N°. 25.
133® Jaargang.
1890.
Donderdag
30 Januari.
Middelburg 29 Januari.
Deze courant verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.'
Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 cent.
Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager.
Geboorte-, Trouw-, Dood en andere familieberichten benevens alle
dankbetuigingen: van 17 regels 1.50;
iedere regel meer ƒ0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
LETTEREN EN KUNST.
KERKNIEUWS.
RECHTSZAKEN.
MDDELBllHE (MltiM.
W
W
Theraometer.
Middelburg 29 Jan. vm. 8 a 38 gr.
m. 12 u 41 gr. av. 4 u. 41 gr. F
Verwacht N. wind.
Agenten te Vlisaingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoo», te Goes: A. A. W. Bolland, te Krniningen: F. v. d. Peijl, te Zierikzee: A. 0. de Mooij te Tholen: W. A. van Advertenttë*
Nibtjwenhuijzbn en te Terneuzen: M. de Jonge. Yerder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de i moeten des namiddags te uu*
advertentie-bureau's van Nijgh Yin Ditmajb. te Rotterdam, de Gebr. Belineante, te 's Gravenhage, en A. de la Mar Azn, te Amsterdam. aan het bureau bezorgd zpn, willen
Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daxjbb Cie., John P. Jones, opvolger. zjj des avonds nog worden opgenomen
Onze Biervlietsche correspondent schrjjft
De verplichte schoolgeldheffing ondervond in
oeide kamers bij de wetswijziging felle beatrjj-
ding, doch de verdedigers dier heffing bezaten
een machtig wapen in de bestaande regeling,
waar de meeste gemeenten des lands reeds
schoolgeld vorderden. In de M. Crt van Dins
dag 21 Januari worden tien gemeenten by
name genoemd, alwaar geen schoolgeld ge-
eischt wordt. Tien van de honderd en negen
gemeenten onzer provincie is nog geen tien
percent.
Nu betwijfel ik de juistheid dier opgaaf niet,
evenmin als die der veertien gemeenten met
een opbrengst van schoolgeld beneden honderd
gulden 's jaarsen toch in zooverre die mede
deeling leiden kan tot min juiste gevolgtrek
kingen, meen ik eene kantteekening te moe
ten maken.
Biervliet b. v. las ik in geen der beide
rubrieken, en toch wordt aan beide scholen
aan vier honderd leerlingen gratis onderwjjs
gegeven, zelfs aan leerlingen uit naburige ge
meenten. Voor onderwjjs in de Fransche taal
wordt betaald in '87 was de opbrengst ruim
twee honderd gulden en zoo zal het in
Oostburg, Zaamslag enz. ook wel zijn. Het
laagst bedrag van schoolgeld te Schoondijke
is vjjftien cents per maand, en die gemeente
wordt niet eens genoemd. Natuurljjk. Reken
acht maanden per jaar schooltjjd voor elk kind,
dat ii een gulden twintig cents, of meer dan
honderd gulden voor een schooltje met honderd
leerlingen. Het bljjkt derhalve dat het aantal
gemeenten, waar kosteloos lager onderwijs ge
geven wordt, nog zoo onbeduidend niet is, als
elder» wel eens verkondigd is geworden.
Nu de heffing ook ingevoerd zal moeten
worden, bljjkt eerst thans de waardeering vau
het gratis onderricht. Met weerzin, niet te
haastig en tot een miniem bedrag zal de hef
fing in minstens vjjf en twintig gemeenten
onzer provincie als eene gedwongen fraaiigheid
ingevoerd worden."
Naar aanleiding van dit schrjjven stelden
wij nog eens een nader onderzoek inen uit
ons daarbij van bevriende zjjde verstrekte in
lichtingen bleek ons dat noch het cjjfer van
tien gemeenten in het bericht, in ons nommer
van 21 Januari opgenomen, noch dat van
.minstens" vijf en twintig gemeenten, door
onzen Biervlietschen correspondent hierboven
genoemd, juist is.
De kwestie is deze Behalve in de gemeenten,
waar in het geheel geen schoolgeld geheven
wordt, zjjn er eenige, waar dit niet geschiedt
voor het onderwjjs in de vakken a—k van art.
2 der wet, dus voor het zoogenaamd gewoon
schoolonderwjjs, maar wel voor Fransch, Duitsch,
Engelsch of een ander niet-verplicht vak. In
het verslag is eenvoudig het totaalcijfer opge
nomen van het in elke gemeente ontvangen
schoolgeld, zonder onderscheid of dit voor
gewoon, dan wel voor uitgebreid onderwjjs ge
heven werd.
Tot dusver waren er in Zeeland acht ge
meenten, waar in het geheel geen schoolgeld
geheven werd, nl.: Cadzand, Dreischor, Haam
stede, 's Heer Abtskerke, Oosterland, Ossenisse,
Wolfaartsdjjk en Zuidzande.
Voorts waren er nog elf gemeenten, waar
niet voor het gewoon, maar alleen voor uitge
breid of (in eene gemeente) voor herhalings-
onderwjjs schoolgeld gevorderd werd, nl.
Aardenburg, Axel, Biervliet, Cortgene, Honte
nisse, Oostburg, Oud-Vosmeer, Poortvliet, Sluis,
Tholen en Zaamslag. In Cortgene en Zaamslag
is in den laatsten tjjd geen uitgebreid onder
wjjs gegevenvandaar dat die gemeenten in
on» nummer van 21 Januari genoemd werden
onder haar, die geen schoolgeld hieven.
Die gemeenten, waar thans alleen schoolgeld
voor uitgebreid onderwjjs geheven wordt, zullen
het ook voor gewoon moeten gaan heffen. In
negentien gemeenten zal dus heffing van school
geld voor het gewoon onderwjjs moeten worden
ingevoerd.
Nog eene opmerking moeten wij maken voor
Schoondjjke. Voor een .schooltje met honderd
leerlingen" zal volgens onzeD correspondent
.meer dan honderd guliien" ontvangen wor
denhp heeft daarbij echter uit het oog ver
loren, dat zich onder de honderd leerlingen
een aantal onvermogenden zullen bevinden,
voor wie niets, en een aantal minvermogen
den, voor wie minder betaald moet worden.
De beoordeeling, wie on- en minvermogend
zjjn, blijft ook onder de nieuwe wet aan
burgemeester en wethouders.
Het Handelsblad van Antwerpen meldde dezer
dagen, dat de Duitsche post van Vlisaingen
gedeelteljjk over Ostende was overgebracht,
omdat men langs eerstgenoemde haven groote
vertragingen vreesde.
In dit bericht wordt het verzenden van een
aantal postzakken over Ostende aan een geheel
verkeerde reden toegeschreven. De eenige
oorzaak was, naar wjj vernemen, dat de Ameri-
kaansche mail Londen heeft bereikt, nadat de
trein naar Queensboro reeds was vertrokken.
Zij werd toen over Ostende verder gezonden,
waarheen de trein eerst te 10 uren vertrekt.
Het stormweder brengt, bljjkens de ervaring,
in de ljjn over Vlisaingen geen of slechts wei
nig vertragingde stoomschepen der maat
schappij Zeeland hebben minder vertraging bij
storm dan die van andere ljjnen, en in de
laatste dagen is geen enkelen keer een boot
te laat aangekomen. Het postverkeer over Vlis
aingen neemt dan ook gestadig toe. (Hbld).
Naar men aan het N. v. d. D. meldt is
prinses Wilhelmina geheel van hare ziekte
hersteld en in staat weder al hare lessen te
hervatten.
Ook Z. M. is van zjjne onlangs gemelde lichte
ongesteldheid genezen.
Thans is echter H. M. de koningin door een
lichte verkoudheid aangegrepen, zoodat de ge
wone rijtoeren niet meer gemaakt kunnen worden
en H. M. hare Vertrekken niet mag verlaten.
Aanstaanden Vrjjdag verleenen de ministers
van koloniën en van marine geene audiëntie.
Bjj de Dinsdag in de Eerste kamer nog ge
voerde algemeene beraadslagingen verdedigde
de minister van justitie de wijze van uitvoe
ring van de arbeidswet. Bjj den algemeenen
bestuursmaatregel heelt de min. getracht zoo
veel mogeljjk in de practische bezwaren tegemoet
te komen. De beperking van den vrouwenarbeid
is echter een onverbiddelijk voorschrift van
de wet. Door wederzijdsche toegevendheid van
patroon en werkman zal men echter geleideljjk
wel de bezwaren overwinnen en door verbete
ring van de machinerieën zal men ook door
11 uren arbeidstijd wel gaandeweg de som van
den arbeid van 13 uren hereiken.
De heer Verheyen meende, dat de beperking
van den arbeidstijd voor vrouwen weldegeljjk
oorzaak was van de werkstaking te Groningen
dus niet de inrichting van de fabriek. De
kwestie is ook al weer geschikt.
De heer Regout verklaarde, dat het zijne
bedoeling niet was om de Groningsche fabriek
verdacht te maken, maar een arbeidstijd zelfs
van 10 uren is voldoende.
De heeren Van Lier, Yan der Breggen, Van
Royen en de min. van justitie repliceerden nog
korteljjk, waarna de algemeene beschouwingen
werden gesloten.
De minister verklaarde o. a.dat dadelijk
na de afdoening der begrooting de inspecteurs
voor de fabrieken zullen worden benoemd.
Bjj- de behandeling van hoofdstuk II (hooge
colleges van staat) herinnerde de heer Verheyen,
hoe de koning, zelf zoo heldhaftig bij de wa-
tersnooden, een medaille heeft ingesteld als
belooning voor het redden van schipbreuke
lingen. Hjj beval der regeering aan om te
bepalen dat ook die medaille geljjk die voor
heldendaden bjj watersnooden op de horst
moge worden gedragen.
De minister van binnenb zaken verklaarde
gaarne in overweging te willen nemen om
medailles, die voor wetenschap en kunst en
voor het redden van schipbreukelingen worden
geschonken, openljjk te doen dragen.
Dit hoofdstuk werd daarop goedgekeurd.
Bij hoofdstuk III buitenlandsche zaken) vroeg
de heer Wertheim of de regeering voornemens
is, bjj de plannen tot uitbreiding van den
stoomvaartdienst in Duitschland, pogingen aan
te wenden eene Nederlandsche haven, speciaal
Vlisaingen, desnoods met geldeljjk subsidie, als,,
eindhaven van aankomst te verkrjjgen.
De heer Van Zuylen van Nyevelt ondersteunde
het voornemen der regeering om Amoy te kiezen
als standplaat^ van he^üieuwe consulaat in
Zuid-China. Het levendiger verkeer en het belang
van de emigratie van koelies wettigen die keuze.
De aanstelling van Nederlandsche consuls is
overigens in het algemeen zeer wenscheljjk,
maar wilde men overal geschikte Nederlanders
aanstellen, dan zou dat het budget aanmerkeljjk
verzwaren. Zeker moet men de bestaande vreemde
consuls, als zjj geschikt zjjn, niet veijagen.
Do heer Rengers vroeg of het waar is dat de
Braziliaansche consul in Nederland door de
repuhlikeinsche regeering is afgezet.
De heer Van Gennep verdedigde de keuze van
Swatow als standplaats van den consul in Zuid-
China. Hij kwam op tegen de insinuatie van
den minister en de andere Kamer omtrent het
eigenbelang, dat in deze bjj de verdedigers van
Swatow zou hebben bestaan. De plaats is het
centrum, de hoofdzetel van de emigratie en
volstrekt niet minder van belang voor den han
del als Amoy.
De heer Van Zuylen van Nijevelt bestreed
het betoog van den heer Van Gennep, die
zjjne argumenten nader verdedigde.
De minister van buitenl. zaken verklaarde,
dat niet de Nederlandsche consul tèRio,maar
de Braziliaansche consul in Nederland was
afgezet. Omtrent het consulaat van Zuid-China
bleef de minister volhouden, dat de keuze van
Amoy het meest van belang is voor den handel
en het koelievervoer. De minister deelde mede,
dat de hooggeplaatste arbiter in zake de
grensregeling van Suriname en Pransch-Guyana
bljjkens telegram bezwaar maakt tegen de
aanvaarding der arbitrage. Het hoofdstuk
werd hierna eenparig aangenomen.
Door den minister van financiën is bepaald,
dat surnumerairs, benoemd tot ontvanger, voor
reizen tot het aanvaarden dier betrekking geen
kosten in rekening hreïgen, ook dan niet
wanneer zjj, om de eene of andere reden, het
kantoor, waartoe zjj zijn benoemd, nog eenigen
tjjd als surnumerair moeten waarnemen.
Door den minister van binnenlandsche zaken
zjjn aan de commissarissen des konings de noo-
dige voorschriften gegeven tot regeling hunner
werkzaamheden ten opzichte der 7e algemeene
tienjaarljjksche volkstelling.
Uit die voorschriften bljjkt, dat het werk aan
de provinciale griffiën zich zal bepalen tot de
eigenljjke volkstelling, en alzoo niet tot de be
roepstelling. Deze laatste werkzaamheden zullen
aan het departement van binnenlandsche zaken
worden verricht.
Vóór 1 Mei a. s. moeten de stukken door de
gemeentebesturen aan de commissarissen des
konings worden ingezonden, en vóór 1 Juli
moeten de stukken aan de provinciale griffiën
bewerkt zjjn en de uitkomsten aan den minister
worden overgelegd De minister dringt op eene
vlugge bewerking aan en verzoekt de commis
sarissen des konings den gestelden termjjn niet
te overschrjjden.
Dinsdag is te Rotterdam, onder voorzitter
schap van den heer W. U. de Jong, de algemeene
vergadering gehouden van de schippersverqeni-
ging Schuttevaer.
Uit de rekening bleek, dat is ontvangen van
de afdeelingen 565.06 en uitgegeven 580
zoodat er een nadeelig saldo is van 15.02,
aangezuiverd door den penningmeester. In de
spaarbank was nog 563, zoodat het batig
slot in het geheel bedraagt 563.11.
Aan de beurt van aftreding waren van het
hoofdbestuur de heeren D. H. -J. van Tussen
broek en P. T. Tjerks. De voorzitter wenschte
beiden bij acclamatie herkozen te zien, waar
tegen echter stemmen opgingen, op grond dat
het reglement zulks verbood. De beide aftre
dende heeren verklaarden bovendien liever te
zien, dat men zich aan het reglement hield,
hetgeen dan ook geschiedde. De heer Tjerks
werd bij de eerste stemming herkozen, terwjjl
bjj herstemming tusschen de heeren Tussen
broek en J. Ymker laatstgenoemde werd
gekozen
Eerstgenoemde verklaarde zich bereid secre
taris titulair te blijven.
Met betrekking tot het aan de regeering te
doen verzoek, dat te Dordrecht van rjjkswege
sleepbooten worden gesteld, om schepen door
de groote spoorbrug te sleepen, om reden dat
de schippers niet mogen doordrjjven, werd
besloten, in die richting stappen te doen, te
meer daar de te Dordt bestaande regeling in
strjjd moet geacht worden met de gewone
regeling van het scheepvaartverkeer.
Goedgekeurd werd het voorstel om aan de
betrokken autoriteiten te verzoeken om het
licht op den hoek van Sjjpen (Bruinisse) zoo
te brengen, dat het licht het vaarwater aan-
wjjst naar het Krammer.
Ook kwam in behandeling een voorstel oru
aan den minister van financiën om betere
verordening op de scheepsmeting te verzoeken.
De schepen worden thans gemeten op het
midden der lengte, op het 1/4 gedeelte der
lengte van voren en van achteren, terwijl de
wijdte over de geheele ruimte van het schip
wordt gemeten. Deze meting is onrechtmatig.
Uit het debat bleek evenwel, dat de meting
zelve onberispelijk is, maar dat het verkieslijk
is, de Duitsche methode te volgen.
In dien zin werd besloten.
Het hoofdbestuur der Vereeniging ter bevor
dering van de Nederlandsche visscherij heeft zich
tot de regeeriug gewend met het verzoek, dat
aan onze consulaire agenten worde opgedragen
hunne aandacht te wjjden aan de oestercultuur
en den oesterhandel in de plaatsen waar zij
gevestigd zjjn, en hunne bemoeiingen daarom
trent in hunne verslagen mede te deelen.
De uit Oost-Indië teruggekeerde le luit der
mariniers J. C. van Hoek is weder ter beschik
king gesteld van den kolonel-commandant van
het korps.
Bp het Rotterdamsch tooneelgezelschap,
directie Legras Haspels, zal weldra worden
opgevoerd een nieuw tooneelstuk van den heer
Lodewijk Mulder Een gevaarlijke Vriendendienst.
Ds. D. Pregeres, pred. bij de Ev. Luth.
gemeente te Groede, heelt bedankt voor het
beroep naar Enkhuizen;
Arrondissements-Eechtbank te Middelburg.
Bjj bevelschrift dier rechtbank van den 27en
dezer is naar de openbare terechtzitting dier
rechtbank verwezen de zaak tegen C. S., oud
28 jaar, spoor wegwerker, geboren en wonende
te 's Heer Arendakerke, thans alhier in hechte
nis, ter zake dat hij op 1 Januari jl., des
namiddags te ruim 5 uren, op den 's Heer
Hendrikskinderendjjk, onder de gemeente Goes,
in de nabjjheid der woning van de wed. Tim
mermans, heeft gepoogd Helene van Schaïk
opzettelijk van het leven te berooven, althans
haar opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toe te
brengen, door haar aldaar bij de keel te grij
pen, op haar te gaan zitten, en onder het
uiten der woorden»ik zal je vermoorden,
sterven zal je", haar met een mes hevige ver
wondingen aan het hoofd toe te brengen, in
de uitoefening waarvan hjj is verhinderd ge
worden door de komst van Cornelis Louisse
en Marinus Rouw, die hem vastgrepen en het
mes ontweldigden.
Aan den beklaagde is ambtshalve als ver
dediger toegevoegd mr C. Lucasse, advocaat
alhier.
Spoorwegovereenkomsten.
De wetsontwerpen tot bekrachtiging van
overeenkomsten met de Nederl. Rijnspoorwegnfi.,
de Mu. tot Expl. van Staatsspoorwegen en de
Holl. IJzeren Spoorweg-in1*, zijn thans, gelijk in
het kort is gemeld, aan de Tweede kamer
rondgedeeld.
In de uitvoerige toelichting van deze voor
drachten stelt de Reg. voorop dat zjj het ge
volg zijn van eene nadere overweging van de
spoorwegkwestie op zichzelve en buiten den
invloed van eene afdoening eischende concessie
aanvraag. De nadere overweging van de vraag
naar de beste wijze van exploitatie, gegrond
op een leidende gedachte bjj den aanleg van
spoorwegen, zonder verbrokkeling van de ex
ploitatie der verschillende spoorwegljjnen, de
zucht om eenheid te brengen in de exploitatie
der spoorwegen, wegneming der gebreken die
den tegenwoordigen toestand aankleven en
betere regeling der exploitatie vanwege de
particuliere maatschappjjen, dit alles heeft de
Reg. geleid tot het doen van deze voor het
spoorwegwezen zoo belangrijke voorstellen
Om aan de gebreken, aan den tegenwoordi
gen toestand verbonden, tegemoet te komen acht
de Reg. het noodig dat
lo. doorgaande lijnen onder Óen beheer
worden gevormd zoowel ter verbinding van de
verschillende deelen des lands onderling, als
ter verbinding van de deelen met het buiten
landsche spoorwegnet
2o eene zoodanig! verdeeling plaats vinde
van de onderdeelen van het Nederlandsche spoor
wegnet, dat de maatschappijen, welke met de
exploitatie daarvan belast worden, zooveel
mogelijk in kracht gelijk zullen staan en onder
geljjke omstandigheden met elkaar kunnen
concurreeren. Daarom lag voor de hand
a aan elke der twee grootste spoorwegmaat
schappijen voor zooveel noodig de beschikking
te geven over de lijnen van de Nederlandsche
Rijnspoorwegmaatl en van de Nederl. Centraal-
spoorwegmaatl, feitelijk bjj de Nederl. Rijnspoor-
wegmaati in beheer
b de ljjnen DordrechtEist—Ressen—Bommel
en StavorenLeeuwarden in handen te geven
van de Holl. IJz. spoorwegmaaten aan haar
mede in gebruik te geven ljjnen van Ressen
Bommel naar Nijmegen en van Elstoven
Arnhem naar Zevenaar
c aan laatstgenoemde maatschappij het ge-
meenschappeljjk gebruik te verleenen van den
spoorweg Rotterda mNederlandsch-Belgische
grens bjj Esschen.
Om dit resultaat te bereiken acht de reg.
de beschikking noodig over de lijnen van de
Nederl. Rijnspoorwegmaatschappij. De opheffing
van die maatschappij en de verdeeling van
hare ljjnen is echter nog niet voldoende om
de concurrentie op een beteren grondslag te
vestigen zjj zal gepaard moeten gaan met een
betere verdeeling van het overige spoorwegnet
teneinde een gezonde concurrentie te bevorderen,
door eiken van twee wegen, die ongeveer in
gelijke richting loopen of dezelfde eindpunten
verbinden, voortaan over zijn geheele lengte
door een enkele maatschappij te exploiteeren.
Tengevolge van een en ander verkrjjgen de
twee voornaamste handelsteden en een aantal
andere plaatsen in het westen des rjjks, in
ietfere richting, minstens twee rechtstreeksche,
door eene enkele maatschappjj geëxploiteerde
verbindingen met de aansluitende spoorwegen
in de richting naar Noord-, Midden- en Zuid-
Duitschland.
Amsterdam zal verbonden worden
met Noord- en Midden-Duitschland door
lo de Expl. Maatschappij langs Utrecht, Arn
hem, Zutphen en Oldenzaal, resp. Gronau, en
langs Utrecht, Arnhem, Zevenaar en Emmerik
2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij, laDgs
Amersfoort, Deventer, Almelo en Oldenzaal,
resp. Gronau, en langs Amersfoort, Zutphen en
Winterswijk;
met Zuid-Duitschland door
lo de Expl. Maatschappij langs den rechter
Rhjjnoever over Utrecht—Emmerik en langs
den linker Rhijnoever over Utrecht, Arnhem,
Kleef en over Utrecht, Boxtel, Venlo;
2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij, langs
Amersfoort, Arnhem, Zevenaar, en langs Amers
foort, Nijmegen, Venlo resp. Kleef.
Rotterdam zal verbonden zjjn
met Noord- en Midden-Duitschland door
lo de Expl. Maatschappij langs Utrecht,
Arnhem, Zutphen, Oldenzaal, resp. Gronau, en
langs Utrecht, Arnhem, Zevena .r en Emmerik;
zo de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij langs
Utrecht, Amersfoort, Deventer, Almelo en Ol
denzaal, reBp. Gronau, langs Utrecht, Amers
foort, Zutphen en Winterswijk en langs
Dordrecht, Eist, Zevenaar en Winterswjjk
met Zuid-Duitschland door:
lo de Expl. Maatschappij langs den rechter
Rhijnoever over Utrecht, Arnhem, Emmerik en
langs den linker Rhijnoever over Dordrecht,
Breda, Eindhoven, Venlo;
2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij langs
den rechter Rhjjnoever over Dordrecht, Njjme-
gen, Kleef en langs den linker Rhjjnoever over
Dordrecht, Nijmegen, Venlo.
Voor' het verkeer tusschen, Amsterdam, resp.
Rotterdam, en België wordt door elke dier beide
maatschappjjen eene rechtstreeksche verbinding
verkregen.
Wat het binnenland betreft wordt:
lo. het westelijk gedeelte des lands recht
streeks met Friesland verbonden door
a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Amers
foort, Zwolle, en door
b. de Holl. IJz. Spoorweg-maatschappij over
Enkhuizen-Stavoren.
2o. Amsterdam rechtstreeks verbonden met
Twente dooi
a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Arnhem,
Zutphen, en door:
b. de Holl. IJz. Spoorwegmaatschappij over
Hilversum, Amersfoort, Deventer.
3o. Amsterdam rechtstreeks verbonden met
de voornaamste plaatsen in het Zuidoosten van
Gelderland door
de Expl. maatschappij over Utrecht, Arn
hem, en door
de Holl. IJz. Spoorweg-maatschappij ovet
Amersfoort-Kesteren.
4o. Rotterdam rechtstreeks met Twente ver
bonden door
a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Arn
hem, Zutphen, en door
b. de Holl. IJz. Spoorweg Maatschappij over
Utrecht, Amsterdam, Apeldoorn.
5o. Rotterdam rechtstreeks met het Zuid-
Oosten van Gelderland door
a. de Expl. Maatschappij over Utrecht, Arn
hem en door
b. de Holl. IJz. Spoorweg Maatschappij over
Dordrecht-Elst.
Voorts wordt eene rechtstreeksche verbin
ding verkregen tusschen Amsterdam, Leiden,
Den Haag en Gouda en tusschen gelegen plaat
sen eenerzjjds en de provincie Limburg en een
groot gedeelte van Noord-Brabant anderzjjds,
en worden Zuid-Holland en Utrecht rechtstreeks
verbonden met Overjjssel, Drente, Groningen
en Friesland, via Utrecht, Zwolle.
Door het in gebruik of medegebruik geven
van een aantal ljjnen aan de Holl. Spoorweg
Maatschappij wordt zjj in de gelegenheid |e*