N°. 35. 132s Jaargang. 1889. Maandag 11 Februari. Deze courant verschijnt dagelijks; met uitzondering van Zon- en Feestdagen.' Prijs per kwartaal in Middelburg en per post franco f 2.- Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 cent. Advertentiën: 30 cent per regel. Bij abonnement lager. Geboorte-, Trouw-, Dood-, en andere familieberichten met de daarop betrekking hebbende dankbetuigingenvan 17 regels 1.50; iedere regel meer ƒ0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. BEKENDMAKINGEN. Plaatsing van eene Locomobile. Middelburg 9 Februari. DE MATTHEUS-PASSION. LETTEREN EN KUNST. NI u s i c a I i a. ONDERWIJS. Illlllllll IK,Sim: (III him. Thermometer. Middelburg 9 Febr. vm. 8 u. 34 gr. m. 12 u 38 gr. av. 4 u. 37 gr. F. Verwacht wind. Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen: F. v. d. Peijl, te ZierikzeeA. C. de Moou en te TholenW. A. van j Advertentiën N ietjwenhtjijzen.Verder worden door alle postkantoren en boekbandelaren abonnementen en advertentiën aangenomen, en nemen ook het algemeen advertentie- I moeten des namiddags te een uur bureau van Nijgh Van Ditmab. te Botterdam, en de firma B. van deb Kamp te Groningen, voor de Noordelijke provinciën, annonces aan.Hoofdagenten voor het aan het bureau bezorgd zijn, willen Buitenland: te Parijs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger, voor België A. Grosjean Co. te Brussel. zij des avonds nog worden opgenomen De burgemeester en wethouders van Mid delburg maken bekend dat bij hun besluit van heden aan de heeren R. VAN DEB KLIP en J. D. JOLMERS, krach tens het bepaalde bij de laatste zinsnede van art. 12 der wet van 2 Juni 1875 (Staatsblad no. 95), voorloopig tot 1 Februari 1890 vergun ning is verleend om in hunne reparatie werk plaats van stoom- en andere werktuigen in perceel wijk P no. 126, kadastraal bekend in sectie C no. 1576. eene locomobile van acht paardenkrachten te plaatsen en in werking te brengen. Middelburg, den 8 Februari 1889. De burgemeester en wethouders voornoemd, SCHORER. De Secretaris, A. DE VULDER VAN NOORDEN. Nog enkele dagen en met den 15en Februari is dé termijn verstreken, binnen welken zij, die op de kiezerslijsten willen geplaatst worden, hunne bewijsstukken ten gemeentehuize moeten bren gen en bewijs van hunne aangifte vragen. In het belang van vélen meenen wij hieraan te moeten herinneren. De daarbij belanghebbende personen zijn lo zij die vóór Mei 1888 woonden in eene andere gemeente en aldaar in de personeele be lasting naar de volle huurwaarde waren aan geslagen. (Deze personen komen nl. niet voor op de kohieren der personeele belasting over 1887- 88 van de gemeente, waar zij thans wonen). 2e zij die een perceelsgedeelte of kamers bewonen, waarvoor niet zij, maar de verhuur der (voor het geheele perceel) is aangeslagen, wanneer het bij hen in gebruik zijnde gedeelte ook reeds in de volle huurwaarde zou vallen. In dat geval moet echter het geheele perceel minstens naar een huurwaarde zijn belast, die het dubbele bedraagt van de som, waarnaar in de- gemeente de belasting naar de volle huur waarde wordt berekend. Vereischte is tevens dat het perceelsgedeelte of de kamers sedert 14 Mei 1888 in gebruik zijn. (Nadat die personen daarvan ten gemeente huize aangifte hebben gedaan wordt hun perceelsgedeelte later geschat.) 3e zij die niet of niet voor de volle perso neele belasting zijn aangeslagen, maar elders dan waar .zij wonen voor minstens 10 wegens hoofdsom en rijksopcenten in de grondbelasting zijn aangeslagen, of dat, óók in de gemeente waar zij wonen, dit bedrag op naam staat van hunne vrouwen zonder dat hun naam daarbij vermeld is, of wel op naam hunner minderjarige kinderen. 4e zij die niet of niet voor de volle perso neele belasting zijn aangeslagen maar met anderen een gemeenschappelijken eigendom bezitten, doch waarvan de aanslag staat op naam van den medeeigenaar, indien van hun aandeel in dien eigendom 10 of meer in de grondbelas ting (hoofdsom en rijksopcenten) wordt betaald. Ten slotte herinneren wij dat ieder lodger zich telken jare opnieuw moet aange ven, om zijn naam op de kiezerslijst gebracht te zien, zoodat alle lodgers verplicht zijn van hun verlangen, om kiezer te worden, vóór 15 Februari a. s. op de gemeente-secretarie kennis te geven. De heer S. Lako schrijft ons In het opstel.dat onder den titel-De Suikerbieten teelt in no. 32 van dit blad voorkomt, is een vergissing geslopen, die ik nog wensch te her stellen. In den volzin»Als proefveld stelt een der leden een halve hectare bietenland beschikbaar" leze men een kwart hectare. Bij het stellen van het stuk gebruikte ik eenige berekeningen in gemeten en zoo is waarschijnlijk uit een half gemet een halve hectare geworden. De fout zou van geen bela.ng zijn, ware het niet dat zij enkelen kon afschrikken om een proef te nemen. Onder de nalatenschappen van personen, die bij de kon. Ned. zeemacht zijn in dienst ge weest, welke nal u nschappen sedert 1887 be schikbaar geworden zijn en nog niet zijn op- geëischt, komt er eene voor van Cornelis Bos, zoon van Pieter Jacobus en Elizabeth Baltomina Prommel ten bedrage van 47.60). C. Bos, matroos 3e klasse geboren te Zierikzee, is 24 Nov. 1887 overleden in het hospitaal te Cura9ao en behoorde tot de rol van de Koningin Emma der Kederlanden. De tekst van de Mattheus-Passion bestaat uit hoofdstuk 26 en 27 van het Evangelie van Mattheus, woordelijk overgenomen, en uit eenige lyrische beschouwingen van geloovigen, die geacht worden het droevig drama bij te wonen. Het verhaal van den evangelist, de woorden van Christus, van de apostelen, van Pilatus en van de Joden wisselen dus af met de aria's, recitatieven en koren der geloovigen (de Chris tenen op aarde en die in den hemel.) In plechtige oogenblikken verheft de kerk hare stem door het liturgisch koraal. Om deze verschillende elementen te onderscheiden, ver deelde Bach het koor in 2 groepen de geluk zaligen die Töchter Zion en de geloovigen, die ieder hun orkest hebben; oorspronkelijk was een afzonderlijke derde groep, begeleid door het orgel, bestemd voor het koraal. Deze systematische verdeeling verhindert echter den meester niet om, zoodra hij een grootsch effect wil bereiken, de koren, de orkesten en het orgel tot éen geheel te vereenigen. Ook geven de karakteristieke nuancen van het muzikale coloriet, duidelijk en nauwkeurig de verschil- l) Deze beschouwing is ontleend aan eene 9tudie over J. S. Bach, van M. R. de Recy, gepubliceerd in de Revue des deux Mondes. Nu de zangvereeniging Tot Oefening en Uitspanning dit werk in studie beeft, zal zij zeker velen welkom zjjn. (Red.) Uit Apeldoorn, schrijft men omtrent Z. M. den koning aan het N. v. d. D. >Hoewel het voedsel-gebruik vermeerdert, blijven 's koning's krachten stationnair. Dr. Vinkhujjzen komt tweemaal per week en blijft telkens twee nachten ten paleize, terwijl Dr. Vlaanderen zooveel mogelijk de overige nachten daar is. »In den laatsten tijd heeft Z. M. echter rustige nachten, doch verkeert daarentegen des daags dikwijls in onrustigén toestand. »De medicijnen, welke de hooge patiënt ge bruikt, worden bijna altijd door H. M. de koningin ingegeven. ^Donderdagmiddag was Z. M. zeer kalm en heeft een langdurig onderhoud gehad met den chef-bloemist Kraayenbrink, over den aankoop van nieuwe planten enz." Bij kon. besl. is op verzoek eervol ontslag verleend aan mr. C. de Witt Hamer als auditeur bij den schuttersraad te Goes en van het 3e bat. rustende schutterij in Zeeland. Door de arr.-rechtbank te Maastricht is, ter vervulling eener opengevallen rechtersplaats in dat college, opgemaakt de navolgende alpha- betische lijst van aanbeveling mr. N. F. van Nooten, kantonrechter te Gorinchemmr. G. Ribbius, substituut-griffier bij de arr.-rechtbank te Dordrechten mr. J. R. H. van Schaik, kantonrechter te Druten. Wij maakten gisteren melding van het hooge woord, door het Dagblad geschreven ter verde lende contrasten aan. Zoolang Bach den tekst van het evangelie volgt, beperkt hij zich tot het weergeven der woorden met eene eenvoudige orgelbegeleiding bij het verhaal van den evan gelist en enkele sobere akkoorden der snaar instrumenten, wanneer Christus het woord neemt. In korte, snel afgestooten, rhytmische zinnen, schildert hij de opmerkingen en uit roepen der apostelen en Joden, zonder eenige muzikale uitweiding. Maar zoodra hij met zijn librettist te doen heeft, uit zijn genie zich in al zijn rijkdom. Brekend met den traditioneelen vorm, spottend met elke belemmering, geeft hij zich in de prachtige arioso's, die de aria's voorafgaan, geheel aan het vuur van zijn inspiratie over, terwjjl de orkestbegeleiding, in de lyrische wanorde tier modulaties en der melodieën, de eenheid der lijnen en de cohesie van het geheel hardnekkig handhaaft. Somtijds neemt het koor der geloovigen deel aan de handeling, wanneer zij bijv. den hemel smeeken, wraak te nemen op de Joden, of aan Christus hun verlangen te kennen geven, met hem op den Olijfberg te waken. Het koraal zelf zal dramatisch optredenals de discipelen beurtelings den meester vragen, wie van hen hem zal verraden, antwoordt de kerk door het koraalrich bin's, ich sollte büszen, want voor mij zal hij sterven." Een meester lijke greep van Bach, om op deze wijze het koraal dramatisch te gebruiken! Het concept van een mysterie, waarin ode, diging van jkr Hartsen, den minister van buitenlandsche zaken, wiens aanneming van het Spaansche grootkruis zooveel afkeuring heeft verwekt. Dit woord van het Haagsche blad wordt thans krachtig bestreden in de N. R. Crt, waaraan men, naar aanleiding daarvan, schrijft »Zoovele woorden, even zoovele onjuistheden. De homme en place wordt in dergelijke ge vallen volgens de diplomatieke gebruiken niet steeds met het ridderkruis begiftigd. Jhr van Karnebeek was bij het sluiten van het Fransche handelstractaat niet de homme en place, en ontving niet het grootkruis van het Legioen van Eer. En niet waar is het, dat aan den afgetreden minister in dergelijke gevallen steeds onder scheiding onthouden, en deze aan zijnen opvol ger toegekend wordt. Het Fransche handelsverdrag is bij besluit van 16 Augustus 1885 onder no 176 in het Staatsblad geplaatst. En de heer Van der Does deWillebois is eerst afgetreden en door den heer Yan Karnebeek vervangen den lsten November d. a. v. Drie ministers, de heeren van der Does de Willebois, Weitzel en Sprenger van Eijk, en de oud-minister van financiën Grobbee, reeds den 5den Mei te voren afgetreden (en dus niet Vhomme en place, maar diens voorganger, seen particulier") werden te dier zake: de eerste tot grootkruis, de drie anderen tot groot-officier van het Legioen van Eer benoemd. In goed onderrichte kringen wordt dan ook verzekerd, dat de Spaansche benoemingen geheel buiten het Spaansche gezantschap te 's-Gra- venhage zijn omgegaan en de heer Hartsen zich zelf door onzen minister president te Madrid voor begiftiging met het Spaansche grootkruis heeft doen opgeven. De verzoeking om als ridder grootkruis zich zeiven te doen benoemen bleek voor den ministre ornamental te groot te zijn, om zich niet te versieren met hetgeen zijn voorganger had ver diend". Het Vad. zegt naar aanleiding dermededee- ling van het Dbld. »Wij kunnen er niet anders van zeggen, dan dat de diplomatie er dan rare gebruiken op na houdt. Wij waren daarmede onbekend, en wij durven wedden, dat ook het Dagblad het niet wistanders had het wel spoediger zijn ex-president-commissaris schoongewasschen. Ja, wat meer is, ook kenners van deze zaken ver zekeren ons, dat hun van dergelijk diplomatiek gebruik niets bekend is". Ook voor Duitschland en Engeland is de herleidingstabel gewijzigd. Bij verzending van postwissels naar Duitsch land werd 1 gulden gelijk gesteld aan 1 mark 58 penningen, thans is dit 1 mark 69 penningen. Voor Engeland gold 1 pond sterling 12 gulden 16 cent, thans geschiedt de herleiding volgens den maatstaf van1 pond sterling is gelijk aan 12 gulden 10 cent. Cura9ao is thans, over New-York en Cuba, per telegraaf te bereiken tegen een tarief, dat voor alle Nederlandsche kantoren 6.82 per woord bedraagt. Onlangs deed in de dagbladen een bericht de rondte, waarin werd aangetoond, dat hier te lande afzenders van postwissels naar België in ongunstigen toestand verkeeren, tegenover afzenders van postwissels uit België naar Neder land. Door herziening van de tabel van herleiding is thans aan dit euvel tegemoet gekomen. Vroeger geschiedde de herleiding van guldens in francs volgens den maatstaf van »éen gulden is gelijk aan 2 francs 8 centimes", thans wordt éen gulden gelijk gesteld aan 2 francs 9§ cen times. drama en heldendicht vereenigd zijnis zoo veelomvattend, dat Bach de noodzakelijkheid gevoeld heeft zijne hoorders voor te bereiden door ëene vocale en instrumentale proloog, die den inhoud van het werk samenvat. Het is een gang naar Golgotha, waarvan de sombere harmonieën elkaar zwaar en moeilijk opvolgen, als beklommen zij den kruisberg. De twee koren spreken tot elkaarde dochters van Sion roependen geloovigen toe ziet, hoe een God ter strafplaats geleid wordt. Midden in hunne uitroepen van verbazing en wanhoop zet het derde koor, dat over het tooneel schijnt te zweven, het koraal in»Lam Gods, geslacht aan het kruis". De muzikale bouw van dezen proloog is bewonderenswaardig; alles is er op berekend den indruk te geven van een groote stijgende lijn, van eene steeds aangroeiende volksmassa. Een onverzoenlijke basgeryth- miseerd als het gelui van een doodsklok, onder steunt de harmonie tot aan het eind, het fuga thema ontrolt zich in het orkest, de stemmen van het eerste koor nemen het over. Bij het inzetten van het tweede koor wisselen vraag en antwoord elkaar af, de dramatische stijl breekt plotseling in de fuga door. Het koraal leidt een derde episode in het is of een hemel- sche schaar zich aan het hoofd van allen stelt. Bij de krommingen van den weg zien wij den somberen stoet een oogenblik verdwijnen, het orkest alleen aan het woord latend, maar weldra verschijnt hij weer, hijgend en nog Te Parijs is overleden onze landgenoot de musicus Jules ten Brink, die zich door ver scheidene composities naam maakte. Sedert lang werd het betreurd dat eene or- kestvereeniging, vroeger onder den naam' van Kunstliefde, later onder dien van Middelbarg- sche Muziekvereeniging, reeds eenige jaren ge leden door verschillende omstandigheden voornamelijk door gebrek aan medewerkende krachten is moeten ontbonden worden. Het moest wel eene gewaagde onderneming heeten om te trachten weder eene dergelijke vereeniging in het leven te roepen. Door onvermoeiden ijver en energie van den heer Cleuver, is dit echter voorshands gelukt. Reeds eenige jaren geleden heeft de heer Cleuver eenige leerlingen voor strijkinstrumenten te zamen vereenigd om hen in het samenspel te oefenen, terwijl in den afgeloopen zomer meer muziekliefhebbers zich daarbij aansloten en het initiatief namen om eene vereeniging voor in strumentale muziek op te richten. Deze vereeniging nu, onder directie van den heer Cleuver, gaf Vrijdagavond hare eerste uitvoering. Bij het aantreden op het orkest moet het op de leden dier vereeniging reeds dadelijk een goeden indruk gemaakt hebben een talrijk en belangstellend auditorium voor zich te zien, en wij mogen na de uitvoering gerust aannemen dat ook de toehoorders een goeden indruk en eene goede verwachting van de nieuwe ver eeniging zullen gekregen hebben. Het tot uitvoering gekozen programma was met zorg en smaak saamgesteld. Dit bleek reeds bij het eerste nummer, de prachtig G moll Symphonie van Mozart, eene uitverkorene on der de symphonieën van dezen componist. Hoewel eene honderdjarige, (Mozart componeerde deze symphonie in 1788) klinken die heerlijke me- lodiën nog even jeugdig en frisch die muziek is onverwelkbaar. Het eerste allegro met het vroolijke opge wekte thema, dat ieder oogenblik opnieuw in een anderen vorm in verschillende toonaarden zoo verrassend en voortreffelijk doorgewerkt te voorschijn treedt, wordt gevolgd door een heer lijk andante, dat misschien voor hen, die door orkestmuziek niet zoo bekoord worden, wel wat gerekt is. Het gracieuse menuet met het bevallige trio verplaatst ons in den tijd toen angstiger tot aan het grootsche slot, waar mee de zang eindigt. Na zulk een debuut vraagt men zich af, hoe het mogelijk kan zijn, dat de muziek zich op zulk een hoogte zal houden, en men vreest bijna voor het oogenblik, wanneer het verhaal van den evangelist op het symphonisch gedeelte volgt. Maar Bach is een meesterde eenvou dige vertelling wordt bij hem muzikaal hoogst belangr;ik door eene krachtige declamatie. Deze had tot voorbeeld aan Gluck en Wagner kunnen dienen. Streng en edel geeft Bach den zin der woorden weer, elke bijzonderheid fijn teekenend, zonder ooit tot een letterlijk en kleingeestig volgen der tekstwoorden te vervallen. Met een enkelen melodischen trek worden de verschillende episodes aan het avond maal, de afschuw van Judas verraad, de doods angst in Gethzemane aangegeven. De scene op den Olijfberg is als de acte van een drama behandeld. Jezus, bedroefd tot in den dood (welk eene modulatie op deze woorden 0 ver zoekt zijn discipelen met hem te waken. Het mystieke koor der geloovigen spreekt hem moed in »Ich will bei meinem Jesu waclienf zingt de tenor met onbeschrijfelijke teerheid, de bas knielt met hem en het koor bestraft de slapende apostelen. De Joden naderen. De kus van Judas karakteriseert Bach op ver schrikkelijke wijze. Bij de woorden »und küssete ihnvalt het accompagnement een tel te laat samen met den zangk Jezus wordt gevangen men die prachtige eenvoudige muziek genoot, en men nog niet in overprikkelde, voor velen dikwijls nog onverklaarbare, muziek, verward was. De van vuur tintelende finale houdt de aandacht tot het laatst toe gespannen. De uitvoering was voor eene nog pas opgerichte vereeniging te roemen. Een klein ongelukje, het overslaan van een paar toonen van de Oboe, dat trouwens iedereen kan gebeuren, mag wel niet genoemd worden. Het snelle tempo is voor de cello's en de bassen zeker niet ge makkelijk. De andere orkestwerken waren de Titus, ouverture van Mozart en fragmenten, eene transcriptie voor orkest uit de opera die Meis ter singer van Wagner. Dit laatste werk vereischt eene nadere ver melding. Is het een verzuim, dat op het pro gramma den naam van den maker dezer transcriptie niet genoemd wordt, dan moeten wjj dit hier herstellen, en den heer Cleuver ons compliment maken voor de talentvolle wijze, waarop hij die verschillende motieven uit de Meislersinger heeft saamgesteld en geïnstru menteerd. Die taak is niet gemakkelijk wan neer men bedenkt dat eene volledige partituur van die zaken niet te bekomen en eene een voudige pianopartitie daarvoor alleen beschik baar is. De klank van de blazers en evenzoo van het strijkkwartet was zeer fraai. Het was jammer dat in het eerste koraal, (de kerkscene in de Meistersinger) de stemming niet zuiver was; vergissen wij ons niet dan was dit te wijten aan de fagot. Met blijkbare ingenomenheid werd dit werk ontvangen en het was een waardig slot van het concert. Niet weinig werd het concert opgeluisterd door twee dames-solisten. Mejuffrouw Ledeboer uit Rotterdam debu teerde, naar wij vernemen, gisteren hier voor het eerst. Zij is begaafd met eene buitenge woon fraaie altstem van grooten omvang, en geeft blijken van in eene uitmuntende school gevormd te zjjn. Eene goede toekomst staat haar te wachten. Bij voortdurend oefenen zal zij zich zeker meer zelfstandig maken en hare eigene fantaisie volgen, zonder al te veel aan eene strenge school te houden, en hare stem bewaren voor soms wat te veel uitzetten. Wij hopen die dame meermalen in ons midden te zien. De piano-virtuose mejuffrouw W. is eene leerlinge van den heer Cleuver. Het concert van Mendelssohn met orkestbegeleiding heeft zij zoo uitmuntend gespeeld, dat men zou moeten vragen of, wanneer er zulke dillettanten opstaan, het voor vele artisten van beroep niet eene bezwarende taak wordt om zich staande te houden. Beide dames, zoowel de zangeres als de pia niste, hebben niet weinig bijgedragen tot het succes, dat het concert werkelijk heeft gehad. Moge de orkest vereeniging op deze wijze blijven voortgaan, en meer en meer de mede werking en belangstelling van alle muziek liefhebbers ondervinden Door burg. en weth. van Leiden zijn aan den genomen. Begeleid door de hobo's, uiten twee vrouwenstemmen een hartverscheurende klacht de geloovigen roepen den krijgsknechten toe laszt ihn, haltet, bindet nichten met de discipelen roepen zfj aarde en hemel aan, de moordenaars te dooden. Een machtig motief der bassen rolt als een onweer door het orkest, gescandeerd door ontzaglijke akkoorden, het orgel zet in, het is of de aarde zich opent dan is alles stil, de discipelen zijn gevlucht, en in die stilte wekt het koraal van Claude Goudimel O Mensch bewein deinSünde groszf de toehoorder» op tot gevoelens van berouw en geloof. In het tweede deel verandert het tooneel. Jezus is van allen verlaten, de twee koren vereenigen zich nu tot éene woedende menigte, die gebiedend zijn dood eischt. De piëteit der geloovigen vindt slechts uiting in enkele stem men, maar de indruk van smart is er niet minder groot om. De aandoening wordt zoo geweldig, dat zij zelfs den evangelist schijnt aan te grijpen. Het verhaal van Petrus' zonde en berouw is misschien bij hem even roerend als de aria, die er op volgt, begeleid door de smeekende violen-figuren in het orkest. Als Pilatus vraagt aan welke misdaad Jezus schuldig is, antwoordt de sopraan voor hem Er hat uns allen wohlgethan. De ariosao Geisselung, en de ariaKönnen Thranen nichts erlangen, o so nehmt mein lierz hinein, zijn slechts een lange smartelijke kreet van afschuw en mededoogen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1889 | | pagina 1