Benoemingen en besluiten.
Onderwijs.
Kerknieuws.
Gemengde Berichten.
Proeftocht „Soerabaja."
dien naam na hem zijn uitgevonden, dat de
beschrijving daarvan op allen toepasselijk is,
Het gas wordt in een afzonderlijk, reservoir
gevormd; een cylinder waarin zich een zuiger
bevindt, ontvangt beurtelings aan de vóór- en
achterzjjde een mengsel van lucht en gas, hetwelk,
ontstoken zijnde, een uitzettende kracht teweeg
brengt, die zich aan den zuiger meedeelt.
Hierdoor was het denkbeeld om door gas be
weging voort te brengen, verwezenlijkt.
Verbeteringen in de constructie en toepassingen
van nieuwe uitvindingen, ziedaar in een paar
woorden de geschiedenis van deze gewichtige ont
dekking sedert Lebon's patent tot op den tegen-
woordigen tijd.
Er bleef nu slechts over een werktuig te ver
vaardigen waarvan met voordeel in de praktijk
gebruik kon worden gemaakt.
Noch de machine, welke Samuel Brown in
1823 vervaardigde, noch die van Brunei van 1825
kon daarvoor in aanmerking komen en sedert dit
tijdstip ging er geen jaar voorbij, dat in Engeland
of Frankrijk niet een nieuw patent werd genomen
voor de een of andere verbeterde inrichting.
Vfjj zullen deze alle tot 1858 stilzwijgend voor
bijgaan, daar eene dorre opsomming van namen en
data weinig belang kan inboezemen en eene be
schrijving dezer werktuigen veel meer ruimte zou
innemen dan waarover hier te beschikken is;
alleen zjj vermeld dat geen enkele uitvinder zich
op eenig belangrjjk succes kon beroemen.
Hiermede zijn wij genaderd tot het tijdstip
waarop de gaskrachtmacbine meer bepaald in hare
tegenwoordige gedaante verscheen.
Door ijverige en nauwkeurige nasporingen ge
lukte het in 1858 aan den Franschman Hugon
een gaswerktuig samen te stellen dat met de
meeste belangstelling in de geleerde wereld werd
ontvangenhetwelk echter nog niet voldoende
was om het burgerrecht te verschaffen in de nij
verheid, zoodat twee jaren na het bestaan van
het patent nog geen enkel toestel in gebruik was.
In Januari 1860 neemt Lenoir een patent voor
een gaswerktuig- door een warm artikel
in een geacht technisch blad wordt de verwachting
omtrent het werktuig hoog gespannen en vier
maanden daarna waren reeds tien machines van
zjjn systeem te Parijs in werking, terwijl er 25
besteld waren.
Yan toen af nam het gebruik verbazend toe,
hoewel de machine Lenoir langzamerhand door
zijn ouderen mededinger Hugon verdrongen werd,
niettegenstaande deze laatste aanmerkelijk hooger
in prjjs was.
De oorzaak daarvan was dat bij de machine
van Lenoir het gasmengsel door middel van een
electrische vonk werd ontstoken, waarvoor een
inductie-toestel van Buhmkorff noodig was, wat
het gebruik bemoeielijkte en veel onderhoud
kostte bij het werktuig van Hugon geschiedde
dit door een gasvlam.
Op de Parijsche tentoonstelling van 1867 ver
scheen een gaskrachtmachine, welke de algemeene
opmerkzaamheid trok en spoedig werd beschouwd
als de beste der toen bestaande. Met goud be
kroond trad de machine van Otto en Lange als
overwinnaar uit het strijdperk (Hugon kon slechts
een zilveren medaille behalen) en sedert dien tijd
is het gebruik dezer machines, vooral in Duitsch-
land, bijna algemeen.
Hoewel naderhand door verschillende fabrikanten
gaswerktuigen in den handel zijn gebracht onder
andere namen, kan men de drie laatstgenoemden
als grondvormen of typen beschouwen, waarna
deze allen zijn vervaardigd. De werking ervan
berust op het volgende beginsel.
Een mengsel van gas en lucht wordt in de kleine
beslotene ruimte van den cylinder, waarin lucht
dicht een zuiger past, ontstoken.
De zuiger wordt bij de ontploffing met kracht
omhoog gedreven, daarna verliezen de verbran
dingsproducten hunne warmte, trekken zich samen
en vormen eene ijle ruimte. De zuiger wordt
alsdan, hetzij door de drukking van den damp
kringslucht, hetzij door eene nieuwe ontploffing
weder naar beneden gebracht.
De hierdoor verkregen op- en nedergaande be
weging van den zuiger wordt alsnu omgezet in
de deur zoo hard dicht sloeg, dat Tesselhof er
van ontwaakte.
»Hola, mijn beste graaf, wat ik zeggen wilde
ga mee naar mijn kamer; dan rooken wij
nog een sigaar."
Lorenzo stond op; de barones wenschte hem
goeden nacht en hij volgde zijn gastheer.
Zoodra Eveline zich alleen bevond bergde zij
haar werk weg en liep al de vertrekken door tot
een torenkamer, waar zij met een verborgen
deur in een klein boudoirtje trad. Dit vertrekje
was hoogst eenvoudig gemeubeld en bevatte alleen
souvenirs uit haar jeugd haar boeken, haar mu
ziek, haar schrijftafeltje, haar ouderwetsch klavier
en platen die altijd in de kamer van haar vader
hadden gehangen. Dit was haar toevluchtsoord,
wanneer haar hart al te vol was, wanneer men
haar te zeer kwelde en zij gevoelde dat de man,
dien zij zoo gaarne een warme genegenheid betoond
had, haar niet begreep. Hier staarde zij vaak
met strakken blik op het portret van haar vader
en vroeg: Wat doe ik op de wereld? Mijne
plichten worden mjj ontnomen ik mag arbei
den, noch genieten. Wat blijft mij over
Heden waren door het wederzien van Thurna
alle droeve herinneringen weer opgewekt en zij
voelde zich weer verplaatst in den tijd, toen zij
hem met de dankbaarheid en innigheid van een
kind liefhad, omdat hjj de eenige was die het
gelaat haars vaders deed ophelderen, en weer
eenige vreugde over het sombere gemoed wist te
verspreiden. Met vereering, met bjjgeloovig ver-
eene omwentelende, welke op de gewone wijze
door een riem zonder eind op verschillende werk
tuigen kan worden overgebracht.
De machines van Lenoir en Hugon zijn dubbel
werkend; bij de eerste werkt het gas bij de ont
ploffing als stoom door rechtstreeksche drukking;
bjj de laatste evenzoo, doch er wordt eene kleine
hoeveelheid water in den cylinder gespoten en
dus werkelijk stoom gevormdde machine van
Otto en Lange is enkelwerkend.
De gaskrachtmachine is overal, waar zij inge
voerd is, onmisbaar geworden en het is hoofdza
kelijk de klein-industrie die van haar met voor
deel partij kan trekken. Men vindt de werktuigen
in alle grootte in den handel, beginnende zelfs
met 1 en 2 mankrachten, zoodat er bijna geen
tak van nijverheid bekend is, waar ze niet gebe
zigd kunnen worden.
De voordeelen, die zij aanbieden boven andere
mechanische inrichtingen of boven den arbeid van
den mensch, zijn zeer groot en kunnen in het
volgende worden samengevat.
1°. De kosten van aankoop zijn betrekkelijk
gering; bovendien vereischt de gaskrachtmachine
geen dure schoorsteen, daar een kleine ijzeren pijp
voldoende is voor afvoer der verbrandingsproducten.
2°. Het plaatsen vraagt slechts weinig ruimte,
daar men geen ketel of vuurhaard behoeft.
3°. Verbruikt de machine geen brandstof, vóór
dat zij werkt of terwijl zij stilstaat; men heeft
dus hoegenaamd geen warmteverlies.
4°. Heeft zij geen bewaking of bediening noodig
dan alleen om te smeeren of schoon te maken.
5». Werkt zij veel regelmatiger dan een paard
in den molen of een man aan het rad en kost
bovendien weinig aan onderhoud.
6°. Heeft zij bijna geen water noodig.
7°. Levert zij hoegenaamd geen gevaar op voor
springen of andere ongelukken, terwijl zij ten
8°. zeer gemakkelijk te verplaatsen is en zelfs
op verdiepingen of zolders kan gebezigd worden.
Beschouwd als een plaatsvervanger van den
menschelijken arbeid, wat zijne hoofdroeping is,
zal het gaskrachtwerktuig eene belangrijke plaats
innemen in de geschiedenis der beschaving, want
onwillekeurig dringt zich de vraag aan ons op
Is het draaien aan een wiel of rad, waartoe in
het oude Rome slechts slaven of veroordeelden
werden gebezigd, in onze 19e eeuw arbeid
voor een vrijen werkman
Omtrent dezen tocht werd ons gisteren, te laat
voor ons nommer van dien avond, het volgende
geschreven
Met den trein van half tien kwamen Zondag aan
het locaal-statiou te Vlissingen de directeur der
Rotterdamsche Lloyd, de heer W. Ruijs, met zijne
gasten en andere genoodigden, die zich onmid
dellijk naar de Buitenhaven begaven, waar de
Soerabajci in de schutkolk der groote sluis ge
reed lag om de eerste reis aan te vangen. In-
tusschen verzamelden zich in dien omtrek de
verdere genoodigden uit Ylissingen, alsmede een
aanzienlijk getal personen, meestal bazen en werk
lieden der Kon. Mü De Schelde welke den aan
vang der eerste reis van de Sotrabaja wsmschte
te aanschouwen. De directie en commissarissen
der Schelde waren allen tegenwoordig, behalve
de heer I. P. J. Buteux, terwijl wegens familie
omstandigheden de directeur, de heer Jos. Van
Raalte, de proefreis niet zouden mede maken.
Het was intusschen ongeveer half elf, toen het
kolossale stoomschip, met kracht de Buitenhaven
uitstoomende, dadelijk den steven naar de Wielin
gen richtte en alzoo weldra in volle zee was
gekomen.
Met eb en een flinke bramzeilskoelte, terwijl
de wind West ZW woei, was de steamer weldra
de vuurschepen, de Wielingen en de Wandelaar,
ver voorbij gestoomd en op ongeveer 5 Eng. mijlen
buiten de uiterton, de Wandelaar in peiling ZW
ten Zuiden gereed, om naar den Rotterdamschen
waterweg over te steken, zooals aanvankelijk het
voornemen was, toen de heer Ruijs besloot naar
Vlissingen terug te keeren, om de passagiers aan
wal te zetten, opdat die nog per trein des avonds
in Rotterdam zouden kunnen zijn, wat met de
mistige, deinige lucht over zee in 't geheel niet
zeker werd geacht.
Gedurende dezen terugtocht werd op de hoogte
van het kruishoofd n° 7 de kantoorvlag der Rot
terdamsche Lloyd, met de initialen R. L., onder
luide hoezee's in den top van den. fokkemast ge-
heschen tot teeken, dat, na nauwkeurige inspectie
en waargenomen werking van 't schip en de
machine, het in zijn geheel door genoemde maat
schappij als eigenares was aanvaard, en de
maatschappij De Schelde het schip aan haar
had overgedragen.
Er werd intusschen zooals gisteren in 't kort
trouwen had zij opgezien tegen dien comte Lorenzo,
die door zijn weldadigen invloed de booze geesten
der zwaarmoedigheid kon verdrijven.
Zij ging voor haar schrijftafel zitten en haalde
onder uit een lade een groen zjjden portefeuille,
die zij in jaren niet gezien had, omdat zjj wel
tot dien gelukkigen tijd, maar niet tot de bepaalde
reliquien behoorde. Den laatsten dag vóór zijn
vertrek had comte Lorenzo haar die gegeven. Hoe
goed stond haar alles nog voor den geest. Haar
vader, die 's nachts een aanval van benauwdheid
had gehad, had haar voor het eerst weggezonden-
zjj moest zich door de oude Saïda sprookjes laten
vertellen en hij was uren lang met comte Lorenzo
alleen gebleven. Toen zij eindelijk weer binnen
mocht komen had hij gezegd dat hij besloten had
naar Duitschland terug te keeren maar zij kende
hem te goed om niet te begrijpen dat daarin de
oorzaak niet lag zijner ontroering en van den
smarteljjk teleurgestelden trek op zjjn gelaat
Toen zij graaf Lorenzo beneden in den hof terug
zag, nam hij afscheid omdat hij weg moest.
Hij bleef lang op den rand der put zitten met
haar hand in de zijnen, had haar om een haarlok
verzocht, die hij met een eigenaardig lachje in
zjjn borstzak stak.
(Wordt vervolgd.)
is gemeld geconstateerd dat de vaart van het
schip 11| mijl beliep, met eene krachtsontwikke
ling der machine van 1150 indicateur-paarde-
krachten bij 70 omwentelingen der schroef per
minuut.
Van het dikwijls op den eersten tocht zooge
naamde heet- of warmloopen der metalen, was
gedurende al dien tijd geen sprake geweest.
Intusschen was men te ruim half vier uur op
de reede van Ylissingen teruggekeerd, en voor
de voormalige marinehaven ten anker gekomen.
Er had thans aan boord een diner plaats van
ongeveer 30 personen, dat zich kenmerkte door
eene aangename stemming. Vele toosten werden
geslagen, waartoe de heer Ruys den eersten stoot
gaf door in de vleijendste getuigenissen over het
prachtige en keurig afgewerkte schip groote lof
aan De Schelde toe te zwaaien, nu voor de tweede
maal het bewijs geleverd werd dat schepen van deze
afmetingen in zulk een korten tijd door die maat
schappij geheel gereed konden worden afgeleverd.
Intusschen was het voor de Rotterdamsche
gasten tijd geworden om het schip te verlaten
er werd echter te vergeefs daartoe op een sleep
boot gewacht die, ondanks aanhoudend stooten
met de stoomfluit, niet geneigd scheen langs boord
te komen. Goede raad was duur en er werd ten
slotte besloten om de giek uit te zetten, bemand
met vier zeelieden en twee gasten, welke op zich
namen een sleepboot te halen. Er was intusschen
niet genoeg met de stroom en den wind rekening
gehouden, want weldra zag men van boord der
Soerabaja, dat de giek met kracht de buitenhaven
werd voorbij gestuurd en verder op onmogelijk
landen kon zonder in groot gevaar te verkeeren.
Het behoeft geene vermelding dat deze gebeurtenis
groote angst verwekte bij de aan boord achter
gebleven passagiers. Hoewel intusschen de stoom
fluit der Soerabaja aanhoudend bleef werken werd
daarvan niet de minste notitie genomen. Dan
eens drijvende, dan eens voor anker liggend werd
zooveel mogeljjk goede stuur gehouden en kwam
eindeljjk een loodssloep op de Soerabaja af, die
door de goede zorgen van den heer Yan Raalte
was afgezonden, toen het bekend was geworden
dat de sleepbooten tot geen prijs te bewegen
waren naar buiten en langs boord der Soerabaja
te gaan. Toen eenmaal de loodssloep langs zijde
lag, gingen eenige personen daarin over en
kwamen zoo aan den walterwijl anderen
liever niet met deze gelegenheid van boord
wenschten te gaan. Niet lang daarna kwam de heer
A. Smit, burgemeester, die met de loodsboot was
vertrokken en door zijn krachtig betoog de be
manning der sleepboot Energie had weten te be
wegen met hem uit te gaan, langs boord der
Soerabaja om de overige gasten af te halen, die
slechts langs den stormladder de hevig slingerende
sleepboot konden bereiken, waarmee zij in de
buitenhaven aan wal werden gezet.
Thans verkeerde men echter nog in groote onge
rustheid over de zes personen die met de bewuste
giek van boord waren gegaan Volgens het plan
zou de Soerabaja dadeljjk vertrekken, doch eerst
moesten bij de equipage de plaatsen worden aan
gevuld van de vier man, die met de giek waren
vertrokken.
Onmiddellijk werden te Vlissingen vier man
(runners) daartoe aangenomen en verkreeg de
loodsboot, welke deze aan boord der Soerabaja
zoude brengen, de opdracht, om onder Rammekens
naar de afwezige giek te gaan uitzien. Te 12 uren
vertrok de Soerabaja andermaal van de reede om
nu naar Rotterdam te vertrekken.
Niet langen tijd daarna had de wakkere beman
ning der loodsboot de giek, die wit geschilderd
was, in 't gezicht gekregen achter een voor anker
liggend schip, niet ver van Borssele. Dit schip
te praaien en aan boord te klampen was 't werk
van een oogenblik, en men ontmoette aanstonds
de opvarenden, allen in den besten welstand, aan
boord van dit schip. Er werd van hen vernomen
dat, toen zij de onmogelijkheid inzagen om de
buitenhaven in te loopen en door wind en stroom
werden weggedreven, op raad van een der opva
renden, een voormalig zeeman, tot het besluit
kwam om zooveel mogelijk op de ruimte te blijven.
Na eenigen tijd voor anker te hebben gelegen
werd besloten aan boord van een voor anker lig
gend schip te gaan. Daar werden zij liefderijk
ontvangen eu werden hun eenige ververschingen
toegediend. Hetschip heette Minnie, kapt. Collins, en
was een Engelsche schoener, met steen geladen en met
bestemming naar Engeland. Allen gingen thans
aan boord van de loodsboot, en met de giek op
sleeptouw, was men 's nachts ongeveer te een uur
op de haven.
Hiermede zou het verslag van den proeftocht
als geëindigd kunnen beschouwd worden, doch
er dient nog in herinnering te worden gebracht dat
met de aflevering der Soerabaja de groote bestel
ling van twee mailbooten door de Rotterdamsche
Lloyd is voltooid.
In de geschiedenis der maatschappij de Schelde
zijn de volgende datums zeker zeer welsprekend,
nl. 7 April en 30 Juni, waarop de Batavia, en
17 Nov. 1883 en 6 Jan. 1884 waarop de Soerabaja
respectievelijk afliep en den proeftocht volbracht.
Ons dunkter is nu voldoende waarborg geleverd
dat de Nederlandsche industrie van nu af met de
buitenlandsche nijverheid op eene lijn kauworden
gesteld.
notarissen. Op verzoek aan J. G. Jager ontslag ver
leend als notaris te Amsterdam.
burgemeesters. Benoemd tot burgemeester van Slie-
drucht J. A. Van Haaften.
posterijen. Aan G. Strumper, commies der posterijen
van de 4de klis op zijn verzoek, eervol ontslag verleend,
tei.egbaphie. H. A. Vrieling, telegrafist le kl. bij
de rijkstelegraaf, is benoemd tot telegrafist 2e kl.
Bij de rijkslelegraphie zijn laatstelijk overgeplaatst J. De
Graaff, asp.-opzichter van Boxtel, naar 's Gravenhage J.
Hoogenduin, klerk 2e kl., van Haarlem naar Nieuvvediep
D. J. G. Seilberger, klerk 2e kl., van Maastricht naar
Utrecht; G. Schild, opzichter 2e kl., van Boxtel naar
's Gravenhage; H. J. II. Hulsman, telegrafist 2e kl., van
Amsterdam naar Hengelo; J. Vergouwe, telegrafist 2e kl.
Yan Amsterdam naar 's Gravenhage T. G. De Jong,
telegrafist 2e kl, van Utrecht naar Botterdam J. B. Van
Voorst, telegrafist 2e kl., van Rotterdam naar Utrecht;
JF. Jansen, klerk 2e kl., van Leeuwarden naar Maastricht
A. A. A. Meemvesen, klerk 2e kl. van Maastricht naar
Rotterdam; B. M. Beumer, klerk 2e kl., van Amsterdam
naar Leeuwarden A. II. Loder directeur, van Coevorden
naar Weert; J. Veltman directeur, van Weert naar
SliedreehtJ. Bos, telegrafist 2e kl., van Rotterdam naar
Apeldoorn, en L. M. Lugten, van Apeldoorn naar Rot
terdam.
Te Heinkenszand is tot onderwijzeres benoemd
mej. O. J. Vrolijk te Aardenburg, met wie, wijl
de oproeping betrof een onderwijzer öf eene onder
wijzeres, op de voordracht stond de heer Allard te
Borssele.
Te Westkapelle werd Zondagmorgen de heer
W. A. Mac. Pherson van Jaarsveld als predikant
bevestigd door den consulentden heer J. Yan
't Hoofd, predikant te Koudekerke, die tot tekst
had gekozen Joh. 1 vers 612. Des namiddags
verbond de nieuwe leeraar zich aan de gemeente
naar aanleiding van Luc. 4 vers 17 tot en met
het eerste gedeelte van vers 22.
Te Ylissingen zijn heden, bij het verzetten van
een stelling in het droogdok, bij de reparatie aan
de Noach III, vier scheepmakers met een plank
op den bodem van het droogdok gevallen. Een
hunner brak den voet, een tweede het dijbeen en
een derde de ruggewervel. Alleen de vierde kwam
met een geringe schram aan het hoofd vrij.
Twee hunner werden per brancard naar het
gasthuis, een naar zijne woning vervoerd.
Te Nieuw en St. Joosland is een varken geslacht,
dat 675 halve kilo's woog.
Zooals alle laagliggende landerijen bij veel
regen schade en ongemak lijden, heeft ook het
kerkhof der protestanten te 's Heerenhoek niet
weinig hinder van het water.
Om dat groote ongemak weg te nemen heeft
men besloten dien doodenakker een meter op te
hoogen. Aan die werkzaamheid is men thans
druk bezig.
De verzending van postpakketten naar en van
Wissekerke neemt voortdurend toe. Gedurende
't afgeloopen jaar bedroeg het aantal behandelde
pakketten ongeveer 500 stuks. Op den 2en dezer
kwamen er 36 kilo's aan en ook op de volgende
dagen was de dienst vrij druk. Dat is nu wel
voor het publiek uiterst geriefelijk, maar voor den
bode tamelijk drukkend. En de bezoldiging geeft
waarlijk geen groot tegenwicht.
In het strand van den Anna Friso-polder
(gem. Wissekerke) is op 5 Januari 1884 eene
afschuiving ontstaan ter lengte van 100 M. met
eene inscharing van 50 M. binnen de laag-water-
ljjn. (G. Ct.)
Te Ter Neuzen bracht de nieuwjaarscollecte
614.85 op.
Aangezien de heer Hassoldt te Amsterdam
niet bij machte is uit eigen middelen aan de ten
behoeve van den heer Polderman tegen hem uit
gesproken veroordeeling te voldoen, heeft de laat
ste van de voorgenomen tenuitvoerlegging der
condemnatie doen afzien. De aangekondigde ver
koop zal dus niet doorgaan.
Zaterdagnacht is te Amsterdam een jongeling
van 18 jaren op het Damrak door iemand, die eerst
een poosje naast hem geloopen had, onverhoeds
een snede in den hals toegebracht, waarna de
dader de vlucht nam. Gelukkig was de snede niet
diep en kon de jonge man, na aan het politie
bureau te zijn verbonden, weer verder huiswaarts
gaan. Men vermoedt, dat het ou est la femme aan
deze verwonding niet vreemd is.
Hebt uw naasten lief als u zeiven. Een
penningmeester eener kerkeljjke gemeente in een
onzer noordelijke dorpen kon het met een ander
bestuurslid omtrent kerkelijke aangelegenheden
niet eens worden. Hij wist nu, om het zijn tegen
stander lastig te maken, niets beter te doen, dan
eene door dat lid ten behoeve der gemeente
afgegeven, ongezegelde quitantie, naar den ontvan
ger der registratie te zenden, met het gevolg, dat
het bestuurslid, die van zijn dagelijksche verdienste
moet leven, met eene boete van ƒ25 gestrafd werd.
Volgens Figaro zal de graaf van Parijs zich
10 Januari naar Spanje begeven.
In Florence is het eerste nummer verschenen van
de Revue internationale, die door den bekende An-
gelo de Gubernatis wordt uitgegeven. Gelijk de naam
aanduidt wil dit txveemaandelijkseh tijdschrift een
internationaal karakter hebben, en verschilt daarin
van de Revue des deux mondes.
De National Zeitung, zoowel als de Daily
Telegraph, beweren nu, dat de ongesteldheid van
den Russischen Czaar wel het gevolg is van
een val uit de slede, doch dat deze val zelf
veroorzaakt werd door een aanslag der nihilisten
op zijn leven, waarbij het tot een begin van
uitvoering gekomen was.
Volgens laatstgenoemd blad keerde de Czaar
17 December (nieuwe stijl) te drie uren in den
namiddag naar Gatschina terug van een jacht
partij, met een gevolg van acht sleden en een
aantal bedienden. Het werd donker, maar het
was nog licht genoeg om te zien, dat verschei
den mannen in boerenkleeding op den weg ston
den, langs welken het gezelschap moest komen.
Het wantrouwen in de omgeving van den Czaar
is zoo groot, dat de beide adjudanten, die in
een slede voor die van Z. M. reden, den boeren
toeriepen, dat zij zich van den weg moesten
verwijderen. Dezen groetten op de gewone wijze
en gehoorzaamden. Zij waren vijf of zes in getal.
Zoodra de Czaar op de hoogte was gekomen
waar zij liepen, keerden zjj zich plotseling om
en lostten drie schoten op hem. Twee hunner
liepen naar de slede des keizers, maar de paarden
waren geschrikt en galoppeerden door, den
keizer ongeveer honderd schreden verder uit de
slede werpende. Hij had een kogel in den schouder,
doch de wond is niet gevaarljjk.
De moordenaars ontsnapten. Zoodra het gevolg
van den Czaar van den eersten schrik bekomen
was, werden de paarden van een der sleden af
gespannen en bestegen door twee officieren, die
de daders, welke in het naburige bosch verdwe
nen waren, vervolgden. De jacht was echter
door de hooge sneeuw vruchteloos.
Zondag is met groote plechtigheid te Rome
het lijk van Victor Emmanuel naar het Pantheon
overgebracht. De toevloed van pelgrims was zeer
groot. Het nieuwe graf is met ontelbare kransen
bedekt, waaronder een prachtige van den Duit-
schen kroonprins.
Te Parijs had een algemeene vergadering
plaats van radicale en socialistische kiescomités,
om te beraadslagen over de quaestie of de Parijsche
gemeenteraadsleden met het oog op de wet tot
verdaging der verkiezingen voor de algemeene
raden hun ontslag moesten vragen of niet; 46