Maandag 18 Januari. LAATSTE BERICHTEN. MoDiiM YeiracMiuMauk N°. 14. 135° Jaargang. 1892. Middelburg 16 Januari. Deze courant verschijnt d a g e 1 ij k s met uitzondering van Zon- en Feestdagen; Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.- Afzonderlijke nommers, met of zonder bijvoegsel, zijn verkrijgbaar a 5 cent. Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager; Geboorte-, Trouw-, Dood- en andere familieberichten, benevens alle dankbetuigingen; van 17 regels 1.50; iedere regel meer ƒ0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte* Telephoonnommer 139. Bij deze courant behoort een Bijvoegsel. Een nuttig en belangrijk kijkje. in. Bi irgerlijxe stai HANDELSBERICHTEN. Graanmarkteii enz. PRIJ3SEH VAN EFFECTEN in i) i) n it i i;(.s(iii; mount. Theimoineferi Middelburg 16 Jan. Tm. 8 u. 83 gr. m. 12 tl. 84 gr., av. 4 u. 38 gr. F. Verwacht Z. O. wind. Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mxstdagh Zoon, ts Goea: A. A. Vf. Bolland, te KruisingenF. v. d. Piijl, te Zierikzee: A. C. de Mooiï, te Tholen: W. A. van Niitjwenhuijzxx en te TerneuienM. de Jonge. Verder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de advertentie-bureau's van Nijgb Van Ditmaa, te Botterdam, de Gebb. Beunt ante, te 's Gravenbage, en A. de la Mab Azn., te Amsterdam. Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjji en Londen, de Comp&gme générale 6e Publieité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger. Advertentiën moeten des namiddags te één uur aan het bureau bezorgd zjjn, willen ry des avonds nog worden opgenomen Door aanschouwing en proefneming wordt in het weeshuis Prévost te Cempuis het verstand ontwikkeld. De dogmatische me thode is daar in den ban gedaan. In de laagste klasse worden geen eigenlijke lesuren gehouden daar wordt bijzonder acht geslagen op de ontwikkeling der zintuigen, teneinde die te maken tot goede hulpmiddelen voor onderzoek. Door Fiöbelspelen verrijkt men de hersenen der jeugdige kinderen met een ontelbaar aantal juiste aanschouwingen, die de allereerste grondslagen vormen voor de algemeene en afgetrokken begrippen, welke later zich daaruit geleidelijk eu als van zelf ontwikkelen. De kleintjes worden niet gedwongen onbewegelijk stil te zitten het bouwen met kuben, steentjes, stokjes enz., wordt afgewisseld met gezang, dansen, wandelen, gesprekken naar aanleiding van de verschijnselen die zich onverhoeds voor doen of die de onderwijzer opzettelijk te voorschijn roepten met vertellingen, 't zij door den onderwijzer, 't zij door de leerlingen. Het is iets als een kindertuin of „Fröbel school" zonder het stelselmatig werktui gelijke, dat men elders in die inrichtingen al te veel aantreft, maar eene die een schouwspel aanbiedt van die natuurlijke vroolijkheid, ongedwongenheid, zelfwerkzaam heid en levendigheid, die er de kenmerkende eigenaardigheid van behooren te zijn. De oveigang van de laagste klassen, waar alle werkzaamheden plaats hebben in den vorm van spelen, tot de hoogere klassen, waar meer rechtstreeksch onderwijs gegeven wordt, gaat zeer geleidelijk. lp de middel klassen gaat men voort het verstand der leerlingen te verrijken, door middel van aanschpuwingsoefeningen, met kundigheden die later gerangschikt en gegeneraliseerd worden. Wat meetkunde bv. betreft, de leerlingen worden van de laagste klasse af tot den leeftijd van twaalf of dertien jaren, soms nog langer, practiseh geoefend in het meten, berekenen, het vergelijken en ontleden van meetkunstige figuren, en in het zoeken van de eigenschap pen der figuren door teekenen, vouwen enz. Evenzoo is het met andere vakken. Eiken dag driemaal, 's morgens 6 uur, 's middags 1 uur en 's avonds 9 uur gaan de leerlingen den stand der weerkundige instrumenten opnemende barometers, ther mometers, maxima en minima, de regenmeter en de heliograaf van Campbell, een glazen bol waarop de zon schijnt, zoodanig dat de geconcentreerde zonnestralen een door ver koling zwarte lijn maken op een strook carton, dat van graden voorzien en op eene geschikte manier geplaatst is. Daarenboven houden zij aanteekening van den toestand der lucht, de richting eu de kracht van den wind, den vorm en de richting der wolken, en bij gelegenheid, de zeldzamer voorkomende verschijnselen, als regenboog, noorderlicht enz. Deze waarnemingen geven aanleiding tot verklaringen en natuurkundige proeven, die geschikt zijn om eenig begrip te geven van de meteorologie. De sterrenkunde wordt op dezelfde manier onderwezen's avonds komen de leerlingen bij elkander op een plat dak, waar zij den hemel goed kunnen waarnemen zij leeren dan de planeten onderscheiden van de vaste sterren de onderwijzer wijst hun de sterren beelden en zegt hoe ze héeten, den Melkweg en de nevelvlekkende schijngestalten der maan, en de schijnbare beweging der sterren worden zorgvuldig opgeteekend, en nadat dergelijke waarnemingen een voldoenden tijd zijn voortgezet, dpn eerst wordt een aanvang gemaakt met de rationeele verklaring der gterrenkuntlige verschijnselen. Bij mooi weer wordt school gehouden in de open lucht; men wandelt over de velden en door bosschen, om planten te verzamelen die ontleed en gerangschikt worden. Het hindert niet of de leerlingen de Latijnsche namen der planten onthouden of vergeten, het voornaamste is dat zij ze beschouwen en cla8sificeeren. Alle positieve wetenschappen worden op gelijksoortige manier onderwezen. Niet uit de boeken, maar uit de natuur zelve putten de leerlingen hun onderricht. Deze methode van aanschouwing en proef neming kan natuurlijk niet toegepast worden op de geschiedenis, wier feiten niet streng nagegaan kunnen worden, zooals die der natuurwetenschappen. Ouder de leervakken behoort verder ook de stenographic. Dat in het weeshuis Prévost aan de esthetische vorming der leerlingen ook veel zorg wordt besteed ligt voor de hand. Tee kenen, boetseeren voorlezenlestudeeren en opzeggen van letterkundige stukken, tooneeivoorstellingen, zang en instrumentale muziek, dansen, in éeu woord alle kunsten worden daar onderwezen, om het schoonheids gevoel der kinderen op te wekken, hun smaak te vormen en hen daardoor geschikt te maken voor hooger genot. Op de uit stapjes wordt geen gelegenheid verzuimd hen opmerkzaam te maken op grootsche of schilderachtige natuurtooneelenmen laat hen merkwaardige monumenten en kunst museums zien, en concerten of tooneeivoor stellingen bijwonen. De muziek vooral, „die wereldtaal des gevoels, de beste om le spre ken tot het hart en den hersenen rust te geven", geeft te Cempuis verbazende uit komsten, waarbij die van andere lagere en middelbare scholen verre moeten achterstaan- De Zondag is gewijd aan uitspanningen, waarbij vooral ook weer gelet wordt op de artistieke ontwikkeling -.er leerlingen. Hun werk wordt tentoongesteld in een zaal, „zijnde dit een hulpmiddel voor praktisch zedelijk ouderwijs, tot steun voor de grooten en aan moediging voor de kleinen." Bij elk werk wordt eene aanteekening geplaatst, waarop de waarde staat aangegeven. Deze handel, wijze is vooral van belang bij handenarbeid, want znike opgaven stellen den leerling in de gelegenheid zich rekenschap te geven van de mate zijner bekwaamheid in het voortbrengen. 's Morgens worden in het openbaar voor gelezen de aauteekeningen betreffende het gedrag en de vlijt der leerlingen. Te zeven uur komen alle leerlingen en het personeel weêr bij eikander om den avond in den hniselijken kring door te brengen Deze bijeenkomsten zijn bijzonder gezellig- de heer Sluys heeft de aangenaamste herin neringen bewaard aan eene daarvan, die hij den 4 November 1889 bijwoonde. De we tenschap, in haar meest aantrekkelijke vor men, muziek, literatuur en poëzie leveren bij die gelegenheid de stof tot in- en uit spanning. „De feesten beslaan in deze groote familie, deze menschen-maatschappij in 't klein, een belangrijke plaats. Behalve de algemeen erkende feesten, de Nieuwjaarsdag en de nationale, historische en vaderlandsche feesten, die herinneren aan geschiedieiten en aan de veroveringen der groote revolutie, houdt men elk jaar nog een reeks van andere feesten, zooals de Natuur feesten, bij het begin van elk jaargetijde, waarbij hun nut en eigenaardige bekoorlijkheid zinnebeeldig worden gevierdde Arbeidsfeestendie de rechtmatige vereering zijn van de mensche- iijke inspanning, welke alles schept of ver betert, wat in stoffelijk of geestelijk opzicht kan medewerken tot het welzijn en geluk van allen de feesten van wetenschap en kunst die gelegenheid aanbieden om zijne bewon dering te uiten voor alles wat den mensch verheit en bekoortde Vooruitgangsfeesten, die op vastgestelde tijden de dagteekening in herinnering brengen van ontdekkingen, welke de menschheid een schrede verder brachten op den weg van vooruitgang, die een nieuw vergezicht openden en medege- hoipen hebben aan de verzachting der ellende; 4? feesten van het genie^ waarin 4e groot mannen van alle landen en alle tijden, die de ware weldoeners der menschheid waren, geëerd worden en voorgesteld als schitterende voorbeelden ter navolgingde vertrouwelijke feesten van liefde en dankbaarheid, bij ge legenheid van voorvallen die bijzonder heugelijk waren voor de groote familie zelf, zooals de geboortedag van den heer Prévost, den edel moedigen meuschenvriend, die alles voor de stichting van het weeshuis ten offer bracht, het feest van de weldoeners der kinderen enz.; de feesten der Humaniteit, waarin, droomende voor de toekomst de verwezenlijking van de groote idees van het „Heilig verbond der volken" van Béranger, hul de wordt gebracht aan de eensgezindheid, de vrede en de broederschap van alle menschen.... „Al deze feesten hebbeu, naar hunne be- teekeuis, een verschillend karakter. Zij zijn immer vol uitgelaten vreugde en een bron van ontelbare genoegens." Tot het zuiver practiseh onderwijs behoort het onderricht in den handenarbeid. Om de jongens en meisjes bij het verlaten van de iurichting in staat te stellen den strijd om het bestaan te voeren, voor weezen vooral bijzonder zwaar, wordt hunne ontwikkeling op dit punt zeer ter harte genomen. Uit- gaanue van de zeer gezonde stelling, dat de volkomen ontwikkelde mensch hersenen hebben moet die denken en een hand die de gedachten ten uitvoer brengt, wordt in alle mogelijke ambachten de leerlingen de noodige vaardigheid verschaft. De kleintjes worden beziggehouden met vlechten, weven, vouwen, knippen, prikken, teekenen, boet seeren uit klei of was enz. Hierbij komen andere oefeningen van meer oogenblikkelijk nut, als het sorteeren van onderscheiden dingen, a. o. stukjes hout, papier, vodden, ijzer, knoopen, spijkers van verschillende vormen en grootte, drukletters enz., het schoonmaken van groenten voor de keuken en van de vruchten om in te leggen, het wieden van tuinen en akkers, het oprapen van keien enz. enz. In de jaren van zeven tot elf worden die zelfde bezigheden voortgezet; de kinderen leeren dan nog naaien, breien, knippen, haken enz, Van hun elfde tot hun dertiende jaar ontvangen zij drie uren per dag onder richt in handenarbeidterwijl zij op hun dertiende beginnen met zich op een bepaald vak toe te leggen, naar hun eigen keuze en geschiktheid, met toestemming van hunne verwanten, onder leiding van bekwame hand werkslieden en van de leermeesters en den directeur der inrichting. De handwerken, die door al de kinderen tot hun dertiende jaar worden beoefend en waaruit zij dan eene keuze kunnen doen, zijnlandbouw en boerenwerktuinbouw, bloementeelt, vruchtenteeltnaaien en linnen naaien, het maken en onderhouden der klêerenschoenmaken en herstellen van schoenenwasschen en strijken keuken- en huishoudelijke werkzaamheden; het bakkenziekenverpleging en berei ding van geneesmiddelen de aanleg van terrassen, metselen, vlechtwerk bewer king van het houttimmeren, schrijnwerken, houtdraaierij metaalbewerkingdraad maken, zinkwerkerij, loodgieten, smeden, slotenmaken, machinemaken, fitten, draaien; verven en glazenmakenboetseeren, gieten, beeldhouwen boekdrukken, hout- graveeren, galvauoplastiek steendrukken en zincographie photographie car- tonwerk, boekbinden en encadreereD. En verder verschillende voorkomende werk» zaamheden als mandenmaken, stoelenmatten, behandeling van het telegraaftoestel enz. Het ligt voor de hand dat enkele vakken meer uitsluitend óf voor jongens óf voor meisjes geschikt zijn; maar in het weeshuis te Cempuis laat men, in het belang der weezen zeiven en in dat der gezinnen die zij later vormen, van tijd tot tijd de meisjes deel nemen in den arbeid der jongens en omgekeerd de jongens zich oefenen in de speciale werkzaamheden der meisjes. Men acht het wenschelijk dat eene huis moeder als het noodig is schoffel, spade; Ihamerj schaaf en zaag kan hanteeren voor de duizenden kleine huishoudelijke werk zaamheden en ook opdat zij het huiselijk verblijf kan onderhouden in zulk een staat van netheid en ordelijkheid, dat ieder het mooi vindt, er zich thuis gevoelt en het waardeert als het ware heiligdom van het geluk. En aan den anderen kant behoort, naar men in dat gesticht zeer terecht begrijptde huisvader bij elke gele genheid eu vooral in moeilijke tijden, bij gevallen van ziekte bijvoorbeeld, de moe der te kunnen helpen en steunen in het herstellen der kleeren, in de huishouding, en geneeskundige verpleging enz., en moet hij in staat zijn een knoop aan te naaien, een kleedingstuk te verstellen, het middagmaal te koken en gereed te maken. Dergelijke algemeene en praetische ont wikkeling kan, dunkt ons, niet anders dan nuttig zijn. Zij vormt flinke menschen, wier handen niet verkeerd staan in het gezin, waarin zij later worden geplaatst of dat hun eigen kring is, waarin zij leven moeten. De overvloed van stof ter bespreking, benevens gebrek aan plaatsruimte, dwingt ons hierbij af' te breken. In een slot-opstel zullen wij wijzen op de moreele opvoeding, die de weezen te Cempuis ontvangenom daarna nog enkele opmer kingen meê te deelen, die wij by ods zeiven maakten, toen wij kennis namen van de ons toegezonden beschouwing van den heer Alex Sluys. Van 916 Januari. Vlissingen. Bevallen A. Braat, geb. Vader» z. J. M. Snikkers, geb. Luymes, d. L. van Dnel, geb. Den Hariog, z. i. van der Kuyl, geb. Poppe, z. E. de Zanger, geb. Wejj, z. A. de Kat, geb. Oosthoek, z. J. M. Verhoeff, geb. Mennes, d. B. Ova, geb. Louwerse, z. OverledenC. Steliaarc, d. 22 m. N. P Poschmann, z. 3 j. O. Ypelaar, ongeh. d. 62 j Vlissiufjen. Gepasseerd het Ned. stoom schip Chariots, gez. Peters, van New-fork naar Antwerpen. Het Ned. ss. Professor Buys vertrekt heden avond naar Huil, Oroede. Tot houder van het rykstele- phoonkantoor alhier is door bnrg. en weth. oenoemd de heer Tazelaar, nieuw henoemd brievengaarder. Op de deze week door de, in 1876 opgerichte, onderlinge verzekerings-maatschappy tegen het verliezen van varkens gehouden jaarljjkgche algemeene vergadering bleek nit het verslag dat er 58 deelnemers waren, en dat het kapitaal oorspronkelijk gevormd met een inleg van 2.50 per lid en eene maandelyksche contributie van 25 oent per varken, thans bedraagt 1100 en zulks niettegenstaande de veresniging meer. malen gevoelige verliezen ieed. Deze vereeniging mag dus wel tot voorbeeld strekken voor velen C>1 raven batte. Benoemd by het derde regiment infanterie tot kapitein de eerste luitenant Mousing, van het vierde regiment» thans leeraar aan de militaire school. Berlijn. De werkstaking der boekdrukkers is thans als geëindigd te beschouwen. Don derdag hielden de werkstakers alhier een ver gadering, waar besloten werd het werk te heivatten. Er hadden zich 800 drukkers van buitenaf by de werkgevers aangemeld en 300 gièvisten waren afvallig geworden. Londen. De hertog van Clarence zal Woensdag op Windsor worden begraven. De toestand der prinses van Wales is niet zorg. wekkend. Lissabon. De samenstelling van een nieuw ministerie levert bezwaren op. Alexandria. De khedive Abbas is alhier aangekomen. Hy werd door de Engelsehe oor iogsschepei® en nit de forten met saluut schoten b=groeten aan wal door de gees tolykheid, ae consuls en een eerewacht ont vangen. Datum. Plaats. Voorwerpen. Information 19 Jan. Middelburg, Luxe-artikelen, De Vos. 26 0 Middelburg, Meubels, Balans D 4. 27 0 Kondekerke, Hofstede, Loeff. 28 H Middelburg, Huizen, Huvers. 29 0 Vlissingen, HuizeD, Huvers. 29 n Westkapelle, Bouwland enz., De Vos. 29 H Oostkapelle, Hakhout, Verhei). dü II Cortgeue, Huis eu inspan, Roelof. 2 Febr. Domburg, Huis, bouwland enz. Tak. 18 0 Goes, Schorren, M. Houwer. 10 0 Vlissingen, Meubelen, Polak. 16 H Middelburg Inboedel. Huvers. 24 II Serooskerke, Hofsteedje, Huvers. Vergaderingen, Concerten ens. te middelburg. Zondag 17 Jan. Tentoonst. aquarel len Schuttershof. Woensdag 20 Gemeentebelang, Mee ting Duinwaterlei ding en gasfabrica- ge Schuttershof 7$ u. Axbl, 16 Jan. Ter graan markt van heden waren de pryzen als volgtoude tarwe a f nieuwe tarwe 9.50 a 10.rogge ƒ6.75 a ƒ7.— wintergerst ƒ8.90 a ƒ9.—; zomergerst 7.80 a 8.—; haver 7.h ƒ7.15; erwten 9.25 a f 9.50; paardenboo- nen 8.50 a 8.60; koolzaad a vlas h f per a. ca. Boter f 1.15 eieren 3.60. IJzENüiJXB, 16 Jan. Ter graanmarkt van heden was de aanvoer ruim, met omzet van gerst en puike partijtjes tarwe. Men besteedde voorjarige tarwe a S nieuwe f 7.—, 8.25 a ƒ8.75; jarige rogge a f nieuwe dito f a f— jarige wintergerst a nieuwe dito 5.10, 5.40 a f 5.70jarige zomergerst a nieuwe dito 4 50, f—.— a 5.— haver 77.20 a f 7.40; paardenboonen 6.50, f 6.80 a groene erwten f 9.—,f 10.50 a koolsaad/— f—.— a kanariezaad/7—.— Amsterdam, Staatsleeningen BDERLAND. pCt. Bedrag stukken. Cert. N. W. Sch. 21/, 1000 dito dito 8 1000 dito dito 31/, 1000 dito Obl31/, 1000 KONG, ditoGondl. 5 100 ITALIË. Ins.'62/81 5 Lir. 100-100000 OOSTENRIJK. Obl. Mei-Nov5 1. 1000 dito Jan.-Juli. 5 1000 dito dito Goad 4 m 200-1000 POLEN. O. 8. "44 4 Z.R. B00 PORT. O.B.'53/84 S 100 dito dito 1888/8» 41/, 20 RUSLAND. Cert. Ins. Be 8. '64 dito dito Se 5 16 16 Jan. Jan. 791/» 9^3/0 793/g 935/,. uoo/8 101 vo 16 101 1011/4 1017 ]6 981/, 853/4 79 V, 791/4 791/4 791/g 86 u/ia 318/s 801/, 411/g 40 Z.R. dito dito Se 5 dito 80 ges. dito 4 dito 1889 dito 4 Obl. 1. 1867/69 4 Cert., v. B. Asgn. 6 dito '84 goud. 5 SPANJE. O.B.Perp. 4 "lito bin. Perpet. 4 TURKIJE.jGepriv. 4 Geov. S.D. C. dito Gereg. 1869 BGTPTE.O.L.1876 4 dito su. dito 1876 31/, BRAZILIË. Oblig. Londen 1883. 41/, dito 187941/, dito Obl. 1889. 4 VENEZUELA1881 4 B00 100-1000 100-1000 125-625 125 20-100 1000 G.R. 126-1000 Pes. 1000-24000 Pr. B00-25000 600-2600 20-1000 600-12600 20-100 20-100 100 66/6 k .112.10 Z.R. R. P.R. fr. fr 871/, 783/g 959/16 0Ol/4 78 189/16 017,8 m 781/, 961/g 001/4 783/4 IBS/, 100-500 Indmstrieele en Finaasleele ondernemingen» NEDERLAND. pCt. N. Hand. Msch. A and. .resoontre. 6 1000 1183/» lifli/g N-I. Hanb.aand. 150 971/, 97 dito Zeel. aand. n 5ÜO dito dito Fr. dito 500 .sa dito Obl. 1885. 3 1000 OUITSCHLAND. Cert. Rijksbank aand. Amsterd. R.M. 3000 OOSTENRIJK. Aand. O. H. B. II. 600 Ipoovwegleeaiagen. sEDERLAND. pC "iw »e Hull. Spoor. 130 Mü t. Sipl. v. St.-Spw. Aand. 250 71 Nad. Ctr. apw. A 0 250 86 861/S dito Gest. Obl, 0 235 881/, 881/, N.-I. spw a N.B. Boxt. Obl. 0 250-1000 180 gestamp. 1 876/80 0 100 6 tl/. 041/4 TALIE. Spw. Lg 1887/898 Lir. 500-2500 536/g 533,4 Viot. Em.spw.O. 8 Zuid-Ital. Sp. O. 3 0 630 mm 0 600-5000 809/u 588/4 OOSTENRIJK. F, O, Sjw.OW, 3 BOO 55. m

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1892 | | pagina 1