N° 145. 130® Jaargang: 1887. Donderdag 23 Juni. Dr i Knijper in lel Verspreide Berichten. BEKENDMAKINGEN. Middelburg 22 Juni. Kerknieuws, Dit blad verschijnt dagelijks; met uitzondering van Zon- en Feestdagen: Prijs per 8/m, franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent: Advertentïën 20 Cent pér regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten, enz.: van 1-7 regels ƒ1.80 iedere regel meer f 0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte: Bij deze courant behoort een BIJVOEGSEL. JA ARMABKT, MIDDELBURGSCHE COURANT. Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon te Gees: A. A. W. Bolland, te Kruiningeh: F. van deb Peul, te Zierikzee: A. C. de Mooij, te TholenW. A. van Niexjwenhtjuzen. Hoofdagenten voor het Buitenlandte Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publieité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger De burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat de jaarmarkt in die gemeente, zoo geen buitengewone omstandigheden zulks ver hinderen, dit jaar zal aanvangen den 25 J uli en eindigen den 6 Augustus daaraanvolgende, terwijl de loting van standplaatsen zal geschieden Maan dag den 18 Juli te voren, des voormiddags te 10 uren, waartoe de belanghebbenden zich vóór dien tijd bij den marktmeester zullen moeten aanmelden. Aan straatmuzikanten zal eerst Maandag den 1 Augustus vergunuing gegeven worden tot uit oefening van hun bedrijf. Middelburg, den 21 Juni 1887. De burgemeester en wethouders voornoemd, SCHORER. De secretaris, A. DE VULDER VAN NOORDEN. Te zelden is het ons Zeeuwen gegeven dien leider van eene kerkelijke en staatkundige partij in ons land van aangezicht tot aange zicht te zien en zijne stellingen te hooren verkondigen, dat wij dit feit met stilzwijgen zouden voorbijgaan. Zijn optreden is een gebeurtenis, waaraan, naar ons gevoelen, evenwel ditmaal niet die belangstelling is geschonken, welke jaren vroeger daaraan zou zijn te beurt gevallen. Dit reeds kenschetst den tegenwoordigen toestand. Dr Kuijper trad de vorige week op „niet in de bediening des Woords maar als inleider van de zevende jaarvergadering" der Vrije universiteit; en wie de geschiedenis van deze hoogeschool slechts eenigszins kent; wie op het gebied der hedendaagsche kerkhistorie geen vreemdeling is, begrijpt ten volle, waaraan het verschijnsel, dat wij aanstipten, is toe te schrijven. Wanneer men van de hoorders, die in groot aantal de Schuttershofzaal vulden, terwijl daarbuiten nog zoovele andere gezeten waren, afneemt hen, die uit louter nieuwsgierigheid kwamen hooren; dan nog niet meerekent degenen die met hem de beweging leiden en besturendan resten er nog vele aanhangers van de partij der afscheidingmaar misten wij daarentegen anderen, die vroeger wel degelijk zich schaarden aan zijne zijde, waar het gold voor „de eere Gods" op te komen. Wij, die op dat punt onzijdig zijn, kunnen met onpartijdigen blik dit verschijnsel waar nemen, voor zoover dit zijn invloed in de kerk alleen doet geldenmaar het heeft toch voor ons groote waarde, wanneer wij uit het oog punt van staatsbelang de kwestie beschouwen. En juist uit dat gezichtspunt wenschen wij even een blik te slaan op dr Kuijper's optreden in het Schuttershof en op het door hem gesprokene. Met belangstelling hebben wij van begin tot het einde zijn betoog gevolgd; en daarna gelezen. Bij die lezing werden wij versterkt in de meening, dat hij, om vooral niet mis verstaan te worden, goed deed met het gesproken woord te laten drukken, maar tevens in de overtuiging, Woensdagavond onder het hooren opgevat, dat een groot deel van zijn auditorium hem in zijn betoog niet heeft kunnen volgen. Wij laten aan dr Kuijper de beslissing over, in hoever dit pleit voor of tegen hemzelven, dan wel voor of tegen zijn hoorders. Onder de laatsten waren zeer velen die, door hun eenvoud des harten, dr Kuijper zeer wel gevallig zullen zijn als volgelingen, maar die hij teleurstelde, omdat zij iets geheel anders van hem hadden verwacht; iets wat niet, zooals nu het geval was, ging boven hunne Jjevattiaij} wat zij voelen en tasten konden en wat hun voedsel gaf tot versterking van hun geloof. Dat is een kwestie tus3chen hem, en hen maar voor ons rijst ae ernstige vraag of daarin, niet juist een groot gevaar schuilt; en of wij van ons standpunt niet het recht hebben op dit verschijnsel ten volle het licht te laten vallen tot waarschuwing van velen. Over tweeërlei vaderland heeft dr Kuijper gesproken, en hij stelde, van zijn standpunt zeer verklaarbaar, het hemelsche verre boven het aardsche. Wij bekommeren ons daarom niet, zoolang men daarbij slechts niet een krijgstoon doe hooren. Doch ook daaraan ontbrak het niet. Nu eens heette het„Als het op het uiterste gaat, moet zonder zweem van aarzeling het aardsche vaderland verzaakt om niet het hemelsche prijs te geven." Dan weer werd herinnerd aan de bekende woorden „Ik ben niet gekomen om vrede op aarde te brengen, maar het zwaard; of: „Ik ben gekomen om vuur op de aarde te werpen en wat wil ik, indien het aireede brandt 1" Deze woorden, die, toen ze werden gesproken eenvoudig een profetie bevatten, welke getuig den van menschenkennis, bij hem die ze sprak, omdat hij zeer goed begreep dat men zijn woord van liefde niet begrijpen zou, zelfs nog niet eeuwen daarna, worden by voorkeur ge kozen door hen, die in drijven en strijd hun kracht zoeken. En welk gevaarlijk wapen geeft men daardoor hun in de hand, die tot onderscheiden niet in staat zijnBij zulke zaken toch mag geen misverstand plaats hebben. En waar nu een leider als dr. Kuyper niet begrepen wordt door het gros van hen, die hem in zijne tegenwoordige beweging volgen, dreigt tweeërlei gevaar in de eerste plaats dat de volgelingen niet weten en begrijpen waar hun leidsman, vaak ondanks zichzelven, hen voeren zal, en in de tweede plaats dat die aanhangers, in hun ijver, geprikkeld door woorden, waarvan zij den klank slechts hooren maar den zin niet begrijpen, verder zullen gaan dan hun leidsman zelf wenscht. De wereldgeschiedenis is het wereldgericht maar wij willen daaruit slechts éen greep doen en wijzen op hetgeen dr. Knijper zelf aanhaalt als voorbeeldde geschiedenis der wederdoopers. Er was zoo machtig veel dat bekoorde in hun standpunt schrijft byIn een hoekske met een boekske was hun zoet mijmerende gedachte. En die gedachte maakte ten slotte plaats voor een optreden met vuur en zwaard. Nu weet dr Kuyper daarvoor wel een ver klaring te geven, door te beweren dat die Doopers een verkeerd standpunt innamenen nooit met een JerusalemJerusalem op de lippen om hun vaderland hebben geweend zij zijn toch ook begonnen met de gedachte het goede voor te hebbenmaar de omstan digheden werden hun te machtig. En duizenden voorbeelden, waaronder ook in ons eigen land op dit oogenblik, zijn er om te bewijzen dat, waar de Religie in 't spel is, de hartstochten niet in bedwang zijn te houden en de stroom daarvan vaak in eene verkeerde bedding loopt. Voor dr. Kuyper is het moderaat en irenisch gebeuzel van de Toleranten aller eeuwendat voor dit leven de kerk ondergeschikt moet zijn aan de vaderlandsche eenheid, een ergernis. Alles wat wij staat, maatschappij, kunst, we tenschap noemen, moet buigen voor de „ware, Christelijk gereformeerde religie, gelijk zij in den lande gepredikt werd en in de synode van Dordrecht bevestigd was". En daarom verheugt het ons dat wij zoo- velen misten onder zijn gehoor, die hem blijkbaar thans den rug hebben toegekeerd, omdat zij het gevaarlijke van zijn drijven inzien. Men kan, om aan de behoeften van het hart te voldoen, de leerstellingen van een kerk toegedaan zijn, zich hechten aan een geloof, zonder daarom het goede beginsel uit het oog te verliezen, dat de staat zich daar buiten houde en de stelling van Frederik den Groote huldigen, dat ieder mag trachten zalig te wor den op zijne manier. Het ideaal van een wereldburgerschap is, volgens dr Kuyper, door God in gijn toorn vpkv/deze aarde verbannen; en naar het Èeuwig vaderland verwezen. Er zijn er die met dat idee nog dwepen; en zich voorstellen dat men trots de scheiding in landen en vol keren, trots verschil in meening de humaniteit kan betrachten, en alzoo reeds hier aan dat idéé vorm en leven geven kan. Maar op dat ruimere standpunt plaatst dr Kuyper zich liefst niet. En verkeerd zou het zijn dit verschijnsel met schouderophalen te bejegenen. Een wind van reactie heeft gewaaid en hij waait nog. Maar gelukkig ziet men meer en meer het onheil in, dat hij kan stichten; en daarom verblijden wij ons in hetgeen wij bij het optreden van dr. Kuyper in het Schuttershof opmerkten te meer, omdat wij daarin een vernieuwd bewijs zagen dat er aaneensluiting ontstaat om het ernstig gevaar te keeren, hetwelk uit zijn drijven kan voortkomen, met of zonder zijn schuldwant het wtfs of wij verleden Woensdagavond de echo hoorden van hetgeen een bekend politicus nog niet lang geleden sprak over het ten verderve voeren van het vaderland. De verkiezingen voor de tweede kamer hebben in Augustus a. niet op den tweeden maar op den laatsten Dinsdag plaats, d. i. 30 Aug. Dit tot verbetering van het gisteren in ons hoofdartikel meegedeelde. Het Volksblad, orgaan van Volksonderwijs, be treurt de beslissing van de Tweede kamer over art. 194 vooral, omdat haar votum in zedelijken zis> Aaan dat artikel een gevoeligen knak heeft toegebracht. De openbare school, zooals zy krach tens de wetten van 1857 en 1878 in Nederland bestaat, heeft den 6en dezer maand in de Tweede kamer eene moreele nederlaag geleden. Wat hare vijanden, zelfs toen zy in de kamer de meerderheid hadden, ware het dan ook slechts met éene stem) niet hebben bereikt, zy hebben het verkregen, nu zy te zamen zeven stemmen minder tellen dan de ïschoolparty"een afkeurend votum over de openbare schoolDe zeven liberalen, die hun de zege verschaften, ontkennen deze beteekenis van het votum maar het is een betreurenswaardige verblinding, dat zy niet hebben ingezien, dat de moreele beteekenis van het votum geene andere zou kunnen zijn dan die, welke de vijanden der openbare school daaraan hechten. Niet de onder wijsregeling, zooals zij sedert 30 jaren in de hoofdtrekken ongewyzigd in Nederland gegolden heeft, is door het votum getroffen, maar het fundament waarop de openbare school rust. Dat fundament is, dat overal een onderwijs ver- krygbaar is, waarbij ieders godsdienstige gevoelens worden geëerbiedigd en dat fundament, hetwelk een der grondrechten is des volks, omdat het de erkentenis inhoudt der vrijheid van geweten, behoort, zoolang er eene grondwet is, welke de volksrechten tegen elke aanranding waarborgt, in die grondwet vast te staan. Waarlijk, de tijden zijn er niet naar, achryft het Vollcsbl., om duur gekochte vrijheden prys te geven aan de afwisselende kansen van den strijd tusschen de oude en de nieuwe levens beschouwing, waarvan het thans levend geslacht niet slechts getuige is, maar dien ieder onzer min of meer gedwongen wordt mede te strijden. Het is geen gebrek aan vertrouwen in zjjne beginselen, als men de vrij heden van godsdienst en geweten beveiligen wil tegen de aanslagen van hen, die de denkbeelden van vroeger eeuwen niet slechts nog van toepassing achten in onzen tyd, maar die ook niet verzuimen- zouden daarmede de proef te nemen, indien hun er de macht, hoe tydelyk ook, toe gegeven werd. In Nederland is eene onderwijswet, gelyk er thans eene in België van kracht is, met art. 194 der grondwet niet mogelyk, maar zij zou dit worden als het artikel zooals het thans gewijzigd is, in de grondwet werd opgenomen. De raad der gemeente Goes zal a. s. Vrijdag des namiddags te 2 uren, eene openbare vergade ring houden, waarin de volgende punten zullen worden behandeldopmerkingen van ged. staten omtrent het reglement voor de vereeniging van werklieden, met voorstel van burg. en weth, ontwerp-reglement van orde voor de vergaderingen van den gemeenteraad; reclame van P. van ELve tegen zynen aanslag in den H. O.verantwoor ding van de kosten der openbare gezondheids- 1 commissie oppr 1886; begrooting van idem voor 1888benoeming van een stembureau voor de verkiezing van leden van den raad in Juli a. s., voorstel van burg. en weth. tot het doen van uitgaven boven" het bedrag dsv begrooting (intressen van de gevestigde schuld.); idem tot het verleenen van een crediet voor de kosten van onderzoek der mogelijkheid van de oprichting eener schietbaan; staten van oninbare posten en restanten van den H. O. en de belasting op de honden over 1885 en 1886. Op het veertiende Zuider zendingsfeest, den lSen Juli op de hofstede Valckeslot bij Goes te houden, zuüen als sprekers optreden de heeren: dr F. van Gheel Gildemeester te 's Gravenhage, openingsredeC. A. H. van Bart te Breda, over Johannes 14. De mededeeling en Inwoning des GeestesP. Biesterveld te Gorinchem, over De grootheid vau den dag der hleine dingen C. Geel te Amsterdam, over De Inwendige zending in de achterbuurten; W. L. Jens te Utrecht, over De Hoilandsche Zending op Nieuw - GuineaH. G.de Jonge te Dordrecht, over Het werk der zending de dure roeping der Christelijke kerkC. B. Oorthuis te Katwijk, over Het anker der hoop% J. Ossewaarde te Sluis, over Om niet ontvangen om niet geven; H. Pierson te Zetten, over Het getuigenis, dat van de Heldringgestichten uitgaat; H. J. L. Poort te Hendrik Ido Ambacht, over De inwendige zending en het Socialisme; P. van Wijk Jr te Rotterdam, die een o verzicht geven zal over de zending in onze koloniën, en Is. Montagne te Vlissingen, slotrede. Te Goes is het broody twee cent per kil» opgeslagen. Onder de Zuid-Bevelandsche boerenarbeiders zoo schrjjft men ons gaat de gemeente Nisse door voor een der beste dorpen, wat werk zaamheden en dus ook verdiensten betreft. Toch loopen deze maand daar menschen zonder werk en hebben anderen de helft van de week insgelijks niets omhanden. Een oude van dagen verzekerde ons nooit beleefd te hebben dat in dien tyd van het jaar arbeiders werkeloos waren. Men kan hieruit eenigszins nagaan hoe het in dichter- bevolkte gemeenten met den arbeidersstand ge schapen staat. Tot recht verstand dient hier echter nog bijgevoegd te worden, dat de werkeloozen uit zoogenaamde losse arbeiders bestaan de vaste arbeiders, meestal de bekwaamste, vinden by goed weder geregeld werk, ook voor hunne vrouwen. De gouvernements koffieoogst op Java wordt thans voor dit jaar geraamd op 412.740 pikols» Twee huzaren liepen op Kerstdag des avonds in den Bosch over straat. De een sloeg ruiten in de ander stapte naast hem voort. Tegen eerst genoemde werd een vervolging ingesteld en de tweede als getuige gehoordHij verklaarde onder eede niets bespeurd te hebben van het voorgeval* lene, niettegenstaande andere getuigen verklaarden, dat hij vlak naast zijn kameraad liep. Hij werd door den krygsraad wegens meineed veroordeeld tot twee jaren gevangenisstraf met den gewonen aanhang. Het hoog militair gerechtshof heeft hera echter vrijgesproken, de mogelijkheid aannemende» dat de huzaar zóó dronken was geweest dat hy inderdaad niets van het stukslaan van ruiten had bemerkt en dus geen valschen eed had afgelegd4 Een aangename buurtschap, die menigeen ongeloofelyk zal voorkomen, maar toch waar is vindt men te Pernis, waar de gemeentemestvaalt zich bevindt op nauwelyks 10 meter afstands van de bebouwde kom der gemeente. Naar men verneemt zullen deze week tnsgc Persico en signor Gualdi zich naar Ierland bege ven met een byzondere pauselyke boodschap aan de Iersche bisschoppen. De arrestatie van den rijksdagafgevaardigde Kracker te Berlijn wordt in verband gebracht) met de inhechtenisneming van den Breslauet student, onlangs gemeld. In Breslau zijn verschei dene socialisten gearresteerd. Naar aanleiding van loopende geruchten over het voornemen der Italiaansche regeering om de pauselyke garantiewet te wijzigen, ver klaarde CriBpi, de minister van binnenlandsohe zaken, aan den correspondent der Frankf. Ztg dat dit gerucht van allen grond ontbloot is en de regeering aan geen hervorming der garantiewet denkt. Een ontploffing vond Maandag plaats in een spoorwegtunnel, nabjj Beaurières, in bet depart^

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1887 | | pagina 1