136e Jaargang.
1893.
10 Januari.
FEUILLETON.
Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.
Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel,
zijn verkrijgbaar a 5 cent.
Advertentiën 20 cent per regel. Bij abonnement lager.
Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle
dankbetuigingen, van 17 regels 1.50;
iedere regel meer ƒ0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Telephoonnommer 139.
flfiddelbnrg 9 Januari.
Een gevaarvolle ritof een
Kerstnacht in Australië.
Thermometer.
Middelburg 9 Jan. 8 u. vm. 35 gr.
m. 12 u. 37 gr, av. 4 u. 36 gr. F.
Verwacht O. wind.
Agenten te Vlissingen P. G. de Vby Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen F. v. d. Pbijl, te Zierikzee A. C. de Mooij, te Tholen W. A.
tan Nieüwenhuijzen en te TerneuzenM. de Jonge. Verder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de
advertentie-bureau's van Nijgh Van Ditmar, te Rotterdam, de Gebr. Belinpante, te 's Gravenhage, en A. de La Mar Azn., te Amsterdam.
Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parijs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger.
Advertentiën
moeten des namiddags te één uur
aan het bureau bezorgd zjjn, willen
zij des avonds nog worden opgenomen.
Sprokkelingen uit SchonwenDniveland.
c)
XVH.
Het is al vele jaren geleden dat hier in
onze eilanden het eerst de illusie werd ge
kweekt, dat we een spoorweg zouden krijgen,
een heuschen spoorweg, die ons zou «aansluiten
aan het EuropeeBche ijzeren net." Door onze
afgelegenheid en onze landelijke zelfgenoeg
zaamheid lang vergeten, begiftigd, ja, met de
betonning en bebakening van het gat van
Brouwershaven, wat velen liever hadden gezien
van het zooveel geschikter gat van den Room
pot, zouden we nu een spoorweg krijgen. De
lijn werd nitgebakend en maanden lang kon
men met het oog de door hooge slieten met
vaantjes aangeduide lijn volgen over de velden
in de richting van Zierikzee naar Brouwersha
ven. De alles verwoestende tijd, geholpen door
degenen, die slieten konden gebruiken, deed
die aanstipping van den weg der belofte
verdwijnen en met haar de illuzie van de
blijde gulden dagen die hij zou aanbrengen.
Dat was in dien goeden tjjd, toen Brouwers
haven nog de voorhaven van Rotterdam was
toen onze hotels er wel bjj voeren, dat het
zoo moeiljjk was voor de passagiers uit Indië
om, als ze eindelijk gelukkig te Brouwershaven
binnen waren, ook Rotterdam en hun verdere
bestemming te bereiken, zoodat zij wel eens
twee, drie dagen en langer daarop moesten
wachtenof voor de uitgangers, die niet
zelden een of meer etmalen te vroeg aan de
plaats van mscneping aankwamen, welken
tijd zjj dan in alle vroolijkheid trachten te
dooden met toertjes in het eiland, gelijk
dit o. a. de ongelukkige passagier» der >Hen
drikanog gedaan hebbendie, helaas, weinige
uren na de inscheping allen omkwamen in
de golven. Toen hadden we als middel van
gemeenschap de nog wel als redekunstige
figuur in de conversatie bekende oude stoom
boot Stad Zierikzee, een oud, degelijk, sterk
eikenhouten stoomschip, van het type en den
leeftjjd als wjjlen de Batavier, het eerste
stoomschip dat van Rotterdam op Londen heeft
gevaren, een schip, log en statig als een stoom-
tjalk, bedaard en voorzichtig, hijgend e* steu
nend als een levensmoede, doodgezwoegde
werkvrouw, doch destjjds nog vertrouwd en vast
op het water. En de reis van Zierikzee naar
Rotterdam kostte meer dan f 4 zonder retour,
want dat idéé was destijds nog onbekend. Een
groot deel van het personenverkeer liep toen
ook over het Zjjpe, per Middelburgsehe of
Telegraafbooten, wat een druk dageljjkseh
verkeer van diligences en omnibussen noodig
maakte. Toen was de spoorboot er ook reeds,
doch met een geüsurpeerden naam, want zij
voer maar nu en dan e* had met het spoor
niets te maken. Dat ook zjj niet goedkoop
was, zullen allen wel willen geloov.on, die
weten dat zjj dit nu nog niet is, ondanks de
concurrentie, die zjj zich zelve aandoet, en de
subsidie der provincie. Trouwens de aandeel
houders te gerieven met hooge renteuitdeeling
en het publiek tot dankbaarheid te Btemmen
Ejjn twee moeieljjk vereenigbare zaken.
8.-
Uit hét Éngelsbh, Vim
EDWIN DOÜDNEY.
Meri liet mjj niet eens uitspreken
«Het is genoeg", zei Wil, zooals zjj den
derden man noemden; »wij zullen het wel
gauw vindenlaat ons nu dadelijk gaan
het zal dag zijn, eer wjj het weten. Laat ons
dezen kerel eerst ophelpen en dan vooruit."
«Neen, neen", zei Upton, «wij zullen
hem niet ophelpenwant hij is een gladde
klant en heeft ons misschien toch nog beet,
Wjj zullen hem aan dit blok hinden, en als
wij het geld niet behoorljjk vinden, later met
hem afrekenen."
»Dat is het ware, vriend", hernam de
derde. «Houd even vast tot dat ik iets gevon
den heb om hem te hinden, dan is het in een
ommezientje gedaan".
Weldra kwam hjj met een eind van een
wingerdrank terug en de ellendelingen droegen
mjj naar een blok, legden mjj voorover op
den grond én bonden eerst mjjne armen en
Er kwam toen een tijdperk van stille be
rusting in ons isolement. Slechts nu en dan
gingen er uit onze vlottende bourgeoisie, van
hen vooral die nergens in het land zulke
toestanden hadden gekend als wij hier soms
in den winter te doorworstelen kregen, en er
misschien weer in het naast verschiet ligt,
klaagtonen op en gaf de ergernis zich lucht
doch dat waren stemmen des roependen in de
woestijn, die zelfs niet altoos hier onder ons
bijval vonden want wij hadden hier ernstiger
aanmaningen noodig om te gaan klagen, bv'
drie of meer dagen zonder brieven of kranten,
brood zonder gist en dergeljjke ellenden. Men
berustte doorgaanshet geslacht, dat de goede
dagen van '52'72 gekend had, stierf gaan
deweg uithet jongere geslacht, nog zwem
mende in de boter van de vette jaren, lette
niet op de spoorwegkwestie. Pas betrekkelijk
veel later begon men weder van de behoefte
aan snellere gemeenschap met het vasteland
en de wereld te spreken. Aan een grooten
spoorweg werd niet meer gedacht, te minder
daar intussc-hen de kinderen van dezen, de
stoomtramwegen begonnen waren de gewone
wegen met hun ijzeren lijnen te rectifieeren.
Een en andermaal kwam nu het gerucht
van een in het vooruitzicht zijnden stoomtram
weg onze kletstafelagenda's op de sociëteit
opluisteren. Een vruchtbaar onderwerp gewis
voor eindelooze gedachtenwisseling en »wrjj-
ving", vooral daar de technische bezwaren
zulk een rjjk veld ter ontginning opleverden
voor de velen, die daar geen verstand van
hadden, en de financieele bezwaren voor de
andere velen, die er geen geld voor hadden,
of, als ze het hadden, het er wel nooit in
zouden willen steken.
Algemeen was men het er toen al over eens,
dat de overtocht aan het Zjjpe, via St Philips-
land, of die van Viane naar Stavenisse, via
Tholen naar Bergen op Zoom de grootste
moeieljjkheid was. Nog al naïef, want bestond
die moeieljjkheid niet, dan bestond ons isole
ment ook niet; dan was er al lang een stoom
tram of zoo iets en dan was er in 't geheel
geen tramkwestie.
Intusschen kwam er niets. Voor en na vielen
de plannen in duigen en eindeljjk geraakte
zelfs het geloof aan een tram aan het wankelen
en legde men zich neer bjj het denkbeeld,
alles maar zoo te laten als het was.
Hiervoor was nog zooveel te meer aanleiding
nu de veel verbeterde stoombootgemeenschap
met Dordrecht en Rotterdam in gewone om
standigheden de behoefte aan grooter snelheid
niet zoo sterk deed gevoelen. Vooral te Zie
rikzee kon men gemakkeljjk berusten in den
bestaanden toestand. Op het platte land was
dit anders. Geen wonder ookwant kan men
nu van Zierikzee Rotterdam onder gunstige
omstandigheden in 6 uren bereikenen voor
de terugreis is dikwjjls nog minder tjjd vol
doende, voor de meeste plaatsen in Schouwen
komen daar altoos nog 2 a 3 uren bjj en dat
doorgaans in den vroegen morgen of in den
avond, terwjjl het goederenvervoer uit of naar
Schuowen of Dniveland toch altoos voer
minstens twee expedities moet loopen en dus
kostbaar, omslachtig en tjjdroovend is.
Het kan dus niemand verwonderen dat, toen
vóór eenigen tjjd andermaal sprake kwam van
toen de heenen vast en bevestigden de boeien
aan een tak, die onder het blok uit stak.
Bovendien staken zjj een stokje in mijn mond
dat zjj van achteren vast bonden zoodat mjj inder
daad den mond gestopt was. Daarop haalden zjj
hunne paarden, wierpen een laatsten blik op
mij en reden weg.
Onder het wegrijden zei Wil, met een af-
schuweljjken lach: «Jongens! kijk naar het
vuur, hoe dat opbrandt! Wij zullen ons moeten
haasten; anders vinden wjj hem geroosterd!"
Tot op dat oogenblik had ik het afgrjjseljjke
van mjjn toestand niet beseft, en om den
schurken recht te laten wedervaren, moet ik
zeggen dat ik niet geloof dat zij het zelf be
seften. Zjj hadden mjj gebonden ik geloof
gedachteloos aan den boom, waarnaast zjj
hun vuur aangelegd hadden, en waarvan het
boveneinde weldra in vlam zou staan. Ik lag
op den boom ongeveer op de halve hoogte en
het vuur was met een van de bovenste takken
aangemaakt. De boom lag tegen een helling
met de takken naar omlaag en het vuur klom
langzaam naar boven, terwjjl ik er met mjjne
met bloed beloopen oogen naar keek. Ik was
verloren I Eer zjj terug kwamen zou het vuur mjj
bereikt hebben en alles voorbjj zjjnZelfs nu
benauwde de rook mjj af en toe reeds. Ik
voelde de hitte van binnen in de holle pijp
va» den boom naar boven klimmen f>n dien
een aanstaanden stoomtramweg, dat gerucht
hier weerklank vond en door velen met groote
belangstelling werd vernomen. Aan de Brou
wershavenaars komt vooral de eer toe zich
het meest warm gemaakt te hebben voor de
tram. Hier te Zierikzee was men minder geest
driftig. Ook over de richting dacht en denkt
men niet eenstemmig. Bruinisse, gesteund door
een deel van Flakkee, prefereert den overtocht
van het Zjjpe. In Tholen zou men gaarne een
stoomveer VianeStavenisse zien, (dan kon
Bruinisse een zjjtak naar Viane krijgen). Wes-
steljjk Schouwen wordt voorloopig nog ver
geten.
Nu is het voor mjjSprokkelaar, niet gemak
keljjk een geheel objectief overzicht te geven
van den staat van zaken ten opzichte van de
tram op dit oogenblik. Ik kan wel mjjn per-
oonlijke meening zeggen, doch die heeft in
deze materie weinig waarde. Ik hen geen
neringdoende, die in zekeren zin bjj de be
stendiging van het isolement belang kan
hebben; geen aandeelhouder in de stoombooten,
die in de tram een lastigen concurrent zou
kunnen zien; geen reiziger, die het misschien
gemakkeijjker kan vinden om over allerlei
lijnen met of zonder onmiddellijke aansluiting
langs een omweg Rotterdam te kunnen berei
ken in denzelfden tjjd, dat ik, een enkele
maal reiziger voor mjjn pleizier, dit zou kunnen
doen dood op mjjn gemak per directe stoom
boot. Altemaal redenen dus, die mjjn persoon-
ljjke meening niet scherp prikkelen en die
mjj niet warm of koud maken voor de tram.
Misschien echter kon mjj dit juist te pas komen
om meer onbevooroordeeld in het kort te ver
tellen, hoe het met de zaak op het oogenblik
staat. Wel te verstaan wat de openbare mee
ning daarover betreftwant van de technische
en financieele bjj zonderheden van het plan ben
ik niet genoegzaam op de hoogte, en deze zjjn
ook meer de zaak der ondernemers en van het
comité, dat zich de onderneming aantrekt.
Moest ik geheel objectief zjjn, dan zou ik al
het subjectieve vóór en tegen der gemeenten
en particulieren en al de objectieve voordeelen
en bezwaren der onderneming zelf moeten
bjj een voegen, wikken en wegen, en dan over
aller hoofden heen een oordeel uitspreken.
Dit nu wil ik mjj niet aanmatigen.
Laat mjj op den voorgrond stellen dat de
technische uitvoerbaarheid van een stoomtram
verbinding Brouwershaven-Zierikzee-Zjjpe-St.-
Philipsland, den Slaakdam naar den vasten
wal van Noord-Brabant als bewezen is aan te
merken. Vervolgens mag ik nog wel zeggen
dat de ambitie voor de zaak hij de personen,
die er zich voor interesseeren, groot genoeg is
om haar ook door te zetten, als maar het
noodige kapitaal kan gevonden worden. Dit
laatste nu hangt af van de al of niet levens
vatbaarheid der bedoelde tramljjn, nl. wat de
vooruitzichten betreften over die vraag
loopen de gevoelens scherp uit elkaar.
Het comité heeft een en andermaal die
levensvatbaarheid betoogd. Daarmede zjjn
sommigen het eensdoch ongenoemden, ver
tegenwoordigende andere ongenoemden en
allerlei bange pessimisten zjjn het daarmede
volstrekt niet eens en twjjfelen aan de levens
vatbaarheid op den grondslag, daarvoor door
het comité aangenomen.
verwarmen, om weldra de vlammen te doen
uitslaan. Te vergeefs worstelde ik om mjjne
boeien te verbreken. Te vergeefsdat wist
ik maar al te goed. Die groene wingerdranken
zjjn sterker dan het nieuwste touw en mjjne
arme gekneusde ledematen deden er slechts
te meer pjjn door. Hoe ver moesten zjj gaan
Dat wist ik niet; want ik wist niet waar
ik was. Ik veronderstelde ergens in de nabij
heid van den heuvel, waar ik bjj het afdalen
met mjjn paard gevallen was; als dat zoo
was hadden zjj een heel eind af te leggen
En al kwamen zjj in tjjds terug, zouden zjj
mjj dan bevrjjden Dat moeten zjjzjj kun
nen mjj toch niet levend laten verbranden.
Zoo onmenscheljjk kan toch niemand zjjn
Maar zjj zouden niet in tjjds terugkomen. Het
vuur kwam al hooger en hooger. De hitte en
rook werden ondrageljjk, en dit was mjjn
Kerstnacht hét moest nu Kerstmorgen zjjn
ik moest dezen dag met mjjn vrouw en
kind doorbrengenZou ik haar ooit terug
zien Ik w i 1 d e vrjj zjjn nog een jjdel
poging die stok deed mjj stikken, ik kon
geen ademhalen. Het vuur stjjgt hoe lange:
hoe hooger het verschroeit mjj het
brandt in mjjn hoofd overal vuur niets
dan vuur. Mjjn vrouwMarianne Mjjn kind
Een aantal gemeenten van Schouwen—
Duiveland hebben hun ingenomenheid met de
zaak uitgesproken en daaraan toegevoegd, dat
zij haar als van algemeen belang beschouwen.
De gemeente Zierikzee, ofschoon niet willende
afdingen op dat algemeen belang, heeft ver
klaard dat zjj het plaatseljjk belang van
Zierikzee bjj de beoogde onderneming niet
inziet. Deze zaken zijn ook uit uw geacht
blad al reeds genoegzaam bekend.
Ik geloof, dat men mag aannemen, dat het
achterland hier met verlangen uitziet naar de
tram en dat daarentegen de gemeente Zierik
zee (nu in 't bjjzonder de burgerij bedoeld
dit met eenig wantrouwen en eenige bezorgd
heid doet, voor het geval de onderneming
mocht doorgaan. Zjj spreekt die bezorgdheid
uit in den vorm van twijfel aan de mogeljjk-
heid om het noodige kapitaal te vinden. Dat
hier achter nog wel andere motieven kunnen
schuilen, laat zich vermoeden en is ook wel
te verklaren. Elke nieuwe onderneming toch
van eenig middel van vervoer of verkeer, het
moge van algemeen belang geacht worden of
niet, is in beginsel reeds een bedreiging voor
bestaande ondernemingen, die, op de bestaande
toestanden berustende, met de voortduring van
die toestanden het best gediend zjjn. Dit is
het geval met stoombooten, diligences, omni
bussen en vrachtwagens. Er is ook geen in
genomenheid te wachten van de vele winke
liers, handelaren en allerlei tusschenpersonen,
die onder de thans vigeerende omstandighe
den van een tramljjn schade vreezen voor
hun zaken, "Van deze allen is geen zelfver
loochening genoeg te vergen, om hun per-
soonljjke belangen goedwillig op te offeren of
voorbjj te zien en ingenomenheid te betuigen
met zulk een geduchten concurrent als een
welslagende tramljjn misschien zou kunnen
worden. Dit bljjft waar, al zullen velen aan
dezen in het algemeen wel het nut van elke
verbetering in de gemeenschap erkennen. Dat
eindeljjk alles wel goed terecht zal komen is
een schale troost voor de thans levenden.
Wat nu de financieele uitvoerbaarheid be
treft, ik geloof dat sommigen hier die te zwaar
tillen. Ja, uit die zwaartillendheid van som
migen zou ik bjjna afleiden, dat zjj wel een
gevolg kon zjjn van de heimeljjke vrees dat
de tram er nu toch wezenljjk eerlang zal
komen, of, in hun oogen, dreigt er te zullen
komenmaar ik geloof toch ook dat het geld
er gemakkeljjker zou komen als de geprojec
teerde ljjn lag ergens in Japan, in Rusland,
of in Colorado of Panama, dan hier in ons
uithoekje, dat toch al reeds wel onvolmaakte
maar toch niet zoo heel slechte gemeenschap
te water heeft vooral met Zuid-Holland. En
ik geloof ook dat er meer kans zou bestaan
als er b. v. een 50 millioen mee gemoeid was
en niet een betrekkeljjke kleinigheid zoo als
nu en waarvoor de bankiers het de moeite niet
waard zullen achten de fuiken uit te zetten,
om de spaarpenningen bjj elkaar te visschen,
Intusschen schjjnt het comité goed vertrouwen
te bezitten en het zal daarvoor ook wel zjjn
redenen hebben. Hoogtt belangrjjk vind ik
de dezer dagen door den minister van water
staat in de Kamer gedane uitlating, nl. dat
hij wel genegen is om staatshulp te verschaf
fen aan locaalspooorwegen of stoomtramwegen,
a. op de Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche
eilanden. Dat zou een heel eind gewonnen
zjjn. Voor het comité, is die uitlating een
ware Kerstverrassing te noemen. Het zal nu
ook den minister wel niet loslaten. Ik zag
echter nog geen enkele vlag uitgestoken.
Ik voor mjj wil geen partjj kiezen. Ofschoon
ik het dolprettig zou vinden zoo eens nu en
dan op een vrjj en zomerschen achtermiddag
voor een kleinigheid te kunnen trammen naar
de mooie streken onzer eilanden, om daar wat
te wandelen en mjj te verbeelden dat ik
omdool en geniet in de schilderachtige dreven
van den Hollandschen duinkant of in de
Stichtsche waranden, al hetwelk ik nu niet
doen kan dan te voet, waardoor de vermoeienis
veel van de poëzie wegneemt, zoo wil ik
toch gaarne ook allen, die van den bestaanden
toestand leven of hun renten trekken, ttdit
gunnen.
Staat er echter een geldman op of een
consortium, dat met het geld komt, en met
het geopende uitzicht op staatshulp is dit wel
te verwachten, dan vervallen al deze gernoG-
deljjke bespiegelingen. Het kapitaal is on
barmhartig en gevoellooshet slaat gretig
de nagels in 't vleesch en verscheurt wat in
den weg staat, en dit te vinniger als de
spierkracht der nagels wordt gestaald door
het geld van derden en vierden en meer,
zoodat aan het wagen reeds iets te winnen en
bjj het mislukken niet veel te verliezen is,
geljjk men dit bjj de meeste groote onder
nemingen ziet.
Het staat dan ook bjj mjj vast, dat wel te
eeniger tjjd, zooal niet het machtige groote
stoompaard,dan toch wel de bescheiden stoomhit
of stoomezel in den mantel van een stoom
tramlocomotief, door onze nu nog zoo rustige
en vreedzame beemden zal snorren. Dat is
niet te keeren en enkel een kwestie van tjjd.
Ja, ik voorzie dat eenmaal de tjjd zal komen
dat alle landwegen en drukbereden djjken
zullen voorzien zjjn van breede, platte, eenigs-
zins gootvormige rails, die voor allerlei wagens,
rjj- en voertuigen geschikt zullen zjjn. Het
verwondert me zelfs dat die nog niet aange
legd zjjn in de druk hereden straten der
groote steden. Zoo iets zou een goed fin-de'
siècfe-werk kunnen zjjn.
Jan. 1893.
In een der brieven over De onlusten in
het Oldambt, in het N. v. d. D., geschreven
door R. R. te Winschoten, lezen wjj o. a.
Te Sappemeer bljjft de toestand gespannen
doch de rust werd na jl. Maandag niet ver
stoord.
Welke de gevolgen zullen zjjn van het daar
voorgevallene, durf ik vooralsnog niet voor
spellen. Travailleur bljjft voortgaan met de
omgeving af te reizen en spreekt heel wat
af, om na zjjne rede zoodra mogeljjk te ver
dwenen, teneinde onopgemerkt uit het ge
drang te geraken. Te Sappemeer mislukte
hem dit onlangs en was hij de laatste in de
zaal, welke, helaas, geene zjj- of achteruit
gangen had. Herhaalde aanmaningen om de
zaal te verlaten mochten niet hatenbjj ver
trouwde de zaak bljjkbaar niet en stelde zich
ten slotte onder de bescherming van de »ge-
bate" politie, in deze van de maréchaussées;
Ik lag in een koele slaapkamer, uitkomende
op de veranda te Southampton Hoeve. Mjjn
vrouw zat bjj mjj en mjjn hoofd was ver
bonden met zacht vochtig linnen. Eerst eenige
dagen later hoorde ik het einde van het ver
haal vandien vreeseljjuen nacht.
Het bleek dat «Lady Jane", de schimmel
mjjner vrouw, toen ik haar losgelaten had
regelrecht naar haar oude huis geloopen
over alle hindernissen heen springende. Onge
rust omdat ik niet gekomen was, had mijn
vrouw hare kamer verlaten en zat op de ver
anda te wachten, toen eensklaps de schimmel
al hinnikkende en met schuim overdekt
kwam aanhollen. Begrjjpende dat er onraad
was, riep zij terstond iedereen op en binnen
een zeer kort tjjdsverloop toog er een troep
mannen uit om mij te zoeken. Zjj stajren
den bergstroom over die mjj hooger op had
tegen gehouden en reden door naar Thunngowa.
Eensklaps zagen zjj rechts van den weg den
brandenden hoorn en hopende eenig spoor van
mjj te ontdekken, begaven zjj zich daarheen en
vonden mjj, tot hun groote ontsteltenis, aan
het blok gebonden, bewusteloos in een rook
wolk gehuld, terwjjl het vuur bjjna mjjn
hoofd bereikt had. Zjj sneden mjj los en
brachten mjj naar huis.
De bankbiljetten lagen later nog
Teüig in de» jsiereakoep, waari» ik .te
verstopt bad 1 De drie dieven werden
achtereenvolgens gepakt. »TJpton" bleek een
ontsnapte gevangene uit Victoria te zjjn;
Morris genaamd. Hjj werd in Armidale
gehangen, wegens den moord op den ech
ten Upton, toen deze op weg was naar de
bank te Windsor. Die jonge man had open
hartig met Morris, zjjn reisgenoot, gepraat;
over zjjn bestemming en betrekking en deze
had hem in de nabjjheid van Tamworth ver
moord, waar later het ljjk gevonden werd. Zjjne
papieren gestolen hebbende, beraamde Morris
langzamerhand het andere plan. Hij was
degeen die in mjjn slaapkamer had willen
dringen, met het doel om den sleutel van de
brandkast te bemachtigen, en ook hjj had de
patronen van de revolvers afgenomen. De man
met den waardeloozen wissel was een mede
plichtige, die met hem een aanval op mjj in
het kantoor had moeten doendoch telkens
i dit door een kleinigheid verhinderd. De
twee anderen werden tot levenslangen dwang
arbeid veroordeeld. Ik herstelde gelukkig
spoedig volkomen en bracht niet lang daarna
mjjn vrouw naar Engeland.
En hiermede eindigt het verhaal van mjjn
gevaarvollen rit in den Kerstnacht in Australië»
ËIKDE,