IT 244. 129' Jaargang! 1880! Zaterdag 16 October. Gemeente-Belastingen. Middelburg 15 October. Dit blad verschijnt dagelijks; met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3.50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentiën 20 Cent per regel.' Geboorte-, Trouw-, Doodberichten, enz.: van 1-7 regels ƒ1.50 iedere regel meer 0.20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Kohier voor de belasting op de honden over 1886. Nader opgehelderd. UlllDEIJU ItliSCIIE COURANT. w SR Agenten te Vlissingen: P. G. de Vet Mestdagh Zoon, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen: F. van deb, Peijl, te Zierikzee: A. C. de Moou,te TliolenW. A. van Nieuwenhuuzen, te Terneuzen: A.van dee Peijl Jz. Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parjjs en Londen, de Compagnie générale de Publicité étrangère G. L. Daube Cie., John F. Jones, opvolger De burgemeester en wethouders van Middelburg brengen ter kennis van de ingezetenen, dat het eerste suppletoir kohier van de belasting op de honden over het jaar 1886, door den gemeenteraad bij zjjn besluit van den 13e® October 1886 is goed gekeurd, en ter invordering aan den gemeente ontvanger uitgereikt. Middelburg, den 15 October 1886. De burgemeester en wethouders voornoemd, P I C K De secretaris. A. DE VULDER VAN NOORDEN. De Tijd is een aangenaam blad om mêe te polemiseeren al geeft het en te recht wanneer men voor zijne overtuiging staat den strijd niet licht op, steeds worden de beschouwingen van dit katholiek orgaan gekenmerkt door een aangenamen, welwillenden toon, die tot weder antwoord uitlokt, omdat hjj den tegenstander niet griett, en gansch en al het kenmerk draagt, dat de redeneeringen oprecht zjjn gemeend. Nog een andere goede gewoonte heeft dit orgaan: het laat ook zjjn bestrjjders aan het woord en schroomt niet diens beschouwingen onder de oogen van zjjn eigen lezerskring te brengen. Zoo ook doet het met onze jongste redeneering san zjjn adres over het verbieden van Donato's voorstellingen in ons nommer van Donderdag. Wij willen die gewoonte Yolgen, en hier ook een plaats geven aan hetgeen de Tijd tegen het door ons geschrevene aanmerkt: De meest welwillende veronderstelling, welke hier kan gemaakt worden, is wel dat de Middelb. Ct. al het leelijke en stuitende van deze vergelijking niet heeft inge zien en alleen daardoor tot een zoo monsterachtige be schouwing vervallen is. 't ls waarschijnlijk vrucktelooze moeite, een redactie, welke zelve niet aanstonds gevoelt dat hier twee zaken naast elkander geplaatst worden, welke niet naast elkander geplaatst mogen worden, de waarheid hiervan aan het verstand te brengen, Slechts dit enkele De geloovige bezit de overtuiging, dat hij door het deelnemen aan de oefeningen van zijn godsdienst verondersteld ook al dat zijn zenuwstelsel daarbij hevig werd aangegrepen, wat slechts hij uitzondering het geval zal zjjn een werk verricht, noodig ter verzekering zijner eeuwige gelukzaligheid. Evenmin als de neutrale staat het recht heeft, deze overtuiging af te keuren of logecachtig te heeten, evenmin heeft dergelijke staat het recht, den geloovige te beletten datgene te verrichten, wat deze tot bereiking van zijn laatste en hoogste doel noodig acht. Dat de strafwet sommige buitensporigheden, die onder den naam van godsdienst kouden bedreven worden, tegengaat, is billijk en rechtvaardig, doch alleen omdat de strafwet zelve steunt op zedelijk-godsdienstige begrippen, die aan alle staats burgers gemeen zijn, ook al wordt de godsdienstige oorsprong dezer begrippen niet meer door allen erkend. Stel daartegenoverwie voorstellingen gaat bijwonen Van iemand als Donato, die een geldwinning maakt van biologische vertooningen, meer nogwie zich, zonder eenig practisch nut of wetenschappelijk doel, aan biologische proefnemingen onderwerpt, gehoorzaamt alleen aan een zucht van nieuwsgierigheid. De overheid heeft hier geen enkel hooger beginsel te eerbiedigen, geen enkel belang ran meer verheven orde te ontzien zij blijft geheel op eigen terrein, indien zij hier verbiedt, wat gebleken is sbhadelijk of gevaarljjk te zijn voor het welzyn harer burgers. De zaak is werkelijk zoo eenvoudig, dat zij geen verdere toelichting behoeft. Evenmin schijnt ons een uitvoerige refutatie noodig van de bewering, dat er alleen daarom meer ongeloovigen tchijnen te zijr, omdat men zich tegenwoordig niet meer schaamt, getuigenis af te leggen, dat men tot geen kerkgenootschap behoort. Alsof dit laatste feit op zichzelf reeds niet een groote vermindering van geloof aantoonde in een eertyds geheel christelijke maatschappij I Krankzinnigheid, evenals allerlei dwaze en bijgeloovige praktijken, die licht tot krankzinnigheid leiden, somtjjds zelve uit een gedeeltelijke stoornis der geestvermogens schijnen voort te komen, vindt men veel meer iu onge- loovige dan in positief-christelyke kringen. De Middelb. Ct. vergelijke onder dit opzicht de statistiek van groote eentra, waar het ongeloof de meeste slachtoffers maakt, zooals Parijs, met die van het platteland. Ook de statistiek der zelfmoorden aangenomen dat de meeste zelfmoorden in een oogenblik van geestesstoornis begaan worden kan hierbij van dienst zijn." Wjj -willen hierop nog antwoorden, om daarmee yan deze kwestie afscheid te nemen. Het standpunt dat de Tijd en wij innemen, is zoo verschillend dat wjj zeker wel niet spoedig tot elkaar zullen komen. Bij hen, die aan het een of ander kerkgeloof gehecht zjjn, is dat geloof in eigen oog iets zoo heiligs, iets zoo buitengewoons dat een ander er zelfs niet naar wjjzen mag. Al wat daarmee in verband staat, moet met buitengewone omzichtig heid behandeld wordenmen is nu eenmaal ge woon geworden om dat hemelhoog te verheffen en ieder, die daaraan niet voldoet, het recht te ontzeggen van meepraten. Men zou hen zelfs buiten de maatschappij willen bannen, in ieder ge val worden zij beschouwd als personen, waarvoor men geen eerbied behoeft te koesteren. Aan geen kerk te behooren wordt als schande beschouwdde Tijd zelfs vindt dat rnen zich schamen moest daarvan openljjk getuigenis af te leggen. En ziet, dat zjjn wij volstrekt niet eens. In tegendeel; wjj begroeten het met genoegen, om dat het getuigt van eerlijkheid, oprechtheid en karakter dat men tegen den stroom wil oproeien. Hoevelen durven het nog niet, omdat het in bet maatschappelijk leven nuttig wezen kan, lid te zjjn van zulk een genootschapomdat het tegen deel iemand benadeelen kan. Hoe velen zwichten voor den dwang en den drang van familie, van kennissen 1 Hoe velen missen de kracht zich te verzetten tegen de adat op dit gebied Maar wie zich van een kerk afscheidt, rijst daarom in onze oogen nog niet in waarde. Wie het uit onverschilligheid voor den ernst des levens doet; wie omdat hij stelselmatig de kerkelijke meeningen negeerde en zelfs niet gedre ven werd door behoefte aan iets hoogers om daarvan kennis te nemen zich schaart onder Jan Rap en zjjn maat hem dragen wjj niet de minste achting toe. Noch het behooren tot een kerkgenootschap, noch het zich afscheiden daarvan levert voor ons eenigen maatstaf ter beoordeeling van den persoon. Wjj waardeeren liefst de mensehen naar hunne daden; en gelukkig zjjn er onder allen braven en goeden; gelukkig kunnen wjj met Schimmel ran de kerkeljjken nogz9ggen: »Ik ken onder n zooveel vroeden en vromen! Ik ken onder u menig eedlen van geest, Die, noeme de wijze der aarde 't ook droomen, In 't licht van de starren den Eeuwige leest!" Ons standpunt is ruimer dan dat van de Tijd en de zijnen, die, strijdend alleen voor hun kerk leer, van zelf anderen niet naar waarde kunnen schatten. Dat ligt in den aard der zaak. De meest modernen op het gebied der kerkleer ontzien zich vaak niet een hard oordeel over een orthodox uit te spreken. Zjjn geloof voert hem dikwijls tot eenzijdigheid en onbilljjkheid. Humaner Btandpunt neemt men in als men elk zjjn geloof of zjjn zoogenoemd ongeloof wat niet uitsluit dat men toch aan het goede, het goddeljjke gelooven kan en daarvoor strjjden laat en ieder als mensch beschouwt. Waar ons standpunt zoo geheel verschilt met dat van de Tijdverwondert het ons niet dat dit blad nog eerst zoeken moest naar de „meest wel willende veronderstel ling" om zich rekenschap te kunnen geven van onze stoutigheid om de voor stellingen van Donato te vergeljjken met de bui tensporigheden heeft de Tijd hierop wel genoeg gelet; het licht liet hjj, dunkt ons, daarop niet voldoende schjjnen die er op godsdienstig ter rein plaats hebben. Het blad erkent dat, zjj bet ook uitzondering, godsdienstoefeningen het zenuwgestel in de war brengenmaar dat schjjnt niet zoo erg te zjjn, wanneer het slechts geschiedt ter verzekering van eeuwige gelukzaligheid. Daarin schuilt juist de groote kwestie. Vele wegen voeren naar Rome en zeker ook naar den hemel, maar ons zjj het toch vrjjgelaten om ten sterkste at te keuren zulke wegen, die de menschen voor hun leven hier op aarde ongeschikt maken, daar hun zenuwstelsel erdoor wordt aan gegrepen. En nu meenen wjj dat, als de staat het recht heeft Donato's voorstellingen te verbie den, omdat deze de menschen benadeelen, die zelfde staat ook met hetzelfde recht zulke buiten sporige godsdienst-oefeningen kan verhinderen. De Tijd erkent dit reeds zelf waar het blad zinspeelt op het goed recht der strafwet. Wjj zjjn geen voorstanders van Donato's voor stellingen, maar om zoo categorisch als het katho lieke blad dit doet, uit te maken dat er geen practisch nutof wetenschappelijk doel aan tengrond- slag ligt, durven wjj niet. Waarom nemen dan zoovele wetenschappelijke mannen daarvan notitie En dat Donato geld verdient met zjjn voorstel lingen is hem waarljjk niet kwaljjk te nemen, en doet aan de waarde ervan niets af. Want er is niemand, die het publiek aanmoedigt of dwingt daarheen te gaanalleen de nieuws gierigheid drjjft velen derwaarts. De Hjd zegt het zelf. En zij die het hardst roepen over het akelige, en aandringen op verbod, lieten zich ook door die nieuwsgierigheid meesleepen en vergeten dat zjj daardoor meehielpen om zulke voorstellingen mogelijk te maken. Waarom blijft men niet liever weg? Het is verwonderlijk dat de Tijdanders zoo tegen staatsalmacht en staatsbemoeiing, nu juist zoo warm pleit voor een optreden van den staat, dat tot de grofste onbilljjkheden zou aanleiding geven of tot een consequentie voeren, die het blad en anderen geloovigen lang niet welgevallig zjjn zou. „De zaak is", om met de Tijd te spreken, „van ons standpunt werkeljjk zóo eenvoudig dat zjj geen verdere toelichting behoeft". Over die ^vermindering van geloot" kunnen wjj na het bovenstaande verder zwjjgen. En wat het slot van het betoog van het katholieke blad betreft, het zegt niets tegen onze bewering, omdat nog altijd het bewjjs ontbreekt dat onder de z. g. ongeloovigen veel krankzinnigheid heerscht, wat juist onder de geloovigen als bewezen beschouwd kan worden. De vergeljjking van een groote stad als Parijs met het platteland gaat niet op. Zulke steden zjjn eene verzamelplaats van verschillende elementen uit de gansche wereld; terwijl de idyllische voorstelling die men bjj voor keur van het platteland geeft, maar al te dikwjjls door de werkelijkheid wordt te niet gedaan. Handig is het zeker van de Tijd om zjjdelings het aantal zelfmoorden te brengen op rekening der ongeloovigen. Weet de Tijd ook daarvan een statistiek om die opvatting te rechtvaardigen; laat hjj die dan toonen. Het blad vergeet echter dat menige zelfmoord hoe weinig verdedigbaar wjj dien ook vinden, meer getuigt van moed dan van zwakheid. Het oordeel is hierbij echter vaak hoogst moei lijk en wij meenen dat in zes van de tien gevallen geloof oi g. ongeloof daarbij niet in het spel is, maar meer maatschappelijke toestanden hier bjj invloed uitoefenen. Moge al een enkele maal het niet gelooven aan eene kerkleer weerhouden van zelfmoorder zjjn toch bewjjzen genoeg dat overdrjjving op het ge bied van geloofszaken voerde tot eene dergeljjke noodlottige daad. Uit Den Haag wordt aan het bericht om trent de komst van kardinaal Jacobini een dementi gegeven. Men schrijft n. 1. dat bjj de legatie van den Heiligen Stoel aldaar niets bekend is van de aan staande komst van den kardinaal, aangekondigd in verband met de onderhandelingen tot herstel van de diplomatieke vertegenwoordiging van de Nederlandsehe regeering bjj den paus. Zelfs achtte men aan de nunciatuur de komst van den staats secretaris hoogst onwaarschijnlijk met het oog op zjjne jongste ziekte. Volgens nadere mededeeling had men Reuter s telegram verkeerd weergegeven, en moet dit lui den als volgt: »Door kardinaal Jacobini ia gereed gemaakt, en nog heden naar 's Gravenhage verzonden, een voor stel betreffende het herstellen der diplomatieke betrekkingen tusschen Nederland en den Heiligen stoel. Men houdt zich alhier van den goeden uitslag der onderhandelingen verzekerd." Volgens een part. telegram uit Berljjn aan de IV. R. Crti is Woensdag aldaar eene overeenkomst gesloten tusschen de Duitsche bank, de firma Leo Delbrück en Siemens en Halske ter oprichting van eene maatschappij in aandeelen voor de electriscbe verlichting van steden in Nederland, met Amster dam tot middelpunt. Niet 1° Juli, maar 1° Juni 1887 is de eindter men, in de tweede kamer bepaald voor den duur der enquête naar den fabriekstoestand enz. Tot voorzitter der commissie voor die fabrieks- enquête is benoemd de heer Verniers van der Loeff. In de landbouw-eommissie zjjn nog benoemd de heeren mr. H. J. Carsten te Hoogeveen en F. H. H. Borret te Klundert. De heer N. A. Bouwman, directeur van het stafmuziekkorps van het 3e regiment, heeft het plan opgevat om in de laatste helft der maand November a., onder zjjne leiding te Middelburg een groot vocaal-inBtrumentaal concert te geven, door het symphonie orchest van het 3e reg. inf., versterkt door eenige toonkunstenaars van elders, waarop o. a. zal worden uitgevoerd het door hem aan Z. M. den koning opgedragen Declamatoriumi De Watergeuzen, De Stem der Zee van F. Coenen en Krijgslied van R. Hol, allen voor mannenkoor met orchest. Aan onderscheidene bekende zangers alhier en te Vlissingen is hunne medewerking daartoe ge vraagd, terwjjl de heer H. C. de Waal, muziek- onderwjjzer alhier, de leiding der repetitiën op zich heeft genomen. Bjj inteekening zal de entrée ƒ0.99 bedragen, doch buiten inteekening wordt die verhoogd. Inteekenljjsten zullen circuleeren. Wjj hopen dat dit plan den vereischten steun vinden zal bjj hen, die daartoe zjjn of worden uitgenoodigd. Uit Yerseke schrijft men ons Uit goede bron verneem ik, dat het aanleggen van de stoomtram waarschjjnljjk eenige vertra ging zal ondergaan en wel om de volgende reden. Het gedeelte djjk van den hoek bjj den Molen polder tot aan den Varkensdijk, die den Buren- polder begrenst, is rjjksdomein en nu schjjnt men verzuimd te hebben voor den aanleg daarover tjjdig vergunning te vragen. Althans dit is eerst deze week geschied. En daar deze djjk op som mige plaatsen nog verbreed moet worden, zal de vergunning eenige voorafgaande correspondentie eischen, die nog al tjjd zal kosten. In de huishoudeljjke vergadering van het Nuts» departement, gisteravond gehouden, deelde de voorz. mede dat de heer H. Snjjders te Middelburg bjj zjjne volksvoordracht in Dec, spreken zal over „Neerlands verleden en heden op maatschappelijk gebied." Verder werd door de vergadering besloten om eene volksbibliotheek aan te leggen en daarvoor aan het hoofdbestuur subsidie te vragen. Uit Wolf aart ad jjk schrjjft men onsi Onze vroede mannen waren Dondeïdagmorgêa au grand complet vereenigden zjj deden de zaken af. Zjj vernamen in de eerste plaats dat voor de aanbesteding van eenig gemeentewerk, nog in 1888 op te leveren, geen enkel biljet was ingeleverd en besloten de uitvoering, behoudens goedkeuring van ged. staten, onderhands te gunnen aan O. Servaas te Oud-Sabbinge voor ƒ37.65. Nu de minister van waterstaat afwjjzelld be« schikt had op het verzoek van den raad, om eene tegemoetkoming in de kosten van exploitatie Van het telephoonkantoor, konden zjj met de behan deling der begrooting voor 1887 voortgaan. In de vorige vergadering konden zij dit werk niet ten einde brengen, ook omdat toen de stemmen staakten over de beslissing omtrent de jaarwedde van den gemeente-opzichter. Boven verwachting liep "alles gunstig af j de jaarwedde van dien opzichter ad ƒ30 werd met 4 tegen 3 stemmen op de begrooting gebracht; als gevolg van de flinke wjjze waarop, zoowel door den voorzitter als den wethouder De Kater, het voordeel werd aangetoond, dat de gemeente heeft sedert een gemeente-opzichter contróle voert ovef de ten behoeve der gemeente verricht wordende werken. Het komt ten minste nu niet meer zooals vroeger voor, dat op eene rekening van eeft ambachtsman 20 gekort werd; Naar aanleiding van art. 2 letter d van hei K. B. van 15 Sept. 1886, Stbl. no 164, werd be sloten ten behoeve der gemeente een bestelbon van tien cent te heffen voor elk telegram, datiö den kring, waarin tot heden de telegrammen kosteloos besteld zijn, bezorgd wordt. Deze nieuwe bron zal, volgens de begrooting, de gemeente inkomsten met 15 vermeerderen. De telephoon blijft ookDe raadsleden schenen geheel en al tot ander inzicht gekomen tè zjjn, want met algemeene Btemmen werd besloten, de jaarwedde van den kantoorhouder en diens ver vanger, benevens die van den bode, te zamen 110 bedragende, opnieuw op de begrooting te brengen. Dat de raadsleden het goed met de gemeente voor hebben en haar financieel belang zooveel mogeljjk bevorderen bleek, toen het breiwerk der schoolkinderen ter sprake werd gebracht. De voorzitter was, volgens velen van hen, toch wel een beetje al te goedhartig; hjj toch wilda de 70 paren kousen, 24 hemdrokjes, 10 mutsen en 6 naailappen, waarover de meisjes op de beide openbare scholen, circa 3 jaren gebreid hadden; aan de breistertjes cadeau geven, als belooning voor hare moeite en tevens om haar jjver op te wekken. De heer Jacob vond dat dit met de slaapmut sen en de naailappen nog kon, maar kousen en hemdrokjes weggeven, dat ging niet, Meer «te®-, i

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1886 | | pagina 1