Bijvoegsel van de Middelburgsche Courant van Zaterdag 18 November 1882. ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff ff hg wegens ongesteldheid verhinderd is de vergadering Tan heden bij te wonen. e. Voorstel omtrent den stoomboot dienst lus- schen Walzoorden en Vlatte. Het voorstel met de toelichting luidt: Zooals u bekend is loopt de regeling krachtens welke met 1 September 1879 door de heeren Jan Smit V, B. J. Diepeveen en C. van der Bent, bij wijze van proef, onder genot van een subsidie van hoogstens ƒ11,000 'sjaars, eene stoombootdienst tusschen Wal zoorden en Vlake in het leven is geroepen, in het najaar van 1883 ten einde. De tijd is dus aangebroken om de uitkomsten van dien dienst na te gaan en te overwegen of de provincie zal voortgaan hem den noodigen steun te verleenen, en zoo ja, welke voorwaarden, naar de ondervinding leert, aan zoodanige ondersteuning moeten worden verbonden. Wij hebben ons met dat onderzoek bezig gehouden en daarbij ook onze bijzondere aandacht gewijd aan de wenken en opmerkingen van de zijde van het publiek tot ons gekomen, maar vooral ook door som migen uwer in en buiten deze vergadering geuit. De slotsom van ons onderzoek is geweest, dat de goede verwachtingen omtrent het verkeer op dat punt zijn bevestigd, dat het aantal passagiers inderdaad aanzienlijk is en toeneemt, niettegenstaande de vele gebreken welke den dienst nog aankleven, en dat alzoo mag worden aangenomen dat ook dat verkeermiddel in eene werkelijke behoefte voorziet en evenzeer als op andere punten eene ruime ondersteuning uit de provinciale kas wettigt. In de wijze waarop de dienst wordt uitgeoefend bestaan echter gebreken welke noodzakelijk behooren te worden uit den weg geruimd. Bovendien stelt de eigenaardige ligging van het overgangspunt tusschen twee spoorweglynen hier eischen, welke moeten wor den bevredigd, wil men de gevraagde offers geheel aan het doel, waarmede zij worden gebracht, doen beantwoorden. De gebreken zijnhet tot dusver ondervonden op onthoud bij de schutsluis te Hansweert, het gemis van een hoogwatersteiger aldaar en de onvoldoende inrichting van den wagendienst op Vlake de eischen goed geregelde verbindingen aan beide zijden der Schelde tusschen den stoombootdienst en de spoorwegen VlissingenRoozendaal en Ter NeuzenMechelen. Met het oog op een en ander hebben wij onderhan delingen met de ondernemers aangeknoopt en wij zijn er, naar wij meenen, in geslaagd, op bevredigende wijze tot eene oplossing te geraken. De ondernemers hebben zich toch bereid verklaard tot eene nieuwe regeling op de volgende grondslagen de bepalingen, vroeger opgenomen in de vergunning verleend krachtens de toen nog geldende koninklijke besluiten van 1841 en 1846 Stbl n° 26 en 23, worden, voor zooveel ons noodig voorkomt, bij de nieuwe rege ling van toepassing verklaard het vervoer van passagiers, goederen en vee ge schiedt tusschen Walzoorden en Hansweert op voeten wijze als bij de tegenwoordige regeling bepaald; voor kosteloos vervoer van passagiers en bagage tusschen Hansweert en Vlake en omgekeerd leveren de ondernemers, in verband met iederen overtocht, een goed ingerichten omnibus voor 12 personen, in twee afdeelingen voor 1« en 2" klasse verdeeld en ge trokken door twee paarden voor het vervoer van zware goederen zal de boot, zoo noodig, doorvaren naar Vlake, overeenkomstig nader door ons te maken bepalingen tusschen Hulst en Walzoorden wordt eene gelijke omnb usdienst als tusschen Hansweert en Vlake opge richt, welke tweemaal daags in beide richtingen rijdt tegen een tarief van 0.75 per persoon in de 1« klasse en van 0.50 per persoon in de 2e klasse buiten de schutsluis te Hansweert wordt door de ondernemers een steiger gebouwd, geschikt om daar aan bij hoogwater aan te leggen; ^e regeling wordt gemaakt voor 10 jaren aan de ondernemers wordt uit de provinciale kas een jaarlijksch subsidie verleend van 15,000, verminde rende met ƒ400 'sjaars, wanneer de ontvangsten aan vracht voor vervoer van passagiers, goederen en vee tusschen Vlake en Walzoorden v. v. meer dan ƒ5000 bedragen, in dier voege dat zoo die ontvangsten bedragenals subsidie betaald wordt in het 1« jaar 5400 of meer f 14.600 over het le jaar n 2« n 5800 14.200 2e 3« 6200 13.800 3e n n 6600 13.400 4e 5e rt 7000 13.000 5e 6e n 7400 9 12.600 n 6e 7' 7800 12.200 7* 9 l 8' 8200 11.800 8e n i 9e 8600 11.400 9' r ff 10e „9000 11.000 »10' Zcodat de gezamenlijke ontvangsten uit dien hoofde voor de ondernemers steeds in elk jaar minstens f 20000 zullen bedragen, en alleen dan boven de f 20000 kunnen stijgen, indien b. v. reeds in het 2e jaar f 6,200 aan vracht mocht worden bevaren; het volgens de tabel uit te keeren subsidie wordt nog verminderd met het bedrag eener eventaeel door den staat aan de ondernemers uit te keeren bijdrage vooi het postvervoer het subsidie wordt gerekend te zijn verdeeld als volg 10.000 voor den stoombootdienst met de stei gers, ƒ3.000 voor den wagendienst HulstWalzoorden en ƒ2000 voor dien van Hansweert—Vlakenaar dien maaStaf ondergaat, boven de zooeven genoemde ver minderingen, het subsidie nog eene vermindering, indie door het ontstaan van nieuwe middelen van vervier het door de ondernemers in het leven houden van sen of van beide wagendiensten niet langer door ons toodzakelijk wordt geoordeeld, (wij denken hierbij aan le mogelijkheid dat b. v. een tramweg wordt aanglegd en geëxploiteerd) de bepalingen opgenomen in ons besluit van 15/22 Augetus 1879, voor zoover zij in het hierboven omscrevene geene verandering hebben ondergaan, wordn bij de nieuwe regeling door ons in acht ge- noma. W vleien ons dat in de bovenstaande bepalingen de waarborg zal gevonden worden voor een dienst welk aan alle redelijke eischen beantwoordt. Aa de andere zijde zijn wij overtuigd dat de tege- moetoming door de ondernemers gevraagd, billijk en niet verdreven is. Wa de verbetering van den dienst vordert, eene jaar lij ksce uitgaaf van omstreeks 5000, zou anders gehei ten laste der ondernemers komen. Zij zouden daarvoor toch geene andere tegemoet- komig ontvangen dan voor zoover die verbetering ook ip de stoombootvracht gunstigen invloed zal uitoemen. De opbrengst immers van den wagendienst WalzordenHulst vice versa komt geheel ten goede aan em die zich met hare exploitatie zal belasten, zooda de uitgaaf van f 3000 de kosten der stoom- bootoüerneming bezwaart, even als de uitgaaf van 200 voor den wagendienst VlakeHansweert vice versa. Geen ondernemer zal zich dan ook zoodanige uitga! getroosten en daar zij toch onmisbaar moet 5

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 9