N°. 108. 130e Jaargang. r 1887. Maandag 9 Mei. gtmt fcrodmn, Breskens-Maldeghem, BIJ DE OPENING VAN DEN STOOMTBAM-DIENST tram Breskeos-laldeghem. VAN DB OP 7 IMIEI 1887- Zwijg nu stemme, die uw klagen zelfs tot dreigen klimmen deed dat men 't schoon gewest van Vlaandren zoo meedoogenloos vergeet. Laat veeleer een loflied schallen nu uw wenschen zijn verhoord, en de stoomtram langs uw dorpen vroolijk raatlend grenswaarts spoort. Wil een danktoon er in vlechten voor volharding en voor strijd, door een tal van kloeke mannen aan uw welvaart toegewijd. Reeds uw wegen zijn verbeterd, en langs geplaveide baan brengt gij blijder dan voor dezen in de schuur uw' oogsten aan. Meer gemeenschap liet zich wachten tot ge die, na lang geduld, moge zij tot welvaart strekken! door de stoomtram ziet vervuld. Vriendelijk wuift de stoom u tegen klinglend noodt de bel„tree in en doorrent ge Vlaandrens beemden in een opgeruimden zin. Nederland staat voor u open, 't wacht de schatten van uw land vrijheid, vriendschap en verlichting reiken u om strijd de hand. Rol' de Scheldestroom haar golven forsch en stout langs dijk en kust, toch blijft, bij der tijden wisling, 'thart zich de oude trouw bewust. Laat de vlaggen vroolijk zwieren, want 't is feest op Vlaandrens grond; aller wenschen en verlangen, zijn vervuld op dezen stond. Ziet, daar snelt de stoomtram voorwaarts, 'tluid „hoera!" doortrilt de lucht met een }?heil zij Vlaandrens zonen, 't zij in dorpen of gehucht A. BIJVOEGSEL 1UIDDELBURGSCHE COURANT. OPENING Particuliere corresjpon clentie De groote ea gewichtige dag is eindeljjk aan gebroken en nog een kleine wijle en het stoompaard zal Zeeuwsch-Vlaanderens Westelijk deel door kruisen om deze streek te vereenigen met het Belgisch spoorwegnet. Gelijk de natuur in dit jaargetijde verjongt en nieuw leven schept om zich heen, zoo ook hopen wij, dat een nieuwe handelsweg geopend en welvaart en vooruitgang in onze landouwen mogen gezien worden. Zooals licht te bevroeden is, werd deze dag door velen met reikhalzeud verlangen tegemoet gezien, en het beate bewijs daarvoor is wel, dat de gemeenten, die aan de tramlijn gelegen zijn, in feestgewaad zijn gedost en commissiën gezorgd hebben dat, iederdie wil, kan feestvieren en zijn vreugde aan den dag leggen over eene gebeurtenis, die van zooveel belang is voor onze streek. Want ontegenzeggelijk is de tram een levenskwestie voor ons kanton. Eene opmerking ga vooraf, en een en ander vinde hier zijn plaats, alvorens tot de beschrijving der feestelijkheden, aan de opening van de tram verbonden, over te gaan. Om groote dingen te ondernemen behoort men moed en energie te bezitten, en om zaken van gewicht uit te voeren, diene men een groote mate van wilskracht en volharding aan den dag te leggen; 't is zaak te weten, wat men wil, en een ijzeren wil is noodig om telkens, wanneer zich bezwaren voordoen, de kracht te hebben om die op te heffen. Die energie, dien kloeken moed, dien krachtigen wil en die volharding vonden we bij dhr. Gerritsen, den man, aan wien we in de eerste plaats ons nieuw vervoermiddel te danken hebben. „De Plannen" zegt Sildebrand, „varen bij ons te lande nog met de trekschuit; de lijn breekt wel zesmaal, eer zij hare bestemming bereiken." Dhr. Gerritsen toch was de man, die het initiatief nam en die, ook toen nog geen sprake was van en geen uitzicht bestond op het gelukken zijner pogingen, met toewijding en met inspanning van alle hem ten dienste staande krachten arbeidde aan het tot stand komen van de tram, waarvan we de inwijding en opening thans feestelijk vieren. Even als ieder, die iets grootsch op touw zet, had ook hij te kampen met tegenwerking, voor oordeel en kleingeestigheid en zeker 't meest nog met „die heeren", van wien De Génestet zoo geestig zeide, dat ze „eeuwig jeremiëeren, altijd lamenteeren, en 't weinig goeds negeeren". En zonder nu te kort te doen aan alles, wat door de overige heeren commissarissen in 't belang van de tram gedaan is, iets, wat we met waar deering en dankbaarheid erkennenis en blijtt toch de heer Gerritsen de eerste, aan wien we de tram te danken hebben, maar dient ook na hem een woord van welverdiende hulde gebracht te worden aan den heer H. G. Hammacher, die hem zoo wakker ter zij stonden met hart en ziel de belangen van de tram behartigde. Niemand zal ons echter euvel duiden dat wij ook bij deze gewichtige gebeurtenis een viertal mannen herdenken, die in hooger college hun krachtigen steun verleenden. Onze gewezen commissaris des konings jhr Van Karnebeek, onze oud-afgevaardigden der Tweede kamer, mr L, W. C. Keuchenius en voor al mr P. C. 't Hooft hebben in deze belangrijke kwestie aanspraak op onze erkentelijkheid. Maar niet minder zij ook herdacht de heer Ph. W. van der Sleijden, lid der Tweede kamer, die destijds door zijn bekend amendement, ons den steun der vertegenwoordiging wist te verzekeren. „Eindelijk komen ze er toch" zegt Sildebrand verder. En zoo is 't ook hier. De lijn ligt er en de tocht van Breskens naar Maldeghem op heden, den 7en van Meimaand, is een ware zege tocht De tramlijn Breskens—Maldeghem is de eerste 'internationale met België. In ons vaderland is moeilijk een tweede lijn aan te wijzen, die aldus is aangelegd en zóo in alle opzichten aan de vereischten en verwachtingen belooft te beantwoorden. Het veldspoor (systeem Vignola) is gelegd op een ballastbed van 30 cM. rivierzand, in de om streken van Nijmegen gebaggerd. Het Btraatspoor (systeem Demerbe), getuigt van degelijkheid. In de gemeente Breskens is een wissel van ongeveer 125 M. lengte; we vinden er eveneens een zooge naamd doodapoor en een kraanspoor, waarop een drietons stoomkraan wordt geplaatst om zware goederen te laden en te lossen. In alle dorpen, waar de lijn door loopt, treffen we wissels en doodspoor aan. Aan de Draaibrug vinden we een waar spoor wegnet, waar 16 wissels de gelegenheid geven om met alle treinen te rangeeren, die van ver schillende richtingen op dit emplacement elkaar moeten kruisen. De werkwinkel aan de Draaibrug is zoo flink ingericht en van machinerieën voorzien, (we ko men er straks op terug) dat andere tram-maat schappijen er van moeten watertanden. Het verdient ook opmerking, dat de woningen voor de beambten en de douanenwaehthuisjes te Eede, te Stroobrugge en te Maldeghem gereed zijn vóór de exploitatie der lijn. Zou dit laatste ook te wijten zijn aan onze geïsoleerde ligging; immers aan de eene zijde de Schelde en aan den anderen kant de grens met haar invoerrech ten Ook de telephoongeleiding is bijna voltooid. Wel worden de genoodigden, die deel zullen nemen aan de feestelijke opening, te Breskens in de open lacht ontvangen wegens plaatsgebrek tot het bouwen van een station, maar toch mag niet onvermeld blijven, dat de remise, met nacht verblijf voor den machinist, in gereedheid is. Te bejammeren is het voorzeker, dat het een groote moeilijkheid oplevert, voldoend en goed water te vinden, doch onder toezicht van een energiek ingenieur als de heer Schotel, die tevens bekend staat als een specialiteit op 't gebied van waterleidingen, mag de gegronde hoop gekoesterd worden, dat in vervolg van tijd ook hierin zal worden voorzien. We willen nu een kijkje nemen op het terrein aan de Draaibrug, waar we vooreerst 1 woningen aantreffen met het front gekeerd naar den straat weg, die van daar naar Aardenburg leidt. Deze woningen, voorzien van een stukje tuingrond, dienen tot huisvesting van den chef-machinist en den hoofd-conducteur, alsmede voor ander gehuwd dienstdoend personeel. Verder valt ons in 't oog een net afgewerkt wachthuisje ten dienste der reizigers en voort gaande ontmoeten we op een hooge stellage een reservoir, zijnde een ijzeren bak, van waar het water naar de machine wordt geleid. Thans komen we aan de kolossale gebouwen, die, onder éen dak, 't licht van boven ontvan gende, de wagenloodsen, de magazijnen, smederij en machinekamer uitmaken. De remise is in 5 afdeelingen verdeeld. Wanneer we, aan de zijde van den hoofdingang binnen gaande, de hoofdafdeeling kiezen, ontmoeten we een flink ingerichten werkwinkel. Deze is zeker een der schoonste van de tram-maatschappijen in Nederland. Verschillende machines voor metaal bewerking vinden we hier bijeen. Onder meer noemen we een wielen draaibank, ean Eogelsehe kunstdraaibank, een schaaf- en boormachine of boorbank, een slijpsteen, een ventilateur om het smidsvuur van wind te voorzien, vervolgens een locomobile van zes paardenkracht om een en ander in beweging te brengen. Voorts vinden we er een werkbank, rek- of lichtbokken, waar mede de locomotieven van de wielen worden genomen om de noodige reparatiën te ondergaan; een werkkuil, almede de gelegenheid gevende om onder de locomotieven te knnne n werken; een hydraulische pers om de wielen op de assen en krukpennen in te persen enz. Ook mogen we niet met stilzwijgen voorbijgaan de loopkraan, die door éen man kan bediend worden. Het geheel is van de beste constructie en munt uit door degelijkheid van bewerking. Al deze machines zijn geleverd door de machine fabriek Breda, voorheen firma Backer en Iitieb. De beide afdeelingen links en rechts van den hoofdingang dienen tot berging der rijtuigen. Aan het einde der afdeeling ter linkerzijde bevindt zich de schilderswinkel. Nog treft men in de hoofdafdeeling aan een doorgaande werkkuil, om onder de wagens en rijtuigen te kunnen werken, alsmede een kantoor voor den werkmeester en magazijnen voor reservedeelen enz. De locomotieven, vijf in getal, de namen der gemeenten Breskens, Schoondijke, OostburgSluis en Aardenburg dragende, zijn mede vervaardigd in de machinefabriek Breda en hebben hij het vervoer van den benoodigden ballast getoond, wat zij kunnen. Zooals zoo straks werd opgemerkt, gelijkt het terrein vóór de remise wel een spoorwegemplace ment. De inrichting der wissels is van dien aard dat de locomotieven en wagens kunnen gekeerd worden, zonder draaischijf, die dan ook over bodig is. De lijn is stevig gebouwd en wel zoo degelijk dat, indien zij de normale spoorbreedte had, men er zonder gevaar den sneltrein op zou plaatsen. Het geheel is onder de leiding en naar het ontwerp van den meer genoemden ingenieur, den heer Schotel gebouwd, terwijl naast hem ook aan den aannemer, den heer Wienhoven, alle lof toe komt. In de wagenloodsen vindt men 2 putten, waarin

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1887 | | pagina 5