Benoemingen en besluiten. Onderwijs. Kerknieuws. Gemengde Berichten. Proeftocht „Soerabaja." dien naam na hem zijn uitgevonden, dat de beschrijving daarvan op allen toepasselijk is, Het gas wordt in een afzonderlijk, reservoir gevormd; een cylinder waarin zich een zuiger bevindt, ontvangt beurtelings aan de vóór- en achterzjjde een mengsel van lucht en gas, hetwelk, ontstoken zijnde, een uitzettende kracht teweeg brengt, die zich aan den zuiger meedeelt. Hierdoor was het denkbeeld om door gas be weging voort te brengen, verwezenlijkt. Verbeteringen in de constructie en toepassingen van nieuwe uitvindingen, ziedaar in een paar woorden de geschiedenis van deze gewichtige ont dekking sedert Lebon's patent tot op den tegen- woordigen tijd. Er bleef nu slechts over een werktuig te ver vaardigen waarvan met voordeel in de praktijk gebruik kon worden gemaakt. Noch de machine, welke Samuel Brown in 1823 vervaardigde, noch die van Brunei van 1825 kon daarvoor in aanmerking komen en sedert dit tijdstip ging er geen jaar voorbij, dat in Engeland of Frankrijk niet een nieuw patent werd genomen voor de een of andere verbeterde inrichting. Vfjj zullen deze alle tot 1858 stilzwijgend voor bijgaan, daar eene dorre opsomming van namen en data weinig belang kan inboezemen en eene be schrijving dezer werktuigen veel meer ruimte zou innemen dan waarover hier te beschikken is; alleen zjj vermeld dat geen enkele uitvinder zich op eenig belangrjjk succes kon beroemen. Hiermede zijn wij genaderd tot het tijdstip waarop de gaskrachtmacbine meer bepaald in hare tegenwoordige gedaante verscheen. Door ijverige en nauwkeurige nasporingen ge lukte het in 1858 aan den Franschman Hugon een gaswerktuig samen te stellen dat met de meeste belangstelling in de geleerde wereld werd ontvangenhetwelk echter nog niet voldoende was om het burgerrecht te verschaffen in de nij verheid, zoodat twee jaren na het bestaan van het patent nog geen enkel toestel in gebruik was. In Januari 1860 neemt Lenoir een patent voor een gaswerktuig- door een warm artikel in een geacht technisch blad wordt de verwachting omtrent het werktuig hoog gespannen en vier maanden daarna waren reeds tien machines van zjjn systeem te Parijs in werking, terwijl er 25 besteld waren. Yan toen af nam het gebruik verbazend toe, hoewel de machine Lenoir langzamerhand door zijn ouderen mededinger Hugon verdrongen werd, niettegenstaande deze laatste aanmerkelijk hooger in prjjs was. De oorzaak daarvan was dat bij de machine van Lenoir het gasmengsel door middel van een electrische vonk werd ontstoken, waarvoor een inductie-toestel van Buhmkorff noodig was, wat het gebruik bemoeielijkte en veel onderhoud kostte bij het werktuig van Hugon geschiedde dit door een gasvlam. Op de Parijsche tentoonstelling van 1867 ver scheen een gaskrachtmachine, welke de algemeene opmerkzaamheid trok en spoedig werd beschouwd als de beste der toen bestaande. Met goud be kroond trad de machine van Otto en Lange als overwinnaar uit het strijdperk (Hugon kon slechts een zilveren medaille behalen) en sedert dien tijd is het gebruik dezer machines, vooral in Duitsch- land, bijna algemeen. Hoewel naderhand door verschillende fabrikanten gaswerktuigen in den handel zijn gebracht onder andere namen, kan men de drie laatstgenoemden als grondvormen of typen beschouwen, waarna deze allen zijn vervaardigd. De werking ervan berust op het volgende beginsel. Een mengsel van gas en lucht wordt in de kleine beslotene ruimte van den cylinder, waarin lucht dicht een zuiger past, ontstoken. De zuiger wordt bij de ontploffing met kracht omhoog gedreven, daarna verliezen de verbran dingsproducten hunne warmte, trekken zich samen en vormen eene ijle ruimte. De zuiger wordt alsdan, hetzij door de drukking van den damp kringslucht, hetzij door eene nieuwe ontploffing weder naar beneden gebracht. De hierdoor verkregen op- en nedergaande be weging van den zuiger wordt alsnu omgezet in de deur zoo hard dicht sloeg, dat Tesselhof er van ontwaakte. »Hola, mijn beste graaf, wat ik zeggen wilde ga mee naar mijn kamer; dan rooken wij nog een sigaar." Lorenzo stond op; de barones wenschte hem goeden nacht en hij volgde zijn gastheer. Zoodra Eveline zich alleen bevond bergde zij haar werk weg en liep al de vertrekken door tot een torenkamer, waar zij met een verborgen deur in een klein boudoirtje trad. Dit vertrekje was hoogst eenvoudig gemeubeld en bevatte alleen souvenirs uit haar jeugd haar boeken, haar mu ziek, haar schrijftafeltje, haar ouderwetsch klavier en platen die altijd in de kamer van haar vader hadden gehangen. Dit was haar toevluchtsoord, wanneer haar hart al te vol was, wanneer men haar te zeer kwelde en zij gevoelde dat de man, dien zij zoo gaarne een warme genegenheid betoond had, haar niet begreep. Hier staarde zij vaak met strakken blik op het portret van haar vader en vroeg: Wat doe ik op de wereld? Mijne plichten worden mjj ontnomen ik mag arbei den, noch genieten. Wat blijft mij over Heden waren door het wederzien van Thurna alle droeve herinneringen weer opgewekt en zij voelde zich weer verplaatst in den tijd, toen zij hem met de dankbaarheid en innigheid van een kind liefhad, omdat hjj de eenige was die het gelaat haars vaders deed ophelderen, en weer eenige vreugde over het sombere gemoed wist te verspreiden. Met vereering, met bjjgeloovig ver- eene omwentelende, welke op de gewone wijze door een riem zonder eind op verschillende werk tuigen kan worden overgebracht. De machines van Lenoir en Hugon zijn dubbel werkend; bij de eerste werkt het gas bij de ont ploffing als stoom door rechtstreeksche drukking; bjj de laatste evenzoo, doch er wordt eene kleine hoeveelheid water in den cylinder gespoten en dus werkelijk stoom gevormdde machine van Otto en Lange is enkelwerkend. De gaskrachtmachine is overal, waar zij inge voerd is, onmisbaar geworden en het is hoofdza kelijk de klein-industrie die van haar met voor deel partij kan trekken. Men vindt de werktuigen in alle grootte in den handel, beginnende zelfs met 1 en 2 mankrachten, zoodat er bijna geen tak van nijverheid bekend is, waar ze niet gebe zigd kunnen worden. De voordeelen, die zij aanbieden boven andere mechanische inrichtingen of boven den arbeid van den mensch, zijn zeer groot en kunnen in het volgende worden samengevat. 1°. De kosten van aankoop zijn betrekkelijk gering; bovendien vereischt de gaskrachtmachine geen dure schoorsteen, daar een kleine ijzeren pijp voldoende is voor afvoer der verbrandingsproducten. 2°. Het plaatsen vraagt slechts weinig ruimte, daar men geen ketel of vuurhaard behoeft. 3°. Verbruikt de machine geen brandstof, vóór dat zij werkt of terwijl zij stilstaat; men heeft dus hoegenaamd geen warmteverlies. 4°. Heeft zij geen bewaking of bediening noodig dan alleen om te smeeren of schoon te maken. 5». Werkt zij veel regelmatiger dan een paard in den molen of een man aan het rad en kost bovendien weinig aan onderhoud. 6°. Heeft zij bijna geen water noodig. 7°. Levert zij hoegenaamd geen gevaar op voor springen of andere ongelukken, terwijl zij ten 8°. zeer gemakkelijk te verplaatsen is en zelfs op verdiepingen of zolders kan gebezigd worden. Beschouwd als een plaatsvervanger van den menschelijken arbeid, wat zijne hoofdroeping is, zal het gaskrachtwerktuig eene belangrijke plaats innemen in de geschiedenis der beschaving, want onwillekeurig dringt zich de vraag aan ons op Is het draaien aan een wiel of rad, waartoe in het oude Rome slechts slaven of veroordeelden werden gebezigd, in onze 19e eeuw arbeid voor een vrijen werkman Omtrent dezen tocht werd ons gisteren, te laat voor ons nommer van dien avond, het volgende geschreven Met den trein van half tien kwamen Zondag aan het locaal-statiou te Vlissingen de directeur der Rotterdamsche Lloyd, de heer W. Ruijs, met zijne gasten en andere genoodigden, die zich onmid dellijk naar de Buitenhaven begaven, waar de Soerabajci in de schutkolk der groote sluis ge reed lag om de eerste reis aan te vangen. In- tusschen verzamelden zich in dien omtrek de verdere genoodigden uit Ylissingen, alsmede een aanzienlijk getal personen, meestal bazen en werk lieden der Kon. Mü De Schelde welke den aan vang der eerste reis van de Sotrabaja wsmschte te aanschouwen. De directie en commissarissen der Schelde waren allen tegenwoordig, behalve de heer I. P. J. Buteux, terwijl wegens familie omstandigheden de directeur, de heer Jos. Van Raalte, de proefreis niet zouden mede maken. Het was intusschen ongeveer half elf, toen het kolossale stoomschip, met kracht de Buitenhaven uitstoomende, dadelijk den steven naar de Wielin gen richtte en alzoo weldra in volle zee was gekomen. Met eb en een flinke bramzeilskoelte, terwijl de wind West ZW woei, was de steamer weldra de vuurschepen, de Wielingen en de Wandelaar, ver voorbij gestoomd en op ongeveer 5 Eng. mijlen buiten de uiterton, de Wandelaar in peiling ZW ten Zuiden gereed, om naar den Rotterdamschen waterweg over te steken, zooals aanvankelijk het voornemen was, toen de heer Ruijs besloot naar Vlissingen terug te keeren, om de passagiers aan wal te zetten, opdat die nog per trein des avonds in Rotterdam zouden kunnen zijn, wat met de mistige, deinige lucht over zee in 't geheel niet zeker werd geacht. Gedurende dezen terugtocht werd op de hoogte van het kruishoofd n° 7 de kantoorvlag der Rot terdamsche Lloyd, met de initialen R. L., onder luide hoezee's in den top van den. fokkemast ge- heschen tot teeken, dat, na nauwkeurige inspectie en waargenomen werking van 't schip en de machine, het in zijn geheel door genoemde maat schappij als eigenares was aanvaard, en de maatschappij De Schelde het schip aan haar had overgedragen. Er werd intusschen zooals gisteren in 't kort trouwen had zij opgezien tegen dien comte Lorenzo, die door zijn weldadigen invloed de booze geesten der zwaarmoedigheid kon verdrijven. Zij ging voor haar schrijftafel zitten en haalde onder uit een lade een groen zjjden portefeuille, die zij in jaren niet gezien had, omdat zjj wel tot dien gelukkigen tijd, maar niet tot de bepaalde reliquien behoorde. Den laatsten dag vóór zijn vertrek had comte Lorenzo haar die gegeven. Hoe goed stond haar alles nog voor den geest. Haar vader, die 's nachts een aanval van benauwdheid had gehad, had haar voor het eerst weggezonden- zjj moest zich door de oude Saïda sprookjes laten vertellen en hij was uren lang met comte Lorenzo alleen gebleven. Toen zij eindelijk weer binnen mocht komen had hij gezegd dat hij besloten had naar Duitschland terug te keeren maar zij kende hem te goed om niet te begrijpen dat daarin de oorzaak niet lag zijner ontroering en van den smarteljjk teleurgestelden trek op zjjn gelaat Toen zij graaf Lorenzo beneden in den hof terug zag, nam hij afscheid omdat hij weg moest. Hij bleef lang op den rand der put zitten met haar hand in de zijnen, had haar om een haarlok verzocht, die hij met een eigenaardig lachje in zjjn borstzak stak. (Wordt vervolgd.) is gemeld geconstateerd dat de vaart van het schip 11| mijl beliep, met eene krachtsontwikke ling der machine van 1150 indicateur-paarde- krachten bij 70 omwentelingen der schroef per minuut. Van het dikwijls op den eersten tocht zooge naamde heet- of warmloopen der metalen, was gedurende al dien tijd geen sprake geweest. Intusschen was men te ruim half vier uur op de reede van Ylissingen teruggekeerd, en voor de voormalige marinehaven ten anker gekomen. Er had thans aan boord een diner plaats van ongeveer 30 personen, dat zich kenmerkte door eene aangename stemming. Vele toosten werden geslagen, waartoe de heer Ruys den eersten stoot gaf door in de vleijendste getuigenissen over het prachtige en keurig afgewerkte schip groote lof aan De Schelde toe te zwaaien, nu voor de tweede maal het bewijs geleverd werd dat schepen van deze afmetingen in zulk een korten tijd door die maat schappij geheel gereed konden worden afgeleverd. Intusschen was het voor de Rotterdamsche gasten tijd geworden om het schip te verlaten er werd echter te vergeefs daartoe op een sleep boot gewacht die, ondanks aanhoudend stooten met de stoomfluit, niet geneigd scheen langs boord te komen. Goede raad was duur en er werd ten slotte besloten om de giek uit te zetten, bemand met vier zeelieden en twee gasten, welke op zich namen een sleepboot te halen. Er was intusschen niet genoeg met de stroom en den wind rekening gehouden, want weldra zag men van boord der Soerabaja, dat de giek met kracht de buitenhaven werd voorbij gestuurd en verder op onmogelijk landen kon zonder in groot gevaar te verkeeren. Het behoeft geene vermelding dat deze gebeurtenis groote angst verwekte bij de aan boord achter gebleven passagiers. Hoewel intusschen de stoom fluit der Soerabaja aanhoudend bleef werken werd daarvan niet de minste notitie genomen. Dan eens drijvende, dan eens voor anker liggend werd zooveel mogeljjk goede stuur gehouden en kwam eindeljjk een loodssloep op de Soerabaja af, die door de goede zorgen van den heer Yan Raalte was afgezonden, toen het bekend was geworden dat de sleepbooten tot geen prijs te bewegen waren naar buiten en langs boord der Soerabaja te gaan. Toen eenmaal de loodssloep langs zijde lag, gingen eenige personen daarin over en kwamen zoo aan den walterwijl anderen liever niet met deze gelegenheid van boord wenschten te gaan. Niet lang daarna kwam de heer A. Smit, burgemeester, die met de loodsboot was vertrokken en door zijn krachtig betoog de be manning der sleepboot Energie had weten te be wegen met hem uit te gaan, langs boord der Soerabaja om de overige gasten af te halen, die slechts langs den stormladder de hevig slingerende sleepboot konden bereiken, waarmee zij in de buitenhaven aan wal werden gezet. Thans verkeerde men echter nog in groote onge rustheid over de zes personen die met de bewuste giek van boord waren gegaan Volgens het plan zou de Soerabaja dadeljjk vertrekken, doch eerst moesten bij de equipage de plaatsen worden aan gevuld van de vier man, die met de giek waren vertrokken. Onmiddellijk werden te Vlissingen vier man (runners) daartoe aangenomen en verkreeg de loodsboot, welke deze aan boord der Soerabaja zoude brengen, de opdracht, om onder Rammekens naar de afwezige giek te gaan uitzien. Te 12 uren vertrok de Soerabaja andermaal van de reede om nu naar Rotterdam te vertrekken. Niet langen tijd daarna had de wakkere beman ning der loodsboot de giek, die wit geschilderd was, in 't gezicht gekregen achter een voor anker liggend schip, niet ver van Borssele. Dit schip te praaien en aan boord te klampen was 't werk van een oogenblik, en men ontmoette aanstonds de opvarenden, allen in den besten welstand, aan boord van dit schip. Er werd van hen vernomen dat, toen zij de onmogelijkheid inzagen om de buitenhaven in te loopen en door wind en stroom werden weggedreven, op raad van een der opva renden, een voormalig zeeman, tot het besluit kwam om zooveel mogelijk op de ruimte te blijven. Na eenigen tijd voor anker te hebben gelegen werd besloten aan boord van een voor anker lig gend schip te gaan. Daar werden zij liefderijk ontvangen eu werden hun eenige ververschingen toegediend. Hetschip heette Minnie, kapt. Collins, en was een Engelsche schoener, met steen geladen en met bestemming naar Engeland. Allen gingen thans aan boord van de loodsboot, en met de giek op sleeptouw, was men 's nachts ongeveer te een uur op de haven. Hiermede zou het verslag van den proeftocht als geëindigd kunnen beschouwd worden, doch er dient nog in herinnering te worden gebracht dat met de aflevering der Soerabaja de groote bestel ling van twee mailbooten door de Rotterdamsche Lloyd is voltooid. In de geschiedenis der maatschappij de Schelde zijn de volgende datums zeker zeer welsprekend, nl. 7 April en 30 Juni, waarop de Batavia, en 17 Nov. 1883 en 6 Jan. 1884 waarop de Soerabaja respectievelijk afliep en den proeftocht volbracht. Ons dunkter is nu voldoende waarborg geleverd dat de Nederlandsche industrie van nu af met de buitenlandsche nijverheid op eene lijn kauworden gesteld. notarissen. Op verzoek aan J. G. Jager ontslag ver leend als notaris te Amsterdam. burgemeesters. Benoemd tot burgemeester van Slie- drucht J. A. Van Haaften. posterijen. Aan G. Strumper, commies der posterijen van de 4de klis op zijn verzoek, eervol ontslag verleend, tei.egbaphie. H. A. Vrieling, telegrafist le kl. bij de rijkstelegraaf, is benoemd tot telegrafist 2e kl. Bij de rijkslelegraphie zijn laatstelijk overgeplaatst J. De Graaff, asp.-opzichter van Boxtel, naar 's Gravenhage J. Hoogenduin, klerk 2e kl., van Haarlem naar Nieuvvediep D. J. G. Seilberger, klerk 2e kl., van Maastricht naar Utrecht; G. Schild, opzichter 2e kl., van Boxtel naar 's Gravenhage; H. J. II. Hulsman, telegrafist 2e kl., van Amsterdam naar Hengelo; J. Vergouwe, telegrafist 2e kl. Yan Amsterdam naar 's Gravenhage T. G. De Jong, telegrafist 2e kl, van Utrecht naar Botterdam J. B. Van Voorst, telegrafist 2e kl., van Rotterdam naar Utrecht; JF. Jansen, klerk 2e kl., van Leeuwarden naar Maastricht A. A. A. Meemvesen, klerk 2e kl. van Maastricht naar Rotterdam; B. M. Beumer, klerk 2e kl., van Amsterdam naar Leeuwarden A. II. Loder directeur, van Coevorden naar Weert; J. Veltman directeur, van Weert naar SliedreehtJ. Bos, telegrafist 2e kl., van Rotterdam naar Apeldoorn, en L. M. Lugten, van Apeldoorn naar Rot terdam. Te Heinkenszand is tot onderwijzeres benoemd mej. O. J. Vrolijk te Aardenburg, met wie, wijl de oproeping betrof een onderwijzer öf eene onder wijzeres, op de voordracht stond de heer Allard te Borssele. Te Westkapelle werd Zondagmorgen de heer W. A. Mac. Pherson van Jaarsveld als predikant bevestigd door den consulentden heer J. Yan 't Hoofd, predikant te Koudekerke, die tot tekst had gekozen Joh. 1 vers 612. Des namiddags verbond de nieuwe leeraar zich aan de gemeente naar aanleiding van Luc. 4 vers 17 tot en met het eerste gedeelte van vers 22. Te Ylissingen zijn heden, bij het verzetten van een stelling in het droogdok, bij de reparatie aan de Noach III, vier scheepmakers met een plank op den bodem van het droogdok gevallen. Een hunner brak den voet, een tweede het dijbeen en een derde de ruggewervel. Alleen de vierde kwam met een geringe schram aan het hoofd vrij. Twee hunner werden per brancard naar het gasthuis, een naar zijne woning vervoerd. Te Nieuw en St. Joosland is een varken geslacht, dat 675 halve kilo's woog. Zooals alle laagliggende landerijen bij veel regen schade en ongemak lijden, heeft ook het kerkhof der protestanten te 's Heerenhoek niet weinig hinder van het water. Om dat groote ongemak weg te nemen heeft men besloten dien doodenakker een meter op te hoogen. Aan die werkzaamheid is men thans druk bezig. De verzending van postpakketten naar en van Wissekerke neemt voortdurend toe. Gedurende 't afgeloopen jaar bedroeg het aantal behandelde pakketten ongeveer 500 stuks. Op den 2en dezer kwamen er 36 kilo's aan en ook op de volgende dagen was de dienst vrij druk. Dat is nu wel voor het publiek uiterst geriefelijk, maar voor den bode tamelijk drukkend. En de bezoldiging geeft waarlijk geen groot tegenwicht. In het strand van den Anna Friso-polder (gem. Wissekerke) is op 5 Januari 1884 eene afschuiving ontstaan ter lengte van 100 M. met eene inscharing van 50 M. binnen de laag-water- ljjn. (G. Ct.) Te Ter Neuzen bracht de nieuwjaarscollecte 614.85 op. Aangezien de heer Hassoldt te Amsterdam niet bij machte is uit eigen middelen aan de ten behoeve van den heer Polderman tegen hem uit gesproken veroordeeling te voldoen, heeft de laat ste van de voorgenomen tenuitvoerlegging der condemnatie doen afzien. De aangekondigde ver koop zal dus niet doorgaan. Zaterdagnacht is te Amsterdam een jongeling van 18 jaren op het Damrak door iemand, die eerst een poosje naast hem geloopen had, onverhoeds een snede in den hals toegebracht, waarna de dader de vlucht nam. Gelukkig was de snede niet diep en kon de jonge man, na aan het politie bureau te zijn verbonden, weer verder huiswaarts gaan. Men vermoedt, dat het ou est la femme aan deze verwonding niet vreemd is. Hebt uw naasten lief als u zeiven. Een penningmeester eener kerkeljjke gemeente in een onzer noordelijke dorpen kon het met een ander bestuurslid omtrent kerkelijke aangelegenheden niet eens worden. Hij wist nu, om het zijn tegen stander lastig te maken, niets beter te doen, dan eene door dat lid ten behoeve der gemeente afgegeven, ongezegelde quitantie, naar den ontvan ger der registratie te zenden, met het gevolg, dat het bestuurslid, die van zijn dagelijksche verdienste moet leven, met eene boete van ƒ25 gestrafd werd. Volgens Figaro zal de graaf van Parijs zich 10 Januari naar Spanje begeven. In Florence is het eerste nummer verschenen van de Revue internationale, die door den bekende An- gelo de Gubernatis wordt uitgegeven. Gelijk de naam aanduidt wil dit txveemaandelijkseh tijdschrift een internationaal karakter hebben, en verschilt daarin van de Revue des deux mondes. De National Zeitung, zoowel als de Daily Telegraph, beweren nu, dat de ongesteldheid van den Russischen Czaar wel het gevolg is van een val uit de slede, doch dat deze val zelf veroorzaakt werd door een aanslag der nihilisten op zijn leven, waarbij het tot een begin van uitvoering gekomen was. Volgens laatstgenoemd blad keerde de Czaar 17 December (nieuwe stijl) te drie uren in den namiddag naar Gatschina terug van een jacht partij, met een gevolg van acht sleden en een aantal bedienden. Het werd donker, maar het was nog licht genoeg om te zien, dat verschei den mannen in boerenkleeding op den weg ston den, langs welken het gezelschap moest komen. Het wantrouwen in de omgeving van den Czaar is zoo groot, dat de beide adjudanten, die in een slede voor die van Z. M. reden, den boeren toeriepen, dat zij zich van den weg moesten verwijderen. Dezen groetten op de gewone wijze en gehoorzaamden. Zij waren vijf of zes in getal. Zoodra de Czaar op de hoogte was gekomen waar zij liepen, keerden zjj zich plotseling om en lostten drie schoten op hem. Twee hunner liepen naar de slede des keizers, maar de paarden waren geschrikt en galoppeerden door, den keizer ongeveer honderd schreden verder uit de slede werpende. Hij had een kogel in den schouder, doch de wond is niet gevaarljjk. De moordenaars ontsnapten. Zoodra het gevolg van den Czaar van den eersten schrik bekomen was, werden de paarden van een der sleden af gespannen en bestegen door twee officieren, die de daders, welke in het naburige bosch verdwe nen waren, vervolgden. De jacht was echter door de hooge sneeuw vruchteloos. Zondag is met groote plechtigheid te Rome het lijk van Victor Emmanuel naar het Pantheon overgebracht. De toevloed van pelgrims was zeer groot. Het nieuwe graf is met ontelbare kransen bedekt, waaronder een prachtige van den Duit- schen kroonprins. Te Parijs had een algemeene vergadering plaats van radicale en socialistische kiescomités, om te beraadslagen over de quaestie of de Parijsche gemeenteraadsleden met het oog op de wet tot verdaging der verkiezingen voor de algemeene raden hun ontslag moesten vragen of niet; 46

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1884 | | pagina 2