N° 87. 13Öé Jaargang. 1887, Donderdag 14 April. De aanstaaiÈ zoierSieiistreieltoi en de lijn VMp—Roosendaal Middelburg 13 April. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3.50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentiën 20 Cent per regel. Geboorte», Trouw-, Doodberichten, enz.: van 1-7 regels ƒ1.50. iedere regel meer f 0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. SifaTrrM"-- MIDDELRIIRGSCHE COURANT. Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoo», te Goes: A. A. W. Bolland,te Kruiningen: F. van dee Peijx,te Zierikzee: A. C. de Moon,te TholenW. A. van Nieuwenhtjijzen. Hoofdagenten voor het Buitenlandte Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Dahbe Cie., John F. Jones, opvolger In de heden gehouden vergadering der kamer van koophandel en fabrieken alhier is besloten het volgende adres te zenden aan den raad van toe zicht op de staatsspoorwegen en aan den minister van waterstaat: Naar ons van verschillende zijden ter oore is gekomen, zou de ontworpen dienstregeling op het Zuidernet der staatsspoorwegen zoodanig zijn ingericht, dat het verkeer voor reizigers en brieven naar en van Middelburg, zoowel van en naar het overig Zeeland als van en naar Nederland in 't algemeen, veel moeilijker zou worden dan het thans is. Zijn de berichten juist en aan de juistheid meenen wij niet te mogen twijfelen dan zou: lo vervallen de thans te 7 u. 36 's a. van hier vertrekkende trein, die een zeer welkome gelegenheid geeft om op een betrekkelijk laat avonduur van hier naar alle aan de Zeeuwsche lijn gelegen gemeenten te reizen. Die trein is voorts voor de postgemeenschap met de Zeeuw sche gemeenten van het grootste gewicht. De brieven (en minstens een der hier ter stede verschijnende dag- en nieuwsbladen) worden nu van de aan de lijn gelegen gemeenten per vroegbode naar verder gelegen gemeenten ge ëxpedieerd en zullen voortaan een halven dag later hun bestemming bereiken. Vooral het lokaal verkeer (zoowel van personen als van brieven) zal derhalve geschaad worden door het vervallen van dezen trein. Bovendien wordt een betrekkelijk late gelegenheid om nog tot Leiden toe te komen ontnomen 2o de thans te 12 u. 24 min. hier aankomende trein (de eerste gelegenheid om bv. nit Amster dam te Middelburg te komen) eerst te kwart over 2 uren, derhalve bijna anderhalf uur later, arriveeren; 3o na aankomst der dagboot te 5 u. 21 uit Vlissingen een trein vertrekken, die uitsluitend reizigers voor buiten 's lands meeneemt en te Middelburg geen passagiers uitlaat of opneemt; 4o te ongeveer kwart voor twaalf 's middags een trein te Vlissingen arriveeren, die evenmin te Middelburg passagiers uitlaat of opneemt. De opening van den dagdienst der stoom- vaart-maatschappp Zeeland heeft de noodzake lijkheid doen geboren worden om dagelijks 2 sneltreinen van en naar Vlissingen te laten loopen. Wij hadden ons gevleid, dat de vermeerdering van verkeer op de lijn, die als gevolg van den dagdienst te verwachten is, ook aan het ver keer van en naar Middelburg zou ten goede komen. En de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen ontwerpt eene dienstrege ling, die een miskenning en bespotting mag heeten van Middelburg's belangen. Er wordt eene regeling ontworpen, die de eerste reisgelegenheid uit Amsterdam (voor reizigers en brieven) bijna anderhalf uur later hier doet aankomen, terwijl vóór twaalf uur een sneltrein ons station zal voorbij stoomeneene regeling die den avond-sneltrein uit Vlissingen voor ons onbruikbaar maakt - een regeling die de gelegenheid ontneemt (voor personen en brieven) om op een laat avonduur de aan de Zeeuwsche lijn gelegen plaatsen te bereiken. En nog zijn de grieven niet alle opgesomd. Want de ontworpen regeling slaat bovendien de nat ion ale belangen als in 't aangezicht. Terwijl de te 5 uren per boot uit Engeland aangekomen passagiers en brieven, die voor buiten 's lands bestemd zijn, een sneltrein te Runner beschikking vinden, moeten de voor Middelburg, voor Zeeland en voor geheel ons land bestemde passagiers en brieven bijna een uur wachten om ongeveer te 6 uren per gewonen trein de reis te vervolgen. Dientengevolge zullen reizigers en brieven eerst ongeveer half twaalf te Amsterdam, eerst na tien uren te Rotterdam aankomen. Een handelaar, per telegram gewaarschuwd dat een belangrijke brief voor hem onder weg is, zou; wanneer die brief vóór 10 uren te Amsterdam kwam, er nog denzelfden avond kennis van kunnen nemen en naar aanleiding daarvan den volgenden ochtend vroeg op reis kunnen gaan om in den avond van den dag na de ontvangst van den brief in Engeland aan te komen. Komt de brief eerst te half twaalf te Amsterdam, dan kan de reis den volgenden dag niet tijdig begonnen worden om met de dagboot over te gaan. Wellicht kan via Ostende Engeland dan nog worden bereikt. Doch de Nederlandsche onderneming kan den Hollandschen koopman dan niet meer vervoeren. Hetzelfde bezwaar zal zich voor doen bij personen, die te laat in Amsterdam komen om nog conferenties te houden, welke anders tot vertrek in den vroegen morgen van den volgenden dag aanleiding zouden hebben kunnen geven. Dat een zoodanige regeling, bij welke zoo zeer de nationale en de Zeeuwsche belangen miskend worden, door uw college ter goedkeu ring voorgedragen (door uwe Exc. goedgekeurd) zou worden, kunnen wij niet veronderstellen. Middelburg en Vlissingen worstelen om hur bestaan. Zeeland, zoo lang als voor het grootste deel van ons land moeilijk bereikbaar beschouwd, ziet zich, dank zij het internationaal verkeer over Vlissingen, de kans geopend, gemakke lijker bereikt te worden. De badplaats Dom burg haakt naar goede en snelle verbindingen. In het 4e district is de stoomtramweg Breskens- Maldeghem aangelegd, die ook dat deel van ons gewest groot belang doet verkrijgen bij een spoorwegregeling, welke bet verkeer met bet oude Zeeland en met Holland gemakkelijk maakt. Ook voor het 5e district zouden wei- komen verbindingen met Holland en met Zeeland, in aansluiting met stoombootdiensten op Vlake en Vlissingen, verloren gaan. Amsterdam en Rotterdam hebben er recht op, bij het buitenland niet achter te staan in bet verkeer met Engeland over ons land. Dit alles mogen wij bij u als bekend ver onderstellen. Wij kunnen dan ook niet aan nemen, dat het tot stand komen van den dagdienst der stoomvaart-maatschappij Zeeland ten slotte tot verslimmering in plaats van tot vermeerdering van onze communicatie zal leiden. Op welke wijze verbetering kan worden aangebracht, behoeven wij wel niet aan uw college (Uw Exc.) te ontvouwen. Wij stellen alleen de vraag, of het invoeren van het zoogenaamde slipsysteem ook hier niet mogelijk zou zijn en wij geven voorts de ver zekering, dat reeds het schenken van gelegenheid om van alle treinen, die langs Middelburg komen gebruik te maken, uitsluitend voor per sonen (zonder bagage) en desnoods alleen voor zoover de waggons nog plaatsruimte aanbieden, alsmede voor het brievenvervoer, am een groote verbetering zou worden beschouwd. Tegen bet wegvallen van den nu laatsten trein uit Vlissingen verzetten zich voorts de belangen van het 4e en het 5e district, van Walcheren en van alle verder aan of bij de Zeeuwsche ljjn gelegen plaatsen. Wij komen dan ook tot u (tot Uwe Exc.) met de dringende bede om aan onze bezwaren te willen tegemoet komen. De Eerste kamer heeft gisteren hare werkzaam heden hervat. De voorzittter gaf verslag van de audiëntie, bjj Z. M. den koning, op 18 Feb. jl. De koning had verklaard gevoelig te zjjn voor de betuigingen van liefde en gehechtheid en verzocht dat aan de kamer te willen mededeelen Zich van die opdracht kwjjtende, hield de voor zitter zich overtuigd „dat de mededeeling voor ons een schoone herinnering zal bljjven van den merkwaardigen dag, door het gansctie vaderland op buitengewoon feestelijke wijze gevierd en die zoo luid getuigenis heeft afgelegd van de liefde en gehechtheid van het Nederl. volk jegens het beminde huis van Oranje." Deze woorden wer den door de kamer toegejuicht. De voorzitter bracht voorts hulde aan de nage dachtenis van den heer mr. Pické met deze woorden „Mijne heeren 1 Gij zult zeker evenals ik met weemoedigen indruk vernomen hebben het over lijden van onzen geachten ambtgenoot. Zijn heengaan wordt door deze kamer met smart ge voeld. Hjj muntte uit door kunde en schrander heid en had door zjjn innemend karakter aller vriendschap verworven. In deze bewoordingen heb ik in eenen brief van rouwbeklag aan de weduwe vermeend in overeenstemming met uwe gevoelens te handelen." De vergadering betuigde hare instemming met die woorden. De geloofsbrieven van het nieuwe lid voor Zeeland jhr. mr. ïtoëll werden in handen van de commissie gesteld, die daarvan verder rapport zou uitbrengen. De van de Tweede kamer ontvangen wets ontwerpen zjjn naar de verschillende afdeelingen gezonden, die ze heden onderzochten. Door de regeering is bjj de tweede kamer in gezonden de volgende nota van wjjziging In het wetsontwerp tot het in overweging nemen van een voorstel van verandering in het Ille hoofdstuk der grondwet wordt de volgende wjjziging gebracht Achter 9 wordt ingevoegd 9 bis. Aan het hoofd der derde afdeeling wordt ingevoegd een nienw artikel, luidende als volgt Om lid der eerste kamer te kunnen zjjn, moet men voldoen aan de vereischten, voor het lid maatschap van de tweede kamer gesteld, en bovendien öt behooren tot de hoogstaangeslagenen in de rjjka directe belastingen öt eejce of meer hooge en gewichtige openbare betrekkingen, bjj de wet aangewezen, bekieeden of bekleed hebben en in het laatste geval eervol daaruit zijn ont slagen. Het getal der hierboven bedoelde hoogstaange slagenen wordt in elke provincie bepaald tot éen, die tevens de algemeene vereischten bezit om lid der staten-generaal te zjjn, op iedere twee dui zend zielen. Blijkens op 10, 11 en 12 dezer van den gou verneur-generaal van Nederlandsch-Indië ontvangen telegrammen is op 4 dezer eene bende van 150 vijanden binnen onze linie m Groot-Atjeh geslopen. Na een hevig gevecht met onze troepen vluchtte de vijand, die 33 dooden bekwam, waarvan hjj er zeventien op het terrein achterliet. Aan onze zjjde sneuvelden vijl minderen en werden gewond dertig minderen, alsmede drie officieren, kapitein Buys, en de luitenants Cornelius en Van Deventer, de beide eerstgenoemden zeer licht. Van de gewonde mindere militairen zjjn er later nog zeven overleden. De toestand der overigen was gunstig. [St. Crt.) Heden namiddag had een vuorloopige vergade ring van de Vereeniging Kunstmuseum te Middel burg plaats. Behalve het bestuur waren 27 leden tegenwoordig. De voorzitter, mr. G. N. de Stoppelaar, deelde mede, dat deze vergadering was belegd om in overleg met de leden een commissie te benoemen, ingevolge art. 9 der statu ten, tot aankoop van BCinlderjjen. De definitieve benoeming van een. bestuur (art. 8)zal eerst ge schieden op een latere vergadering, te houden vol gens art. 10 in Mei a., waar dan aan leden en be gunstigers officieel mededeeling zal gedaan worden lo. van het ingekomen koninkl. besluit, van 29 Dec. jl. waarbjj de vereeniging, die nu reeus 50 leden telt, als rechtspersoon is erkend en 2o. van een welwillend schrjjven van het bestuur der Teekenacademie alhier, waarin de vereeniging voor de jaren 1886 en 1887 een gilt van 300 elk jaar word toegezegd. Voorts deelde de voorzitter mede, dat voor het Kunstmuseum ten geschenke zjjn aangeboden de avolgende vier stukken: lo. Het eerste glas van Frederik Lintz, 2o. Winterlandschap van mevr» Bilders van Bosse, 8o. Interessante lectuur van G. Henkes en 4o. De zusjes van J. S. H. Kever. Voorloopig is reeds f 1900 beschikbaar voor het aankoopen van schildergen. Ingevolge het voorstel van mr. D. A. Berdenis van Berlekom werden de zeven heeren, die de commissie van oprichting uitmaken, tot leden der commissie van aankoop benoemd, terwjjl zjj uit- genoodigd werden zelf nog twee leden ter aanvulling hunner commissie te benoemen. De heeren verklaarden zich hiertoe bereid en wenschten den president, der Teekenacademie, den heer J. C. Lantsheer, en een lid der commissie der ten toonstelling zich toe te voegen. De heer W.F. Spren- ger, lid dezer vereeniging ter vergadering aanwezig, nam de benoeming aan. De heer W. D. Lutejjn had verzocht bjj deze keuze buiten aanmerking te blijven. Uit het antwoord op een viaag van een der leden bleek, dat er gelegenheid zal bestaan schilderjjen in bruikleen aan het Kunstmuseum af te staan. Verder werd nog ter sprake gebracht de vraag of bjj het tot stand brengen van het museum de quantiteit dan wel de qualiteit der kunstwerken hoofdzaak zou zjjn. In het eerste geval zou men spoedig een groote massa bjjeenkrjjgen, maar in het laatste een schoone kunstverzameling, den naam van Middelburg waardig. Uit inlich tingen, door het bestuur verstrekt, bleek, dat ook dit zich voorstelt de goede hoedanigheid der te koopen schildergen als hoofdzaak te beschouwen. Hierna werd de vergadering gesloten. De gisteren te Goes gehouden vergadering ter bespreking van de a. zomerdienstregeling op de Ijjn VlissingenRoosendaal heelt tot geen resul taat geleid. De opkomst van belangstellenden was niet groot} en uit Goes zelf al zeer gering. De heer M. Salberg vond daarin aanleiding om van verdere stappen af te zien. Of men soms is afgeschrikt door de ervaring, den vorigen keer opgedaan of men vast overtuigd is dat er toch niets aan te verandeien viel wij weten het niet. Maar in ieder geval was het weinig bemoedigend voor hem, die het initiatief nam en zeer te betreuren voor de kwestie zelve. Zelfs een krachtig protest kan in zulke zaken goeden invloed uitoefenen, zjj het dan niet dade- lyk, toch zeker voor het vervolg. En waar andere stappen gedaan worden, zjjn juist betuigingen van adhaesie zoo gewenscht. In de Dinsdag te Terneuzen gehouden raads» vergadering nam het nieuwe lid, de heer G. Wieiand zitting. Behandeld werd het ontworpen plan, vroeger medegedeeld, om een tweeden toegangsweg naar üet spoorwegstation te laten maken, die vooral noodig wordt geoordeeld tot veiliger verkeer met rjj- of voertuigen. Daar de gevraagde prjjs voor het land, waarover de weg zoude moeten gelegd worden, a f 0.75 per MJ, den meesten leden te hoog voorkwam, werd het voorstel met 5 tegen 4 stemmen verworpen. Met algemeene stemmen werd besloten om gedurende 20 jaren jaarljjks 150 subsidie te verleenen voor het leggen van een keiweg van Pnihppine naar het kanaal, tusschen Sluiskil en Sas van Gent. Men seint ons heden uit Amsterdam. De audiontie, otscboon tamely k druk bezocht was spoedig atgelocpen, aangezien diegenen welke hun belangen wenscbten te openbaren, verzocht werden zulks Bchrilteij)k te doen, waartoe in de groote galerjj Bchrytuehoeiten waren, Alleen corporatiën en compliinenteurs werden toegelaten. Overigens betuigde de koning gisteren aan den burgemeester met de betoonde hulde zjjn hooge ingenomenheid en, indien zjjn gezondheid het ge doogde, veel te willen zien. De koningin bezocht heden ue Jodenbuurten, waar haar vele bouquetten werden aangeboden en kindergezangen werden uitgeoefend. Van 11 tot 11.3u vertoefde H. M. bjj de volkspelen achter het museum en schepte vooral behagen in de wedloopen met hindernissen, waarover de koningin harteljjk lachte. Der com missie, met de leiding der volksspelen beiast, dankte de koningin voor het genoten genoegen. Het prinsesje deed een rjjtoer door de versierde stad. Van half drie tot vier uur bezocht de koningin, vergezeld door het prinsesje, de ver sierde Jordaan, de Wiliemstraat, de kinderspeel tuinen en de Galjoot. Overal viel haar eene harteljjke ontvangst te beurt. Aan het diner zullen 28 personen deelnemen, o. a, de leden van ged, staten yan Noord-Holland, De sterke wind

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1887 | | pagina 1