"55 o o CO Gedrukt bij D. G. KrÖber Jr. te Middelburg. vorderd zjjn, dat zjj zich b. v. zonder schroom aan het toelatings-examen der handelsschool te Amsterdam kunnen onderwerpen en dat zjj met een goede kans van slagen kunnen deel nemen aan het vergelijkend examen voor de militaire akademie. In dat stelsel, waarin de voorbereiding voor de polytechnische school meer gescheiden is van het onderwijs, dat tot algemeene ontwik keling moet strekken, zouden de resultaten van het taal-onderwjjs zeker beter zjjn dan nu, en zeker zouden minder leerlingen tweemaal dezelfde klasse moeten volgen of tusscbentjjds de school verlaten. Eindeljjk zou men gegronde hoop kunnen koesteren dat de leerlingen der hoogere klassen de vakken, die zjj heeten te leeren, werkeljjk goed leerden en er toch nog tjjd overbleef voor de ontwikkeling, die men niet op school of door lessen leeren kan krjjgen, maar die toch voor het later leven zeker van niet minder belang is voor de ontwikkeling op het gebied van kunst, en voor die, welke het gevolg is van degeljjke lectuur en van szoute conversatie". Ook deze inleiding werd met applaus begroet. De heer De Loos van Leiden verklaarde in te stemmen met den inleider en meende dat er vooral rekening gehouden moet worden met het feit dat van de onderscheidene vakken allengs meer wordt en allengs meer zal wor den geeischt. Hjj betuigde zijne volkomen sympathie aan den inleider te schenken. Dit deed ook de heer Couvée, die in het idee wel zag eene geheele omzetting van het M. o. onderwjjs maar eene omzetting ten goede. Spreker wees er op dat veelmalen, eerst nadat een jongeling gedurende een paar jaar zjjn studiën aan H. B. S. of gymnasium heeft volbracht, bljjkt welke richting hjj wil inslaanof hjj zich op de studie der klassieken wil toeleggen of wel beter geschikt i3 voor een voortwerken op de burgerschool* Bljjkt dan dat eene verkeerds richting is ingeslagen en 't is moeiljjk reeds op 12jarigen leeftjjd van het kind uit te maken, welken weg hjj met succes kan bewandelen dan zjjn een paar jaar verloren. De voorzitter vroeg, in verband daarmede, aan den afgevaardigde van het Genootschap van leeraren aan Nederlandsche gymnasia of hij die zaak in de vergadering van zjjn genoot schap zou willen ter sprake brengen en onder steunen. Deze verklaarde zich daartoe volkomen be reid, te meer wjjl het idee van den heer Yan Oven zjjne volle sympathie heeft. Oorspronkelijk een ander denkbeeld toege daan, zoo als uit zjjne geschriften bljjkt, ver klaarde spreker dit geheel op zjj te zetten en over te nemen het zoo juist uiteengezette plan van dr Van Oven. De heer Herm. Snjjders, eveneens veel sym pathie hebbende voor het uiteengezette plan, vroeg aan den inleider of daarin ook nog niet een enkel uurtje te vinden zjjn zou voor de leer der staathuishoudkunde en staatsin richting dit zou z. i. het idee nog aanneme lijker maken. De heer dr Schlimmer van Tiel is ook niet ingenomen met de tegenwoordige inrichting van het onderwjjs en hecht zjjne sympathie aan het plan van den inleider. Alleen zou hjj hem nog in overweging willen geven daarin ook nog de grondbeginselen van het Latijn op te nemen. Dit zou vooral den leerlingen bjj het aanleeren van talen zeer tot voordeel strekken. De heer dr Van Oven verklaarde zich bereid tot eenige concessie. Hij zou b. v. wel te vin den zjjn óm de staatsinrichting op te nemen, doch zou bezwaar hebben tegen staathuishoud kunde. Hij erkent verder de waarde van de beginselen van het Latjjn doch was van oor deel dat dit in eene volgende bespreking kon worden behandeld. De heer Horn wees er nog korteljjk op dat op de Realschulen in Duitschland, ongeveer overeenkomende met onze burgerscholen, even eens de beginselen van het Latjjn worden onderwezen. Nadat de voorzitter den inleider dank had gezegd voor het door hem gesprokene, deelde hij nog mede dat bjj het bestuur een schrjjven ontvangen is van den inspecteur dr Van Eyk, houdende bericht dat hjj tot zjjn leedwezen verhinderd is de vergadering bjj te wonen en heette hij eindeljjk, wat hjj tot nogtoe had ver geten, het eerelid, den heer De Loos, welkom op de bjjeenkomst. Thans werd gedurende een half uur gepau- seerd. (Men zie verder de courant). C/5 <r> -o L_ 05 O N 05 CL Ts Vlissingen (Haven) f7.16 f 7.24 a h) 1.46 f 5.24 f 5.31 Van Keulen 5.48 5.48 9.8 f 1.40 (Stad) 6.24 (2) 9.40 (2) 6.52 11 - (n) - f8.15 Middelburg. 6.83 f 7.84 9.50 1.50 f 5.40 6.2 6.27 (T.) 9.80 12.49 2.31 5.28 Arnemuiden 6.40 9.57 2.3 6.9 Antwerpen (Etat) 6.8 7.85 10.86 2.80 4.52 6 47 Heer Arendskerke 6.53 10.10 2.16 6.22 Amsterdam over Utrecht Rynspoor. 7.80 12.55 8.25 5.55 G°e» 7.1 f 7.64 10.19 2.25 f 5.59 6.31 Rotterdam 3. IJ S. S 7.36 12.44 3.25 f 5.33 K apelleBiezelinv a 7.9 10.27 2.33 6.39 's Gravenhage (over Rott.) 11. IJ. S. s 8.46 1.49 4.40 f 6.43 Vlake 7.16 10.34 2.40 6.46 Rotterdam (Beurs) via Zevenberg 5.47 9.24 2.26 5.40 f 7.22 Kruiningen 7-21 10.39 2.46 6.51 Breda 6.30 10.6 f 10.21 11.8 3.20 6.29 7.10 f 8.19 Krabbendijke 7.80 10.48 2.55 7.— i)7-27 10 48 <10.56(8) a) 11.68 8.47 7.9 8.7 f 8.45 Rilland-Batb 7.36 10.64 8.1 7.6 7.37 12.3 3.58 7.18 8.25 Woensdrecht 7.49 11.7 3.14 7.19 7.47 - f 11.11 12.18 4.12 7.26 8.40 8.59 Bergen op Zoom 7.59 f 8.81 11.17 3.27 f 6.35 7.29 9.20 7.56 12.22 4.22 7.34 Wouw 8.11 11.28 3.36 7.40 9.31 8.9 12.85 4.37 7.46 Roozendaal 8.20 f8.30 f 8.44 11.37 3.46 f 6.48 7.49 9.40 8.16 12.42 4.45 7.52 Breda f 8.58 f8.58 f 9.14 12.9 4.36 f 6.49 f 7.12 8.31 10.26 8.26 12.52 5.— 8.1 3 t» Rotterdam (Beurs) via Zevenbergen. 10.8 f 10.3 1.8 f 5.47 f 8.2 11.15 8.31 12.57 5.6 8.6 t» J, 3 Rotterd. (Beurs) over Breda-Zwaluwe - 9.42 8.42 1.8 5.17 8.18 B vr 0 o 's Gravenhage over Rott. H. IJ. S. f 10.41 f 10.41 1.47 f 6.26 8.4 f 10.19 12.— Goes 8.51 f 11.47 1.17 6.27 8.21 4 9.33 Amsterdam over Rotterdam H. IJ. S. J 11.52 f 11.62 2.50 f 7.32 9.89 11.24 's Heer Arendskerke. 8.59 1.25 5.36 8.29 ts m Utrecht Ryxtpoor. 11.37 11.37 2.62 7.20 9.39 11.7 9.12 1.38 5.51 8.42 o a Antwerpen (Etat) 10.36 10.36 1.3 5.24 8.18 10.13 Middelburg 9.20 12.10 1.46 0.1 8.51 ')9.52 Brussel (Nord) 11.38 11.38 2.5 7.20 9.24 11.14 if 9.28 1.55 f 6.11 f 6.11 f 11.69 6.10(v) 6.10 (v) - J12— f 12.19 6.11 9.— f 10. Keulen f 1.45 f 1.45 f 4.40 10.27 f 11.8 1 co 05 05 NB. Het teeken beteekent dat op bet daarmede aangeduide gedeelte van bet traject alleen rijtuigen le en Ze kl. loopen. 1) Stopt alleen om passagiers uit te laten. S) Dtie treinen wachten op de aankomst van de boot uit Queensborough en vervoeren van de met de aansluitende boot uit Engeland aangekomen reizigers alleen die, welke bestemd zijn voor Duitscbland. f Bagage voor Engeland, met dezen trein aangekomen, wordt overgebracht naar bet bavenstation. 3) Deze trein stopt Dinsdag ook aan de stations tusschen Bergen op Zoom en Goes an vervoert op dien dag ook reizigers 3e klasse. De volgende treinen stoppen te Noord- Kraaijert: aDinsdag en h) Donderdag tot het opnemeu en tot bet uitlaten van reizigers. Van Tarneuzen 5.50 12.20 5.20 8.15 Van Gent (Gr. station) II 834 12.15 8.24 II Van 7'erneuzen I 6.20 10.5 ts 5.60 6.80 Van Antwerpen. 1 7.12 10.65 6.40 Sluiskil 6.— 12.29 5.29 8.25 ts Selzaete 9.20 1.20 9.20 6.42 10.20 O P 6.12 ts 6.46 Mechelen 6.58 10.43 6.10 Philippine 6.8 12.87 5.86 8.34 D Sas van Gent 9.35 1.30 9.85 Hulst 7.10 10.40 Cu 0» 6.38 g 7.5 St Nicolaas 1 8.5 11.60 780 Sas van Gent 6.18 12.46 5.45 8.44 Philippine U 948 1.40 9.43 1 Te St. Nicolaas. 7.50 11.10 au 7.16 E» 7.3 8.48 12.38 813 Selzaete 6.40 1.8 6.5 9.4 Sluiskil 1 9.52 1.50 9.52 1 Mechelen. 9.88 12.8J X 8.80 ■5 8.4 9.8 1.— 8.33 Ts Gant (Gr. station) 7.80 1.54 6.55 941 Ts Terneuzen f 10.- 2.— 10.— 1 - Antwerpen 8.50 12.80 9.— Ta Terneuzen 9.25 1.20 8 50 Des Zondags tien minuten later,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1889 | | pagina 6