N°. 25. 133® Jaargang. 1890. Donderdag 30 Januari. Middelburg 29 Januari. Deze courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.' Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco 2. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 cent. Advertentiën20 cent per regel. Bij abonnement lager. Geboorte-, Trouw-, Dood en andere familieberichten benevens alle dankbetuigingen: van 17 regels 1.50; iedere regel meer ƒ0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. LETTEREN EN KUNST. KERKNIEUWS. RECHTSZAKEN. MDDELBllHE (MltiM. W W Theraometer. Middelburg 29 Jan. vm. 8 a 38 gr. m. 12 u 41 gr. av. 4 u. 41 gr. F Verwacht N. wind. Agenten te Vlisaingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoo», te Goes: A. A. W. Bolland, te Krniningen: F. v. d. Peijl, te Zierikzee: A. 0. de Mooij te Tholen: W. A. van Advertenttë* Nibtjwenhuijzbn en te Terneuzen: M. de Jonge. Yerder nemen alle postkantoren en boekhandelaren abonnementen en advertentiën aan, evenals de i moeten des namiddags te uu* advertentie-bureau's van Nijgh Yin Ditmajb. te Rotterdam, de Gebr. Belineante, te 's Gravenhage, en A. de la Mar Azn, te Amsterdam. aan het bureau bezorgd zpn, willen Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daxjbb Cie., John P. Jones, opvolger. zjj des avonds nog worden opgenomen Onze Biervlietsche correspondent schrjjft De verplichte schoolgeldheffing ondervond in oeide kamers bij de wetswijziging felle beatrjj- ding, doch de verdedigers dier heffing bezaten een machtig wapen in de bestaande regeling, waar de meeste gemeenten des lands reeds schoolgeld vorderden. In de M. Crt van Dins dag 21 Januari worden tien gemeenten by name genoemd, alwaar geen schoolgeld ge- eischt wordt. Tien van de honderd en negen gemeenten onzer provincie is nog geen tien percent. Nu betwijfel ik de juistheid dier opgaaf niet, evenmin als die der veertien gemeenten met een opbrengst van schoolgeld beneden honderd gulden 's jaarsen toch in zooverre die mede deeling leiden kan tot min juiste gevolgtrek kingen, meen ik eene kantteekening te moe ten maken. Biervliet b. v. las ik in geen der beide rubrieken, en toch wordt aan beide scholen aan vier honderd leerlingen gratis onderwjjs gegeven, zelfs aan leerlingen uit naburige ge meenten. Voor onderwjjs in de Fransche taal wordt betaald in '87 was de opbrengst ruim twee honderd gulden en zoo zal het in Oostburg, Zaamslag enz. ook wel zijn. Het laagst bedrag van schoolgeld te Schoondijke is vjjftien cents per maand, en die gemeente wordt niet eens genoemd. Natuurljjk. Reken acht maanden per jaar schooltjjd voor elk kind, dat ii een gulden twintig cents, of meer dan honderd gulden voor een schooltje met honderd leerlingen. Het bljjkt derhalve dat het aantal gemeenten, waar kosteloos lager onderwijs ge geven wordt, nog zoo onbeduidend niet is, als elder» wel eens verkondigd is geworden. Nu de heffing ook ingevoerd zal moeten worden, bljjkt eerst thans de waardeering vau het gratis onderricht. Met weerzin, niet te haastig en tot een miniem bedrag zal de hef fing in minstens vjjf en twintig gemeenten onzer provincie als eene gedwongen fraaiigheid ingevoerd worden." Naar aanleiding van dit schrjjven stelden wij nog eens een nader onderzoek inen uit ons daarbij van bevriende zjjde verstrekte in lichtingen bleek ons dat noch het cjjfer van tien gemeenten in het bericht, in ons nommer van 21 Januari opgenomen, noch dat van .minstens" vijf en twintig gemeenten, door onzen Biervlietschen correspondent hierboven genoemd, juist is. De kwestie is deze Behalve in de gemeenten, waar in het geheel geen schoolgeld geheven wordt, zjjn er eenige, waar dit niet geschiedt voor het onderwjjs in de vakken a—k van art. 2 der wet, dus voor het zoogenaamd gewoon schoolonderwjjs, maar wel voor Fransch, Duitsch, Engelsch of een ander niet-verplicht vak. In het verslag is eenvoudig het totaalcijfer opge nomen van het in elke gemeente ontvangen schoolgeld, zonder onderscheid of dit voor gewoon, dan wel voor uitgebreid onderwjjs ge heven werd. Tot dusver waren er in Zeeland acht ge meenten, waar in het geheel geen schoolgeld geheven werd, nl.: Cadzand, Dreischor, Haam stede, 's Heer Abtskerke, Oosterland, Ossenisse, Wolfaartsdjjk en Zuidzande. Voorts waren er nog elf gemeenten, waar niet voor het gewoon, maar alleen voor uitge breid of (in eene gemeente) voor herhalings- onderwjjs schoolgeld gevorderd werd, nl. Aardenburg, Axel, Biervliet, Cortgene, Honte nisse, Oostburg, Oud-Vosmeer, Poortvliet, Sluis, Tholen en Zaamslag. In Cortgene en Zaamslag is in den laatsten tjjd geen uitgebreid onder wjjs gegevenvandaar dat die gemeenten in on» nummer van 21 Januari genoemd werden onder haar, die geen schoolgeld hieven. Die gemeenten, waar thans alleen schoolgeld voor uitgebreid onderwjjs geheven wordt, zullen het ook voor gewoon moeten gaan heffen. In negentien gemeenten zal dus heffing van school geld voor het gewoon onderwjjs moeten worden ingevoerd. Nog eene opmerking moeten wij maken voor Schoondjjke. Voor een .schooltje met honderd leerlingen" zal volgens onzeD correspondent .meer dan honderd guliien" ontvangen wor denhp heeft daarbij echter uit het oog ver loren, dat zich onder de honderd leerlingen een aantal onvermogenden zullen bevinden, voor wie niets, en een aantal minvermogen den, voor wie minder betaald moet worden. De beoordeeling, wie on- en minvermogend zjjn, blijft ook onder de nieuwe wet aan burgemeester en wethouders. Het Handelsblad van Antwerpen meldde dezer dagen, dat de Duitsche post van Vlisaingen gedeelteljjk over Ostende was overgebracht, omdat men langs eerstgenoemde haven groote vertragingen vreesde. In dit bericht wordt het verzenden van een aantal postzakken over Ostende aan een geheel verkeerde reden toegeschreven. De eenige oorzaak was, naar wjj vernemen, dat de Ameri- kaansche mail Londen heeft bereikt, nadat de trein naar Queensboro reeds was vertrokken. Zij werd toen over Ostende verder gezonden, waarheen de trein eerst te 10 uren vertrekt. Het stormweder brengt, bljjkens de ervaring, in de ljjn over Vlisaingen geen of slechts wei nig vertragingde stoomschepen der maat schappij Zeeland hebben minder vertraging bij storm dan die van andere ljjnen, en in de laatste dagen is geen enkelen keer een boot te laat aangekomen. Het postverkeer over Vlis aingen neemt dan ook gestadig toe. (Hbld). Naar men aan het N. v. d. D. meldt is prinses Wilhelmina geheel van hare ziekte hersteld en in staat weder al hare lessen te hervatten. Ook Z. M. is van zjjne onlangs gemelde lichte ongesteldheid genezen. Thans is echter H. M. de koningin door een lichte verkoudheid aangegrepen, zoodat de ge wone rijtoeren niet meer gemaakt kunnen worden en H. M. hare Vertrekken niet mag verlaten. Aanstaanden Vrjjdag verleenen de ministers van koloniën en van marine geene audiëntie. Bjj de Dinsdag in de Eerste kamer nog ge voerde algemeene beraadslagingen verdedigde de minister van justitie de wijze van uitvoe ring van de arbeidswet. Bjj den algemeenen bestuursmaatregel heelt de min. getracht zoo veel mogeljjk in de practische bezwaren tegemoet te komen. De beperking van den vrouwenarbeid is echter een onverbiddelijk voorschrift van de wet. Door wederzijdsche toegevendheid van patroon en werkman zal men echter geleideljjk wel de bezwaren overwinnen en door verbete ring van de machinerieën zal men ook door 11 uren arbeidstijd wel gaandeweg de som van den arbeid van 13 uren hereiken. De heer Verheyen meende, dat de beperking van den arbeidstijd voor vrouwen weldegeljjk oorzaak was van de werkstaking te Groningen dus niet de inrichting van de fabriek. De kwestie is ook al weer geschikt. De heer Regout verklaarde, dat het zijne bedoeling niet was om de Groningsche fabriek verdacht te maken, maar een arbeidstijd zelfs van 10 uren is voldoende. De heeren Van Lier, Yan der Breggen, Van Royen en de min. van justitie repliceerden nog korteljjk, waarna de algemeene beschouwingen werden gesloten. De minister verklaarde o. a.dat dadelijk na de afdoening der begrooting de inspecteurs voor de fabrieken zullen worden benoemd. Bjj- de behandeling van hoofdstuk II (hooge colleges van staat) herinnerde de heer Verheyen, hoe de koning, zelf zoo heldhaftig bij de wa- tersnooden, een medaille heeft ingesteld als belooning voor het redden van schipbreuke lingen. Hjj beval der regeering aan om te bepalen dat ook die medaille geljjk die voor heldendaden bjj watersnooden op de horst moge worden gedragen. De minister van binnenb zaken verklaarde gaarne in overweging te willen nemen om medailles, die voor wetenschap en kunst en voor het redden van schipbreukelingen worden geschonken, openljjk te doen dragen. Dit hoofdstuk werd daarop goedgekeurd. Bij hoofdstuk III buitenlandsche zaken) vroeg de heer Wertheim of de regeering voornemens is, bjj de plannen tot uitbreiding van den stoomvaartdienst in Duitschland, pogingen aan te wenden eene Nederlandsche haven, speciaal Vlisaingen, desnoods met geldeljjk subsidie, als,, eindhaven van aankomst te verkrjjgen. De heer Van Zuylen van Nyevelt ondersteunde het voornemen der regeering om Amoy te kiezen als standplaat^ van he^üieuwe consulaat in Zuid-China. Het levendiger verkeer en het belang van de emigratie van koelies wettigen die keuze. De aanstelling van Nederlandsche consuls is overigens in het algemeen zeer wenscheljjk, maar wilde men overal geschikte Nederlanders aanstellen, dan zou dat het budget aanmerkeljjk verzwaren. Zeker moet men de bestaande vreemde consuls, als zjj geschikt zjjn, niet veijagen. Do heer Rengers vroeg of het waar is dat de Braziliaansche consul in Nederland door de repuhlikeinsche regeering is afgezet. De heer Van Gennep verdedigde de keuze van Swatow als standplaats van den consul in Zuid- China. Hij kwam op tegen de insinuatie van den minister en de andere Kamer omtrent het eigenbelang, dat in deze bjj de verdedigers van Swatow zou hebben bestaan. De plaats is het centrum, de hoofdzetel van de emigratie en volstrekt niet minder van belang voor den han del als Amoy. De heer Van Zuylen van Nijevelt bestreed het betoog van den heer Van Gennep, die zjjne argumenten nader verdedigde. De minister van buitenl. zaken verklaarde, dat niet de Nederlandsche consul tèRio,maar de Braziliaansche consul in Nederland was afgezet. Omtrent het consulaat van Zuid-China bleef de minister volhouden, dat de keuze van Amoy het meest van belang is voor den handel en het koelievervoer. De minister deelde mede, dat de hooggeplaatste arbiter in zake de grensregeling van Suriname en Pransch-Guyana bljjkens telegram bezwaar maakt tegen de aanvaarding der arbitrage. Het hoofdstuk werd hierna eenparig aangenomen. Door den minister van financiën is bepaald, dat surnumerairs, benoemd tot ontvanger, voor reizen tot het aanvaarden dier betrekking geen kosten in rekening hreïgen, ook dan niet wanneer zjj, om de eene of andere reden, het kantoor, waartoe zjj zijn benoemd, nog eenigen tjjd als surnumerair moeten waarnemen. Door den minister van binnenlandsche zaken zjjn aan de commissarissen des konings de noo- dige voorschriften gegeven tot regeling hunner werkzaamheden ten opzichte der 7e algemeene tienjaarljjksche volkstelling. Uit die voorschriften bljjkt, dat het werk aan de provinciale griffiën zich zal bepalen tot de eigenljjke volkstelling, en alzoo niet tot de be roepstelling. Deze laatste werkzaamheden zullen aan het departement van binnenlandsche zaken worden verricht. Vóór 1 Mei a. s. moeten de stukken door de gemeentebesturen aan de commissarissen des konings worden ingezonden, en vóór 1 Juli moeten de stukken aan de provinciale griffiën bewerkt zjjn en de uitkomsten aan den minister worden overgelegd De minister dringt op eene vlugge bewerking aan en verzoekt de commis sarissen des konings den gestelden termjjn niet te overschrjjden. Dinsdag is te Rotterdam, onder voorzitter schap van den heer W. U. de Jong, de algemeene vergadering gehouden van de schippersverqeni- ging Schuttevaer. Uit de rekening bleek, dat is ontvangen van de afdeelingen 565.06 en uitgegeven 580 zoodat er een nadeelig saldo is van 15.02, aangezuiverd door den penningmeester. In de spaarbank was nog 563, zoodat het batig slot in het geheel bedraagt 563.11. Aan de beurt van aftreding waren van het hoofdbestuur de heeren D. H. -J. van Tussen broek en P. T. Tjerks. De voorzitter wenschte beiden bij acclamatie herkozen te zien, waar tegen echter stemmen opgingen, op grond dat het reglement zulks verbood. De beide aftre dende heeren verklaarden bovendien liever te zien, dat men zich aan het reglement hield, hetgeen dan ook geschiedde. De heer Tjerks werd bij de eerste stemming herkozen, terwjjl bjj herstemming tusschen de heeren Tussen broek en J. Ymker laatstgenoemde werd gekozen Eerstgenoemde verklaarde zich bereid secre taris titulair te blijven. Met betrekking tot het aan de regeering te doen verzoek, dat te Dordrecht van rjjkswege sleepbooten worden gesteld, om schepen door de groote spoorbrug te sleepen, om reden dat de schippers niet mogen doordrjjven, werd besloten, in die richting stappen te doen, te meer daar de te Dordt bestaande regeling in strjjd moet geacht worden met de gewone regeling van het scheepvaartverkeer. Goedgekeurd werd het voorstel om aan de betrokken autoriteiten te verzoeken om het licht op den hoek van Sjjpen (Bruinisse) zoo te brengen, dat het licht het vaarwater aan- wjjst naar het Krammer. Ook kwam in behandeling een voorstel oru aan den minister van financiën om betere verordening op de scheepsmeting te verzoeken. De schepen worden thans gemeten op het midden der lengte, op het 1/4 gedeelte der lengte van voren en van achteren, terwijl de wijdte over de geheele ruimte van het schip wordt gemeten. Deze meting is onrechtmatig. Uit het debat bleek evenwel, dat de meting zelve onberispelijk is, maar dat het verkieslijk is, de Duitsche methode te volgen. In dien zin werd besloten. Het hoofdbestuur der Vereeniging ter bevor dering van de Nederlandsche visscherij heeft zich tot de regeeriug gewend met het verzoek, dat aan onze consulaire agenten worde opgedragen hunne aandacht te wjjden aan de oestercultuur en den oesterhandel in de plaatsen waar zij gevestigd zjjn, en hunne bemoeiingen daarom trent in hunne verslagen mede te deelen. De uit Oost-Indië teruggekeerde le luit der mariniers J. C. van Hoek is weder ter beschik king gesteld van den kolonel-commandant van het korps. Bp het Rotterdamsch tooneelgezelschap, directie Legras Haspels, zal weldra worden opgevoerd een nieuw tooneelstuk van den heer Lodewijk Mulder Een gevaarlijke Vriendendienst. Ds. D. Pregeres, pred. bij de Ev. Luth. gemeente te Groede, heelt bedankt voor het beroep naar Enkhuizen; Arrondissements-Eechtbank te Middelburg. Bjj bevelschrift dier rechtbank van den 27en dezer is naar de openbare terechtzitting dier rechtbank verwezen de zaak tegen C. S., oud 28 jaar, spoor wegwerker, geboren en wonende te 's Heer Arendakerke, thans alhier in hechte nis, ter zake dat hij op 1 Januari jl., des namiddags te ruim 5 uren, op den 's Heer Hendrikskinderendjjk, onder de gemeente Goes, in de nabjjheid der woning van de wed. Tim mermans, heeft gepoogd Helene van Schaïk opzettelijk van het leven te berooven, althans haar opzettelijk zwaar lichamelijk letsel toe te brengen, door haar aldaar bij de keel te grij pen, op haar te gaan zitten, en onder het uiten der woorden»ik zal je vermoorden, sterven zal je", haar met een mes hevige ver wondingen aan het hoofd toe te brengen, in de uitoefening waarvan hjj is verhinderd ge worden door de komst van Cornelis Louisse en Marinus Rouw, die hem vastgrepen en het mes ontweldigden. Aan den beklaagde is ambtshalve als ver dediger toegevoegd mr C. Lucasse, advocaat alhier. Spoorwegovereenkomsten. De wetsontwerpen tot bekrachtiging van overeenkomsten met de Nederl. Rijnspoorwegnfi., de Mu. tot Expl. van Staatsspoorwegen en de Holl. IJzeren Spoorweg-in1*, zijn thans, gelijk in het kort is gemeld, aan de Tweede kamer rondgedeeld. In de uitvoerige toelichting van deze voor drachten stelt de Reg. voorop dat zjj het ge volg zijn van eene nadere overweging van de spoorwegkwestie op zichzelve en buiten den invloed van eene afdoening eischende concessie aanvraag. De nadere overweging van de vraag naar de beste wijze van exploitatie, gegrond op een leidende gedachte bjj den aanleg van spoorwegen, zonder verbrokkeling van de ex ploitatie der verschillende spoorwegljjnen, de zucht om eenheid te brengen in de exploitatie der spoorwegen, wegneming der gebreken die den tegenwoordigen toestand aankleven en betere regeling der exploitatie vanwege de particuliere maatschappjjen, dit alles heeft de Reg. geleid tot het doen van deze voor het spoorwegwezen zoo belangrijke voorstellen Om aan de gebreken, aan den tegenwoordi gen toestand verbonden, tegemoet te komen acht de Reg. het noodig dat lo. doorgaande lijnen onder Óen beheer worden gevormd zoowel ter verbinding van de verschillende deelen des lands onderling, als ter verbinding van de deelen met het buiten landsche spoorwegnet 2o eene zoodanig! verdeeling plaats vinde van de onderdeelen van het Nederlandsche spoor wegnet, dat de maatschappijen, welke met de exploitatie daarvan belast worden, zooveel mogelijk in kracht gelijk zullen staan en onder geljjke omstandigheden met elkaar kunnen concurreeren. Daarom lag voor de hand a aan elke der twee grootste spoorwegmaat schappijen voor zooveel noodig de beschikking te geven over de lijnen van de Nederlandsche Rijnspoorwegmaatl en van de Nederl. Centraal- spoorwegmaatl, feitelijk bjj de Nederl. Rijnspoor- wegmaati in beheer b de ljjnen DordrechtEist—Ressen—Bommel en StavorenLeeuwarden in handen te geven van de Holl. IJz. spoorwegmaaten aan haar mede in gebruik te geven ljjnen van Ressen Bommel naar Nijmegen en van Elstoven Arnhem naar Zevenaar c aan laatstgenoemde maatschappij het ge- meenschappeljjk gebruik te verleenen van den spoorweg Rotterda mNederlandsch-Belgische grens bjj Esschen. Om dit resultaat te bereiken acht de reg. de beschikking noodig over de lijnen van de Nederl. Rijnspoorwegmaatschappij. De opheffing van die maatschappij en de verdeeling van hare ljjnen is echter nog niet voldoende om de concurrentie op een beteren grondslag te vestigen zjj zal gepaard moeten gaan met een betere verdeeling van het overige spoorwegnet teneinde een gezonde concurrentie te bevorderen, door eiken van twee wegen, die ongeveer in gelijke richting loopen of dezelfde eindpunten verbinden, voortaan over zijn geheele lengte door een enkele maatschappij te exploiteeren. Tengevolge van een en ander verkrjjgen de twee voornaamste handelsteden en een aantal andere plaatsen in het westen des rjjks, in ietfere richting, minstens twee rechtstreeksche, door eene enkele maatschappjj geëxploiteerde verbindingen met de aansluitende spoorwegen in de richting naar Noord-, Midden- en Zuid- Duitschland. Amsterdam zal verbonden worden met Noord- en Midden-Duitschland door lo de Expl. Maatschappij langs Utrecht, Arn hem, Zutphen en Oldenzaal, resp. Gronau, en langs Utrecht, Arnhem, Zevenaar en Emmerik 2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij, laDgs Amersfoort, Deventer, Almelo en Oldenzaal, resp. Gronau, en langs Amersfoort, Zutphen en Winterswijk; met Zuid-Duitschland door lo de Expl. Maatschappij langs den rechter Rhjjnoever over Utrecht—Emmerik en langs den linker Rhijnoever over Utrecht, Arnhem, Kleef en over Utrecht, Boxtel, Venlo; 2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij, langs Amersfoort, Arnhem, Zevenaar, en langs Amers foort, Nijmegen, Venlo resp. Kleef. Rotterdam zal verbonden zjjn met Noord- en Midden-Duitschland door lo de Expl. Maatschappij langs Utrecht, Arnhem, Zutphen, Oldenzaal, resp. Gronau, en langs Utrecht, Arnhem, Zevena .r en Emmerik; zo de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij langs Utrecht, Amersfoort, Deventer, Almelo en Ol denzaal, reBp. Gronau, langs Utrecht, Amers foort, Zutphen en Winterswijk en langs Dordrecht, Eist, Zevenaar en Winterswjjk met Zuid-Duitschland door: lo de Expl. Maatschappij langs den rechter Rhijnoever over Utrecht, Arnhem, Emmerik en langs den linker Rhijnoever over Dordrecht, Breda, Eindhoven, Venlo; 2o de Holl. IJz. Spoorw. Maatschappij langs den rechter Rhjjnoever over Dordrecht, Njjme- gen, Kleef en langs den linker Rhjjnoever over Dordrecht, Nijmegen, Venlo. Voor' het verkeer tusschen, Amsterdam, resp. Rotterdam, en België wordt door elke dier beide maatschappjjen eene rechtstreeksche verbinding verkregen. Wat het binnenland betreft wordt: lo. het westelijk gedeelte des lands recht streeks met Friesland verbonden door a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Amers foort, Zwolle, en door b. de Holl. IJz. Spoorweg-maatschappij over Enkhuizen-Stavoren. 2o. Amsterdam rechtstreeks verbonden met Twente dooi a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Arnhem, Zutphen, en door: b. de Holl. IJz. Spoorwegmaatschappij over Hilversum, Amersfoort, Deventer. 3o. Amsterdam rechtstreeks verbonden met de voornaamste plaatsen in het Zuidoosten van Gelderland door de Expl. maatschappij over Utrecht, Arn hem, en door de Holl. IJz. Spoorweg-maatschappij ovet Amersfoort-Kesteren. 4o. Rotterdam rechtstreeks met Twente ver bonden door a. de Expl. maatschappij over Utrecht, Arn hem, Zutphen, en door b. de Holl. IJz. Spoorweg Maatschappij over Utrecht, Amsterdam, Apeldoorn. 5o. Rotterdam rechtstreeks met het Zuid- Oosten van Gelderland door a. de Expl. Maatschappij over Utrecht, Arn hem en door b. de Holl. IJz. Spoorweg Maatschappij over Dordrecht-Elst. Voorts wordt eene rechtstreeksche verbin ding verkregen tusschen Amsterdam, Leiden, Den Haag en Gouda en tusschen gelegen plaat sen eenerzjjds en de provincie Limburg en een groot gedeelte van Noord-Brabant anderzjjds, en worden Zuid-Holland en Utrecht rechtstreeks verbonden met Overjjssel, Drente, Groningen en Friesland, via Utrecht, Zwolle. Door het in gebruik of medegebruik geven van een aantal ljjnen aan de Holl. Spoorweg Maatschappij wordt zjj in de gelegenheid |e*

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1890 | | pagina 1