N° 246. 130* Jaargang? 1887. Woensdag 19 October. Middelburg 18 October. Onderwijs. Kerknieuws. Verspreide berichten. Dit blad verschijnt dagelijks; met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 8/m, franco 2. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentïën 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten, enz.: van 1-7 regels ƒ1.50 iedere regel meer 0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Omnibusdienst Buitenhaven—locaalstation te Vlissingen, IIIDDELBIIRGSCHE Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon te Goes: A. A. W. Bolland, te Kminingen: F. van de» Peijl, te Zierikzee: A. C. de Mooij, te TholenW. A. van Nieuwenhuijzen en te Terneuzen: L. van Wijck. Hoofdagenten voor het Buitenland te Parijs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Dattbe Cie., John F. Jones, opvolger. In het Sociaal Weekblad bespreekt mr. Kerdijk het aan dr. Smit verleend ontBlag. Hp vestigt de aandacht op de woorden uit het verslag der lezing van den heer Smit te Goes, in de Goesche Courant opgenomen, en door den heer Mollerus in den raad te Apeldoorn voorgelezen „Het volk moet als éen man opstaan revolutie zal aan brengen wat men verlangt." De redacteur van het Sociaal Weekblad weet niet, ot de heer Smit dat gedeelte van het ver slag als juist heeft erkend, evenmin of dr. S, ont kent de woorden in kwestie of daarmee gelijk staande te hebben gesproken maar wanneer een ambtenaar in dier voege in het openbaar spreekt, dan zou mr. Kerdijk geene vrijheid vinden het hem verleende ontslag af te keuren. Om licht in deze zaak te verkrjjgen, vroegen wij aan dr. Smit Geven de woorden der Goesche Courant „Het volk moet als éen man opstaan, revolutie zal aanbrengen wat men verlangt", juist het door u gesprokene terug?" De heer Smit antwoordde: »Neen, onzin. Goes zelfde voordracht als Mid delburg." Voorloopig behoeven dus zjj, die de daad van den Apeldoornschen raad afkeuren, nog niet te wanhopen aan de medewerking van den heer Kerdijk. Zeker zal de heer Smit de gelegenheid vinden om openbaar te maken wat hij gezegd heeft en hoe dit in verband tot het geheel zjjner redevoering dient te worden begrepen. Tot zoover de Amst., D. v. IV. Onzerzijds deze opmerking^ Indertjjd heeft de heer Smit bp voorkeur op het verslag in de Goesche Crt zich beroepen, omdat dit in hoofdzaak juist was. En daarin nu lezen wjj het volgende als door hem gesproken: „Het volk moet als een eenig man opstaan en zijne rechten opeischen; of, wat wijlen minister Modderman voorspelde, zal gebeuren; en eene bloedige revolutie zal aanbrengen, wat men het volk onthoudt." Wp hebben in die woorden nooit dat vreeseljjke gevonden, wat anderen daarin zagen of tenminste zoeken. Het laatste gedeelte daarvan, juist dat deel, waarin van revolutie sprake is, is niets meer dan eene profetie, zooals wjjlen minister Modderman er eene heeft gedaan. En wat de eerste regels betreft, van geweld plegen is daarin geen sprake. Het opeischen kan langs vreedzamen weg geschieden. En wp hielden het er steeds voor dat dit de bedoeling van dr Smit was. Men heeft dus de woorden in het verslag der G. Crt. uit elkander gerukt; en met opzet het meeste licht laten vallen op het woord revolutie, zonder daarvan de juiste bedoeling weer te geven. Nu komt ons tweeërlei onverklaarbaar voor l8 dat dr Smit zelve niet reeds dadelijk, toen men begonnen is op die wijze onjuiste beschou wingen omtrent hem in de wereld te zenden, daartegen protesteerde en duidelijk zjjne bedoeling nader uiteenzette en 2e dat men van de zijde zjjner bestrijders steeds oneerljjk genoeg is ge weest om op dien onjuisten grondslag voort te redeneeren, zonder eerst nog eens goed na te zien wat er eigenljjk in het verslag stond, waarop men zich beriep. De Goesche Crt. alleen wees, maar toch eerst in haar nommer van heden, op die overdrjjving. Men kan de vaak holle theorieën van den heer Smit genoeg bestrijden zonder de eischen der eerlpkheid uit het oog te verliezen. Zeer terecht maakt de Arnh. Crt. zich vroolijk over den Btort vloed van wetsontwerpen, die door het ministerie over de kamer wordt gestort. Tachtig wetsontwerpen voor een kamer, die geen drie maanden meer te leven heeft en voor een geheel anders samen te brengen volksverte genwoordiging moet plaats maken, is zeker wel wat heel veel. Men zou bjjna vermoeden, dat men hier weder te doen had met die zoo typische Nederlandsche neiging om nog te willen regeeren na eigen dood. Op een paar ontwerpen na, die inderdaad spoed- eisehend zjjn, zou het blad dan ook de andere willen laten liggen voor de komende kamer. Men kan niet weten, hoe die nieuwe kamer over de verschillende zaken zal denken, en daarom is het de plicht der tegenwoordige wetgevers hun jers zoo mi» mogeljjk voor besliste vraag- jP|»volge stukken te stellen. Wil de regeering, gelijk men uit de zenuwachtige werkzaamheid der wetten fabriek kan opmaken, de staten-generaal drijven op dien weinig voegzamen weg, dan past het der Tweede kamer daartoe haar medewerking te ontzeggen, en der regeering onder het oog te brengen, dat wanneer de grondwet heeft beslist, dat bet volk op een andere wjjze dan tot dusver zijn wil in bestuurszaken zal doen gelden, men dien wil niet vooraf moet trachten te binden, noch te belemmeren. Yoor den algemeen bekenden ouden schipper Yerlinde van Breskens wordt weer een beroep gedaan op veler hulpvaardigheid. Wjj vestigen daarop de aandacht van allen, die voor dezen ouden, braven man sympathie gevoelen. In de najaarsvergadering der provinciale staten zullen, na onderzoek der geloofsbrieven van den heer Huvers, o. a. de volgende voorstellen van ged. staten ter tafel komen betreffende a het assureeren der aan de provincie toebehoorende stoombooten; b den onderhandschen verkoop van de stoomboot ZeeuwschVlaanderen en van een reserve stoomketel en c tot het verleenen van subsidie ter voorziening in de behoefte aan ge neeskundige hulp aan de gemeente Colpnsplaat, en ter voorziening in de behoefte aan verloskun dige hulp aan de gemeente Westkapelle. Omtrent het eerste pont stellen ged. staten voor te besluiten de stoombooten, met welke de stoombootdienst op de Wester-Schelde wordt uit geoefend, te verzekeren tegen brandschade en tegen zeegevaar. De minderheid in het college van ged. staten is van oordeel dat de provincie zelve het risico kan en moet bljjven dragen. De provincie is ten deze niet met een particulieren ondernemer gelijk te stellen. Terwijl de particulier veelal roekeloos zou handelen door een zoo aanzienlijk kapitaal onverzekerd aan de baren toe te vertrouwen, daar verlies voor hem ondergang van zjjn bedrjjf zou zijn, kan dit niet gezegd worden ten aanzien van de provincie, welke in staat ia een nieuwe boot te doen bouwen, wanneer zij er onverhoopt een mocht verliezen. De kosten van verzekering hoewel percentsgewijze zeer verminderd blijven toch een aanzienlijk bedrag uitmaken 3.600 a 4.500), terwjjl hoogstwaarschijnlijk toch altijd een deel (V.) eener eventueele schade voor reke ning der provincie zal blijven. De meerderheid echter acht het door de voor zichtigheid geboden, liever jaarlijks met een betrekkelijk gering bedrag de exploitatiekosten te verhoogen en daardoor tegen groote rampen de provincie te beveiligen, dan met een zoo aan zienlijk kapitaal (het materieel vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 180.000) geheel voor eigen risico te varen. Omtrent punt c, verkoop van materieel stoom bootdienst op de Wester-Schelde, stellen ged. staten voor het stoomschip ZeeuwschVlaanderen met machine, ketel en inventaris, alsmede den reserveketel onder 1s hands te verkoopen. „De voedingseommissie van het garnizoen te Middelburg heelt, naar wjj vernemen, aan den minister van oorlog reeds een plan ingezonden tot oprichting eener militaire slachterij voor het garnizoen te Middelburg en te Vlissingen. Er wordt o. a. in voorgesteld, om eene inrichting er voor te laten bouwen, daar de gemeente Middel burg er geen gebouw voor beschikbaar heeft. Het vleesch zou den militairen niet of zeer weinig meer kosten dan in den regel bij aanneming het geval is. (N. B Crt.) De tweede luitenant De Vries van het 4ë batal jon 3e regiment infanterie te Vlissingen, gedeta- ceerd te Terneuzen, keert op 1 November a. van zjjn detacheering in zjjn garnizoen terug. De opzichter van fortificatiën 3e klasse, de heer K. van Zaane te Terneuzen, is bevorderd tot opzichter 2e klasse bjj dezen tak van dienst. Benoemd tot landmeter 3e kl. J. K. Crucq te Zaandam, thans 4e kl. Men meldt dat de graaf van Parjjs de volgende week Nederland bezoeken zal en er acht dagen bljjven. De ex-keizerin Eugenie wordt tegen November weer te Amsterdam verwacht om zich onder behandeling van dr. Mezger te stellen. Omtrent dit punt hebben ged. staten de vol gende mededeeling aan de provinciale staten gedaant Nwfec aanleiding van den door u uitgesproken wensch, dat door ons (in afwachting dat de con cessionaris van den stoomtramweg door het ge meentebestuur van Vlissingen tot aanleg en exploitatie van eene lijn naar de ponton zal worden verplicht) pogingen zouden worden aan gewend ter verkrijging van een geschikt middel van vervoer tusschen de aanlegplaats der provin ciale stoombooten en het locaalstation teVlisaingen, hebben wij allereerst tot dat gemeentebestuur de vraag gericht of er uitzicht bestaat dat en wanneer de genoemde concessionaris zal verplicht worden den stoomtramweg tot de buitenhaven door te trekken. Tevens vroegen wjj voorlichting van dat college omtrent de meest geschikte wjjze, op welke aan den door u uitgesproken wensch uitvoering zou te geven zjjn. Burgemeester en wethouders antwoordden, overtuigd te zijn dat de gemeenteraad zou voort gaan, even als tot nutoe, van jaar tot jaar uitstel te verleenen voor de bedoelde doortrekking, zoo lang aanleg en exploitatie van die verlenging bljjkbaar niet dan verlies voor den stoomtramweg zouden opleveren. Met het oog op het bij uwe beraadslagingen genoemde getal van 18 personen, dat somtjjds tegelijk zou moeten vervoerd worden, ontraadden burgemeester en wethouders het inrichten van een wagendienst, doch gaven in overweging pogingen aan te wenden om met de directie van den havenstoombootdienst eene overeenkomst te treffen voor een passend vervoer en behoorlijke correspondentie tusschen de groote schutsluis en de keersluis. Na ontvangst van dit schrijven deden wjj door den directeur van den stoombootdienst onderhan delingen openen achtereenvolgens met twee te Vlissingen gevestigde huurkoetsiers. De daarop ontvangen aanbiedingen kwamen ons ten eenenmale onaannemelijk voor. De een vroeg 4 per dag voor 5 en 3 per dag voor 3 enkele ritten, aanvankelijk met eene vigelante en later wan neer het vervoer voldoende mocht bljjken met een omnibus; de vracht 0.10 per persoon en 0.10 voor een koffer) moest hem bovendien ten goede komen. De andere vroeg 1 per enkelen rit met eene ruime vigelante met 2 paarden, terwijl de vracht ten voordeele der provincie zou komenwanneer de provincie een omnibus voor 12 a, 16 personen aanschafte zou hij de bespanning voor hetzelfde tarief leveren. Een dezer gegadigden verklaarde zeer weinig vervoer te verwachten op grond van dagelijksche ervaring. Eene voor rekening van het hotel du Commerce rijdende vigelante vervoert hoogst zelden andere reizigers. Ook de voor rekening van het Grand hotel rijdende wagen levert niet dan verlies. Een proef, dezen zomer genomen om reizigers, die per Telegraaf aankwamen, naar de stad te ver voeren, mislukte volkomen. Ondanks deze weinig aanmoedigende verklarin gen meende de directeur nog eene poging te moeten aanwenden door de openbare mededin ging in te roepen. Na oproeping in eenige nieuwsbladen deden zich 4 gegadigden voor, die echter zoo uiteenloopende voorwaarden stelden, dat vergeljjking niet mogelijk was. Dientenge volge werd een leiddraad vastgesteld, welke de hoofdvoorwaarden bevatte voor een te sluiten overeenkomst. Op die voorwaarden werden de vier gegadigden uitgenoodigd andermaal in te sehrjjven. De volgende voorwaarden werden als leiddraad bij de inschrijving gesteld lo het voertuig moet een omnibus voor minstens 8 personen zjjn en met éen of zoo noodig met twee paarden bespannen worden 2o de rit zal in 8 minuten moeten volbracht worden 3o dagelijks zullen 4 ritten gemaakt worden 4o de dienstregeling wordt door gedeputeerde staten vastgesteld 5o de vracht van passagiers ad ƒ0.10 per persoon met 5 kilo bagage vrij, komt ten bate van den ondernemer; bagage bove de 10 kilogram behoeft niet vervoerd te worden 6o de overeenkomst loopt voor éen jaar. Tevens moest opgegeven worden hoeveel voor eiken rit boven het minimum van 4 in rekening zal worden gebracht. Op deze voorwaarden werden slechts twee in- schrjjvingsbiljetten ingeleverd. De eene gegadigde eischte 1094 en 0.75 voor eiken rit boven de 4de andere vroeg 800 en 0.60 voor eiken rit boven de 4. Kitten boven het gestelde minimum van 4 zullen noodig zjjn lo. in den zomer bjj de tegen woordige dienstregeling van spoorweg en stoom boot j 2o. overigens, soodra de vertrekuren in nadeeligen zin eene wijziging ondergaan of minder treinen dan tegenwoordig aan het havenstation aankomen of van daar vertrekken. He,t minimum van 800 kan dan nog met een of meer veel vouden van 0.75 per dag worden vermeerderd- Voor die som heeft men dan een omnibus waar mede althanB 8 personen kunnen vervoerd worden. Bepaalt de aannemer zich tot het minimum, dan zal de 9e passagier te voet het traject moeten afleggen. Bjj slecht weer of vertraagde aankomst van spoortrein of stoomboot zullen allicht een of meer passagiers voor wie geen plaats is zich zeer teleurgesteld gevoelen. Bij goed weer en wanneer er geen haast is, zal slechts bij uitzondering van een of meer der 8 zitplaatsen gebruik worden gemaakt. Het resultaat van onze pogingen achten wjj dan ook niet bevredigendwjj vinden althans geen vrijheid öm u voor te stellen op dien voet een overeenkomst aan te gaan. Benoemd tot leeraar in het teekellen aan de burgeravondschool te Vlissingen, de heer F. Hondius van Middelburg. Te Cortgene bracht de collecte voor de scholen met den bijbel 85.64 op. Tot hulponderwijzer aan de Christelijke school te Zaamslag (hooid de heer de Rijke), op eene bezoldiging van ƒ400 'ajaars, is benoemd de heer F. Boon aldaar. Nadat in 1883 het schoollokaal te Burgh vol gens de eischen der nieuwe wet was ingericht, is het in den laatsten tijd gebleken te klein te zijn om het steeds vermeerderende aantal leer lingen te bevatten. Het is daarom, dat door den gemeenteraad aldaar besloten is nog een lokaal aan het tegenwoordige te bonwen. Dr. Hoedemaker, hoogleeraar aan de vrije universiteit, is op zijn verzoek als zoodanig eer vol ontslagen tegen 1 Jan. 1888, onder dankbe tuiging voor bewezen diensten. Bij de Christ, ger. gemeente te Zaamslag is tot voorganger gekozen de heer H. J. Kouwen- hoven te Schoonebeek. Met hem stonden op b8t, door den kerkeraad opgemaakte drietal de heeren P. Biesterveld te Gorkum en A. den Hartogh te Geesteren. Het gisteren van Riga met eene lading balken alhier aangekomen Nederl. driemastschooner- schip Margarethagez. A. G. Visser, vertrok van genoemde haven op den 23 Sept. jl., maar was« tengevolge van zwaar stormweder, genoodzaakt op 24 Sept. weder daarheen terug te keeren. Op den 27 Sept. werd de reis opnieuw aanvaardj de wind was na eenige dagen echter zeer ongun stig, in de laatste dagen draaide hjj, maar was dan zóo sterk, dat het schip veel te doorstaan had, De op de werf van de M" de Schelde voor den provincialen dienst op de Wester Schelde nieuw gebouwde raderstoomboot Walcheren is thans in dienst gesteld en maakte gisteren hare eerste reis om 2 uur 45 min. 's namiddags naar Terneuzen. Het schip wordt, evenals de andere stoombooten, zoowel voor den dienst op Terneuzen als voor dien op Breskens gebezigd. Een Goesche correspondent van zeker Zesuwsöh orgaan geeft een reprimande aan de vereeniging Het Nederlandsch iooneel over de keuze van een stuk, Een 'pikante roman, verleden week in Goes opgevoerd door het Rotterdamsche tooneel- gezelsohap, onder directie van den heer Faassen. Die vereeniging moest, volgens dezen wjjzen berichtgever, verstandiger wezen in de keuze der stukken. De berichtgever verwart schromeljjk twee ge zelschappen, die met elkaar niet kunnen vergele ken worden, en weet niet eens dat de vereeniging Het Nederlandsch tooneelgevestigd te Amsterdam, reeds sedert jaren Zeeland niet meer bezoekt. En toch deelt hij wijze lessen uit. Uit verschillende deelen van onze provincie krjjgen wij berichten dat bij den storm, in den nacht van Zaterdag op Zondag, hoornen zijn be schadigd, terwijl het denzelfden nacht flink gevroren heelt, zóo dat in de drinkbakken van het vee ijs lag. Van een vrachtrijder te Goes is de vorige week een paard door bet vuur ouder het rjjden doodgevallen; en gisteren overkwam hem hetzelfde ongeluk met zjjne tweede beest, De aanvoer van suikerbieten aap het station ty

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1887 | | pagina 1