N°. 133. 13 5e Jaargang. 1892. W oendag 8 Juni. J. L. I. DE BITS. Middelburg 7 Juni. Deze courant verschijnt d a g e 1 i] k s met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Pry s per kwartaal in Middelburg en per post franco 2. Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel, zijn verkrijgbaar a B cent. Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager] Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle dankbetuigingen; van 17 regels 1.50; iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte] Telephoonnommer 139. KERKNIEUWS. UIT STAD EN PROVINCIE. HI I) I) lllll It (.Mill COURANT. Thermometer. A tl vertentHLn I Agentes te VlisaingenP. G. de Vet Mestdabh Zoo», t» Goe». a a Vv Bolland, te KrainingenF. v. d. Peiil, te Zierikzee: A.C. de Mooij, te Tholes: W. A. i Middelburg 7 Juni. vm. 8 o. 60 gr. van Nuuwenhtjijzen es te TerneuzenM. db Jonge. Verder semes «Jle postkantoren ea boekhandelaren abonnementen en advertentiën aas, evenal» de j moeten des namiddags te éém unr m. 12 u. 63 sr., a'v. 4 u. 62 gr. F. advertentie-bureau's van Nijgh Van Ditmak, te Rotterdam, db Gebs. Bbmhiaktb, te cs Grsveshage, en A. de la Mak Azn., te Amsterdam. aan het bureau bezorgd zgn, trillen Verwacht vtrand. wind Hoofdagenten voor het Buitenland: te Pargien Lomdes.de Compagnie generale de Publieité étrasgère G. L. Daubb Cu., John F. Josse,opvolger.I zg des avondB nog worden opgenomen Voor de verkiezing in bet district Slnis voor een lid der Provinciale staten, op Dinsdag 14 Juni, bevelen wij den kiezers tén dringendste aan den heer De Nieuwe Gorinchemsche Courant wgdt nog een kort opstel aan den Greenwich- Ouden of Duitichen tijd. Dit vraagstuk blgft nog steeds aan de orde van den dagen nu zou het blad niet gaarne zien dat wg onB de wet lieten stellen door spoorwegmaatschappijen. Erkennende de groote voordeelen, die de stoom en de spoorwegen aanbrengen, behoeven wg ons nog niet gedwee te krommen, onder het juk, dat de spoorweg-maatschappijen bezig zjju, ons op te ieggen, door tegen onzen zin en tegen onze geldelgke en zedeljjke belangen, ook de regeling van den burgerlijken tjjd op zich ten. men. Het staat hier toeh twee tegen eende spoorwegbesturen laten zich hoofdza kelijk, zoo niet uitsluitend, door geldelijke be langen leiden, terwijl de openbare meening in haar verzet dok op de hoogere belangen des levens let. Haar de meening van genoemde courant moeten deze dan ook vóórgaan en dienen wg niet af te wachten, of, bg een vol gende samenkomst van den Veretngenadig aan Nederland zal worden toegestaan, den Duitschen tjjd aan te nemen. Nederland neme als een vrjje, onafhankelijke staat zelve de regeling van den burgerlijken tjjd ter hand en neme algemeen den Duitschen tijd aan; dan moeten de maatschappijen ondanks den Verein op den duur wel volgen. «Onnoodig is bet andermaal de voordeelen verbonden aan de invoering van den Midden. Europeeschen tjjd in het burgerlijk leven f breed uit te meten, dit is reeds voldoende ge schied en daar het een onderwerp ia, dat uitsluitend door het gezond verstand kan worden geregeld, zoo kunnen wg ook rekenen op de medewerking van alle Nederlanders, die de zaak begrijpen en op den goeden afloop invloed kunnen uitoefenen. Wanneer derhalve allerwegen plaatselijke comité's worden opge richt, die onafhankelijk van de afwijzende of goedgunstige beschikking van den Verein krachtig gezamenlijk optreden ter bereiking van dit doel: >zelfstandige aanneming van den Duitschen tijd", dan zal de openbare meening, die zich reeds zoo krachtig heelt geuit het pleit zeer zeker winnen. Wanneer dan vorder de Eamtrs van Koophandel allerwegen zich daarbg aansluiten, dan is het geschikte oogenblik voor de groote gemeenten als Am sterdam, Rotterdam, 'a Hage, Utrecht enz gekomen, om bet initiatief te nemen en den Duitschen tgd in te voeren. Big ven dan de spoorweg-maatschap pgen hg haren Greerwich- tgd, welnu, dan is het bezwaar voor den ge wonen burger veel kleiner dan thansnu geeit het feit, dat onze klokken 20 minuten vóór zgn, steeds aanleiding tot verwarring nemen we daarentegen in het burgirlgk leven den Duitschen tgd, dan zal het verschil juist een uur bedragen, waaraan ieder zich gemak, kelyker zal gewennen wgst de spoorwegklok bgv. 5 uur, dan zullen onze uurwetken staan op 4, terwgl het niet twgfelachtig is, of de spoorwegmaatschappgen zullen dan het bur- gerlgk leven op den duur wel moeten volgen, Wat toch ook veel meer overeenkomstig de verhouding is, die aan deze maatschappgen tegenover den staat past." Den wenk, in de laatste regelen opgenomen wenschten wg onder de oogen van belangheb benden en belangstellenden in onzen kring te brengenal zgn wg het niet eens met de be weringen van den schrgver omtrent de spoor wegmaatschappgen. Wg zouden hem willen toeroepenwacht u voor overdrgving. Wg gelooven niet dat die maatschappgen met opzet in deze een vgandige houding aan nemen tegenover ons burgerlgk leven, en dat zg zich uitsluitend hierbg door geldelgke be langen laten leiden. Doch al deden zg dit laatste, is hun dit dan kwalgk te nemen Ons dunktzg hebben vooral het oog op de bevordering van het internationaal verkeer; en de belangen daarvan dringt hen den tgd te nemen, die uit dat oogpunt het gemakke- lgkit en het best is. Prt ligt toch voor do ,band dat bg eene internationale regeling, zooals het hier geldt, niet uitsluitend gelet kan worden op de belangen van Nederland en het gaat dus niet aan van de maatschappgen, die met tal van landen en belangen te maken bebbeu, zoo iets te vergen. Kunnen zg, door te voldoen aan de eiscben van dit internationaal verkeer en aan die van grootere landen, ook aan onza belangen en wenschen tegemoet komen, des te betermaar is dit niet mogelgk, dan behoeft, dunkt ons, nog niet dadelgk gedacht te worden aan wil lekeur, aan de zucht om ons een juk te willen opleggen ot de wetten voor te schrgven. Men mag dan ock waarlgk dien maatschap pgen niet kwalgk nemen, wanneer zg uitsluitend letten op de belangen, waarvoor zg moe'en wakenterwgl met evenveel recht als de schrgver hen zou willen dwingen naar ons zich te riohten, zg ons toeroepenschikt gg u naar ons. Het verstal digst is daarom dat wg ons een voudig laten leiden door hetgeen hst welzgn van onze maatschappg meebrengt en daarbg vooral in bet oog bonden het groote belang, dat wg er bg hebben om in ons gansche land eenstemmigheid op dit punt te verkrggen. Naar aanleiding van de laatste staten-ver kiezingen schrgtt dr. Bronsveld in de Kroniek zgner Stemmen voor Waarheid en Vrede o. a. het volgende: »Op enkele plaatsen zgn de anti-revoluti onairen niet samen gegaan met de roomsch- katholieken. Ook werden laatstgenoemden op sommige plaatsen minder genegen bevonden, om hun stem uit te brengen op een geestver want van hst centraal-eomitó. Het maakt een zonderlingen indruk hier een antirevolutionair te zien, die zich candidaat stelt tegenover een roomsch-katholiek en ginds beide partgen gezamenlgk te zien optreden tegenover een liberaal. »Hieruit blgkt, boe onzuiver onze politieke toestanden zgn. Ook begint de tucht te ver minderen in het antirevolutionaire leger. «Veel te groot is echter nog het aantal van hen, die meenen, dat men dr. Kuyper op kerkelgk gebied kan wederstaan, maar hem als staatkundig leidsman kan blgven volgen. Het blgkt, dat De Banier zich op dat standpunt heeft geplaatst. De felheid, waarmcê in Friesland vele liberalen tegen de orthodoxie zgn opgetreden, maakt het zeer verklaarbaar, dat men in die provincie langer dan elders aarzelt, het bondgenootschap met het centraal comité op te segeen. Toch zal het er toe komen moeten. Wat kan men verwachten van een zwemmer, die met zgn eenen arm in hel water en met zgn anderen arm op het land wil zgn? Zoowel op staatkundig als op kerkelgk gebied is dr. Kuyper een revolutionair Dr. F. J. Los is dit (blgkens zgn stelling co. XI, achter zgn dissertatie te vinden) met ons ééns. Wanneer het personeel enter kiezers met eenige duizenden of honderdduizenden zal zgn vermeerderd, dan zal men eens zien, welk een innerlgke verwantschap bes aat en in het licht treedt tusscben De Standaard en de radicalen. Hoe nu oprechte christenen vooral in Friesland aan dr. Kayper bg de verkiezingen de hand blgven reiken, in ons onverklaarbaar. Men is nu toch lang genoeg in de gelegenheid geweest, om hem te leeren bennen. Ook hiei is behoefte aan voorgangers, aan mannen, die besÜBt zich losmaken op elk punt en in elk opzicht van de «gereformeerden" en den strgd met radicalen en socialen durven wagen zonder de hulp der tegenwoordige leiders van de antirevolutionairen, want die mannen hebben getoond, niets beter te verstaan dan, met de praktgken die ook worden aangewend door de omwentelingspartg, ontevredenheid en ver- deeldheid te zaaien, en onder den scbgn van godzaligheid ons te rukken uit de banen onz3r historische ontwikkeling, waarop God ons brengen wil door Zgn Woord en Geest." Bg kon. besluit is de heer W. G. van Oostveen' arts, benoemd en aangesteld tot off. van gezondb. der 2e kl. bg het personeel van den geneesk. dienst van het leger in N.-l. TWEEDE KAMER. Belastingvoorstellen. Het regeeringsantwoord is verschenen omtrent de belastingvoorstellen. De regeering verzekert dat in haar werkplan geenerlti verandering is gekomen. De kiesrechtherziening zal zoo spoedig als aan de grondwettelyke voorschriften vol daan aan de Kamer worden voorgelegd. Dat intusschen zooveel als mogelgk is tot verbetering van het belastingstelsel behoort te geschieden, zal niet licht tegenspraak ontmoeten en de regeering wenscht daartoe hare beste krachteD in te spannen. Opheffing van het bestaand privilege van het roerend vermogen geschiedt bg dit ontwerp. Herziening van de ngeling der gemeente-financiën dient tot die van de gemeentewet te worden uitgesteld. Dat de loopende dienst een batig saldo zal geven van 2,300,000, vindt geen steun in betgeen tot dusver door de opbrengst der middelen bekend is. Evenmin staat het vast dat in de eerstvolgende jtren de uitgaven aanzienlgk zullen kunnen worden beperkt. Het ligt niet in de bedoeling de vermo gensbelasting te maken tot een sluitpost der begrooting. De minister meent dat de bedrgfsbelasting zeer goed zóo kan worden ingericht, dat zg met de vermogensbelasting eene volledige belasting op bet inkomen vormt. Na zorgvuldige overweging is gebleken dat de moeilghheden, die aanvankelgk groot schenen, zeer wel zgn op te lossen. Ten aanzien van het moeilgkste punt, de progressie, is de oplossing gevonden door eene wgziging te brengen in het ontwerp der ver mogensbelasting. De nu ontworpen regeling is deze van 13000 en 14000 respeetievelgk f 2 en f 4 t,e heffen en voorts alle vermogens van 15000 en hooger te belasten met 1.25 voor elke geheele som van 1000, waarmede zg bet bedrag van f 10000 te boven gaat. Deza 1.25 klimmen echter tot 2 voor zoover bet vermogen meer bedraagt dan 200.000. Hierdoor ontstaat eene zeer geleidelpke pro gressie, opklimmende van 0.15 tot dicht bg 2 per mille, en tevens e<-n lichtere belasting van do vermogens van f17000 tot beneden 50000 die naar het oorspronkelgke tarief' te hoog zonden getroffen zgn. Door deze wgziging in Let tarief kan de opbrengst der belasting nu hooger worden geraamd en wel op f 8,675,000. Bg het nituwe tarief sluit de bedrgfsbelasting zich gemakkelgk aan. Men heeft daarbg de keus tusschen ongelijke en gelgke belasting van de inkomsten uit vermogen en uitarb id. ue minis ter werkt do hyphothese uit van oogelgke belas ting op den voet: 5 van de inkomsten uit vermo gen tegen 4 van de inkomsten uit aroeid, waarbg 3 tarieven noodig zouden worden. Een inkomen uit vermogen alleen zal in elk geval zwaarder worden belast dan een inkomen uit vermogen en arbeid, en dit wederom zwaarder dan een inkomen uit arbeid alleen. Verder betoogt de minister uitvoerig dat de aanneming der ver mogensbelasting de handen van den wetgever in geen enkel opzicht bindt. Hg verklaart daarbg o. a., dat hg niet zal voorstellen de landbouwers in de bedrgfsbelasting aan te s.aan. Een goede aaneensluiting tnsscben de twee belastingen is mogelgk en de wetgever kan haar tot stand brengen, wanneer bg de vermo gensbelasting afzonderlgk regelt. Het eenige, waaraan de wetgever gehonden is te achten, is de nu voorgedragen vorm der progressie. Deze is m ieder opzicnt te verkiezen en t. a. van de mate of het getal trappen der progressie is de weigever volkomen vrg. Overigens heeft de wetgever bg de regeling der bedrijtsbelasting zich slechis consequent ie gedragen naar dit denkbeeld, dat de rente uit vermogen geschat op 4 pet., ot welk ander cgfer ook, reeds bg de vermogensbelasting ward getroffen. Bg ondernemingen, met kapitaal gedreven, moet uus alleen de zuivere ondernemerswinst worden belast na aftrek van kosten en noodztkelgke aischrgvingen en 4 pet, van het aangewende kapitaal. Agn bedoeling is aan de gemeenten te ver gunnen èn van de vermogens èn van de be- drgfsbelasing opcenten te heffen; bg de bewerking der bedrgfsbelasting is steeds in het oog gehouden dit te doen met voorkoming van alle onbiilgkheid. Eerst als men weet wat de beide belastingen in iedere gemeente zullen opbrengen, zal men kunnen nagaan wat de plaatselgke opcenten zullen kunnen ople veren. Door nu den weg te banen tot de gewenschte regeling wordt niets geprejudicieerd. in het gewgzigd ontwerp is een artikel opge nomen voorshands verbiedende de heffing van opoenten op de vermogensbelastingen. Wordi deze verworpen dan zou intrekking der overige ontwerpen natuurlgk daarvan het gevolg zgn. Omtrent de vraagwat zal geschieden als eenige dier overige ontwerpen mochten worden verworpen, moet de minister het antwoord schuldig blgven. Veel zal dan afhangen van de motieven, Het is onmogelgk reeds nu te zeggen, wat 's lands belang zal eischen. Vei laging van registratie-rechten behoort volgens den minister niet gepaard te gaan met nieuwe wetsbepalingen om te waarborgen dat de verlaging werkelgk ten goede zal komen aan de belastingschuldigen. Met name schgnt een wettelgk verbod om een vaste percents- gewgze uitkeering bg openbare verkoopingen door den kooper te laten betalen voor Bosten, niet nsodzakelgk, Intusschen zal de minister door ruime publiciteit te geven aan de bepa lingen betreffende verlaging der registratie rechten trachten er toe bg te dragen, dat deze verlaging aan de belastingschuldigen ten goede kome. Met zgn ambtgenoot van justitie zal hg maatregelen overleggen om de rechten en belangen van het publiek beter te kunnen verz-keren dan thans het geval is. Dat tot verlichting van den druk op de mindere klasse nog niet genoeg gedaan is, is juist, maar de belastingwetgeving is met deze ontwerpen niet atgeloopen. Weldra kan de afschaffing der patent- en hare vervanging door een beroeps- cf bedrgfsbelasting volgen. Voor de hetziening van het personeel zgn reeds belangrgke bouwstoffen aanwezig. Door een en ander kan nog meer worden gedaan in het belang van hen, die te zwaar worden gedrukt. Van iedere poging om te zoeken naar eene wenscheigke verhouding tusschen directe en indirecte belastingen, moet naar 's ministers oordeel worden algezien. Wel moet gezocht worden naar practische middelen om de in ons land te hoog opgevoerde verteringsbelastingen en de belastingen op den omzet van onroerend goed te temperen. Daartoe dienen de aanhan gige voorstellen. Hoe gaarne hg afsohaffing van den vleeschaccgns zou willen voorstellen is dit voorshands even onmogelgk sis afschaf fing ven bier-, azgn- of sutkeraccgns. Het vraagstuk betreffende de vruchtenwgnan houdt d^n minister gedurende eenigen tgd bezig, doch is nog niet opgelost. Omtrent de Btaatsloterg bestaan plannen, waarvan mededeeling zal geschieden, zoodra ze tot rgpheid zgn gekomen. Verder te gaan met vermindering van den zoutaccgns schgnt onnoodigdo smokkelhandel zal bg een accgns van 4 zoo goed als geheel verdwgnen, terwgl het voorgedragen stelsel van restitutie de bezwaren voor landbouw en ngverheid ophelt. Meerdere verlaging der grondbelasting zou de minister bezwaarlgk kunnen aanbevelen. De voorgestelde verlagi ig er v&d zal de hard heden der peraequatie aanmerkelgk temperen. Een wetsontwerp op de grondbelasting, waarin ue ptraequatie is opgenomen en waarbg wordt voorgesteld de herziening der gebouwde eigen dommen reeds in 1893 te doen beginnen, zal, naar de mmiBter vertrouwt, vóór het eiude van het zittingjaar de Kamer bereiken. De min. verdedigt verder de afschaffing van de tollen op de rgkskanalen als een groot voordeel voor handel, ngverheid, landbouw en scheepvaart, terwgl na die afschaffing ernstig zal moeten worden overwogen in boever de staat sommige provinciën, gemeenten en wa terschappen zal bshooren bg te staan, wanneer zg Hunne waterwegen tolvrg willen maken. De afschaffing van do rgkstollen op wegen komt hot verkeer op 'tgeheele land tongoede, in de raming van 5 a C ton is de opbrengst van de tollen der met geldleeningen bezwaarde rgkswegen begrepen. Verder verklaart de min. dat aan eane tabaksbelasting niet kan gedacht worden, want daarmede zou onze bloeiende tabakshandel ten gronde gaanhet ware ook de dood voor onze sigarenindustrie, tenzg een Bysteem van drawbacks werd ingevoerd, dat op groote bescherming zou uitloopen. Door verhooging van den wgnaccgns 8 a 10 millioen te verkrggen, is eenvondig onmogelgk. Verhooging van succesiebelasting in sommige zglgnen komt in aanmerking, doch als equivalent voor vermindering van den zwa- ren druk van het personeel. Belasting van spoorweg en tramkaarten zou bg den algemeenen wensch naar lage tarieven stellig geen bgval vinden. Tegenover de bezwaren om de onroerende goederen in de vermogensbelasting te betrek ken betoogt de min., dat door het geheele ver mogen te belasten ruimer ontheifi igen kunnen geschieden, ernstige moeilgkheden worden voor komen en de progressie naar billijkheid kan geregeld worden, terwgl bh belasting van het roerend vermogen alleen veel geringer onthei- fingen mogelgk zouden zj|t> groote technische oezwaren zouden ontstaan en eena goede rege ling der progressie ondenkbaar ware. Verder verdedigt de min. den maatstaf van de waarde ter berekening van het inkomenda voortbrenging zal zg niet hinderen, evenmin andere belasting, zooals personeel, invoerrechten en accgnzen aankoop van insolide effacten zal jg met bevorderen, omdat daarvoor gewoonlgk andere beweegredenen bestaan. Ook zal zg niet de schatkist aan wisselvallige inkomsten bloot stellen, omdat waardevermindering der eene soort van eigendommen veelal gepaard gaat met waardeverbooging der andere. Het bezwaar voor fabrikanten is weggenomen door de faorieksgebouwen te behandelen op gelgken voet ais woningen en alle andere gebouwde eigendommen. Dank zg der vermenigvuldiging met den factor 20 zal nu de belasting voor in dustiieelen zeer matig zgn, want de belastbare opbrengst der fabrieksgebouwen is laag gesteld. Door de nieuwe regeling der progressie, waarbg, als de waarde van dit vermogen grooter is dan 2 ton, 6en vast bedrag van f 237.50 wordt gtëischt, benevens f 2 voor elke som van 1000, waarmede de waarde van het vermogen dat bedrag van 2 ton te boven gaat, eindigt nu de progressie m het geheel niet, schoon zg na een zeker pnnt al zwakker en zwakker wordt en net cgier van 2 per mille nimmer wordt bereikt. Verder te gaan, schgnt onraadzaam. Met behoud van de beginselen en het stelsel van het ontwerp, heeft de minister onderschei dene wgzigingen in de voorgestelde bepalingen gebracht tot wegneming van gebreken, aan vulling van enkele leemten en tegemoetkoming aan versobillende niet ongegronde bedenkingen. Registratie-rechten. De minister is overtuigd van de nooizake- Igkheid eener algeheel: herziening dar registra tiewetgeving, maar zg eischt mser tgd en rgper baraad dan den ministbr tot dusverre ter ba- schikking stonden. Inmiddels kon de nu voor gestelde verlaging der mutatierechten daarop niet wachten. Worden deze teruggebracht tot het bg 't wetsontwerp voorgestelde beirag, dan schgnt er geen reden om een onderscheid te maken ten aanzien van 't tgdstip van den vongen overgang. Men zou zoodoende er toe komen het onroerend goed aan een nienwe vermogensbelasting te onderwerpen en daartoe kan de minister niet medewerken. Opklimming van het recht wegens de verkoopingen van onroerend goed naar den tgd dat het goed in dezelfle handen gebleven is, zou ook niet de verwachte gevolgen hebben. Dat de booge rechten voor huurcontracten te bezwarend zgn, erkent de ministerdaarin zal dan ook worden voorzien. Depercentsgewgze beloonïng voor de ontvangst van hypotheek-rechten is Blechts een onbeduidend geleelte van de wedde dei bewaarders. Voor enkele kantoren, waarvoor het vroegere mini mum van f 300 onveranderd is gebleven, zal het laatste eenige verhooging kunnen onder gaan. Zeepacogns. De minister erkent de juistheid der beden kingen tegen de vrgstelling van invoerrecht voor de gewone zachte zeep. Hg heelt than* nader voorgesteld den betrekselgken tariefpost aldus te wgzigen gepartumeerde zeep en trans- parentzeep 4, andere harde 2, andere zachte 1, alles per 100 KG. Zeeppoeder wordt gelgk gesteld met harde zeep. Wegens de te duchten misbruiken, komt 't niet raadzaam voor, vrgdom van acogns te verkenen voor gedistilleerd en suiker, benoodigd voor de vervaardiging van transparant-zeep. Wanneer buitenlanasehe harde zeep, zooals nu wordt voorgesteld, aan een matig specifiek recht wordt onderworpen, kan de elders be staande vrgdom op genoemde bgmengssls voor de NederlandBche zeepindustrie geen bezwaren opleveren, vooral ook omdat transparant-zeepen, vervaardigd met alcohol ot suiker, hier te lande betrekkelgk weinig gebruikt worden. Ook wanneer aan de zeepfabrikanten niet vergund kan worden, tegen den tgd aat de accgfi» zal vervallen, zeep van winkeliers te rug te nemen en weder onder doorloopend crediet in te slaan, met terugbetaling van den vroeger voor die zeep betaalden acogns, zullen de winkeliers wel kunnen zorgen, op bet tgd stip waarop de accgns vervalt, geen belang rgke voorraden te hebben, vooral nn tevens bepaald wordt dat ook deze wet met 1 Mei 1893 in werking zal komen, dus het tgdstip geruimen tgd van te voren bekend kan zgn Wekélijksche opgaaf betreffende de Ned. herv kerk. Beroepen naar: Brakel A. S. Talma, cand.; Charlois c. a. J. Vonk te Oidebroeken Koe- kanje J. Steehouwer, cand. bedankt voor: Liimciden C. J. van Arkelte Noordwgkerhout; Stiens H. J. Dingemans te Irnsnm; en voor Spgkenisse H. J. Tgl te Terheyden. Aangenomen naar Leusden G. van der Giesen, oand. Naar aanleiding van het protest, dat er van de zgde van vele predikanten der ohr. ger. gemeente uitgaat tegen de vereeniging met de Ned. ger. fdoleerenden), meldt men aan het U. D. het volgendeOp de olassicale vergade ringen van de Ned. herv. kerk, welke den 29 dezer zullen gehouden worden, zal er van ver schillende zgden worden voorgesteld, aan de synode te verzoeken eene bepaling in bet leven te roepen, (desnoods als tgdeigka maatregel), waardoor ook aan predikanten der chr. gerei, gem. in ons vaderland gelegenheid zal worden gegeven tot bet bonden van een colloguium doctum, om in de Ned. herv. kerk beroepbaar te worden gesteld. Men wenscht dit voorstel te doen, om in den predikantennood eenigszins te kunnen voorzien, terwgl men zich vleit, dat vele chr. ger. pre dikanten, die de doleantie niet gunstig gezind zgn, deze gelegenheid zullen aangrgpen, om tot de Ned. herv kerk over te komen. Wg ontvingen uit Terneuzen een brief, geteekend «Prof. Bosco, Magieker," waarin de schrgver verklaart dat bg niet te Hulst den onhandigen en af keurenswaardigen streek met den gouden ring heeft nitgevoerd, waarvan dezer dagen melding werd gemaakt in ons blad. Volgens hem deed dat iemand uit «Temeehe, waarmede bg niets te maken heeft." Wg willen dit gaarne meedeelen j maar het schgnt dan toch dat bg, die het deed, zich ook «prof. Bosco" noemde, want ia het HulsterUad wordt in hoofdzaak op dezelfde wgze van het voorgevallene melding gemaakt als onze cor respondent deed. Er zullen trouwens wel meer personen d.n naam van dsn groeten bekenden Bosco zich tOiëigenen. Nu de justitie de zaak in handen heelt ral echter wel spoedig blgken, wie de persoon ier die dezen beroemden naam zooveel ontrf aandeed.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1892 | | pagina 1