r Verspreide Berichten.
RECHTSZAKEN.
VERKOOPINGEN ENZ-
De voorzitter zegt nog, dat het eenig®
motief voor den door hem genomen maatregel
is de last die hg meent dat de orgeldraaiers
en consorten aan de ingezetenen veroorzaken.
Bljjkt hem echter dat hjj zich hierin heeft
vergist, dan zal hg met genoegen overwegeni
of nog wijziging van den genomen maatregel
mogelgk is.
De heer F. G Sprenger zegt dat hjj
meent zich te herinneren, dat hjj het lid is
geweest, die indertijd hier over de orgels heeft
gesproken. Is dit het geval, dan echter heeft
hjj nimmer eene maatregel als thans is geno
men op het oog gehad, doch slechts gewild,
dat beter dan tot na toe de gebruikelijke keuring
zon worden inachtgenomen.
De voorzitter zegt, dat de keuring steeds
plaats had. Hjj meent echter dat de heer Spren
ger ook het aantal orgels wenschte beperkt te
zien.
Kantongerecht te Middelburg.
Heden (Dinsdag) zjjn veroordeeld: C. P. en
N. LMiddelburg, wegens het wateren buiten
de bakken, ieder tot f 1 b. s. 1 d.P. W. B.,
Amsterdam, wegens het als vervanger van een
verkooper van sterken drank in de uitoefening
van het beroep toedienen van sterken drank
aan een kind beneden de 16 jaar, tot 1 b.
s. ld.; A. D. hv. H( S., Middelburg, wegens
het rondventen van versche visch, niet vooraf
goedgekeurd, tot f 3 b. s. 2 d.P. C. S.,
Middelburg, wegens het buiten noodzaak rjjden
met een voertuig over de klinkerpaden tot
2 b. s. 1 d.L. W. U., Middelburg, wegens
het geven van eene openbare muziekuitvoering
te Middelburg, tot 5 b. s. 3 d.M. M. D.,
wed. De V., Middelburg, wegens het laten los-
loopen van een hond zonder muilkorf op straat,
terwjjl dit dier, als zjjnde gevaarlijk, van een
muilkorf moest zjjn voorzien, tot 3 b. s. 2 d.;
S. M. en M. P., Ylissingen, wegens het bjj vriezend
weder laten loopen van water uit een gebouw
op straat, ieder tot ƒ1 b. s. 1 d.; M. M., wed.
S., Antwerpen, wegens het in eene inrichting,
waar sterke drank wordt verkocht in het klein,
niet boven of ter zjjde van de buitendeur te
lezen hebben den naam van hem, aan wien de
vergunning is verleend, tot 5 b. s. 3 d.; M. M.
wed. S., Antwerpen, wegens het geven van eene
openbare muziekuitvoering zonder toestemming
tot 3 b. s. 1 d.W. de B., Koudekerke, wegens
het bejagen van een anders jachtveld zonder
akte en vergunning, tot 2 b. van 10 s. 3 d.
elke boete met verbeurdverkl. van het geweer of
de geldswaarde daarvan. De bekl. bjj gebreke
van uitlevering tot betaling van de waarde
daarvan verwezen ad ƒ3 s. 2 d.
Verder wegens overtreding der jjkwetJ. v. D.,
tot 2 b., A. B.,J1 J. H., A. B., ieder tot/I b.;
J. v. D. tot 4 b., en D. B. tot 3 b. van 1
s. 1 d. elke b.J. K., F. C. S. wed. D., J. G.
K., ieder tot 1 b. van 3 s. 2 d.allen tevens
met verbeurdverklaring der gewichten of ma
ten alle overtreders te VlisBingen.
Ten slotte wegens dronkenschapJ. v. d. R
Vlissingen, tot 10 b. s. 3d.; J. F. W. E,.
Middelburg, tot 10 b. ,s. 3 d. en 3 maal 3
d. hecht,; W. A. F., Middelburg, tot 14 d. h.;
un W. F. v. H., Vlissingen, tot f 2 b. s. 2d.
En allen in de kosten.
Vlissingen in 1890.
{Slot.)
De binnenlandsche scheepvaart onderging
weinig verandering.
Het aantal binnenschepen, die door de sluizen
werden geschut, bedroegingeschut 2.447
metende 113.622 M3, uitgeschut 2.604 metende
133.447 M\
Dat der binnenschepen, die alleen de buiten
haven aandeden, bedroeg 2.836, metende
298.724 M'.
De gemeentelijke havens werden weinig
anders bezocht dan door schepen die uitsluitend
de Wester-Schelde bevaren, loodsvaartuigen en
de van hier varende garnalenvloot. De scheep-
vaartbeweging op deze havens kan niet in
cjjfers worden opgegeven, daar geen haven
rechten worden geheven.
Het verkeer te water met het binnenland
werd onderhouden door de volgende onderne
mingen
De Middelburgsche Maatschappij van Stoomvaart,
wezenljjk schande is.n
Pamela zweeg, geheel overweldigd door het
afgrjjseljjke van den toestandmaar zjjne
volgende woorden brachten haar tot zich zelve.
»Zoo, begint gjj te begrjjpen dat gjj niet
zoo gemakkeljjk van mjj afkomt en het best
doet met wat beleefder te zjjn
Zjj gaf geen antwoord en keerde zich
vol minachting af. Zjj herinnerde zich
het tooneel in de kerk en hoe de oogen van
Carey gjvonkeld hadden van toorn zjj was
toen boos op Carey geweest, maar wat zou zjj
nu gegeven hebben om hem te kunnen roepen.
»Kom", zei de kapitein, door haar stilte
aangemoedigd, »wjj moeten ons maar zoo goed
mogelgk in de omstandigheden schikken. Ik
begrjjp dat gjj in het eerst zeer boos waart,
maar wjj moeten onzen mond houden en
niemand laten merken dat gjj niet wist dat
ik u schaken zou. De plechtigheid kan morgen
ochtend plaats hebben en dan zgn wjj even
goed getrouwd, alsof de heele wereld er ojj
ware geweest. Als gjj mg wat beter kent,
zult gjj mjj wel mogen ljjden en na mjjn
huweljjk zal ik zeer bezadigd worden."
Hjj wilde zich over haar heen buigen, maar
Pamela ontweek hem.
»Gjj mocht wel wat beleefder zgn tegen
iemand, die over een paar uur uw man is 5
doch ik wil u niet te hard vallen. Wat is er
nu aan de hand riep hg uit, daar het rgtuig
eensklaps itil stond. >Neen, neen, kind, daar
die met 2 stoombooten een dageljjkschen dienst
volhield over Middelburg op Rotterdam. Het
passagiersvervoer bepaalde zich hoofdzakelijk
tot de tusschenveren, waar de spoorweg-gemeen
schap ontbreekt, en was, evenals het vervoer
van vrachtgoederen, vrjj wel geljjk aan dat over
1889.
De Zeeuwsche Stoomboot-Maatschappij onder
hield met 3 booten een geregelden dienst op
Middelburg, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam
en Breskens; meer bepaald tot het vervoer
van goederen.
De stoomboot Zeeland bleef met goed gevolg
een wekeljjkschen dienst tot vervoer van vracht
goederen op Amsterdam volhouden.
De stoomboot Annie, mede in de vaart op
Amsterdam, in concurrentie met de vorenge
noemde, had mede bevredigende uitkomsten.
De Stoombargedienst op Middelburg bleef met
2 stoombarges en 1 salonboot een aantal pas
sagiers vervoeren.
De beide havenstoombooten onderhielden met
vrucht de gemeenschap tusschen de stad en de
buitenhaven met den spoorweg.
De provinciale Stoombootdienst op de Wester-
Schelde voldeed voortdurend aan eene groote
behoefte, door het onderhouden der gemeen
schap tusschen Vlissingen met de onderscheidene
aan de WeBter-Schelde gelegene havens.
De zeilvaart, voor zoover de veer- en beurt
schepen betreft, bleef kwgnende door de zware
concurrentie der stoomvaart. Nog tans bleven
de wekeljjksche diensten respectievelijk op
Rotterdam, Gorinchem, Terneuzen, Ellewouts-
djjk en Bergen op Zoom geregeld in stand,
evenals die op Breskens en Hoofdplaat twee
maal per week en op Antwerpen eenmaal in
de veertien dagen.
De garnalenvisscherjj werd als naar gewoonte
door een veertigtal vaartuigen uitgeoefend. De
uitvoer, die grootendeels plaats heeft met de
stoombooten van de maatschappjj Zeeland, waB
weder belangrjjk aanzienlijker dan in het
vorige jaar.
De buitenlandsche scheepvaartbeweging was
weder aanzienlijker dan gedurende het vorige
jaar.
In het geheel werden ingeklaard840 Bche-
pen 2.056.681 M' geladen, 4 schepen 3.896
M' in ballastuitgeklaard771 schepen
r= 1.931.471 M' geladen, 56 schepen =87.250
M' in ballast.
Door de sluizen werden ingeschat 515 schepen
427.322 M3, uitgeschut 500 schepen
429.641 M\
Het aantal schepen, dat alleen van de bui
tenhaven gebruik maakte, bedroeg780
3.397.772 M*.
Het aantal zeeschepen, behoorende aan hier
gevestigde reederen bedroeg 3, zjjndeJean
Baptiste, bark 2.252, Gerhardus, bark
2.572, Jan Pieterszoon Koen, bark 1.910 M3.
Door de stoombooten van de maatschappij
Zeeland werd bjj voortduring met uitstekend
gevolg de gewonedag- en nachtdienst op Queens-
borongh voortgezet. Da voordeelen, die deze
ljjn boven iedere andere verbindingslijn tusschen
Engeland en het vasteland aanbiedt, worden
hoe langer zoo meer gekend en gewaardeerd.
De stoomvaartverbinding van Engeland met
Zuid-Afrika door de stoomschepen van de Castte
Line, die sedert het najaar van 1889 over
Vlissingen, als aanleghaven, werd onderhouden,
werd geregeld in stand gehouden.
Om de 14 dagen werd deze haven door een
dier stoomschepen aangedaan, tot het innemen
van goederen en passagiers. Het goederenver
voer nam steeds toe en het groot aantal passa
giers, dat voortdurend van deze ljjn gebruik
maakt, verhoogde niet weinig de bedrijvigheid
gedurende het oponthoudt der booten.
Gedurende het jaar 1890 scheepten zich
alhier in aan boord van 26 verschillende sche
pen van genoemde ljjn, met bestemming naar
Zuid-Afrika, 313 volwassen personen en 27
kinderen.
De uitvoering van de onlangs voor het
bestuur der godshuizen alhier aanbesteedde
werken is aan de laagste inschrijvers gegund.
Heden werd te Terneuzen ten raadhuize
in het openbaar, bjj enkele inschrjjving, herbe
steed het verbouwen en uitbreiden van het
lokaal der openbare school C (Sluiskil). De
laagste inschrjjver hiervoor was de heer P. A.
Mielen te Terneuzen, voor 4475.
komt niets van in", voegde hjj er bjj, ziende
dat er weer hoop op haar gelaat kwam. sik
zal zelf zien wat er gaande is en den man de
moeite sparen van het portier te openen."
Hg sprong uit het rgtuig, sloeg het portier
dicht en hield de hand er op, terwjjl hjj met
den koetsier sprak. Pamela luisterde aandach
tig, maar kon niets verstaan.
»Hjj weet den weg niet", zei hjj door het
open raampje tot haar, >dus zal ik zelf een
eind gaan rjjden, ik wil u niet lastig vallen
met mjjn gezelschap, zoolang gjj het niet
verlangt. Het is nu niet ver meer, wjj zjjn
hier vlak bjj een buiten, Zilverheuvel genaamd.
Dag, mjjn kind, spoedig ziet gjj mjj weer."
Hjj maakte een kushand tegen haar en klom
op den bok. Nu zgn eerste toorn over was
voelde hjj zich een weinig bedremmeld tegen
over haar en was big dat hjj een reden had
om haar te verlatenzoodra hjj naast den
koetsier zat nam hg een flinke teug uit zgn
veldflesch en toen reed het rgtuig in vollen
draf verder.
Bjj het hooren noemen van Zilverheuvel was
Pamela op eens op het denkbeeld gekomen
van te vluchten. Zjj wist dat zjj dicht bjj
Netherwood waren en mocht dus niet dralen
zjj opende het portier zoo zacht mogeljjk en
wist het weer te sluiten terwjjl zjj op de trede
stond. Bjj het licht der lantarens zag zjj de
twee mannen op dan bok en nu en dan trof
has lach haar oordaardoor bemoedigd
Het reserveeren van de wachtkamer le
klasse uitsluitend ten behoeve van den vorst
Aribert van Anhalt-Dessau en gemalin bjj aan
komst uit Engeland te 's Hage, heeft, zooals
later gebleken is, niet plaats gevonden aan het
staatsspoorstation, dooh aan het Hollandsche
spoorstation in Den Haag, naar men teren b
mededeelt op verzoek van eenige hooggeplaatste
heeren.
In een bericht uit Terschelling aan het
Hbld. wordt melding gemaakt van het moedig
gedrag van een onzer matrozen, Cornelia Bakker,
zoon van den loodsschipper Bakker aldaar.
Hjj dient op de Ned. bark Theodora van Vlis
singen. De bark lag te Mobile (Amerika) langs
zjjde van eenen Amerikaanschen schoener. Een
der matrozen, een Harlinger, had 1 Juli jl. het
ongeluk van de voorondertopzeilra op de reeling
van dien schoener en vervolgens in zee te
vallen. De ongelukkige, misschien bewusteloos,
bleef geruimen tjjd onder water. Onmiddelljjk
na zjjn val was echter de matroos C. Bakker
hem van de verschansing nagesprongen en
toen de drenkeling niet boven kwam, dook bjj
onder, had het geluk hem te grjjpen en sleepte
hem naar 't schip waar beiden werden opge
haald. De drenkelïfig^kon intusschen niet tot
bewustzjju teruggebracht worden en overleed
een paar dagen later in het hospitaal te Mobile.
Vrjjdagavond is "de bliksem geslagen in
de woning van een herbergier aan den Tete-
ringschen djjk bjj flj^da. Een aantal dak
pannen werden naar beneden geslagen. Een
kind van den herbergier sloeg bewusteloos
tegen den grond, kwam na eenigen tjjd weder
bjj, dooh bleek erge brandwonden aan de
beenen te hebben bekomen.
Naar het academisch ziekenhuis te Leiden
is ter schouwing overgebracht het ljjk van een
vrouw, die in den nacht van Vrjjdag op Zaterdag
door haar man een dronkaard van professie
ernstig is mishandeld. De spoedig daarop ge
volgde dood van de vrouw wordt met die mis
handeling in nauw verband gebracht.
Ofschoon de werkstaking in Het Bildtis
afgeloopen. laten zich nog steeds hare gevolgen
gevoelen. Een vrjj aanzienljjk getal werklieden
toch, die hun lidmaatschap van Broedertrouw
niet willen verzaken, bljjven zonder werk ten
gevolge van de bekende besluiten der land
eigenaren. Ze moeten dus elders naar arbeid
rondzien.
Te Helder is een 22jarig jongeling bjj
het baden verdronken. In den nacbt van
Zaterdag op Zondag werd te Amsterdam op de
Oudeschans een zeeofficier door vier 'kerels
aangevallen, die zich achter boomen verscholen
hadden. Met een wandelstok toonde hjj zgn
aanranders dat hjj niet bevreesd was en gaf
hjj hun een flinke tuchtiging.
E9n twaalfjarig knaapje te Montfoort
heeft jl. Dinsdag heimeljjk de ouderljjke wo
ning verlating, naar men zegt uit vrees voor
een pak slaag, en is sedert niet terug gezien.
Men vreeBt, dat hem een ongeluk is over
komen, daar de familie, bjj wien men dacht
dat hjj zou zgn aangeland, niets van den ver
misten knaap weet.
Met bekkenslag is te Tiel een candidaat
aanbevolen voor lid van den raad, »om alle
ongelukken te voorkomen". Bedoelde candidaat
had in een koffiehuis uit de grap gezegdAls
ik geen een stem krjjg, zullen er met mjj on
gelukken gebeuren I" Door de goede zorgen
van zjjn vrienden heeft bedoelde candidaat nog
veertig stemmen gekregen, en is het ongeluk
afgewend.
De volgende advertentie »In het plan
C. spookt het heden 25 Juli tusschen 4 en 4|,
uur, Komt ziet en overtuigt u van de waarheid'''
had Zaterdag te Rotterdam tegen den daarin
aangekondigden tjjd zeer veel nieuwsgierigen
naar den omtrek van het plan C. gelokt.
Een viertal jonge heeren hadden een wed
denschap aangegaan, dat een hunner niet zon
durven loopen met een door een barbier in
gezeept gezicht, op klaarlichten dag, op een
der drukste punten van de stad.
De uitdaging werd aangenomen. De tjjd en
plaats voor de uitvoering werd vastgesteld om
4 uren des namiddags rond Plan C.
Een der anderen van het weddende viertal
wilde het den vriend, die de dwaze wandeling
had aangenomen, zoo moeiljjk mogelgk maken
en plaatste daarom bovenstaande advertentie.
De café's in den omtrek van Plan C maakten
goede zaken. Zjj die iets van de zaak wisten
begonnen nu ook te wedden, of het spook al
dan niet komen zou.
Eindeljjk kwam het viertal op het terrein.
De uitgedaagde begaf zich naar een kappers
winkel om zich te doen inzeepen en daarna
zgn tocht te beginnen^ Hjj had een middeltje
gevonden, om het al te talrjjke publiek te
verwijderener werden nl. strooibiljetten
verspreid, waarin aangekondigd werd, dat het
spook niet aan Plan Q maar aan de Hoogstraat
nabjj het stadhuis zou verschjjnen. Dit bracht
beweging in de menigte, die naar het stadhuis
ging om daar op het spook te wachten.
Maar met dit alles was de weddenschap nog
niet gewonnen, want de kapper had zjjne hulp
tuurde zjj in de duisternis en merkte dat zjj
juist voorbjj het smalle pad naar Zilverheuvel,
dat Carey haar gewezen had, reden; er liep
een diepe sloot langs den weg en daar er
weinig gereden werd was er geen heg. Zjj
wachtte nog even en sprong toen op den kant
van den sloot, waar zjj tameljjk hard terecht
kwam, half bewusteloos naar beneden rolde,
en roerloos bleef liggen maar zjj was gered
Wordt vervolgd).
tot de farce geweigerd. Teneinde tot sjjn doel
te geraken, werd het jongmensch door een zjjner
kameraden daarop ingezeept in een café, welks
eigenaar bereidwillig de benoodigdheden ver
strekte.
Toen het jongemensch ingezeept was, maakte
hjj zjjne voorgeschreven wandeling en won
daardoor de weddenschap en daarmede was de
geheele fameuse spookhistorie uit, althans op
de straatbinnenshuis werd die nog langen tjjd
bjj het fonkelen der champagne voortgezet.
Om reten in houten vloeren of beschotten
dicht te maken, gebruike men het volgende
vulselMen kookt gewoon krantenpapier met
water tot een dikke brjj, doet er, op een pot
van middelbare grootte, 2 eetlepels aluin en 1
lepel meel bjj en voegt er voor de kleur een
weinig oker aan toe. Deze brjj wordt nog
warm vast in de reten gedrukt en is, als zjj
gedroogd is, lang houdbaar.
Het gezonken dok te Tandjong-Priok, is
in weerwil dat eenige ongelukskraaiers reeds
profeteerden, dat daarvan niets terecht zou
komen, thans weder geheel boven water. Het
uitzicht bestaat zelfs, dat over een paar weken
dat kostbare jjzeren gevaarte weder geheel in
zgn vroegeren toestand in gebruik zal kunnen
genomen worden. Was het zinken van dat dok
een groot ongeval, de energie en de volharding,
die aan den dag gelegd zgn om het te ver
helpen, zjjn niet minder groot en dwingen
bewondering af. Onder leiding van den
eerstaanwezend ingenieur Mjjer, ter zjjde ge
staan door den ingenieur der Bat. haven
werken Havelaar, is een reuzenarbeid verricht,
die wel verdiend gereleveerd te worden. Men
is er nameljjk in geslaagd, door duikers, die
veelal een uur en langer onder water bleven,
de cylinders van het dok op te stoppen en het
weder in zoover luchtledig te maken, dat het
van zelf rees tot boven de waterljjn. Ook hier
zgn de spreekwoordeljjke bekwaamheden onzer
Hollandsche water-ingenieurs schitterend aan
het licht gekomen. {Bat. Hdbl.)
Betreffende de reeds in het kort vermelde
aanvaring in het kanaal wordt nog het vol
gende medegedeeld Zondag liep de Belgische
poststoomboot Flandre, een half uur na ver
trek uit Dover, tegen den Engelschen drie
master Amozette, met kolen geladen. De Flandre
bleef eenigen tjjd in den driemaster steken,
zoodat de bemanning van dezen, (negen per
sonen) gered kon worden. Daarna bevrjjdde
zich de Flandre door achteruit te Btoomen. De
driemaster zonk toen onmiddelljjk. De Flandre
bereikte Ostende zonder schade, met vertraging
van een half uur.
Om geljjkvormigheid in het vervoer van
reizigers en overeenstemming in de wjjze van
behandeling hunner bagage voor de douanen
op alle spoorwegen in het leven te roepen en
door een internationale regeling te verzekeren,
heeft de Belgische regeering alle andere mo
gendheden uitgenoodigd tot deelneming aan
een op 10 Oct. a.s. en volgende dagen te
Brussel te houden conferentie. Duitschland,
Engeland, Frankrjjk, Rusland, Italië, Spanje,
Denemarken, Zwitserland, Zweden en Noor
wegen moeten reeds hun medewerking hebben
toegezegd, en ook Nederland zal zich in be
doelde conferentie doen vertegenwoordigen.
Omtrent den aanslag op den Franschen
minister Constans meldt men de volgende
bjjzonderheden
Donderdag vond de minister op zgn schrijf
tafel een brief die op een boek lag.
Constans herkende terstond het handschrift
van zgn nicht. Het boek was een gebeden
boek. De minister zond boek en brief aan
zgn Vrouw, maar deze beproefde te vergeefs
het boek, dat verguld op sneê was, te openen.
Mevrouw Constans kreeg achterdocht en zond
het boek aan den portier. Toen deze beproefde
het met een beitel te openen, zag de kamer
dienaar een lont. Terstond werd het boek toen
naar het stedeljjk laboratorium gezonden. De
directeur vond in het boek een Sardinen-bus
met 200 gram ontplofbare stof en 20 revol
verkogels.
Bjj onderzoek bleek, dat de stof was knal-
kwikzilver. Evenwel was tusschen de bladen
ook kruit aangebraeht, zoodat zjj bjj de minste
wrjjving in brand konden vliegen. Toen de
directeur van het laboratorium een gedeelte
liet ontploffen, bleek het, dat de kracht der
ontploffing zeer groot was. Indien de stof dus
werkeljjk ten huize van den heer Constans
was ontploft, zouden daardoor zeker ernstige
ongelukken zjjn veroorzaakt.
De aanslag werd, naar men vermoedde, ge
pleegd door een ontslagen beambte aan het
arsenaal van Toulon. De chef der geheime
politie Goron is terstond naar Toulon vertrok
ken, ten einde den vermoedeljjken dader in
hechtenis te nemen. Naar men beweert, heeft
de man zich terstond doodgeschoten.
Dergelijke boeken werden ook gezonden aan
de heeren Etienne en Treille, minister en
hoofdambtenaar bjj het departement van ko
loniën. Ook deze heeren vatten terstond achter
docht, toen zjj de boeken zagen en maakten
ze niet open.
Volgens een andere lezing was het aan den
minister Constans geadresseerde door eene ver
gissing van den portier in handen van mevrouw
Constans gekomen, die reeds terstond achter
docht opvatte, toen bjj het aanvatten een wit
poeder uit het boek viel; de heer Treille was
hierbjj tegenwoordig en dus voorbereid, toen
ook ten zjjnent een dergeljjk boek werd be
zorgd. De heer Etienne ontving het zjjne des
avonds, doch was reeds op de hoogte der zaak
gebracht, zoodat ook hier de toeleg mislukte.
De drie boeken waren alle op dezelfde wjjze
behandeld. Zjj bevatten slechts aan het be
gin en aan het einde een twintigtal gewone
bladzjjdende overige ruimte was uitgehold,
zoodat een kistje ter grootte van eensardinen-
blikje daarin verborgen kon worden. Door
het geheele boek was een reepje perkament
aangebracht, ingericht als bjj pistaches, zoo
dat bjj het openslaan van het boek onmiddelljjk
de ontploffing moest volgen.
De chef der geheime politie, Goron, heeft
uit Toulon geseind, dat hg het onderzoek bljjft
voortzetten, doch niet gelooft op het rechte
spoor te zgn.
De uitkomsten der jongste volkstelling
in Frankrjjk zgn thans bekend gemaakt. De
bevolking bedroeg in April jl. 38.095.150 zielen.
Bg de telling in 1886 was het cjjfer 37.886.566
inwoners. Er is dus een vermeerdering van
208.584 zielen.
De volkstelling in 1886 wees, vergeleken bg
die in 1881, een vermeerdering aan van
565.380 inwoners.
Omtrent het vreeseljjk ongeluk, Zondag
in het station St Mandé bjj Vincennes, ten
Zuidoosten van Par jjs voorgevallen, meldt men.
Toen een aanvullings-trein van Joinville-
le-Pont aankwam, stoomde deze op den eersten
trein, die nog in het station stond. De loco
motief verhief zich hoog boven de overbljjfselen
van de drie laatste wagens van den eersten
trein, die geheel werden verbrjjzeld. De vuur
haard ging open en al het vuur verspreidde
zich over de waggons, welke terstond in brand
geraakten. De meeste reizigers, die omkwamen,
verbrandden. Bovendien zgn er vele gekwetst
wier beenen werden verbrjjzeld of andere
ernstige verwondingen bekwamen.
Terstond werd hulp gebracht. De brandweer
blusohte het vuur, terwjjl spoorwegbeambten
bezig waren de gewonden uit hun benarden
toestand te bevrjjden. Het grootste gedeelte
van de reizigers, welke in de drie verbrjjzelde
wagens zaten, waren werklieden en handels
bedienden, die, van een ZondagBuitstapje naar
buiten, naar Parjjs terugkeerden. Van de drie
wagens waren twee waggons tweede en een
eerste klasse.
Tot drie uren in den ochtend was men
bezig met het te voorschjjn brengen derljjken.
Reeds waren 49 ljjken gevonden. Van de ge
kwetsten, wier aantal op 100 wordt geraamd,
zgn er reeds 6 overleden. Geheele families zgn
omgekomen en van gezinnen, bestaande uit
vjjf of zes personen, is niet meer dan een lid
overgebleven. Men gelooft, dat ook van de
gekwetsten nog velen zullen overljjden.
Het is nog niet uitgemaakt, wie voor dit
ongeluk verantwoordeljjk moet worden gesteld.
Verschillende geruchten zgn in dit opzicht in
omloop. Het waarschgnlgkste is de lezing, dat
de eerste trein over den bepaalden tjjd in het
station is gebleven. De natrein vertrok vjjf
minuten na den eersten trein uit Joinville-le-
Pont en stoomde het station St Mandé binnen,
toen ten onrechte het sein, dat de weg vrjj
was, werd gegeven. De ramp veroorzaakt
natuurljjk groote ontsteltenis. De weg werd
terstond weer vrjjgemaakt.
Volgens nadere berichten was, zooals bjjna
eiken Zondag, op de ljjn Vincennes—Parjjs een
ontzagljjke toevloed van Zondagreizigers. De
trein, die om 8 uur 55 min. uit Joinville-le-Pont
zou vertrekken, was te klein om alle reizigers
te bevatten en zoo werd terstond een tweede
trein gereed gemaakt. Ook deze was spoedig
geheel met reizigers gevuld.
Om 9 uur 11 m. kwam de eerste trein te
Saint Mandé aan. Ook daar stonden nog een
groot aantal reizigers te wachten en met ge
weld werd elk open plaatsje nog ingenomen.
Een reiziger tweede klasse drong in een coupé
der eerste klasse en moest verwjjderd worden.
De man weigerde en toen moest de stations
chef ter hulp worden geroepen. Hierover ont
stond krakeel en tevens drie a vier minuten
oponthoud. Door het standje, dat hierover
ontstond, vergat men het sein te geven, dat
de weg niet veilig was. De tweede trein was
vjjf minuten na den eersten van Joinville-le-
Pont vertrokken en was reeds in aantocht.
Het sein stond dus op veilig en zoo reed de
tweede trein op den eerste.
De waggons, die door de locomotief werden
verbrjjzeld, bevatten elk ongeveer 80 reizigers.
Onmiddelljjk ontstond brand, hetzjj door het
vuur der locomotief, hetzjj door het gas. Het
brengen van hulp werd zeer bemoeiljjkt door
de groote menschenmenigte. Tengevolge der
paniek, die onmiddelljjk ontstond, vluchtten
de menschen naar alle kanten, waardoor een
onbeschrjjfeljjke wanorde ontstond. Tot over
maat van ramp was een telegraafpaal ver
brjjzeld, zoodat men ts Parjjs geen hnlp kon
vragen.
Spoedig echter keerde de kalmte terug.
De gewonden zgn vervoerd naar het hospitaal
te Vincennes, de ljjken werden in het station
neergelegd. Te Parjjs veroorzaakte het bericht
der ramp natuurljjk groote ontsteltenis. Gedu
rende den geheelen nacht verdrong zich een
talrjjke menigte belangstellenden bjj het station,
ten einde zekerheid te verkrjjgen aangaande
het lot, dat hun vrienden en verwanten, die
dien dag naar buiten waren gegaan, was te
beurt gevallen.
Te Parjjs zgn Maandagochtend vroeg van
het drietal, welks ter doodbrenging sedert
eenige dagen door het gemeen op het Roquet-
teplein werd tegemoet gezien, de twee mannen
geëxecuteerd. De straf der vrouw (moeder
van een hunner) werd in levenslangen dwang
arbeid veranderd. De republikeinsche garde
heeft charges op het volk moeten uitvoeren,
dat van de huizen met allerlei voorwerpen
wierp. Een kwartier verliep tusschen de te
rechtstelling der twee nog zeer jonge moorde
naars. Dezen hielden zich, zooals het volk dit
geliefde te noemen, dapper en hg, wiens
moeder gratie had ontvangen, slaakte op het
vernemen daarvan een zucht van voldoening.
Men wil een standbeeld oprichten voor
Robespierre en wel te PaBsy tegenover het
door hem in 1793 bewoonde huis.
Mevrouw De Bonnemains heeft, met voor-
bjjgaan van generaal Boulanger, haar vermogen
tusschen bloedverwanten en vriendinnen ver
deeld. In 1886 werd het vermogen van die
dame geschat op 1.000.000 fr., maar sedert dien
tjjd is het tot de helft verminderd. En ook
die helft is den braven generaal ontgaan.