N°. 220. 181e Jaargang. 1888 Maandag 17 September. iBÜÏTËNLANDT Middelburg 15 September De beperking van den Zondags dienst op de spoorwegen. Verspreide berichten. Burgerlijke stand. Algemeen Overzicht. Dit blad verschijnt d a g e 1 ij k s, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 2. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentiën; 20 Cent per regel Geboorte-, Trouw-, Doodberichten, enz.van 1-7 regels 50; iedere regel meer ƒ0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Bij deze conrant behoort een BIJVOEGSEL, MIDDELBURGSCHË COLRAIVT. v.ri„ «a. Met belangstelling zal zeker door velen kennis genomen zijn van de mededeeling in de pers, dat de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen aan de regeering voorstellen heeft gedaan tot beperking van den dienst voor personenvervoer op den Zondag. Het geldt hierbij een proef, die men, te be ginnen met 1 December, gedurende drie maan den nemen wilen daarbij gaat men van het beginsel uit dat die Zondagsregeling zoodanig bepaald dient te worden, dat zij inderdaad aan het personeel ten goede komt, met betrekking tot uitbreiding der Zondagsrust. Volgens die voorstellen nu zal aan meer dan tien percent van hei treinpersoneel, hetzij een geheel vrije Zondag, hetzij een zeer verlichte dienst van slechts enkele uren, op dien dag worden verzekerd. Dit kon natuurlijk niet verkregen worden zonder zeer ingrijpende maatregelen en zonder de belangen van het reizend publiek en wellicht ook die van den postdienst, in enkele opzichten, te schaden. Wij staan hier, zegt die Maatschappij, voor een maatregel die op het vasteland tot dus verre geheel onbekend is en zij heeft daarom gemeend met het doen van deze voorstellen te moeten wachten, totdat de regeering uitdruk kelijk haar wensch daartoe had te kennen gegeven. Wij zijn nieuwsgierig naar de resultaten van dit overleg tusschen de regeering en die maat schappij, maar meer nog naar de gevolgen, die zulk een proef, wanneer zij genomen wordt, zal hebben. Wat het eerste betreft, de regeering zal, krachtens haar ideeën op dit gebied, wel wen- gehen dat die beperking zoo ver mogelijk ga, en wellicht nog niet tevreden zijn met het geen de Maatschappij voorsteltof en ook dat is niet geheel onmogelijk tot de ont dekking komen dat tusschen theorie en praktijk vooral in deze een moeilijke weg ligt, vol bezwaren en onbillijkheden. De minister van waterstaat b. v. zou kunnen gewaarworden dat de postdienst op Zondag nn reeds veel beperkt onmogelijk meer ingekrompen kan wordenen bij de ontdekking van de al te groote inbreuk, die zulk eene beperking maken zou op de belangen van het reizend publiek, terugdeinzen voor de consequentie van, mis schien nog niet eens zijn eigen ideeën dan toch van, die zijner mede-ministers. Dit vraagstuk, al zoo dikwijls, ook door ons, besproken, heeft, zooals alle kwestieën, eene idealistische en eene practische zijde. Wij kunnen niet beter doen dan hun, die aieh verkwikken willen aan de ideale zijde der Zondagsrust, zooals de vurige voorstanders daarvan zich die liefst droomen, de lezing aanraden van eene beschouwing, door den be kenden predikant Ulfers geleverd over Sociale nooden en Zondagsrust een duidelijk geschre ven werkje, wat trouwens alles kenmerkt dat ait de pen van dien heer vloeit. Geen over dreven betoogen komen daarin voorgeen geest van ziekelijke humaniteit ademt dit pleidooi voor Zondagsrust. Het kenteekent •weer den man met zijn warm hart voor de behoeften van den arbeiderstand. Hu hij weer opnieuw door zijne opmerkin gen over de Zondagskwestie op het platteland, waar die, volgens hem, „niet bestaat en eigenlijk toch ook wel aan de orde is of wel aan de orde mag gesteld worden door predikant en pastoor" en over de Zondagsdrukte in de groote gtcdeu, toont wel degelijk op de hoogte van den feitelijken toestand te zijn, nu durven wij het wagen een paar bedenkingen te opperen tegenover iemand, die niet al te eenzijdig en blind is op dit punt, en wiens standpunt, wijl het door zoovelen wordt gedeeld, de aandacht verdient. Wij zijn niet minder dan de heer Ulfers bereid mee te werken om den arbeider rustte verschaffen. Wij vinden het niet minder dan hij onverantwoord dat steeds menig werkman wordt voortgezweepten dat in alle vakken, in tal van betrekkingen velen niet alleen arbeiders geen rust haast wordt gegund. En dan stemmen wij toe dat vooral spoor- en postambtenaren op dit punt het slechtst eraan toe zijndan vinden wij het ook onverant woord dat machinisten, stokers en conducteurs bij de staatsspoorwegen gemiddeld 18 a 19 uren daags in dienst zijn, met slechts nu en dan een hal ven vrijen dag, en dat de goederen dienst op Zondag duurt van 3 uur 's morgens tot 's nachts 12 uur. Maar men zij voorzichtig met, door aan die. bezwaren tegemoet te komen, weer anderen te kort te doen in hunne rechten. De mededeeling omtrent den goederendienst op de spoorwegen zou al reeds grond geven voor de vraagkan daarin geene beperking plaats hebben De beweging in het belang der Zondagsrust ontaardt te veel in een zuiver kerkelijke be weging en dit schijnen velen, die zich daarbij aansluiten, niet in te zien. Er wor l», niet in te zien. Er T uwii gcwufpcii iTK- gaan, getuigen de klachten die van zekere zijde juist over het gebrek aan Zondagsrust opgaan en zelfs uit Indië komen. Op die wijze wordt niet meer het streven den personen die daaraan behoefte hebben de noodige rust te verschaffen maar voornamelijk hen in de richting te drijven, waarin men wenscht dat zij van die rust willen gebruik maken. Aan de eene zijde wil men meer vrijheid om aan den anderen kant op die vrijheid eenige inbreuk te maken. Met deze bewering willen wij niets te kort doen aan de belangeloosheid van velen, die hij deze kwestie zich doen geldenwij waarschu wen slechts tegen uitersten op dit punt en tegen verwarring of misleiding. Wanneer straks de gewenschte regeling eens verkregen werd, zouden velen wellicht spijt gevoelen over de gevolgen, die zij, geheel tegen hunne bedoeling na zich sleepte, en over het werkzaam deel dat zij aan het totstandkomen daarvan hebben gehad. Wij zullen niemand hard vallen over zijn kerkgaan, integendeel. Elk dient op dit punt te weten wat hij doet en voor velen is het een behoefte en een nuttige zaak. Maar op dit punt zij ook de vrijheid gehandhaafd en worde niemand in zijne rechten verkort, door te ver gedreven eischen op dit punt. Als b. v. de heer Ulfers de Zondagsrust wenscht, o. a. als middel om den verstande lijken nood des volks op te heffen, dan scharen wij ons aan zijne zijde, in de verwachting dat men zulk een Zondag ook wijden zal aan lezen en aan alles wat kan meewerken om „de op school begonnen redelijke ontwikkeling niet te doen ophouden en stilstaan." Dat is in ieder geval beter dan zich aan een doodend niets doen over te geven. Maar tegenover hen, die voor zulk eene ontwikkeling in de week geen gelegenheid heb ben, staat eene breederij van personen die juist de gansche week veel met geestesarbeid zich bezighouden, hetzij op kantoor, hetzij op school of elders, en dan hun vrijen tijd des avonds aan de verfrissching van hun geest besteden. Voor hen is ontspanning op Zondag in anderen zin noodigdoor de week zeer gebonden hebben zij behoefte aan een uitstapje. Bovendienop zulk een dag valt het bezoek aan familie of kennissen hun alleen mogelijk of is voor hen het meest geschikt. Die twee categorieën stellen wij juist tegen over elkaar om aan te toonen dat, waar men de ebueii ter wiüe zaï zijn, men zeer dikwijls de anderen belemmert in eene even gepaste door- brenging van den Zondag. En wil men ten opzichte van den postdienst een bewijs van inconsequentie en onbillijkheid, dan beroepen wij ons op het feit, door den heer Ulfers zeiven aangehaald, dat in Berlijn de joden op hun sabbath weigeren de cor respondentie met de post te ontvangen maar dit wel op den volgenden dag, den Zondag willen doen, zoodat men op den rustdag der Christenen meer ambtenaren moet aanstellen. Zij eischen dus van anderen wat zij zelve niet wenschen. Maar even onbillijk is de eisch om Zondags allen tot in het overdrevene te onderwerpen aan bepalingen ten gerieve van eenigen. Wij hebben het meermalen gezegd: wan neer men aan de behoeften van het personeel van een tak van openbaren dienst wil tege moetkomen, dan kan men tot zekere grens het publiek verzoeken zich eenige opoffering te getroosten maar aan den anderen kant ligt het op den weg der beheerders om door uitbrei ding van personeel de belangen van dat per soneel ten opzichte van de noodige rust te behartigen. De plannen der Exploitatie-maatschappij zijn, blijkens het hier boven aangehaalde bericht, anders. De belangen van het publiek zullen èn ten opzichte van het reizen èn van den postdienst geschaad worden. Dat vinden wij bedfinkpjffk r£aku~ea3aigeff. En tegen de proef op zich zelve hebben wij de bedenking dat zij niet genomen wordt in een goeden tijd en daardoor geen zuivere maatstaf kan wezen. In de maanden December, Januari en Februari is het de stille tijdvoor handelszaken zijn het, vooral in de twee eerst genoemde maanden, wat reizen betreft, kalme dagen, want men heeft dan te veel kantoor werkzaamheden. Al blijkt nu nit de te nemen proef, dat de voorgestelde beperkte treindienst geen moeilijk heden opleverde wat kan men daaruit afleiden voor het vervolg Zij komt ons uit dit oogpunt juist onpractisch vooren wij zouden het daarom beter achten dat men een anderen tijd, b. v. het drukke reisseizoen, koos om na te gaan in hoever men het algemeen belang veel of weinig door zulk een maatregel schaadt. Ën dan twijfelen wij niet of men zal geheel andere resultaten verkrijgen dan wanneer het voorstel der Exploitatie-maatschappij doorgaat resultaten die geheel onze meening zullen staven. De Javabode valt den nieuwen gouverneur- generaal Pijnacker Hordijk hard over een verze kering door hem gegeven. Het blad schrijft „Onze aanstaande gouverneur-generaal moge zoo flink zijn als men van hem zegt, van praatjes is hij blijkbaar ook al niet afkeerig. In de laatste vergadering van de provinciale staten van Drente beweerde hij, dat bet hem moeite had gekost de eervolle taak, waartoe bij geroepen was, te aan vaarden, vooral omdat bij zoo aan zijn tegenwoor dige betrekking was gehechtbij bet scheiden vervulde hem dan ook droefheid, en bij gaf de verzekering, dat ook in Insulinde zijn hart zou blijven kloppen voor Drente en zijn bewoners, zijn bloei, vooruitgang en ontwikkeling. Die woorden werden met aandoening uitgesproken. Waartoe dienen zulke volzinnen? Meent de beer Pijnacker Hordijk wat bij zegt, dan bad bij voor de betrekking van gouverneur-generaal be- booren te bedanken, en meent bij bet niet, waarom zegt bij bet dan? Landvoogd van Nederlandsch- Indië moet men worden met hart en ziel, en niet aarzelend, met Drente voortdurend in de ge dachten.11 Volkomen juist lijkt ons deze gedaebtengang niet. Herhaaldelijk komt bet voor dat verbetering van positie of andere redenen iemand noodzaken eene betrekking en omgeving te verlaten, die hem lief zijn. Menigeen zal bet afscheid dan droevig gestemd hebben; en kan men nu, eene streek verlatend, waar men bet goed bad, waar de bewoners vriendelijk en welwillend voor ons waren, daarvoor geen hart meer blijven hebben? Kan die niet steeds in gedachten blijven, zonder dat men daarom tekort behoeft te doen aan de plichten en eischen, die eene nieuwe betrekking met zich brengt In verband met het bericht in be t bijvoegsel tot dit blad maken wij er onze lezers attent op dat eerst met 22 Sept. de treinenloop voor wat betreft de trein, die te 5.52 te Vlissingen moet aankomen, op bet traject GoesVlissingen volgens de inde spoorboekjes voorkomende dienstregeling weer zal plaats hebben. De beer P. Polet, directeur der stedelijke gas fabriek alhier, beeft op de Utrechtsehe gas-ten- toonstelling een toestel geëxposeerd, dat dient tot voorkoming van schokken bij wisseling van gasdruk. Die schokken kunnen ontspan door dat de onderste rollen, waarmee de beweging dei- klok in den fabrieksregulateur geregeld wordt, en die steeds in bet water staan, wel eens vuil worden en vastloopen. Daarom wil de heer Polet die rolletjes vervangen door krulveeren. Het oordeel van deskundigen over dat denkbeeld is gunstigdit blijkt ook hieruit, dat bereids door een Duitsch gas-ingenieur aan den ontwerper van dit toestel vergunning verzocht is om daarvan patent te mogen nemen. De officier van gezondheid 2e kl. L. A. H. Jansen van bet 4e bataljon 3e reg. infanterie te Vlis singen wordt 1 October a. voor den tijd van drie maanden gedetacheerd als chef van den genees- i—,to-.-—- Heden middag is een knaapje van een jaar of zeven in de Londenscbe kaai gevallen. Een werk man, die zich daartoe te water begaf en geholpen werd door een schipper met zijn sloep, redde den drenkeling. Behalve de beeren M. K. Jeras en Zonen schre ven voor den onderhoud van het rijks poatgebouw alhier in de beeren W. A. van der Harst voor ƒ1895, P. J. van Puffelen en zn. voor 1910, P. Krijger en zn. voor 1930, J. A. v. d. Heil voor 1970 en W. P. van Pagé voor ƒ2090. Al de inschrijvers wonen te Middelburg. Omtrent de botsing tusschen bet Fransche vaartuig La France en bet Italiaansche Sud- America, gisteren onder laatste berichten medege deeld, meldt men nader dat de Sud-America, die een Italiaanscb tooneelgezelschap aanboord had, eenige minuten na den stoot gezonken is. De France beeft 189 passagiers en 63 man der equipage van het Italiaansche schip gered. Zes man der equigage en 81 passagiers moeten verdronken zijn. Geen der personen aan boord van de France, die lichte averij kreeg, kwam om bet leven. De berichten uit Tyrol over de overstroo mingen luiden weder ongunstiger. Het verkeer op de Arlberger ljjn is' opnieuw gestremd evenals op andere spoorweg-verbindin gen. Een afgevaardigde van den Tyroolschen landdag stelde voor een biddag te houden om den hemel te smeeken de overvloedige regens te doen ophouden. De gouverneur van Tyrol schijnt voor meer afdoende maatregelen te zijn en beeft een credief van 20.000 florijnen aangevraagd ter verleening van de eerste hulp. Omtrent bet incident-Stroszmayer zie Bijvoegsel, wordt nog nader gemeld, dat keizer Franz Joseph den prelaat toevoegde>Gij wist wel niet goed wat gij deedtG$ waart niet bij zinnenGij waart ziek11 Dat de bisschop den laatsten wenk zal opvolgen en zijn ontslag zal nemen om zijn overige dagen in de eenzaam heid van een klooster door te brengen, acht men waarschijnlijk. Van 8 tot 15 September. Vlissingen. BevallenL. J. van Hemert, geb. Jansen, z. J. C. van Keulen, geb. Kuipers, d. W. C. Groen, geb. De Vries, z. H. J. P. Launsbach, geb. Tanis, d. P. A. Blankert, geb. Vercouteren, z. S. J. Hoste, geb. De Sitter, d. J. C. Ovaa, geb. Van der Poel, d. J. Steketee, geb. Dourlijn, d. N. de Nooijer, geb. Marteijn, z. M. S. Pundke, geb. Goeree, z. J. D. Voerman, geb. Slot, z. Overleden'. N. Haarzakker, wede van P. J- Straver, 73 j. J. M. van Hemert, z. 2 d. W. M. Weug, d. 6 w. Het is niet onmogelijk dat de dag van morgen een hoogst gewichtige beslissing omtrent het lot der nationale partij in Bobemen brengt. Zooals

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1888 | | pagina 1