Onderwijs.
Kerknieuws.
Verspreide Berichten.
defioit van 1886, geraamd op ƒ5,453.000, groo-
tendeels verdwjjnen, indien de tegenwoordige
koffieprijzen niet veel verandering ondergaan.
Met inbegrip van millioen voor een spoor
weg Tjitjalengka-Tjilatjap, beloopt de raming
der uitgaven voor 1887 te zamen 136.728.069
en die der middelen 132.885.184, dus het ge
raamd tekort ƒ3.842.885. (Mocht de gunstige
stemming der koffiemarkt aanhouden, dan zou
1887 geen tekort opleveren.)
Voor spoorwegaanleg is 5 J millioen uitgetrokken.
Mocht voor 1886 op slechts 710.000 pikols hier
te verkoopen koffie worden gerekend, voor 1887
kan, wegens de minder gunstige vooruitzichten van
den oogst op niet meer dan 630.000 p. gerekend
worden. De prjjs is intusschen één ct. per J kg.
hooger geraamd kunnen worden, nl. op 29 ct. (ter-
wjjl op de laatste veiling gemiddeld 367s, ct. werd
besteed.) Op de suikercultuur is 3.368.200 minder
geraamd.
Het vermoedelijk tekort over de Indische diensten
tot en met 1885 bedraagt, met reserve van 12{
millioen voor het zg. administratief kapitaal,
46.251.179rekent men het tekort over 1886 op
1 millioen en het geraamde tekort over 1887 op
ƒ3.842.885, dan klimt het gezamenlijk deficit tot
51.094,064, en, na aftrek van 45.157.365 van
de jongste geldleening voor India gereserveerd,
5.936.699.
Uit de stukken bljjkt, dat een regeling van het
rechtswezen in de residentie Oostkust van Sumatra
is geschoeid op de leest der vooride overige buiten
bezittingen reeds in werking zijnde organisatie,
dat gerekend is op een reorganisatie van het
bestuur in genoemde residentie, op de vorming
van twee nieuwe eontröle-afdeelingen in het bin-
nenlandsch bestuur voor de landschappen Fadang
en Bedagei en te Batoe Bara, op reorganisatie van
de politie ter Oostkust van Sumatra, op toeken
ning en verbetering van bezoldiging van inlandsche
hoofden.
De plannen van den minister met betrekking
tot de Indische spoorwegen komen neer op eene
regeling, die particuliere exploitatie in zich sluit,
en zooveel mogeljjk de voordeelen oplevert, welke
met verkoop van staatsspoorwegen zouden worden
beoogd.
Eene aaamlooze vennootschap zal de reeds aan
gelegde staatsspoorwegen, en later ook de aan te
leggen ljjn Tjitjalengka-Tjilatjap exploiteeren, het
rollend materieel overnemen tegen betaling van de
geschatte waarde, en tevens de fondsen verstrekken,
die de staat wenscht op te nemen voor den bouw
van evengenoemden spoorweg, benevens tot een
vooraf bepaald maximum zoodanig bedrag als de
staat wegens kosten van den bouw van reeds aan
gelegde spoorwegen wenscht te ontvangen.
Over die fondsen voor de kosten van aan te
leggen of reeds aangelegde spoorwegen zal door
den staat 3J pet. rente worden vergoed en zal
tot zekerheid hypotheek worden gegeven op de
staatsspoorwegen, in het contract begrepen.
Voorts zal als bij een gewoon exploitatie-
contract de verdeeling van de opbrengst tusschen
den staat en de vennootschap worden geregeld.
De regeling zal er dus op nederkomen alsof de
staat in vereeniging met particulieren spoorwegen
aanlegt, in dier voege dat particulieren kapitaal
verstrekken tegen vaste rente, de staat bouwt, en
particulieren exploiteeren.
De onderhandelingen over zoodanige overeen
komst zullen gevoerd worden zoodra de kamers
zullen hebben beslist (afgescheiden echter van den
spoorweg Tjitjalengka-Tjilatjap) over de voort
zetting van den aanleg der staatsspoorwegen op
Java.
Bjj de begrooting is voorts gerekend op uit
breiding van de legerformatie ten behoeve van de
duurzame versterking der bezetting ter Oostkust
van Sumatra.
Verder is 278.000 uitgetrokken voor de over
brenging der marine-fabriek te Soerabaija naar
het marine-etablissement aan de Oedjong.
zjj op geld neerzien en toch zagen zjj opNevison
neer, omdat hjj het bjj ongeluk niet had.
V.
Toen mjjne moeilijkheden in zaken over waren,
begon ik aan een huweljjk te deDken. De wereld
was mjj zeer wel gezind. Ik geloof dat ik onder
de eerste Swarstonsche dames een vrouw had
kunnen kiezen, zonder het hoofd te stooten. Maar
ik had besloten om iemand uit mjjn eigen stand
te huwen. Als ik een vrouw had kunnen vinden;
die even arm op de wereld was gekomen als ik
zelf en door eigen inspanning de armoede over
wonnen had, dan zou ik die boven alle anderen
uitverkoren hebben. Maar ik kende er geen, en
ken er nu ook geen
Laat ik u vertellen, hoe ik mjjn vrouw gevon
den heb.
Naast de fabrieken was een klein stadje ver
rezen; want er waren behalve de mijne nog ver
scheiden fabrieken gebouwd. Maar er was geen
school. Sommige gegoede ouders zonden hunne
kinderen naar Swarston op school. Ons district
heette half weg, omdat het halverwege Swarston
en Otterbank lag. Ik zei tot mijne naburen, de
fabrikanten, dat wij een school moesten hebben.
Zjj waren het met mjj eens, maar wilden in deze
geen verantwoordelijkheid op zich laden. Dus heb
ik alleen een school gebouwd en een advertentie
geplaatst voor een man en vrouw als onderwjjzer
en onderwijzeres.
Mjjn keus viel op Thomas Fry en zjjn dochter,
want Fry was weduwnaar en zjjn dochter dong
gaar de betrekking van onderwijzeres.
Wordt wwlyd.)
Voor de scholen met den bjjbel werd dit jaar
gecollecteerd teWissekerke (N.-B.) met Geers-
dijk 78.54 en te Vrouwepolder 9. In 1885
bedroegen die getallen 65.57 en 10.
Bjj de Doopsgezinde gemeente te Gorredjjk is
aan de vrouwelijke leden het stemrecht verleend.
Aangezien het 't doel van elke reclame is de
aandacht te trekken, zal men zeker de firma S.
Wiener en C° een compliment moeten maken
over de aardige wjjze, waarop zjj den dames
bericht geeft van de expositie harer mantels.
Circulaires, worden zjj al binnen gebracht, bljjven
veeltijds ongelezen, maar wie van het nieuwsgie
rige geslacht zou een telegram ongeopend terzjjde
leggen? Geen enkele dame immers.
Dat was de speculatie van de firma Wiener
en C°, toen zij heden avond honderden goed
gedachte telegrammen liet verspreiden en hare
clientele tot lezen dwong. „Ik kwam, zag en
overwon" wordt Cesar in den mond gelegd.
„Komt, ziet en koopt" is een variant, die de firma
Wiener zich op dat gevleugeld woord veroorlooft.
Waarschjjnljjk met succes.
Naar een vriendeljjk hand ons schrjjft neemt
het verkeer met de pennybooten, varende tusschen
de stad en de haven te Vlissingen, als bjj den dag
toe. De directie heeft daar het hare aan toege
bracht, door den abonnementsprijs te verlagen en
den termijn der abonnementen van 6 op 3 maanden
te stellen. De waterstaat werkte van zijn kant
mee, door het doen leggen van een, bij avond be
hoorlek verlicht voetpad, van de aanlegplaats naar
den straatweg.
Thanï is door een 50 a 60 tal te Vlissingen
gevestigde personen, die zich allen geregeld van
die bootjes bedienen, een adres aan de directie
ingediend, waarbij zjj, met het oog op het nade
rende winter-seizoen, aandringen op vergrooting dei-
overdekte kajaitjes, die nu hoogstens een dozijn
passagiers tegen nat en koude beschutten, wat,
bjj het toenemend verkeer ten eene male onvol
doende is. Adressanten twjjfelen niet, of de directie
zal ook in haar wèl begrepen eigenbelang aan dit
billjjk verlangen voldoen, te meer, daar de penny
booten in den zomer geenerlei beschutting tegen
de zon aanbieden, en er dus, bjj eene doelmatige
inrichting der kajuiten, met openschuivende glas
vensters, ten allen tijde aan een groot ongerief
zal worden tegemoet gekomen.
Door het schoone naj aars wed er daartoe
uitgelokt zullen in het Grand Hótel meerdere
muziekuitvoeringen plaats hebben. Dank zjj de zorgen
der Kurzaal-vereeniging worden van 24 tot 29 Sept.
e. k. concerten gegeven door de kapel Olk, uit
7 personen bestaande (2 dames en 5 heeren),
onder directie van den heer H. Olk, elève van
professeur Joachim te Berlijn en Emile Sauvet.
Dit strjjkorkest moet zeer schoone nommers op
haar programma hebben, die met zorg worden
uitgevoerd en laatst te Antwerpen veel succes
hebben gehad.
Men meldt ons dat vanwege de sociëteit
De Unie te Vlissingen eene prjjsvraag zal worden
uitgeschreven voor den bouw van een nieuw
sociëteitsgebouw met recreatiezaal. Dit nieuwe
gebouw zou men willen zetten aan het einde dei-
Nieuwe Kolvenierstraat in het voormalige Bastion
n° IV.
Het Nederlandsehe drankschip Mariegezv.
Hansen, dat door de Britsche toloverheid te Do
ver, opgebracht en later weer vrjjgelaten is, vaart,
naar men ons schrjjft, voor de tweede maal uit
de haven van Veere. Daardoor gaan matrozen
van Veera en Middelburg mede zonder dat zjj goed
weten aan welk gevaar zjj zich blootstellen. Het
is daarom misschien niet ondienstig dat wjj hier
laten volgen wat de Londensche correspondent
der N. R. Ct. omtrent de Hollandsche „Coopers"
zegt.
De tolbeambten te Dover zullen wel een leeljjk
gezicht getrokken, misschien zelfs gevloekt heb
ben, dat hun een zóo kosteljjke prooi als de
Marie met hare geurige lading ontsnapt is, maar
de bemanning van den zoogenaamden Dutch
Cooperdie sedert Vrijdag gevangen gezeten
heeft op het soheepje, mag van geluk spreken.
Zjj bad, wat de Engelschman noemt, a narrow
escape en is slechts met groote moeite ontsnapt
aan de zware boeten, welke de wet bedreigt tegen
allen, die de inkomende rechten zoeken te ont
duiken.
Dat ondervinden thans de beide andere, onlangs
opgebrachte Hollandsche drank vaartuigen, de
Merchant en de Kenan, alle twee uit Schiedam,
waarvan het eerste te Lerwick, het tweede te
Hartlepool bjj het „cooperen" gesnapt is, de
Merchant al ten tweeden male. Ik geloof dan
ook, dat de eigenaars verstandig zouden hebben
gehandeld, met te berusten in het advies van
ons consulaat te dezer stede, en, met den steun
hiervan, een beroep te doen op de goedertieren
heid der Britsche overheid, in plaats van in appèl
te komen tegen een vermoedelijk alleszins recht
vaardig vonnis. Het consulaat heeft thans van
alle verdere tusschenkomst afgezien.
Ik moet erkennen bitter weinig sympathie te
koesteren voor eigenaars der zoogenaamde Coo
pers, welke stil thuisblijven, grove winsten behalen,
maar geen andere dan een geldeljjk risico beloo-
pen, terwjjl hunne bemanningen de kastanjes
voor hen uit het vuur moeten halen. Ik schrijf
dan ook hoofdzakelijk, om mijne landgenooten te
waarschuwen. Ik weet, dat de Britsche overheid
vast voornemens is, eene onverbiddelijke jacht te
maken op alle vreemde Coopers, met de bedoeling
Idie zoo mogeljjk uit te roeien. Snelvarende
kuststoomers worden, naar ik hoor, in gereedheid
gebracht, en daarna zal het werk in allen ernst
beginnen.
Ik vrees, dat de schoone dagen van het „coo
peren" voorbjj zijn, en de eigenaars dezer drjjvende
tabakswinkels en slijterjjen zullen een ander,
eervoller bestaan moeten zoeken. Onder de vis-
schers der Noordzee wordt het „cooperen", dank
zjj het streven van sir E. Birkbeck en van de
visschers-zendelingen, gaandeweg geweerd. Maar
nu schjjnen de eigenaars der Coopers den gevaar
lijken weg te willen betreden van eenen geheimen
smokkelhandel langs de Engelsche kusten. Dit
is eene bedenkelijke proefneming. De Customs
House Consolidation Act van 1876, onder wier
bepalingen de vervolgingen plaats vinden, laat
niet met zich sollen, en de bedreigde boeten zjjn
allerzwaarst, terwijl de overheid de macht heeft,
niet alleen het opgebrachte vaartuig, mitsgaders
de lading, in beslag te nemen en te verkoopen
ten bate der schatkist, maar ook de bemanning
gevangen te houden, tot de boeten zjjn betaald.
Dat dus niemand uit cooperen" ga, zonder zich
eerst te doordringen van de waarheid, dat het
handwerk van den Cooper niet enkel niet eervol,
maar ook gevaarljjk is.
Niettegenstaande zoo schrjjft men ons
uit Goes in den laatsten tjjd hier buiten om
de gemeente vele arbeiderswoningen zjjn gebouwd,
is de behoefte nog zoo groot, dat zes nieuwe
woningen, met den bouw waarmede men bij den
stationsweg een aanvang heeft gemaakt, al op
belofte zjjn verhuurd, tegen dat zjj voltooid en
bewoonbaar zjjn. Zelfs was het accoord al getroffen
vóór dat een steen op het bouwterrein aanwezig
was. De groote vraag ligt hoofdzakelijk wel
hierin, dat men inziet hoe het wonen met zooveel
gezinnen in een huis bedompt en nadeelig voor
de gezondheid is. Voor de huisjesmelkers zal
dit wel niet zeer aangenaam zijn, want zjj plaat
sen gaarne zooveel huisgezinnen in hun woningen
als maar eenigszins mogeljjk is.
Nu het buitengewoon warme weder der
laatste Augustus- en eerste Septemberdagen
aanmerkeljjk is afgekoeld, begint, naar men ons
uit Bruinisse meldt, de oesterverzending lang
zamerhand toe te nemen. De voorspelde schadelijke
gevolgen van de ontijdige verplanting dier schelp
dieren, tengevolge van de, voor oesterkweekers
en planters, nadeelige mosselzaadplaag, komen,
helaas nu maar al te zeer te voorschjjn niet
alleen doordien de Fransche oesters, die eerst in
den handel moeten komen, omdat ze geen vorst
kunnen verdragen, weinig of in het geheel niet
gegroeid zjjn, maar ook doordien er vele dooden
worden aangetroffen, zoodat de schade nog niet
te overzien is.
Burg. en weth. van Groningen hebben bjj
een advies aan den raad om den gasprjjs aldaar
niet te verminderen ten behoeve der nijverheid
overgelegd een vergelijkenden staat van de gas-
prjjzen in 17 steden van ons land, waaruit bljjkt
dat per stère wordt betaald te Utrecht 5 cent:
te Leiden 6 ct.te Arnhem, 's Hertogenbosch,
Rotterdam en Zwolle 7 ct.te Groningen 7§ ct.
te Delft, Dordrecht, Leeuwarden, Maastricht en
Zutfen 8 ct.te Amsterdam, 's Gravenhage, Haar
lem, Middelburg en Schiedam 9 ct. (te Dordrecht
wordt voor andere doeleinden dan verlichting 6
ct. per stère betaald). Groningen heeft zoo wat
het middencjjfer.
Op de buitenplaats van den heer G. Birnie
te Deventer staat een witte Camelia sedert het
begin dezer maand in vollen bloei, hetgeen door
deskundigen een groote zeldzaamheid genoemd
wordt.
De vereeniging voor handel en nijverheid te
's Gravenhage heeft in hare gisterenavond gehouden
vergadering het voorstel tot het aanstellen van
een commandant der brandweer besproken en is
tot de volgende conclusiën gekomen, welke den
gemeenteraad zullen worden kenbaar gemaakt.
Het aanstellen van een commandant boven
een opperbrandmeester en als gevolg reorganisatie
in den geest der Amaterdamsche brandweer, is
niet noodzakelijk, op grond dat de statistiek der
branden bewjjst dat de brandweer vrjj voldoende is.
Bjj behoud der tegenwoordige organisatie
wenscht de vereeniging verbetering door toe
kenning aan den opper-brandmeester van de, den
commandant te verleenen uitgebreide macht,
bijgestaan door twee adjunct-opperbrandmeesters;
door herstel van het personeel der stadsspuiten
op de vroegere sterkte, door behoud van het
premiestelsel, door het luiden der brandklok bij
nacht, door het aanschaffen van een tweede stoom-
brandspuit in de nabjjheid van Scheveningen en
vooral door uitbreiding van het getal brandputten
bjj de groote hotels en gebouwen te Scheveningen.
De hoofdstrekking van het adres is alzoo behoud
van het oude, verbeterd naar hetgeen de onder
vinding leerde.
Onlangs werd der posterij een verwijt er van
gemaakt dat een brief, met drie lakken voorzien,
maar onaangeteekend, ambtshalve aangeteekend
was, hoewel die brief niets dan waardelooze pa
pieren bevatten.
Dit verwjjt vonden wjj vrij ongemotiveerd
eerder had men den beambten voor die daad
erkenteljjk moeten zijn. Wie toch lakt een brief
zonder waarde op dezelfde wjjze toe als voor een
aangeteekenden gebruikelijk is?
Allicht moet de administratie dan denken aan
verzuim; en bovendien voor haar eigen verant
woordelijkheid is zjj door hare handelwjjze gedekt.
Hetzelfde is dezer dagen geschied met een brief
voor het Dagbl., die van grooten omvang en met
twee lakken geeacheteerd was.
Toen bij het openen de waardeloosheid van
den inhoud bleek werden echter voor de aantee-
kening ambtshalve geen kosten gevorderdalleen
wanneer zioh geldswaarde in den brief had be
vonden, zouden de kosten verschuldigd zjjn ge
weest.
Het blad brengt terecht der administratie een
woord van dank voor hare goede zorgen.
Te Sauwert ontspoorde, vermoedelijk door
het te vroeg omtrekken van een wissel, de locaal-
trein komende van Groningen. Een conducteur
werd gedood. Te Laaghalen viel een rietdekker,
die op een huis eenige werkzaamheden verrichtte,
van eene aanzienlijke hoogte, met het treurige
gevolg dat hjj den nek brak. Den volgenden dag
overleed hjj.
Volgens bericht uit Wageningen over de
steenfabricatie ia er, evenals het vorige jaar, onge
veer 20 pet. minder gemaakt dan in 1884. Meer
en meer ondervindt de fabrikant, dat een over
voerde markt zjjn grootste mededingster is en dat
alleen door vermindering van productie stjjging
van prijzen is te wachten. De uitkomsten van
die mindere voorbrengst bljjven niet uithet
aantal steenen van't vorig jaar, nog aan defabrie
ken aanwezig, is zeer gering, terwjjl de prijzen
van sommige soorten reeds een weinig zjjn ge
stegen. Het werkvolk op de steenovens heeft zich
de laatste jaren met een belaagrjjk lager loon
moeten tevreden stellen.
De voorstellen tot reorganisatie der Amater
damsche Chininefabiiek komen, volgens Huiz.
Nieuwe Fin., op het volgende neer
De Chininefabriek, opgericht met een aandeelen
kapitaal van 1.000.000, waarvan slechts twee
seriën van te zamen ƒ400.000 aanvankelijk zjjn
uitgegeven, heeft reeds een verlies van 197.014.43
geleden, afgescheiden van de afschrijvingen, waar
door het verlies tot 272.000 klimt. Nu wil
men de derde serie van het aandeelenkapitaal
ad ƒ200.000 uitgeven; maar, aangezien de
plaatsing daarvan bjj de tot nu toe verkregen
resultaten ondenkbaar is, wordt voorgesteld -. de
tegenwoordige aandeelen tot 25 pet. te reduceeren,
zoodat het kapitaal zal bestaan uit 200.000 uit
te geven preferente aandeelen (nieuw kapitaal)
en 100.000 gewone aandeelen (in de plaats der
oude aandeelen.)
Omtrent den hevigen storm die Dinsdag
17 Aug. op het eiland Curayao heeft gewoed,
schrijft men aan de N. R. Crt nog de volgende
bjjzonderheden.
Zooals men vreesde, zijn Bonaire en Aruba ook
hevig geteisterd. Vooral op eerstgenoemd eiland
heeft men het zeer zwaar te verantwoorden gehad,
's Morgens in de vroegte begon het daar reeds
sterk uit het noordwesten te waaien later draaide
de wind naar het zuidwesten, terwjjl eindelijk de
hevigste windvlagen uit het zuidoosten kwamen.
De schoeners en barkjes, die op de reede vóór
Kralendjjk, de hoofdplaats van Bonaire, ten anker
lagen en niet in tij da in veiligheid konden worden
gebracht, sloegen weldra van hunne ankers weg
en werden met geweld door hemelhooge golven
op het strand geworpen, alwaar zjj door de steeds
woester aanrollende zeeën heen en weer gesmakt
en grootendeels verbrijzeld werden. 16 vaartuigen
liggen daar thans hoog op den wal, en slechts 4
daarvan kunnen eenigszins worden gerepareerd,
hoewel de reparatiekosten ongeveer evenveel zullen
bedragen als voor het bouwen van nieuwe barkjes
zou noodig zijn.
Het verlies van al die vaartuigen is een ont
zettende schade voor vele bewoners van Bonaire
velen zjjn tot den bedelstaf gebracht, die hun
gezin moesten onderhouden met hetgeen ze door
middel van hunne vaartuigen verdienden.
Het heeft eenige dagen geduurd vóór we hier
tijding van Bonaire hebben gekregen, want aldaar
was geen enkel zeewaardig vaartuig om hierheen
te stevenenen de weinige Bonaireaansche
scheepjes, die in onze haven eene veilige ligplaats
hadden, durfden de eerste dagen na den storm
niet in zee steken om informatiën te gaan in
winnen.
Een ooggetuige heeft mjj verteld, dat de zee zóó
loeide en brulde, dat de menschen, die bezig
waren om te redden wat men machtig kon worden,
elkander nauwelijks konden verstaan, terwijl de
golven met zulk eene kracht tegen Kralendjjk
aanrolden, dat zware jjzeren spoorstaven, die ais
ballast voor sommige schepen hadden gediend,
evenals stukjes hout door de zee opgenomen en
op den wal geworpen werden. De gouvernements
steiger is geheel weggeslagen, en dikke in den
grond geheide palen zjjn als rietjes afgebroken.
Van sommige wegen op Bonaire is tbans niets
meer te zien dan hoopen losgewoelde en op
elkander geslingerde steenen. Dat er tal van stroo-
hutten dei' arme bevolking spoorloos verdwenen
zjjn, behoef ik niet te zeggen. Gelukkig zijn er
geene menschenlevens te betreurenechter zjjn
sommige personen, die van de schepen sprongen,
toen zij zich aan de golven prjjs gegeven zagen
en het gevaar van verpletterd te worden voor
oogen hadden, slechts met groote moeite gered
kunnen worden.
Op Aruba heeft de storm ook in niet geringe
mate zjjne kracht doen gevoelen. Daar begon het
tegen den avond pas erg te waaien, en Was de wind
omstreeks middernacht het hevigst. Verscheidene
schoeners zijn daar wel in de haven losgeslagen,
doch men is er gelukkig in geslaagd, ze voor
vergaan te behoeden een paar sloepjes zijn alleen
verbrijzeld. Een visscher, die buiten de haven
door den storm overvallen werd, is met zjjne kano
omgeslagen en verdronken.
De Duitsche brik Hero, die op reis was van
Maracaïbo naar Europa, is op de noordkust van
Aruba gestrand en geheel uit elkaar geslagen.
Slechts de stuurman van dat schip heeft zjjn
leven met de grootste inspanning kunnen redden
de kapitein en al het scheepsvolk vonden den
dood in de golvenhunne lijken spoelden den
volgenden dag op het strand aan.
Op Cerro Colorado, de plaats waar de bekende
phosphaatgroeven op Aruba zjjn, werden tal van
pannen van de daken gerukt. Verder is daar
betrekkeljjk veel minder schade dan hier en op
Bonaire aangericht.
Men is hier thans druk bezig, om de door den
storm toegebrachte nadeelen te herstellen.
Omtrent den opstand te Madrid verneemt
men, dat de revolutie eerst den 22 Sept. had
moeten uitbreken, maar door een misverstand
vervroegd werd. Nabij Aranjuez vonden een
paar schermutselingen plaats, waarbjj drie officie
ren gedood zjjn.
191 soldaten ea 30 aiefe-militairen zjjn ge-