Moejipi! ca VsrpMiip Is Zestal
Onderwijs.
Kerknieuws.
Verkoopingen en aanbestedingen -
waterdicht Schottenstelsel van genoemd vaartuig
kan worden nagegaan.
Het verslag geeft een overzicht van het gebeurde,
zooals dat uit de ingestelde onderzoekingen ge
bleken is, doch treedt in geen beoordeeling van
de handelingen van den commandeerenden officier
van gemeld ramschip, aangezien deze door het
hoog militair gerechtshof worden onderzocht.
Omtrent de aanvaring verschillen de verkla
ringen van den commandeerenden officier, den
wachtdoenden officier en den loods van Zr Ms
vaartuig Schorpioen van die van den kapitein en
van den stuurman van de sleepboot Hercules in
zoover dat van beide zjjden onjuiste berekeningen
omtrent de wederzijdsche manoeuvres waren ge
maakt. De Schorpioen dacht dat de Hercules zich
ruim aan stuurboord zijde van eerstgemeld schip
bevond, toen op eens door commandant, wacht
doenden officier en loods werd^gezien, dat de Her
cules nog steeds vooruitslaande, plotseling hard
stuurboord-uit draaide. Aangezien zij dadeljjk
zagen, dat deze onverwachte manoeuvre van de
Hercules tot een aanvaring moest leiden, werd
door den commandant onmiddeljjk bevel gegeven,
eerst: om bakkoords- en direct daarna om stuur-
boords-machine achteruit tejjdoen werken, hetgeen
echter niet meer mocht- baten, aangezien de
Hercules de Schorpioen weinige oogenblikken
daarna aan stuurboordzijde bij de ankerbrug inliep.
De kapitein van de Hercules had volstrekt geen
termen gevonden om te stoppen, ten einde de
Schorpioen gelegenheid te geven, ongehinderd de
haven te verlaten, omdat er niets in den weg lag.
Hjj had vaart doen minderen, doch hij en de
stuurman hadden steeds gemeend de Schorpioen
aan bakboord te zullen passeeren en dachten ook,
dat deze het voornemen had de Hercules aan
bakboord voorbij te varen, tot zij de Schorpioen
op eens in den mond der haven bakboord-uit zagen
draaien.
Volgens den kapitein was er toen geen gele
genheid om aan stuurboordzijde van de Schorpioen
te passeeren en gaf hij onmiddeljjk bevel, om
volle kracht achteruit te slaan, waarop echter
spoedig de aanvaring volgde. Het roer van de
Hercules lag alstoen aan bakboord.
Bij het ingestelde onderzoek is gebleken, dat
de voorsteven van de Hercules een gat heeft ge-
stooten in de onder de pantsering gelegen jjzeren
buitenhuid van de Schorpioen en wel in het ge
deelte dat het middelste eompartement aan de
stuurboordszjjde onder het vóor-volkslogies afsluit;
voorts dat, tjjdens het zinken, alleen de mangaten
in het ijzeren dek van het vóor-volkslogies, de
bakboordsdeur in het waterdichte schot tusachen
het achter-volkslogies en de torenruimte, de wa
terdichte schuiven van de wingpassages en de deur
in het waterdichte schot tusachen ketel- en ma-
chineruim open waren.
Alle andere waterdichte deuren, sluizen en kra
nen waren gesloten en alle waterdichte; schotten
en sluitingen in de beste orde.
Het vóor-volkslogies eu de afdeelingen daar
onder vol water gepompt zjjnde, bleken de schotten,
de Bluizen, de kranen en de waterdichte deur in
het schot tusachen voor- en aehtervolkalogiea goed
waterdicht te zjjn.
Het zinken laat zich nu op de volgende wjjze
verklaren
Het instroomen van het water door het lek
heeft, doordat de mangaten in het horizontale
jjzeren dek niet gesloten konden worden, het
voor-volkslogies en alle daaronder liggende afdee
lingen doen volloopen.
De gemaakte berekeningen hebben aangetoond
dat dit, op zichzelf, geen aanleiding kon geven
om het schip te doen zinken, omdat daardoor het
schip voor niet zooveel onderdompelt, dat het
bovendek onder water komt.
Uit de rapporten en verklaringen bljjkt echter
dat de beide kranen in het schot tusschen voor-
en achtervolkslogies en ook de sluizen in de
schotten tusschen achtervolkslogies en torenruimte
en tusschen torenruimte en ketelruim eenigen
tijd, hoe lang is niet met zekerheid te zeggen,
doch de duur wordt door den le" machinist op
een half uur geschat, hebben opengestaan, zoodat
het onder het vóor-volkslogies instroomende water
ook doordringen kon naar de waterdichte afdee-
ling onder het achtervolkslogies en in den dub
belen bodem van het schip.
Deze hoeveelheid water, die vrjj aanzienljjk moet
zijn geweest, en die zich, na het weder sluiten
der sluizen en kranen, door het inzinken van het
voorschip, in elk compartiment naar voren heeft
gedrongen, heeft er vermoedelijk toe bijgedragen
om den koplast van het schip zoodanig te ver
meerderen dat zij, met en benevens het vol water
geloopen vóor-volkslogies, oorzaak werd dat bet
bovendek van het voorschip onder dompelde en
het water dus docr de kluizen en over de luik
hoofden in het gansche voorschip liep, hetwelk
het zinken van het schip tengevolge had.
Alle verklaringen komen daarin overeen, dat
het water van het vóórschip in het achter-volks
logies niet gekomen is van boven, maar wel
bepaald en zeker van oncleren uit het schip; dat
het dus waarschjjnljjk moet worden toegeschreven
aan een lek van buiten boord, of een niet vol
doende afsluiting der waterdichte schotten, of van
den dubbelen bodem.
Uit alle verklaringen blijkt overtuigd en stellig,
dat al de orders door den commandant en de
officieren gegeven, stipt en naar behooren zjjn
uitgevoerd dat tot het laatste oogenblik, toen op
gegeven bevel, het schip verlaten moest worden,
ieder op zijn post is gebleven en dat geen oogen
blik de goede orde en kalmte ontbroken hebben,
waaraan zeker voor een groot gedeelte is te
danken, dat betrekkelijk nog zooveel van den
inventaris, vooral wapens en artilleriezaken, be
houden zjjn gebleven.
Noch op de reede, noch in of nabjj de haven
te Nieuwediep, de droge dokken uitgezonderd,
was de gelegenheid gunstig genoeg om, onder de
gegeven omstandigheden, de Schorpioen veilig op
droog te zetten.
De eenige plaats, die daartoe mogeljjk in aan
merking kwam, is achter in de haven gelegen,
doch het geschikte punt om daar op den wal te
loopen is niet zoo gemakkeljjk te vinden, zoodat,
met het oog op de onzekerheid hoe lang het
schip nog drjjvende zou kunnen gehouden worden,
het zeker niet raadzaam ware geweest een poging
te wagen, die, bjj mislukking, het zinken van het
schip in diep water ten gevolge zou gehad hebben-
Bjj de akte-examens L. O. te 's Gravenhage is
o. a. geslaagd mej. P. J. Roalse van 's Hage.
Het Hbld. komt nu meedeelen dat tegen het
verstek-vonnis, door de rechtbank te Amsterdam
gewezen, tegen den koster der Amstelkerk met
veroordeeling, om binnen tien dagen na de be-
teekening er van het kostershuis te ontruimen,
verzet is aangeteekend, zoodat het verstekvonnis
in geene deele voor de op het verzet vallende
beslissing kan worden uitgevoerd.
Voor de aanbesteding der villa van den heer
Aldenbriick te Domburg waren in 't geheel 9
biljetten ingeleverd. De inschrijvingen waren als
volgt van de heeren
P. Sonius te Middelburg 13,500, P. L. van
Miert, id. 12.999 J. M. van Ditmarsid. 12.948
C. A. Goethals id. 12.784Bartel van Verre
te Noordgouwe 11.913 C. Maters te Vlissin-
gen 11.916; M. E. Jeras Zonen te Mid
delburg 10.975; Leenderd Ljjck te Hausweert
10.670; P. J. Staal en Adr. Goedemont te
Hansweert 10.650. Laatstgenoemde reeds ge
meld.
Het werk is gegund aan de firma M. K. Jeras
en Zn te Middelburg.
Zaterdag hield het bestuur van den Vliete-
polder met den djjkraad eene vergadering ter be
spreking van de plannen, welke dat bestuur met
den hoofdingenieur van den prov. waterstaat
hadden gemaakt tot voorloopige voorziening. De
djjkraad keurde die plannen goed, en dadeljjk
volgde de onderhandsche aanbesteding.
Voor het eerste gedeelte van het werk, bestaande
in het maken tot zeedjjk van een dam zoo-
genaamden spekdam die den zeedjjk met een
daarachterliggenden inlaagdjjk verbindt, waren
inschrijvers de heeren J. van Band te Wisse-
kerke voor 14.108, P. v. d. Berge voor 14.300
en P. Verburg voor 14.297, beide laatsten te
Coljjnsplaat. Aan eerstgenoemde is, behoudens
nadere goedkeuring, het werk gegund.
Het tweede gedeelte van het werk, bestaande
in het afvlakken van den weggevallen djjk en
dien beslaan met noodbeslag is, eveneens onder
nadere goedkeuring, gegund aan den heer P. v.
d. Berge te Coljjnsplaat voor 3472.50.
Zaterdag werd te IJzendjjke geveild de wind-
korenmolen, staande op de wjjk Molentje in die
gemeente.
Bjj eerste veiling ingeschreven op 6610, voor
het le perceel, zjjnde molen, woonhuis, schuur
en boomgaard, werd dit bod niet meer verhoogd;
het 2e perceel, eenige erfpachtsgronden, inge
schreven op 100, onderging verhooging, zoodat
de massa kwam te staan op 7000, waarvoor zjj
werd toegewezen aan den heer Joh. Leenhouts Jz.,
Pieterspolder Biervliet. In 1870 bedroeg de koop-
prjjs 16.600,
Te Cadzand had Zaterdag de aanbesteding
plaats van werken tot oeververdediging der zee
wering van het calamiteuse waterschap Tien Hon
derd en Zwarte. Raming 6400.
Ingeschreven werd door de heeren M. van der
Hoek te Terneuzen, voor ƒ7340; P. Monje te
Breskens 7338J. Tollenaar te Terneuzen, voor
ƒ7220; A. v. d. Beek te Zaamslag, voor ƒ7197;
P. A. v. d. Velde te Terneuzen, voor 6883 en
C. F. van Fraejjenhove te Terneuzen, voor 6600.
Datmn.
Plaats.
Voorwerpen.
InformatiëD.
29
Oct.
Middelburg,
Boom en,
Verheij.
1
Nor.
Middelburg,
Manufacturen,
Balans 4.
5
0
Middelburg,
Inspan,
Kouion.
8
f/
Nieuwvliefc,
Hofstede,
Hamrnacher.
9
n
Domburg,
Meubels,
Tak.
10
Serooskerke,
Landerijen,
Tak.
12
n
Aagtekerke,
Boomen,
Tak.
GEBRUKT BH DB GEBROEDERS ABRAHAMS,
TE MIDDELBURG.