N°. 11.
134e Jaargang.
1891
Woensdag
14 Januari
Deze courant verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.
Afzonderlijke noinmers zijn verkrijgbaar a 5 cent.
Advortentiën 20 een per regel. Bij abonnement lager.
Geboorte-, Trouw-, Dood-, en andere familieberichten, benevens alle
dankbetuigingen: van 17 regels 1.50;
iedere regel meer ƒ0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Middelburg 13 Januari.
De toestand te Vlissingen.
°-20-
miiiiriiii lii.suii; KiiiuM.
Thermometer. j Agenten te Vliseingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, teKruisingenF. y. d.Peljl, te ZierikzeeA.c.deMooij,té TholenW. A.
Middelburg 13 Jan. vm. 8 u. 35 gr. van Isieuwenhuijzen en te Tementen M de Jonge. Verder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de
m. 12 u 35 gr., av 4 u. 35 gr F. advertentie-bureau's van Nugh Van Dithak, te Rotterdam, de Gebb. Belinïante, te 'b Gravenhage, en A. de la Mab Azn., te Amaterdam.
Verwacht verand. wind. Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G.Jj. Daube Cie., John F.Tones, opvolger.
Advertentiën
moeten des namiddags te één uur.
aan het bureau bezorgd zjjn, willen
zjj des avonds nog worden opgenomen
De mededeelingen, in de gisterenmiddag ge
houden vergadering van de kamer van koop
handel en fabrieken alhier door den heer mr
E. Fokker gedaan, betrekkelijk de klachteD
omtrent den toestand te Vlissingen, waarvan
wy in het verslag van die vergadering in tkort
melding maakten, luidden als volgt
Met steeds klimmende belangstelling werd
het dalen van den barometer op Walcheren
waargenomen.
Zal de vaart op Antwerpen gesloten ver
klaard worden
Dit vroeg zich dag aan dag menigeen af, die
te Vlissingen rechtstreeksch belanghebbende ia;
doch ook menigeen èn daar èn te Middelburg,
die, hoewel geen belanghebbende, van harte
hoopte dat de winter 1890/1891 de voortreffe
lijkheid van de positie van Vlissingen zou doen
aan 't licht treden.
De hoop werd vervuld, haast boven verwach
ting.
Nadat reeds halt December de zeilvaart naar
Antwerpen gesloten was verklaard, volgde op
31 December te elt uur 's morgens de officieele
sluiting van Antwerpen voor alle scheepvaart.
Daarbij kwam nog dat ook de vaart van er.
naar Temeuzen op 3 Januari werd gesloten
verklaard, eene officieele verklaring welke
groote ontevredenheid en protest te Temeuzen
opwekte en welke op 8 Januari daaraanvol
gende werd ingetrokken, toen daags te voren
de ijstoestand zich ten voordeele van Temeuzen
gewjjzigd had.
De gevolgen der sluiting van de vaart eerst
boven en later voor enkele dagen ook be
neden Temeuzen bleven niet uit. Tal van
zeil- en stoomschepen kwamen te Vlissingen
binnen de Bluizen. Op dit oogenblik (12 Jan.)
liggen er niet minder dan 95 zeeschepen,
terwjjl het totaal der schepen die sedert de
gesloten vaart binnen vielen nog iets grooter is;
het moet vermeerderd worden met de enkele
schepen welke geloBt hebben en daarna ver
trokken zjjn, met eenige schepen welke naar
Temeuzen zjjn opgestoomd zoodra de vaart
heropend was, en met nog .enkele welke te
Vlissingen zjjn binnengekomen omdat ze voor
Vlissingen of Middelburg bestemd waren. Van
al die schepen nu meer dan 100 hebben
er tot heden echter niet meer dan 6 geheel en
een gedeeltelijk gelost. Wel ontbreekt het niet
aan geruchten, aan vage voornemens, ja zelfs
aan vaste plannen om tot lossing over te gaan;
doch zoolang mogelijk, met taai geduld, wordt
gewacht en uitgesteld.
Zooveel is zeker, dat nog tot gisteren avond
groote verwachtingen konden gekoesterd worden
dat tot lossing van een of meer booten met
erts en meer dan een boot met graan in deze
■week zou worden overgegaan. In hoever de
heden ingetreden zachtere temperatuur al die
plannen weer in rook zal doen verdwijnen valt
niet te beslissen.
Hoewel er ongekend veel schepen zjjn binnen
gekomen, is tot nu toe derhalve nog niet zeer
Veel drukte door het lossen merkbaar geweest
En toch hoort en leest men reeds overal
allerlei klachten over de schandelijke afzette
rijen, waaraan handel en scheepvaart blootstaan;
allerlei verhalen bovendien doen de rondte
over millioenen schats, welke te Vlissingen in
de open lucht liggen te bedorven, over gebrek
aan geschikt werkvolk, aan ruimte in pakhui
zen en loodsen en wat al niet meer.
Die geruchten, die berichten, die klachten
vernam natuurljjk ook ik. Doch aanstonds meende
ik de juistheid quantitatief en qualiatief
van al die verhalen te moeten betwijfelen, al
ware het slechts omdat mij niet onbekend was
dat een groot deel van de haventerreinen en
werken sedert eenige jaren in exploitatie is
bjj de maatschappij De Schelde, welke voor
hare verrichtingen aan een tarief gebonden is,
welks maxima zeer matig zjjn gesteld. Ik
begreep dat hetzij te goeder tronw, hetzjj met
minder welwillende bedoelingen, dezer dagen
niet het minst buiten Walcheren allerlei ge
ruchten werden verspreid, welke, nu de voor
treffelijkheid der positie van Vlissingen zoo
sterk uitkwam, dan toch aan die haven af
breuk zouden kunnen doen. Ik besloot zoover
dit mogeljjk was een en ander te onderzoeken
en het is, mynheer de voorzitter, voor de mede-
deeling der resultaten van dit onderzoek dat
ik voor eenige oogenhlikken de aandacht der
kamer heb gevraagd.
De schepen, welke te Vlissingen binnenvallen
en op het terrein van de Schelde komen, beta
len geen schutgeld, kanaalgeld of havengeld
aan het rjjk, doch kaai- en liggeld aan de
maatschappij. Dat kaai- en liggeld te zamen
bedraagt (voor een tjjdvak van 90 dagen, alzoo
niet per dag) 0 04' per M3 voor zeilsche
pen metende 500 M3 of minder, 0.05 voor
schepen van 500 tot 1000 M3, 0.054 voor
schepen van 1001 M3 en meer. Dit tarief
wordt met de helft verminderd voor de bij
leggers", zoodat voor het grootste gedeelte der
schepen slechts 0.0225, 0.02 5 en 0.02'710O per
M3 zal betaald worden.
Die kosten zijn derhalve waarljjk niet hoog
en daarover wordt dan ook niet geklaagd.
Doch alle andere diensten moeten thans
bespotteljjk hoog worden betaald, zoo luidt de
sage; de Vlissingsche sleepbooten laten zich
veel te grof betalen; de Vlissingsche cargadoors
en scheepsmakelaars steken onevenredige win.
sten op van werkloonen, pakhuishuur enz.,
in een woord men slacht de hen met de gou
den eieren en juist zjj, voor wie de bloei van
Vlissingen eene levenskwestie is, bezorgen Vlis
singen eene slechte reputatie. Doch er is
meer. Zoo klaagt men Vlissingen dient als een
zeer ongeschikte plaats zooveel mogeljjk geme
den te worden, want er zjjn geene pakhuizen,
geen loodsen genoeg, er is minder geroutineerd
werkvolk, er is geen mogelijkheid als men
eens tusschen de andere schepen inligt om
langs den kant te komen teneinde te lossen;
er zjjn geen waggons genoeg enz., enz.
Het is voornamelijk tegen deze beschuldigin
gen en klachten, mijne heeren, dat ik meen te
moeten opkomen. Wel kan het waar zjjn dat een
enkele maal voor sommige diensten groote
sommen worden gevorderd; wel is het niet
tegen te spreken dat er geen voldoende opslag
ruimte en niet genoeg spoorwegwaggons zjjn
om al de stoomschepen te gelijk te doen lossen.
Doch gevoelt men niet al het ongegronde van
den eisch? En voor wie niet aanstonds het
ongerijmde daarvan mocht inzien, volsta ik
hier met de opmerking dat het toch waarljjk
niet aangaat te vorderen of te verwachten dat
het stelselmatig gemeden en bestreden Vlis
singen op een enkelen dag de stoomvaart
beweging en de goederenmassa van geheel
Antwerpen voor verscheidene dagen te geljjk
kan slikken en doen verwerken.
Ik zeide daar»van verscheidene dagen", en
hierop moet ik nog eens de aandacht vestigen.
Hadden alle booten, welke nu willen lossen of
plan daartoe maken, aanstonds na de aankomst
tot lossing besloten, dan zou de toestand heel
anders zjjn dan nu; men heeft gewacht en
uitgesteld, zelfs aangekondigde lossing weer
afbesteld. Er had reeds heel wat kunnen ge-
expedieerd zjjn, als men vroeger^met lossen was
begonnen.
De Antwerpsche huizen zijn zelf in de eerste
plaats de schuld van veel, waarover zjj zich
thans beklagen. Zoo ondervinden vele stoom
schepen, welke thans tot lossen zouden willen
overgaan, groote moeieljjkheden, vermoedelijk
sommige zelfs onoverkomelijke bezwaren hm
aan den kant te komen. En waarom Omdat
langzamerhand de binnenhavens vol zjjn ge
raakt die nu binnen in ligt en daar is gelegd,
omdat hij verklaarde niet te zullen lossen, moet
zich nu door eene geheele vloot van schepen
heenwerken om aan den kant te kunnen komen;
en vele zeilschepen zijn niet te verplaatsen,
omdat de equipage afgemonsterd is. Nu, men
moge klagen dat voor allen niet voldoende
pakhuisruimte, loodsen of waggons beschikbaar
zjjn, die klacht verliest veel van haar be-
teekenis, wanneer men weet dat er nog loodsen
zjjn, die slechts gedeeltelik bezet of geheel
ledig zijn en dat te Vlieringen alleen (en ook
te Middelburg zijn nog heel wat leege pak
huizen) althans voor eenige duizenden tonnen
graan nog pakhuisruimte beschikbaar is.
Ook over het werkvolk wordt geklaagd, dat
minder handig en vlug werkt als men dat
te Antwerpen gewoon is en ondanks minder loon
toch duurder heet te zjjn. Men heeft er dan
ook aan gedacht om van Antwerpen werkvolk
te doen overkomen. Doch naar ik meen te weten
is daarvan afgezien na de nuchtere observatie dat
dit werkvolk hier meer zou moeten verdienen dan
te Antwerpen, omdat hier kostgeld zou moeten
betaald worden. Bovendien: de eerste een ol
twee dagen moge de samenwerking minder vol
maakt zijn, er is toch in Vlissingen, Middel
burg en WeBtkapelle in meer dan voldoenden
getale geschikt werkvolk te krjjgen, terwjjl
alleen aan werkmeester of werkbazen uit den
vreemde behoefte zou kunnen bij ken
Groote sommen worden genoemd, welke door
sleepbooten zjjn gevorderd, voornamelijk om
zeilschepen van de reede naar de binnenhaven
te brengen. Inderdaad, hierin overdraft het
gerucht niet. Kleine driemasters moesten 50
a, 60 pond betalen. Doch Antwerpen beklage
zich niet over Vlissingen, maar richte haar
grieven tegen het A ntwerpsch syndicaat, dat al
de sleepbooten te Vlissingen onder zjjn beheer
heeft en van zjjn monopolie dezer dagen heeft
gebruik gemaakt op een voor sommigen zeer
voelbare manier.
En nu eindelijk een min of meer delicate
kwestie; de knevelarijen of afpersingen, welke,
naar het gerucht wil, de Vlissingsche carga
doors zich. zouden veroorloven Hierover moet
ik iets uitvoeriger zjjn.
In de eerste plaats doe ik opmerken dat de
vreemde schepen de cargadoors alleen voor de
expeditie van goederen (natuurlijk ook voor de
scheepsverklaring) noodig hebben, daar de
Schelde zich ook belast met het lossen tot den
wal en de loodsen verhuurt rechtstreeks aan
hem, die lossen wil, en slechts in zoover aan
cargadoors als zjj kunnen aantoonen ruimte
noodig te hebben voor eene lading, welke zjj
reeds in handen hebben. - En de Schelde ver
huurt die loodsen tegen 0.20 per 25 M3
per dag, zoodat de grootste loods op 15
per dag neerkomt, een waarljjk niet overdre
ven bedrag. Aangezien de maximale tarieven
van de Schelde gepubliceerd rijn, kan ieder
gemakkelijk narekenen of hem door derden te
veel mocht worden in rekening gebracht. Zoo
als met de loodsen gaat het ook met andere
diensten. In 't algemeen zoo is mjj verze
kerd door iemand, die 't weten kan en het
weet ook heeft de Schelde zooveel mogeljjk de
Antwerpsche tarieven en prjs berekeningen
gevolgd; laat men zich door de Schelde bedie
nen, dan behoeft boven de werkelijke kosten
van' lossing nit het schip en van lading in
de waggons niets betaald te worden dan de
diensten voor de eigenljjke expeditie door carga
doors. Dat deze diensten der cargadoors over
't algemeen overmatig zwaar zouden betaald
moeten worden, is mjj niet gebleken, en ik
geloof dat er geen recht bestaat om daarover
te klagen.
Doch al ware dit wel zoo, dan nog zou ver.
moedelijk de Antwerpsche handel zjjn klachten
weer moeten richten tot de Antwerpsche car
gadoors en makelaars.
Het is mjj toch gebleken dat (laat ik mjj
voorzichtig uitdrukken) in vele gevallen de
Vlissingsche cargadoors feitelijk slechts als de
agenten of als de tusschenpersonen optreden
van de Antwerpsche makelaars en cargadoors
de laatsten zjjn veelal thans in Vlissingen door
een firmant of procuratiehouder vertegenwoor
digd door hen wordt gehandeld en onder
handeld, terwjjl het Vlissingsche kantoor, als
te Vlissingen geaccrediteerd, zjjn intermediair
en tusschenkomst verleent waar dit noodig is
tegenover de schatkist enz. Wanneer dus door
cargadoors hooge rekeningen worden gemaakt,
dan zjjn het de Antwerpsche heeren, die de
hooge rekening zelf schrjjven of laten schrjjven
en in rekening brengen aan hun Antwerpsche
handelsvrienden, ten behoeve van wie thans
zoo druk over de beurzensnjjderjj te Vlissingen
wordt geklaagd en Vlissingen in binnen- en
buitenland als
gesignaleerd.
een te schuwen plaats wordt
In verband met de bovenstaande mededee
lingen achten wjj het niet ondienstig hier in
'tkort een uittreksel te geven van de daarby
bedoelde maximale tarieven voor kaai en
liggeld der schepen en voor het gebruik van
ruimten en werktuigen van de maatschappy
De Schelde.
Bljjkens het tarief van het kaaigeld der
schepen middellijk of onmiddellijk aanleggende
aan do terreinen te Vlissingen, die de M De
Schelde van den staat in erfpacht heeft, bedraagt
het kaai- en liggeld voor zeeschepen metende
500 M' of minder 0.044, 501 tot 1000 M
ƒ0.05, 1001 en meer 0.054 per M'.
Een zeeechip, niet langer dan 60 uren in de
eerste of tweede binnenhaven vertoevende of
daarbuiten aan de terreinen aanleggende, be
taalt slechtB de helft van het gewone kaai of
llgHet kaai- of liggeld wordt voor do helft
verminderd voor een schip, dat voor de heffing
van rechten als bijlegger wordt aangemerkt.
Voor een zeeschip, dat meer dan tweemaal
ln hetzelfde kalenderjaar de binnenhaven be
zoekt, wordt het kaai- of liggeld verminderd
voor de 3e reis tot 3/4, voor de 4e tot 1/2 en
voor de 5e en volgende tot 2/5.
Het kaai- ot liggeld voor zeestoomschepen van
een geregelden dienst wordt verminderd voor
de 3e en volgende reizen voor dien dienst in
hetzelfde kalenderjaar tot de volgende onder-
deelen van het bedrag, dat verschuldigd zj)n zou
als de reis de eerste was.
Voor de 3e reis tot 0.7 de 4e tot 0.5
voor de 5e tot en met de 26e tot ƒ0.4, de 27e
tot en met de 52e,tot 0.25, de 53e,tot en met
de lt'4e ƒ0.2, de 105e tot en met de 15be
tot 0.15 en verdere reizen tot f 0.1.
Het kaai- en liggeld bedraagt voor binnen
schepen, metende 10 M3 of minder, in eens at
0 10, van 11 M3 en meer per M8 0.02.
Het kaai- of liggeld kan voor al de reizen,
die een binnenschip in hetzelfde kalenderjaar
in de haven zal doen, worden voldaan als 't een
stoomschip is met het twintigvoud en als 't een
ander schip is met het tienvoud van hetkaai-
ol liggeld voor eene reis.
Schepen," die uitsluitend binnenkomen voor
reparatie of om in een droogdok te worden
opgenomen, zullen slechts de helft van het
Kaai- Of liggeld verschuldigd zjjn.
Na een verbljjf van 90 dagen is voor een
zeeschip opnieuw voor iedere volgende 30 da-
een of gedeelte daarvan de helft van het
gewone kaai- of liggeld verschuldigd, terwjjl
voor een binnenschip, dat langer dan 90 dagen
in een der binnenhavens vertoeft, opnieuw voor
iedere volgende 30 dagen of gedeelte daarvan
het iaai- of liggeld verschuldigd is.
Yoor de toepassing van deze bepaling wordt
niet als verblyf in dö aangemerktde
tijd welken een schip in een droogdok of op
een' werf hersteld wordt, en de tjjd gedurende
welken een schip door ijsgang, storm of oor
logsgevaar belet wordt de beide binnenhavens
te verlaten, mitB het schip die havens verlaat
binnen 24 uren, nadat, volgens de verklaring
van den havenmeester, het beletsel heeft op
gehouden.
Het kaai- of liggeld wordt berekend naar de
grootte der schepeD, voor zeeschepen volgens
den meetbrief, voor binnenschepen volgens de
akte van patent of volgens het bewjjs van
aangifte ter verkrijging dier akte.
Het kaai- of liggeld voor een houtvlot be
draagt 2, voor een gedeelte daarvan van
hoogstens 10 balken f 1.
Vrjj van kaai- of liggeld zjjn baggerwerk-
tuigen en vaartuigen die tot onderhond enz.
gebezigd worden, alle vaartuigen die voor
rijkswerken in de havens moeten vertoeven en
de stoombooten van de maatsehappjj Zeeland.
Bljjkens het tarief voor het gebruik van
open of overdekte ruimten, alsmede van de
werktuigen voor laden of lossen enz. op de
handelsterreinen der kon. maatsch. de Schelde,
wordt de huur bp termjjnen van 3 dagen be
rekend, zullende een gedeelte van een termjjn
met een geheele geljjk staan.
Voor de ruimte in de loodsen bedraagt het
tarief le termjjn per 25 M1 of minder 0.60, 2e
termjjn 0.40 en verder per dag per 25 M'
Voor de ruimte onder de afdaken wordt ge
rekend le termjjn per 25 M. of minder 0,45
2e termjjn 0.30 en verder per dag per 25
M3. f 0.10.
Voor ruimte op open terreinen, le termpn
per 25 M'. of minder 0.25; 2e termyn 0.10
jen verder per dag per 25 M*. Q-05.
De huur van de 3000 kg. stoomkraan met
inbegrip van bediening, brandstoffen, wateren
licht bedraagt f 0,50 per nur, met een mini
mum van 10 per etmaal. Bjj gebruik van
een halven dag 5.
De huur van de kraan van 50000 kilogram
draagvermogen, wordt zonder bediening bere
kend naar het gewicht, t. w.beneden de
5000 kil. 0.75 tot 10000 k. 1, tot 15000
k. 1.20, tot 20.000 k. 1.50, tot 25 000 k.
2, tot 30000 k. 2.50, tot 40000 k. 3,
tot 50000 k. 4 per 1000 kilogram.
By het gebruik der kraan tot 't lichten van
stukken, die eenigen tjjd moeten bljjven han
gen, wordt de huur per uur betaald als volgt
beneden 10000 k. f 7.50, tot 15000 f 10, tot
20000 k. 12.50, tot 25000 k. 15, tot 30000
k. 17.50 en verder elk uur meer f 2.50.
Voor het rangeeren van spoorwegwaggons op
de handelsterreinen wordt, behalve de eventu
eels, volgens het tarief in binnen verkeer op de
staatsspoorwegen verschuldigde huur, hoogstens
1 per waggon gevorderd.
Voor het brengen van beladen waggons van
den staatsspoorweg naar de handelsterreinen of
omgekeerd wordt hoogstens 1 per waggon
gevorderd; voor ledige waggons wordt niets
berekend.
De huur van gereedschappen bedraagt per
daglos- en laadbrug per stuk 0.25, bascule
voor waggonladingen per waggon ƒ0.90, steek-
wagen 0.20, dekkleeden naar de grootte van
0.25 tot 0.50.
De Staatsspoorwegmaatschappij is, ter ver-
mjjding van overvoering te Roosendaal, ver
plicht geweest den Belgischen staatsspoorweg
te verzoeken het vrachtgoederenvervoer van
België naar en via Roosendaal van ai Maandag
te staken. Deze beperking wordt zoodra doen-
ljjk ingetrokken, doch zal waarschjjnljjk min
stens drie dagen moeten worden gehandhaafd.
Verder is zjj, ter voorkoming van opstopping
harer overgangsstations van de richting DuitBch-
land, genoodzaakt aan Duitsche spoorwegen te
verzoeken tot en met 14 dezer geen vracht
goederen voor de stations harer ljjnen at te
zenden en onderweg zjjnde vrachtgoederen zoo
lang op te houden.
De St. Crt. bevat de wet van den 31sten
December 1890, houdende bekrachtiging van
provinciale belastingen in Zeeland.
Bjj kon. besl. is mr. J. T. Buys, hoogleeraar
te Leiden, benoemd tot lid van het college
voor de zeevisscherjjen.
Naar aanleiding van een door een strooper
gepleegden aanslag op een onbezoldigden
rijksveldwachter Wieringa te Pesse, die nog
wel leeft doch niet buiten gevaar is, en den
verrad6rljjk vermoorden J. J. Adriaansens, die
nagenoeg dood gevonden is op den haas, dien
bjj had moeten beschermen, dringt de heer
mr H. Ph. de Kanter te Haarlem op herziening
der jachtwet aan, opdat eene der ergerlijkste
wetten, die in ons vrjje Nederland met de
meeste gestrengheid worden uitgevoerd, worde
vervangen door meer menacheljjKe bepalingen,
Het jachtbedrjjf is een middeleeuwse he toe
stand, die onzen boeren en pachters heel wat
schade berokkent en tot tal van misdrjjven
aanleiding geett. Wat dit laatste betref t deelt
de heer De Kanter enkele gevallen mede.
Een opzichter in het rechthuis te Oostvoorne,-
Linthout, was 3/4 genekt in zjjn gezondheid
doordien hjj met een strooper had geworsteld
ten bloede toe in St. Annaland, en de arms
kerel is zeker veel te vroeg gestorven, tenge
volge van die worsteling. Zjjn opvolger, Wal
ker, een kerel als een boom, kwam, toen de
beer De Kanter het kantongerecht te Brielle
waarnam, 's avonds met verbonden hoofd in
de stad, door een strooper met hagel door
zjjn bol geschoten. Die arme Adriaansens 1
Dood bjj den haas, dien hy had moeten
verdedigen. Hoe lang vraagt de schryver moet
dat middeleeuwsche vermaak nog onze boeren
verarmen, aan ongelukkige veldwachters het
leven kosten, ons volk demoraliseeren
Ten slotte vraagt de heer De Kanter aan
ieder, die het met hem eens is dat er gepro
testeerd moet worden tegen den bestaanden
toestand, dat er gepetionneerd moet worden by
de Kamers, en er met kracht van redenen op
worde aangedrongen, dat, behoudens rechten
van derden, de bepalingen van bet burgerljjk
wetboek omtrent het gedierte, dat op ons eigen
dom loopt, gehandhaafd worden, dat die allen
bem eene briefkaart zenden met opgaaf van
naam en woonplaats. Hjj zal dan met enkele
anderen een kort request opstellen, en naar alla
gemeentes zenden met opgaaf van de personen)