126e Jaargang. Zaterdag 22 December. 0 302, 1883. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent: Advertentien* 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels f l,$ö iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte: Burgerlijke Stand. Middelburg 21 December. üii Mm. Agenten voor dit Wad zijn te VlissingenP. G. de Veij Mestdagh, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen: F. van der Peijl, te Zierikzee: A. C. de Mooij, te Tholen: W. A. van Nieuwenhuijzen, en te Ter Neuzen A. van der Peijl Jz. Hoofdagenten voor het Buitenland: te Parijs en Londen, de Compagnie générale de PuWicité étrangère G. L. Daube en Cie., John F. Jones, opvolger Wie zich tegen 1 Januari 1884 oj] ons blad abonneert ontvangt de nog dit jaar verschijnende nommers kosteloos. De gedeputeerde staten van Zeeland doen te weten, dat door hen in hunne vergadering van 14 December 1883, is vastgesteld hetgeen volgtde gedeputeerde staten van Zeeland, gelet op art. 15 der wet van 7 April 1869 Staatsblad n° 57) en op het koninklijk besluit van 29 November laatst leden Staatsblad n° 161)besluiten 1° het tijdstip, waarop de herijk der maten en gewichten in 1884 zal plaats hebben, te bepalen zooals is aangewezen als volgt Middelburg, ook voor St. Laurens, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26,29, 30, 31 Januari en 1, 2, 5, 6, 7 en 8 Februari; Zierikzee, ook voor Kerkwerve, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, '21, 22, 23, 25, 26, 27 en 28 Februari; Brouwers haven, ook voor Duivendijke, 29 Februari en 1 MaartZonnemaire, 3 Maart des voormiddags Noordgouwe. 3 Maart des namiddags Dreischor, 4 MaartEllemeet, 5 Maart des voormiddags Elkerzee, 5 Maart des namiddagsRenesse, 6 Maart des fvoormiddagsNoordwelle, ook voor Seroos- kerke (Schouwen), 6 Maart des namiddags Haamstede, ook voor Burgh, 7 Maart; Ou- werkerk8 Maart des voormiddagsNieu- werkerk, 8 Maart des namiddags; Bruinisse, 10 en 11 Maart; Oosterland, 12 Maart; Cortgene, 17 Maart; Wissekerke, 18 en 19 Maart; Colijns- plaat, ook voor Cats, 20 en 21 Maart; Stavenisse, 27 MaartSt. Annaland, 28 en 29 MaartSt. Philipsland, 31 Maart; Oud Vosmeer, 1 April; Tholen, 2 en 3 AprilPoortvliet, 4 AprilScher- penisse, 5 AprilSt. Maartensdijk, 7 en 8 April Goes, ook voor Kloetinge en Kattendijke, bene vens 's-Heer Hendrikskinderen en Wissekerke (gemeente 's-Heer Arendskerke), 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30 April en 1, 2, 6, 7, 8, 9 en 10 Mei; Wolfaartsdrjk, 12 Mei; Heinkenszand, ook voor 's Heer Arendskerke, 13 Mei en 14 Mei des voormiddags 's Heerenhoek, ook voor Borssele en Nieuwdorp (gemeente 's Heer Arendskerke), 14 Mei des namiddags en 15 MeiOvezand, ook voor Nisse, 16 Mei; Ellewoutsdijk, ook voor Driewegen, 17 Mei; Baarland, ook voor Oudelande, 19 Mei; Hoedekenskerke, 20 Mei des voormiddags's Gra venpolder, ook voor 's Heer-Abtskerke, 20 Mei des namiddagsKapelle, ook voor Schore, 21 en 23 Mei; Wemeldinge 24 Mei. IJerseke, 26 Mei; Kruiningen, 27 Mei en 28 Mei des voormiddags; Krabbendijke, ook voor Waarde, 28 Mei des namiddags en 29 MeiRil- land-Bath, 30 MeiVeere, ook voor Vrouwepolder 9 Juni; Arnemuiden, ook- voor Nieuw- en St. Joosland, 10 JuniOost- en West-Soubnrg, ook voor Ritthem, 11 Juni; Vlissingen, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23 en 24 JuniSerooskerke (Walcheren), 25 Juni des voormiddags Oostkapel- le, ook voor Grijpskerke, 25 Juni des namiddags Domburg, ook voor Aagtekerke, 26 Juni; West- kapelle, ook voor Zoutelande, 27 JuniKoudekerke, ook voor Meliskerke en Biggekerke, 28 Juni; Breskens, 7 Juli; Groede, ook voor Nieuwvliet; 8 en 9 Juli; Cadzand, 10 Juli; Zuidzande 11 Juli des voormiddags; Retranchement, 11 Juli des namiddags; Oostburg, 12 en 14 Juli; Sluis, met uitzondering van Oud-Heille, 15 en 16 Juli Aardenburg, ook voor Eede, St. Kruis en Oud- Heille (gemeente Sluis). 17 en 18 Juli; Schoon- dijke 19 JuliIJzendijke, ook voor Waterlandkerkje, 21 en 22 Juli; Biervliet, 23 Juli; Hoofdplaat, 24 Juli; Ter Neuzen, 26, 28, 29 en 30 Juli; Hoek, 31 Juli; Sas van Gent, ook voor Philippine 1 en 2 Augustus Westdorpe, 4 Augustns Zuiddorpe, ook voor Overslag, 5 Augustus des voormiddags Koewacht, 5 Augustus des namiddags; Axel, 6 en 7 Augustus Zaamslag, 8 AugustusHulst, ook voor Clinge cn St. Jansteen, 9, 11, 12 en 13 Augustus; Rapenburg (voor de gemeenten Stop peldijk, Hengstdijk en Boschkapelle), 14 Augustus Graauw, 15 Augustus; Kloosterzande (voor de gemeenten Hontenisse en Ossenisse), 16 en 18 Augustus. 2°. de gemeentebesturen in dit gewest uit te noodigen dit besluit af te kondigen en aan te plakken. Gegeven te Middelburg, 14 December 1883. De gedeputeerde staten voornoemd, v. KARNEBEEK, voorzitter. E. FOKKER, griffier. De wethouder, ambtenaar van den burgerlijken stand te Middelburg brengt ter kennis van de belanghebbenden, dat op den 25 en 26 December en 1 Januari a. s. het bureau zal geopend zijn van 12 tot 1 uur des namiddags tot het doen van aangiften van geboorten en overledenen. Middelburg, den 21 December 1883. De wethouder voornoemd. F. ERMERINS. Uit al de loopende geruchten omtrent den stoomtram MiddelburgVlissingen valt toch met eenige zekerheid op te maken dat er eene verandering van eigenaars op til is. Het bericht, dat de maatschappij, die dit vervoermiddel thans exploiteert, wordt geliqui deerd is meer bevestigd dan tegengesproken, en wij kunnen dus misschien spoedig de be wuste wijziging tegemoet zien. Dit geeft ons aanleiding in 'tkort een blik te slaan op de geschiedenis van dit voor twee belangrijke gemeenten in onze provincie zoo gewichtige middel van vervoer, vooral met het oog op de houding, thans door de betrokken gemeentebesturen in dezen aan te nemen. Wie eigenaar ervan worden zal valt natuurlijk niet te zeggen en tegenover te dien opzichte loo pende geruchten raadden wij eenige reserve aan, wijl wij te goed weten dat, waar er twee partijen zijn die een koop moeten sluiten, beiden er belang bij hebben van de meest voordeelige voorwaarden te bedingen, en er daarom zoo licht een of ander wordt beproefd om invloed op den gang der onderhandelingen uit te oefenen. Daarachter behoeft volstrekt niet altijd eene slechte bedoeling verborgen te zijnelk zoekt zijn eigen belangde eene partij beproeft zoo hoog mogelijk verkregen rechten en eigendommen over te doen; de andere tracht zoo weinig mogelijk opofferingen zich te getroosten om in het bezit van die rechten en eigendommen te geraken. Vooral bij deze zaak zal dit het geval wezen. Dat de tegenwoordige eigenaars af stand willen doen van hunne onderneming be wijst dat zij voor hen geen of niet voldoende voordeel oplevert. Wie hen dus vervangt doet dit alleen met het oog op de toekomst en zal zich wellicht groote opofferingen moeten ge troosten om vroeger begane fouten te herstellen en het geheel zoo in te richten dat de dienst aan de eischen van den tegenwoordigen tijd voldoet. Want dat dit het geval is zal men zeker niet kunnen beweren eene vergelijking met andere, dergelijke ondernemingen, o. a. met den tram Bergen op ZoomTholen, is niet in haar voordeel. Toch zou het onbillijk wezen wanneer niet erkend werd dat in den laatsten tijd er veel gedaan is om oorzaken tot klagen weg te nemen. liet is trouwens ook zeer moeilijk om op slechte grondslagen voort te bouwen. Bedriegen wij ons niet dan was het niet de bedoeling ge weest van de eerste concessionarissen om de lijn zelf te exploiteerenalleen hot bezit der concessie om daarvan een speculatie te maken, stond op den voorgrond. Toen echter bleek, dat er geen enkel aanbod of voldoend aanbod zich voordeed om die concessie over te nemen, moest met den aanleg wel een begin worden gemaakt. En dat was tevens het begin van de lijdensgeschiedenis. Er werd niet met de noo- dige zorg aan de onderneming gewerkt; er is, naar het schijnt, aan het materieel en aan den weg alleen datgeen ten koste gelegd wat voor zulk een onderneming dringend noodig was. Tegenover zulk een begin van uitvoering was het voor den ijverigsten directeur vaak hopeloos werken. Van de zijde der betrokken gemeenten was men steeds dadelijk bereid de concessie te verleenen en heeft men, misschien wel wat al te veel, door de vingers gezien. Wij halen hier slechts even aan wat de burgemeester van Middelburg o, a. sprak in de raadszitting van Woensdag 23 November '81, waarin hij een overzicht gaf van hetgeen met den tram zooal is voorgevallen, «Burgemeester en wethouders hebben dan ook steeds de uiterste lankmoedigheid betoond. JBn waarom? Alleen ter wille van het totstandkomen der tramverbinding tnsschen "Middelburg en Vlissingen. Langzamerhand toch was de toestand zeer verward ge worden. Oorspronkelijk was er slechts een concessionaris voor de lijn MiddelburgVlissingen, de heer Gruber; maar deze vroeg en verkreeg hij raadsbesluit van 27 April jl. vergunning om zijne concessie, onder goedkeuring van burgemeester en wethouders, aan anderen te mogen over dragen. De heer Gruber verzocht daarop den 21 Juni aan burgemeester en wethouders vergunning om zijne concessie over te doen aan de Société anonyme des chemins de fer économiques Neerlandais. Burgemeester en wet houders waren echter huiverig, om met een vreemde maatschappij in betrekking te komen, en zij vraagden !nzagc der statuten. De inhoud van deze stelde beu niet geheel gerust. Na den 9 Juli gerappelleerd te zijn door zekeren heer Boers, (zich noemende «gedelegeerd administrateur" der Société anonymedeelden burgemeester en wethouders den 11 Juli aan den heer Gruber de voorwaarden mede, waarop zij de verlangde overdracht zouden goedkeuren. Ondev deze was het beding dat het bestuur der Société anonyme, naar behooren vertegenwoordigd, bij notarieel contract zich zou verbinden tot nakoming van alle voor waarden, waaronder de heer Gruber de concessie had aanvaard, en dat het door den heer Gruber gestortte waarborg-kapitaal van f1000 op f2000 zou worden gebracht. Officieel is hierop geen astwoord ontvangen maar mondeling werd mij door den heer Gruber verzekerd dat de zaak spoedig haar beslag zou krijgen, dat men tegen onze voorwaarden geen bezwaar had, dat de qiiseitre der waarborgsom niets befeekende, enz. Maar ofschoon men den 9 Juli zulk eene groofe haast scheen te hebbeiq dat een rappel noodig werd geacht, tot den huidigen stond is er omtrent de overdracht niets meer vernomen noch van de zijde van den heer Gruber, noch van den kant der Société. Wat is intusschen gebeurd Was Middelburg huiverig geweest de overdracht der concessie aan de vreemde maat schappij goed te keuren, Vlissingen en Souburg hadden hare toestemming gegeven. Van dat oogenhlik waren er iwee concessionarissente Vlissingen en te Souburg de Société Anonyme, te Middelburg de heer Gruber. Omtrent den toestand der Société Anonyme zeg ik liefst maar zoo weinig mogelijk. Het is algemeen bekend, dat de Nederlandsehe leden van den raad van administra tie eruit zijn geloopeu. Wat zal ik van het materieel zeggen Het type der rails is door burgemeester en wethouders goedgekeurd, nadat het ook door den minister van waterstaat, handel en nijverheid was goedgekeurd. Het rollend materieel be hoefde onze goedkeuring niet. Tegen de personenwagens bestaat geene bedenking. Maar de locomotieven 1 Toen die kwamen was iedereen verbaasd, want waar men elders, zooals in Den Haag, Breda en andere plaatsen, lichte tramlocomotieven aantreft, zag men hier groote, zware spoorweg-locomotieven verschijnen." Daarna wees de voorzitter op het herhaald sukkelen bij het rijden en op het ontslag, dat de heer Boogaert, tijdelijk directeur, eindelijk moedeloos geworden, had genomen, »En eindelijk," zoo zeide hij verder, «welke is nu de verhouding tussehen onzen concessionaris, den heer Gruber, en de Société Anonyme 1 Daarover ligt een waas van ge heimzinnigheid. Dezer dagen vond inen in een weekblad een brief van den heer Gruber, waarin hij alle solidariteit met de Société ontkent. Nu is het waar, dat burgemeester en wethouders, toen hel werk aan de (Latigeviele) brug niet vorderde, de concessie hadden kunnen opzeggen, doch dit zou wel een coup dééclat geweest zijn, maar het tot stand kometi van de tramverbinding nog meer geschaad hebben. Want dan stond aPes stil. De wijsheid van uien maatregel was niet boven bedenking verheven. «Daarom hebben burgemeester en wethouders liever de uiterste lankmoedigheid betoond." «Intusschen schijnt in de plaats van den heer Boogaert zekere heer Beumer als directeur der exploitatie opge treden te zijn, doch deze heeft zijn bestaan als gemach tigde van den concessionaris tegenover burgemeester en wethouders niet gelegitimeerd, terwijl de heer Gruber, die beloofde ons daarover te zullen schrijven, het evenmin deed." Deze herinnering vonden wij noodig, omdat daaruit blijkt hoe er bij de betrokken gemeen tebesturen alles gedaan is om den ondernemers van den stoomtram te gemoet te komenhoe zelfs daaronder de samenwerking der besturen onderling wel eens geleden heeft en hoe de vrees voor het totaal mislukken der onder neming, voor het geheel stilstaan daarvan de eenige factor is geweest om consideraties te gebruiken. Door de gemeentebesturen is rechtstreeks het groote nut van dit middel van vervoer voor de gemeenten ei kend en van die erkentenis is, zooals ook uit het bovenstaande blijkt, door den concessionaris misbruik gemaakt. Wij zullen dat nut niet ontkennen vooral met het oog op de toekomst is het bestaan van dezen dienst zeer gewenscht, maar aan den anderen kant staat ook dat de ondernemers een dergelijken dienst niet exploiteeren ten ge- noege van de gemeenten maar om daarmee voordeel te behalen, en dat dus de lankmoe digheid wel eens wat te ver gedreven kan worden. Er is veel in het belang dier onder neming gedaande vraag is echter of er niet te veel werd door de vingers gezien Ook wij gelooven dat zulk eene onderne ming, mits van begin af aan flink aangepakt, levensvatbaarheid bezit, ondanks de bestaande diensten, omdat het verkeer tussehen Middel burg en Vlissingen steeds zal toenemen. Een bewijs voor die levensvatbaarheid vin den wij in diezelfde treurige lijdensgeschiedenis. Niettegenstaande alle fouten die er begaan zijn trots de lang niet comfortabele en aan gename inrichting van het geheel; niettegen staande de onaangename ervaringen die men kon opdoen, en terwijl bovendien de bestaande bargedienst zijn materieel uitbreidde en de gelegenheid om heen en weer te gaan vermeer derde, werd er nog betrekkelijk zeer druk gebruik gemaakt van den tram. De onderneming gaat nu gebukt onder de grove fouten, bij het begin gemaakt. Daaraan, dunkt ons, is het toe te schrijven dat de ex- ploiteerende maatschappij zal liquideeren; en het is thans zaak dat de nieuwe ondernemers van begin af haar op beter voet inrichten. Hen daartoe te dwingen is in hun eigen be lang; en dit kunnen de betrokken gemeente besturen, wanneer er, zooals nu waarschijnlijk het geval zal wezen, verlof zal gevraagd wor den tot overdracht van concessie. Middelburg, Vlissingen en Souburg dienen de handen in elkaar te slaan, opdat weer niet een der drie partijen geplaatst worde voor een fait accompli. Uit het door den voorzitter in den Middel- burgschen gemeenteraad gesprokene bleek dat de goedkeuring der besturen niet noodig is voor het rollend materieel, maar, ons dunkt, de be= turen konden de handen in elkaar slaan en hunne goedkeuring tot overdracht afhankelijk stellen van voldoende waarborgen omtrent het in gebruik nemen van betere locomotieven en netter wagens. Een gezamenlijk optreden maakt altijd sterk. Een goede maatschappij zal daartegen geen bezwaar hebben, en voor andere is die maatregelteen wettig voorbehoed middel tegen eventueel treurige ervaringen. Bewijzen zij daardoor een dienst aan de on derneming zelvenog meer, en dat is hoofd zaak, zullen zij daardoor de belangen hunner gemeenten bevorderen. De ervaring heeft nu geleerd hoe door het systeem van schikken en plooien een goede zaak werd bedorven. Komt eenmaal een verzoek om verlof te geven tot overdracht van concessie bij de besturen in; zij bepalen dan gezamenlijk de voorwaarden, waarop dat vei'lof kan worden bekomen en eischen degelijke waarborgen opdat er geen gevaar meer besta dat door de wijze van ex ploiteeren, zooals vroeger het geval was, de gemeenlen: Vlissingen en Middelburg om haar stoomtram in een belachelijk daglicht worden gesteld. Bij Prov. blad n* 92 wordt mededeeling gedaan van een besluit van ged. staten van Zeeland, waarbij de haven van den Anna Jacobapoldef (gemeente St. Philipsland) wordt aangewezen als plaats van invoera van rundvee uit eene andere provincie, onder bepaling dat het aan den steiger te Zijpe zal worden gekeurd en dat op de plaats van bestemming in den Anna Jacobapolder de afzondering en herkeuring zullen plaats hebben b van rundvee dat binnen de provincie wordt vervoerd. Deze aanwijzing geldt niet voor den invoer van vee uit andere rijken, zoolang de invoer van bui- ten'slands is verboden of door de regeering van de vergunning van haar of hare ambtenaren afhankelijk is gesteld. Een recht aangename avond werd gisteren aan een groot deel van het Middelburgsche publiek bereid door de Gymnastiek- en Schermvereeniging Zeelandia, met hare in de groote zaal van hei;

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1883 | | pagina 1