Bijvoegsel van de Middelburgsche Courant van Zaterdag 18 November 1882.
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
ff
hg wegens ongesteldheid verhinderd is de vergadering
Tan heden bij te wonen.
e. Voorstel omtrent den stoomboot dienst lus-
schen Walzoorden en Vlatte.
Het voorstel met de toelichting luidt:
Zooals u bekend is loopt de regeling krachtens welke
met 1 September 1879 door de heeren Jan Smit V,
B. J. Diepeveen en C. van der Bent, bij wijze van
proef, onder genot van een subsidie van hoogstens
ƒ11,000 'sjaars, eene stoombootdienst tusschen Wal
zoorden en Vlake in het leven is geroepen, in het
najaar van 1883 ten einde.
De tijd is dus aangebroken om de uitkomsten van dien
dienst na te gaan en te overwegen of de provincie zal
voortgaan hem den noodigen steun te verleenen, en
zoo ja, welke voorwaarden, naar de ondervinding
leert, aan zoodanige ondersteuning moeten worden
verbonden.
Wij hebben ons met dat onderzoek bezig gehouden
en daarbij ook onze bijzondere aandacht gewijd aan
de wenken en opmerkingen van de zijde van het
publiek tot ons gekomen, maar vooral ook door som
migen uwer in en buiten deze vergadering geuit.
De slotsom van ons onderzoek is geweest, dat de
goede verwachtingen omtrent het verkeer op dat punt
zijn bevestigd, dat het aantal passagiers inderdaad
aanzienlijk is en toeneemt, niettegenstaande de vele
gebreken welke den dienst nog aankleven, en dat alzoo
mag worden aangenomen dat ook dat verkeermiddel
in eene werkelijke behoefte voorziet en evenzeer als
op andere punten eene ruime ondersteuning uit de
provinciale kas wettigt.
In de wijze waarop de dienst wordt uitgeoefend
bestaan echter gebreken welke noodzakelijk behooren
te worden uit den weg geruimd. Bovendien stelt de
eigenaardige ligging van het overgangspunt tusschen
twee spoorweglynen hier eischen, welke moeten wor
den bevredigd, wil men de gevraagde offers geheel
aan het doel, waarmede zij worden gebracht, doen
beantwoorden.
De gebreken zijnhet tot dusver ondervonden op
onthoud bij de schutsluis te Hansweert, het gemis
van een hoogwatersteiger aldaar en de onvoldoende
inrichting van den wagendienst op Vlake de eischen
goed geregelde verbindingen aan beide zijden der
Schelde tusschen den stoombootdienst en de spoorwegen
VlissingenRoozendaal en Ter NeuzenMechelen.
Met het oog op een en ander hebben wij onderhan
delingen met de ondernemers aangeknoopt en wij zijn
er, naar wij meenen, in geslaagd, op bevredigende
wijze tot eene oplossing te geraken.
De ondernemers hebben zich toch bereid verklaard
tot eene nieuwe regeling op de volgende grondslagen
de bepalingen, vroeger opgenomen in de vergunning
verleend krachtens de toen nog geldende koninklijke
besluiten van 1841 en 1846 Stbl n° 26 en 23, worden,
voor zooveel ons noodig voorkomt, bij de nieuwe rege
ling van toepassing verklaard
het vervoer van passagiers, goederen en vee ge
schiedt tusschen Walzoorden en Hansweert op voeten
wijze als bij de tegenwoordige regeling bepaald;
voor kosteloos vervoer van passagiers en bagage
tusschen Hansweert en Vlake en omgekeerd leveren
de ondernemers, in verband met iederen overtocht,
een goed ingerichten omnibus voor 12 personen, in
twee afdeelingen voor 1« en 2" klasse verdeeld en ge
trokken door twee paarden
voor het vervoer van zware goederen zal de boot,
zoo noodig, doorvaren naar Vlake, overeenkomstig
nader door ons te maken bepalingen
tusschen Hulst en Walzoorden wordt eene gelijke
omnb usdienst als tusschen Hansweert en Vlake opge
richt, welke tweemaal daags in beide richtingen rijdt
tegen een tarief van 0.75 per persoon in de 1« klasse
en van 0.50 per persoon in de 2e klasse
buiten de schutsluis te Hansweert wordt door de
ondernemers een steiger gebouwd, geschikt om daar
aan bij hoogwater aan te leggen;
^e regeling wordt gemaakt voor 10 jaren
aan de ondernemers wordt uit de provinciale kas
een jaarlijksch subsidie verleend van 15,000, verminde
rende met ƒ400 'sjaars, wanneer de ontvangsten aan
vracht voor vervoer van passagiers, goederen en vee
tusschen Vlake en Walzoorden v. v. meer dan ƒ5000
bedragen, in dier voege dat
zoo die ontvangsten bedragenals subsidie betaald wordt
in het 1« jaar 5400 of meer f 14.600 over het le jaar
n
2«
n
5800
14.200
2e
3«
6200
13.800
3e
n
n
6600
13.400
4e
5e
rt
7000
13.000
5e
6e
n
7400
9
12.600
n 6e
7'
7800
12.200
7*
9
l 8'
8200
11.800
8e
n
i 9e
8600
11.400
9'
r ff
10e
„9000
11.000
»10'
Zcodat de gezamenlijke ontvangsten uit dien hoofde
voor de ondernemers steeds in elk jaar minstens
f 20000 zullen bedragen, en alleen dan boven de
f 20000 kunnen stijgen, indien b. v. reeds in het 2e
jaar f 6,200 aan vracht mocht worden bevaren;
het volgens de tabel uit te keeren subsidie wordt
nog verminderd met het bedrag eener eventaeel door
den staat aan de ondernemers uit te keeren bijdrage
vooi het postvervoer
het subsidie wordt gerekend te zijn verdeeld als
volg 10.000 voor den stoombootdienst met de stei
gers, ƒ3.000 voor den wagendienst HulstWalzoorden
en ƒ2000 voor dien van Hansweert—Vlakenaar dien
maaStaf ondergaat, boven de zooeven genoemde ver
minderingen, het subsidie nog eene vermindering,
indie door het ontstaan van nieuwe middelen van
vervier het door de ondernemers in het leven houden
van sen of van beide wagendiensten niet langer door
ons toodzakelijk wordt geoordeeld, (wij denken hierbij
aan le mogelijkheid dat b. v. een tramweg wordt
aanglegd en geëxploiteerd)
de bepalingen opgenomen in ons besluit van 15/22
Augetus 1879, voor zoover zij in het hierboven
omscrevene geene verandering hebben ondergaan,
wordn bij de nieuwe regeling door ons in acht ge-
noma.
W vleien ons dat in de bovenstaande bepalingen
de waarborg zal gevonden worden voor een dienst
welk aan alle redelijke eischen beantwoordt.
Aa de andere zijde zijn wij overtuigd dat de tege-
moetoming door de ondernemers gevraagd, billijk en
niet verdreven is.
Wa de verbetering van den dienst vordert, eene jaar
lij ksce uitgaaf van omstreeks 5000, zou anders
gehei ten laste der ondernemers komen.
Zij zouden daarvoor toch geene andere tegemoet-
komig ontvangen dan voor zoover die verbetering
ook ip de stoombootvracht gunstigen invloed zal
uitoemen. De opbrengst immers van den wagendienst
WalzordenHulst vice versa komt geheel ten goede
aan em die zich met hare exploitatie zal belasten,
zooda de uitgaaf van f 3000 de kosten der stoom-
bootoüerneming bezwaart, even als de uitgaaf van
200 voor den wagendienst VlakeHansweert vice
versa. Geen ondernemer zal zich dan ook zoodanige
uitga! getroosten en daar zij toch onmisbaar moet
5