32
ZITTING VAN VRIJDAG 8 JULI 1892.
burg 200; subsidie aan gemeenten ter voorziening
in de behoeite aan genees- en verloskundige hulp in
Zeeland f 1100; kosten betreffende een gedeelte der
leening ad f 60.000 250.
Hooldstuk IX. Onvoorziene uitgaven is geraamd
op f 11.122.49$.
Inkomsten.
Hoofdstuk I. Ontvangsten wegens vroegere diensten
f 30.707.52$.
Hooldstuk II. Opbrengst van belastingen en hef
fingen f 270.018.
Hoofdstuk III. Baten en opkomsten spruitende uit
voorwerpen, in eigendom aan de provincie toebehoo-
rende, of die door de Provinciale staten beheerd
worden 3.312.50.
Hoofdstuk IV. Ontvangsten van verschillenden aard
en toevallige baten 64.722.07subsidie uit 's rijks
kas bij wijze van abonnement voor het onderhoud
der groote wegen van de tweede klasse met hunne
embrachementen j 3000; subsidie uit 's rijks kas
voor den stoomvaartdienst op de Wester-Schelde f 4000
teruggaven van verschillende besturen, corporatiën
of bijzondere personen, wegens in 18771892 verstrekte
rentelooze voorschotten voor het verbeteren van be
staande of het aanleggen van nieuwe wegen, havens
en andere middelen ter verbetering der gemeenschap
in Zeeland 32.002.57teruggaven van verschillende
besturen, wegens kosten van verpleging van arme
krankzinnigen in de gestichten te Dordrecht, Loos-
duinen en Rosmalen 24.750.
Hoofdstuk V. Buitengewone ontvangsten 30.000.
Het algemeen verslag der afdeelingen wordt
uitgebracht door den heer Tliomaes.
Aan het onderzoek in de afdeelingen hebben deel
genomen 38 leden, waaronder 6 leden van Ged. staten.
In geen der afdeelingen bestond bezwaar tegen de
door Ged. staten voorgedragen begrooting en heffing
van opcenten.
In eene afdeeling werd door een lid de vraag gedaan
of de aansluiting van den Provincialen stoombootdienst
op de Wester-Schelde met andere middelen van verkeer
niet zoude kunnen worden bevorderd door vermeerde
ring van de snelheid der vaart, terwijl overweging
van de uitgifte van retourbiljetten ook op werkdagen
werd aanbevolen.
Door een lid van Ged. staten werd geantwoord, dat
bij de verwezenlijking van deze wenschen diende te
worden rekening gehouden met het vermeerderd ge
bruik en de duurte der steenkolen en met de om
standigheid dat de uitgaven steeds stijgen en dus
inkrimping van de ontvangsten moest vermeden worden.
Een ander lid in dezelfde afdeeling wees op het
gemis van aansluiting gedurende den afgeloopen
winterdienst tusschen de treinen van de trammaat-
schappijen BreskensMaldegem en IJzendijke—Schoon-
dijke en tevens op het tijdverlies, voortvloeiende uit
de omstandigheid dat te Breskens nu en dan de tram
eerst geruimen tijd na aankomst der provinciale boot
afrijdt.
De voorzitter deelt mede, dat Ged, staten in dit
verslag geene aanleiding vinden om wijziging te
brengen in hun voorstel.
De voorzitter stelt voor tot onmiddelijke beraad
slaging over te gaan, waartoe wordt besloten.
De voorzitter opent de algemeene beraadslaging
doch aangezien niemand het woord verlangd worden
die gesloten.
Tot de artikelsgewijze behandeling der begrooting
wordt overgegaan.
Het eerst worden behandeld de uitgaven.
Bij Hoofdstuk VIII, art. 19 zegt de heer Moes.
j Mijnheer de voorzitter, ik ben het lid in de afdee
lingen geweest, dat heeft gevraagd of de aansluiting
van den provincialen stoombootdienst op de Wester-
I Schelde met andere middelen van vervoer niet zou
i kunnen bevorderd worden door vermeerdering van de
snelheid der vaart, vooral bij ongunstig tij.
Meermalen gebeurt het dat zij, die met de stoomboot
te Terneuzen aankomen, aansluiting met de spoortrei
nen TerneuzenGent of Terneuzen—Mechelen missen,
hoewel de besturen dezer spoorlijnen het vertrek en
de aankomst hunner treinen zooveel mogelijk naar dat
der booten richten, doch tevens ook weer gebonden
zijn aansluiting te hebben met de groote Belgische
spoorwegen. Nu rijdt er wel is waar sedert eenigen
tijd een omnibus van het station naar dc aanlegplaats
der booten en omgekeerd, doch hoezeer niet duur kan
toch niet ieder van dit vervoermiddel gebruik maken.
Hoe het echter zij, als de booten desnoodig hun
volle vaartkracht mogen gebruiken, kunnen zij op tijd
aankomen, en lijdt niemand schade en teleurstelling
tenzij door eigen schuld.
En nu nog de retourbiljetten. Ook deze zou ik
gaarne uitgebreid zien, zoo niet op alle, wanneer dit
te veel bezwaar oplevert, dan toch op eenige werk
dagen, opdat ieder daarvan op zijn tijd gebruik kan
maken. Daar ik tot mijn leedwezen in het atdeelings-
verslag gezien heb dat Gedeputeerde staten meenen
niet aan mijQ verlangen te kunnen voldoen, heb ik
mij verplicht gerekend een en ander nog eens onder
hunne welwillende aandacht te moeten brengen.
De heer Van Deinse. Mijnheer de voorzitter, met
een enkel woord wensch ik het verzoek van den heer
Moes te steunen. Vooral is het wenschelijk dat de
dienst der boot met den morgentrein correspondeert.
Te Terneuzen is men bezig een omnibusdienst in
te richten tusschen het station en de aanlegplaats
der boot. Ook de postdienst ondervindt vertraging.
Menigmaal gebeurt het, dat postpakketten 's morgens
te Terneuzen te laat komen voor de morgenpost en
eerst 's avonds verzonden worden, zoodat postpakketten,
die in gewone omstandigheden 's morgens te elf uren
in Hulst kunnen zijn, eerst 's anderen daags daar
besteld worden. De oorzaak der vertraging kan ge
legen zijn in het niet aanwenden van voldoende kracht
met het doel om besparing in het kolenverbruik te
verkrijgen, waardoor de nieuwe booten niet aan hunne
bestemming zouden voldoen.
De heer Snonck Hnrgronjc. Mijnheer de
voorzitter, hetgeen men van de geachte sprekers uit
het 5e distriet hoorde, is voor ons nieuw. Wij verkeerden
in de overtuiging, dat, wanneer de beide snelvarende
booten de Walcheren en Zeetnvsch Vlaanderen den
dienst doen, de aansluiting nooit wordt gemist, tenzij
er een ongeluk plaats hebbe. In de weekrapporten
ontvangen we bericht, wanneer die aansluiting niet
heeft plaats gehad, en tot dusver kwam dit niet voor
als de Zeeutvsch Vlaanderen of de Walcheren maar wel
als een minder vlugge boot den dienst deed. Wij laten
zooveel mogelijk den dienst op Terneuzen door de
snelvarende booten verrichten. Alleen bij reparatie of
schoonmaken gebeurt het, dat een andere boot, bijv.
de Zeelandia, dienst doet en bij een slecht tij gebeurt
het dan wel dat de aansluiting gemist wordt.
Ik, zal echter onderzoek doen en geef de verzekering,
dat de kapitein en de machinist de bevoegdheid heb
ben om ter voorkoming dat de aansluiting gemist
wordt bij de genoemde gelegenheden de vaart meer
snelheid te geven en meer kolen te gebruiken.
Het denkbeeld van retour biljetten zal bij Gedepu
teerde staten in nadere overweging worden genomen.
De heer Moes. Mijnheer de voorzitter. Het geacht
lid van Gedeputeerde staten moet ik opmerken dat