N° 142.
126* Jaargang.
1883.
Dinsdag
19 Juni.
I
Middelburg 18 Juni.
Dit blad verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen:
Prijs per 3/m. franco f 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent:
Advertentiën* 20 Cent per regel.
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels f 1,50
iedere regel meer f 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Bij deze courant behoort een BIJVOEGSEL.
BB
ICHT.
Zij die zich vóór 1 Juli op deze
Courant abonneeren, ontvangen de nog
in dit kwartaal verschijnende nommers
gratis.
Stoomvaart-Maatschappij Zeeland.
Kon. Ned. Postvaart.
MIDDELBURGSCHE COIJRAIMT.
Agenten voor dit blad zijn te VlissingenP. G. de Veij Mestdagh, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen: F. van der Peijl, te Zierikzee: A. C. de Mooij, te Tholen: W. A. van Nieüwenhïïuzen, en te Ter Neuzen: A. van der Peul Jz.
Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daube en Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich, enz.
Zooals uit achterstaande advertentie blijkt, legt
ook de beer mr A. J. van Eekelen zijn mandaat
als raadslid neder en wenscht bij bij de a. ver
kiezing niet meer in aanmerking te komen.
Evenals het beengaan van den beer Dronkers,
zullen velen met ons ook dit besluit van onzen
jongsten wethouder betreuren.
Door burgemeester en wethouders van Middel
burg zijn, met ingang van 1 Juli a., benoemd tot
opperbrandmeester bij de brandweer de beer J.
van Nederveen, thans adjunct-opperbrandmeester,
en tot adjunct-opperbrandmeester de beer G. Jeras,
thans brandmeester.
Biervliet, 17 Juni. De gezondheidstoestand
in deze gemeente is thans volkomen in orde, nadat
die maanden lang veel te wenscben overliet. Nu
vertoonen zich evenwel in de omstreken, o. a. te
IJzendijke, de mazelen.
De roomsche kiezers in deze en andere ge
meenten van dit kanton hebben op 12 Juni wel
gebruik gemaakt van bun kiesrecht.
Bij vroegere verkiezingen onthielden zij zich of
stemden in den geest der meerderheid van onze
Cadzandscbe gemeenten, b. v. zelfs voor den heer Bool.
Hoogere invloeden hebben ditmaal weder niet
te vergeefs gearbeid. Yan de 22 roomsche kiezers
onzer gemeente bleven er maar 2 thuis, en merk
baar was bet, dat waarschijnlijk allen op den heer
't Hooft stemden, afgaande op bet machtwoord
dat in of bij den tempel uitgevaardigd werd.
Bij den dienst der staatsspoorwegen op Java
kunnen voorloopïg tijdelijk worden geplaatst
1° een werktuigkundig ingenieur, op eene maan-
delijksche bezoldiging van 550 tot 750;
2° een adjunct-ingenieur werktuigkundige der
eerste klasse, op eene maandelijke bezoldiging van
400 tot 450
3° een adjunct-ingenieur werktuigkundige der
tweede klasse, op eene maandelijksche bezoldiging
van 250 tot 300.
Voor de vereiscbten en meerdere inlichtingen
verwijzen wij naar de St.-Ct. n° 140.
ïn bijvoegsels tot de Staats-courant wordt mede
gedeeld bet verslag over bet jaar 1882 door den
raad van toezicht op de spoorwegdiensten aan
den minister van waterstaat enz. uitgebracht.
Daaraan ontleenen wij bet navolgende omtrent
de lijn BredaVlissingen en Zwaluwe-grens.
Het tweede spoor tusschen Zwaluwe en Roozen-
daal kwam gereed, alsmede de daarmede in ver
band staande uitbreiding en wijziging van sporen
te Zevenbergen, Oudenbosch en Roozéndaal, en dé
opbooging van den weg tusschen Oudenbosch en
en Zevenbergen.
Ook te Wouw en te Ylissingen (Stad) zijn uit
breidingen van spoor gereed gekomen en te 's-Heer
Arendskerke nog onderhanden.
De lage ligging van bet stationsterrein te Roo
zëndaal, gevoegd bij gebrekkige afwatering, geeft
bij de aanhoudende uitbreiding van sporen aldaar
meer en meer ongerief; voor een deel is daarin
voorzien door het maken van zinkputten en wa
terleidingen. Bij bet steeds toenemend verkeer
aan dit station doet zich de behoefte aan gehee-
len ombouw dringend gevoelen.
In de maand Maart is eene opzet-as 'van de
brug over de Mark bij Zevenbergen gebroken en
door eene stalen as vervangen.
Wegens eene herstelling aan de noordelijke
brug over de Arne is de Zuidelijke brug aldaar
van 24 November tot 11 December bereden. Bij
eene op 10 December nabij de brug voorgekomen
ontsporing hebben de planken langs de spoorsta
ven goeden dienst bewezen voor het overloopen
van de ontspoorde rijtuigen.
De halte Rilland is ingericht voor bet vervoer
van vrachtgoed bij geheele wagenladingen.
De fyalte Vlake is gereed gekomen voor het
goederenverkeer, doch daarvoor nog niet in ge
bruik gesteld.
Te Woensdrecht wordt eene goederenbergplaats
gemaakt.
Te Krabberdijke, Kruiningen en Biezelinge zijn
keibestratingen aangelegd.
De directeur-generaal is uitgenoodigd tot bet
indienen van een ontwerp voor bet maken van
eene afzonderlijke wachtkamer 1® en 2® klasse
te Oudenbosch. Bij de behandepng dezer aange
legenheid werd dezerzijds gewezen op de wensche-
lijkheid om gelijke uitbreiding te Zevenbergen te
maken.
Aan verschillende wachterswoningen tusschen
Bergen op Zoom en Middelburg zijn proeven ge
nomen tot herstel van lekke daken.
Van de uitbreiding van bet station Esschen
werd dit jaar niets vernomen.
Zaterdag is te Leiden de algemeene vergadering
der Maatschappij tot bevordering der Toonkunst
gehouden.
De toestand der maatschappij is gunstig. Er
zijn twee nieuwe afdeelingen, te Hilversum en
te Bussum, opgericht.
Het aantal afdeelingen steeg daardoor tot 19,
te zamen tellende3797 gewone leden (onder
welke 40 donateurs), 158 leden-kunstenaars (8
meer dan 't vorig jaar), alzoo 3955 contribueerende
leden, derhalve 48 meer dan bet vorig jaar, en
het hoogste cijfer dat tot dusverre bereikt is
wijders 112 honoraire en 28 correspondeerende
leden, 38 leden van verdienste, 1 buitengewoon
eerelid (Z. M. de koning), te zamen 4134 leden,
terwijl aan 't hoofd der lijst van eereleden de
naam blijft van A. C. Gr. Vermeulen, stichter der
maatschappij.
De zangvereeniging Euterpe te Dordrecht beeft
zich ook bij de maatschappij aangesloten. Er werd
besloten tot lid van verdienste te benoemen Max
Bruch, tot correspondeerende leden Ed. Grieg en
Jules Massenet. Tot hoofdbestuurder, in plaats van
prof N. G. Pierson, werd gekozen prof, Loman.
Er werd o. a. besloten om bet reglement zoo
te wijzigen dat aan de afdeelingen, die het geven
van kosteloos zangonderwijs aan kinderen wenschen
te bevorderen, kleine toelagen kunnen verzekerd
worden. Bij de vroegere financieele regeling werden
deze kleine toelagen verstrekt uit de rente van bet
reservefonds, en kwam elk jaar zoowel op de be
grooting als op de punten van beschrijving eene
aanvrage om krediet voor dit doel voor. Nu echter
deze toelagen uit bet onderwijsfonds gegeven zullen
worden, achtte bet hoofdbestuur eene regeling bij
de wet onontbeerlijk.
In aansluiting hiermee werden nu nieuwe arti
kelen aangenomen ,\waarbij het hoofdbestuur ge
machtigd wordt om/die toelagen te verzekeren,
en tevens bepaald wordt dat elk dezer toelagen
de som van 50 niet te boven mag gaan; hoe
de afdeelingen, die toelage wenschen te ontvangen,
hare aanvragen moeten inrichten, en zij elk jaar
bij bet algemeen verslag, de aanvraag om voort
zetting der toelage moeten vernieuwen.
Aan het, op de heden te Amsterdam gehouden
algemeene vergadering uitgebracht, verslag over
het achtste boekjaar der M<J ontleenen wij bet
volgende
Het afgeloopen jaar kenmerkte zich door twee
belangrijke gebeurtenissen, die grooten invloed op
den financieelen toestand der maatschappij uitoe
fenden, in de eerste plaats het ongeval aan de
landingplaats te Queenboro en ten tweede de op
heffing der garantie van de 4$ Obligatieleening
der maatschappij.
Op 19 Mei 1882 werd de pier te Queenboro met
gebouwen en inrichtingen door brand totaal ver
nield. Het stoomschip Prins Hendrikhetwelk
bij het uitbreken van den brand aan de pier lag
gemeerd, liep bet grootste gevaar mede vernietigd
te worden. Echter gelukte het, door nog tijdig
opdagende hulp van eene sleepboot en gepaste
maatregelen van de opvarenden, het schip te be
houden en bleek bet zelfs betrekkelijk gering
geleden te hebben.
Zoodra het onheil bekend was, werd door de
nri in overleg met de London Chatham Dover
Railway Cy. besloten, de schepen naar Dover te
dirigeeren, opdat niet op eenmaal de dienst zou
behoeven gestaakt te worden en daarmede de
vruchten van jaren inspanning zouden te loor gaan.
Van 19 Mei tot 18 Juni werd, hoewel gebrekkig)
de dienst op Dover volgehouden. Gebrekkig, om
dat de vaart op Dover met de ontzaggelijke
deining d&ir onder de kust, vooral bij oostenwind,
den reizigers, gewoon aan eene aangename, gemak
kelijke zeereis op Queenboro, tot veel klachten
aanleiding gaf en zeker velen moet afgeschrikt
hebben van die route gebruik te maken. Doch
oók vooral moet de vaart op Dover gebrekkig
genoemd worden, aangezien daar iedere inrichting
of gelegenheid ontbreekt om goederen van eenigen
omvang te landen. Slechts een zeer gering aantal
colli kon gelost worden, terwjjl honderden tonnen
goederen te Vlissingen voor verscheping gereed
stonden.
Ten einde ook in dat vervoer te voorzien, wer
den door de rn'J, in overleg en voor gemeenschap
pelijke rekening met de Mij. t. Expl. v. Stsp., twee
vrachtgoederenbooten gecharterd en een geregelde
dienst, direct op London, geopend.
Ook na den IS4®» Juni, datum waarop de dienst
weder op Queenboro plaats vond, was de mü
verplicht met den gezegden vrachtgoederendienst
op London voort te gaan, omdat de voorloopige
landingplaats te Queenboro, ontoereikende als zij
was voor bet personenvervoer, in geenen deele in
den goederendienst kon voorzien.
Eerst op uit" November waren de inrichtingen
op de pier weder eenigszins verbeterd, waardoor
eene lading van ongeveer 80 ton kon gelost worden.
De extra-dienst op Londen, in aanmerking geno
men de groote kosten, daaraan verbonden, werd
daarop onmiddellijk opgeheven, en, met beperking
van bet gewoon goederenvervoer, die dienst ook
geheel met de mailbooten op Queenboro verricht.
In den toestand van de pier te Queenboro is nog
geene verandering gekomen; zoolang daar niet
beter in de behoeften wordt voorzien, zullen de
ontvangsten van het goederenvervoer, waarvan
thans ongeveer 50 ton per dag minder kan aan
genomen worden dan vóór bet ongeval, daaronder
ongetwijfeld blijven lijden.
De tweede gebeurtenis waarvan hierboven ge
waagd wordt, de plaats gevonden regeling met de
hooge erven van Z K. H. prins Hendrik, ter op-
beffing der garantie en aflossing der 4| Obliga
tieleening A° 1876, groot 3.200.000, is van
gunstigen aard.
Dit springt dadelijk in bet oog, wanneer men
de balans over het afgeloopen jaar vergelijkt met
die over bet jaar 1881, en spreekt zeer zeker niet
minder duidelijk uit bet feit, dat de winst- en
verliesrekening over bet afgeloopen jaar niet
tegenstaande de groote opoffering voor het gere
geld goederenvervoer, na afschrijving voor bet ketel
fonds ad 36,000, kosten van eersten aanleg ad
48,722,55 en voor buitengewone reserve
100,000, nog een voordeelig saldo aanwijst van
125,281,48, waardoor een dividend van ö'/jo
op de aandeelen der beide categoriën kan
worden uitgekeerd.
Aan de firma John Elder c°. te Glasgow is de
bouw van een nieuw stoomschip opgedragen. Dit
schip zal, naar verwacht wordt, in den loop van
den aanstaanden zomer in de vaart kunnen wor
den gebracht, zoodat de thans dienstdoende schepen,
die ook in het afgeloopen jaar uitstekend bleven
voldoen, alsdan successievelijk kunnen opleggen,
ten einde, zoowel wat schip als machines en
ketels aangaat, degelijk te kunnen worden nagezien.
In het afgeloopen jaar, in de maanden, het
ongeval te Queenboro' voorafgaande, was het
vervoer van reizigers nog steeds klimmendein
de maanden Juni tot December was echter eenige
vermindering op te merken.
Er werden vervoerd1 Januari/19 Mei 20,539
en 19 Mei/31 December" 45,507 reizigers, totaal
66,046 reizigers of 2093 meer dan in 1881.
Het goederenvervoer via Queenboro' en via
London Theems te zamen, was, niettegenstaande
de beperking die in December werd opgelegd,
slechts 620 ton beneden het quantum van 1881.
Het maatschappelijk kapitaal, op 31 Dec. 1881
groot 4,082,000, is thans gebracht op 2,041,000,
verdeeld in aandeelen serie A 584,500, serie B
1,456,500 die allen geplaatst zijn.
Het aflossingfonds van het stoomschip Prins
Hendrikonder beheer der Mij. t. Expl. v. Stsp. op
1 Jan. 1882 een waarde vertegenwoordigende van
428,299,245, werd door bijstorting en bijschrijving
van gekweekte rente vermeerderd met ƒ176,975,945
zoodat daarin op 31 December 1882 aanwezig
was 605,275,19 terwijl het ketelfonds onder be
heer der Expl. Mij., met de gewone maandeljjksche
bijdragen en de bijgeschreven renten, op 31 Decem
ber 1882 is geklommen tot een bedrag van
ƒ79,109,155.
Van de 5 obligatieleening 1875 werden in
December 1882 uitgeloot 27 obligatiën a 1000,
waarvan 8 stuks in portefeuille, zoodat in omloop
bleef voor een bedrag van 595,200.
In de werkplaats, die in het afgeloopen jaar
eenige uitbreiding onderging, aangezien voor dage-
lijksch onderhoud grooter réparatiën noodig werden,
is thans eene kleine stoommachine geplaatst.
De resultaten der exploitatie over het afgeloo
pen jaar zijn de volgenden
In 1882 werden afgelegd door het stoomschip
Prinses Elisabeth 113, Prinses Marie 110, Prins
Hendrik 120, Aurora 22, te zamen 365 reizen, tegen
367 in 1881 en 367 in 1880.
De bruto opbrengsten beliepen in 1882
1,071,345,30.
Er werd ontvangen wegens het vervoer van
reiz. en bag. 614,293koopmansgoederen en
parcels ƒ279,192; brievenmalen ƒ151,000; pacbt
der buffetten op de stoomschepen 12,756bui
tengewone ontvangsten 14,102dus per reis
2935,19 of 109 tegen in 1881 2928,64 of
109
De gemiddelde opbrengst van het vervoer van
reizigers en 'oagage en van koopmansgoederen over
de vijf laatste jaren is als volgt
VERVOER VAN REIZIGERS EN BAGAGE.
Aantal
Opbrengst.
Gemiddeld
Reizigers.
per reiziger.
1882
66,046
614,293.31
ƒ9,30
1881
63,953
587,420.78
9,18i
1880
59,426
534,999.64
»9,-
1879
51,609
469,318.17
9,09
1878
34,669
322,432.56
9,30
VERVOER VAN GOEDEREN.
Tonnen
Opbrengst.
Gemiddeld
a 1000 KG.
per ton.
1882
27,534
ƒ279,192.77
ƒ10,14
1881
38,577
312,774.48
8,10$
1880
35.425
272,311.17
7,68$
1879
29,724
240,571.10
8,09$
1878
27,782
249,399.19
8,97
Voor 1882 valt alzoo voor het personenvervoer
eene verbetering van de ontvangsten te consta-
teeren van ƒ26,872.53 en voor het goederenver
voer eene vermindering van ƒ33,581.71, hetgeen,
de omstandigheden in aanmerking genomen, niet
ongunstig kan genoemd worden.
De verhooging van de opbrengst per ton goe
deren in 1882, in vergelijking met voorgaande
jaren, is daarvan het gevolg dat gedurende den
dienst op Butlers Wharf de IJlgoederen, uitslui
tend met deze mailbooten verzonden werden.
Het postvervoer blijft steeds toenemen.
In 1882 was door den staat der Nederlanden
aan de rrri verschuldigd, berekend naar het wer
kelijk vervoerde gewicht, over het le half jaar
57,172,70^, over het 2e half jaar ƒ88,271,011
samen 145,443,72de m" heeft aanspraak- op
een minimum van 75,500 per half jaar, dus per
jaar op 151,000 zoodat door den staat méér is
uitgekeerd dan naar het vervoerde gewicht ver
schuldigd 5,556,28.
De exploitatie-kosten bedroegen in 1882 in to
taal ƒ727,594,71 of ƒ1993,41 per reis, tegen
728,624,23 of 1985,35 per reis in 1881, en
ƒ719,768,38 of 1961,22 per reis in 1880.
De kosten van overlading te Vlissingen en te
Queenboro zijn,® tengevolge van het verminderd
vervoer, natuurlijk beneden het bedrag, daarvoor
in voorgaande jaren besteed, (gebleven. Daarte
genover staan echter de extra uitgaven, voortsprui
tende uit den buitengewonen toestand te Queen
boro, zoodat bet totaal bedrag exploitatie-kosten
weinig verschilt met dat over het voorgaande jaar.
De verhouding van de exploitatiekosten tot de
ontvangsten, sedert 1878, is als volgt
Tijd
vak
verschil.
Ont- Exploitatie
vangsten. kosten.
1878 684,922,891 763,116,17^ 78,193,28
1879 877,043,711 717,930,'55$159,113,16
1880» 981,030,89 719/768,38 >261,262,51
1881 1,074,810,231728,624,23 346,186,001
1882» 1,071,345,30 727,594,71 343,750,59
Het percent der exploitatiekosten tot de ont
vangsten beliep dus respectievelijklil,''16,81,S58,
73,309, 67,731 en 67,91\
De vrachtgoederendienst op Londen (Butlers
Wharf) werd gevoerd met de stoomschepen
Blond, Sliuay Dagone, Signal, Blencowe, waar
mede te zamen 74 reizen werden afgelegd.
Aan koopmansgoederen werden vervoerdvan
Vlissingen naar Londen 8653 ton, van Londen
naar Vlissingen 1770 ton, te zamen 10423 ton.
Van de geheven vracht »Venlo—Londen", ver
deeld over het doorloopen aantal kilometers,
verbleef aan de M" een aandeel van 89,265,60,
terwijl van de onkosten ten haren laste kwam
een bedrag van 96,844,08zoodat hierop eeö
verlies is te boeken van 7,578,48$.
Het vorenstaande samenvattende blijktdat de
1) Nadeelig verschil.
2) Voordeelig verscljil,