BUITENLAND. ïerMMeaenftiracMMaiaZeBiaM De Middelburgsche courant wordt avonds te zeven u ar in Vlissingen uitgegeven. Dagelijks worden, tegen twee gal den per kwartaal, abonnementen aan genomen door de agenten P. G. DE VEY MESTDAGH ZOON aldaar. Plaatselijke belastingen. Algemeen Overxicht. Beknopte meden eelingen. Motten en aaoptara schep. HANDELSBERICHTEN. Graanmarkten, enz. PRIJZEN VAN EFFECTEN Datum. Plaats. 25 Febr. Veere, 25 - Goes, 26 Schore, 26 Middelburg, 3 Maart Vlissingen, 3 Middelburg, 3 Westkapelie, 3 Oostkapelle, 3/4 Middelburg, 4 Borssele, 4 Meliskerke, 29 April Vlissingen, 1 Mei Serooskerke, Voorwerpen. Huis, Oud porselein, Hofstede, Huizen, Winkelhuis, Meubelen, Huis, Strandgoed, Manufacturen enz Inspan, Huis en meubelen, Tak. Inspan, De Wolff. Tak. Informatiën Tak. Pilaar. Prin». De Vos. De Wolff. Notarishuis Tak. Huvers. Pilaar. TWEEDE HiWKR. Het zeer uitvoerig voorloopig veralag der Tweede kamer ia verschenen over het wets ontwerp, houdende herziening der al gemeens regels ten aanzien der plaatselijke belastingen. In alle afdeelingen gold 't als een ernstige grief, dat dit ontwerp, in veel sterker mate dan thans het geval is, de gemeente-financiën afhankelijk maakt van het rijksbelastingstelsel en den band tusschen beide aanzienlijk ver sterkt. Dit was te bedenkelijker nu twee der rijksbelastingen (het personeel en het patent recht), die als grondslag moeten dienen, drin gend herziening vereischen en van de begin selen, volgens welke die herziening naar het oordeel der regeering zal moeten geschieden, nog niets bekend is. Terwijl vele leden deze bezwaren overwegend achtten, waren anderen geneigd de gemeenten te gemoet te komen door de voorgestelde overdracht van de opcenten op de personeele belastiDg, op het patentrecht en de heffing van de verlangde opcenten op de grondbelasting bjj een wetsontwerp toe te staan, mits slechts als noodwet en als voor- loopige ma tregel. Verscheidene leden daarentegen brachten hnlde en dank aan de regeering dat zij den ge meenten wilde te hulp komen in afwachting eener reorganisatie van de rijksbelastingen, die toch te lang zou duren. De band, waarover men klaagt, bestaat nu reeds voor een gedeelte en eene herziening van de persoreele belasting of de patentwet bljjft inmiddels mogelijk. Wordt de personeele belasting verbeterd, dan kunnen de gemetnten toch opcenten heffen en wanneer zelfs het patent wordt afgeschaft behouden de gemeenten de bevoegdheid om een eigen be drijfsbelasting te heffen. Op die wjjze wordt het belang van den staat niet meer zoo sterk betrokken bij het behoud van de rijksbelasting. In zoover meenden som migen dat de voorgedragen regeling zelfs een gunstigen invloed zal uitoefenen op de inrich ting van ons geheel belastingstelsel. Onder hen, die de regeeringsvoordracht afkeur den, opperden sommigen het denkbeeld om met invoering van een rjjks-inkomstenbelasting bet geheele personeel aan de gemeenten af te staan. Andere leden hadden liever gezien dat de regeering die, met vermindering van de gefixeerde uitkeering van het personeel tot op 3/5, de 20 rjjks-opcenten voor het personeel wil laten vervallen en voorts de onbeperkte heffing van verdere gemeente-opcenten daarop vrjjlaat, nu ook consequent het stelsel van opcenten had doorgevoerd en zulks met afschaf fing der vaste uitkeeringen, die met de werke lijke opbrengst der personeele belasting in de verschillende gemeenten langzamerhand buiten alle verband geraken. Men vroeg over dit denkbeeld het gevoelen der regeering. Ben enkel lid opperde het denkbeeld om aan de gemeenten een aandeel in den accijns op gedistilleerd toe te kennen en bovendien de gelegenheid te geven zelve indirecte belastingen te heffen. Van een andere zjjde werd vooropgesteld, dat, ter beoordeeling meer bepaaldelijk van de vraag of een provinciale inkomstenbelasting mag worden geheven, vóór alles algemeene regels behoorden te worden vastgesteld omtrent de provinciale belastingen. Eindelijk verklaarden eenige leden dat zjj in deze voordracht misten de grondslagen voor eene betere verdeeling van lasten tusschen de gemeentenaren onderling. Zeer uitvoerig werden de klachten uiteenge zet die in verschillende afdeelingen rezen omtrent de onvolledigheid en onduidelijkheid van de gegevens, verstrekt ter beoordeeling van de financieele gevolgen der voorgedragen regeling. Op verschillende punten werd nadere aanvulling en toelichting zeer noodig geacht. Vele leden spraken de vrees uit, dat de re geering, willende overgaan tot eene billjjke verdeeling, voor zoover dit van den wetgever afhangt, van lasten tusschen de gemeenten, er naar streeft dat alle ingezetenen des rjjks, waar ook wonende, eenigermate gelijken druk ondervinden van 's rjjks- en gemeentebe lasting te zamen. Men vreesde dat znlk een stelsel van gelijkmaking van belastingdruk de zelfstandigheid en de huishouding der gemeen ten in gevaar zoude brengen. Vele andere leden namen echter het bestreden stelsel in beschermingwanneer inderdaad in eene ge meente overvloed bestond dan moet de staat zjjne bjjdrage matigen om die daar ruimer te doen vloeien waar de behoefte grooter is. Voor den nood der gemeenten moeten theoretische bedenkingen vervallen. De oorzaken van den slechten toestand van vele gemeenten nagaande, werd in het breede uiteengezet dat de regeering zich niet behoor lek rekenschap heeft gegeven omtrent die oorzaken. In de afdeelingen zelve waren de gevoelens daarover zeer uiteenloopendmaar eene meerderheid was er toch die meendt dat hulpverleening van den staat te eer gerecht vaardigd is, omdat tal van uitgaven ten laste der gemeenten zjjn gebracht voor zaken van rjjksbelangen hierbjj was het volstrekt niet onverschillig of de belastingschuldigen de kosten daarvan vergoeden aan den staat of aan de gemeenten, omdat voor de verschillende gemeenten een zelfde uitgaaf voor rjjkszaken, wegens het verschil in toestand, zeer verschil lend drukt. Tegenover het cjjfer van 2 millioen, waarop de reg. de uitkeering aan de gemeenten ten laste der rjjkskas begroot, stelden vele leden, het cjjfer van 3 millioen. Een aantal leden betwjjfelden ernstig of de toestand van 's rjjks- schatkist dit wel gedoogde, al was dit ook maar 2 millioen. Tal van nieuwe uitgaven staan in uitzicht voor het rjjkmen noemde de pensioenwetten, de schoolwet, de renten van eene leening, de legerwetten, en vooral ook de financiën van Indië. Zonder equivalent zouden deze leden dan ook beslist niet het offer willen brengen aan de gemeenten, hoe gaarne men die ook zou willen helpen. Vele andere leden achtten het alleszins mo gelijk, voor 't oogenblik het offer uit 's Rijks- schatkist te brengen. Mocht 't later noodig zjjn ter dekking van de algemeene belastingen, nieuwe rjjkbelastingen in te stellen, zoo zouden deze leden bereid worden gevonden hunne medewerking daartoe te verleenen, en die nieuwe belastingen zouden dan wel gevonden worden. Sommigen hadden daarbjj het oog op de verhooging der invoerrechten, anderen op eene belasting van het roerend vermogen. Zjj, die zich in beginsel met deze zienswijze konden vereenigen, zouden de opoffering va», rjjkswege evenwel meer gerechtvaardigd achten, wanneer alléén de werkeljjk hulpbehoevende gemeenten daarmede geholpen werden. Maar ook gemeenten, die het niet noodig hebben, zouden ten koste van het rjjk ontlast worden; b. v. 's Gravenbage met 64.500 Utrecht met f 39.675Rotterdam met 114.470. Dit nu keurde men at. Hier tegenover werd echter opgemerkt, dat men, hulp verleenende naarmate van de behoefte van elke plaats, zou bomen tot een verschil van wetgeving voor onder scheiden groepen van gemeenten, naarmate ze tot de welvarende, minder welvarende of nood lijdende werden gerekend, of wel tot een uit gebreid stelsel van onderstand naar omstandig heden. Men wees er bovendien op dat ook minder welvarende gemeenten worden ontlaBt, bv. Schoterland, Westdongeradeel, Wonseradeel, ann welke respectievelijk 12.000, 16.000 en 25 000 (in ronde cjjfers) ten goede zullen komen. Dat overigens nog eene buitengewone toelage aan zeer behoeftige gemeenten noodig zou wezen, werd gereedeljjk toegegevenmaar men wenschte dat tegeljjk met dit wetsontwerp de regels werden vastgesteld, krachtens welke de toelage mocht geschieden. Verscheidene leden deden hierbjj opmerken, dat ook de provincie in zulke gevallen hare bijdragen moet verleenen en naar gelang hieruit een verdere gedachtenwisseling over de zaak zich ontspon, begon men vrjj algemeen meer over te hellen tot het denkbeeld om voorloopig in den meest dringenden nood van sommige gemeenten naar vaste regeling te voorzien, waarnevens dan een enkele groote gemeente uitbreiding van belas tinggebied zou bunnen erlangen. Bjj de bespreking van de voorgestelde uit breiding van dat belastinggebied vond de aan de gemeente toegekende bevoegdheid om 30 opcenten op het patentrecht te heffen, vrjj algemeene afkeuring, hoewel op verschillende gronden. Terwjjl daarentegen de meerdere vrijheid van de gemeenten om eigen belastingen te heffen, in beginsel in 't algemeen bijval vond, behoorden echter, naar men meende, niet alle gemeenten op éen ljjn gesteld te worden en behoorde vooral door scherp toezicht gewaakt te worden tegen verkeerd gebruik van die vrjjheid. Terwjjl bjj de afzonderlijke artikelen in den breede werd gehandeld over de verschillende heffingen, waartoe de gemeenten gerechtigd zou den worden, werd, ten aanzien van de verterings belasting, de bedrijfsbelasting en de zg, debiet- belaBting, in dit ontwerp vermeld, in de eerste ts de algemeene opmerking gemaakt, dat hier gebroken wordt met het beginsel dat steeds gegolden heeft, nl. dat een en dezelfde belasting niet meermalen mag geheven worden, dóór rjjk en gemeenten te gelijker tjjd. In de tweede plaats werd opgemerkt dat het misschien beter ware, om in plaats van een gemeentelijke eene rjjksinkomBtenbelasting te heffen met bevoegdheid tot gemeentelijke opcenten. Het beginsel van de voorgestelde belasting van uitwonenden, werd door vele leden toege juicht, maar sommigen meenden dat het re- geeriug8voorstel het beginsel verkeerd toepast, door alleen mogeljjk te maken de uitwonenden in de gemeentelijke belastingen te doen deelen, wanneer tegeljjkertjjd ook de ingezetenen op denzelfden voet getroffen worden. Men wenschte eene afzonderlijke belasting van de uitwonen den, waar bjj zou worden aangenomen, dat de elders wonende eigenaars van grond, dryvers van fabrieken, houders van kantoren, voor zoo veel de inkomsten uit den grond, of uit die handelsondernemingen of inrichtingen betreft, geacht worden ingezetenen der gemeenten te zjjn. Maar sommige leden waarschuwden vooral tegen zoodanige afzonderlijke belasting omdat de gemeenteraden allicht er toe zouden komen, om door overdreven heffing, de maatschappe lijke toestanden en gebruiken in vele deelen des lands, te verstoren en verplaatsing van belangrjke inrichtingen zouden uitlokken. Daar een der ernstigste grieven tegen het wetsontwerp isdat tusschen het rjjks- en het gemeenteljjk belastingstelsel er steeds klimmend verband wordt gelegd, werd in eene afdeeling een denkbeeld uitgewerkt om daar aan als volgt te gemoet te komen. Men geve nl. aan de gemeenten de 20 rjjksopcenten personeel, en 30 opcenten patent (waaronder 28 van het rjjk) niet ter heffing in handen, doch stellen haar voor dat verlies schadeloos, door haar in plaats van 3/4 in het bjj de wet van 1885 gefixeerd bedrag der rjjksuitkeering, wegens het 4/5 personeel, uit te keeren 4/5 van het over 1891/92 te fixeeren bedrag der rjjks personeele belasting, in hoofdsom en opcenten in hare gemeenten te heffen. Financieel zou het dus voor het rjjk nage noeg 't zelfde zjjn, en de uitkeering aan de ge meenten zou over 't geheel slechts f 103.897 minder zjjn, hetwelk echter de minst-welva rende gemeenten weinig zou derven. Daaren tegen zou de band tusschen rjjks- en gemeente- financiën vervallen§r zou geen heffen van opcenten op het patentrecht door de gemeente naar eene eigen bedrijfsbelasting mogeljjk zjjn, en de voorgenomen herziening der rijksper soneel e belasting, en in verband daar mede de voorgespiegelde nieuwe verandering in de uitkeering van 't 4/5 zouden dan veel meer op zich zeiven, en los van de gemeente- financiën kunnen worden behandeld. Men zet dan niet alles tegeljjk op losse schroeven. Alvorens echter hierover een eind-oordeel te vellen, wenschte men het gevoelen van de regeering over dit denkbeeld te vernemen. Aan de behandeling van de onderdeelen zjjn vervolgens nog 25 bladzijden druks van 't ver. slag gewjjd. Elk der onderdeelen werd zeer in den breede behandeld. Er bljjkt o. a. uit dat inzonderheid de voorgestelde bedrijfsbelasting voor de gemeenten den meesten tegenstand scheen te ontmoetenen voorts dat vele leden in bet voorgestelde debietrecht een gedeelte lijken terugkeer zagen tot het stelsel van de plaatseljjke accjjnzen. Bjjna algemeen tegen stand vonden de bepalingen betrekkelijk den afstand van 211 opcenten ongebouwd van het rjjk aan de gemeenten, voor zoover nl. niet het beginsel aangaat, maar den in het ontwerp bepaalden aftrek. Bjj het verslag is een nota gevoegd van den heer Farncombe Sanders, waarin de financieele berekeningen van de regeering door andere becijferingen worden vervangen. Wanneer in het begin van Maart de Itali- aansche kamer weder bjjeenkomt, dan zal het ministerie Rudini onmiddeljjk bjj de verkiezing van den president der kamer zjjn krachten met zyn vjjanden, de aanhangers van Crispi, kunnen meten. Naar men verzekert is het besluit van den heer Biancheri om als voor zitter af te treden het eerste resultaat van de manoeuvres van Crispi's party tegen het nieuwe kabinet. De vijandelijke oppositie zal bjj deze verkiezing den eersten veldslag aan de regee ring leverenals haar candidaat treedt op Zanardelli. Het is evenwel de vraag of Crispi voldoenden steun bjj de geheele linkerzjjde zal vinder. Onmogeljjk is het niet, dat een(deel er de voor keur aan geeft op Biancheri, die door de aanhangers der regeering zal herkozen worden, hun stem uit te brengen. De tweede gelegenheid voor de regeering om zich een denkbeeld over de sterkte harer troepen te vormen zal geboren worden by het financieel overzicht, door den heer Luzatti eveneens in de eerste dagen na heropening der kamer voor te leggen. Dit is het derde sedert de algemeene verkiezingen. In de laatst ge houden vergadering der linkerzjjde ïb men overeengekomen, dat men voor alle bezuini gingen der regeering zal stemmen, uitgezonderd voor die op de begrootingen van oorlog en marine, op grond dat de nationale weerkracht niet mag verzwakt worden. Bjj deze gelegen heid zal men met geweid op de groote trom van het patriotisme slaan. Maar ook te dazen opzichte is het nog aan tjjfel onderhevig, of de linkerzijde sterk genoeg is om het kabinet met vrucht te bestryden. Toen onmiddeljjk na het optreden van het ministerie Rudini een vergadering van de lin kerzjjde is belegd met het doel een vast aan eengesloten oppositie-part jj op te richten, werd die bjjeenkomst zeer slecht bezocht. Een aantal liberale afgevaardigden namen geen deel, wjjl zij geen neiging gevoelden als werk tuigen van Crispi gebruikt te worden. Het werkeljjke doel dier bjjeenkomst van de lin kerzjjde was toch om Crispi de verzamelde krachten ter beschikking te stellen. Zoolang dus deze afgevaardigden hun party-zelfstan digheid bewaren, valt er niet veel te zeggen over de kansen van de tegenstanders der regeering bjj den te ondernemen veldtocht tegen Rudini. Bjj drie verkiezingen voor de kamer, onlangs in Modena en Massa-Carrara gehouden, werden twee socialisten, onder welken de vroegere arbeiders-afgevaardigde Maffi uit Milaan, ge kozen, waar drie maanden geleden twee »ko- ningstrouwe" afgevaardigden zegepraalden. De conclusie over dezen uitslag ligt voor de hand. Het kan geenszins ten voordeele zjjn van het conservatieve kabinet-Rudini het aantal socia listen en republikeinen in de kamer te zien aangroeien, doch het pleit zeker voor de on partijdigheid van den heer Nicotera, dat hjj vrije uiting heeft laten geven aan den wil des volks. Nog daargelaten de dreigende binnenland- sche moeilijkheden, is het nieuwe Italiaansche ministerie dezer dagen door den goeden vriend John Buil er aan herinnerd, dat het ook nog koloniale lasten draagt. Juist in tjjden dat het bestaan van een Egyptische kwestie uit het geheugen van het politÏ8eerende publiek schjjnt verdwenen, brengt een of andere expedition naire beweging van het Engelsch-Egyptische leger Europa weder tot bewustzijn, dat dit vraagstuk nog altyd naast de vele andere hangende op een oplos sing wacht. Behalve in Frankrjjk heeft in Italië het be richt van de verovering van Tokar door het Engelsch-Egyptisch leger ontstemd. Naarmate Engeland in het zuiden van Egypte vaster voet krygt, zullen de koloniale dwepers in Italië zich met minder tevreden moeten stellen. Omtrent den jongsten triomf van de Britsch- Egyptische armee worden nog de volgende bjjzonderheden gemeld. Vóór het bezetten van Tokar is een verwoed gevecht geleverd by Afafite, dat 5 kwartier duurde, met de troepen van Osman Digma, die zelf echter aan den aanval geen deel nam. De aanvallers worden op 2000 man geraamd,, die met verbittering de Egyptenaars aantas- tastten. Deze hielden gebouwen en bouwvallen bezet. Het was een gevecht van man tegen man Eindeljjk voerde de Egyptische ruitery een charge uit en verdreef den vjjand. Zeven honderd ljjken van aanvallers lagen rondom de positie der Egyptenaren verspreid. Een Engelsch ka pitein is gesneuveld, 1 kapitein gekwetst, 4 Egyptische officieren werden zwaar gewond 12 Egyptische soldaten sneuvelden, 42 werden gekwetst. Al de voornaamste Emirs zjjn om gekomen. Osman Digma ontvluchtte in de richting van Temrin. In het lagerhuis gisteren ondervraagd ove de verdere plannen betrekkelijk het jongst veroverde gebied,verklaarde deBritsche regeering. bjj monde van sir James Ferguson, dat zjj nog geen Btellig besluit genomen heeft betreffende de voortdurende bezetting van Tokar en Kar- doeb maar het is waarschynlyk dat de redenen die tot aanvankelijke bezetting geleid hebben, het behoud dier veroverde stellingen eischen De afdeeling van den Hoogen raad van arbeid !n Frankrjjk welke zich met de kwestie van arbitrage bezig houdt, gepresideerd door den afgevaardigde Baïhaut, heeft een schildersknecht, »onafhankelyk socialist", die den eigenaardigen naam van Finsnee draagt, tot rapporteur benoemd. Zy heeft zich verklaard voor vaste zaken van schei dsrechters en bemiddelaars, ter vereffening van geschillen tusschen collectivitéa, door den staat van geld en lokalen te voorzien, en verder zich vrjj organiseerende in den trant der »Ar- beidsbenrzen." De afdeeling voor de aanstellingsbureau's^ voorzitter het senaatslid Cballemel-Licour, heeft zich voor vrjje organisatie daarvan ver klaard, behoudens zekere formaliteiten, en voor het aanmoedigen van vereenigingen tot ouder lingen bystand, syndicale kamers enz. om zich aan het bezorgen van betrekkingen te laten gelegen zjjn. Rapporteur is de oud-minister van justitie Thévenet. De afdeeling voor het arbeidsbureau aan het departement van koophandel, gepresideerd door den heer Léon Say, heeft dit ip beginsel goedgekeurd en na eene vrjj verwarde discussie een voorstel aangenomen om den minister uit te noodigen het van de „vereischte organen tot eene goede en snelle werking" te voorzien. Het Journal des Débats waarschuwt al-ast teg. n noodelooze uitbreiding van het ambtenaarsper- soneel. De Fransche begrooting voor 1892 wijst in ontvangst eene som aan van 3,218,404,133 fr. en in uitgaven een cyfer van 3,217,615,525 fr., alzoo, bjj 1891 vergeleken, eene vermeer dering van 53 110,506 fr. wat de ontvangsten en van 53,033,476 wat de uitgaven aangaat. Aan Bismarck is een oandidatnur voor den ryksdag, in het Hanoversche district Neu- haus a. O. aangeboden. Hjj heeft haar echter wegens »persoonljjke en huiselyke" redenen van de hand gewezen. Het conservatieve ministerie-Stang in Noorwegen heeft zjjn ontslag ingediend, ten gevolge van het aannemen door de kamer van eene liberale motie naar aanleiding van een regeeringsvoorstel betreffende een diplomatieke aangelegenheid. Alle in verband met den militairen op stand te Oporto gevangen genomen personen ten getale van 300 soldaten en 21 burgers, waaronder 1 geestelijke, staan thans terecht. De krijgsraad heeft tot heden 98 militairen en 49 burgers tot deportatie veroordeeld, 32 sol daten en 17 burgers tot verschillende gevan genisstraffen. De gepensioneerde generaal Coreira Silva is gearresteerd en naar de vesting Foz overge bracht. Verleden Yrjjdag heeft de commissie uit het Amerikaansche Huis van volksvertegen woordigers, welke sedert eenigen tjjd zich bezig hield met bet door den Senaat aangenomen voorstel om de aanmunting van zilver vrjj te verklaren, zich met 8 tegen 4 stemmen tegen dat voorstel verklaard5 republikeinen en 3 democraten stemden tegen, 2 republikeinen en democraten uit het westen vóór. Het congres van San Salvador heeft generaal Carlos Ezeta met algemeene stemmen tot president der republiek gekozen. Bljjkens een bjj het departement van marine ontvangen bericht is Hr. Ms. stoomschip 4e kl. Bonaire, onder bevel van den kapt.- luit. t/z. H. Schotborgh, den 21en dezer van Martinique vertrokken, ter opvolging zjjner bestemming naar Nederland. zaam -tot eene verlaging van 10 cents opge ruimd en alzoo verkocht van 6 a 6.50. Bruineboonen, met beter vraag 25 cents hooger verkocht, 11 a 14.25. Witteboonen 25 ets lager 11 a 13.50. Blauwe Erwten onveranderd. Kooksoort 8.75 a ƒ10; niet-kookende 7.25 a 8. Koolzaad 9.50 a 10.60. Kanariezaad alsvoren. De beste kwal. 8.25 a 8.75, goede en mindere soort 7 a ƒ8. Zeeuwsche ajuin. De aanvoer bestond heden grootendeels uit gekocht goed, weinig of geen marktgoed. L jj n z a a d ruim aangevoerd en met meer algemeene vraag tot vastere prjjzen. Vlas. In de vorige week is er op het land weder weinig omgegaan en bepaalde de vraag zich alleen tot betere soorten. Heden waren circa 59.000 steen Hollandsch en 6000 steen Zeeuwsch aangeboden. Voor het Hollandsche was de vraag zeer stil, zoodat dan ook slechts een klein gedeelte langzaam koopers vond, terwjjl het Zeeuwsche wegens Blechte kwal. grootendeels onverkocht bleef. Buiten landiche granen waren hooger. Tarwe per 2400 kiloOdessa Poolsche 210 tot 235 naar kwal.; Salonica 225 party Donau 227 contant. Rogge per 2100 kilo: Taganrog 175; dito zware 180; Marionopel 174 a ƒ179 naar kwal.Kaukasus 176Od»Bsa 168 a 169. Gerst per 2000 kiloDonau 150. Haver per 100 kilo Libau 7.60 tot 8. Boekweit. Fransche ontbreekt. Boekweitgrutten tamelijk onveran derd. M a i s per 2000 kilo Amerik. Mixed disp. ontbreektdito op afl. 150Novorossisk 144 a 148Cinquantin 142 a 148 La Plata 123 tot 143 naar kwal. In publieke Tailing ca. 125 last witte La Plata Mais gedeeltelijk verkocht van 130 tot 124 naar kwal. contant per 2000 kilo. Voor Meel was goede vraag voor dadeljjke consumptie. Op de hoogere tarweprijzen zjjn meelfabrikanten met den verkoop terughoudend en eischen de meesten 1/4 meer. Heden bleef de stemming onveranderd vast. Eerste kwaliteit Inlandsch t 12.75 a 13.—, tweede kwal. Inlandsch 10.25 a 10.75, eerste kwal. Duitsch ƒ12.50 a ƒ13.tweede kwal. Duitsch a extra puike kwal. Hon- gaarsch ƒ18.75 a ƒ17.eerstekwal.Hongaarsch 16.a 14.75, ordinaire kwal. Hongaarsch 14.50 a 12.50, prima Amerikaansch 13. a ƒ14.50, tweede kwal. Amerik. 9.50 a/10.— Zeeuwsche tarwebloem ƒ14.50 a/15.25,Zeeuwsch tarwemeel 12.50 a J 12.75,Fransche roggebloem a fDuitsche roggebloem 11.75 12.25, Inlandsche roggebloem 14.50 a ƒ15.-. Allea per 100 kilogr. netto. Rotterdam, 24 Febr. Ter ve e m a rk t van heden (Dinsdag) waren aangevoerd: 2092 run deren, 283 vette, 244 nuchtere kalveren, 57, schapen599 varkens, 90 biggen. Runderen qual. 72, 2" qual. 60, 3" qual. 62kalveren qual. .110, 2" qual. 95, 3«qual. - schapen qua!. 6fr, *2»' qual. 55, 3" qual. varkens qual. 21, 2" qual. 20, 3e qual. 19 ct. Antwerpen, 23 Febr. Ter veemarkt van heden (M a a n dag) werden verkocht 131 ossen, 103 koeien, 66 vaarzen, 27 stieren, 30 kalveren en schapen. Betaald werd per kilo voor: ossen le knal. 0.97, 2e kwal. 0 87, 3e kwal. 0.77 francs. Koeien le kwal. 0.86, 2e kwal. 0.76, 3e kwal. 0.66, fres. Vaarzen le kwal. 0.90, 2e kwal. 0.80,' 3e kwal. 0.70 francs. Stieren le kwal. 0.84, kwal. 0.74, 3e kwal. 0.64 francs. Kalveren kwal. 1.09, 2e kwal. 1.—, 3e kwal. 0.90 francs. Schapen le kwal. 2e kwal. 3e kwal. francs •aoteeiingen the (Ir n.Kko laar* Cantslaar A Schalkwijk. Rotterdam, 23 Febr. Liooo Tankfust 7,55 A Geïmporteerd fust 7,65 A Van boord bjj lossing fa Janu ari-levering A Februari-levering fA Maart-levering 7,55 A 7,50; April-levering 7,55 A Mei- evering 7,60 4 Juni-levering A/Juli-levering f- a fAugus tus-levering a September-levering 8.afOctober-levering, t 8,A November-levering 8,A December 's vering f 8,— A Zeilend a Alles vrjjbljjvend. De ra&rkt was heden vast. Middelburg, 24 Febr. Raapolie 31.— patentolie f 33.en lynolie 27.per vat op 6 w., contant 1.korting; raapkoeken ƒ,75. per 1040 stuks; lynkoeken zachte ƒ12.- harde 10.per 104 stuks. Vlissingen, 24 Febr. Boter 1 30 a 11.20 Eieren 4.20 per 104 stuks. Goes, 24 Febr. Ter graanmarkt van heden was puike tarwe 25 cents hooger anders onveranderd. Boter 1.05 a 1.10 per kilo. Eieren 3.60 a 3 80 per 100 stuks. Rotterdam, 23 Febr. Ter graanmarkt van heden was de handel in binnenland se h e granen als volgt Van tarwe was de markt goed voorzien overige artikelen waren slechts matig aangevoerd Tarwe onveranderd. De beste soorten werden verkocht van 8.50 tot 9, puike nog daarboven, goede en mindere kwal. van 8.25 tot 6.75. Per 100 kilo naar deugd van 9 tot 10.50. Canada tarwe ƒ6.25 a ƒ7.10 Rogge, vooral in mindere soort, flauwer en 10 cents lager genoteerd. De beste 6.30 a 6.70, mindere 6.20 a 5.50. Gerst. Winter- onveranderd, 4.25 5.50. Zomer-, 10 a 20 cents lager, 4.10 a 5.10. Chevalier alsvoren, 5 a 6. Haver goed prijshoudend en verkocht van 2.75 tot 4.50 per heet. en van ƒ7.75 tot 8.10 per 100 kilo. Paardenboonen ruimer ter markt, lang- Lir. Z.R. 1000 1000 ÏOOO 1000 100 100-100000 1000 1000 200-1000 500 100 20 1000 500 Staatsleening-en NEDERLAND. pCt. Bedrag st ukken. Cert. N. W. Sch. 21/g dito dito 3 dito dito 31 /g dito Obl31/g w HONG. ditoGondl. 5 ITALIË. In«.'62/81 5 OOSTENRIJK. Obl. Mei-Nov5 dito Jan.-Juli. 5 dito dito Goud 4 POLEN. O. S. '44 4 PORT. O. B-'53/84 3 dito dito 1888/89 41/g RUSLAND. Obl. Hope 1798/1815 Cert. Ins. 5 S.'54 Z.R. dito Oost. le S. 5 Z.R. 100-1000 d to dito 2e e 5 100-1000 dito dito 3e 5 e 100-1000 dito '60 2e 1. dito 41/g 100 dito '75 gec. dito 41/g 50-100 dito 80 gee.dito 4 Z.R. 125-625 dito 1889 dito 4 R. 125 Obl. 1. 1867/69 4 Cert. t. B. Asgn. 6 dito '84 goud. 5 SPANJE. O.B.Perp. 4 dito bin. Perpet. 4 TURKIJE. Gepriv. 4 Gecv. S. D. C. dito Gereg. 1869 EGYPTE. O.L. 1876 4 dito sp. dito 1876 5 BRAZILIË. Oblig. Londen 188341/g Ams'erdam. 23 24 F br. Febr. 797/g 793/4 941/2 1009/ie i 003/4 10013/16 1007/s 891/4 - 80 793/4 797/8 56I/g 821/4 96 907/8 667/8 82-Vs 1015/g 1013/4 723/4 721/g 1013/g 1007/a 20-100 P.R. 1000 G.R. 125-1000 Pes. 1000 24000 Pr. 500-25000 fr. 500-2500 20-1000 600 12500 20-100 20-100 fr. 981/B 733/g 813/s 193/g 10U/8 1007/g 141/s 941/g 973/4 1023/g 73 811/4 191/4 97% - 100

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1891 | | pagina 3