32 ZITTING VAN VRIJDAG 8 JULI 1892. burg 200; subsidie aan gemeenten ter voorziening in de behoeite aan genees- en verloskundige hulp in Zeeland f 1100; kosten betreffende een gedeelte der leening ad f 60.000 250. Hooldstuk IX. Onvoorziene uitgaven is geraamd op f 11.122.49$. Inkomsten. Hoofdstuk I. Ontvangsten wegens vroegere diensten f 30.707.52$. Hooldstuk II. Opbrengst van belastingen en hef fingen f 270.018. Hoofdstuk III. Baten en opkomsten spruitende uit voorwerpen, in eigendom aan de provincie toebehoo- rende, of die door de Provinciale staten beheerd worden 3.312.50. Hoofdstuk IV. Ontvangsten van verschillenden aard en toevallige baten 64.722.07subsidie uit 's rijks kas bij wijze van abonnement voor het onderhoud der groote wegen van de tweede klasse met hunne embrachementen j 3000; subsidie uit 's rijks kas voor den stoomvaartdienst op de Wester-Schelde f 4000 teruggaven van verschillende besturen, corporatiën of bijzondere personen, wegens in 18771892 verstrekte rentelooze voorschotten voor het verbeteren van be staande of het aanleggen van nieuwe wegen, havens en andere middelen ter verbetering der gemeenschap in Zeeland 32.002.57teruggaven van verschillende besturen, wegens kosten van verpleging van arme krankzinnigen in de gestichten te Dordrecht, Loos- duinen en Rosmalen 24.750. Hoofdstuk V. Buitengewone ontvangsten 30.000. Het algemeen verslag der afdeelingen wordt uitgebracht door den heer Tliomaes. Aan het onderzoek in de afdeelingen hebben deel genomen 38 leden, waaronder 6 leden van Ged. staten. In geen der afdeelingen bestond bezwaar tegen de door Ged. staten voorgedragen begrooting en heffing van opcenten. In eene afdeeling werd door een lid de vraag gedaan of de aansluiting van den Provincialen stoombootdienst op de Wester-Schelde met andere middelen van verkeer niet zoude kunnen worden bevorderd door vermeerde ring van de snelheid der vaart, terwijl overweging van de uitgifte van retourbiljetten ook op werkdagen werd aanbevolen. Door een lid van Ged. staten werd geantwoord, dat bij de verwezenlijking van deze wenschen diende te worden rekening gehouden met het vermeerderd ge bruik en de duurte der steenkolen en met de om standigheid dat de uitgaven steeds stijgen en dus inkrimping van de ontvangsten moest vermeden worden. Een ander lid in dezelfde afdeeling wees op het gemis van aansluiting gedurende den afgeloopen winterdienst tusschen de treinen van de trammaat- schappijen BreskensMaldegem en IJzendijke—Schoon- dijke en tevens op het tijdverlies, voortvloeiende uit de omstandigheid dat te Breskens nu en dan de tram eerst geruimen tijd na aankomst der provinciale boot afrijdt. De voorzitter deelt mede, dat Ged, staten in dit verslag geene aanleiding vinden om wijziging te brengen in hun voorstel. De voorzitter stelt voor tot onmiddelijke beraad slaging over te gaan, waartoe wordt besloten. De voorzitter opent de algemeene beraadslaging doch aangezien niemand het woord verlangd worden die gesloten. Tot de artikelsgewijze behandeling der begrooting wordt overgegaan. Het eerst worden behandeld de uitgaven. Bij Hoofdstuk VIII, art. 19 zegt de heer Moes. j Mijnheer de voorzitter, ik ben het lid in de afdee lingen geweest, dat heeft gevraagd of de aansluiting van den provincialen stoombootdienst op de Wester- I Schelde met andere middelen van vervoer niet zou i kunnen bevorderd worden door vermeerdering van de snelheid der vaart, vooral bij ongunstig tij. Meermalen gebeurt het dat zij, die met de stoomboot te Terneuzen aankomen, aansluiting met de spoortrei nen TerneuzenGent of Terneuzen—Mechelen missen, hoewel de besturen dezer spoorlijnen het vertrek en de aankomst hunner treinen zooveel mogelijk naar dat der booten richten, doch tevens ook weer gebonden zijn aansluiting te hebben met de groote Belgische spoorwegen. Nu rijdt er wel is waar sedert eenigen tijd een omnibus van het station naar dc aanlegplaats der booten en omgekeerd, doch hoezeer niet duur kan toch niet ieder van dit vervoermiddel gebruik maken. Hoe het echter zij, als de booten desnoodig hun volle vaartkracht mogen gebruiken, kunnen zij op tijd aankomen, en lijdt niemand schade en teleurstelling tenzij door eigen schuld. En nu nog de retourbiljetten. Ook deze zou ik gaarne uitgebreid zien, zoo niet op alle, wanneer dit te veel bezwaar oplevert, dan toch op eenige werk dagen, opdat ieder daarvan op zijn tijd gebruik kan maken. Daar ik tot mijn leedwezen in het atdeelings- verslag gezien heb dat Gedeputeerde staten meenen niet aan mijQ verlangen te kunnen voldoen, heb ik mij verplicht gerekend een en ander nog eens onder hunne welwillende aandacht te moeten brengen. De heer Van Deinse. Mijnheer de voorzitter, met een enkel woord wensch ik het verzoek van den heer Moes te steunen. Vooral is het wenschelijk dat de dienst der boot met den morgentrein correspondeert. Te Terneuzen is men bezig een omnibusdienst in te richten tusschen het station en de aanlegplaats der boot. Ook de postdienst ondervindt vertraging. Menigmaal gebeurt het, dat postpakketten 's morgens te Terneuzen te laat komen voor de morgenpost en eerst 's avonds verzonden worden, zoodat postpakketten, die in gewone omstandigheden 's morgens te elf uren in Hulst kunnen zijn, eerst 's anderen daags daar besteld worden. De oorzaak der vertraging kan ge legen zijn in het niet aanwenden van voldoende kracht met het doel om besparing in het kolenverbruik te verkrijgen, waardoor de nieuwe booten niet aan hunne bestemming zouden voldoen. De heer Snonck Hnrgronjc. Mijnheer de voorzitter, hetgeen men van de geachte sprekers uit het 5e distriet hoorde, is voor ons nieuw. Wij verkeerden in de overtuiging, dat, wanneer de beide snelvarende booten de Walcheren en Zeetnvsch Vlaanderen den dienst doen, de aansluiting nooit wordt gemist, tenzij er een ongeluk plaats hebbe. In de weekrapporten ontvangen we bericht, wanneer die aansluiting niet heeft plaats gehad, en tot dusver kwam dit niet voor als de Zeeutvsch Vlaanderen of de Walcheren maar wel als een minder vlugge boot den dienst deed. Wij laten zooveel mogelijk den dienst op Terneuzen door de snelvarende booten verrichten. Alleen bij reparatie of schoonmaken gebeurt het, dat een andere boot, bijv. de Zeelandia, dienst doet en bij een slecht tij gebeurt het dan wel dat de aansluiting gemist wordt. Ik, zal echter onderzoek doen en geef de verzekering, dat de kapitein en de machinist de bevoegdheid heb ben om ter voorkoming dat de aansluiting gemist wordt bij de genoemde gelegenheden de vaart meer snelheid te geven en meer kolen te gebruiken. Het denkbeeld van retour biljetten zal bij Gedepu teerde staten in nadere overweging worden genomen. De heer Moes. Mijnheer de voorzitter. Het geacht lid van Gedeputeerde staten moet ik opmerken dat

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1892 | | pagina 8