Laatste Berichten Gemengde Berichten. Onderwijs. Marine en leger. Staten-generaal. schutterij. Benoemd tot kolonel-kommandant der schutterij te Amsterdam, J. van Someren Brand, thans luitenant-kolonel. leger. Overgeplaatst bij het wapen der inf. van het leger in N. I. de 2e luit. E. P. van Thiel, van het wapen der inf. hier te lande. pensioenen. Een tijdelijk pensioen van 450 's jaars voor 5 jaren toegelegd aan den tijd. gep. le luit. J. E. van Gorkum. Op pensioen gesteld, op aanvrage, de ritmeester jhr F. A. de Jong van Beek en Donk, van het wapen der cavalerie, ten bedrage van 1474 's jaars. geneesk. dienst. Benoemd bij het personeel van den geneesk. dienst der landmacht, tot off. van gezondh. le kl., de off. van gezondh. 2" kl. dr F. Daniels en Chr G. Boekelman, beiden van gemeld personeel. Ten tweeden male is door den minister bezwaar gemaakt om het besluit van den raad der ge meente Wijmbritseradeel, tot heffing van een ver hoogd schoolgeld, ter goedkeuring aan den koning voor te dragen. In weerwil daarvan heeft de raad met. 10 tegen 4 stemmen eene commissie uit zijn midden be noemd, ten einde op nieuw voorstellen te dezer zake in te dienen. Tot leeraar in de Ned. taal- en letterkunde en de aardrijkskunde aan 't |gymnasium te Zwolle is benoemd J. H. Suurbach te Terschelling. Tot tijdelijk leeraar in de wiskunde aan de H. B. S. te Deventer is benoemd W. de Visser, civiel-ingenieur te Arkel. De off. van adm. 1' kl. J. Beijer, dienende aan boord van Zr. Ms. schroefstoomschip Zilveren Kruis wordt op nonactiviteit gesteld, en aan boord van dien bodem geplaatst de off. van adm. 3e kl. S. J. 1. Deyll. De luit. t/z 2e kl. D. A. Mensert, off. van politie bij het kon. instituut voor de marine te Willemsoord, wordt op nonactiviteit gesteld en vervangen door den luit. t/z 2e kl. H. G. J. Wolterbeek. Men meldt uit het Nieuwediep, dat het stoomschip Zilveren Kruis buiten dienst zal ge steld worden wegens een defect aan een dei- machines en dat het schroefstoomschip le klasse Tromp in zijne plaats met de Leeuwarden naar Indië zal gaan. Vad.) Bij al de gelegenheden tot openbare uitspan ning, die tegenwoordig aan «groote menschen" worden aangeboden, wordt aan kinderen nog maar zelden gedacht. Het is daarom eene gunstige uitzondering te noemen, dat aanstaanden Zondag door den heer A. Meunier in het Schuttershof alhier een kinderfeest wordt gegeven. De heer Meunier leeft door zijne kinderpartijen in 't buitenland en in Den Haag, Groningen, Leeuwarden en elders aan groot en klein recht genoegelijke avonden doen slijten. Hij zorgt voor de betamelijkheid zoowel als voor de pret; de kleine feestgenooten zijn geheel van 't publiek afgescheiden en amuseeren zich onder elkaar, onder leiding van den directeur. Muziek, dansen en spelen wisselen elkander af. Bengaalsch vuur wordt in den tuin ontstoken, eene tombola bezorgt ieder een verrassing en ten slotte, nadat voor de kleinen het klokje van gehoorzaam heid geslagen heeft," kunnen de grooten het feest voortzetten. Een bijval, niet minder dan dien hij elders behaalde, wordt den heer Meunier door ons toegewenscht. Vlisslug-en, 15 Aug. Een van de heden morgen per mailboot alhier aangekomen passa giers, miste zijn portefeuille met ruim 150. Een paar door hem verdachte medepassagiers wer den ondervraagd en onderzocht, doch zonder ge volg. Later, toen de trein reeds vertrokken was, werd door eene schoonmaakster in een privaat een por tefeuille ontdekt waarin enkele voorwerpen van waarde, doch zonder geld. Vermoedelijk was het geld er uitgenomen om de herkenbare voorwerpen te kunnen wegwerpen. De beruchte firma Doesburg C° te Rotter dam is verdwenen. Nadat eerst de eerste firmant Doller, met de noorderzon was vertrokken, heeft nu ook zijn compagnon, Bernard Thijse, zich uit de voeten gemaakt. Een paar dagen voor zijn vertrek was er een minderjarig meisje vérdwenen, waaromtrent men bij onderzoek vernam dat zij naar Antwerpen was gegaan en aldaar Thijse had op gewacht, om, volgens afspraak, met hem in het buitenland eens een kijkje te gaan nemen. Bij verdere nasporing heeft men haar met haren reisgenoot te Parijs gevonden. Naar men verneemt zal zij nu door de politie naar huis worden teruggebracht. Twee politie-agenten wilden eergisteren avond te Amsterdam een beschonkene in hechtenis nemen, maar werden daarin tegengewerkt door het publiek en door een hunner collega's, die 't beter vond den man op vrije voeten te laten. Het gevolg was dat de agent van politie door zjjne twee ambtsbroeders gevankeljjk naar het politiebureau werd gebracht. Blijkens op de algemeene vergadering der Werkmans- Vereenigirtg te Ovezande gedane mede- deeling werden in het afgeloopen boekjaar 96 karren kolen aangekocht, die voor de leden voor 0.54 per hectoliter werden verkrijgbaar gesteld. Er werd ontvangen ƒ1336.11 en uitgegeven ƒ1319.77, zoodat de rekening een batig saldo van 16.34 opleverde. De vereeniging telt 104 leden. Door het faillissement der firma is de gunstig bekende tapijtfabriek van Y. C. en H. te Breda gesloten. Een groot aantal werklieden is zonder werk. De firmant Y. C. bevindt zich in hechtenis en vele particulieren zijn door deze zaak zeer be nadeeld. Een Duitsche jongen van 16 jaar heeft eergisteren nacht te Amsterdam in de herberg De blauwe Druif op den Singel, hoek Brouwersgracht, twist gekregen met den eigenaar, den herbergier Bontekoe, en vervolgens met een revolver drie keer op hem geschoten. Doodelijk gewond, werd de man naar het gasthuis gebracht, terwijl zijn vrouw door een schampschot in de heup gekwetst werd. De dader is in hechtenis. De door de Ned. Vereeniging voor locaal- spoorwegen en tramwegenvan 31 Juli tot 8 Aug. jlte Arnhem gehouden tramwegtentoonstelling is, behalve door een groot aantal leden der ver eeniging, door ongeveer 1500 personen bezocht. Dit cijfer is belangrijk, als men in aanmerking neemt dat eene vaktentoonstelling over het alge meen slechts belanghebbende bezoekers trekt. De tentoonstelling mag als eerstelinge op het tram- wegengebied, uitmuntend geslaagd genoemd worden. Men noemt Utrecht als de aangewezen stad voor een tweede, meer uitgebreide tentoonstelling der jeug dige vereeniging. Het blad De Sport bevat een verslag- van den schietwedstrijd op glazen ballen, die den 4en dezer op het buiten Rustenburg te Yeenenburg gehouden is. Aan den wedstrijd werd deelgenomen door de heeren: T. Wilson, baron V. de Gilman, W. H. Blaauw, O. Thissen, A. Crommelin, Léon van Delft, G. J. van der Vliet, Yan der Hoop Tilanus, baron Ch. della Faille, M. Rikoff, J. H. van Boelens van der Haer, De Fiellietaz Goethart, W. Leembruggen, kapt. Yan der Esch, Janssen, baron R. van Zuylen, baron Ph. van Zuylen, jhr Vegelin van Claerbergen, baron Th. van Pallandt, Mosselmans, C. A. van der Eist, P. Muiier en Ed. Hoboken van Oude landen. Tot het opwerpen der ballen werden Greener Rotating traps gebruikt. Aan ieder, die zich wil oefenen, wordt deze soort traps ten zeerste aan bevolen boven de gewone traps. De vlucht van een bal, door een rotating trap opgeworpen, komt zeer nabij die van een vlug opstaanden vogel en is bovendien zeer afwisselend. Een zelfmoordenaar, die zich in het Park te Rotterdam door een revolverschot van 't leven beroofd heeft, gaf in zijne laatste oogenblikken blijken van eene onder dergelijke omstandigheden niet dikwijls voorkomende opgeruimdheid. In zijne zakken vond men eenige adressen te Am sterdam, waarvan een met de woordenPapa, je vous salue, voorts eenige lombardbriefjes en een kort geschrift, waarin de zelfmoordenaar verklaart „vroolijk geleefd te hebben en ook vroolijk te willen sterven, doch ook berouw te gevoelen over het verdriet, dat hij zijn ouders en andere goede menschen aandeed." In zijn hoed bevond zich een papier met de waarschuwing dat de revolver nog eenige patronen bevatteverder stond erop Eenige en algemeene kennisgeving! Een weinig humor mag er wel bij." „Professor" Pierre, de man zonder armen, heeft gisteren middag te Rotterdam, als getuige op het bureau van den burgerlijken stand, de aangifte der geboorte van een dochtertje van zijn directeur Huygens, met zijn voet in 't register onderteekend. De klerken van het bureau zijn nèg niet van hun verbazing over dit geval be komen. In het proces van De Rays, den bekenden stichter der kolonie van Port-Breton, is uitgeko men dat hij aan de arme kolonisten millioenen franken heeft afgetroggeld, voor zekere opper vlakte gronds in Port-Breton, het «aardsche Pa radijs." Eerst vroeg hij voor een bunder gronds aldaar vijf franken, maar toen de vraag sterk werd, steeg zijn prps tot 50 franken. Men weet hoe de arme lieden zijn terechtgekomen. Deze marquis De Rays, dien de strafrechter nu in handen heeft, heet eigenlijk Dubreuil en verkocht vroeger tand poeder. Volgens de Revue Industrielle zijn thans 160 kilometer electrische spoorweg in werking of in aanbouw. Het zijn die van Lichterfelde en van Spandauer BockCharlottenberg, nabij Berlijn Port RushBush Mills in het noorden van Ier land; ZandvoortKostverloren in Nederland. In Oostenrijk wordt er een gebouwd bij Mödling nabij Weenen, in Duitschland een lijn Wiesbaden Nürnberg van twee kilometer en eene nabij Zanke- rode in Saksen. In Londen eene lijn onder de Theems om de stations Charing Cross en Waterloo te ver binden, en in het zuiden van Wales eene groote lijn van 60 kilometer, welks machines door vallend water aan den gang zullen worden gemaakt. In Italië zullen Turjjn en Milaan het voorbeeld geven. Twee lijnen zijn in aanbouw in de Vereenigde Staten. Cetewayo heeft gisteren op Osborne eene audiëntie bij koningin Victoria gehad en heden moet hij een onderhoud hebben met lord Kimber- ley, den minister van koloniën. Een Fransch geleerde, de heer Regnard, heeft proeven genomen om lammeren te voeden met gedroogd en tot poeder gewreven bloed. Hij verkreeg zeer goede resultaten, zoowel wat den groei der dieren betreft als de lengte der wol Nu beproeft Regnard hetzelfde met kalveren, en indien hij ook daarmede goede uitkomsten bereikt, zal er waarschijnlijk eene groote revolutie komen in de voeding dezer belangwekkende beesten. Maar van de lammeren is het toch jammer. Als ze eens bloed hebben geproefd, worden ze zeker zoo bloeddorstig als de wolf, en dan helpt het niet meer of deze zich al in schaapsvacht hult om zich te vermommen. De opkomst van Alexandrië als handelsstad dagteekent van nauwelijks 50 jaren geleden. Vooral aan den in 1811 door den Fransehman Jumel in Egypte ingevoerden katoenbouw dankt Alexandrië zijn handeldie in den aanvang grootendeels met Marseille werd gevoerd. Reeds in 1836 was onder de 42 millioen franken aan koopwaren, die Marseille van Alexandrië ontving, voor 24 millioen aan katoen. In 1862 bedroeg de gezamenlijke uitvoer der Egyptische havenstad reeds 204 millioen, waaronder 128 millioen katoen, 28 millioen koren en slechts ruim 4 millioen be werkte stoffen. Toen werd echter reeds veel meer naar Engeland dan naar Frankrijk uitgevoerd. Tijdens den Amerikaanschen burgeroorlog klom de uitvoer tot 425 millioen, maar dit cijfer min derde gaandeweg, toen weer een geregelde toestand heerschte in Amerika. Ook het kanaal van Suez en de aanleg der haven Port-Said hebben Alexan drië iets van zijn belang doen verliezen. Toch bleef er een levendige handel, en terwijl de uitvoer van katoen verminderde, nam de suikermarkt er toe. De handel had er prachtige, veilige havens, die uitnemend voorzien waren van handelsinrich tingen. Amsterdam, 15 Aug. Bij de heden gehou den trekking der 3pct. Amsterdamsche loten van 1874 werden de volgende 26 seriën uitgeloot 802, 2329, 2829, 2850, 6089, 6103, 64-24, 8130, 8281, 8868, 9659, 11424, 11429, 11574, 11626, 11769, 12030, 12482, 13135, 14785, 15647, 15801, 15824, 16005, 18407 en 19326. De 25 premiën vielen ten deel als volgtserie 2329 n° 2 100.000serie 6424 n° 1 1000 s. 11626 n° 8 en s. 8130 n° 6 ieder 500premien van 200 vielen op s. 8130 n° 3 s. 16005, n° 6 s. 12030 n° 10; s. 19326 ri° 7 s. 18407 n° 10; s. 15801 n° 5s. 6089 n° 7s. 18407 n° 8s. 6424- n° 3 premiën van 150 aan s. 13135 n° 3; s. 11574 n° 1 s. 6089 11° 8 s. 2850 n»6;s. 12030 n° 5 s. 9659 n»8;s, 9659 n° 2s. 6103 n° 1 s. 2850 n° 7; s. 11429 n° 9; s. 6424 n° 4; 11424 n°. 2. De overige in de getrokken seriën begrepen n°* zijn losbaar met 100. De aflossing geschiedt van 2 Januari a. af bij de Nederlandsche Bank te Amsterdam. Londen. Volgens de Daily News is de regeering voornemens om Cetewayo op den troon der Zoeloe's te herstellen. Volgens de Times zal de prins van Wales op raad zijner geneesheeren naar eene Duitsche bad plaats gaan. Overeenkomst met de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, betreffende de exploitatie van een gedeelte der havens en haventerreinen aldaar. Memorie van Toelichting. (De overeenkomst zelve, vroeger in hoofdzaak door ons reeds medegedeeld, zal later worden op genomen. Voor 't oogenblik scheen de memorie van toelichting, uit welke de algemeene strekking van de wetsvoordracht blijkt, voor dadelijke mede- deeling het meest in aanmerking te komen.) Toen de spoorweg van Roosendaal tot Vlissin gen aan de Maatschappij tot Exploitatie van Staats spoorwegen werd overgegeven, bleven de haven werken te Vlissingen buiten de overgaaf, en be hield dus de regeering de bevoegdheid aan zich om daarover, ook in verband met de ontwikke ling welke het verkeer zou verkrijgen, nader te beschikken. Naar het oordeel der ministers van waterstaat en van financiën te recht. Bij overdracht toch aan eene spoorwegmaatschappij zou het uit den aard der zaak te voorzien zijn geweest, dat die werken zoo niet uitsluitend, dan toch in hoofdzaak zouden zijn dienstbaar gemaakt aan het spoorwegvervoer, terwijl het algemeen belang medebracht, dat ook het vervoer te water van de daaraan bestede be langrijke kapitalen de vruchten plukken konde. Het valt echter niet te ontkennen dat de ver wachting, welke omtrent de ontwikkeling van het verkeer na de opening der havens (10 Sep tember 1873) werd gekoesterd, is te leur gesteld. Wel mocht men zich, dank zij de krachtige on dersteuning van wijlen prins Hendrik der Neder landen, verheugen in de tot stand koming van eene rechtstreeksche stoomvaart van Vlissingen op Queenborough, die den 26en Juli 1875 werd geopend en in toenemenden bloei verkeert. Wel leverden de ruime afmetingen van kanaal- en havenwerken, uit zee toegankelijk in alle jaarge tijden, voor de schepen van den grootsten diep gang de gelegenheid tot het binnenvallen te Vlissingen, waarvan vaak gebruik werd gemaakt, wanneer de toegang naar Rotterdam of Antwerpen gesloten of belemmerd was, en vestigde zich te Middelburg eene reederij, die aanvankelijk de ver schijning van groote koopvaardijschepen aldaar ten gevolge had. Doch de gewenschte toeneming van het verkeer bleef uit. De daartoe gevorderde expeditiehandel, die be trekkingen aanknoopt tot aanvoer en verdere ver zending van koopmansgoederen, ontbrak en kon uit den aard der zaak niet worden gedreven dooi den staat, die zich moest bepalen tot het beschik baar stellen en verhuren van loodsen, terreinen en werktuigen ten behoeve van de goederen, waarvoor dit werd aangevraagd. Meer en meer vestigde zich derhalve, ook bij vorige regeeringen, de overtuiging dat de gewensch te ontwikkeling niet zou worden verkregen, tenzij het belang van particuliere ondernemers aan de exploitatie der havenwerken werd verbonden. Toen dan ook in den loop van het jaar 1879 van het bestuur der koninklijke maatschappij de Schel de te Vlissingen, aan welke ook de bij de wet van 8 September 1875 (Stbl. n°. 151) bedoelde erfpacht van het voormalig marine-etablissement aldaar is overgegaan, een aanzoek werd ontvangen om met de exploitatie der havenwerken te worden belast, werd besloten, met de maatschappij te dezer zake in onderhandeling te treden. De grondslag dezer onderhandeling was, dat de maatschappij als vaste jaarlijksche uitkeering aan den staat zou betalen het bedrag, hetwelk de staat in 1878 ter zake van de af te stane werken, ter reinen, gebouwen en werktuigen had ontvangen, na aftrek der daartegenover staande kosten van on derhoud en bediening, en bovendien eene verander lijke uitkeering in verhouding tot de verdere ontwikkeling, welke het verkeer in de toekomst zoude verkrijgen. Hoewel, gelijk gezegd werd, de onderhandelin gen in 1879 aanvingen, heeft evenwel de overwe ging en regeling der verschillende en uiteenloo- pende belangen, welke -bij deze zaak in aanmer king kwamen, geruimen tijd gevorderd, zoodat eerst onlangs de overeenkomst tot stand kwam, welke hierbij aan de bekrachtiging der wetgevende macht wordt onderworpen. Tot toelichting van den inhoud daarvan moge het volgende strekken. Gelijk uit de aan de overeenkomst gehechte kaart blijkt, betreft de uitgifte in erfpacht de terreinen rondom de beide binnenhavens benoor den het verbreed kanaal tot aan den Prins Hendrik- weg, en het terrein ten oosten en noorden van de buitenhaven. Ofschoon de maatschappij zeer aandrong op het verkrijgen van al het terrein rondom de buiten haven, is daaraan niet toegegeven, maar het ter rein aan de westzijde met al wat zich daarop bevindt buiten de overgaaf gelaten, teneinde voor den staat de gelegenheid te behouden om groote stoomvaartmaatschappijen met den ponton, de pontonhal en het aanliggend terrein ten dienste te staan, indien dit te eeniger tijd noodig mocht blijken te zijn. Gelegenheid tot het bereiken van de sporen der tot expl. van staatsspoonvegen diende te wor den gegeven. Door bepalingen, in artikel 4 opge nomen, wordt de vrijheid voorbehouden, die voor den aanleg van rangeersporen en over- en uitwe gen later noodig kan zijn. De regeling der onderlinge verhouding en sa menwerking tusschen de maatschappij De Schelde en den exploitant der staatsspoorwegen wordt uit den aard der zaak het best aan minnelijke schikking overgelaten. Mocht echter het tot stand komen van zooda nige schikking onverhoopt bezwaar opleveren, dan brengt het publiek belang mede, dat de staatsspoorweg niet afhankelijk worde gesteld van den exploitant der havenwerken. Daarom heeft de staat zich bij artikel 5 de bevoegdheid voorbehouden, om bij gebreke van minnelijke schikking die verhouding te regelen overeenkom stig de daarin uitgedrukte beginselen. Voor de exploitatie der afgestane terreinen en inrichtingen behoeft de maatschappij natuurlijk het gebruik der havens. Voor de beide binnenhavens moest dit gebruik «uitsluitend" worden gegeven, ten einde de maatschappij in staat te stellen tot de heffing van het liggeld. Het regt tot heffing van kaai- en liggeld, bij artikel 7 toegekend, wordt bij art. 11 tot een maxi mum beperkt, zoodat van geen schip meer geheven kan worden, dan nu aan haven- en schutgeld daar voor wordt bepaald. Daar van de stoombooten der maatschappij Zeeland van rijkswege havengeld wordt geheven zoo lang zij aan den ponton of ander rijksterrein blijven aanleggen, is in het voorlaatste lid van genoemd artikel eene bepaling opgenomen, met het doel te voorkomen, dat ook op deze door de maatschappij eene heffing volgens art. 7 worde toegepast, wanneer die schepen, gelijk gewoonlijk geschiedt, verhalen naar de terreinen welke de nD Zeeland van den staat in huur heeft. Zoo lang de staat haven- en schutgeld blijft heffen, moet voor de vaartuigen, die niet uitsluitend naar de terreinen der maatschappij bestemd zijn, betaling geschieden volgens het rijkstarief. Dit geval zal zich echter, behalve voor stoombooten dei- maatschappij Zeelandvoor zeeschepen zeer zelden voordoen. In de regeling van dit tarief blijft echter de staat geheel vrij. Aan de bepaling van den vasten canon ten be drage van ƒ2850 's jaars, welke de mij .De Schelde jaarlijks aan het rijk te betalen zal hebben, ligt ten grondslag het bedrag, hetwelk de staat in 1878 ter zake van het beheer der afgestane wer ken, terreinen, gebouwen ontving, verminderd met het beloop der kosten voor onderhoud, bediening en verdere onkosten, die ten laste der maatschappij zullen komen, waarvoor, voor zooveel de meer wisselvallige onderhoudskosten betreft, het gemid deld bedrag per jaar is genomen. Behalve de betaling van den vasten canon is van de maatschappij ook bedongen eene veranderlijke jaarlijksche uitkeering, in verhouding tot de toe name van het scheepvaartverkeer welke de maat schappij in het leven zal weten te roepen boven dat hetwelk in 1878 bestond, en waarvan de uitkomsten aan de vaststelling van den canon hebben ten grondslag gelegen. Dit verkeer beliep een cijfer van ongeveer 170.000 M3, gelijk blijkt uit onderstaande tabel. Inhoud in M3. Schepen van de maatschappij Zeeland voor het bezoeken der binnenhavens 13,847 Schepen, die in de buitenhaven buiten de ponton of in de binnenhavens losten of laadden51,212 Schepen, hebbende gelicht in de binnen havens om verder naar Rotterdam te gaan55,620 Schepen, die als bijleggers in de binnen havens kwamen om nog eenige lading of steenkolen in te nemen 37,812 Schepen, gerepareerd of gelost of geladen hebben aan terreinen van de Maat schappij De Schelde5,979 Schepen, als bijleggers gelegen hebbende in de binnenhavens zonder te laden of te lossen4,197 168,667 Door de beperking zoowel van het kaai- en lig geld, bedoeld in art. 7, als van de heffing voor het vervoeren van wagens tot het maximum in arti kel 11 aangegeven, wordt voorkomen dat de maat schappij voor dit een en ander meer zal kunnen vorderen dan tot dusver geschiedde. De staat behoudt aan zich het onderhoud van die zaken, wier instandhouding in zijne handen be hoort te blijven in verband met algemeene scheep- vaartbelangen. Tegen beschadiging door opzet of nalatigheid waken de artt. 18 en 20, in verband met art. 81 van het algemeen reglement van po litie op de rijkskanalen. Aanleg van afsluitingshekken en bestrating dei- overwegen die de staat nog mocht willen maken, behooren evenzeer te zijnen laste te komen. Bij artikel 13 is de onderhoudsplicht der maat schappij zoo nauwkeurig mogelijk omschreven. De beperking van de bevoegdheid der maat-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 2