N°. 11. 134e Jaargang. 1891 Woensdag 14 Januari Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2. Afzonderlijke noinmers zijn verkrijgbaar a 5 cent. Advortentiën 20 een per regel. Bij abonnement lager. Geboorte-, Trouw-, Dood-, en andere familieberichten, benevens alle dankbetuigingen: van 17 regels 1.50; iedere regel meer ƒ0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Middelburg 13 Januari. De toestand te Vlissingen. °-20- miiiiriiii lii.suii; KiiiuM. Thermometer. j Agenten te Vliseingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, teKruisingenF. y. d.Peljl, te ZierikzeeA.c.deMooij,té TholenW. A. Middelburg 13 Jan. vm. 8 u. 35 gr. van Isieuwenhuijzen en te Tementen M de Jonge. Verder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de m. 12 u 35 gr., av 4 u. 35 gr F. advertentie-bureau's van Nugh Van Dithak, te Rotterdam, de Gebb. Belinïante, te 'b Gravenhage, en A. de la Mab Azn., te Amaterdam. Verwacht verand. wind. Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G.Jj. Daube Cie., John F.Tones, opvolger. Advertentiën moeten des namiddags te één uur. aan het bureau bezorgd zjjn, willen zjj des avonds nog worden opgenomen De mededeelingen, in de gisterenmiddag ge houden vergadering van de kamer van koop handel en fabrieken alhier door den heer mr E. Fokker gedaan, betrekkelijk de klachteD omtrent den toestand te Vlissingen, waarvan wy in het verslag van die vergadering in tkort melding maakten, luidden als volgt Met steeds klimmende belangstelling werd het dalen van den barometer op Walcheren waargenomen. Zal de vaart op Antwerpen gesloten ver klaard worden Dit vroeg zich dag aan dag menigeen af, die te Vlissingen rechtstreeksch belanghebbende ia; doch ook menigeen èn daar èn te Middelburg, die, hoewel geen belanghebbende, van harte hoopte dat de winter 1890/1891 de voortreffe lijkheid van de positie van Vlissingen zou doen aan 't licht treden. De hoop werd vervuld, haast boven verwach ting. Nadat reeds halt December de zeilvaart naar Antwerpen gesloten was verklaard, volgde op 31 December te elt uur 's morgens de officieele sluiting van Antwerpen voor alle scheepvaart. Daarbij kwam nog dat ook de vaart van er. naar Temeuzen op 3 Januari werd gesloten verklaard, eene officieele verklaring welke groote ontevredenheid en protest te Temeuzen opwekte en welke op 8 Januari daaraanvol gende werd ingetrokken, toen daags te voren de ijstoestand zich ten voordeele van Temeuzen gewjjzigd had. De gevolgen der sluiting van de vaart eerst boven en later voor enkele dagen ook be neden Temeuzen bleven niet uit. Tal van zeil- en stoomschepen kwamen te Vlissingen binnen de Bluizen. Op dit oogenblik (12 Jan.) liggen er niet minder dan 95 zeeschepen, terwjjl het totaal der schepen die sedert de gesloten vaart binnen vielen nog iets grooter is; het moet vermeerderd worden met de enkele schepen welke geloBt hebben en daarna ver trokken zjjn, met eenige schepen welke naar Temeuzen zjjn opgestoomd zoodra de vaart heropend was, en met nog .enkele welke te Vlissingen zjjn binnengekomen omdat ze voor Vlissingen of Middelburg bestemd waren. Van al die schepen nu meer dan 100 hebben er tot heden echter niet meer dan 6 geheel en een gedeeltelijk gelost. Wel ontbreekt het niet aan geruchten, aan vage voornemens, ja zelfs aan vaste plannen om tot lossing over te gaan; doch zoolang mogelijk, met taai geduld, wordt gewacht en uitgesteld. Zooveel is zeker, dat nog tot gisteren avond groote verwachtingen konden gekoesterd worden dat tot lossing van een of meer booten met erts en meer dan een boot met graan in deze ■week zou worden overgegaan. In hoever de heden ingetreden zachtere temperatuur al die plannen weer in rook zal doen verdwijnen valt niet te beslissen. Hoewel er ongekend veel schepen zjjn binnen gekomen, is tot nu toe derhalve nog niet zeer Veel drukte door het lossen merkbaar geweest En toch hoort en leest men reeds overal allerlei klachten over de schandelijke afzette rijen, waaraan handel en scheepvaart blootstaan; allerlei verhalen bovendien doen de rondte over millioenen schats, welke te Vlissingen in de open lucht liggen te bedorven, over gebrek aan geschikt werkvolk, aan ruimte in pakhui zen en loodsen en wat al niet meer. Die geruchten, die berichten, die klachten vernam natuurljjk ook ik. Doch aanstonds meende ik de juistheid quantitatief en qualiatief van al die verhalen te moeten betwijfelen, al ware het slechts omdat mij niet onbekend was dat een groot deel van de haventerreinen en werken sedert eenige jaren in exploitatie is bjj de maatschappij De Schelde, welke voor hare verrichtingen aan een tarief gebonden is, welks maxima zeer matig zjjn gesteld. Ik begreep dat hetzij te goeder tronw, hetzjj met minder welwillende bedoelingen, dezer dagen niet het minst buiten Walcheren allerlei ge ruchten werden verspreid, welke, nu de voor treffelijkheid der positie van Vlissingen zoo sterk uitkwam, dan toch aan die haven af breuk zouden kunnen doen. Ik besloot zoover dit mogeljjk was een en ander te onderzoeken en het is, mynheer de voorzitter, voor de mede- deeling der resultaten van dit onderzoek dat ik voor eenige oogenhlikken de aandacht der kamer heb gevraagd. De schepen, welke te Vlissingen binnenvallen en op het terrein van de Schelde komen, beta len geen schutgeld, kanaalgeld of havengeld aan het rjjk, doch kaai- en liggeld aan de maatschappij. Dat kaai- en liggeld te zamen bedraagt (voor een tjjdvak van 90 dagen, alzoo niet per dag) 0 04' per M3 voor zeilsche pen metende 500 M3 of minder, 0.05 voor schepen van 500 tot 1000 M3, 0.054 voor schepen van 1001 M3 en meer. Dit tarief wordt met de helft verminderd voor de bij leggers", zoodat voor het grootste gedeelte der schepen slechts 0.0225, 0.02 5 en 0.02'710O per M3 zal betaald worden. Die kosten zijn derhalve waarljjk niet hoog en daarover wordt dan ook niet geklaagd. Doch alle andere diensten moeten thans bespotteljjk hoog worden betaald, zoo luidt de sage; de Vlissingsche sleepbooten laten zich veel te grof betalen; de Vlissingsche cargadoors en scheepsmakelaars steken onevenredige win. sten op van werkloonen, pakhuishuur enz., in een woord men slacht de hen met de gou den eieren en juist zjj, voor wie de bloei van Vlissingen eene levenskwestie is, bezorgen Vlis singen eene slechte reputatie. Doch er is meer. Zoo klaagt men Vlissingen dient als een zeer ongeschikte plaats zooveel mogeljjk geme den te worden, want er zjjn geene pakhuizen, geen loodsen genoeg, er is minder geroutineerd werkvolk, er is geen mogelijkheid als men eens tusschen de andere schepen inligt om langs den kant te komen teneinde te lossen; er zjjn geen waggons genoeg enz., enz. Het is voornamelijk tegen deze beschuldigin gen en klachten, mijne heeren, dat ik meen te moeten opkomen. Wel kan het waar zjjn dat een enkele maal voor sommige diensten groote sommen worden gevorderd; wel is het niet tegen te spreken dat er geen voldoende opslag ruimte en niet genoeg spoorwegwaggons zjjn om al de stoomschepen te gelijk te doen lossen. Doch gevoelt men niet al het ongegronde van den eisch? En voor wie niet aanstonds het ongerijmde daarvan mocht inzien, volsta ik hier met de opmerking dat het toch waarljjk niet aangaat te vorderen of te verwachten dat het stelselmatig gemeden en bestreden Vlis singen op een enkelen dag de stoomvaart beweging en de goederenmassa van geheel Antwerpen voor verscheidene dagen te geljjk kan slikken en doen verwerken. Ik zeide daar»van verscheidene dagen", en hierop moet ik nog eens de aandacht vestigen. Hadden alle booten, welke nu willen lossen of plan daartoe maken, aanstonds na de aankomst tot lossing besloten, dan zou de toestand heel anders zjjn dan nu; men heeft gewacht en uitgesteld, zelfs aangekondigde lossing weer afbesteld. Er had reeds heel wat kunnen ge- expedieerd zjjn, als men vroeger^met lossen was begonnen. De Antwerpsche huizen zijn zelf in de eerste plaats de schuld van veel, waarover zjj zich thans beklagen. Zoo ondervinden vele stoom schepen, welke thans tot lossen zouden willen overgaan, groote moeieljjkheden, vermoedelijk sommige zelfs onoverkomelijke bezwaren hm aan den kant te komen. En waarom Omdat langzamerhand de binnenhavens vol zjjn ge raakt die nu binnen in ligt en daar is gelegd, omdat hij verklaarde niet te zullen lossen, moet zich nu door eene geheele vloot van schepen heenwerken om aan den kant te kunnen komen; en vele zeilschepen zijn niet te verplaatsen, omdat de equipage afgemonsterd is. Nu, men moge klagen dat voor allen niet voldoende pakhuisruimte, loodsen of waggons beschikbaar zjjn, die klacht verliest veel van haar be- teekenis, wanneer men weet dat er nog loodsen zjjn, die slechts gedeeltelik bezet of geheel ledig zijn en dat te Vlieringen alleen (en ook te Middelburg zijn nog heel wat leege pak huizen) althans voor eenige duizenden tonnen graan nog pakhuisruimte beschikbaar is. Ook over het werkvolk wordt geklaagd, dat minder handig en vlug werkt als men dat te Antwerpen gewoon is en ondanks minder loon toch duurder heet te zjjn. Men heeft er dan ook aan gedacht om van Antwerpen werkvolk te doen overkomen. Doch naar ik meen te weten is daarvan afgezien na de nuchtere observatie dat dit werkvolk hier meer zou moeten verdienen dan te Antwerpen, omdat hier kostgeld zou moeten betaald worden. Bovendien: de eerste een ol twee dagen moge de samenwerking minder vol maakt zijn, er is toch in Vlissingen, Middel burg en WeBtkapelle in meer dan voldoenden getale geschikt werkvolk te krjjgen, terwjjl alleen aan werkmeester of werkbazen uit den vreemde behoefte zou kunnen bij ken Groote sommen worden genoemd, welke door sleepbooten zjjn gevorderd, voornamelijk om zeilschepen van de reede naar de binnenhaven te brengen. Inderdaad, hierin overdraft het gerucht niet. Kleine driemasters moesten 50 a, 60 pond betalen. Doch Antwerpen beklage zich niet over Vlissingen, maar richte haar grieven tegen het A ntwerpsch syndicaat, dat al de sleepbooten te Vlissingen onder zjjn beheer heeft en van zjjn monopolie dezer dagen heeft gebruik gemaakt op een voor sommigen zeer voelbare manier. En nu eindelijk een min of meer delicate kwestie; de knevelarijen of afpersingen, welke, naar het gerucht wil, de Vlissingsche carga doors zich. zouden veroorloven Hierover moet ik iets uitvoeriger zjjn. In de eerste plaats doe ik opmerken dat de vreemde schepen de cargadoors alleen voor de expeditie van goederen (natuurlijk ook voor de scheepsverklaring) noodig hebben, daar de Schelde zich ook belast met het lossen tot den wal en de loodsen verhuurt rechtstreeks aan hem, die lossen wil, en slechts in zoover aan cargadoors als zjj kunnen aantoonen ruimte noodig te hebben voor eene lading, welke zjj reeds in handen hebben. - En de Schelde ver huurt die loodsen tegen 0.20 per 25 M3 per dag, zoodat de grootste loods op 15 per dag neerkomt, een waarljjk niet overdre ven bedrag. Aangezien de maximale tarieven van de Schelde gepubliceerd rijn, kan ieder gemakkelijk narekenen of hem door derden te veel mocht worden in rekening gebracht. Zoo als met de loodsen gaat het ook met andere diensten. In 't algemeen zoo is mjj verze kerd door iemand, die 't weten kan en het weet ook heeft de Schelde zooveel mogeljjk de Antwerpsche tarieven en prjs berekeningen gevolgd; laat men zich door de Schelde bedie nen, dan behoeft boven de werkelijke kosten van' lossing nit het schip en van lading in de waggons niets betaald te worden dan de diensten voor de eigenljjke expeditie door carga doors. Dat deze diensten der cargadoors over 't algemeen overmatig zwaar zouden betaald moeten worden, is mjj niet gebleken, en ik geloof dat er geen recht bestaat om daarover te klagen. Doch al ware dit wel zoo, dan nog zou ver. moedelijk de Antwerpsche handel zjjn klachten weer moeten richten tot de Antwerpsche car gadoors en makelaars. Het is mjj toch gebleken dat (laat ik mjj voorzichtig uitdrukken) in vele gevallen de Vlissingsche cargadoors feitelijk slechts als de agenten of als de tusschenpersonen optreden van de Antwerpsche makelaars en cargadoors de laatsten zjjn veelal thans in Vlissingen door een firmant of procuratiehouder vertegenwoor digd door hen wordt gehandeld en onder handeld, terwjjl het Vlissingsche kantoor, als te Vlissingen geaccrediteerd, zjjn intermediair en tusschenkomst verleent waar dit noodig is tegenover de schatkist enz. Wanneer dus door cargadoors hooge rekeningen worden gemaakt, dan zjjn het de Antwerpsche heeren, die de hooge rekening zelf schrjjven of laten schrjjven en in rekening brengen aan hun Antwerpsche handelsvrienden, ten behoeve van wie thans zoo druk over de beurzensnjjderjj te Vlissingen wordt geklaagd en Vlissingen in binnen- en buitenland als gesignaleerd. een te schuwen plaats wordt In verband met de bovenstaande mededee lingen achten wjj het niet ondienstig hier in 'tkort een uittreksel te geven van de daarby bedoelde maximale tarieven voor kaai en liggeld der schepen en voor het gebruik van ruimten en werktuigen van de maatschappy De Schelde. Bljjkens het tarief van het kaaigeld der schepen middellijk of onmiddellijk aanleggende aan do terreinen te Vlissingen, die de M De Schelde van den staat in erfpacht heeft, bedraagt het kaai- en liggeld voor zeeschepen metende 500 M' of minder 0.044, 501 tot 1000 M ƒ0.05, 1001 en meer 0.054 per M'. Een zeeechip, niet langer dan 60 uren in de eerste of tweede binnenhaven vertoevende of daarbuiten aan de terreinen aanleggende, be taalt slechtB de helft van het gewone kaai of llgHet kaai- of liggeld wordt voor do helft verminderd voor een schip, dat voor de heffing van rechten als bijlegger wordt aangemerkt. Voor een zeeschip, dat meer dan tweemaal ln hetzelfde kalenderjaar de binnenhaven be zoekt, wordt het kaai- of liggeld verminderd voor de 3e reis tot 3/4, voor de 4e tot 1/2 en voor de 5e en volgende tot 2/5. Het kaai- ot liggeld voor zeestoomschepen van een geregelden dienst wordt verminderd voor de 3e en volgende reizen voor dien dienst in hetzelfde kalenderjaar tot de volgende onder- deelen van het bedrag, dat verschuldigd zj)n zou als de reis de eerste was. Voor de 3e reis tot 0.7 de 4e tot 0.5 voor de 5e tot en met de 26e tot ƒ0.4, de 27e tot en met de 52e,tot 0.25, de 53e,tot en met de lt'4e ƒ0.2, de 105e tot en met de 15be tot 0.15 en verdere reizen tot f 0.1. Het kaai- en liggeld bedraagt voor binnen schepen, metende 10 M3 of minder, in eens at 0 10, van 11 M3 en meer per M8 0.02. Het kaai- of liggeld kan voor al de reizen, die een binnenschip in hetzelfde kalenderjaar in de haven zal doen, worden voldaan als 't een stoomschip is met het twintigvoud en als 't een ander schip is met het tienvoud van hetkaai- ol liggeld voor eene reis. Schepen," die uitsluitend binnenkomen voor reparatie of om in een droogdok te worden opgenomen, zullen slechts de helft van het Kaai- Of liggeld verschuldigd zjjn. Na een verbljjf van 90 dagen is voor een zeeschip opnieuw voor iedere volgende 30 da- een of gedeelte daarvan de helft van het gewone kaai- of liggeld verschuldigd, terwjjl voor een binnenschip, dat langer dan 90 dagen in een der binnenhavens vertoeft, opnieuw voor iedere volgende 30 dagen of gedeelte daarvan het iaai- of liggeld verschuldigd is. Yoor de toepassing van deze bepaling wordt niet als verblyf in dö aangemerktde tijd welken een schip in een droogdok of op een' werf hersteld wordt, en de tjjd gedurende welken een schip door ijsgang, storm of oor logsgevaar belet wordt de beide binnenhavens te verlaten, mitB het schip die havens verlaat binnen 24 uren, nadat, volgens de verklaring van den havenmeester, het beletsel heeft op gehouden. Het kaai- of liggeld wordt berekend naar de grootte der schepeD, voor zeeschepen volgens den meetbrief, voor binnenschepen volgens de akte van patent of volgens het bewjjs van aangifte ter verkrijging dier akte. Het kaai- of liggeld voor een houtvlot be draagt 2, voor een gedeelte daarvan van hoogstens 10 balken f 1. Vrjj van kaai- of liggeld zjjn baggerwerk- tuigen en vaartuigen die tot onderhond enz. gebezigd worden, alle vaartuigen die voor rijkswerken in de havens moeten vertoeven en de stoombooten van de maatsehappjj Zeeland. Bljjkens het tarief voor het gebruik van open of overdekte ruimten, alsmede van de werktuigen voor laden of lossen enz. op de handelsterreinen der kon. maatsch. de Schelde, wordt de huur bp termjjnen van 3 dagen be rekend, zullende een gedeelte van een termjjn met een geheele geljjk staan. Voor de ruimte in de loodsen bedraagt het tarief le termjjn per 25 M1 of minder 0.60, 2e termjjn 0.40 en verder per dag per 25 M' Voor de ruimte onder de afdaken wordt ge rekend le termjjn per 25 M. of minder 0,45 2e termjjn 0.30 en verder per dag per 25 M3. f 0.10. Voor ruimte op open terreinen, le termpn per 25 M'. of minder 0.25; 2e termyn 0.10 jen verder per dag per 25 M*. Q-05. De huur van de 3000 kg. stoomkraan met inbegrip van bediening, brandstoffen, wateren licht bedraagt f 0,50 per nur, met een mini mum van 10 per etmaal. Bjj gebruik van een halven dag 5. De huur van de kraan van 50000 kilogram draagvermogen, wordt zonder bediening bere kend naar het gewicht, t. w.beneden de 5000 kil. 0.75 tot 10000 k. 1, tot 15000 k. 1.20, tot 20.000 k. 1.50, tot 25 000 k. 2, tot 30000 k. 2.50, tot 40000 k. 3, tot 50000 k. 4 per 1000 kilogram. By het gebruik der kraan tot 't lichten van stukken, die eenigen tjjd moeten bljjven han gen, wordt de huur per uur betaald als volgt beneden 10000 k. f 7.50, tot 15000 f 10, tot 20000 k. 12.50, tot 25000 k. 15, tot 30000 k. 17.50 en verder elk uur meer f 2.50. Voor het rangeeren van spoorwegwaggons op de handelsterreinen wordt, behalve de eventu eels, volgens het tarief in binnen verkeer op de staatsspoorwegen verschuldigde huur, hoogstens 1 per waggon gevorderd. Voor het brengen van beladen waggons van den staatsspoorweg naar de handelsterreinen of omgekeerd wordt hoogstens 1 per waggon gevorderd; voor ledige waggons wordt niets berekend. De huur van gereedschappen bedraagt per daglos- en laadbrug per stuk 0.25, bascule voor waggonladingen per waggon ƒ0.90, steek- wagen 0.20, dekkleeden naar de grootte van 0.25 tot 0.50. De Staatsspoorwegmaatschappij is, ter ver- mjjding van overvoering te Roosendaal, ver plicht geweest den Belgischen staatsspoorweg te verzoeken het vrachtgoederenvervoer van België naar en via Roosendaal van ai Maandag te staken. Deze beperking wordt zoodra doen- ljjk ingetrokken, doch zal waarschjjnljjk min stens drie dagen moeten worden gehandhaafd. Verder is zjj, ter voorkoming van opstopping harer overgangsstations van de richting DuitBch- land, genoodzaakt aan Duitsche spoorwegen te verzoeken tot en met 14 dezer geen vracht goederen voor de stations harer ljjnen at te zenden en onderweg zjjnde vrachtgoederen zoo lang op te houden. De St. Crt. bevat de wet van den 31sten December 1890, houdende bekrachtiging van provinciale belastingen in Zeeland. Bjj kon. besl. is mr. J. T. Buys, hoogleeraar te Leiden, benoemd tot lid van het college voor de zeevisscherjjen. Naar aanleiding van een door een strooper gepleegden aanslag op een onbezoldigden rijksveldwachter Wieringa te Pesse, die nog wel leeft doch niet buiten gevaar is, en den verrad6rljjk vermoorden J. J. Adriaansens, die nagenoeg dood gevonden is op den haas, dien bjj had moeten beschermen, dringt de heer mr H. Ph. de Kanter te Haarlem op herziening der jachtwet aan, opdat eene der ergerlijkste wetten, die in ons vrjje Nederland met de meeste gestrengheid worden uitgevoerd, worde vervangen door meer menacheljjKe bepalingen, Het jachtbedrjjf is een middeleeuwse he toe stand, die onzen boeren en pachters heel wat schade berokkent en tot tal van misdrjjven aanleiding geett. Wat dit laatste betref t deelt de heer De Kanter enkele gevallen mede. Een opzichter in het rechthuis te Oostvoorne,- Linthout, was 3/4 genekt in zjjn gezondheid doordien hjj met een strooper had geworsteld ten bloede toe in St. Annaland, en de arms kerel is zeker veel te vroeg gestorven, tenge volge van die worsteling. Zjjn opvolger, Wal ker, een kerel als een boom, kwam, toen de beer De Kanter het kantongerecht te Brielle waarnam, 's avonds met verbonden hoofd in de stad, door een strooper met hagel door zjjn bol geschoten. Die arme Adriaansens 1 Dood bjj den haas, dien hy had moeten verdedigen. Hoe lang vraagt de schryver moet dat middeleeuwsche vermaak nog onze boeren verarmen, aan ongelukkige veldwachters het leven kosten, ons volk demoraliseeren Ten slotte vraagt de heer De Kanter aan ieder, die het met hem eens is dat er gepro testeerd moet worden tegen den bestaanden toestand, dat er gepetionneerd moet worden by de Kamers, en er met kracht van redenen op worde aangedrongen, dat, behoudens rechten van derden, de bepalingen van bet burgerljjk wetboek omtrent het gedierte, dat op ons eigen dom loopt, gehandhaafd worden, dat die allen bem eene briefkaart zenden met opgaaf van naam en woonplaats. Hjj zal dan met enkele anderen een kort request opstellen, en naar alla gemeentes zenden met opgaaf van de personen)

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1891 | | pagina 1