Moejipi! ca VsrpMiip Is Zestal Onderwijs. Kerknieuws. Verkoopingen en aanbestedingen - waterdicht Schottenstelsel van genoemd vaartuig kan worden nagegaan. Het verslag geeft een overzicht van het gebeurde, zooals dat uit de ingestelde onderzoekingen ge bleken is, doch treedt in geen beoordeeling van de handelingen van den commandeerenden officier van gemeld ramschip, aangezien deze door het hoog militair gerechtshof worden onderzocht. Omtrent de aanvaring verschillen de verkla ringen van den commandeerenden officier, den wachtdoenden officier en den loods van Zr Ms vaartuig Schorpioen van die van den kapitein en van den stuurman van de sleepboot Hercules in zoover dat van beide zjjden onjuiste berekeningen omtrent de wederzijdsche manoeuvres waren ge maakt. De Schorpioen dacht dat de Hercules zich ruim aan stuurboord zijde van eerstgemeld schip bevond, toen op eens door commandant, wacht doenden officier en loods werd^gezien, dat de Her cules nog steeds vooruitslaande, plotseling hard stuurboord-uit draaide. Aangezien zij dadeljjk zagen, dat deze onverwachte manoeuvre van de Hercules tot een aanvaring moest leiden, werd door den commandant onmiddeljjk bevel gegeven, eerst: om bakkoords- en direct daarna om stuur- boords-machine achteruit tejjdoen werken, hetgeen echter niet meer mocht- baten, aangezien de Hercules de Schorpioen weinige oogenblikken daarna aan stuurboordzijde bij de ankerbrug inliep. De kapitein van de Hercules had volstrekt geen termen gevonden om te stoppen, ten einde de Schorpioen gelegenheid te geven, ongehinderd de haven te verlaten, omdat er niets in den weg lag. Hjj had vaart doen minderen, doch hij en de stuurman hadden steeds gemeend de Schorpioen aan bakboord te zullen passeeren en dachten ook, dat deze het voornemen had de Hercules aan bakboord voorbij te varen, tot zij de Schorpioen op eens in den mond der haven bakboord-uit zagen draaien. Volgens den kapitein was er toen geen gele genheid om aan stuurboordzijde van de Schorpioen te passeeren en gaf hij onmiddeljjk bevel, om volle kracht achteruit te slaan, waarop echter spoedig de aanvaring volgde. Het roer van de Hercules lag alstoen aan bakboord. Bij het ingestelde onderzoek is gebleken, dat de voorsteven van de Hercules een gat heeft ge- stooten in de onder de pantsering gelegen jjzeren buitenhuid van de Schorpioen en wel in het ge deelte dat het middelste eompartement aan de stuurboordszjjde onder het vóor-volkslogies afsluit; voorts dat, tjjdens het zinken, alleen de mangaten in het ijzeren dek van het vóor-volkslogies, de bakboordsdeur in het waterdichte schot tusachen het achter-volkslogies en de torenruimte, de wa terdichte schuiven van de wingpassages en de deur in het waterdichte schot tusachen ketel- en ma- chineruim open waren. Alle andere waterdichte deuren, sluizen en kra nen waren gesloten en alle waterdichte; schotten en sluitingen in de beste orde. Het vóor-volkslogies eu de afdeelingen daar onder vol water gepompt zjjnde, bleken de schotten, de Bluizen, de kranen en de waterdichte deur in het schot tusachen voor- en aehtervolkalogiea goed waterdicht te zjjn. Het zinken laat zich nu op de volgende wjjze verklaren Het instroomen van het water door het lek heeft, doordat de mangaten in het horizontale jjzeren dek niet gesloten konden worden, het voor-volkslogies en alle daaronder liggende afdee lingen doen volloopen. De gemaakte berekeningen hebben aangetoond dat dit, op zichzelf, geen aanleiding kon geven om het schip te doen zinken, omdat daardoor het schip voor niet zooveel onderdompelt, dat het bovendek onder water komt. Uit de rapporten en verklaringen bljjkt echter dat de beide kranen in het schot tusschen voor- en achtervolkslogies en ook de sluizen in de schotten tusschen achtervolkslogies en torenruimte en tusschen torenruimte en ketelruim eenigen tijd, hoe lang is niet met zekerheid te zeggen, doch de duur wordt door den le" machinist op een half uur geschat, hebben opengestaan, zoodat het onder het vóor-volkslogies instroomende water ook doordringen kon naar de waterdichte afdee- ling onder het achtervolkslogies en in den dub belen bodem van het schip. Deze hoeveelheid water, die vrjj aanzienljjk moet zijn geweest, en die zich, na het weder sluiten der sluizen en kranen, door het inzinken van het voorschip, in elk compartiment naar voren heeft gedrongen, heeft er vermoedelijk toe bijgedragen om den koplast van het schip zoodanig te ver meerderen dat zij, met en benevens het vol water geloopen vóor-volkslogies, oorzaak werd dat bet bovendek van het voorschip onder dompelde en het water dus docr de kluizen en over de luik hoofden in het gansche voorschip liep, hetwelk het zinken van het schip tengevolge had. Alle verklaringen komen daarin overeen, dat het water van het vóórschip in het achter-volks logies niet gekomen is van boven, maar wel bepaald en zeker van oncleren uit het schip; dat het dus waarschjjnljjk moet worden toegeschreven aan een lek van buiten boord, of een niet vol doende afsluiting der waterdichte schotten, of van den dubbelen bodem. Uit alle verklaringen blijkt overtuigd en stellig, dat al de orders door den commandant en de officieren gegeven, stipt en naar behooren zjjn uitgevoerd dat tot het laatste oogenblik, toen op gegeven bevel, het schip verlaten moest worden, ieder op zijn post is gebleven en dat geen oogen blik de goede orde en kalmte ontbroken hebben, waaraan zeker voor een groot gedeelte is te danken, dat betrekkelijk nog zooveel van den inventaris, vooral wapens en artilleriezaken, be houden zjjn gebleven. Noch op de reede, noch in of nabjj de haven te Nieuwediep, de droge dokken uitgezonderd, was de gelegenheid gunstig genoeg om, onder de gegeven omstandigheden, de Schorpioen veilig op droog te zetten. De eenige plaats, die daartoe mogeljjk in aan merking kwam, is achter in de haven gelegen, doch het geschikte punt om daar op den wal te loopen is niet zoo gemakkeljjk te vinden, zoodat, met het oog op de onzekerheid hoe lang het schip nog drjjvende zou kunnen gehouden worden, het zeker niet raadzaam ware geweest een poging te wagen, die, bjj mislukking, het zinken van het schip in diep water ten gevolge zou gehad hebben- Bjj de akte-examens L. O. te 's Gravenhage is o. a. geslaagd mej. P. J. Roalse van 's Hage. Het Hbld. komt nu meedeelen dat tegen het verstek-vonnis, door de rechtbank te Amsterdam gewezen, tegen den koster der Amstelkerk met veroordeeling, om binnen tien dagen na de be- teekening er van het kostershuis te ontruimen, verzet is aangeteekend, zoodat het verstekvonnis in geene deele voor de op het verzet vallende beslissing kan worden uitgevoerd. Voor de aanbesteding der villa van den heer Aldenbriick te Domburg waren in 't geheel 9 biljetten ingeleverd. De inschrijvingen waren als volgt van de heeren P. Sonius te Middelburg 13,500, P. L. van Miert, id. 12.999 J. M. van Ditmarsid. 12.948 C. A. Goethals id. 12.784Bartel van Verre te Noordgouwe 11.913 C. Maters te Vlissin- gen 11.916; M. E. Jeras Zonen te Mid delburg 10.975; Leenderd Ljjck te Hausweert 10.670; P. J. Staal en Adr. Goedemont te Hansweert 10.650. Laatstgenoemde reeds ge meld. Het werk is gegund aan de firma M. K. Jeras en Zn te Middelburg. Zaterdag hield het bestuur van den Vliete- polder met den djjkraad eene vergadering ter be spreking van de plannen, welke dat bestuur met den hoofdingenieur van den prov. waterstaat hadden gemaakt tot voorloopige voorziening. De djjkraad keurde die plannen goed, en dadeljjk volgde de onderhandsche aanbesteding. Voor het eerste gedeelte van het werk, bestaande in het maken tot zeedjjk van een dam zoo- genaamden spekdam die den zeedjjk met een daarachterliggenden inlaagdjjk verbindt, waren inschrijvers de heeren J. van Band te Wisse- kerke voor 14.108, P. v. d. Berge voor 14.300 en P. Verburg voor 14.297, beide laatsten te Coljjnsplaat. Aan eerstgenoemde is, behoudens nadere goedkeuring, het werk gegund. Het tweede gedeelte van het werk, bestaande in het afvlakken van den weggevallen djjk en dien beslaan met noodbeslag is, eveneens onder nadere goedkeuring, gegund aan den heer P. v. d. Berge te Coljjnsplaat voor 3472.50. Zaterdag werd te IJzendjjke geveild de wind- korenmolen, staande op de wjjk Molentje in die gemeente. Bjj eerste veiling ingeschreven op 6610, voor het le perceel, zjjnde molen, woonhuis, schuur en boomgaard, werd dit bod niet meer verhoogd; het 2e perceel, eenige erfpachtsgronden, inge schreven op 100, onderging verhooging, zoodat de massa kwam te staan op 7000, waarvoor zjj werd toegewezen aan den heer Joh. Leenhouts Jz., Pieterspolder Biervliet. In 1870 bedroeg de koop- prjjs 16.600, Te Cadzand had Zaterdag de aanbesteding plaats van werken tot oeververdediging der zee wering van het calamiteuse waterschap Tien Hon derd en Zwarte. Raming 6400. Ingeschreven werd door de heeren M. van der Hoek te Terneuzen, voor ƒ7340; P. Monje te Breskens 7338J. Tollenaar te Terneuzen, voor ƒ7220; A. v. d. Beek te Zaamslag, voor ƒ7197; P. A. v. d. Velde te Terneuzen, voor 6883 en C. F. van Fraejjenhove te Terneuzen, voor 6600. Datmn. Plaats. Voorwerpen. InformatiëD. 29 Oct. Middelburg, Boom en, Verheij. 1 Nor. Middelburg, Manufacturen, Balans 4. 5 0 Middelburg, Inspan, Kouion. 8 f/ Nieuwvliefc, Hofstede, Hamrnacher. 9 n Domburg, Meubels, Tak. 10 Serooskerke, Landerijen, Tak. 12 n Aagtekerke, Boomen, Tak. GEBRUKT BH DB GEBROEDERS ABRAHAMS, TE MIDDELBURG.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1886 | | pagina 6