N° 142. 126* Jaargang. 1883. Dinsdag 19 Juni. I Middelburg 18 Juni. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen: Prijs per 3/m. franco f 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent: Advertentiën* 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels f 1,50 iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Bij deze courant behoort een BIJVOEGSEL. BB ICHT. Zij die zich vóór 1 Juli op deze Courant abonneeren, ontvangen de nog in dit kwartaal verschijnende nommers gratis. Stoomvaart-Maatschappij Zeeland. Kon. Ned. Postvaart. MIDDELBURGSCHE COIJRAIMT. Agenten voor dit blad zijn te VlissingenP. G. de Veij Mestdagh, te Goes: A. A. W. Bolland, te Kruiningen: F. van der Peijl, te Zierikzee: A. C. de Mooij, te Tholen: W. A. van Nieüwenhïïuzen, en te Ter Neuzen: A. van der Peul Jz. Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daube en Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich, enz. Zooals uit achterstaande advertentie blijkt, legt ook de beer mr A. J. van Eekelen zijn mandaat als raadslid neder en wenscht bij bij de a. ver kiezing niet meer in aanmerking te komen. Evenals het beengaan van den beer Dronkers, zullen velen met ons ook dit besluit van onzen jongsten wethouder betreuren. Door burgemeester en wethouders van Middel burg zijn, met ingang van 1 Juli a., benoemd tot opperbrandmeester bij de brandweer de beer J. van Nederveen, thans adjunct-opperbrandmeester, en tot adjunct-opperbrandmeester de beer G. Jeras, thans brandmeester. Biervliet, 17 Juni. De gezondheidstoestand in deze gemeente is thans volkomen in orde, nadat die maanden lang veel te wenscben overliet. Nu vertoonen zich evenwel in de omstreken, o. a. te IJzendijke, de mazelen. De roomsche kiezers in deze en andere ge meenten van dit kanton hebben op 12 Juni wel gebruik gemaakt van bun kiesrecht. Bij vroegere verkiezingen onthielden zij zich of stemden in den geest der meerderheid van onze Cadzandscbe gemeenten, b. v. zelfs voor den heer Bool. Hoogere invloeden hebben ditmaal weder niet te vergeefs gearbeid. Yan de 22 roomsche kiezers onzer gemeente bleven er maar 2 thuis, en merk baar was bet, dat waarschijnlijk allen op den heer 't Hooft stemden, afgaande op bet machtwoord dat in of bij den tempel uitgevaardigd werd. Bij den dienst der staatsspoorwegen op Java kunnen voorloopïg tijdelijk worden geplaatst 1° een werktuigkundig ingenieur, op eene maan- delijksche bezoldiging van 550 tot 750; 2° een adjunct-ingenieur werktuigkundige der eerste klasse, op eene maandelijke bezoldiging van 400 tot 450 3° een adjunct-ingenieur werktuigkundige der tweede klasse, op eene maandelijksche bezoldiging van 250 tot 300. Voor de vereiscbten en meerdere inlichtingen verwijzen wij naar de St.-Ct. n° 140. ïn bijvoegsels tot de Staats-courant wordt mede gedeeld bet verslag over bet jaar 1882 door den raad van toezicht op de spoorwegdiensten aan den minister van waterstaat enz. uitgebracht. Daaraan ontleenen wij bet navolgende omtrent de lijn BredaVlissingen en Zwaluwe-grens. Het tweede spoor tusschen Zwaluwe en Roozen- daal kwam gereed, alsmede de daarmede in ver band staande uitbreiding en wijziging van sporen te Zevenbergen, Oudenbosch en Roozéndaal, en dé opbooging van den weg tusschen Oudenbosch en en Zevenbergen. Ook te Wouw en te Ylissingen (Stad) zijn uit breidingen van spoor gereed gekomen en te 's-Heer Arendskerke nog onderhanden. De lage ligging van bet stationsterrein te Roo zëndaal, gevoegd bij gebrekkige afwatering, geeft bij de aanhoudende uitbreiding van sporen aldaar meer en meer ongerief; voor een deel is daarin voorzien door het maken van zinkputten en wa terleidingen. Bij bet steeds toenemend verkeer aan dit station doet zich de behoefte aan gehee- len ombouw dringend gevoelen. In de maand Maart is eene opzet-as 'van de brug over de Mark bij Zevenbergen gebroken en door eene stalen as vervangen. Wegens eene herstelling aan de noordelijke brug over de Arne is de Zuidelijke brug aldaar van 24 November tot 11 December bereden. Bij eene op 10 December nabij de brug voorgekomen ontsporing hebben de planken langs de spoorsta ven goeden dienst bewezen voor het overloopen van de ontspoorde rijtuigen. De halte Rilland is ingericht voor bet vervoer van vrachtgoed bij geheele wagenladingen. De fyalte Vlake is gereed gekomen voor het goederenverkeer, doch daarvoor nog niet in ge bruik gesteld. Te Woensdrecht wordt eene goederenbergplaats gemaakt. Te Krabberdijke, Kruiningen en Biezelinge zijn keibestratingen aangelegd. De directeur-generaal is uitgenoodigd tot bet indienen van een ontwerp voor bet maken van eene afzonderlijke wachtkamer 1® en 2® klasse te Oudenbosch. Bij de behandepng dezer aange legenheid werd dezerzijds gewezen op de wensche- lijkheid om gelijke uitbreiding te Zevenbergen te maken. Aan verschillende wachterswoningen tusschen Bergen op Zoom en Middelburg zijn proeven ge nomen tot herstel van lekke daken. Van de uitbreiding van bet station Esschen werd dit jaar niets vernomen. Zaterdag is te Leiden de algemeene vergadering der Maatschappij tot bevordering der Toonkunst gehouden. De toestand der maatschappij is gunstig. Er zijn twee nieuwe afdeelingen, te Hilversum en te Bussum, opgericht. Het aantal afdeelingen steeg daardoor tot 19, te zamen tellende3797 gewone leden (onder welke 40 donateurs), 158 leden-kunstenaars (8 meer dan 't vorig jaar), alzoo 3955 contribueerende leden, derhalve 48 meer dan bet vorig jaar, en het hoogste cijfer dat tot dusverre bereikt is wijders 112 honoraire en 28 correspondeerende leden, 38 leden van verdienste, 1 buitengewoon eerelid (Z. M. de koning), te zamen 4134 leden, terwijl aan 't hoofd der lijst van eereleden de naam blijft van A. C. Gr. Vermeulen, stichter der maatschappij. De zangvereeniging Euterpe te Dordrecht beeft zich ook bij de maatschappij aangesloten. Er werd besloten tot lid van verdienste te benoemen Max Bruch, tot correspondeerende leden Ed. Grieg en Jules Massenet. Tot hoofdbestuurder, in plaats van prof N. G. Pierson, werd gekozen prof, Loman. Er werd o. a. besloten om bet reglement zoo te wijzigen dat aan de afdeelingen, die het geven van kosteloos zangonderwijs aan kinderen wenschen te bevorderen, kleine toelagen kunnen verzekerd worden. Bij de vroegere financieele regeling werden deze kleine toelagen verstrekt uit de rente van bet reservefonds, en kwam elk jaar zoowel op de be grooting als op de punten van beschrijving eene aanvrage om krediet voor dit doel voor. Nu echter deze toelagen uit bet onderwijsfonds gegeven zullen worden, achtte bet hoofdbestuur eene regeling bij de wet onontbeerlijk. In aansluiting hiermee werden nu nieuwe arti kelen aangenomen ,\waarbij het hoofdbestuur ge machtigd wordt om/die toelagen te verzekeren, en tevens bepaald wordt dat elk dezer toelagen de som van 50 niet te boven mag gaan; hoe de afdeelingen, die toelage wenschen te ontvangen, hare aanvragen moeten inrichten, en zij elk jaar bij bet algemeen verslag, de aanvraag om voort zetting der toelage moeten vernieuwen. Aan het, op de heden te Amsterdam gehouden algemeene vergadering uitgebracht, verslag over het achtste boekjaar der M<J ontleenen wij bet volgende Het afgeloopen jaar kenmerkte zich door twee belangrijke gebeurtenissen, die grooten invloed op den financieelen toestand der maatschappij uitoe fenden, in de eerste plaats het ongeval aan de landingplaats te Queenboro en ten tweede de op heffing der garantie van de 4$ Obligatieleening der maatschappij. Op 19 Mei 1882 werd de pier te Queenboro met gebouwen en inrichtingen door brand totaal ver nield. Het stoomschip Prins Hendrikhetwelk bij het uitbreken van den brand aan de pier lag gemeerd, liep bet grootste gevaar mede vernietigd te worden. Echter gelukte het, door nog tijdig opdagende hulp van eene sleepboot en gepaste maatregelen van de opvarenden, het schip te be houden en bleek bet zelfs betrekkelijk gering geleden te hebben. Zoodra het onheil bekend was, werd door de nri in overleg met de London Chatham Dover Railway Cy. besloten, de schepen naar Dover te dirigeeren, opdat niet op eenmaal de dienst zou behoeven gestaakt te worden en daarmede de vruchten van jaren inspanning zouden te loor gaan. Van 19 Mei tot 18 Juni werd, hoewel gebrekkig) de dienst op Dover volgehouden. Gebrekkig, om dat de vaart op Dover met de ontzaggelijke deining d&ir onder de kust, vooral bij oostenwind, den reizigers, gewoon aan eene aangename, gemak kelijke zeereis op Queenboro, tot veel klachten aanleiding gaf en zeker velen moet afgeschrikt hebben van die route gebruik te maken. Doch oók vooral moet de vaart op Dover gebrekkig genoemd worden, aangezien daar iedere inrichting of gelegenheid ontbreekt om goederen van eenigen omvang te landen. Slechts een zeer gering aantal colli kon gelost worden, terwjjl honderden tonnen goederen te Vlissingen voor verscheping gereed stonden. Ten einde ook in dat vervoer te voorzien, wer den door de rn'J, in overleg en voor gemeenschap pelijke rekening met de Mij. t. Expl. v. Stsp., twee vrachtgoederenbooten gecharterd en een geregelde dienst, direct op London, geopend. Ook na den IS4®» Juni, datum waarop de dienst weder op Queenboro plaats vond, was de mü verplicht met den gezegden vrachtgoederendienst op London voort te gaan, omdat de voorloopige landingplaats te Queenboro, ontoereikende als zij was voor bet personenvervoer, in geenen deele in den goederendienst kon voorzien. Eerst op uit" November waren de inrichtingen op de pier weder eenigszins verbeterd, waardoor eene lading van ongeveer 80 ton kon gelost worden. De extra-dienst op Londen, in aanmerking geno men de groote kosten, daaraan verbonden, werd daarop onmiddellijk opgeheven, en, met beperking van bet gewoon goederenvervoer, die dienst ook geheel met de mailbooten op Queenboro verricht. In den toestand van de pier te Queenboro is nog geene verandering gekomen; zoolang daar niet beter in de behoeften wordt voorzien, zullen de ontvangsten van het goederenvervoer, waarvan thans ongeveer 50 ton per dag minder kan aan genomen worden dan vóór bet ongeval, daaronder ongetwijfeld blijven lijden. De tweede gebeurtenis waarvan hierboven ge waagd wordt, de plaats gevonden regeling met de hooge erven van Z K. H. prins Hendrik, ter op- beffing der garantie en aflossing der 4| Obliga tieleening A° 1876, groot 3.200.000, is van gunstigen aard. Dit springt dadelijk in bet oog, wanneer men de balans over het afgeloopen jaar vergelijkt met die over bet jaar 1881, en spreekt zeer zeker niet minder duidelijk uit bet feit, dat de winst- en verliesrekening over bet afgeloopen jaar niet tegenstaande de groote opoffering voor het gere geld goederenvervoer, na afschrijving voor bet ketel fonds ad 36,000, kosten van eersten aanleg ad 48,722,55 en voor buitengewone reserve 100,000, nog een voordeelig saldo aanwijst van 125,281,48, waardoor een dividend van ö'/jo op de aandeelen der beide categoriën kan worden uitgekeerd. Aan de firma John Elder c°. te Glasgow is de bouw van een nieuw stoomschip opgedragen. Dit schip zal, naar verwacht wordt, in den loop van den aanstaanden zomer in de vaart kunnen wor den gebracht, zoodat de thans dienstdoende schepen, die ook in het afgeloopen jaar uitstekend bleven voldoen, alsdan successievelijk kunnen opleggen, ten einde, zoowel wat schip als machines en ketels aangaat, degelijk te kunnen worden nagezien. In het afgeloopen jaar, in de maanden, het ongeval te Queenboro' voorafgaande, was het vervoer van reizigers nog steeds klimmendein de maanden Juni tot December was echter eenige vermindering op te merken. Er werden vervoerd1 Januari/19 Mei 20,539 en 19 Mei/31 December" 45,507 reizigers, totaal 66,046 reizigers of 2093 meer dan in 1881. Het goederenvervoer via Queenboro' en via London Theems te zamen, was, niettegenstaande de beperking die in December werd opgelegd, slechts 620 ton beneden het quantum van 1881. Het maatschappelijk kapitaal, op 31 Dec. 1881 groot 4,082,000, is thans gebracht op 2,041,000, verdeeld in aandeelen serie A 584,500, serie B 1,456,500 die allen geplaatst zijn. Het aflossingfonds van het stoomschip Prins Hendrikonder beheer der Mij. t. Expl. v. Stsp. op 1 Jan. 1882 een waarde vertegenwoordigende van 428,299,245, werd door bijstorting en bijschrijving van gekweekte rente vermeerderd met ƒ176,975,945 zoodat daarin op 31 December 1882 aanwezig was 605,275,19 terwijl het ketelfonds onder be heer der Expl. Mij., met de gewone maandeljjksche bijdragen en de bijgeschreven renten, op 31 Decem ber 1882 is geklommen tot een bedrag van ƒ79,109,155. Van de 5 obligatieleening 1875 werden in December 1882 uitgeloot 27 obligatiën a 1000, waarvan 8 stuks in portefeuille, zoodat in omloop bleef voor een bedrag van 595,200. In de werkplaats, die in het afgeloopen jaar eenige uitbreiding onderging, aangezien voor dage- lijksch onderhoud grooter réparatiën noodig werden, is thans eene kleine stoommachine geplaatst. De resultaten der exploitatie over het afgeloo pen jaar zijn de volgenden In 1882 werden afgelegd door het stoomschip Prinses Elisabeth 113, Prinses Marie 110, Prins Hendrik 120, Aurora 22, te zamen 365 reizen, tegen 367 in 1881 en 367 in 1880. De bruto opbrengsten beliepen in 1882 1,071,345,30. Er werd ontvangen wegens het vervoer van reiz. en bag. 614,293koopmansgoederen en parcels ƒ279,192; brievenmalen ƒ151,000; pacbt der buffetten op de stoomschepen 12,756bui tengewone ontvangsten 14,102dus per reis 2935,19 of 109 tegen in 1881 2928,64 of 109 De gemiddelde opbrengst van het vervoer van reizigers en 'oagage en van koopmansgoederen over de vijf laatste jaren is als volgt VERVOER VAN REIZIGERS EN BAGAGE. Aantal Opbrengst. Gemiddeld Reizigers. per reiziger. 1882 66,046 614,293.31 ƒ9,30 1881 63,953 587,420.78 9,18i 1880 59,426 534,999.64 »9,- 1879 51,609 469,318.17 9,09 1878 34,669 322,432.56 9,30 VERVOER VAN GOEDEREN. Tonnen Opbrengst. Gemiddeld a 1000 KG. per ton. 1882 27,534 ƒ279,192.77 ƒ10,14 1881 38,577 312,774.48 8,10$ 1880 35.425 272,311.17 7,68$ 1879 29,724 240,571.10 8,09$ 1878 27,782 249,399.19 8,97 Voor 1882 valt alzoo voor het personenvervoer eene verbetering van de ontvangsten te consta- teeren van ƒ26,872.53 en voor het goederenver voer eene vermindering van ƒ33,581.71, hetgeen, de omstandigheden in aanmerking genomen, niet ongunstig kan genoemd worden. De verhooging van de opbrengst per ton goe deren in 1882, in vergelijking met voorgaande jaren, is daarvan het gevolg dat gedurende den dienst op Butlers Wharf de IJlgoederen, uitslui tend met deze mailbooten verzonden werden. Het postvervoer blijft steeds toenemen. In 1882 was door den staat der Nederlanden aan de rrri verschuldigd, berekend naar het wer kelijk vervoerde gewicht, over het le half jaar 57,172,70^, over het 2e half jaar ƒ88,271,011 samen 145,443,72de m" heeft aanspraak- op een minimum van 75,500 per half jaar, dus per jaar op 151,000 zoodat door den staat méér is uitgekeerd dan naar het vervoerde gewicht ver schuldigd 5,556,28. De exploitatie-kosten bedroegen in 1882 in to taal ƒ727,594,71 of ƒ1993,41 per reis, tegen 728,624,23 of 1985,35 per reis in 1881, en ƒ719,768,38 of 1961,22 per reis in 1880. De kosten van overlading te Vlissingen en te Queenboro zijn,® tengevolge van het verminderd vervoer, natuurlijk beneden het bedrag, daarvoor in voorgaande jaren besteed, (gebleven. Daarte genover staan echter de extra uitgaven, voortsprui tende uit den buitengewonen toestand te Queen boro, zoodat bet totaal bedrag exploitatie-kosten weinig verschilt met dat over het voorgaande jaar. De verhouding van de exploitatiekosten tot de ontvangsten, sedert 1878, is als volgt Tijd vak verschil. Ont- Exploitatie vangsten. kosten. 1878 684,922,891 763,116,17^ 78,193,28 1879 877,043,711 717,930,'55$159,113,16 1880» 981,030,89 719/768,38 >261,262,51 1881 1,074,810,231728,624,23 346,186,001 1882» 1,071,345,30 727,594,71 343,750,59 Het percent der exploitatiekosten tot de ont vangsten beliep dus respectievelijklil,''16,81,S58, 73,309, 67,731 en 67,91\ De vrachtgoederendienst op Londen (Butlers Wharf) werd gevoerd met de stoomschepen Blond, Sliuay Dagone, Signal, Blencowe, waar mede te zamen 74 reizen werden afgelegd. Aan koopmansgoederen werden vervoerdvan Vlissingen naar Londen 8653 ton, van Londen naar Vlissingen 1770 ton, te zamen 10423 ton. Van de geheven vracht »Venlo—Londen", ver deeld over het doorloopen aantal kilometers, verbleef aan de M" een aandeel van 89,265,60, terwijl van de onkosten ten haren laste kwam een bedrag van 96,844,08zoodat hierop eeö verlies is te boeken van 7,578,48$. Het vorenstaande samenvattende blijktdat de 1) Nadeelig verschil. 2) Voordeelig verscljil,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1883 | | pagina 1