BUITENLAND.
ïerMMeaenftiracMMaiaZeBiaM
De Middelburgsche courant wordt
avonds te zeven u ar in Vlissingen
uitgegeven.
Dagelijks worden, tegen twee gal
den per kwartaal, abonnementen aan
genomen door de agenten P. G. DE VEY
MESTDAGH ZOON aldaar.
Plaatselijke belastingen.
Algemeen Overxicht.
Beknopte meden eelingen.
Motten en aaoptara schep.
HANDELSBERICHTEN.
Graanmarkten, enz.
PRIJZEN VAN EFFECTEN
Datum. Plaats.
25 Febr. Veere,
25 - Goes,
26 Schore,
26 Middelburg,
3 Maart Vlissingen,
3 Middelburg,
3 Westkapelie,
3 Oostkapelle,
3/4 Middelburg,
4 Borssele,
4 Meliskerke,
29 April Vlissingen,
1 Mei Serooskerke,
Voorwerpen.
Huis,
Oud porselein,
Hofstede,
Huizen,
Winkelhuis,
Meubelen,
Huis,
Strandgoed,
Manufacturen enz
Inspan,
Huis en meubelen, Tak.
Inspan, De Wolff.
Tak.
Informatiën
Tak.
Pilaar.
Prin».
De Vos.
De Wolff.
Notarishuis
Tak.
Huvers.
Pilaar.
TWEEDE HiWKR.
Het zeer uitvoerig voorloopig veralag der
Tweede kamer ia verschenen over het wets
ontwerp, houdende herziening der al
gemeens regels ten aanzien der
plaatselijke belastingen.
In alle afdeelingen gold 't als een ernstige
grief, dat dit ontwerp, in veel sterker mate
dan thans het geval is, de gemeente-financiën
afhankelijk maakt van het rijksbelastingstelsel
en den band tusschen beide aanzienlijk ver
sterkt. Dit was te bedenkelijker nu twee der
rijksbelastingen (het personeel en het patent
recht), die als grondslag moeten dienen, drin
gend herziening vereischen en van de begin
selen, volgens welke die herziening naar het
oordeel der regeering zal moeten geschieden,
nog niets bekend is. Terwijl vele leden deze
bezwaren overwegend achtten, waren anderen
geneigd de gemeenten te gemoet te komen door
de voorgestelde overdracht van de opcenten
op de personeele belastiDg, op het patentrecht
en de heffing van de verlangde opcenten op
de grondbelasting bjj een wetsontwerp toe te
staan, mits slechts als noodwet en als voor-
loopige ma tregel.
Verscheidene leden daarentegen brachten
hnlde en dank aan de regeering dat zij den ge
meenten wilde te hulp komen in afwachting
eener reorganisatie van de rijksbelastingen, die
toch te lang zou duren. De band, waarover
men klaagt, bestaat nu reeds voor een gedeelte
en eene herziening van de persoreele belasting
of de patentwet bljjft inmiddels mogelijk. Wordt
de personeele belasting verbeterd, dan kunnen
de gemetnten toch opcenten heffen en wanneer
zelfs het patent wordt afgeschaft behouden de
gemeenten de bevoegdheid om een eigen be
drijfsbelasting te heffen.
Op die wjjze wordt het belang van den staat
niet meer zoo sterk betrokken bij het behoud
van de rijksbelasting. In zoover meenden som
migen dat de voorgedragen regeling zelfs een
gunstigen invloed zal uitoefenen op de inrich
ting van ons geheel belastingstelsel.
Onder hen, die de regeeringsvoordracht afkeur
den, opperden sommigen het denkbeeld om
met invoering van een rjjks-inkomstenbelasting
bet geheele personeel aan de gemeenten af te
staan. Andere leden hadden liever gezien dat
de regeering die, met vermindering van de
gefixeerde uitkeering van het personeel tot op
3/5, de 20 rjjks-opcenten voor het personeel
wil laten vervallen en voorts de onbeperkte
heffing van verdere gemeente-opcenten daarop
vrjjlaat, nu ook consequent het stelsel van
opcenten had doorgevoerd en zulks met afschaf
fing der vaste uitkeeringen, die met de werke
lijke opbrengst der personeele belasting in de
verschillende gemeenten langzamerhand buiten
alle verband geraken. Men vroeg over dit
denkbeeld het gevoelen der regeering.
Ben enkel lid opperde het denkbeeld om aan
de gemeenten een aandeel in den accijns op
gedistilleerd toe te kennen en bovendien de
gelegenheid te geven zelve indirecte belastingen
te heffen.
Van een andere zjjde werd vooropgesteld,
dat, ter beoordeeling meer bepaaldelijk van de
vraag of een provinciale inkomstenbelasting
mag worden geheven, vóór alles algemeene
regels behoorden te worden vastgesteld omtrent
de provinciale belastingen.
Eindelijk verklaarden eenige leden dat zjj in
deze voordracht misten de grondslagen voor
eene betere verdeeling van lasten tusschen de
gemeentenaren onderling.
Zeer uitvoerig werden de klachten uiteenge
zet die in verschillende afdeelingen rezen
omtrent de onvolledigheid en onduidelijkheid
van de gegevens, verstrekt ter beoordeeling
van de financieele gevolgen der voorgedragen
regeling. Op verschillende punten werd nadere
aanvulling en toelichting zeer noodig geacht.
Vele leden spraken de vrees uit, dat de re
geering, willende overgaan tot eene billjjke
verdeeling, voor zoover dit van den wetgever
afhangt, van lasten tusschen de gemeenten, er
naar streeft dat alle ingezetenen des rjjks,
waar ook wonende, eenigermate gelijken
druk ondervinden van 's rjjks- en gemeentebe
lasting te zamen. Men vreesde dat znlk een
stelsel van gelijkmaking van belastingdruk de
zelfstandigheid en de huishouding der gemeen
ten in gevaar zoude brengen. Vele andere
leden namen echter het bestreden stelsel in
beschermingwanneer inderdaad in eene ge
meente overvloed bestond dan moet de staat
zjjne bjjdrage matigen om die daar ruimer te
doen vloeien waar de behoefte grooter is. Voor
den nood der gemeenten moeten theoretische
bedenkingen vervallen.
De oorzaken van den slechten toestand van
vele gemeenten nagaande, werd in het breede
uiteengezet dat de regeering zich niet behoor
lek rekenschap heeft gegeven omtrent die
oorzaken. In de afdeelingen zelve waren de
gevoelens daarover zeer uiteenloopendmaar
eene meerderheid was er toch die meendt dat
hulpverleening van den staat te eer gerecht
vaardigd is, omdat tal van uitgaven ten laste
der gemeenten zjjn gebracht voor zaken van
rjjksbelangen hierbjj was het volstrekt niet
onverschillig of de belastingschuldigen de
kosten daarvan vergoeden aan den staat of aan
de gemeenten, omdat voor de verschillende
gemeenten een zelfde uitgaaf voor rjjkszaken,
wegens het verschil in toestand, zeer verschil
lend drukt.
Tegenover het cjjfer van 2 millioen, waarop
de reg. de uitkeering aan de gemeenten ten
laste der rjjkskas begroot, stelden vele leden,
het cjjfer van 3 millioen. Een aantal leden
betwjjfelden ernstig of de toestand van 's rjjks-
schatkist dit wel gedoogde, al was dit ook
maar 2 millioen. Tal van nieuwe uitgaven
staan in uitzicht voor het rjjkmen noemde
de pensioenwetten, de schoolwet, de renten van
eene leening, de legerwetten, en vooral ook
de financiën van Indië. Zonder equivalent
zouden deze leden dan ook beslist niet het
offer willen brengen aan de gemeenten, hoe
gaarne men die ook zou willen helpen.
Vele andere leden achtten het alleszins mo
gelijk, voor 't oogenblik het offer uit 's Rijks-
schatkist te brengen. Mocht 't later noodig
zjjn ter dekking van de algemeene belastingen,
nieuwe rjjkbelastingen in te stellen, zoo zouden
deze leden bereid worden gevonden hunne
medewerking daartoe te verleenen, en die
nieuwe belastingen zouden dan wel gevonden
worden. Sommigen hadden daarbjj het oog op
de verhooging der invoerrechten, anderen op
eene belasting van het roerend vermogen.
Zjj, die zich in beginsel met deze zienswijze
konden vereenigen, zouden de opoffering va»,
rjjkswege evenwel meer gerechtvaardigd achten,
wanneer alléén de werkeljjk hulpbehoevende
gemeenten daarmede geholpen werden. Maar
ook gemeenten, die het niet noodig hebben,
zouden ten koste van het rjjk ontlast worden;
b. v. 's Gravenbage met 64.500 Utrecht met
f 39.675Rotterdam met 114.470. Dit nu
keurde men at. Hier tegenover werd echter
opgemerkt, dat men, hulp verleenende naarmate
van de behoefte van elke plaats, zou bomen
tot een verschil van wetgeving voor onder
scheiden groepen van gemeenten, naarmate ze
tot de welvarende, minder welvarende of nood
lijdende werden gerekend, of wel tot een uit
gebreid stelsel van onderstand naar omstandig
heden. Men wees er bovendien op dat ook
minder welvarende gemeenten worden ontlaBt,
bv. Schoterland, Westdongeradeel, Wonseradeel,
ann welke respectievelijk 12.000, 16.000
en 25 000 (in ronde cjjfers) ten goede zullen
komen. Dat overigens nog eene buitengewone
toelage aan zeer behoeftige gemeenten noodig
zou wezen, werd gereedeljjk toegegevenmaar
men wenschte dat tegeljjk met dit wetsontwerp
de regels werden vastgesteld, krachtens welke
de toelage mocht geschieden. Verscheidene
leden deden hierbjj opmerken, dat ook de
provincie in zulke gevallen hare bijdragen moet
verleenen en naar gelang hieruit een verdere
gedachtenwisseling over de zaak zich ontspon,
begon men vrjj algemeen meer over te hellen
tot het denkbeeld om voorloopig in den meest
dringenden nood van sommige gemeenten naar
vaste regeling te voorzien, waarnevens dan een
enkele groote gemeente uitbreiding van belas
tinggebied zou bunnen erlangen.
Bjj de bespreking van de voorgestelde uit
breiding van dat belastinggebied vond de aan
de gemeente toegekende bevoegdheid om 30
opcenten op het patentrecht te heffen, vrjj
algemeene afkeuring, hoewel op verschillende
gronden. Terwjjl daarentegen de meerdere
vrijheid van de gemeenten om eigen belastingen
te heffen, in beginsel in 't algemeen bijval vond,
behoorden echter, naar men meende, niet alle
gemeenten op éen ljjn gesteld te worden en
behoorde vooral door scherp toezicht gewaakt
te worden tegen verkeerd gebruik van die
vrjjheid.
Terwjjl bjj de afzonderlijke artikelen in den
breede werd gehandeld over de verschillende
heffingen, waartoe de gemeenten gerechtigd zou
den worden, werd, ten aanzien van de verterings
belasting, de bedrijfsbelasting en de zg, debiet-
belaBting, in dit ontwerp vermeld, in de eerste
ts de algemeene opmerking gemaakt, dat
hier gebroken wordt met het beginsel dat steeds
gegolden heeft, nl. dat een en dezelfde belasting
niet meermalen mag geheven worden, dóór rjjk
en gemeenten te gelijker tjjd.
In de tweede plaats werd opgemerkt dat het
misschien beter ware, om in plaats van een
gemeentelijke eene rjjksinkomBtenbelasting te
heffen met bevoegdheid tot gemeentelijke
opcenten.
Het beginsel van de voorgestelde belasting
van uitwonenden, werd door vele leden toege
juicht, maar sommigen meenden dat het re-
geeriug8voorstel het beginsel verkeerd toepast,
door alleen mogeljjk te maken de uitwonenden
in de gemeentelijke belastingen te doen deelen,
wanneer tegeljjkertjjd ook de ingezetenen op
denzelfden voet getroffen worden. Men wenschte
eene afzonderlijke belasting van de uitwonen
den, waar bjj zou worden aangenomen, dat de
elders wonende eigenaars van grond, dryvers
van fabrieken, houders van kantoren, voor zoo
veel de inkomsten uit den grond, of uit die
handelsondernemingen of inrichtingen betreft,
geacht worden ingezetenen der gemeenten te
zjjn. Maar sommige leden waarschuwden vooral
tegen zoodanige afzonderlijke belasting omdat
de gemeenteraden allicht er toe zouden komen,
om door overdreven heffing, de maatschappe
lijke toestanden en gebruiken in vele deelen
des lands, te verstoren en verplaatsing van
belangrjke inrichtingen zouden uitlokken.
Daar een der ernstigste grieven tegen het
wetsontwerp isdat tusschen het rjjks- en
het gemeenteljjk belastingstelsel er steeds
klimmend verband wordt gelegd, werd in eene
afdeeling een denkbeeld uitgewerkt om daar
aan als volgt te gemoet te komen. Men geve
nl. aan de gemeenten de 20 rjjksopcenten
personeel, en 30 opcenten patent (waaronder
28 van het rjjk) niet ter heffing in handen,
doch stellen haar voor dat verlies schadeloos,
door haar in plaats van 3/4 in het bjj de wet
van 1885 gefixeerd bedrag der rjjksuitkeering,
wegens het 4/5 personeel, uit te keeren 4/5
van het over 1891/92 te fixeeren bedrag der
rjjks personeele belasting, in hoofdsom en
opcenten in hare gemeenten te heffen.
Financieel zou het dus voor het rjjk nage
noeg 't zelfde zjjn, en de uitkeering aan de ge
meenten zou over 't geheel slechts f 103.897
minder zjjn, hetwelk echter de minst-welva
rende gemeenten weinig zou derven. Daaren
tegen zou de band tusschen rjjks- en gemeente-
financiën vervallen§r zou geen heffen van
opcenten op het patentrecht door de gemeente
naar eene eigen bedrijfsbelasting mogeljjk zjjn,
en de voorgenomen herziening der rijksper
soneel e belasting, en in verband daar
mede de voorgespiegelde nieuwe verandering
in de uitkeering van 't 4/5 zouden dan veel
meer op zich zeiven, en los van de gemeente-
financiën kunnen worden behandeld. Men zet
dan niet alles tegeljjk op losse schroeven.
Alvorens echter hierover een eind-oordeel te
vellen, wenschte men het gevoelen van de
regeering over dit denkbeeld te vernemen.
Aan de behandeling van de onderdeelen zjjn
vervolgens nog 25 bladzijden druks van 't ver.
slag gewjjd. Elk der onderdeelen werd zeer in
den breede behandeld. Er bljjkt o. a. uit dat
inzonderheid de voorgestelde bedrijfsbelasting
voor de gemeenten den meesten tegenstand
scheen te ontmoetenen voorts dat vele leden
in bet voorgestelde debietrecht een gedeelte
lijken terugkeer zagen tot het stelsel van de
plaatseljjke accjjnzen. Bjjna algemeen tegen
stand vonden de bepalingen betrekkelijk den
afstand van 211 opcenten ongebouwd van het rjjk
aan de gemeenten, voor zoover nl. niet het
beginsel aangaat, maar den in het ontwerp
bepaalden aftrek.
Bjj het verslag is een nota gevoegd van den
heer Farncombe Sanders, waarin de financieele
berekeningen van de regeering door andere
becijferingen worden vervangen.
Wanneer in het begin van Maart de Itali-
aansche kamer weder bjjeenkomt, dan zal het
ministerie Rudini onmiddeljjk bjj de verkiezing
van den president der kamer zjjn krachten
met zyn vjjanden, de aanhangers van Crispi,
kunnen meten. Naar men verzekert is het
besluit van den heer Biancheri om als voor
zitter af te treden het eerste resultaat van de
manoeuvres van Crispi's party tegen het nieuwe
kabinet. De vijandelijke oppositie zal bjj deze
verkiezing den eersten veldslag aan de regee
ring leverenals haar candidaat treedt op
Zanardelli.
Het is evenwel de vraag of Crispi voldoenden
steun bjj de geheele linkerzjjde zal vinder.
Onmogeljjk is het niet, dat een(deel er de voor
keur aan geeft op Biancheri, die door de
aanhangers der regeering zal herkozen worden,
hun stem uit te brengen.
De tweede gelegenheid voor de regeering
om zich een denkbeeld over de sterkte harer
troepen te vormen zal geboren worden by het
financieel overzicht, door den heer Luzatti
eveneens in de eerste dagen na heropening der
kamer voor te leggen. Dit is het derde sedert
de algemeene verkiezingen. In de laatst ge
houden vergadering der linkerzjjde ïb men
overeengekomen, dat men voor alle bezuini
gingen der regeering zal stemmen, uitgezonderd
voor die op de begrootingen van oorlog en
marine, op grond dat de nationale weerkracht
niet mag verzwakt worden. Bjj deze gelegen
heid zal men met geweid op de groote trom
van het patriotisme slaan. Maar ook te dazen
opzichte is het nog aan tjjfel onderhevig, of
de linkerzijde sterk genoeg is om het kabinet met
vrucht te bestryden.
Toen onmiddeljjk na het optreden van het
ministerie Rudini een vergadering van de lin
kerzjjde is belegd met het doel een vast aan
eengesloten oppositie-part jj op te richten, werd
die bjjeenkomst zeer slecht bezocht. Een
aantal liberale afgevaardigden namen geen
deel, wjjl zij geen neiging gevoelden als werk
tuigen van Crispi gebruikt te worden. Het
werkeljjke doel dier bjjeenkomst van de lin
kerzjjde was toch om Crispi de verzamelde
krachten ter beschikking te stellen. Zoolang
dus deze afgevaardigden hun party-zelfstan
digheid bewaren, valt er niet veel te zeggen
over de kansen van de tegenstanders der
regeering bjj den te ondernemen veldtocht
tegen Rudini.
Bjj drie verkiezingen voor de kamer, onlangs
in Modena en Massa-Carrara gehouden, werden
twee socialisten, onder welken de vroegere
arbeiders-afgevaardigde Maffi uit Milaan, ge
kozen, waar drie maanden geleden twee »ko-
ningstrouwe" afgevaardigden zegepraalden. De
conclusie over dezen uitslag ligt voor de hand.
Het kan geenszins ten voordeele zjjn van het
conservatieve kabinet-Rudini het aantal socia
listen en republikeinen in de kamer te zien
aangroeien, doch het pleit zeker voor de on
partijdigheid van den heer Nicotera, dat hjj
vrije uiting heeft laten geven aan den wil des
volks.
Nog daargelaten de dreigende binnenland-
sche moeilijkheden, is het nieuwe Italiaansche
ministerie dezer dagen door den goeden vriend
John Buil er aan herinnerd, dat het ook nog
koloniale lasten draagt.
Juist in tjjden dat het bestaan van een
Egyptische kwestie uit het geheugen van het
politÏ8eerende publiek schjjnt verdwenen, brengt
een of andere expedition naire beweging van
het Engelsch-Egyptische leger Europa weder
tot bewustzijn, dat dit vraagstuk nog altyd
naast de vele andere hangende op een oplos
sing wacht.
Behalve in Frankrjjk heeft in Italië het be
richt van de verovering van Tokar door het
Engelsch-Egyptisch leger ontstemd. Naarmate
Engeland in het zuiden van Egypte vaster voet
krygt, zullen de koloniale dwepers in Italië
zich met minder tevreden moeten stellen.
Omtrent den jongsten triomf van de Britsch-
Egyptische armee worden nog de volgende
bjjzonderheden gemeld.
Vóór het bezetten van Tokar is een verwoed
gevecht geleverd by Afafite, dat 5 kwartier
duurde, met de troepen van Osman Digma,
die zelf echter aan den aanval geen deel nam.
De aanvallers worden op 2000 man geraamd,,
die met verbittering de Egyptenaars aantas-
tastten. Deze hielden gebouwen en bouwvallen
bezet. Het was een gevecht van man tegen man
Eindeljjk voerde de Egyptische ruitery een
charge uit en verdreef den vjjand. Zeven honderd
ljjken van aanvallers lagen rondom de positie
der Egyptenaren verspreid. Een Engelsch ka
pitein is gesneuveld, 1 kapitein gekwetst, 4
Egyptische officieren werden zwaar gewond
12 Egyptische soldaten sneuvelden, 42 werden
gekwetst. Al de voornaamste Emirs zjjn om
gekomen. Osman Digma ontvluchtte in de
richting van Temrin.
In het lagerhuis gisteren ondervraagd ove
de verdere plannen betrekkelijk het jongst
veroverde gebied,verklaarde deBritsche regeering.
bjj monde van sir James Ferguson, dat zjj nog
geen Btellig besluit genomen heeft betreffende
de voortdurende bezetting van Tokar en Kar-
doeb maar het is waarschynlyk dat de redenen
die tot aanvankelijke bezetting geleid hebben,
het behoud dier veroverde stellingen eischen
De afdeeling van den Hoogen raad van arbeid
!n Frankrjjk welke zich met de kwestie
van arbitrage bezig houdt, gepresideerd
door den afgevaardigde Baïhaut, heeft
een schildersknecht, »onafhankelyk socialist",
die den eigenaardigen naam van Finsnee
draagt, tot rapporteur benoemd. Zy heeft
zich verklaard voor vaste zaken van schei
dsrechters en bemiddelaars, ter vereffening
van geschillen tusschen collectivitéa, door den
staat van geld en lokalen te voorzien, en verder
zich vrjj organiseerende in den trant der »Ar-
beidsbenrzen."
De afdeeling voor de aanstellingsbureau's^
voorzitter het senaatslid Cballemel-Licour,
heeft zich voor vrjje organisatie daarvan ver
klaard, behoudens zekere formaliteiten, en voor
het aanmoedigen van vereenigingen tot ouder
lingen bystand, syndicale kamers enz. om zich
aan het bezorgen van betrekkingen te laten
gelegen zjjn. Rapporteur is de oud-minister
van justitie Thévenet.
De afdeeling voor het arbeidsbureau aan
het departement van koophandel, gepresideerd
door den heer Léon Say, heeft dit ip beginsel
goedgekeurd en na eene vrjj verwarde discussie
een voorstel aangenomen om den minister uit
te noodigen het van de „vereischte organen
tot eene goede en snelle werking" te voorzien.
Het Journal des Débats waarschuwt al-ast teg. n
noodelooze uitbreiding van het ambtenaarsper-
soneel.
De Fransche begrooting voor 1892 wijst
in ontvangst eene som aan van 3,218,404,133
fr. en in uitgaven een cyfer van 3,217,615,525
fr., alzoo, bjj 1891 vergeleken, eene vermeer
dering van 53 110,506 fr. wat de ontvangsten
en van 53,033,476 wat de uitgaven aangaat.
Aan Bismarck is een oandidatnur voor
den ryksdag, in het Hanoversche district Neu-
haus a. O. aangeboden. Hjj heeft haar echter
wegens »persoonljjke en huiselyke" redenen
van de hand gewezen.
Het conservatieve ministerie-Stang in
Noorwegen heeft zjjn ontslag ingediend, ten
gevolge van het aannemen door de kamer van
eene liberale motie naar aanleiding van een
regeeringsvoorstel betreffende een diplomatieke
aangelegenheid.
Alle in verband met den militairen op
stand te Oporto gevangen genomen personen
ten getale van 300 soldaten en 21 burgers,
waaronder 1 geestelijke, staan thans terecht.
De krijgsraad heeft tot heden 98 militairen en
49 burgers tot deportatie veroordeeld, 32 sol
daten en 17 burgers tot verschillende gevan
genisstraffen.
De gepensioneerde generaal Coreira Silva is
gearresteerd en naar de vesting Foz overge
bracht.
Verleden Yrjjdag heeft de commissie uit
het Amerikaansche Huis van volksvertegen
woordigers, welke sedert eenigen tjjd zich bezig
hield met bet door den Senaat aangenomen
voorstel om de aanmunting van zilver vrjj te
verklaren, zich met 8 tegen 4 stemmen tegen
dat voorstel verklaard5 republikeinen en 3
democraten stemden tegen, 2 republikeinen en
democraten uit het westen vóór.
Het congres van San Salvador heeft
generaal Carlos Ezeta met algemeene stemmen
tot president der republiek gekozen.
Bljjkens een bjj het departement van
marine ontvangen bericht is Hr. Ms. stoomschip
4e kl. Bonaire, onder bevel van den kapt.-
luit. t/z. H. Schotborgh, den 21en dezer van
Martinique vertrokken, ter opvolging zjjner
bestemming naar Nederland.
zaam -tot eene verlaging van 10 cents opge
ruimd en alzoo verkocht van 6 a 6.50.
Bruineboonen, met beter vraag 25 cents
hooger verkocht, 11 a 14.25.
Witteboonen 25 ets lager 11 a 13.50.
Blauwe Erwten onveranderd. Kooksoort
8.75 a ƒ10; niet-kookende 7.25 a 8.
Koolzaad 9.50 a 10.60.
Kanariezaad alsvoren. De beste kwal.
8.25 a 8.75, goede en mindere soort 7 a ƒ8.
Zeeuwsche ajuin. De aanvoer bestond
heden grootendeels uit gekocht goed, weinig
of geen marktgoed.
L jj n z a a d ruim aangevoerd en met meer
algemeene vraag tot vastere prjjzen.
Vlas. In de vorige week is er op het land
weder weinig omgegaan en bepaalde de vraag
zich alleen tot betere soorten. Heden waren
circa 59.000 steen Hollandsch en 6000 steen
Zeeuwsch aangeboden. Voor het Hollandsche
was de vraag zeer stil, zoodat dan ook slechts
een klein gedeelte langzaam koopers vond,
terwjjl het Zeeuwsche wegens Blechte kwal.
grootendeels onverkocht bleef.
Buiten landiche granen waren hooger.
Tarwe per 2400 kiloOdessa Poolsche
210 tot 235 naar kwal.; Salonica 225
party Donau 227 contant.
Rogge per 2100 kilo: Taganrog 175;
dito zware 180; Marionopel 174 a ƒ179
naar kwal.Kaukasus 176Od»Bsa 168 a
169.
Gerst per 2000 kiloDonau 150.
Haver per 100 kilo Libau 7.60 tot 8.
Boekweit. Fransche ontbreekt.
Boekweitgrutten tamelijk onveran
derd.
M a i s per 2000 kilo Amerik. Mixed disp.
ontbreektdito op afl. 150Novorossisk
144 a 148Cinquantin 142 a 148
La Plata 123 tot 143 naar kwal.
In publieke Tailing ca. 125 last witte La
Plata Mais gedeeltelijk verkocht van 130
tot 124 naar kwal. contant per 2000 kilo.
Voor Meel was goede vraag voor dadeljjke
consumptie. Op de hoogere tarweprijzen zjjn
meelfabrikanten met den verkoop terughoudend
en eischen de meesten 1/4 meer. Heden
bleef de stemming onveranderd vast.
Eerste kwaliteit Inlandsch t 12.75 a 13.—,
tweede kwal. Inlandsch 10.25 a 10.75, eerste
kwal. Duitsch ƒ12.50 a ƒ13.tweede kwal.
Duitsch a extra puike kwal. Hon-
gaarsch ƒ18.75 a ƒ17.eerstekwal.Hongaarsch
16.a 14.75, ordinaire kwal. Hongaarsch
14.50 a 12.50, prima Amerikaansch 13.
a ƒ14.50, tweede kwal. Amerik. 9.50 a/10.—
Zeeuwsche tarwebloem ƒ14.50 a/15.25,Zeeuwsch
tarwemeel 12.50 a J 12.75,Fransche roggebloem
a fDuitsche roggebloem 11.75
12.25, Inlandsche roggebloem 14.50 a
ƒ15.-.
Allea per 100 kilogr. netto.
Rotterdam, 24 Febr. Ter ve e m a rk t van
heden (Dinsdag) waren aangevoerd: 2092 run
deren, 283 vette, 244 nuchtere kalveren, 57,
schapen599 varkens, 90 biggen. Runderen
qual. 72, 2" qual. 60, 3" qual. 62kalveren
qual. .110, 2" qual. 95, 3«qual. - schapen
qua!. 6fr, *2»' qual. 55, 3" qual. varkens
qual. 21, 2" qual. 20, 3e qual. 19 ct.
Antwerpen, 23 Febr. Ter veemarkt van
heden (M a a n dag) werden verkocht 131 ossen,
103 koeien, 66 vaarzen, 27 stieren, 30 kalveren
en schapen.
Betaald werd per kilo voor: ossen le knal.
0.97, 2e kwal. 0 87, 3e kwal. 0.77 francs. Koeien
le kwal. 0.86, 2e kwal. 0.76, 3e kwal. 0.66,
fres. Vaarzen le kwal. 0.90, 2e kwal. 0.80,'
3e kwal. 0.70 francs. Stieren le kwal. 0.84,
kwal. 0.74, 3e kwal. 0.64 francs. Kalveren
kwal. 1.09, 2e kwal. 1.—, 3e kwal. 0.90
francs. Schapen le kwal. 2e kwal.
3e kwal. francs
•aoteeiingen the (Ir n.Kko
laar* Cantslaar A Schalkwijk.
Rotterdam, 23 Febr. Liooo Tankfust 7,55
A Geïmporteerd fust 7,65 A
Van boord bjj lossing fa Janu
ari-levering A Februari-levering
fA Maart-levering 7,55 A
7,50; April-levering 7,55 A Mei-
evering 7,60 4 Juni-levering
A/Juli-levering f- a fAugus
tus-levering a September-levering
8.afOctober-levering, t 8,A
November-levering 8,A December
's vering f 8,— A
Zeilend a
Alles vrjjbljjvend.
De ra&rkt was heden vast.
Middelburg, 24 Febr. Raapolie 31.—
patentolie f 33.en lynolie 27.per vat
op 6 w., contant 1.korting; raapkoeken
ƒ,75. per 1040 stuks; lynkoeken zachte ƒ12.-
harde 10.per 104 stuks.
Vlissingen, 24 Febr. Boter 1 30 a 11.20
Eieren 4.20 per 104 stuks.
Goes, 24 Febr. Ter graanmarkt van
heden was puike tarwe 25 cents hooger anders
onveranderd.
Boter 1.05 a 1.10 per kilo. Eieren 3.60
a 3 80 per 100 stuks.
Rotterdam, 23 Febr. Ter graanmarkt
van heden was de handel in binnenland
se h e granen als volgt
Van tarwe was de markt goed voorzien
overige artikelen waren slechts matig aangevoerd
Tarwe onveranderd. De beste soorten
werden verkocht van 8.50 tot 9, puike
nog daarboven, goede en mindere kwal. van
8.25 tot 6.75. Per 100 kilo naar deugd
van 9 tot 10.50. Canada tarwe ƒ6.25 a ƒ7.10
Rogge, vooral in mindere soort, flauwer
en 10 cents lager genoteerd. De beste 6.30
a 6.70, mindere 6.20 a 5.50.
Gerst. Winter- onveranderd, 4.25
5.50. Zomer-, 10 a 20 cents lager, 4.10
a 5.10. Chevalier alsvoren, 5 a 6.
Haver goed prijshoudend en verkocht van
2.75 tot 4.50 per heet. en van ƒ7.75 tot
8.10 per 100 kilo.
Paardenboonen ruimer ter markt, lang-
Lir.
Z.R.
1000
1000
ÏOOO
1000
100
100-100000
1000
1000
200-1000
500
100
20
1000
500
Staatsleening-en
NEDERLAND. pCt. Bedrag st ukken.
Cert. N. W. Sch. 21/g
dito dito 3
dito dito 31 /g
dito Obl31/g w
HONG. ditoGondl. 5
ITALIË. In«.'62/81 5
OOSTENRIJK. Obl.
Mei-Nov5
dito Jan.-Juli. 5
dito dito Goud 4
POLEN. O. S. '44 4
PORT. O. B-'53/84 3
dito dito 1888/89 41/g
RUSLAND. Obl.
Hope 1798/1815
Cert. Ins. 5 S.'54 Z.R.
dito Oost. le S. 5 Z.R. 100-1000
d to dito 2e e 5 100-1000
dito dito 3e 5 e 100-1000
dito '60 2e 1. dito 41/g 100
dito '75 gec. dito 41/g 50-100
dito 80 gee.dito 4 Z.R. 125-625
dito 1889 dito 4 R. 125
Obl. 1. 1867/69 4
Cert. t. B. Asgn. 6
dito '84 goud. 5
SPANJE. O.B.Perp. 4
dito bin. Perpet. 4
TURKIJE. Gepriv. 4
Gecv. S. D. C.
dito Gereg. 1869
EGYPTE. O.L. 1876 4
dito sp. dito 1876 5
BRAZILIË. Oblig.
Londen 188341/g
Ams'erdam.
23 24
F br. Febr.
797/g 793/4
941/2
1009/ie i 003/4
10013/16 1007/s
891/4 -
80
793/4
797/8
56I/g
821/4
96
907/8
667/8
82-Vs
1015/g 1013/4
723/4 721/g
1013/g
1007/a
20-100
P.R. 1000
G.R. 125-1000
Pes. 1000 24000
Pr. 500-25000
fr. 500-2500
20-1000
600 12500
20-100
20-100
fr.
981/B
733/g
813/s
193/g
10U/8
1007/g
141/s
941/g
973/4
1023/g
73
811/4
191/4
97% -
100