of heeft ook die geen recht op meespreken heeft die geen goede, menschlievende ideeën Zou men b. v. iemand als Moleschot, een man waaraan de wereld duizendmaal meer verplicht is dan aan honderden predikers in de lucht en godsdienstige drjj vers, het zwjjgen moeten opleggen De hemel beware ons voor die gemoedeljjke woordjes zoo als zjj aan de, op slechte leest geschoeide hoogescholen in Amerika in zwang zjjn. Onze studenten kunnen door het verkrijgen van kennis en door omgang onder elkaar en in de maatschappij en met hunne professoren genoeg voorbereid worden op de taak, die hen later wachten ideeën garen, welke op de vorming van hun karakter van zeer veel in vloed zjjn. Wjj lieten op al dit door den heer Bavinck gesprokene het licht van de kritiek onzerzjjds vallen ook, zooals wjj zeiden, ter wille van de plaats waar dit alles gezegd is. Het geschiedde op een openbare bjj eenkomst van den Christelijken Volksbond Die Bond heeft m de beide afgeloopen winters zich verdienstelijk gemaakt met het verschaffen van werk op practische wjjze aan werkloozenen daarvoor verdient hjj aller steun. Nu, hieraan heeft het niet ontbroken. Yan alle richtingen op kerkelijk en op po litiek gebied .heeft men dien Bond in dat loffeljjk streven geholpen er is een samen werking geweest ten goede, die hoogeljjk te waardeeren viel. Is dat eenerzjjds het gevolg van het optre den van dien Bond, aan den anderen kant dient toch vooral geconstateerd te worden dat dit resultaat niet verkregen zou zjjn als zoovelen, vooral vrjjzinnigen in het liberale Middelburg, dien Bond niet hadden gesteund, zelfs met terzijde stelling van hunne bezwaren, die zjj hebben tegen den naam en den grond slag van dien Bond. Over die bezwaren zullen wjj niet verder uitweidenzjj zjjn bekendmaar op het vol gende meenen wjj even te mogen en te moe ten wijzen. Die zelfverloochening is op zich zelf al een daad van Christeljjke liefde, welsprekender dan het schoonste Uithangbord van het een of ander geloof. En nu meenen wjj dat het van verstandig beleid van het bestuur van dien Bond zou getuigen, wanneer het bjj de keuze van sprekers en bjj de opdracht, dezen gedaan, vooral in het oog hield, en in 't bjjzonder de aandacht dier sprekers vestigde op de noodzakelijkheid om ook geen aanstoot te geven aan anders- denken, hetzjj Joden, Boomschen, modernen, of z. g. ongeloovigen. De laatste moesten het onlangs ontgelden bjj de lezing van den heer Heysede heer Bavinck heeft niet kunnen nalaten zjjn exclu sief standpunt tegenover de drie eerstgenoem- den eens in 't licht te stellen en bovendien zjjdelings de voorstanders der neutrale school in 't harnas te jagen. Wjj meenen dat dit alles strjjdt tegen den geest en de bedoeling van den Bond, wiens streven het juist is, dachten wjj, niet af te stooten maar alle partjjen tot eendrachtig samenwerken aan te sporen ter willé van een goed doel. Wjj leven in een tjjd, waarin alle richtingen recht van spreken hebbenterwjjl vooral in ons land, het land der vrjjheid bjj uitnemend heid, men zelfs reeht heeft niet te gelooven. Voor hen, wier levensopvatting, wier levens ernst hen dwingt zich te houden buiten dat geloof; in zooveel schakeerde» te vinden als de kleuren van de regenboog, is in onze maat- schappjj even goed plaats als voor den streng geloovigeen wie het wel meent met onze maatschappij zal hen beiden ongestoord laten in die vi-jjheid; en slechts zich afvragen wat zij door hunne daden toonen te zjjn als mensch. Aan den materialist is even goed recht van meespreken als aan den fetisch-dienaar. En nu meenden wjj dat de Christelijke Volksbond zjj het ook dat men naar onze meening niet gelukkig was in den naam en den grondslag, gevestigd als deze is op het geloof en niet op de christelijke liefde, volgens de uitspraak van Paulus zei ven de meeste boven geloof en hoop tot doel had al die verschillende geloovigen, al die in andere zaken in meening verschillenden toteen te brengen in het doen van goede werken. Nu kan de liefde echter niet van een kant komen. De Bond wachte zich daarom voor eenzj}« digheid. Men stoote niet b. v. af de voor standers der neutrale school, want dan zou het oogenblik wel eens kunnen komen, dat die voorstanders den Bond den rug toekeerden en op zichzelven de goede werken verrichten. Dat zou te betreuren zjjn, omdat dan een groot deel der kracht gebroken zou wezen. Wjj waarschuwen dus ten sterkste tegen het al te ver voortgaan op den nu ingeslagen weg opdat men niet te laat tot het inzicht kome dat men niet goed handelde. De vrjjzinnigen hebben al veel bewjjzen van toenadering, van wezenljjke liberaliteit gege ven. Men verge echter van hen niet dat zjj de zelfverloochening te ver drjjvenmaar toone ook hen te eerbiedigen in hunne meening even goed als zjj dat anderen doen. De houding, door het Sociaal Weekblad aangenomen en de woorden, door den heer Wibaut in het blad gesproken over de Btrenga vonnissen, in Friesland gewezen, vinden afkeu ring in de TijdDit blad spreekt van zieke lijke gevoeligheid. Bljjven ernstige straffen uit, wordt elk krachtig optreden van politie en justitie haar als blaam aangerekend, dan zullen - naar zjj doet uitkomen de waar borgen van veiligheid, zoowel van personen als van goederen, in den staat niet weinig worden verzwakt. Op steeds grooter schaal zullen zich de ongeregeldheden herhalen. En dan »Danals de maatschappij nog krachtig ge noeg is, om zich tegen de anarchie te verweren, zullen ten slotte de uiterste middelen moeten worden aangewend. Dan zal er geen kwestie meer zjjn van het voor enkele maanden ge vangen zetten van weinigen, doch dan zal in het bloed van honderden, van duizenden wel licht, de opstand tegen het wettig gezag op gewelddadige wjjze moeten worden onderdrukt; dan zullen, niet zooals nu voor weken en maanden, maar voor altjjd, vrouwen en kin deren worden beroofd van mannen en vaders; die bjj het oproer en den gewapenden strjjd tegen de openbare macht omkomen." »Kan aldus besluit de Tijd de mensch- lievendheid aanraden, wellicht tot plicht maken om, bjj groote ellende, de betrekkingen der veroordeelden, terwjjl dezen hun stval onder gaan, zonder opspiaak, in alle stilte bjj te staan nooit zullen wjj iets dergeljjks geoor loofd heeten, wanneer het, geljjk thans, wordt aanbevolen als manifestatiewanneer aan .elke gift, indien al niet door den gever zei ven, dan toch door anderen, de beteekenis wordt gehecht vóór de veroordeelden, tegen hun rechters; wanneer, willens of onwillens, belooningen, huldebljjken of schadeloosstellingen worden uit gereikt aan personen, welke wegens vergrjjp tegen de wet en verstoring der orde door de wettige overheid worden gestraft." In de Zwolsche Crt is ook A. S. tegen het idee van den heer Wibaut opgekomen; zjjns inziens betreedt het Sociaal Weekblad een ge vaarlijken weg. Het beschouwt de pogingen tot verzet tegen de openbare macht niet uit het juiste oogpunt. Het schjjnt niet in te zien, dat deze misdaad ernstiger is, dan welke ook om der gevolgen wille, daardoor nameljjk om dat zjj de allereerste oorzaak van alle justitieele misdaden is. Immers het voorkomen van alle overtredin gen, misdrjjven en misdaden vindt zjjn eenige kracht- in -de -wetenschap, dat er -eene macht in den staat is, die den overtreder en mis dadiger tuchtigt. Wat is nu verderfelijker yoor die kraelft dag d? meening ingang ta

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1893 | | pagina 1