N°. 133.
13 5e Jaargang.
1892.
W oendag
8 Juni.
J. L. I. DE BITS.
Middelburg 7 Juni.
Deze courant verschijnt d a g e 1 i] k s
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Pry s per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.
Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel,
zijn verkrijgbaar a B cent.
Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager]
Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle
dankbetuigingen; van 17 regels 1.50;
iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte]
Telephoonnommer 139.
KERKNIEUWS.
UIT STAD EN PROVINCIE.
HI I) I) lllll It (.Mill COURANT.
Thermometer.
A tl vertentHLn
I Agentes te VlisaingenP. G. de Vet Mestdabh Zoo», t» Goe». a a Vv Bolland, te KrainingenF. v. d. Peiil, te Zierikzee: A.C. de Mooij, te Tholes: W. A. i
Middelburg 7 Juni. vm. 8 o. 60 gr. van Nuuwenhtjijzen es te TerneuzenM. db Jonge. Verder semes «Jle postkantoren ea boekhandelaren abonnementen en advertentiën aas, evenal» de j moeten des namiddags te éém unr
m. 12 u. 63 sr., a'v. 4 u. 62 gr. F. advertentie-bureau's van Nijgh Van Ditmak, te Rotterdam, db Gebs. Bbmhiaktb, te cs Grsveshage, en A. de la Mak Azn., te Amsterdam. aan het bureau bezorgd zgn, trillen
Verwacht vtrand. wind Hoofdagenten voor het Buitenland: te Pargien Lomdes.de Compagnie generale de Publieité étrasgère G. L. Daubb Cu., John F. Josse,opvolger.I zg des avondB nog worden opgenomen
Voor de verkiezing in bet district Slnis
voor een lid der Provinciale staten, op
Dinsdag 14 Juni, bevelen wij den
kiezers tén dringendste aan den heer
De Nieuwe Gorinchemsche Courant wgdt nog
een kort opstel aan den Greenwich- Ouden of
Duitichen tijd.
Dit vraagstuk blgft nog steeds aan de orde
van den dagen nu zou het blad niet gaarne
zien dat wg onB de wet lieten stellen door
spoorwegmaatschappijen.
Erkennende de groote voordeelen, die de
stoom en de spoorwegen aanbrengen, behoeven
wg ons nog niet gedwee te krommen, onder
het juk, dat de spoorweg-maatschappijen bezig
zjju, ons op te ieggen, door tegen onzen zin
en tegen onze geldelgke en zedeljjke belangen,
ook de regeling van den burgerlijken tjjd op
zich ten. men. Het staat hier toeh twee tegen
eende spoorwegbesturen laten zich hoofdza
kelijk, zoo niet uitsluitend, door geldelijke be
langen leiden, terwijl de openbare meening in
haar verzet dok op de hoogere belangen des
levens let. Haar de meening van genoemde
courant moeten deze dan ook vóórgaan en
dienen wg niet af te wachten, of, bg een vol
gende samenkomst van den Veretngenadig
aan Nederland zal worden toegestaan, den
Duitschen tjjd aan te nemen.
Nederland neme als een vrjje, onafhankelijke
staat zelve de regeling van den burgerlijken
tjjd ter hand en neme algemeen den Duitschen
tijd aan; dan moeten de maatschappijen ondanks
den Verein op den duur wel volgen.
«Onnoodig is bet andermaal de voordeelen
verbonden aan de invoering van den Midden.
Europeeschen tjjd in het burgerlijk leven f
breed uit te meten, dit is reeds voldoende ge
schied en daar het een onderwerp ia, dat
uitsluitend door het gezond verstand kan
worden geregeld, zoo kunnen wg ook rekenen
op de medewerking van alle Nederlanders, die
de zaak begrijpen en op den goeden afloop
invloed kunnen uitoefenen. Wanneer derhalve
allerwegen plaatselijke comité's worden opge
richt, die onafhankelijk van de afwijzende of
goedgunstige beschikking van den Verein
krachtig gezamenlijk optreden ter bereiking
van dit doel: >zelfstandige aanneming van
den Duitschen tijd", dan zal de openbare
meening, die zich reeds zoo krachtig heelt geuit
het pleit zeer zeker winnen. Wanneer dan
vorder de Eamtrs van Koophandel allerwegen
zich daarbg aansluiten, dan is het geschikte
oogenblik voor de groote gemeenten als Am
sterdam, Rotterdam, 'a Hage, Utrecht enz
gekomen, om bet initiatief te nemen en den
Duitschen tgd in te voeren. Big ven dan de
spoorweg-maatschap pgen hg haren Greerwich-
tgd, welnu, dan is het bezwaar voor den ge
wonen burger veel kleiner dan thansnu
geeit het feit, dat onze klokken 20 minuten
vóór zgn, steeds aanleiding tot verwarring
nemen we daarentegen in het burgirlgk leven
den Duitschen tgd, dan zal het verschil juist
een uur bedragen, waaraan ieder zich gemak,
kelyker zal gewennen wgst de spoorwegklok
bgv. 5 uur, dan zullen onze uurwetken staan
op 4, terwgl het niet twgfelachtig is, of de
spoorwegmaatschappgen zullen dan het bur-
gerlgk leven op den duur wel moeten volgen,
Wat toch ook veel meer overeenkomstig de
verhouding is, die aan deze maatschappgen
tegenover den staat past."
Den wenk, in de laatste regelen opgenomen
wenschten wg onder de oogen van belangheb
benden en belangstellenden in onzen kring te
brengenal zgn wg het niet eens met de be
weringen van den schrgver omtrent de spoor
wegmaatschappgen. Wg zouden hem willen
toeroepenwacht u voor overdrgving.
Wg gelooven niet dat die maatschappgen
met opzet in deze een vgandige houding aan
nemen tegenover ons burgerlgk leven, en dat
zg zich uitsluitend hierbg door geldelgke be
langen laten leiden. Doch al deden zg dit
laatste, is hun dit dan kwalgk te nemen
Ons dunktzg hebben vooral het oog op de
bevordering van het internationaal verkeer;
en de belangen daarvan dringt hen den tgd
te nemen, die uit dat oogpunt het gemakke-
lgkit en het best is.
Prt ligt toch voor do ,band dat bg eene
internationale regeling, zooals het hier geldt,
niet uitsluitend gelet kan worden op de
belangen van Nederland en het gaat dus niet
aan van de maatschappgen, die met tal van
landen en belangen te maken bebbeu, zoo iets
te vergen.
Kunnen zg, door te voldoen aan de eiscben
van dit internationaal verkeer en aan die van
grootere landen, ook aan onza belangen en
wenschen tegemoet komen, des te betermaar
is dit niet mogelgk, dan behoeft, dunkt ons,
nog niet dadelgk gedacht te worden aan wil
lekeur, aan de zucht om ons een juk te willen
opleggen ot de wetten voor te schrgven.
Men mag dan ock waarlgk dien maatschap
pgen niet kwalgk nemen, wanneer zg uitsluitend
letten op de belangen, waarvoor zg moe'en
wakenterwgl met evenveel recht als de
schrgver hen zou willen dwingen naar ons
zich te riohten, zg ons toeroepenschikt gg
u naar ons.
Het verstal digst is daarom dat wg ons een
voudig laten leiden door hetgeen hst welzgn
van onze maatschappg meebrengt en daarbg
vooral in bet oog bonden het groote belang,
dat wg er bg hebben om in ons gansche land
eenstemmigheid op dit punt te verkrggen.
Naar aanleiding van de laatste staten-ver
kiezingen schrgtt dr. Bronsveld in de Kroniek
zgner Stemmen voor Waarheid en Vrede o. a.
het volgende:
»Op enkele plaatsen zgn de anti-revoluti
onairen niet samen gegaan met de roomsch-
katholieken. Ook werden laatstgenoemden op
sommige plaatsen minder genegen bevonden,
om hun stem uit te brengen op een geestver
want van hst centraal-eomitó. Het maakt een
zonderlingen indruk hier een antirevolutionair
te zien, die zich candidaat stelt tegenover een
roomsch-katholiek en ginds beide partgen
gezamenlgk te zien optreden tegenover een
liberaal.
»Hieruit blgkt, boe onzuiver onze politieke
toestanden zgn. Ook begint de tucht te ver
minderen in het antirevolutionaire leger.
«Veel te groot is echter nog het aantal van
hen, die meenen, dat men dr. Kuyper op
kerkelgk gebied kan wederstaan, maar hem
als staatkundig leidsman kan blgven volgen.
Het blgkt, dat De Banier zich op dat standpunt
heeft geplaatst. De felheid, waarmcê in
Friesland vele liberalen tegen de orthodoxie
zgn opgetreden, maakt het zeer verklaarbaar,
dat men in die provincie langer dan elders
aarzelt, het bondgenootschap met het centraal
comité op te segeen. Toch zal het er toe
komen moeten. Wat kan men verwachten van
een zwemmer, die met zgn eenen arm in hel
water en met zgn anderen arm op het land
wil zgn? Zoowel op staatkundig als op
kerkelgk gebied is dr. Kuyper een revolutionair
Dr. F. J. Los is dit (blgkens zgn stelling co.
XI, achter zgn dissertatie te vinden) met ons
ééns. Wanneer het personeel enter kiezers
met eenige duizenden of honderdduizenden zal
zgn vermeerderd, dan zal men eens zien, welk
een innerlgke verwantschap bes aat en in het
licht treedt tusscben De Standaard en de
radicalen. Hoe nu oprechte christenen vooral
in Friesland aan dr. Kayper bg de verkiezingen
de hand blgven reiken, in ons onverklaarbaar.
Men is nu toch lang genoeg in de gelegenheid
geweest, om hem te leeren bennen. Ook hiei
is behoefte aan voorgangers, aan mannen, die
besÜBt zich losmaken op elk punt en in elk
opzicht van de «gereformeerden" en den strgd
met radicalen en socialen durven wagen zonder
de hulp der tegenwoordige leiders van de
antirevolutionairen, want die mannen hebben
getoond, niets beter te verstaan dan, met de
praktgken die ook worden aangewend door de
omwentelingspartg, ontevredenheid en ver-
deeldheid te zaaien, en onder den scbgn van
godzaligheid ons te rukken uit de banen onz3r
historische ontwikkeling, waarop God ons
brengen wil door Zgn Woord en Geest."
Bg kon. besluit is de heer W. G. van Oostveen'
arts, benoemd en aangesteld tot off. van gezondb.
der 2e kl. bg het personeel van den geneesk.
dienst van het leger in N.-l.
TWEEDE KAMER.
Belastingvoorstellen.
Het regeeringsantwoord is verschenen omtrent
de belastingvoorstellen. De regeering verzekert
dat in haar werkplan geenerlti verandering is
gekomen. De kiesrechtherziening zal zoo spoedig
als aan de grondwettelyke voorschriften vol
daan aan de Kamer worden voorgelegd. Dat
intusschen zooveel als mogelgk is tot verbetering
van het belastingstelsel behoort te geschieden,
zal niet licht tegenspraak ontmoeten en de
regeering wenscht daartoe hare beste krachteD
in te spannen. Opheffing van het bestaand
privilege van het roerend vermogen geschiedt
bg dit ontwerp. Herziening van de ngeling
der gemeente-financiën dient tot die van de
gemeentewet te worden uitgesteld.
Dat de loopende dienst een batig saldo zal
geven van 2,300,000, vindt geen steun in
betgeen tot dusver door de opbrengst der
middelen bekend is. Evenmin staat het vast
dat in de eerstvolgende jtren de uitgaven
aanzienlgk zullen kunnen worden beperkt.
Het ligt niet in de bedoeling de vermo
gensbelasting te maken tot een sluitpost
der begrooting. De minister meent dat de
bedrgfsbelasting zeer goed zóo kan worden
ingericht, dat zg met de vermogensbelasting
eene volledige belasting op bet inkomen vormt.
Na zorgvuldige overweging is gebleken dat de
moeilghheden, die aanvankelgk groot schenen,
zeer wel zgn op te lossen.
Ten aanzien van het moeilgkste punt, de
progressie, is de oplossing gevonden door eene
wgziging te brengen in het ontwerp der ver
mogensbelasting. De nu ontworpen regeling
is deze van 13000 en 14000 respeetievelgk
f 2 en f 4 t,e heffen en voorts alle vermogens
van 15000 en hooger te belasten met 1.25
voor elke geheele som van 1000, waarmede
zg bet bedrag van f 10000 te boven gaat.
Deza 1.25 klimmen echter tot 2 voor zoover
bet vermogen meer bedraagt dan 200.000.
Hierdoor ontstaat eene zeer geleidelpke pro
gressie, opklimmende van 0.15 tot dicht bg 2
per mille, en tevens e<-n lichtere belasting van
do vermogens van f17000 tot beneden 50000
die naar het oorspronkelgke tarief' te hoog
zonden getroffen zgn. Door deze wgziging in
Let tarief kan de opbrengst der belasting nu
hooger worden geraamd en wel op f 8,675,000.
Bg het nituwe tarief sluit de bedrgfsbelasting
zich gemakkelgk aan. Men heeft daarbg de keus
tusschen ongelijke en gelgke belasting van de
inkomsten uit vermogen en uitarb id. ue minis
ter werkt do hyphothese uit van oogelgke belas
ting op den voet: 5 van de inkomsten uit vermo
gen tegen 4 van de inkomsten uit aroeid, waarbg
3 tarieven noodig zouden worden. Een inkomen
uit vermogen alleen zal in elk geval zwaarder
worden belast dan een inkomen uit vermogen
en arbeid, en dit wederom zwaarder dan een
inkomen uit arbeid alleen. Verder betoogt de
minister uitvoerig dat de aanneming der ver
mogensbelasting de handen van den wetgever
in geen enkel opzicht bindt. Hg verklaart
daarbg o. a., dat hg niet zal voorstellen de
landbouwers in de bedrgfsbelasting aan te s.aan.
Een goede aaneensluiting tnsscben de twee
belastingen is mogelgk en de wetgever kan
haar tot stand brengen, wanneer bg de vermo
gensbelasting afzonderlgk regelt. Het eenige,
waaraan de wetgever gehonden is te achten,
is de nu voorgedragen vorm der progressie.
Deze is m ieder opzicnt te verkiezen en t. a.
van de mate of het getal trappen der progressie
is de weigever volkomen vrg. Overigens heeft
de wetgever bg de regeling der bedrijtsbelasting
zich slechis consequent ie gedragen naar dit
denkbeeld, dat de rente uit vermogen geschat
op 4 pet., ot welk ander cgfer ook, reeds bg
de vermogensbelasting ward getroffen. Bg
ondernemingen, met kapitaal gedreven, moet
uus alleen de zuivere ondernemerswinst worden
belast na aftrek van kosten en noodztkelgke
aischrgvingen en 4 pet, van het aangewende
kapitaal.
Agn bedoeling is aan de gemeenten te ver
gunnen èn van de vermogens èn van de be-
drgfsbelasing opcenten te heffen; bg de
bewerking der bedrgfsbelasting is steeds in het
oog gehouden dit te doen met voorkoming
van alle onbiilgkheid. Eerst als men weet
wat de beide belastingen in iedere gemeente
zullen opbrengen, zal men kunnen nagaan wat
de plaatselgke opcenten zullen kunnen ople
veren. Door nu den weg te banen tot de
gewenschte regeling wordt niets geprejudicieerd.
in het gewgzigd ontwerp is een artikel opge
nomen voorshands verbiedende de heffing van
opoenten op de vermogensbelastingen. Wordi
deze verworpen dan zou intrekking der overige
ontwerpen natuurlgk daarvan het gevolg zgn.
Omtrent de vraagwat zal geschieden als
eenige dier overige ontwerpen mochten worden
verworpen, moet de minister het antwoord
schuldig blgven. Veel zal dan afhangen van
de motieven, Het is onmogelgk reeds nu te
zeggen, wat 's lands belang zal eischen.
Vei laging van registratie-rechten behoort
volgens den minister niet gepaard te gaan met
nieuwe wetsbepalingen om te waarborgen dat
de verlaging werkelgk ten goede zal komen
aan de belastingschuldigen. Met name schgnt
een wettelgk verbod om een vaste percents-
gewgze uitkeering bg openbare verkoopingen
door den kooper te laten betalen voor Bosten,
niet nsodzakelgk, Intusschen zal de minister
door ruime publiciteit te geven aan de bepa
lingen betreffende verlaging der registratie
rechten trachten er toe bg te dragen, dat deze
verlaging aan de belastingschuldigen ten goede
kome. Met zgn ambtgenoot van justitie zal
hg maatregelen overleggen om de rechten en
belangen van het publiek beter te kunnen
verz-keren dan thans het geval is.
Dat tot verlichting van den druk op de
mindere klasse nog niet genoeg gedaan is, is
juist, maar de belastingwetgeving is met deze
ontwerpen niet atgeloopen. Weldra kan de
afschaffing der patent- en hare vervanging
door een beroeps- cf bedrgfsbelasting volgen.
Voor de hetziening van het personeel zgn reeds
belangrgke bouwstoffen aanwezig. Door een
en ander kan nog meer worden gedaan in het
belang van hen, die te zwaar worden gedrukt.
Van iedere poging om te zoeken naar eene
wenscheigke verhouding tusschen directe en
indirecte belastingen, moet naar 's ministers
oordeel worden algezien. Wel moet gezocht
worden naar practische middelen om de in ons
land te hoog opgevoerde verteringsbelastingen
en de belastingen op den omzet van onroerend
goed te temperen. Daartoe dienen de aanhan
gige voorstellen. Hoe gaarne hg afsohaffing
van den vleeschaccgns zou willen voorstellen
is dit voorshands even onmogelgk sis afschaf
fing ven bier-, azgn- of sutkeraccgns.
Het vraagstuk betreffende de vruchtenwgnan
houdt d^n minister gedurende eenigen tgd
bezig, doch is nog niet opgelost.
Omtrent de Btaatsloterg bestaan plannen,
waarvan mededeeling zal geschieden, zoodra ze
tot rgpheid zgn gekomen.
Verder te gaan met vermindering van den
zoutaccgns schgnt onnoodigdo smokkelhandel
zal bg een accgns van 4 zoo goed als geheel
verdwgnen, terwgl het voorgedragen stelsel
van restitutie de bezwaren voor landbouw en
ngverheid ophelt.
Meerdere verlaging der grondbelasting zou
de minister bezwaarlgk kunnen aanbevelen.
De voorgestelde verlagi ig er v&d zal de hard
heden der peraequatie aanmerkelgk temperen.
Een wetsontwerp op de grondbelasting, waarin
ue ptraequatie is opgenomen en waarbg wordt
voorgesteld de herziening der gebouwde eigen
dommen reeds in 1893 te doen beginnen, zal,
naar de mmiBter vertrouwt, vóór het eiude
van het zittingjaar de Kamer bereiken.
De min. verdedigt verder de afschaffing van
de tollen op de rgkskanalen als een groot
voordeel voor handel, ngverheid, landbouw en
scheepvaart, terwgl na die afschaffing ernstig
zal moeten worden overwogen in boever de
staat sommige provinciën, gemeenten en wa
terschappen zal bshooren bg te staan, wanneer
zg Hunne waterwegen tolvrg willen maken.
De afschaffing van do rgkstollen op wegen
komt hot verkeer op 'tgeheele land tongoede,
in de raming van 5 a C ton is de opbrengst
van de tollen der met geldleeningen bezwaarde
rgkswegen begrepen.
Verder verklaart de min. dat aan eane
tabaksbelasting niet kan gedacht
worden, want daarmede zou onze bloeiende
tabakshandel ten gronde gaanhet ware ook
de dood voor onze sigarenindustrie, tenzg
een Bysteem van drawbacks werd ingevoerd,
dat op groote bescherming zou uitloopen. Door
verhooging van den wgnaccgns 8 a 10
millioen te verkrggen, is eenvondig onmogelgk.
Verhooging van succesiebelasting
in sommige zglgnen komt in aanmerking, doch
als equivalent voor vermindering van den zwa-
ren druk van het personeel. Belasting van
spoorweg en tramkaarten zou bg den algemeenen
wensch naar lage tarieven stellig geen bgval
vinden.
Tegenover de bezwaren om de onroerende
goederen in de vermogensbelasting te betrek
ken betoogt de min., dat door het geheele ver
mogen te belasten ruimer ontheifi igen kunnen
geschieden, ernstige moeilgkheden worden voor
komen en de progressie naar billijkheid kan
geregeld worden, terwgl bh belasting van het
roerend vermogen alleen veel geringer onthei-
fingen mogelgk zouden zj|t> groote technische
oezwaren zouden ontstaan en eena goede rege
ling der progressie ondenkbaar ware.
Verder verdedigt de min. den maatstaf van de
waarde ter berekening van het inkomenda
voortbrenging zal zg niet hinderen, evenmin
andere belasting, zooals personeel, invoerrechten
en accgnzen aankoop van insolide effacten zal
jg met bevorderen, omdat daarvoor gewoonlgk
andere beweegredenen bestaan. Ook zal zg niet
de schatkist aan wisselvallige inkomsten bloot
stellen, omdat waardevermindering der eene
soort van eigendommen veelal gepaard gaat
met waardeverbooging der andere. Het bezwaar
voor fabrikanten is weggenomen door de
faorieksgebouwen te behandelen op gelgken
voet ais woningen en alle andere gebouwde
eigendommen. Dank zg der vermenigvuldiging
met den factor 20 zal nu de belasting voor in
dustiieelen zeer matig zgn, want de belastbare
opbrengst der fabrieksgebouwen is laag gesteld.
Door de nieuwe regeling der progressie, waarbg,
als de waarde van dit vermogen grooter is dan
2 ton, 6en vast bedrag van f 237.50 wordt
gtëischt, benevens f 2 voor elke som van 1000,
waarmede de waarde van het vermogen dat
bedrag van 2 ton te boven gaat, eindigt nu de
progressie m het geheel niet, schoon zg na een
zeker pnnt al zwakker en zwakker wordt en
net cgier van 2 per mille nimmer wordt bereikt.
Verder te gaan, schgnt onraadzaam.
Met behoud van de beginselen en het stelsel
van het ontwerp, heeft de minister onderschei
dene wgzigingen in de voorgestelde bepalingen
gebracht tot wegneming van gebreken, aan
vulling van enkele leemten en tegemoetkoming
aan versobillende niet ongegronde bedenkingen.
Registratie-rechten.
De minister is overtuigd van de nooizake-
Igkheid eener algeheel: herziening dar registra
tiewetgeving, maar zg eischt mser tgd en rgper
baraad dan den ministbr tot dusverre ter ba-
schikking stonden. Inmiddels kon de nu voor
gestelde verlaging der mutatierechten daarop
niet wachten. Worden deze teruggebracht tot
het bg 't wetsontwerp voorgestelde beirag, dan
schgnt er geen reden om een onderscheid te
maken ten aanzien van 't tgdstip van den
vongen overgang. Men zou zoodoende er toe
komen het onroerend goed aan een nienwe
vermogensbelasting te onderwerpen en daartoe
kan de minister niet medewerken. Opklimming
van het recht wegens de verkoopingen van
onroerend goed naar den tgd dat het goed in
dezelfle handen gebleven is, zou ook niet de
verwachte gevolgen hebben. Dat de booge
rechten voor huurcontracten te bezwarend zgn,
erkent de ministerdaarin zal dan ook worden
voorzien.
Depercentsgewgze beloonïng voor de ontvangst
van hypotheek-rechten is Blechts een onbeduidend
geleelte van de wedde dei bewaarders. Voor
enkele kantoren, waarvoor het vroegere mini
mum van f 300 onveranderd is gebleven, zal
het laatste eenige verhooging kunnen onder
gaan.
Zeepacogns.
De minister erkent de juistheid der beden
kingen tegen de vrgstelling van invoerrecht
voor de gewone zachte zeep. Hg heelt than*
nader voorgesteld den betrekselgken tariefpost
aldus te wgzigen gepartumeerde zeep en trans-
parentzeep 4, andere harde 2, andere
zachte 1, alles per 100 KG. Zeeppoeder
wordt gelgk gesteld met harde zeep.
Wegens de te duchten misbruiken, komt 't
niet raadzaam voor, vrgdom van acogns te
verkenen voor gedistilleerd en suiker, benoodigd
voor de vervaardiging van transparant-zeep.
Wanneer buitenlanasehe harde zeep, zooals nu
wordt voorgesteld, aan een matig specifiek
recht wordt onderworpen, kan de elders be
staande vrgdom op genoemde bgmengssls voor
de NederlandBche zeepindustrie geen bezwaren
opleveren, vooral ook omdat transparant-zeepen,
vervaardigd met alcohol ot suiker, hier te
lande betrekkelgk weinig gebruikt worden.
Ook wanneer aan de zeepfabrikanten niet
vergund kan worden, tegen den tgd aat de
accgfi» zal vervallen, zeep van winkeliers te
rug te nemen en weder onder doorloopend
crediet in te slaan, met terugbetaling van den
vroeger voor die zeep betaalden acogns, zullen
de winkeliers wel kunnen zorgen, op bet tgd
stip waarop de accgns vervalt, geen belang
rgke voorraden te hebben, vooral nn tevens
bepaald wordt dat ook deze wet met 1 Mei
1893 in werking zal komen, dus het tgdstip
geruimen tgd van te voren bekend kan zgn
Wekélijksche opgaaf betreffende de Ned. herv
kerk.
Beroepen naar: Brakel A. S. Talma, cand.;
Charlois c. a. J. Vonk te Oidebroeken Koe-
kanje J. Steehouwer, cand.
bedankt voor: Liimciden C. J. van Arkelte
Noordwgkerhout; Stiens H. J. Dingemans te
Irnsnm; en voor Spgkenisse H. J. Tgl te
Terheyden.
Aangenomen naar Leusden G. van der Giesen,
oand.
Naar aanleiding van het protest, dat er
van de zgde van vele predikanten der ohr. ger.
gemeente uitgaat tegen de vereeniging met de
Ned. ger. fdoleerenden), meldt men aan het
U. D. het volgendeOp de olassicale vergade
ringen van de Ned. herv. kerk, welke den 29
dezer zullen gehouden worden, zal er van ver
schillende zgden worden voorgesteld, aan de
synode te verzoeken eene bepaling in bet leven
te roepen, (desnoods als tgdeigka maatregel),
waardoor ook aan predikanten der chr. gerei,
gem. in ons vaderland gelegenheid zal worden
gegeven tot bet bonden van een colloguium
doctum, om in de Ned. herv. kerk beroepbaar
te worden gesteld.
Men wenscht dit voorstel te doen, om in den
predikantennood eenigszins te kunnen voorzien,
terwgl men zich vleit, dat vele chr. ger. pre
dikanten, die de doleantie niet gunstig gezind
zgn, deze gelegenheid zullen aangrgpen, om tot
de Ned. herv kerk over te komen.
Wg ontvingen uit Terneuzen een brief,
geteekend «Prof. Bosco, Magieker," waarin de
schrgver verklaart dat bg niet te Hulst den
onhandigen en af keurenswaardigen streek met
den gouden ring heeft nitgevoerd, waarvan
dezer dagen melding werd gemaakt in ons blad.
Volgens hem deed dat iemand uit «Temeehe,
waarmede bg niets te maken heeft."
Wg willen dit gaarne meedeelen j maar het
schgnt dan toch dat bg, die het deed, zich ook
«prof. Bosco" noemde, want ia het HulsterUad
wordt in hoofdzaak op dezelfde wgze van het
voorgevallene melding gemaakt als onze cor
respondent deed.
Er zullen trouwens wel meer personen d.n
naam van dsn groeten bekenden Bosco zich
tOiëigenen.
Nu de justitie de zaak in handen heelt ral
echter wel spoedig blgken, wie de persoon ier
die dezen beroemden naam zooveel ontrf
aandeed.