r Verspreide Berichten. RECHTSZAKEN. VERKOOPINGEN ENZ- De voorzitter zegt nog, dat het eenig® motief voor den door hem genomen maatregel is de last die hg meent dat de orgeldraaiers en consorten aan de ingezetenen veroorzaken. Bljjkt hem echter dat hjj zich hierin heeft vergist, dan zal hg met genoegen overwegeni of nog wijziging van den genomen maatregel mogelgk is. De heer F. G Sprenger zegt dat hjj meent zich te herinneren, dat hjj het lid is geweest, die indertijd hier over de orgels heeft gesproken. Is dit het geval, dan echter heeft hjj nimmer eene maatregel als thans is geno men op het oog gehad, doch slechts gewild, dat beter dan tot na toe de gebruikelijke keuring zon worden inachtgenomen. De voorzitter zegt, dat de keuring steeds plaats had. Hjj meent echter dat de heer Spren ger ook het aantal orgels wenschte beperkt te zien. Kantongerecht te Middelburg. Heden (Dinsdag) zjjn veroordeeld: C. P. en N. LMiddelburg, wegens het wateren buiten de bakken, ieder tot f 1 b. s. 1 d.P. W. B., Amsterdam, wegens het als vervanger van een verkooper van sterken drank in de uitoefening van het beroep toedienen van sterken drank aan een kind beneden de 16 jaar, tot 1 b. s. ld.; A. D. hv. H( S., Middelburg, wegens het rondventen van versche visch, niet vooraf goedgekeurd, tot f 3 b. s. 2 d.P. C. S., Middelburg, wegens het buiten noodzaak rjjden met een voertuig over de klinkerpaden tot 2 b. s. 1 d.L. W. U., Middelburg, wegens het geven van eene openbare muziekuitvoering te Middelburg, tot 5 b. s. 3 d.M. M. D., wed. De V., Middelburg, wegens het laten los- loopen van een hond zonder muilkorf op straat, terwjjl dit dier, als zjjnde gevaarlijk, van een muilkorf moest zjjn voorzien, tot 3 b. s. 2 d.; S. M. en M. P., Ylissingen, wegens het bjj vriezend weder laten loopen van water uit een gebouw op straat, ieder tot ƒ1 b. s. 1 d.; M. M., wed. S., Antwerpen, wegens het in eene inrichting, waar sterke drank wordt verkocht in het klein, niet boven of ter zjjde van de buitendeur te lezen hebben den naam van hem, aan wien de vergunning is verleend, tot 5 b. s. 3 d.; M. M. wed. S., Antwerpen, wegens het geven van eene openbare muziekuitvoering zonder toestemming tot 3 b. s. 1 d.W. de B., Koudekerke, wegens het bejagen van een anders jachtveld zonder akte en vergunning, tot 2 b. van 10 s. 3 d. elke boete met verbeurdverkl. van het geweer of de geldswaarde daarvan. De bekl. bjj gebreke van uitlevering tot betaling van de waarde daarvan verwezen ad ƒ3 s. 2 d. Verder wegens overtreding der jjkwetJ. v. D., tot 2 b., A. B.,J1 J. H., A. B., ieder tot/I b.; J. v. D. tot 4 b., en D. B. tot 3 b. van 1 s. 1 d. elke b.J. K., F. C. S. wed. D., J. G. K., ieder tot 1 b. van 3 s. 2 d.allen tevens met verbeurdverklaring der gewichten of ma ten alle overtreders te VlisBingen. Ten slotte wegens dronkenschapJ. v. d. R Vlissingen, tot 10 b. s. 3d.; J. F. W. E,. Middelburg, tot 10 b. ,s. 3 d. en 3 maal 3 d. hecht,; W. A. F., Middelburg, tot 14 d. h.; un W. F. v. H., Vlissingen, tot f 2 b. s. 2d. En allen in de kosten. Vlissingen in 1890. {Slot.) De binnenlandsche scheepvaart onderging weinig verandering. Het aantal binnenschepen, die door de sluizen werden geschut, bedroegingeschut 2.447 metende 113.622 M3, uitgeschut 2.604 metende 133.447 M\ Dat der binnenschepen, die alleen de buiten haven aandeden, bedroeg 2.836, metende 298.724 M'. De gemeentelijke havens werden weinig anders bezocht dan door schepen die uitsluitend de Wester-Schelde bevaren, loodsvaartuigen en de van hier varende garnalenvloot. De scheep- vaartbeweging op deze havens kan niet in cjjfers worden opgegeven, daar geen haven rechten worden geheven. Het verkeer te water met het binnenland werd onderhouden door de volgende onderne mingen De Middelburgsche Maatschappij van Stoomvaart, wezenljjk schande is.n Pamela zweeg, geheel overweldigd door het afgrjjseljjke van den toestandmaar zjjne volgende woorden brachten haar tot zich zelve. »Zoo, begint gjj te begrjjpen dat gjj niet zoo gemakkeljjk van mjj afkomt en het best doet met wat beleefder te zjjn Zjj gaf geen antwoord en keerde zich vol minachting af. Zjj herinnerde zich het tooneel in de kerk en hoe de oogen van Carey gjvonkeld hadden van toorn zjj was toen boos op Carey geweest, maar wat zou zjj nu gegeven hebben om hem te kunnen roepen. »Kom", zei de kapitein, door haar stilte aangemoedigd, »wjj moeten ons maar zoo goed mogelgk in de omstandigheden schikken. Ik begrjjp dat gjj in het eerst zeer boos waart, maar wjj moeten onzen mond houden en niemand laten merken dat gjj niet wist dat ik u schaken zou. De plechtigheid kan morgen ochtend plaats hebben en dan zgn wjj even goed getrouwd, alsof de heele wereld er ojj ware geweest. Als gjj mg wat beter kent, zult gjj mjj wel mogen ljjden en na mjjn huweljjk zal ik zeer bezadigd worden." Hjj wilde zich over haar heen buigen, maar Pamela ontweek hem. »Gjj mocht wel wat beleefder zgn tegen iemand, die over een paar uur uw man is 5 doch ik wil u niet te hard vallen. Wat is er nu aan de hand riep hg uit, daar het rgtuig eensklaps itil stond. >Neen, neen, kind, daar die met 2 stoombooten een dageljjkschen dienst volhield over Middelburg op Rotterdam. Het passagiersvervoer bepaalde zich hoofdzakelijk tot de tusschenveren, waar de spoorweg-gemeen schap ontbreekt, en was, evenals het vervoer van vrachtgoederen, vrjj wel geljjk aan dat over 1889. De Zeeuwsche Stoomboot-Maatschappij onder hield met 3 booten een geregelden dienst op Middelburg, Dordrecht, Rotterdam, Schiedam en Breskens; meer bepaald tot het vervoer van goederen. De stoomboot Zeeland bleef met goed gevolg een wekeljjkschen dienst tot vervoer van vracht goederen op Amsterdam volhouden. De stoomboot Annie, mede in de vaart op Amsterdam, in concurrentie met de vorenge noemde, had mede bevredigende uitkomsten. De Stoombargedienst op Middelburg bleef met 2 stoombarges en 1 salonboot een aantal pas sagiers vervoeren. De beide havenstoombooten onderhielden met vrucht de gemeenschap tusschen de stad en de buitenhaven met den spoorweg. De provinciale Stoombootdienst op de Wester- Schelde voldeed voortdurend aan eene groote behoefte, door het onderhouden der gemeen schap tusschen Vlissingen met de onderscheidene aan de WeBter-Schelde gelegene havens. De zeilvaart, voor zoover de veer- en beurt schepen betreft, bleef kwgnende door de zware concurrentie der stoomvaart. Nog tans bleven de wekeljjksche diensten respectievelijk op Rotterdam, Gorinchem, Terneuzen, Ellewouts- djjk en Bergen op Zoom geregeld in stand, evenals die op Breskens en Hoofdplaat twee maal per week en op Antwerpen eenmaal in de veertien dagen. De garnalenvisscherjj werd als naar gewoonte door een veertigtal vaartuigen uitgeoefend. De uitvoer, die grootendeels plaats heeft met de stoombooten van de maatschappjj Zeeland, waB weder belangrjjk aanzienlijker dan in het vorige jaar. De buitenlandsche scheepvaartbeweging was weder aanzienlijker dan gedurende het vorige jaar. In het geheel werden ingeklaard840 Bche- pen 2.056.681 M' geladen, 4 schepen 3.896 M' in ballastuitgeklaard771 schepen r= 1.931.471 M' geladen, 56 schepen =87.250 M' in ballast. Door de sluizen werden ingeschat 515 schepen 427.322 M3, uitgeschut 500 schepen 429.641 M\ Het aantal schepen, dat alleen van de bui tenhaven gebruik maakte, bedroeg780 3.397.772 M*. Het aantal zeeschepen, behoorende aan hier gevestigde reederen bedroeg 3, zjjndeJean Baptiste, bark 2.252, Gerhardus, bark 2.572, Jan Pieterszoon Koen, bark 1.910 M3. Door de stoombooten van de maatschappij Zeeland werd bjj voortduring met uitstekend gevolg de gewonedag- en nachtdienst op Queens- borongh voortgezet. Da voordeelen, die deze ljjn boven iedere andere verbindingslijn tusschen Engeland en het vasteland aanbiedt, worden hoe langer zoo meer gekend en gewaardeerd. De stoomvaartverbinding van Engeland met Zuid-Afrika door de stoomschepen van de Castte Line, die sedert het najaar van 1889 over Vlissingen, als aanleghaven, werd onderhouden, werd geregeld in stand gehouden. Om de 14 dagen werd deze haven door een dier stoomschepen aangedaan, tot het innemen van goederen en passagiers. Het goederenver voer nam steeds toe en het groot aantal passa giers, dat voortdurend van deze ljjn gebruik maakt, verhoogde niet weinig de bedrijvigheid gedurende het oponthoudt der booten. Gedurende het jaar 1890 scheepten zich alhier in aan boord van 26 verschillende sche pen van genoemde ljjn, met bestemming naar Zuid-Afrika, 313 volwassen personen en 27 kinderen. De uitvoering van de onlangs voor het bestuur der godshuizen alhier aanbesteedde werken is aan de laagste inschrijvers gegund. Heden werd te Terneuzen ten raadhuize in het openbaar, bjj enkele inschrjjving, herbe steed het verbouwen en uitbreiden van het lokaal der openbare school C (Sluiskil). De laagste inschrjjver hiervoor was de heer P. A. Mielen te Terneuzen, voor 4475. komt niets van in", voegde hjj er bjj, ziende dat er weer hoop op haar gelaat kwam. sik zal zelf zien wat er gaande is en den man de moeite sparen van het portier te openen." Hg sprong uit het rgtuig, sloeg het portier dicht en hield de hand er op, terwjjl hjj met den koetsier sprak. Pamela luisterde aandach tig, maar kon niets verstaan. »Hjj weet den weg niet", zei hjj door het open raampje tot haar, >dus zal ik zelf een eind gaan rjjden, ik wil u niet lastig vallen met mjjn gezelschap, zoolang gjj het niet verlangt. Het is nu niet ver meer, wjj zjjn hier vlak bjj een buiten, Zilverheuvel genaamd. Dag, mjjn kind, spoedig ziet gjj mjj weer." Hjj maakte een kushand tegen haar en klom op den bok. Nu zgn eerste toorn over was voelde hjj zich een weinig bedremmeld tegen over haar en was big dat hjj een reden had om haar te verlatenzoodra hjj naast den koetsier zat nam hg een flinke teug uit zgn veldflesch en toen reed het rgtuig in vollen draf verder. Bjj het hooren noemen van Zilverheuvel was Pamela op eens op het denkbeeld gekomen van te vluchten. Zjj wist dat zjj dicht bjj Netherwood waren en mocht dus niet dralen zjj opende het portier zoo zacht mogeljjk en wist het weer te sluiten terwjjl zjj op de trede stond. Bjj het licht der lantarens zag zjj de twee mannen op dan bok en nu en dan trof has lach haar oordaardoor bemoedigd Het reserveeren van de wachtkamer le klasse uitsluitend ten behoeve van den vorst Aribert van Anhalt-Dessau en gemalin bjj aan komst uit Engeland te 's Hage, heeft, zooals later gebleken is, niet plaats gevonden aan het staatsspoorstation, dooh aan het Hollandsche spoorstation in Den Haag, naar men teren b mededeelt op verzoek van eenige hooggeplaatste heeren. In een bericht uit Terschelling aan het Hbld. wordt melding gemaakt van het moedig gedrag van een onzer matrozen, Cornelia Bakker, zoon van den loodsschipper Bakker aldaar. Hjj dient op de Ned. bark Theodora van Vlis singen. De bark lag te Mobile (Amerika) langs zjjde van eenen Amerikaanschen schoener. Een der matrozen, een Harlinger, had 1 Juli jl. het ongeluk van de voorondertopzeilra op de reeling van dien schoener en vervolgens in zee te vallen. De ongelukkige, misschien bewusteloos, bleef geruimen tjjd onder water. Onmiddelljjk na zjjn val was echter de matroos C. Bakker hem van de verschansing nagesprongen en toen de drenkeling niet boven kwam, dook bjj onder, had het geluk hem te grjjpen en sleepte hem naar 't schip waar beiden werden opge haald. De drenkelïfig^kon intusschen niet tot bewustzjju teruggebracht worden en overleed een paar dagen later in het hospitaal te Mobile. Vrjjdagavond is "de bliksem geslagen in de woning van een herbergier aan den Tete- ringschen djjk bjj flj^da. Een aantal dak pannen werden naar beneden geslagen. Een kind van den herbergier sloeg bewusteloos tegen den grond, kwam na eenigen tjjd weder bjj, dooh bleek erge brandwonden aan de beenen te hebben bekomen. Naar het academisch ziekenhuis te Leiden is ter schouwing overgebracht het ljjk van een vrouw, die in den nacht van Vrjjdag op Zaterdag door haar man een dronkaard van professie ernstig is mishandeld. De spoedig daarop ge volgde dood van de vrouw wordt met die mis handeling in nauw verband gebracht. Ofschoon de werkstaking in Het Bildtis afgeloopen. laten zich nog steeds hare gevolgen gevoelen. Een vrjj aanzienljjk getal werklieden toch, die hun lidmaatschap van Broedertrouw niet willen verzaken, bljjven zonder werk ten gevolge van de bekende besluiten der land eigenaren. Ze moeten dus elders naar arbeid rondzien. Te Helder is een 22jarig jongeling bjj het baden verdronken. In den nacbt van Zaterdag op Zondag werd te Amsterdam op de Oudeschans een zeeofficier door vier 'kerels aangevallen, die zich achter boomen verscholen hadden. Met een wandelstok toonde hjj zgn aanranders dat hjj niet bevreesd was en gaf hjj hun een flinke tuchtiging. E9n twaalfjarig knaapje te Montfoort heeft jl. Dinsdag heimeljjk de ouderljjke wo ning verlating, naar men zegt uit vrees voor een pak slaag, en is sedert niet terug gezien. Men vreeBt, dat hem een ongeluk is over komen, daar de familie, bjj wien men dacht dat hjj zou zgn aangeland, niets van den ver misten knaap weet. Met bekkenslag is te Tiel een candidaat aanbevolen voor lid van den raad, »om alle ongelukken te voorkomen". Bedoelde candidaat had in een koffiehuis uit de grap gezegdAls ik geen een stem krjjg, zullen er met mjj on gelukken gebeuren I" Door de goede zorgen van zjjn vrienden heeft bedoelde candidaat nog veertig stemmen gekregen, en is het ongeluk afgewend. De volgende advertentie »In het plan C. spookt het heden 25 Juli tusschen 4 en 4|, uur, Komt ziet en overtuigt u van de waarheid''' had Zaterdag te Rotterdam tegen den daarin aangekondigden tjjd zeer veel nieuwsgierigen naar den omtrek van het plan C. gelokt. Een viertal jonge heeren hadden een wed denschap aangegaan, dat een hunner niet zon durven loopen met een door een barbier in gezeept gezicht, op klaarlichten dag, op een der drukste punten van de stad. De uitdaging werd aangenomen. De tjjd en plaats voor de uitvoering werd vastgesteld om 4 uren des namiddags rond Plan C. Een der anderen van het weddende viertal wilde het den vriend, die de dwaze wandeling had aangenomen, zoo moeiljjk mogelgk maken en plaatste daarom bovenstaande advertentie. De café's in den omtrek van Plan C maakten goede zaken. Zjj die iets van de zaak wisten begonnen nu ook te wedden, of het spook al dan niet komen zou. Eindeljjk kwam het viertal op het terrein. De uitgedaagde begaf zich naar een kappers winkel om zich te doen inzeepen en daarna zgn tocht te beginnen^ Hjj had een middeltje gevonden, om het al te talrjjke publiek te verwijderener werden nl. strooibiljetten verspreid, waarin aangekondigd werd, dat het spook niet aan Plan Q maar aan de Hoogstraat nabjj het stadhuis zou verschjjnen. Dit bracht beweging in de menigte, die naar het stadhuis ging om daar op het spook te wachten. Maar met dit alles was de weddenschap nog niet gewonnen, want de kapper had zjjne hulp tuurde zjj in de duisternis en merkte dat zjj juist voorbjj het smalle pad naar Zilverheuvel, dat Carey haar gewezen had, reden; er liep een diepe sloot langs den weg en daar er weinig gereden werd was er geen heg. Zjj wachtte nog even en sprong toen op den kant van den sloot, waar zjj tameljjk hard terecht kwam, half bewusteloos naar beneden rolde, en roerloos bleef liggen maar zjj was gered Wordt vervolgd). tot de farce geweigerd. Teneinde tot sjjn doel te geraken, werd het jongmensch door een zjjner kameraden daarop ingezeept in een café, welks eigenaar bereidwillig de benoodigdheden ver strekte. Toen het jongemensch ingezeept was, maakte hjj zjjne voorgeschreven wandeling en won daardoor de weddenschap en daarmede was de geheele fameuse spookhistorie uit, althans op de straatbinnenshuis werd die nog langen tjjd bjj het fonkelen der champagne voortgezet. Om reten in houten vloeren of beschotten dicht te maken, gebruike men het volgende vulselMen kookt gewoon krantenpapier met water tot een dikke brjj, doet er, op een pot van middelbare grootte, 2 eetlepels aluin en 1 lepel meel bjj en voegt er voor de kleur een weinig oker aan toe. Deze brjj wordt nog warm vast in de reten gedrukt en is, als zjj gedroogd is, lang houdbaar. Het gezonken dok te Tandjong-Priok, is in weerwil dat eenige ongelukskraaiers reeds profeteerden, dat daarvan niets terecht zou komen, thans weder geheel boven water. Het uitzicht bestaat zelfs, dat over een paar weken dat kostbare jjzeren gevaarte weder geheel in zgn vroegeren toestand in gebruik zal kunnen genomen worden. Was het zinken van dat dok een groot ongeval, de energie en de volharding, die aan den dag gelegd zgn om het te ver helpen, zjjn niet minder groot en dwingen bewondering af. Onder leiding van den eerstaanwezend ingenieur Mjjer, ter zjjde ge staan door den ingenieur der Bat. haven werken Havelaar, is een reuzenarbeid verricht, die wel verdiend gereleveerd te worden. Men is er nameljjk in geslaagd, door duikers, die veelal een uur en langer onder water bleven, de cylinders van het dok op te stoppen en het weder in zoover luchtledig te maken, dat het van zelf rees tot boven de waterljjn. Ook hier zgn de spreekwoordeljjke bekwaamheden onzer Hollandsche water-ingenieurs schitterend aan het licht gekomen. {Bat. Hdbl.) Betreffende de reeds in het kort vermelde aanvaring in het kanaal wordt nog het vol gende medegedeeld Zondag liep de Belgische poststoomboot Flandre, een half uur na ver trek uit Dover, tegen den Engelschen drie master Amozette, met kolen geladen. De Flandre bleef eenigen tjjd in den driemaster steken, zoodat de bemanning van dezen, (negen per sonen) gered kon worden. Daarna bevrjjdde zich de Flandre door achteruit te Btoomen. De driemaster zonk toen onmiddelljjk. De Flandre bereikte Ostende zonder schade, met vertraging van een half uur. Om geljjkvormigheid in het vervoer van reizigers en overeenstemming in de wjjze van behandeling hunner bagage voor de douanen op alle spoorwegen in het leven te roepen en door een internationale regeling te verzekeren, heeft de Belgische regeering alle andere mo gendheden uitgenoodigd tot deelneming aan een op 10 Oct. a.s. en volgende dagen te Brussel te houden conferentie. Duitschland, Engeland, Frankrjjk, Rusland, Italië, Spanje, Denemarken, Zwitserland, Zweden en Noor wegen moeten reeds hun medewerking hebben toegezegd, en ook Nederland zal zich in be doelde conferentie doen vertegenwoordigen. Omtrent den aanslag op den Franschen minister Constans meldt men de volgende bjjzonderheden Donderdag vond de minister op zgn schrijf tafel een brief die op een boek lag. Constans herkende terstond het handschrift van zgn nicht. Het boek was een gebeden boek. De minister zond boek en brief aan zgn Vrouw, maar deze beproefde te vergeefs het boek, dat verguld op sneê was, te openen. Mevrouw Constans kreeg achterdocht en zond het boek aan den portier. Toen deze beproefde het met een beitel te openen, zag de kamer dienaar een lont. Terstond werd het boek toen naar het stedeljjk laboratorium gezonden. De directeur vond in het boek een Sardinen-bus met 200 gram ontplofbare stof en 20 revol verkogels. Bjj onderzoek bleek, dat de stof was knal- kwikzilver. Evenwel was tusschen de bladen ook kruit aangebraeht, zoodat zjj bjj de minste wrjjving in brand konden vliegen. Toen de directeur van het laboratorium een gedeelte liet ontploffen, bleek het, dat de kracht der ontploffing zeer groot was. Indien de stof dus werkeljjk ten huize van den heer Constans was ontploft, zouden daardoor zeker ernstige ongelukken zjjn veroorzaakt. De aanslag werd, naar men vermoedde, ge pleegd door een ontslagen beambte aan het arsenaal van Toulon. De chef der geheime politie Goron is terstond naar Toulon vertrok ken, ten einde den vermoedeljjken dader in hechtenis te nemen. Naar men beweert, heeft de man zich terstond doodgeschoten. Dergelijke boeken werden ook gezonden aan de heeren Etienne en Treille, minister en hoofdambtenaar bjj het departement van ko loniën. Ook deze heeren vatten terstond achter docht, toen zjj de boeken zagen en maakten ze niet open. Volgens een andere lezing was het aan den minister Constans geadresseerde door eene ver gissing van den portier in handen van mevrouw Constans gekomen, die reeds terstond achter docht opvatte, toen bjj het aanvatten een wit poeder uit het boek viel; de heer Treille was hierbjj tegenwoordig en dus voorbereid, toen ook ten zjjnent een dergeljjk boek werd be zorgd. De heer Etienne ontving het zjjne des avonds, doch was reeds op de hoogte der zaak gebracht, zoodat ook hier de toeleg mislukte. De drie boeken waren alle op dezelfde wjjze behandeld. Zjj bevatten slechts aan het be gin en aan het einde een twintigtal gewone bladzjjdende overige ruimte was uitgehold, zoodat een kistje ter grootte van eensardinen- blikje daarin verborgen kon worden. Door het geheele boek was een reepje perkament aangebracht, ingericht als bjj pistaches, zoo dat bjj het openslaan van het boek onmiddelljjk de ontploffing moest volgen. De chef der geheime politie, Goron, heeft uit Toulon geseind, dat hg het onderzoek bljjft voortzetten, doch niet gelooft op het rechte spoor te zgn. De uitkomsten der jongste volkstelling in Frankrjjk zgn thans bekend gemaakt. De bevolking bedroeg in April jl. 38.095.150 zielen. Bg de telling in 1886 was het cjjfer 37.886.566 inwoners. Er is dus een vermeerdering van 208.584 zielen. De volkstelling in 1886 wees, vergeleken bg die in 1881, een vermeerdering aan van 565.380 inwoners. Omtrent het vreeseljjk ongeluk, Zondag in het station St Mandé bjj Vincennes, ten Zuidoosten van Par jjs voorgevallen, meldt men. Toen een aanvullings-trein van Joinville- le-Pont aankwam, stoomde deze op den eersten trein, die nog in het station stond. De loco motief verhief zich hoog boven de overbljjfselen van de drie laatste wagens van den eersten trein, die geheel werden verbrjjzeld. De vuur haard ging open en al het vuur verspreidde zich over de waggons, welke terstond in brand geraakten. De meeste reizigers, die omkwamen, verbrandden. Bovendien zgn er vele gekwetst wier beenen werden verbrjjzeld of andere ernstige verwondingen bekwamen. Terstond werd hulp gebracht. De brandweer blusohte het vuur, terwjjl spoorwegbeambten bezig waren de gewonden uit hun benarden toestand te bevrjjden. Het grootste gedeelte van de reizigers, welke in de drie verbrjjzelde wagens zaten, waren werklieden en handels bedienden, die, van een ZondagBuitstapje naar buiten, naar Parjjs terugkeerden. Van de drie wagens waren twee waggons tweede en een eerste klasse. Tot drie uren in den ochtend was men bezig met het te voorschjjn brengen derljjken. Reeds waren 49 ljjken gevonden. Van de ge kwetsten, wier aantal op 100 wordt geraamd, zgn er reeds 6 overleden. Geheele families zgn omgekomen en van gezinnen, bestaande uit vjjf of zes personen, is niet meer dan een lid overgebleven. Men gelooft, dat ook van de gekwetsten nog velen zullen overljjden. Het is nog niet uitgemaakt, wie voor dit ongeluk verantwoordeljjk moet worden gesteld. Verschillende geruchten zgn in dit opzicht in omloop. Het waarschgnlgkste is de lezing, dat de eerste trein over den bepaalden tjjd in het station is gebleven. De natrein vertrok vjjf minuten na den eersten trein uit Joinville-le- Pont en stoomde het station St Mandé binnen, toen ten onrechte het sein, dat de weg vrjj was, werd gegeven. De ramp veroorzaakt natuurljjk groote ontsteltenis. De weg werd terstond weer vrjjgemaakt. Volgens nadere berichten was, zooals bjjna eiken Zondag, op de ljjn Vincennes—Parjjs een ontzagljjke toevloed van Zondagreizigers. De trein, die om 8 uur 55 min. uit Joinville-le-Pont zou vertrekken, was te klein om alle reizigers te bevatten en zoo werd terstond een tweede trein gereed gemaakt. Ook deze was spoedig geheel met reizigers gevuld. Om 9 uur 11 m. kwam de eerste trein te Saint Mandé aan. Ook daar stonden nog een groot aantal reizigers te wachten en met ge weld werd elk open plaatsje nog ingenomen. Een reiziger tweede klasse drong in een coupé der eerste klasse en moest verwjjderd worden. De man weigerde en toen moest de stations chef ter hulp worden geroepen. Hierover ont stond krakeel en tevens drie a vier minuten oponthoud. Door het standje, dat hierover ontstond, vergat men het sein te geven, dat de weg niet veilig was. De tweede trein was vjjf minuten na den eersten van Joinville-le- Pont vertrokken en was reeds in aantocht. Het sein stond dus op veilig en zoo reed de tweede trein op den eerste. De waggons, die door de locomotief werden verbrjjzeld, bevatten elk ongeveer 80 reizigers. Onmiddelljjk ontstond brand, hetzjj door het vuur der locomotief, hetzjj door het gas. Het brengen van hulp werd zeer bemoeiljjkt door de groote menschenmenigte. Tengevolge der paniek, die onmiddelljjk ontstond, vluchtten de menschen naar alle kanten, waardoor een onbeschrjjfeljjke wanorde ontstond. Tot over maat van ramp was een telegraafpaal ver brjjzeld, zoodat men ts Parjjs geen hnlp kon vragen. Spoedig echter keerde de kalmte terug. De gewonden zgn vervoerd naar het hospitaal te Vincennes, de ljjken werden in het station neergelegd. Te Parjjs veroorzaakte het bericht der ramp natuurljjk groote ontsteltenis. Gedu rende den geheelen nacht verdrong zich een talrjjke menigte belangstellenden bjj het station, ten einde zekerheid te verkrjjgen aangaande het lot, dat hun vrienden en verwanten, die dien dag naar buiten waren gegaan, was te beurt gevallen. Te Parjjs zgn Maandagochtend vroeg van het drietal, welks ter doodbrenging sedert eenige dagen door het gemeen op het Roquet- teplein werd tegemoet gezien, de twee mannen geëxecuteerd. De straf der vrouw (moeder van een hunner) werd in levenslangen dwang arbeid veranderd. De republikeinsche garde heeft charges op het volk moeten uitvoeren, dat van de huizen met allerlei voorwerpen wierp. Een kwartier verliep tusschen de te rechtstelling der twee nog zeer jonge moorde naars. Dezen hielden zich, zooals het volk dit geliefde te noemen, dapper en hg, wiens moeder gratie had ontvangen, slaakte op het vernemen daarvan een zucht van voldoening. Men wil een standbeeld oprichten voor Robespierre en wel te PaBsy tegenover het door hem in 1793 bewoonde huis. Mevrouw De Bonnemains heeft, met voor- bjjgaan van generaal Boulanger, haar vermogen tusschen bloedverwanten en vriendinnen ver deeld. In 1886 werd het vermogen van die dame geschat op 1.000.000 fr., maar sedert dien tjjd is het tot de helft verminderd. En ook die helft is den braven generaal ontgaan.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1891 | | pagina 2