"55
o
o
CO
Gedrukt bij D. G. KrÖber Jr. te Middelburg.
vorderd zjjn, dat zjj zich b. v. zonder schroom
aan het toelatings-examen der handelsschool
te Amsterdam kunnen onderwerpen en dat zjj
met een goede kans van slagen kunnen deel
nemen aan het vergelijkend examen voor de
militaire akademie.
In dat stelsel, waarin de voorbereiding voor
de polytechnische school meer gescheiden is
van het onderwijs, dat tot algemeene ontwik
keling moet strekken, zouden de resultaten
van het taal-onderwjjs zeker beter zjjn dan nu,
en zeker zouden minder leerlingen tweemaal
dezelfde klasse moeten volgen of tusscbentjjds
de school verlaten. Eindeljjk zou men gegronde
hoop kunnen koesteren dat de leerlingen der
hoogere klassen de vakken, die zjj heeten te
leeren, werkeljjk goed leerden en er toch nog
tjjd overbleef voor de ontwikkeling, die men
niet op school of door lessen leeren kan krjjgen,
maar die toch voor het later leven zeker van
niet minder belang is voor de ontwikkeling
op het gebied van kunst, en voor die, welke
het gevolg is van degeljjke lectuur en van
szoute conversatie".
Ook deze inleiding werd met applaus begroet.
De heer De Loos van Leiden verklaarde
in te stemmen met den inleider en meende
dat er vooral rekening gehouden moet worden
met het feit dat van de onderscheidene vakken
allengs meer wordt en allengs meer zal wor
den geeischt. Hjj betuigde zijne volkomen
sympathie aan den inleider te schenken.
Dit deed ook de heer Couvée, die in het
idee wel zag eene geheele omzetting van het
M. o. onderwjjs maar eene omzetting ten goede.
Spreker wees er op dat veelmalen, eerst
nadat een jongeling gedurende een paar jaar
zjjn studiën aan H. B. S. of gymnasium heeft
volbracht, bljjkt welke richting hjj wil
inslaanof hjj zich op de studie der
klassieken wil toeleggen of wel beter geschikt
i3 voor een voortwerken op de burgerschool*
Bljjkt dan dat eene verkeerds richting is
ingeslagen en 't is moeiljjk reeds op 12jarigen
leeftjjd van het kind uit te maken, welken weg
hjj met succes kan bewandelen dan zjjn
een paar jaar verloren.
De voorzitter vroeg, in verband daarmede,
aan den afgevaardigde van het Genootschap
van leeraren aan Nederlandsche gymnasia of hij
die zaak in de vergadering van zjjn genoot
schap zou willen ter sprake brengen en onder
steunen.
Deze verklaarde zich daartoe volkomen be
reid, te meer wjjl het idee van den heer Yan
Oven zjjne volle sympathie heeft.
Oorspronkelijk een ander denkbeeld toege
daan, zoo als uit zjjne geschriften bljjkt, ver
klaarde spreker dit geheel op zjj te zetten en
over te nemen het zoo juist uiteengezette plan
van dr Van Oven.
De heer Herm. Snjjders, eveneens veel sym
pathie hebbende voor het uiteengezette plan,
vroeg aan den inleider of daarin ook nog
niet een enkel uurtje te vinden zjjn zou voor
de leer der staathuishoudkunde en staatsin
richting dit zou z. i. het idee nog aanneme
lijker maken.
De heer dr Schlimmer van Tiel is ook niet
ingenomen met de tegenwoordige inrichting
van het onderwjjs en hecht zjjne sympathie
aan het plan van den inleider. Alleen zou
hjj hem nog in overweging willen geven daarin
ook nog de grondbeginselen van het Latijn op
te nemen. Dit zou vooral den leerlingen bjj
het aanleeren van talen zeer tot voordeel
strekken.
De heer dr Van Oven verklaarde zich bereid
tot eenige concessie. Hij zou b. v. wel te vin
den zjjn óm de staatsinrichting op te nemen,
doch zou bezwaar hebben tegen staathuishoud
kunde. Hij erkent verder de waarde van de
beginselen van het Latjjn doch was van oor
deel dat dit in eene volgende bespreking kon
worden behandeld.
De heer Horn wees er nog korteljjk op dat
op de Realschulen in Duitschland, ongeveer
overeenkomende met onze burgerscholen, even
eens de beginselen van het Latjjn worden
onderwezen.
Nadat de voorzitter den inleider dank had
gezegd voor het door hem gesprokene, deelde
hij nog mede dat bjj het bestuur een schrjjven
ontvangen is van den inspecteur dr Van Eyk,
houdende bericht dat hjj tot zjjn leedwezen
verhinderd is de vergadering bjj te wonen en
heette hij eindeljjk, wat hjj tot nogtoe had ver
geten, het eerelid, den heer De Loos, welkom
op de bjjeenkomst.
Thans werd gedurende een half uur gepau-
seerd.
(Men zie verder de courant).
C/5
<r>
-o
L_
05
O
N
05
CL
Ts
Vlissingen (Haven)
f7.16
f 7.24
a
h) 1.46
f 5.24
f 5.31
Van Keulen
5.48
5.48
9.8
f 1.40
(Stad)
6.24
(2)
9.40
(2)
6.52
11
- (n)
-
f8.15
Middelburg.
6.83
f 7.84
9.50
1.50
f 5.40
6.2
6.27 (T.)
9.80
12.49
2.31
5.28
Arnemuiden
6.40
9.57
2.3
6.9
Antwerpen (Etat)
6.8
7.85
10.86
2.80
4.52
6 47
Heer Arendskerke
6.53
10.10
2.16
6.22
Amsterdam over Utrecht Rynspoor.
7.80
12.55
8.25
5.55
G°e»
7.1
f 7.64
10.19
2.25
f 5.59
6.31
Rotterdam 3. IJ S.
S 7.36
12.44
3.25
f 5.33
K apelleBiezelinv a
7.9
10.27
2.33
6.39
's Gravenhage (over Rott.) 11. IJ. S.
s 8.46
1.49
4.40
f 6.43
Vlake
7.16
10.34
2.40
6.46
Rotterdam (Beurs) via Zevenberg
5.47
9.24
2.26
5.40
f 7.22
Kruiningen
7-21
10.39
2.46
6.51
Breda
6.30
10.6
f 10.21
11.8
3.20
6.29
7.10
f 8.19
Krabbendijke
7.80
10.48
2.55
7.—
i)7-27
10 48 <10.56(8)
a) 11.68
8.47
7.9
8.7
f 8.45
Rilland-Batb
7.36
10.64
8.1
7.6
7.37
12.3
3.58
7.18
8.25
Woensdrecht
7.49
11.7
3.14
7.19
7.47
-
f 11.11
12.18
4.12
7.26
8.40
8.59
Bergen op Zoom
7.59
f 8.81
11.17
3.27
f 6.35
7.29
9.20
7.56
12.22
4.22
7.34
Wouw
8.11
11.28
3.36
7.40
9.31
8.9
12.85
4.37
7.46
Roozendaal
8.20
f8.30
f 8.44
11.37
3.46
f 6.48
7.49
9.40
8.16
12.42
4.45
7.52
Breda
f 8.58
f8.58
f 9.14
12.9
4.36
f 6.49
f 7.12
8.31
10.26
8.26
12.52
5.—
8.1
3 t»
Rotterdam (Beurs) via Zevenbergen.
10.8
f 10.3
1.8
f 5.47
f 8.2
11.15
8.31
12.57
5.6
8.6
t» J,
3
Rotterd. (Beurs) over Breda-Zwaluwe
-
9.42
8.42
1.8
5.17
8.18
B vr
0 o
's Gravenhage over Rott. H. IJ. S.
f 10.41
f 10.41
1.47
f 6.26
8.4
f 10.19
12.—
Goes
8.51
f 11.47
1.17
6.27
8.21
4
9.33
Amsterdam over Rotterdam H. IJ. S.
J 11.52
f 11.62
2.50
f 7.32
9.89
11.24
's Heer Arendskerke.
8.59
1.25
5.36
8.29
ts
m Utrecht Ryxtpoor.
11.37
11.37
2.62
7.20
9.39
11.7
9.12
1.38
5.51
8.42
o a
Antwerpen (Etat)
10.36
10.36
1.3
5.24
8.18
10.13
Middelburg
9.20
12.10
1.46
0.1
8.51
')9.52
Brussel (Nord)
11.38
11.38
2.5
7.20
9.24
11.14
if 9.28
1.55
f 6.11
f 6.11
f 11.69
6.10(v)
6.10 (v)
-
J12—
f 12.19
6.11
9.—
f 10.
Keulen
f 1.45
f 1.45
f 4.40
10.27
f 11.8
1
co
05
05
NB. Het teeken beteekent dat op bet daarmede aangeduide gedeelte van bet traject alleen rijtuigen le en Ze kl. loopen. 1) Stopt alleen om passagiers uit te laten. S) Dtie treinen wachten op de aankomst van de boot uit Queensborough
en vervoeren van de met de aansluitende boot uit Engeland aangekomen reizigers alleen die, welke bestemd zijn voor Duitscbland. f Bagage voor Engeland, met dezen trein aangekomen, wordt overgebracht naar bet bavenstation. 3) Deze trein stopt Dinsdag
ook aan de stations tusschen Bergen op Zoom en Goes an vervoert op dien dag ook reizigers 3e klasse. De volgende treinen stoppen te Noord- Kraaijert: aDinsdag en h) Donderdag tot het opnemeu en tot bet uitlaten van reizigers.
Van Tarneuzen
5.50
12.20
5.20
8.15
Van Gent (Gr. station)
II 834
12.15
8.24
II Van 7'erneuzen
I 6.20
10.5
ts
5.60
6.80
Van Antwerpen. 1
7.12
10.65
6.40
Sluiskil
6.—
12.29
5.29
8.25
ts
Selzaete
9.20
1.20
9.20
6.42
10.20
O
P
6.12
ts
6.46
Mechelen
6.58
10.43
6.10
Philippine
6.8
12.87
5.86
8.34
D
Sas van Gent
9.35
1.30
9.85
Hulst
7.10
10.40
Cu
0»
6.38
g
7.5
St Nicolaas 1
8.5
11.60
780
Sas van Gent
6.18
12.46
5.45
8.44
Philippine
U 948
1.40
9.43
1 Te St. Nicolaas.
7.50
11.10
au
7.16
E»
7.3
8.48
12.38
813
Selzaete
6.40
1.8
6.5
9.4
Sluiskil
1 9.52
1.50
9.52
1 Mechelen.
9.88
12.8J
X
8.80
■5
8.4
9.8
1.—
8.33
Ts Gant (Gr. station)
7.80
1.54
6.55
941
Ts Terneuzen
f 10.-
2.—
10.—
1 - Antwerpen
8.50
12.80
9.—
Ta Terneuzen
9.25
1.20
8 50
Des Zondags tien minuten later,