Laatste Berichten
SUITINLAKD
Moofliip ei Verpacltiip ia Maai
Verkoopingen en aanbestedingen.
Weerkundige waarnemingen.
Burgerlijke stand.
Staten-Generaal.
Algemeen Overzicht.
Graanmarkten, enz.
Prijzen van Effecten.
Regeeringsanlwoorden over de grondwets
herziening.
Hoofdstuk III. (Staten-generaal).
Rangoon. Thebauw's antwoord op het
ultimatum is onbevredigend. Britsche troepen
zullen zoo spoedig mogeljjk over de grens trekken.
Vier regimenten zjjn reeds ingescheept.
Voor de vernieuwing van de beschoeiing aan
den zoogenaamden Kaïboljte Krabbendjjke werd
ingeschreven door de heeren C. van Boven en
li. Molhoek te Krabbenójjke voor ƒ850, P. J.
Visser te Hansweert voor ƒ799, L. Lujjk te
Hanaweert voor 740, B. d en t Ex ter v/d Brink te
Krabbendjjke voor ƒ720, A. Foudraine te Goes
voor ƒ719 en P. Dronkers te Kapelle voor 620.
Het werk is gegund aan den laagsten inschrijver.
Datum. Plaats. Voorwerpen.
14 Nov. N. St. Joosl. Boomen,
1G Middelburg, Boeken,
SI
26
N. &St. Joosl
Biervliet
Boomen,
Bouw en weil.
Informotiën.
Tak.
Van Benthem en
Jutting.
Tak.
Le Nobel.
9 Nov., des morgens te 8 uren.
Verwacht: Z. W. wind.
Thermometerstand te Middelbsrg.
Nov. 's avondB 11 aren gr.
's morgens S aren 45 gr. 's middags na
'«avonds 5 uren 45 gr. F.
47 gr.
Van 1 tot 8 November.
Middelburg. OndertrouwdJ. Heijink, jm.
26 j. met J. J. M. Wisse, jd. 31 j. A. H. G. van
der Poel, jm. 36 j. met G. Timmerman, jd. 26 j.
P. Hujjssoon, jm. 23 j. met P. Walraven, jd. 26 j.
J. Davidse, jm. 22 j met W. van den Broeke,
jd. 20 j.
Getrouwd: C. J. van Wjjck, jm. 24 j. met A.
Machielse, jd. 25 j. J. Schrier, jm. 45 j. met J. de
Bliek, jd. 43 j.
BevallenP. J. Israel, geb. Gruson, z. E. Jozi-
asse, geb. Schout, z. M. M. de Kam. geb. Vos, d.
J. M. van Agten, geb. Fens, d. H. M. E. Fastenau,
geb. Vis, 2 d. (één levenl.) M. E. Gooijen, geb. Visser,
d. H. S. Smits, geb. Gerretsen, d. (tweel.) M. B.
Nujjten, geb. Thijs. z. L. Schoe, geb. Verhage, d.
L. J. Akkenaar, geb. Van Gelder, d. F. van
Belzen, geb. Martejjn, z. (levenl.)
OverledenH. den Engelsman, vrouw van
C. Willeboordse, 26 j. M. A. Tak, wede vanH. T.
de Blaauw, 61 j. J. E. Tromp, wede van P. J.
van der Maat, 42 j. J. C. Broeke, man van P. J.
Nujjs, 47 j.
Goes. Gehuwd: J. van Hoorn, jm. 24 j. met
M. S. van de Pas, jd. 18 j.
BevallenM. Donner, geb. Meijler, d. J. J. de
Kok, geb. Reijerse, z. P. Schipper, geb. Hijman, z.
A. den Boer, geb. Bak, z.
Overleden N. L. Rjjkse, d. 4 m. J. Wisse,
ongeh. d. 43 j.
Zierikzee. GehuwdJ. H. Loewer, jm. 28 j.
met H. B. P. Vorstheuvel Labrand, jd. 28 j. D.
Versteeg, jm. 25 j. met J. Leegemate, jd. 28 j.
H. van Krieken, jm. 26 j. met J. vanLoo, jd. 26 j.
A. Gilliase, wed' 31 j. met S. van Diest, wed" 23 j,
Bevallen C. Kloote, geb. Klink, z. J. C. Rib-
bens, geb. Pieter, d. N. Leeuwe, geb. Van der
Velde, z.
Overleden P. T. J. Goedbloed, d. 3 j. A. An
ker, man van A. Versteeg, 55 j. M. Bouman,
vrouw van C. Doeleman, 62 j.
Algemeene beschouwingen.
Onder verwijzing overigens naar de hoofdstukken
verklaart de regeering, de gronden, voor verande
ring van hoofdstak XI aangevoerd, niet zonder
beteekenis te achten; niettemin onthoudt zjj zich
van voorstellen, omdat ieder der aanbevolen stelsels
evenzeer gewichtige bezwaren aanbiedt, verande-
ringe£-is-d&-srondwet niet te gemakkelijk moeten
ziïa te makeïj> de tegenwoordige bezwaren niet
onoverkomelijk bleken, en de voorgeschreven ont
binding der kamers toch altijd, als hoofdbezwaar,
zou blijven bestaan.
De regeering vindt geen aanleiding om afschaf
fing van een der kamers voor te stellen. Het
bestaan van twee verschillend samengestelde
kamers is een waarborg van dubbel nauwgezette
overweging, en dns tegen overijlde besluiten.
Een eerste kamer moet niet uit alle bestand-
deelen der natie zjjn gevormddit moet de tweede
kamer wezen. In alle constitntioneele landen is
de eerste kamer samengesteld öf uit bevoorrechte
standen, öf uit voorname grondbezitters, hande
laren, nijveren enz.
Overtuigd dat het getal verkiesbaren voor de
eerste kamer te beperkt is. stelt de reg. voor, dit
uit te breiden tot 1 op de 2000 inwoners.
Wil men een wel overdachte uitbreiding van
het kiezerspersoneel, dan moet men wel den ge
wonen wetgever niet te zeer belemmeren, maar
toch de buitenste ljjnen van het gebouw schetsen.
De reg. bljjft daartoe den woning-census als den
hesten aanbevelen, omdat deze het minst wille
keurig is, bedrog het moeilijkst maakt en vele
jaren in Groot-Brittannië beproefd en goed be
vonden is.
Voor algemeen stemrecht vond de regeering geen
bepaalde redenen aangevoerd. Men behoeft toch
niet zonder nader betoog aan te nemen, dat uit
gelijkheid van burgerlijke, noodzakelijk gelijkheid
van staatkundige rechten moet volgen. Het gebeele
volk heeft recht, goed te worden bestuurd onder
goede en rechtvaardige wetten bet kiesrecht strekt
alleen om goede vertegenwoordigers en wetgevers
te verschaffen. Tot dat doel, waarop alles aan
komt, schjjnt het niet aanbevelenswaardig, bet
kiesrecht te geven aan een groote menigte
waarschijnlijk eene belangrijke meerderheid van
weinig ontwikkelden, die bjjna niets, of niets, in
de lasten opbrengen. Doordien hun de noodige
kennis, of tijd voor kennisneming van 's lands
zaken, ontbreekt, zjjn de drommen van zulke
kiezers vatbaarder dan anderen voor bedriegeljjke
redenen, valsche indrukken en hartstocht, gezwe
gen nog van omkooping, zelfs door ververschingen
Bovendien zou de aard der kiezersprogramma's
geheel anders worden, als men, om zich te doen
kiezen, de stemmen der groote menigte beheeft;
er bestaat zeer veel kans dat het peil Ier geko
zenen daalt, omdat deze soms volksbelievend zullen
zjjn in ongunstigen zin en veel beloven. Dat het
alg. stemrecht in geen der landen, waar het werd
ingevoerd, weer is afgeschaft, is zeer verklaarbaar,
omdat dit altjjd een bedenkelijke zaak ware, maar
bewjjst niet, dat daaraan geen nadeelen erkend
zjjn. De regeering wjjst op N.-Amerika, waar
ergerljjke omkooping en oneerljjk beheer, dank zjj
het alg. stemrecht, jaren lang straffeloos voort
duurden, en op de afwisselende ondervinding in
Prankrjjk, om te concludeeren, dat bovendien
geenszins bet alg. stemr. doet berusten in den
(veronderstelden) algemeenen volkswil, maar inte
gendeel de heftigste voorstanders en van de daaruit
voortgekomen besturen bestrijden, zelfs met revo
lutionair geweld en moordaanslagen. Moge het
nu al waar zjjn, dat wellicht wegens de bezadigd
heid van onzen landaard en de kleinheid van ons
grondgebied, bet alg. stemr. hier niet de ergste
gevolgen zou na zich sleepen, invoering ervan ware
toch een gevaarlijke proef, waarop men bjjna
onmogeljjk meer zou kunnen terugkomen, als zjj
eens is genomen.
De bezwaren tegen de huurwaarde als grondslag
zjjn hoofdzakelijk ontleend aan de moeieljjkheid
van een bruikbare waardeering. De reg. acht die
regeling zeer uitvoerbaar en niet moeiljjker dan
nu de samenstelling van de kiezerslijsten. Breed
voerig, doch in ruwe omtrekken, zet zjj uiteen
hoe dit zou geschieden, d. i. ongeveer als nu in
Engeland, door het opmaken van woningljjsten
als grondslag voor de kiezerslijsten.
Met ernst overwegende of een minimum huur
waarde van 50 te hoog is, en erkennende dat
dit niet raadzaam ware, is de reg. overtuigd
geworden, dat inderdaad voor het platteland van
Overjjssel, Drenthe en Limburg een lager minimum
noodig kan zjjn, en zjj neemt daarom de dóór de
staatscommissie voorgestelde 36 over.
Voorts heeft de regeering zich bij nader inzien
vereenigd met het denkbeeld om den wetgever
binnen zekere grenzen, vrjj te laten om voor elke
gemeente het minimum te bepalen, zoo dat het
daar het laagBt is, waar men het goedkoopst
woont, waarbjj dan een maximum noodig is, dat
wordt voorgesteld op 250, bjj welk bedrag in
de drie groote gemeenten het getal kiezers nog
bjjna kan verdubbelen, ongerekend de bevoegdheid
om er beneden te dalen.
Het stemrecht moet alleen aan mannen worden
toegekend om lichtvaardige proefnemingen te
voorkomen.
Wat de zg. capaciteiten betreft, wil de regeering
in zoover aan de bezwaren te gemoet komen door
den wetgever de bevoegdheid te verleenen om aan
dezulken, die, ofschoon niet den huurwaarde-census
bereikende, toch eigenaar van een zeker vastgoed,
tot zeker quantum voor belasting deswege aan
geslagen, het kiesrecht toe te kennen.
De verdeeling van de 100 leden der tweede
kamer schjjnt veilig aan den gewonen wetgever
overgelaten te kunnen worden.
De regeering volhardt bjj 50 leden der eerste
kamer, maar Btemt erin toe, aan Utrecht en
Drenthe 2 leden toe te kennen.
Geen by val schenkt zij aan het denkbeeld om
de aftredende kamerleden niet dadeljjk herkiesbaar
te stellen.
Het doel van art. 86 is de leden der kamers
toe te laten op eed of belofte, zonder onderzoek
naar de godsdienstige gezindte het geldt hier een
zaak van geweten. Maar men houde in het oog,
dat deze beslissing omtrent den politieken eed den
wetgever volkomen vrjjlaat ten aanzien van ge
rechtelijke en fiscale eeden. De gerechtelijke kan
niet worden afgeschalt zonder gebeele afbreking
van de bewjjsleer in rechten, en het is zeer de
vraag of de eed daar zonder groot nadeel voorde
recbtsbedeeling kan gemist worden.
Bjj wjjziging zjjn de geestelijken enz. toegelaten
tot de verkiesbaarheid (art. 94). Bevordering in
staatsdienst vervalt als reden voor aftreding.
Art. 109 wordt gelezen. Overeenigingekomen
voorstel des konings wordt door de volle kamer
niet beraadslaagd dan nadat een comm. van rap
porteurs daarover een verslag heeft uitgebracht,
al dan niet voorafgegaan door een onderzoek in
de afdeelingen enz.
In Hoofdstuk VIII Defenliezijn alleen de
waarborgen tegen uitzenden naar Indië nog nader
versterkt.
De waarborgen, door de grondwet gegeven voor
de persoonlijke vrjjbeid, die der drukpers enz., zjjn
feitelijk niet nader omschreven dan de waarborg,
dien ieder kan eischen, van niet willekeurig,
onnoodig en overbodig met militaire lasten te
zullen worden bezwaard. Men zou omtrent den
verplichten militairen dienst toch niet anders dan
algemeenheden kunnen bepalenvaststelling van
een maximum voor den verplichten diensttjjd zou
een groote onvoorzichtigheid zjjn.
De regeering ontveinsde zich niet dat ernstige
bezwaren konden rjjzen tegen haar voorstel tot
het opnemen van de bepaling, dat de dienstplich
tigen, krachtens een wet, buiten Europa kunnen
worden gezondenmaar zjj achtte dit een ernstigen
plicht. Nederland is een der oudste en nog altijd
een der voornaamste koloniale mogendheden zjjn
eer en belang vorderen, dat het zich daarin hand-
have. Kon men na 1815 rekenen op een voldoend
getal vrijwilligers, door de gebeurtenissen van
1830 is de bron voor die vrijwilligers minstens
tot de helft verminderd, terwijl de behoette aan
zienlijk is toegenomen. Zjjn wjj, door de politieke
veranderingen, in O.-Indië belangrijk sterker ge
worden tegenover de gevolgen van altjjd mogeljjke
oorlogen met Europeesche staten, het is even waar,
dat onze machtsverhouding tegenover inlandsche
vijanden zachtst genomen stationair is gebleven;
hacheljjke toestanden als die wjj op Java hebben
doorleefd, blijven altjjd denkbaar, en mogen ons
niet onvoorbereid kunnen overvallen.
Alinea 1 van art. 179 wjjzigt de reg. aldus
„Tot bescherming der belangen van den staat,
is er eene zee- en landmacht, bestaande uit vrij
willig dienenden, en, voor zoover deze niet toe
reikend zjjn, uit dienstplichtigen".
De grondwet behoeft niet te bepalen, waartoe
de vrijwilligers verbonden zjjnhun verbintenis
bepaalt datevenzeer als tot dusver, zal alleen
die vrijwilliger buiten Europa gezonden kunnen
worden, die er zich opzetteljjfe toe verbond.
De grondwet behoort legeroiganisatie bjj de
wet niet te verbieden; haar voor te schrjjven is
onnoodig, evenzeer als een loting van dienstplich
tigen, die reeds van zelf niet kan worden ver
meden.
De afschaffing van de dienstvervanging wordt
door deze grondwetsvoorstellen een open quaestie
gelaten.
Oplegging van een belasting als de aldus bestaan
de Wehrsteuer aan een zekere categorie van ingeze
tenen wordt niet volstrekt onmogeljjk;maar zulk een
belasting behoeft nog niet onvermjjdeljjk een be
teekenis in verband met de defensie te hebben.
Art. 180 is aldus gewjjzigd
»In de koloniën en bezittingen in andere
werelddeelen is eene krjjgsmacht aanwezig tot
handhaving van het Nederlandsch gezag aldaar."
Hierdoor wordt uitgemaakt, dat die krjjgsmacht
daar werkeljjk aanwezig moet zjjn, waardoor de
waarborg tegen de noodzakelijkheid van het
inroepen van de hulp der dienstplichtigen belang
rjjk wordt versterkt.
De reg. ziet niet in, dat het nuttig of gewenscht
ware te bepalen, dat slechts een wet vreemde
troepen in Nederland mag toelaten. De algemeen
erkende en diep gevoelde noodzakelijkheid om
onze neutraliteit zoo lang mogeljjk te handhaven,
tegenover ieder, zal v; n zelf aan elke Ned. reg.
den strengen plicht opleggen, daarmee niet te
transigeeren. Maar het kan daarentegen noodig
zjjn, bondgenooten zoo spoedig mogeljjk toe te
laten.
De afkondiging, dat er oorlogsgevaar bestaat,
dient alleen om een rechtstoestand in het leven
te roepen, die tjjdig tot buitengewone veiligheids
maatregelen machtigt. Het zal alleszins in ons
belang zjjn, dit op de minst geruchtmakende
wjjze te doen; wjj behooren evenzeer den schjjn
zelfs van een uitdagende houding als beschroomd -
heid te vermjjden. Moesten nu voor bedoelde
afkondiging de staten-generaal worden opgeroepen,
dan zou de maatregel dus ten aanboore van geheel
Europa besproken en dus werke jjk hoogst gerucht
makend worden, zelfs al ware het gevaar nog
verwjjderd, terwijl in zulk geval discussiën konden
plaats hebben, waarin zoo licht een woord wordt
gesproken, dat beter achterwege ware gebleven.
In Oostenrijk is door den keizer aan den minister
van onderwjjs den heer Conrad op diens verzoek
ontslag verleend. Lang heeft men dit vooruit
gezien. Dat een minister den dienst verlaat is
een feit, dat op zichzelf geen zoo groote beteekenis
heefthet komt dageljjks voor, maar in dit geval
verdient het bijzondere aandacht.
Het heengaan van den heer Conrad is een con
cessie aan bekrompenheid en achteruitgang het
is een overtuigend bewjjs, dat de clericale en
Slavonische reactie in Oostenrjjk vorderingen maakt
bjj haar overwinning over het liberalisme.
De Köln. Ztg schrijft dienaangaande: »Wie de
jeugd heeft, heeft de toekomst, zeggen de jonkers
en de Slavonische driftkoppen en daarom verlangt
de foederalistische meerderheid in den rjjksraad
bjj monde van haar pers herstel van de confes-
sioneele school en wenscht zjj de landdagen met
de gedeeltelijke schoolwetgeving belast te zien. De
heer Von Conrad plaatste zich eigenljjk op het
liberale standpunt der zoogenaamde nieuwe Bchool
en deed, meer den nood dan eigen neiging gehoor
zamend, hier en daar concessies aan de reactie.
Hjj gaat heen, omdat hjj zich niet tot een willoos
werktuig der reactionaire beweging wil vernederen."
Ook de N. Fr. Presse verzekert dat het aftreden
van den heer Conrad voor het Oostenrjjksche
onderwjjs van groot gewicht is. »Want, zegt dit
blad, zelfs de langzaamheid, waarmede de clericale
achteruitgang vordert, dank zjj de tegenstribbelende
toegevendheid van den minister Conrad, heefteen
betrekkelijke waarde, wanneer men bedenkt, welk
een verwoesting een doorkneed ultramontaansch
minister in onze jeugdige school kan aanrichten.
De heer Conrad zou misschien, wanneer hjj bleef,
den ondergang der liberale volksschoolwet niet
kunnen verhinderen, maar zjjn altreden zal het
sein wezen voor het begin eeneraera in Oostenrjjk,
zooals zjj reeds in België is aangevangen."
Tot opvolger van den afgetreden minister is
professor Gautscb benoemd; aanvankelijk hadden
de Czechen het oog op een ander gericht, maar
Taaffe en Gautsch legden zulke beloften aan hen
en de clericalen af, dat beide fracties zich bevre
digd verklaarden.
In Oostenrjjk gaat men alzoo de toekomst
tegemoet, dat de kerk weder haar beschermende
vleugelen over de school uitbreidt. D&ar de school
strijd zoo goed als bij ons en onze naburen, nog
versterkt met t en ander elementhaat der Czechen
en andere nationaliteiten tegen de Duitsche taal.
In Weenen verdeelt men zjjn aandacht tusschen
deze gebeurtenis op binnenlandsch staatkundig
gebied en de zaken in het Oosten.
Het besluit van den czaar, waarbjj vorst
Alexander's naam uit de rangljjst van het Russi
sche leger is verwjjderd, heeft ten deele verbazing,
ten deele verontwaardiging gewekt. Tevergeefs
zoekt men naar gegronde beweegredenen voor
dezen strengen maatregel. De eenen houden het
voor een indirecte waarschuwing aan Engeland
de anderen denken, dat de czaar, door den vorst;
zulk een zware beleediging toe te voegen, hem
wil nopen afstand te doen van zjjn rechten, zelft
op den troon van Boelgarjje. Weer anderen ge-
looven dat niet alleen de revolutionaire beweging
in Roemelië, in St. Petersburg mishaagd heeft
maar dat men vorst Alexander beschuldigt in
betrekking te staan tot de nihilisten. Hoe het
zjj, in 't algemeen heeft deze wraakoefening van
den grooten Alexander op den kl inen een
hoogst pijnlijken indruk gemaakt, te meer daar
men met reden Rusland verdenkt, dat het op deze
wjjze pressie uit wil oefenen op de besluiten der
conferentie.
In Engeland vooral vindt die handelwijze strenge
afkeuring. Duitschland en Oostenrjjk zien zich er
door in het nauw gebracht, want de vorst van
Boelgarjje bekleedt eveneens in het Duitsche
zoowel als in het Oostenrjjksche leger een hoofd
officiersrang. Alleen de Duitsche regeering schjjnt
in Ruslands voetstappen te treden. De jongste
broeder van vorst Alexander, die eveneens officier
in het Duitsche leger is en zich tjjdeljjk in Sofia
ophoudt, ontving van den minister van oorlog
bevel zich onmiddellijk bjj zjjn corps te voegen.
Met het indienen van zjjn ontslag heeft de jonge
officier op dezen order geantwoord.
Zou deze zwakke nagalm van Ruslands grove
stem een voorbode zjjn, dat Duitschland zich
geheel aan de zjjde van het hof van St. Peters
burg schaart en eveneens den prins van Battenberg
den handschoen zal toewerpen?
Engeland bljjft tegenover de drie keizerrijken
zijn eenmaal ingenomen standpunt handhaven.
Voor de Britsche regeering is, met het oog op de
algemeene sympathieën in het land voor een
vereenigd Boelgarjje bjjna geen andere houding
mogeljjk, indien zjj niet roekeloos haar leven nog
vóór het woeden van den storm der verkiezingen
wil prijsgeven. Engelands tegenzin ten opzichte
van Ruslands plannen is de eenige stroohalm,
waaraan het Boelgaarsche gouvernement en het
volk zich vastklemmen. Spoedige verandering in
dentegenwoordigen stand der zaken is meer dan
ooit gewenscht, neen noodzakelijk.
De toestand, zooals nu, is onhoudbaar.
Zaterdag hield de conferentie haar tweede ver
gadering, maar men weet over haar besluiten niets,
alleen wordt gemeld, dat de bjjeenkomst twee en
een half uur duurde. Echter loopt het gerucht,
dat de mogendheden gezamenljjk den vorst van
Boelgarjje zouden uitnoodigen naar Sofia terug te
keeren.
Meer dan te voren ziet het er op den Balkan
onheilspellend uit, terwjjl de conferentie nauwe
lijks bjj machte zal zjjn het vuur, dat nu nog
smeult maar reeds het volgende moment verwoes
ting rondom zich verbreiden kan, te bedwingen
of te blusBchen.
Rotterdam. 9 October. De aanvoeren waren
klein. Tarwe 6.70 tot 7.20 rogge 5.25 tot
ƒ5.60: wintergerst ƒ4 40 tot 4.80zomergerst
30 tot 4.50 haver 3 tot 3.70 paarden-
boonen 6.25 tot 6.40 kookerwten 7.75 tot
8bruinebooneu 7.50 tot ƒ9; witteboonen
ƒ8 tot ƒ11; mestingerwten 7 tot ƒ7.10;
overigens onveranderd.
Amsterdam, 9 Nov. Raapolie op 6 weken
ƒ27£. Ljjnolie 25.
Amsterdam.
7 9
8TA ATSLBENIN GEN. Nov. Nov.
Nederland. Cert. N. W. Sch. 2% pet. (tyl./j
dito dito dito3 82% 8 3/g
dito dito dito4 102% 102S/g
dito Obl 1878 10U0. 4 - 102% 102%
dito dito 1«834 1021/, 1023%
Beigië. Obligation2%
Frankrijk. Origin. Insch.3 75%
Hongaiije. Obl. Leening 1867
fl. 120- - 98%
dito Goudleening6
dito dito fl. 5006
Italië. Cert, Adm. Amsterd. 5
Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 613/jg 65%
dito Febr.-Aug. 5 6fT/g 66%
dito Jan.-Juli5 818/4 66%
dito April-Oct5 68
dito dito Goud 4 87
Polen. Obl. Schatkist l *44 4 831/j 83
Portugal. Obl Btl. 1853/80. 3 45 45
dito dito 8815 82%
Rusland. Obl. Hope C.
798/1815 5 1005/8 1007/g
Cert. Inschr. 5e Serie 185+.. 5 59%
dit) dito 6e 1855.. 5 X+ T4 843/g
Obligatien 1862 5 937/g
dito 186+ 10005 - 9«7/g 997/g
dito 1864 1005 ö,l/ls
dito 1877 dito5 97%
dito Oostersche le serie. 5
dito dito 2e 5 66S/4
dito dito 3e .5
dito 1872 gecon. dito 6 933% 93%
dito 1873 gecon. dito 5 933/g 93%
dito 1884 gecon. dito5
"50 1. neenmg dito 4i/g 92%
dito 1860 2e Leening dito 4% 91
dito 1875 geoon. dito 4% -
dito 1880 gecon. dito 76% 76%
iito 4e Leen. 1842<44
Obligatie-Leening 1867/09 84%
dito dito 1859. 098/4
Cert, van Bank-Assigne 3S3/4 8 - 3%
vpanje. Obl. Bmt4
dito dito 1876.
dito Perpetneele. 4 623/4 53
dito Binnenl. 1000-5000 4
Purkije. Qb!. Alg. Sch. 1865.
dito geregistreerde
dito dito 1869 6
ggypte. Obl. Leening 1876,4 64 63
dito spoorweg dito 1876.5
Vereen. Staten Obl. 18774
dito dito 18764%
Brazilië. Obl. Londen 18655 973/4
dito Leening 1S756 958/4 g8
dito 1863 1004% - -
INDUSTRIEELS IS VIS ASCISS lï
ONDEBNX XXN9 8 3
ederl. Afr. Hand.'V. aan'.. pet. 1143/4
Ned. Hand.-Maatsch. aand.
rescontre6 1067/g