N°. 45.
135e Jaargang.
Dinsdag
23 Februari.
m
1892.
Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s
met uitzondering van Zon- en Feestdagen?
Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.
Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel,
zijn verkrijgbaar a 5 cent.
Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager?
Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle
dankbetuigingen; van 17 regels 1.50;
iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Telephoonnommer 139.
Middelburg 22 Februari,
Belastingwetten.
MIDDELBI IU.S4 III COURANT.
Thermometer.
Middelburg 22 Febr. vm. 8 n.48 gr.
m. 12 u. 43 gr., av. 4 u. 43 gr. F.
Verwacht Z. O. wind.
Agenten te Vlissingen: P. G. ra VjtT Mestdagh Zoon, te Goeb. A. A Vv Bolland, tv KroningenF. v. d. Peul, tt Zierikzee: A. C. de Mooij, te Thclen: "W. A.
van Nieuwenetjijzen en te Terneuzen14. ra Jonge. Verder nemes alle postkan toros en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de
advertentie-bureau's van Nijge Van Hitman, te Rotterdam, ra Gebb, Beiinïante, te 't Gravenhagc-, en A. de ia Ma» Azn., te Amsterdam»
Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parps en Londen, de Compngsi* géEêrsJ» de Publkité étrangère G. L. Dadbe Cie.. John F Jonen, opvolger.
idrertentiën
moeten des namiddags te één nor
aan het bureau bezorgd zyn, willen
zy des avonds nog worden opgenomen.
Het Zaterdag uitgegeven blaadje van de
Algemeene Maatschappij wan Levensverzekering
en lijfrente bevat eene besohouwing onder het
opschriftDe heer A. L. Schmidt Jr. en het staats
toezicht. Daarin wordt diens jongste opstel in
Odb blad aan een critiek onderworpen.
Het ligt natuurljjk niet op onzen weg die
beschouwing in haar geheel op te nemenwie
er belang in stelt vrage dat blaadje aan. Het
is ons slechts te doen om de hoofdzaak staats
toezicht of wetteljjke regeling van de Levens
verzekering. Het eerBte keurt de Algemeene
af; de laatste wenscht zjj. Wjj kunnen ons,
zooals wjj reeds schreven, zulk eene regeling
zonder staatsfosz/cAf niet denken en bljjven hier
nog altjjd aan begiipsverwarring gelooven. Het
is echter thans, dunkt ons, zaak te zoeken
naar de punten van overeenstemming, die er
tusschen ons en de Algemeene bestaan. En
dan onderschrijven wjj gaarne het volgende,
dat in genoemd blaadje voorkomt„Zjj, die
't meeste belang hebben by het welvaren en
het goede beheer eener Levensverzekering
maatschappij zjjn de verzekerden, en by naam-
looze vennootschappen ook de aandeelhouders-
Geeft men hun de gelegenheid om toezicht
uit te oefenen, dan zullen ze dat allen geza-
mentiyk doen op een wyze, die elk ander toe
zicht overtreft; daarop kan men gerust ïjjn.
Maar men moet hun, zooals wy zeiden, daartoe
in de gelegenheid stellen, en daartoe is de
staat in de eerste plaats geroepen, door het
maken van goede wetten op het publiceeren
van statuten, reglementen en jaarverslagen.
Dat zulke wetten behoorlyk moeten worden
uitgevoerd, spreekt van zelfdaarvoor dient
de uitvoerende macht, die voor de richtige
nakoming van alle wetten zorg draagt. De
regeer in g zal dus, als zjj de regeling van het
levensverzekeringswezen ter hand neemt, daar
voor moeten zorgen, dat zy, in navolging van
het Engelsch systeem, den vorm aangeeft,
waarin de publicaties moeten geschieden, en
het lichaam aanwyst, dat voor deze publicaties
zorgt en ze bewerkt."
Gillgksheidshalve dienen wg ook nog te
wyzen op de volgende opmerking, in genoemd
blaadje aan h-t adres van den heer Schmidt
gemaakt«De Vereeniging voor Levensverzekering
had, als wg ons niet bedriegen met algemeen--
stemmen, als haar gevoelen te kennen gegeven
dat eene wettelyke regeling van het bedryf
der Levensverzekering wenschelgk is, stelde
daarna de vraag aan de orde: wordt de
invoering van staatstoezicht wenschelgk ge
acht en beantwoordde die vraag bevestigend
met elf tegen zeven stemmen. De heer J. F.
LBlankenberg, een der directeuren onzer
maatschappg, had tegen het staatstoezicht ge
sproken en gestemd, en ward later, met twee
andere heereu, benoemd als lid eener commissie
die een verslag der beraadslagingen over deze
zaak zou opmakendit verslag, dat dus de
meening van de meerderheid der leden weer
geeft, is natuurlgk ook geteekend door den heer
Blankenberg. De heer Schmidt stelt nu den
heer Blankenberg (wiens naam met buitenge
woon groote letters gedrukt wordt) en de
Algemeene aanspr&kelgk voor hetgeen de ver
eeniging en de commissie in haar verslag heeft
geschreven. Eene aanhaling uit het verslag
geelt hg uit voor de denkbeelden van den heer
Blankenberg, en redeneert daarop dóór."
Behalve dat wg hieruit zien dat de heer
Sohmidt aan zgne aanhaling meer waarde
hechtte dan zy verdiende en daaraan volgens
de Algemeene een onjuiste beteekenis gaf,
komen wg uit deza opheldering tevens tot
de voor ons aangename ontdekking, dat er
zelfs onder de verzekeringsmannen, onder de
leden van de Vereeniging voor Levensverzekering,
eene meerderheid was die met ons staatsfoezecM
wenschelgk acht.
Tegen de, in ons vorig nommer vermelde
aanbeveling van den heer Jules van Hasselt
inzake verzending van geslacht en bevroren
vee naar Engeland komt de heer Maurits van
Gelder te Rotterdam op.
Volgens hem doet bevriezing het vleesch
minstens 40 in handelswaarde vermin -
deren. Het is waar dat sedert verscheiden
jaren Australië, en ook Zuid-Amerika, een be-
langryken handel van bevroren vleesch op
Londen dryft, doch daar zgn de toestanden
geheel anders dan hier.
In Nieuw-Zeeland en aan de La Platarivier
heeft het vleesch Blechts zeer geringe waarde,
poodat het te Londen geleverd weinig meer
kost dan de onkosten voor bewerking en trans,
port bedragen.
Dat de opbrengst van dat bevroren vleesch
lang niet den prys nabgkomt, welke het versche
vleesoh maakt, weet, zegt de heer Van Gelder,
«een iederdie in dezen tak van handel niet
geheel vreemdeling is. Momentaneel ben ik
niet in staat eene volkomen juiste vergelgking
dezer prgzen te leveren, doch het is volstrekt
niet overdreven, indien ik beweer, dat bevroren
vleesch voor 2/- 2'8 per stone gekocht wordt
op dezelfde dagen, dat h3t versche vleesch
(waaronder ook het Hollandsche behoort) met
4/- 4/6 per stone betaald wordt.
»E venals olie in staat is de woede der golven
te onderdrukken, zou het nu door den h er
Van Hasselt aangegeven middel den Nederland-
scben vleeschhandel op Engeland kunnen ver
nietigen".
Het bestuur der Behangersgezellenvereeni-
ging te Amsterdam oppert een denkbeeld, dat
zich aansluit aan den wenk, onlaDgs door de
schilders gegeven, om de werkzaamheden voor
de schilders meer over het gehejle jaar te
verdoelen en niet alles in het voorjaar te laten
doen. De behangers nu geven in overweging
om de gewone algemeene verhuizing niet meer
in de eerste dagen van Mei te doen plaats
hebben, maar op 1 Augustus en in dien zin de
huurcontracten te wgzigen. In dat geval zonden
behangers niet, gelyk nu, hun werk voor Pink
steren zien afloopen om een groot deel van
het jaar zonder arbeid te zgn.
Het is een eenvoudig en goed denkbeeld,
maar de Arnh. Crt. uit terecht de vrees dat
het vooreerst wel zal afstuiten op de gewoonte,
Gewoonte; sleur, is sterker dan het meeBt over
tuigend argument.
De Dageraad van Februari gaat de uitkom
sten der laatst gehouden volkstelling
nog eens na en brengt de beschouwingen van
enkele bladen in herinnering. Geheimzinnig
vindt zy het cgfer 82.366, dat de bladen op
geven als van hen »tot een ander of tot geen
kerkgenootschap behoorende of onbekend". Uit
de officieele lyst blykt dat hiervan 66.085 tot
>geen kerkgenootschap", 5474 tot een «onbe
kende gezindte" en 10.807 tot die «andere"
kerkgenootschappen behoorden.
Dus ruim 66.000 kerkeloozen tegen ruim
12.000 op Januari 1880.
Omtrent de R. K. had de Stand, uitgerekend
dat zg van 2/5 tot 1/3 der bevolking geslonken
waren. Heel eerlgk vindt de Dageraad deze
uitrekening niet. Juister was de becyfering
van de N. IJ-selb.Op ultimo December 1889
bg de jongste volkstelling haalden wjj juist
35*/,i pet. Hun getal was toen niet 1.500.000,
zooals de Standaard opgeeft, maar 1.596.482.
Dus haast 100.000 meerToch is het waar,
dat ons percentage in 10 jaar met 7/11 pet.
slonk 1
Het N. v. d. D. toonde aan dat dat 2/5 eigen-
lgk altgd een fictie is geweest en de betrekkelgke
vermindering der R. K. niet zoo groot was.
Van 1829 af (de eerste volkstelling, die een
bruikbaren maatstaf verschafte) was de ver
houding der R. K. tot de bevolking elke 10
jaar38.99, 38.48, 38.33, 37 31, 36.40, 36.02 on
in 1889 35.88. Het percentage daalt dus
geregeld ea daaruit blgkt de onjuistheid der
beweringen, die men bg verkiezingen zoo vaak
hoort, dat wg meer en meer onder RoomscheD
invloed komen.
Vervolgens neemt het tgdschrift over hetgeen
de Stand, over de protestantsche genootschap
pen meedeelde.
Van de 4.511.415 inwoners behoort nog niet
de helft tot de vaderlandsche kerk, maar met
de 10.229 Waalsch hervormden meegerekend,
slechts 2.204 878. En erger nog is, merkt de
Stand, op, dat hieronder begrepen zijn allen
die bg de kerk big ven om de bedeel ing, de
gestichten enz. en die alleen uit sleur zich
niet afscheiden, hoewel zg feitelgk met de kers
gebroken hebben. Te Amsterdam bv,, waar het
genootschap 163.000 zielen telt, is het aantal
geregelds kerkgangers, de kindereu meegere
kend, 10.000 per week, dus even 6 pet. De
Dageraad ziet in dit alles gewisse kenteekeneD
van een toenemend verval van de «weleer
waarde staatskerk, de vertroetelde geprivile-
geerde, vetgemeste Nederlandsche Hervormde
kerk". De vrydenkers, zegt zg, kunnen tevreden
zgn. Als men bedenkt onder welke pressie
op vele plaatsen de kolom der kerkgenoot
schappen is ingevuld, dan meent zg gerust te
kannen aannemen, dat «de registers der ryfe
gesubsidieerde Ned. herv. kerk een bosch
van doode boom .n met haar meer dan 300
vacante preekstoelen, minstens nog wel 66.000
namen bevatten van personen, die feitelgk met
haar gebroken hebben. In elk geval acht zjj,
dat die 66 000 evenveel recht hebben om van
dm aedsdwaDg te worden verlost als de 53.000
doopsgezinden.
Bg kon. besl. is aan H. C. van der Feen,
ontvanger van den accyns op het geslacht te
Amsterdam, op zgn verzoek, eervol ontslag
verleend uit 's ryks dienst, behoudens aanspraak
op pensioen.
Verder is aan den gepsnsionneerden maga-
zgnmeester der eerste klasse (majoor) der ar
tillerie van het leger in N.-I. E. Mathysen,
de titulaire rang van luitenant-kolonel verleend.
De gewone audiëntie van den minister van
oorlog zal op Donderdag den 25sten Februari
niet plaats hebben.
De St. Ct. bevat een kon. besluit van 11 Febr.,
waarbg wordt bepaald dat de wet van 15 April
1891 Staatsblad no. 87), tot regeling der brie-
venpostery, in werking treedt op den lBten
April 1892.
De Tweede kamer is tbans, tot hervatting
harer werkzaamheden, byeengeroepen op Dins
dag, 1 Maart, des namiddags 2 uur.
Waar wg van het eerste opstel van jhr mr
A. P. C. van Earnebeek in de Economist over
de regeling van onze handelsbetrekking met
Frankrgk uitvoerig melding maakten, dienen
wg dit ook te doen van zgne tweede beschou
wing in het Februari-nommer van dit Maand
blad.
Daarin schrgft deze oud-minister van buiten-
landscbe zaken
Trachtte ik in de vorige aflevering van dit
tgdschrift na te gaan, hoe onze handelsbetrek
kingen met Frankrgk onder het nieuwe régime
te regelen waren, thans is het bekend hoe de
regeling voorloopig tot stand gekomen is.
Hel Journal Officiel van 31 Januari jl. bevat
een rapport van den Franschen minister van
buitenlandsche zaken benevens twee decreten,
waaruit dat genoegzaam blgkt. De allernaaste
bgzonderheden zullen in een eerlang te ver
wachten Livrè Jaune aan den dag komen,
terwyl onze regeering de met de Fransche
gewisselde nota's reeds openbaar gemaakt heeft.
Yier categorieën van staten kunnen thans
tegenover Frankrgk onderscheiden worden
lo. die, aan welke krachtens tractaat het
recht op de behandeling der meest begunstigde
natie onder gelijk tegenbeding verzekerd is
Duitschland, Oosienryk-Hongarye, Rusland,
Denemarken, Servië, Mexico, de Dominikaan-
sche en Zuid-Afrikaansche republieken en ein
delgk Zweden en Noorwegen (de conventie
met laastgenoemde mogendheid is van 18
Januari 1892);
2o. die, wien bg de wet de behandeling op
den voet der meest begunstigde natie is gege
ven, met name Engeland
3o. die, op wier voortbrengselen het met lo
Februari 1892 in werking getreden minimum
tariel krachtens decreet wordt toegepast, zoo
als België, Zwitserland en Griekenland
4c. do overige mogendheden, als Spanje,
Portugal, de Vereenigae Staten van Amerika
enz., die aan het tarif génèral onderworpen
zullen zgn.
in welke categorie is nu Nederland te plaat
sen De inister Ribot constateert in zgn
rapport dat de Franscbe regeeriag tegenover
ons geheel vry blgft de behandeling, welke
zg thans op ons toepast, te veranderen wan
neer het haar goeddunkt. Ia de nota, waarbjj
de Fransche gezant alhier die behandeling
omschryft, deelt hg, onder verwyzing naar de
wet van 29 December 1892, inhoudende de
machtigingen, die zgn regeling van het par
lement ontvangen heeft, mede, dat d6ze be
sloten heeft daarvan tegenover Nederland g -
bruik te maken door van af 1 Februari 1892
op onze voortbrengselen het minimum tarief
toe te passen zoolasg Nederland de Fransche
voortbrengselen als die der meest begunstigde
natie behandelt. Bg gevolg dis Iers), zegt de
gezant, zal Nederland in een toestand ver-
keeren, gelykend op die van Engeland, en de
minister Ribot laat zich in zgn rapport in
denzelfden zin uit. Blgkens het decreet van
den president der republiek wordi het op 1
Februari in werking getreden minimum tarief
van af dien dag op ons toegepast.
Zgn wynu inderdaad (behalve het verschil
tusschen een wet en een decreet) in dezelfde
positie gekomen als Engeland Dat zal het
geval zgn, indien blgkt dat, wanneer tusschen
Frankrgk en andere staten wederzydBche tariefs
verlagingen moehten bedongen worden, die
verlagingen ook ons zullen worden toegekend,
zonder dat wg offers daarvoor behoeven te
brengen. Wenscheljjker ware bet zeker ge
weest, dat ons ipsis verbis da behandeling der
meest begunstigde natie ware verleend, zooals
de wet van 27 Februari 1882 voor Engeland
doet; immers het is reeds aan den dag geko-
geücht, waarvan zg bg "het indienen dezer
voordracht uitging, nl. om het noodige te
verrichten tot tg lelijke voorziening in eene
voldoende legersterkte, in verband waarmede
men, dat er twyfel kan rgzen omtrent hetgeen eeeige belemmerende bepalingen in de bestaande
onder de uitdrukking minimum tarief te ver
staan is.
In myn vorige beschouwing over deze aan
gelegenheid kwam ik tot de conclusie, dat een
regeling bepaald op den voet der behandeling
als meest begunstigde natie voor ons wel te
verkrygen was, aangezien de Fransche regeering
door de toen nog aanhangige, sedert afgekon
digde wet van 29 December 1891 gemachtigd
werd om zonder nadere goedkeuring van het
parlement aan ons en de overig» staten, wier
tractaat was opgezegd, het recht op die behan
deling te verleenen. Daarvoor ware noodig
geweest een nieuw accoord, met opzeggings-
termyn van een jaar, waarbg ook wg gelgk
recht aan Frankrgk toekenden. Zoodanig accoord
is echter niet gemaakt, maar het kan nog
gemaakt worden, zooals de overeenkomst bewyst,
die Zweden en Noorwegen (sen der hier bedoelde
staten) verleden maand met Frankrgk heeft
getroffen tot hernieuwing van eenige bedingen
van het vroeger tuBsuhen de beide mogendheden
bestaande verdrag, waaronder dat van de meest
begunstigde natie.
De vraag mag gesteld worden of wg niet
goed zouden doen alsnog denzelfden weg op te
gaan en ook ons tractaat van 1884 met Frank
rgk te hernieuwen, waardoor ook wg in de
positie zouden komen der Staten, bedoeld in de
le categorie. Do FranBChe regeering is er,
krachtons de wet van 29 Deo. 1891, zonder
nadere goedkeuring van het parlement, toe
bevoegd met uitzondering namelyk der bg dat
verdrag vastgestelde tariefposten, maar met
inbegrip van het daarin voorkomende beding
der meest begnnBtigde natie en van andere
bepalingen, wier behoud voor ons waarlyk niet
onverschillig is. 'tls waar, wg zgn nu vrg
gebleveD te allen tyde, indien wg het goed
achten, Fransche voortbrengselen aan differen-
tieele rechten te onderwerpen, maar eo ipso
zouden wg daardoor vervallen onder het Fran
sche tarif général, misschien nog verzwaard
door eenige Dgzondere surtaxesde tarieven-
oorlog zou dan m vollen gang komen. Hebben
wg dus eigenlgk wel veel aan die vrgheid
en zou de vrgheid om des noods ons tarief
algemeen (zonder differentie) te wgzigen, die
wg onder het beding der meest begunstigde
natie toch behouden, ons niet genoeg zgn Aoht
men, misschien niet ten onrechte, het voordeel
van het tegenwoordig minimum-tarief, gepaard
aan het mede-genot van da verlagingen, die
andere landen te eeniger tjjd in het byzonder
mochten komen te verwerven, voor onzen han
del van geringe waarde en meent men er bg
gelegenheid naar te moeten streven speciaal
voor ons begeerlyke tariefsverlagingen van
Frankrgk te verkry«en, zg het ook ten koste
van vasJeggiDg van eenige posten van ons
eigen tariei ook bg eventueele onderhande
lingen daartoe zou het bestaan v:»n een weder-
zgdsch6 verplichting tot behandeling als meest
begunstigde natie geen hinderpaal zgn. Zgn
er soms buiten deze overwegingen andere,
voortvloeiende uit de houding van andere mo
gendheden in deze zaak, welke Nederland
moeten weerhouden van den bovenbedoelden
weg in te slaan? Dit had kunnen zgn. Ware
bg voorbeeld de honding der overige betrokken
staten van dien aard geweest, dat Frankrgk
in de positie gekomen was van zgn tarij gènèral
algemeen te moeten toepassen, dan zou het
zeker voor ons niet raadzaam geweest zgn door
een afwgkende gedragslyn stoornis te veroor
aken maar bg den loop, dien de zaak nu ge
nomen heett, zie ik geen reden, waarom wg
liever zouden samengaan met de landen, bedoeld
in de 2e of 3a categorie, dan met de in de le
genoemde.
Ten slotte valt nog aan te stippen, dat in
Algerië hetzelfde geldt als in Frankrgk zelf,
en dat in de Fransche koloniën met uit
zondering van die in Voor-Iudië en op de
Westkust van Afrika (behalve Gabon), Obock,
Madagascar en Tsïti van vreemde (niet
F tansohe) voortbrengselen in't algemeen dezelfde
rechten geheven zullen worden als in Frankrgk
zelf, maar dat de regeering zicb, ingevolge
eener bepaling der douane-wet, de bevoegdheid
heeft voorbehouden behalve wat Algerië
betreft speciale uitzonderingen vast te
stellen, en voorts dat in de koloniën alles bg
het tot dusver bestaande blgft totdat die uit
zonderingsregelingen tot stand gekomen zullen
zgn.
De regeering heeft het voorloopig verslag
der Tweede kamer over de nood-militiewet
enz, beantwoord en daarig het standpunt toe.
militiewet zouden worden opgeheven.
Na het ongunstig oordeel daarover in de
afdeelingen uitgesproken, heeft de regeering
de wetsvoordracht betreffende de militie tot
het werkelgk onvermgdelgke teruggebracht en
d e tot wgziging der schutterg wet teruggenomen.
Bg de gewgzigde voordracht betrekkelgk de
militie wordt de diensttgd voor de zeemilitie
op 5 jaar behouden en voor de militie te land
een diensttijd van acht jaren als tgdelgke maat
regel voorgedragen. Da aohtste lichting zal
bestemd zgn om de vorming van de negen
reserve-bataljons, die men nu van de zeven
lichtingen heeft, te verzekeren zoolang de jongste
lichting niet genoeg saamgeoefend is en daarna
tevens om te voorzien in het bezwaar, dat
geen enkel geoefend man iD de depóts der
infanterie beschikbaar zoude zgn tot aanvulling,
betzg van de eerste verliezen, hetzg van do
plaatsing van manschappen van jongere lich
tingen, die bg mob-.lisatie niet of niet tgdig
de plaats hunner bestemming zonden kunnen
bereiken, waardoor de korpsen, waartoe deze
behooren, soms beduidend beneden de organieke
sterkte zouden moeten big ven.
Evenals de zevende lichting zal ook de achtste
g wap .nd moeten en kunnen worden met het
geweer M 1871.
De vroeger voorgestelde vervroeging met een
paar maanden van het tgdstip van inljjving
wordt ook bg het gewgzigd ontwerp gehandhaafd,
De regeering heeft aan de Tweede kamer
ingediend de volgende ontwerpen
lo tot heffing van eene belasting op
de inkomsten uit vermogen.
Yoor de regeling dezer belasting wordt de
waarde van het vermogen naar zgn toestand
bg het begin van het belastingjaar bepaald
volgens in de wet omschreven maatstaf in 7
rubiieken
a Gebouwde en ongebouwde eigendommenb
Gronden tot bouwterrein bestemd of als zoo
danig te koop; c Grondrenten, tienden, erf
pachten, vaste huren; d Effecten e Hypothe
caire en andere schuldvorderingen Vrucht
gebruiken, lgfrenten, tontines enz.; g Handels
voorraden, schepen, vaartuigen, werktuigen,
paarden en voertuigen, goud- en zilverwerken
en alle andere roerende zaken.
In rubriek a wordt voor gebouwde eigendom*
men de waarde bepaald op het vgttienvoud,
voor ongebouwde op het twintigvoud hunner
belastbare opbrengst, verminderd met grond
belasting, polder- en waterschapslasten, grond
renten, tienden, erfpachten, vaste huren enz.j
rubriek b wordt geschat naar de bekende
verkoopwaarde; rubriek c op het twintigvoud
der waarde van de uitkeeringrubriek d op
hunne geldswaarde naar de laatst bekende
gegevens; rubriek e op het bedrag van het
kapitaal; ruoriek op het twintigvondig be
drag; rubriek g naar de verkoopwaarde.
De waarde van het vermogen wordt ver-8
minderd met het bedrag der scbnldvoidsringert
en het twintigvoud der uitkeeiingen wegens
vruchtgebruik en verschuldigde lgfrenten, enz-
Een per mille is als normale vost van heffing
voorgesteld. Partieeie ontheffing wordt ver
leend aan vermogens onder de 25.000 en
geheele ontheffing aan vermogens onder 13.000.
Voor vermogens van 100.000 en meer is een
progressie van 1 tot li per mille voorgedragen»
die bg 500 000 eindigt.
Eigen aangifte is voorgeschreven, maar bjj
den aanslag kan van de aangifte afgeweken»
zelfs bg verzuim van aangifte een aanslag
opgelegd worden.
2o. Vermindering van sommige even
redige registratie- en hypotheek
rechten.
Bg overgang van vaste goederen onder de
levenden, onder bezwarenden titel, wordt van
4 pet. tot 2 pet verminderd. Het recht voor
verkoopingen van staatsdomeinen wordt ook
2 pot. Hst recht van overechrgvingen, thans
i pet., wordt verminderd tot 15 cents van de
100 Op de rechten en boeten van registratie
en van hypotheek worden geen opcenten ge
heven.
3o. Afschaffing van den accgns
en wgziging van h e t i n v o e r r e c h t
op de zeep.
De zachte groene zeep wordt van invoerrecht
vrggesteld en alle andere zeep belast met vgf
pet. der waarde.
4o. Verhooging van den accgns
op het gedistilleerd vantot£