Laatste Berichten SUITINLAKD Moofliip ei Verpacltiip ia Maai Verkoopingen en aanbestedingen. Weerkundige waarnemingen. Burgerlijke stand. Staten-Generaal. Algemeen Overzicht. Graanmarkten, enz. Prijzen van Effecten. Regeeringsanlwoorden over de grondwets herziening. Hoofdstuk III. (Staten-generaal). Rangoon. Thebauw's antwoord op het ultimatum is onbevredigend. Britsche troepen zullen zoo spoedig mogeljjk over de grens trekken. Vier regimenten zjjn reeds ingescheept. Voor de vernieuwing van de beschoeiing aan den zoogenaamden Kaïboljte Krabbendjjke werd ingeschreven door de heeren C. van Boven en li. Molhoek te Krabbenójjke voor ƒ850, P. J. Visser te Hansweert voor ƒ799, L. Lujjk te Hanaweert voor 740, B. d en t Ex ter v/d Brink te Krabbendjjke voor ƒ720, A. Foudraine te Goes voor ƒ719 en P. Dronkers te Kapelle voor 620. Het werk is gegund aan den laagsten inschrijver. Datum. Plaats. Voorwerpen. 14 Nov. N. St. Joosl. Boomen, 1G Middelburg, Boeken, SI 26 N. &St. Joosl Biervliet Boomen, Bouw en weil. Informotiën. Tak. Van Benthem en Jutting. Tak. Le Nobel. 9 Nov., des morgens te 8 uren. Verwacht: Z. W. wind. Thermometerstand te Middelbsrg. Nov. 's avondB 11 aren gr. 's morgens S aren 45 gr. 's middags na '«avonds 5 uren 45 gr. F. 47 gr. Van 1 tot 8 November. Middelburg. OndertrouwdJ. Heijink, jm. 26 j. met J. J. M. Wisse, jd. 31 j. A. H. G. van der Poel, jm. 36 j. met G. Timmerman, jd. 26 j. P. Hujjssoon, jm. 23 j. met P. Walraven, jd. 26 j. J. Davidse, jm. 22 j met W. van den Broeke, jd. 20 j. Getrouwd: C. J. van Wjjck, jm. 24 j. met A. Machielse, jd. 25 j. J. Schrier, jm. 45 j. met J. de Bliek, jd. 43 j. BevallenP. J. Israel, geb. Gruson, z. E. Jozi- asse, geb. Schout, z. M. M. de Kam. geb. Vos, d. J. M. van Agten, geb. Fens, d. H. M. E. Fastenau, geb. Vis, 2 d. (één levenl.) M. E. Gooijen, geb. Visser, d. H. S. Smits, geb. Gerretsen, d. (tweel.) M. B. Nujjten, geb. Thijs. z. L. Schoe, geb. Verhage, d. L. J. Akkenaar, geb. Van Gelder, d. F. van Belzen, geb. Martejjn, z. (levenl.) OverledenH. den Engelsman, vrouw van C. Willeboordse, 26 j. M. A. Tak, wede vanH. T. de Blaauw, 61 j. J. E. Tromp, wede van P. J. van der Maat, 42 j. J. C. Broeke, man van P. J. Nujjs, 47 j. Goes. Gehuwd: J. van Hoorn, jm. 24 j. met M. S. van de Pas, jd. 18 j. BevallenM. Donner, geb. Meijler, d. J. J. de Kok, geb. Reijerse, z. P. Schipper, geb. Hijman, z. A. den Boer, geb. Bak, z. Overleden N. L. Rjjkse, d. 4 m. J. Wisse, ongeh. d. 43 j. Zierikzee. GehuwdJ. H. Loewer, jm. 28 j. met H. B. P. Vorstheuvel Labrand, jd. 28 j. D. Versteeg, jm. 25 j. met J. Leegemate, jd. 28 j. H. van Krieken, jm. 26 j. met J. vanLoo, jd. 26 j. A. Gilliase, wed' 31 j. met S. van Diest, wed" 23 j, Bevallen C. Kloote, geb. Klink, z. J. C. Rib- bens, geb. Pieter, d. N. Leeuwe, geb. Van der Velde, z. Overleden P. T. J. Goedbloed, d. 3 j. A. An ker, man van A. Versteeg, 55 j. M. Bouman, vrouw van C. Doeleman, 62 j. Algemeene beschouwingen. Onder verwijzing overigens naar de hoofdstukken verklaart de regeering, de gronden, voor verande ring van hoofdstak XI aangevoerd, niet zonder beteekenis te achten; niettemin onthoudt zjj zich van voorstellen, omdat ieder der aanbevolen stelsels evenzeer gewichtige bezwaren aanbiedt, verande- ringe£-is-d&-srondwet niet te gemakkelijk moeten ziïa te makeïj> de tegenwoordige bezwaren niet onoverkomelijk bleken, en de voorgeschreven ont binding der kamers toch altijd, als hoofdbezwaar, zou blijven bestaan. De regeering vindt geen aanleiding om afschaf fing van een der kamers voor te stellen. Het bestaan van twee verschillend samengestelde kamers is een waarborg van dubbel nauwgezette overweging, en dns tegen overijlde besluiten. Een eerste kamer moet niet uit alle bestand- deelen der natie zjjn gevormddit moet de tweede kamer wezen. In alle constitntioneele landen is de eerste kamer samengesteld öf uit bevoorrechte standen, öf uit voorname grondbezitters, hande laren, nijveren enz. Overtuigd dat het getal verkiesbaren voor de eerste kamer te beperkt is. stelt de reg. voor, dit uit te breiden tot 1 op de 2000 inwoners. Wil men een wel overdachte uitbreiding van het kiezerspersoneel, dan moet men wel den ge wonen wetgever niet te zeer belemmeren, maar toch de buitenste ljjnen van het gebouw schetsen. De reg. bljjft daartoe den woning-census als den hesten aanbevelen, omdat deze het minst wille keurig is, bedrog het moeilijkst maakt en vele jaren in Groot-Brittannië beproefd en goed be vonden is. Voor algemeen stemrecht vond de regeering geen bepaalde redenen aangevoerd. Men behoeft toch niet zonder nader betoog aan te nemen, dat uit gelijkheid van burgerlijke, noodzakelijk gelijkheid van staatkundige rechten moet volgen. Het gebeele volk heeft recht, goed te worden bestuurd onder goede en rechtvaardige wetten bet kiesrecht strekt alleen om goede vertegenwoordigers en wetgevers te verschaffen. Tot dat doel, waarop alles aan komt, schjjnt het niet aanbevelenswaardig, bet kiesrecht te geven aan een groote menigte waarschijnlijk eene belangrijke meerderheid van weinig ontwikkelden, die bjjna niets, of niets, in de lasten opbrengen. Doordien hun de noodige kennis, of tijd voor kennisneming van 's lands zaken, ontbreekt, zjjn de drommen van zulke kiezers vatbaarder dan anderen voor bedriegeljjke redenen, valsche indrukken en hartstocht, gezwe gen nog van omkooping, zelfs door ververschingen Bovendien zou de aard der kiezersprogramma's geheel anders worden, als men, om zich te doen kiezen, de stemmen der groote menigte beheeft; er bestaat zeer veel kans dat het peil Ier geko zenen daalt, omdat deze soms volksbelievend zullen zjjn in ongunstigen zin en veel beloven. Dat het alg. stemrecht in geen der landen, waar het werd ingevoerd, weer is afgeschaft, is zeer verklaarbaar, omdat dit altjjd een bedenkelijke zaak ware, maar bewjjst niet, dat daaraan geen nadeelen erkend zjjn. De regeering wjjst op N.-Amerika, waar ergerljjke omkooping en oneerljjk beheer, dank zjj het alg. stemrecht, jaren lang straffeloos voort duurden, en op de afwisselende ondervinding in Prankrjjk, om te concludeeren, dat bovendien geenszins bet alg. stemr. doet berusten in den (veronderstelden) algemeenen volkswil, maar inte gendeel de heftigste voorstanders en van de daaruit voortgekomen besturen bestrijden, zelfs met revo lutionair geweld en moordaanslagen. Moge het nu al waar zjjn, dat wellicht wegens de bezadigd heid van onzen landaard en de kleinheid van ons grondgebied, bet alg. stemr. hier niet de ergste gevolgen zou na zich sleepen, invoering ervan ware toch een gevaarlijke proef, waarop men bjjna onmogeljjk meer zou kunnen terugkomen, als zjj eens is genomen. De bezwaren tegen de huurwaarde als grondslag zjjn hoofdzakelijk ontleend aan de moeieljjkheid van een bruikbare waardeering. De reg. acht die regeling zeer uitvoerbaar en niet moeiljjker dan nu de samenstelling van de kiezerslijsten. Breed voerig, doch in ruwe omtrekken, zet zjj uiteen hoe dit zou geschieden, d. i. ongeveer als nu in Engeland, door het opmaken van woningljjsten als grondslag voor de kiezerslijsten. Met ernst overwegende of een minimum huur waarde van 50 te hoog is, en erkennende dat dit niet raadzaam ware, is de reg. overtuigd geworden, dat inderdaad voor het platteland van Overjjssel, Drenthe en Limburg een lager minimum noodig kan zjjn, en zjj neemt daarom de dóór de staatscommissie voorgestelde 36 over. Voorts heeft de regeering zich bij nader inzien vereenigd met het denkbeeld om den wetgever binnen zekere grenzen, vrjj te laten om voor elke gemeente het minimum te bepalen, zoo dat het daar het laagBt is, waar men het goedkoopst woont, waarbjj dan een maximum noodig is, dat wordt voorgesteld op 250, bjj welk bedrag in de drie groote gemeenten het getal kiezers nog bjjna kan verdubbelen, ongerekend de bevoegdheid om er beneden te dalen. Het stemrecht moet alleen aan mannen worden toegekend om lichtvaardige proefnemingen te voorkomen. Wat de zg. capaciteiten betreft, wil de regeering in zoover aan de bezwaren te gemoet komen door den wetgever de bevoegdheid te verleenen om aan dezulken, die, ofschoon niet den huurwaarde-census bereikende, toch eigenaar van een zeker vastgoed, tot zeker quantum voor belasting deswege aan geslagen, het kiesrecht toe te kennen. De verdeeling van de 100 leden der tweede kamer schjjnt veilig aan den gewonen wetgever overgelaten te kunnen worden. De regeering volhardt bjj 50 leden der eerste kamer, maar Btemt erin toe, aan Utrecht en Drenthe 2 leden toe te kennen. Geen by val schenkt zij aan het denkbeeld om de aftredende kamerleden niet dadeljjk herkiesbaar te stellen. Het doel van art. 86 is de leden der kamers toe te laten op eed of belofte, zonder onderzoek naar de godsdienstige gezindte het geldt hier een zaak van geweten. Maar men houde in het oog, dat deze beslissing omtrent den politieken eed den wetgever volkomen vrjjlaat ten aanzien van ge rechtelijke en fiscale eeden. De gerechtelijke kan niet worden afgeschalt zonder gebeele afbreking van de bewjjsleer in rechten, en het is zeer de vraag of de eed daar zonder groot nadeel voorde recbtsbedeeling kan gemist worden. Bjj wjjziging zjjn de geestelijken enz. toegelaten tot de verkiesbaarheid (art. 94). Bevordering in staatsdienst vervalt als reden voor aftreding. Art. 109 wordt gelezen. Overeenigingekomen voorstel des konings wordt door de volle kamer niet beraadslaagd dan nadat een comm. van rap porteurs daarover een verslag heeft uitgebracht, al dan niet voorafgegaan door een onderzoek in de afdeelingen enz. In Hoofdstuk VIII Defenliezijn alleen de waarborgen tegen uitzenden naar Indië nog nader versterkt. De waarborgen, door de grondwet gegeven voor de persoonlijke vrjjbeid, die der drukpers enz., zjjn feitelijk niet nader omschreven dan de waarborg, dien ieder kan eischen, van niet willekeurig, onnoodig en overbodig met militaire lasten te zullen worden bezwaard. Men zou omtrent den verplichten militairen dienst toch niet anders dan algemeenheden kunnen bepalenvaststelling van een maximum voor den verplichten diensttjjd zou een groote onvoorzichtigheid zjjn. De regeering ontveinsde zich niet dat ernstige bezwaren konden rjjzen tegen haar voorstel tot het opnemen van de bepaling, dat de dienstplich tigen, krachtens een wet, buiten Europa kunnen worden gezondenmaar zjj achtte dit een ernstigen plicht. Nederland is een der oudste en nog altijd een der voornaamste koloniale mogendheden zjjn eer en belang vorderen, dat het zich daarin hand- have. Kon men na 1815 rekenen op een voldoend getal vrijwilligers, door de gebeurtenissen van 1830 is de bron voor die vrijwilligers minstens tot de helft verminderd, terwijl de behoette aan zienlijk is toegenomen. Zjjn wjj, door de politieke veranderingen, in O.-Indië belangrijk sterker ge worden tegenover de gevolgen van altjjd mogeljjke oorlogen met Europeesche staten, het is even waar, dat onze machtsverhouding tegenover inlandsche vijanden zachtst genomen stationair is gebleven; hacheljjke toestanden als die wjj op Java hebben doorleefd, blijven altjjd denkbaar, en mogen ons niet onvoorbereid kunnen overvallen. Alinea 1 van art. 179 wjjzigt de reg. aldus „Tot bescherming der belangen van den staat, is er eene zee- en landmacht, bestaande uit vrij willig dienenden, en, voor zoover deze niet toe reikend zjjn, uit dienstplichtigen". De grondwet behoeft niet te bepalen, waartoe de vrijwilligers verbonden zjjnhun verbintenis bepaalt datevenzeer als tot dusver, zal alleen die vrijwilliger buiten Europa gezonden kunnen worden, die er zich opzetteljjfe toe verbond. De grondwet behoort legeroiganisatie bjj de wet niet te verbieden; haar voor te schrjjven is onnoodig, evenzeer als een loting van dienstplich tigen, die reeds van zelf niet kan worden ver meden. De afschaffing van de dienstvervanging wordt door deze grondwetsvoorstellen een open quaestie gelaten. Oplegging van een belasting als de aldus bestaan de Wehrsteuer aan een zekere categorie van ingeze tenen wordt niet volstrekt onmogeljjk;maar zulk een belasting behoeft nog niet onvermjjdeljjk een be teekenis in verband met de defensie te hebben. Art. 180 is aldus gewjjzigd »In de koloniën en bezittingen in andere werelddeelen is eene krjjgsmacht aanwezig tot handhaving van het Nederlandsch gezag aldaar." Hierdoor wordt uitgemaakt, dat die krjjgsmacht daar werkeljjk aanwezig moet zjjn, waardoor de waarborg tegen de noodzakelijkheid van het inroepen van de hulp der dienstplichtigen belang rjjk wordt versterkt. De reg. ziet niet in, dat het nuttig of gewenscht ware te bepalen, dat slechts een wet vreemde troepen in Nederland mag toelaten. De algemeen erkende en diep gevoelde noodzakelijkheid om onze neutraliteit zoo lang mogeljjk te handhaven, tegenover ieder, zal v; n zelf aan elke Ned. reg. den strengen plicht opleggen, daarmee niet te transigeeren. Maar het kan daarentegen noodig zjjn, bondgenooten zoo spoedig mogeljjk toe te laten. De afkondiging, dat er oorlogsgevaar bestaat, dient alleen om een rechtstoestand in het leven te roepen, die tjjdig tot buitengewone veiligheids maatregelen machtigt. Het zal alleszins in ons belang zjjn, dit op de minst geruchtmakende wjjze te doen; wjj behooren evenzeer den schjjn zelfs van een uitdagende houding als beschroomd - heid te vermjjden. Moesten nu voor bedoelde afkondiging de staten-generaal worden opgeroepen, dan zou de maatregel dus ten aanboore van geheel Europa besproken en dus werke jjk hoogst gerucht makend worden, zelfs al ware het gevaar nog verwjjderd, terwijl in zulk geval discussiën konden plaats hebben, waarin zoo licht een woord wordt gesproken, dat beter achterwege ware gebleven. In Oostenrijk is door den keizer aan den minister van onderwjjs den heer Conrad op diens verzoek ontslag verleend. Lang heeft men dit vooruit gezien. Dat een minister den dienst verlaat is een feit, dat op zichzelf geen zoo groote beteekenis heefthet komt dageljjks voor, maar in dit geval verdient het bijzondere aandacht. Het heengaan van den heer Conrad is een con cessie aan bekrompenheid en achteruitgang het is een overtuigend bewjjs, dat de clericale en Slavonische reactie in Oostenrjjk vorderingen maakt bjj haar overwinning over het liberalisme. De Köln. Ztg schrijft dienaangaande: »Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zeggen de jonkers en de Slavonische driftkoppen en daarom verlangt de foederalistische meerderheid in den rjjksraad bjj monde van haar pers herstel van de confes- sioneele school en wenscht zjj de landdagen met de gedeeltelijke schoolwetgeving belast te zien. De heer Von Conrad plaatste zich eigenljjk op het liberale standpunt der zoogenaamde nieuwe Bchool en deed, meer den nood dan eigen neiging gehoor zamend, hier en daar concessies aan de reactie. Hjj gaat heen, omdat hjj zich niet tot een willoos werktuig der reactionaire beweging wil vernederen." Ook de N. Fr. Presse verzekert dat het aftreden van den heer Conrad voor het Oostenrjjksche onderwjjs van groot gewicht is. »Want, zegt dit blad, zelfs de langzaamheid, waarmede de clericale achteruitgang vordert, dank zjj de tegenstribbelende toegevendheid van den minister Conrad, heefteen betrekkelijke waarde, wanneer men bedenkt, welk een verwoesting een doorkneed ultramontaansch minister in onze jeugdige school kan aanrichten. De heer Conrad zou misschien, wanneer hjj bleef, den ondergang der liberale volksschoolwet niet kunnen verhinderen, maar zjjn altreden zal het sein wezen voor het begin eeneraera in Oostenrjjk, zooals zjj reeds in België is aangevangen." Tot opvolger van den afgetreden minister is professor Gautscb benoemd; aanvankelijk hadden de Czechen het oog op een ander gericht, maar Taaffe en Gautsch legden zulke beloften aan hen en de clericalen af, dat beide fracties zich bevre digd verklaarden. In Oostenrjjk gaat men alzoo de toekomst tegemoet, dat de kerk weder haar beschermende vleugelen over de school uitbreidt. D&ar de school strijd zoo goed als bij ons en onze naburen, nog versterkt met t en ander elementhaat der Czechen en andere nationaliteiten tegen de Duitsche taal. In Weenen verdeelt men zjjn aandacht tusschen deze gebeurtenis op binnenlandsch staatkundig gebied en de zaken in het Oosten. Het besluit van den czaar, waarbjj vorst Alexander's naam uit de rangljjst van het Russi sche leger is verwjjderd, heeft ten deele verbazing, ten deele verontwaardiging gewekt. Tevergeefs zoekt men naar gegronde beweegredenen voor dezen strengen maatregel. De eenen houden het voor een indirecte waarschuwing aan Engeland de anderen denken, dat de czaar, door den vorst; zulk een zware beleediging toe te voegen, hem wil nopen afstand te doen van zjjn rechten, zelft op den troon van Boelgarjje. Weer anderen ge- looven dat niet alleen de revolutionaire beweging in Roemelië, in St. Petersburg mishaagd heeft maar dat men vorst Alexander beschuldigt in betrekking te staan tot de nihilisten. Hoe het zjj, in 't algemeen heeft deze wraakoefening van den grooten Alexander op den kl inen een hoogst pijnlijken indruk gemaakt, te meer daar men met reden Rusland verdenkt, dat het op deze wjjze pressie uit wil oefenen op de besluiten der conferentie. In Engeland vooral vindt die handelwijze strenge afkeuring. Duitschland en Oostenrjjk zien zich er door in het nauw gebracht, want de vorst van Boelgarjje bekleedt eveneens in het Duitsche zoowel als in het Oostenrjjksche leger een hoofd officiersrang. Alleen de Duitsche regeering schjjnt in Ruslands voetstappen te treden. De jongste broeder van vorst Alexander, die eveneens officier in het Duitsche leger is en zich tjjdeljjk in Sofia ophoudt, ontving van den minister van oorlog bevel zich onmiddellijk bjj zjjn corps te voegen. Met het indienen van zjjn ontslag heeft de jonge officier op dezen order geantwoord. Zou deze zwakke nagalm van Ruslands grove stem een voorbode zjjn, dat Duitschland zich geheel aan de zjjde van het hof van St. Peters burg schaart en eveneens den prins van Battenberg den handschoen zal toewerpen? Engeland bljjft tegenover de drie keizerrijken zijn eenmaal ingenomen standpunt handhaven. Voor de Britsche regeering is, met het oog op de algemeene sympathieën in het land voor een vereenigd Boelgarjje bjjna geen andere houding mogeljjk, indien zjj niet roekeloos haar leven nog vóór het woeden van den storm der verkiezingen wil prijsgeven. Engelands tegenzin ten opzichte van Ruslands plannen is de eenige stroohalm, waaraan het Boelgaarsche gouvernement en het volk zich vastklemmen. Spoedige verandering in dentegenwoordigen stand der zaken is meer dan ooit gewenscht, neen noodzakelijk. De toestand, zooals nu, is onhoudbaar. Zaterdag hield de conferentie haar tweede ver gadering, maar men weet over haar besluiten niets, alleen wordt gemeld, dat de bjjeenkomst twee en een half uur duurde. Echter loopt het gerucht, dat de mogendheden gezamenljjk den vorst van Boelgarjje zouden uitnoodigen naar Sofia terug te keeren. Meer dan te voren ziet het er op den Balkan onheilspellend uit, terwjjl de conferentie nauwe lijks bjj machte zal zjjn het vuur, dat nu nog smeult maar reeds het volgende moment verwoes ting rondom zich verbreiden kan, te bedwingen of te blusBchen. Rotterdam. 9 October. De aanvoeren waren klein. Tarwe 6.70 tot 7.20 rogge 5.25 tot ƒ5.60: wintergerst ƒ4 40 tot 4.80zomergerst 30 tot 4.50 haver 3 tot 3.70 paarden- boonen 6.25 tot 6.40 kookerwten 7.75 tot 8bruinebooneu 7.50 tot ƒ9; witteboonen ƒ8 tot ƒ11; mestingerwten 7 tot ƒ7.10; overigens onveranderd. Amsterdam, 9 Nov. Raapolie op 6 weken ƒ27£. Ljjnolie 25. Amsterdam. 7 9 8TA ATSLBENIN GEN. Nov. Nov. Nederland. Cert. N. W. Sch. 2% pet. (tyl./j dito dito dito3 82% 8 3/g dito dito dito4 102% 102S/g dito Obl 1878 10U0. 4 - 102% 102% dito dito 1«834 1021/, 1023% Beigië. Obligation2% Frankrijk. Origin. Insch.3 75% Hongaiije. Obl. Leening 1867 fl. 120- - 98% dito Goudleening6 dito dito fl. 5006 Italië. Cert, Adm. Amsterd. 5 Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 613/jg 65% dito Febr.-Aug. 5 6fT/g 66% dito Jan.-Juli5 818/4 66% dito April-Oct5 68 dito dito Goud 4 87 Polen. Obl. Schatkist l *44 4 831/j 83 Portugal. Obl Btl. 1853/80. 3 45 45 dito dito 8815 82% Rusland. Obl. Hope C. 798/1815 5 1005/8 1007/g Cert. Inschr. 5e Serie 185+.. 5 59% dit) dito 6e 1855.. 5 X+ T4 843/g Obligatien 1862 5 937/g dito 186+ 10005 - 9«7/g 997/g dito 1864 1005 ö,l/ls dito 1877 dito5 97% dito Oostersche le serie. 5 dito dito 2e 5 66S/4 dito dito 3e .5 dito 1872 gecon. dito 6 933% 93% dito 1873 gecon. dito 5 933/g 93% dito 1884 gecon. dito5 "50 1. neenmg dito 4i/g 92% dito 1860 2e Leening dito 4% 91 dito 1875 geoon. dito 4% - dito 1880 gecon. dito 76% 76% iito 4e Leen. 1842<44 Obligatie-Leening 1867/09 84% dito dito 1859. 098/4 Cert, van Bank-Assigne 3S3/4 8 - 3% vpanje. Obl. Bmt4 dito dito 1876. dito Perpetneele. 4 623/4 53 dito Binnenl. 1000-5000 4 Purkije. Qb!. Alg. Sch. 1865. dito geregistreerde dito dito 1869 6 ggypte. Obl. Leening 1876,4 64 63 dito spoorweg dito 1876.5 Vereen. Staten Obl. 18774 dito dito 18764% Brazilië. Obl. Londen 18655 973/4 dito Leening 1S756 958/4 g8 dito 1863 1004% - - INDUSTRIEELS IS VIS ASCISS lï ONDEBNX XXN9 8 3 ederl. Afr. Hand.'V. aan'.. pet. 1143/4 Ned. Hand.-Maatsch. aand. rescontre6 1067/g

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1885 | | pagina 3