Laatste Berichten
Gemengde Berichten.
Onderwijs.
Marine en leger.
Staten-generaal.
schutterij. Benoemd tot kolonel-kommandant
der schutterij te Amsterdam, J. van Someren
Brand, thans luitenant-kolonel.
leger. Overgeplaatst bij het wapen der inf.
van het leger in N. I. de 2e luit. E. P. van Thiel,
van het wapen der inf. hier te lande.
pensioenen. Een tijdelijk pensioen van 450
's jaars voor 5 jaren toegelegd aan den tijd. gep.
le luit. J. E. van Gorkum.
Op pensioen gesteld, op aanvrage, de ritmeester
jhr F. A. de Jong van Beek en Donk, van het
wapen der cavalerie, ten bedrage van 1474
's jaars.
geneesk. dienst. Benoemd bij het personeel
van den geneesk. dienst der landmacht, tot off.
van gezondh. le kl., de off. van gezondh. 2" kl.
dr F. Daniels en Chr G. Boekelman, beiden van
gemeld personeel.
Ten tweeden male is door den minister bezwaar
gemaakt om het besluit van den raad der ge
meente Wijmbritseradeel, tot heffing van een ver
hoogd schoolgeld, ter goedkeuring aan den koning
voor te dragen.
In weerwil daarvan heeft de raad met. 10 tegen
4 stemmen eene commissie uit zijn midden be
noemd, ten einde op nieuw voorstellen te dezer
zake in te dienen.
Tot leeraar in de Ned. taal- en letterkunde
en de aardrijkskunde aan 't |gymnasium te Zwolle
is benoemd J. H. Suurbach te Terschelling.
Tot tijdelijk leeraar in de wiskunde aan de
H. B. S. te Deventer is benoemd W. de Visser,
civiel-ingenieur te Arkel.
De off. van adm. 1' kl. J. Beijer, dienende aan
boord van Zr. Ms. schroefstoomschip Zilveren Kruis
wordt op nonactiviteit gesteld, en aan boord van
dien bodem geplaatst de off. van adm. 3e kl. S. J.
1. Deyll.
De luit. t/z 2e kl. D. A. Mensert, off. van
politie bij het kon. instituut voor de marine te
Willemsoord, wordt op nonactiviteit gesteld en
vervangen door den luit. t/z 2e kl. H. G. J.
Wolterbeek.
Men meldt uit het Nieuwediep, dat het
stoomschip Zilveren Kruis buiten dienst zal ge
steld worden wegens een defect aan een dei-
machines en dat het schroefstoomschip le klasse
Tromp in zijne plaats met de Leeuwarden naar
Indië zal gaan. Vad.)
Bij al de gelegenheden tot openbare uitspan
ning, die tegenwoordig aan «groote menschen"
worden aangeboden, wordt aan kinderen nog maar
zelden gedacht. Het is daarom eene gunstige
uitzondering te noemen, dat aanstaanden Zondag
door den heer A. Meunier in het Schuttershof alhier
een kinderfeest wordt gegeven. De heer Meunier
leeft door zijne kinderpartijen in 't buitenland en
in Den Haag, Groningen, Leeuwarden en elders
aan groot en klein recht genoegelijke avonden
doen slijten. Hij zorgt voor de betamelijkheid
zoowel als voor de pret; de kleine feestgenooten
zijn geheel van 't publiek afgescheiden en amuseeren
zich onder elkaar, onder leiding van den directeur.
Muziek, dansen en spelen wisselen elkander af.
Bengaalsch vuur wordt in den tuin ontstoken, eene
tombola bezorgt ieder een verrassing en ten slotte,
nadat voor de kleinen het klokje van gehoorzaam
heid geslagen heeft," kunnen de grooten het feest
voortzetten. Een bijval, niet minder dan dien hij
elders behaalde, wordt den heer Meunier door ons
toegewenscht.
Vlisslug-en, 15 Aug. Een van de heden
morgen per mailboot alhier aangekomen passa
giers, miste zijn portefeuille met ruim 150.
Een paar door hem verdachte medepassagiers wer
den ondervraagd en onderzocht, doch zonder ge
volg.
Later, toen de trein reeds vertrokken was, werd
door eene schoonmaakster in een privaat een por
tefeuille ontdekt waarin enkele voorwerpen van
waarde, doch zonder geld. Vermoedelijk was het
geld er uitgenomen om de herkenbare voorwerpen
te kunnen wegwerpen.
De beruchte firma Doesburg C° te Rotter
dam is verdwenen. Nadat eerst de eerste firmant
Doller, met de noorderzon was vertrokken, heeft
nu ook zijn compagnon, Bernard Thijse, zich uit
de voeten gemaakt. Een paar dagen voor zijn
vertrek was er een minderjarig meisje vérdwenen,
waaromtrent men bij onderzoek vernam dat zij naar
Antwerpen was gegaan en aldaar Thijse had op
gewacht, om, volgens afspraak, met hem in het
buitenland eens een kijkje te gaan nemen. Bij
verdere nasporing heeft men haar met haren
reisgenoot te Parijs gevonden. Naar men verneemt
zal zij nu door de politie naar huis worden
teruggebracht.
Twee politie-agenten wilden eergisteren
avond te Amsterdam een beschonkene in hechtenis
nemen, maar werden daarin tegengewerkt door
het publiek en door een hunner collega's, die 't beter
vond den man op vrije voeten te laten. Het gevolg
was dat de agent van politie door zjjne twee
ambtsbroeders gevankeljjk naar het politiebureau
werd gebracht.
Blijkens op de algemeene vergadering der
Werkmans- Vereenigirtg te Ovezande gedane mede-
deeling werden in het afgeloopen boekjaar 96
karren kolen aangekocht, die voor de leden voor
0.54 per hectoliter werden verkrijgbaar gesteld. Er
werd ontvangen ƒ1336.11 en uitgegeven ƒ1319.77,
zoodat de rekening een batig saldo van 16.34
opleverde. De vereeniging telt 104 leden.
Door het faillissement der firma is de gunstig
bekende tapijtfabriek van Y. C. en H. te Breda
gesloten. Een groot aantal werklieden is zonder
werk. De firmant Y. C. bevindt zich in hechtenis
en vele particulieren zijn door deze zaak zeer be
nadeeld.
Een Duitsche jongen van 16 jaar heeft
eergisteren nacht te Amsterdam in de herberg De
blauwe Druif op den Singel, hoek Brouwersgracht,
twist gekregen met den eigenaar, den herbergier
Bontekoe, en vervolgens met een revolver drie
keer op hem geschoten. Doodelijk gewond, werd
de man naar het gasthuis gebracht, terwijl zijn
vrouw door een schampschot in de heup gekwetst
werd. De dader is in hechtenis.
De door de Ned. Vereeniging voor locaal-
spoorwegen en tramwegenvan 31 Juli tot 8 Aug.
jlte Arnhem gehouden tramwegtentoonstelling
is, behalve door een groot aantal leden der ver
eeniging, door ongeveer 1500 personen bezocht.
Dit cijfer is belangrijk, als men in aanmerking
neemt dat eene vaktentoonstelling over het alge
meen slechts belanghebbende bezoekers trekt.
De tentoonstelling mag als eerstelinge op het tram-
wegengebied, uitmuntend geslaagd genoemd worden.
Men noemt Utrecht als de aangewezen stad voor een
tweede, meer uitgebreide tentoonstelling der jeug
dige vereeniging.
Het blad De Sport bevat een verslag- van
den schietwedstrijd op glazen ballen, die den 4en
dezer op het buiten Rustenburg te Yeenenburg
gehouden is.
Aan den wedstrijd werd deelgenomen door de
heeren: T. Wilson, baron V. de Gilman, W. H.
Blaauw, O. Thissen, A. Crommelin, Léon van Delft,
G. J. van der Vliet, Yan der Hoop Tilanus, baron
Ch. della Faille, M. Rikoff, J. H. van Boelens van
der Haer, De Fiellietaz Goethart, W. Leembruggen,
kapt. Yan der Esch, Janssen, baron R. van Zuylen,
baron Ph. van Zuylen, jhr Vegelin van Claerbergen,
baron Th. van Pallandt, Mosselmans, C. A. van
der Eist, P. Muiier en Ed. Hoboken van Oude
landen.
Tot het opwerpen der ballen werden Greener
Rotating traps gebruikt. Aan ieder, die zich wil
oefenen, wordt deze soort traps ten zeerste aan
bevolen boven de gewone traps. De vlucht van
een bal, door een rotating trap opgeworpen, komt
zeer nabij die van een vlug opstaanden vogel en
is bovendien zeer afwisselend.
Een zelfmoordenaar, die zich in het Park
te Rotterdam door een revolverschot van 't leven
beroofd heeft, gaf in zijne laatste oogenblikken
blijken van eene onder dergelijke omstandigheden
niet dikwijls voorkomende opgeruimdheid. In
zijne zakken vond men eenige adressen te Am
sterdam, waarvan een met de woordenPapa, je
vous salue, voorts eenige lombardbriefjes en een
kort geschrift, waarin de zelfmoordenaar verklaart
„vroolijk geleefd te hebben en ook vroolijk te
willen sterven, doch ook berouw te gevoelen over
het verdriet, dat hij zijn ouders en andere goede
menschen aandeed." In zijn hoed bevond zich
een papier met de waarschuwing dat de revolver
nog eenige patronen bevatteverder stond erop
Eenige en algemeene kennisgeving! Een weinig
humor mag er wel bij."
„Professor" Pierre, de man zonder armen,
heeft gisteren middag te Rotterdam, als getuige
op het bureau van den burgerlijken stand, de
aangifte der geboorte van een dochtertje van
zijn directeur Huygens, met zijn voet in 't register
onderteekend. De klerken van het bureau zijn
nèg niet van hun verbazing over dit geval be
komen.
In het proces van De Rays, den bekenden
stichter der kolonie van Port-Breton, is uitgeko
men dat hij aan de arme kolonisten millioenen
franken heeft afgetroggeld, voor zekere opper
vlakte gronds in Port-Breton, het «aardsche Pa
radijs." Eerst vroeg hij voor een bunder gronds
aldaar vijf franken, maar toen de vraag sterk werd,
steeg zijn prps tot 50 franken. Men weet hoe de
arme lieden zijn terechtgekomen. Deze marquis
De Rays, dien de strafrechter nu in handen heeft,
heet eigenlijk Dubreuil en verkocht vroeger tand
poeder.
Volgens de Revue Industrielle zijn thans 160
kilometer electrische spoorweg in werking of in
aanbouw. Het zijn die van Lichterfelde en van
Spandauer BockCharlottenberg, nabij Berlijn
Port RushBush Mills in het noorden van Ier
land; ZandvoortKostverloren in Nederland. In
Oostenrijk wordt er een gebouwd bij Mödling
nabij Weenen, in Duitschland een lijn Wiesbaden
Nürnberg van twee kilometer en eene nabij Zanke-
rode in Saksen. In Londen eene lijn onder de Theems
om de stations Charing Cross en Waterloo te ver
binden, en in het zuiden van Wales eene groote
lijn van 60 kilometer, welks machines door vallend
water aan den gang zullen worden gemaakt. In
Italië zullen Turjjn en Milaan het voorbeeld geven.
Twee lijnen zijn in aanbouw in de Vereenigde
Staten.
Cetewayo heeft gisteren op Osborne eene
audiëntie bij koningin Victoria gehad en heden
moet hij een onderhoud hebben met lord Kimber-
ley, den minister van koloniën.
Een Fransch geleerde, de heer Regnard,
heeft proeven genomen om lammeren te voeden
met gedroogd en tot poeder gewreven bloed. Hij
verkreeg zeer goede resultaten, zoowel wat den
groei der dieren betreft als de lengte der wol
Nu beproeft Regnard hetzelfde met kalveren, en
indien hij ook daarmede goede uitkomsten bereikt,
zal er waarschijnlijk eene groote revolutie komen
in de voeding dezer belangwekkende beesten.
Maar van de lammeren is het toch jammer. Als
ze eens bloed hebben geproefd, worden ze zeker
zoo bloeddorstig als de wolf, en dan helpt het
niet meer of deze zich al in schaapsvacht hult
om zich te vermommen.
De opkomst van Alexandrië als handelsstad
dagteekent van nauwelijks 50 jaren geleden.
Vooral aan den in 1811 door den Fransehman
Jumel in Egypte ingevoerden katoenbouw dankt
Alexandrië zijn handeldie in den aanvang
grootendeels met Marseille werd gevoerd. Reeds
in 1836 was onder de 42 millioen franken aan
koopwaren, die Marseille van Alexandrië ontving,
voor 24 millioen aan katoen. In 1862 bedroeg
de gezamenlijke uitvoer der Egyptische havenstad
reeds 204 millioen, waaronder 128 millioen katoen,
28 millioen koren en slechts ruim 4 millioen be
werkte stoffen. Toen werd echter reeds veel meer
naar Engeland dan naar Frankrijk uitgevoerd.
Tijdens den Amerikaanschen burgeroorlog klom
de uitvoer tot 425 millioen, maar dit cijfer min
derde gaandeweg, toen weer een geregelde toestand
heerschte in Amerika. Ook het kanaal van Suez
en de aanleg der haven Port-Said hebben Alexan
drië iets van zijn belang doen verliezen. Toch
bleef er een levendige handel, en terwijl de uitvoer
van katoen verminderde, nam de suikermarkt er
toe. De handel had er prachtige, veilige havens,
die uitnemend voorzien waren van handelsinrich
tingen.
Amsterdam, 15 Aug. Bij de heden gehou
den trekking der 3pct. Amsterdamsche loten van
1874 werden de volgende 26 seriën uitgeloot
802, 2329, 2829, 2850, 6089, 6103, 64-24, 8130,
8281, 8868, 9659, 11424, 11429, 11574, 11626,
11769, 12030, 12482, 13135, 14785, 15647, 15801,
15824, 16005, 18407 en 19326.
De 25 premiën vielen ten deel als volgtserie 2329
n° 2 100.000serie 6424 n° 1 1000 s. 11626 n° 8
en s. 8130 n° 6 ieder 500premien van 200
vielen op s. 8130 n° 3 s. 16005, n° 6 s. 12030
n° 10; s. 19326 ri° 7 s. 18407 n° 10; s. 15801 n°
5s. 6089 n° 7s. 18407 n° 8s. 6424- n° 3
premiën van 150 aan s. 13135 n° 3; s. 11574
n° 1 s. 6089 11° 8 s. 2850 n»6;s. 12030 n° 5
s. 9659 n»8;s, 9659 n° 2s. 6103 n° 1 s. 2850
n° 7; s. 11429 n° 9; s. 6424 n° 4; 11424 n°. 2.
De overige in de getrokken seriën begrepen n°*
zijn losbaar met 100. De aflossing geschiedt
van 2 Januari a. af bij de Nederlandsche Bank te
Amsterdam.
Londen. Volgens de Daily News is de
regeering voornemens om Cetewayo op den troon
der Zoeloe's te herstellen.
Volgens de Times zal de prins van Wales op
raad zijner geneesheeren naar eene Duitsche bad
plaats gaan.
Overeenkomst met de Koninklijke Maatschappij
De Schelde te Vlissingen, betreffende de
exploitatie van een gedeelte der havens
en haventerreinen aldaar.
Memorie van Toelichting.
(De overeenkomst zelve, vroeger in hoofdzaak
door ons reeds medegedeeld, zal later worden op
genomen. Voor 't oogenblik scheen de memorie
van toelichting, uit welke de algemeene strekking
van de wetsvoordracht blijkt, voor dadelijke mede-
deeling het meest in aanmerking te komen.)
Toen de spoorweg van Roosendaal tot Vlissin
gen aan de Maatschappij tot Exploitatie van Staats
spoorwegen werd overgegeven, bleven de haven
werken te Vlissingen buiten de overgaaf, en be
hield dus de regeering de bevoegdheid aan zich
om daarover, ook in verband met de ontwikke
ling welke het verkeer zou verkrijgen, nader te
beschikken.
Naar het oordeel der ministers van waterstaat
en van financiën te recht. Bij overdracht toch aan
eene spoorwegmaatschappij zou het uit den aard
der zaak te voorzien zijn geweest, dat die werken
zoo niet uitsluitend, dan toch in hoofdzaak zouden
zijn dienstbaar gemaakt aan het spoorwegvervoer,
terwijl het algemeen belang medebracht, dat ook
het vervoer te water van de daaraan bestede be
langrijke kapitalen de vruchten plukken konde.
Het valt echter niet te ontkennen dat de ver
wachting, welke omtrent de ontwikkeling van
het verkeer na de opening der havens (10 Sep
tember 1873) werd gekoesterd, is te leur gesteld.
Wel mocht men zich, dank zij de krachtige on
dersteuning van wijlen prins Hendrik der Neder
landen, verheugen in de tot stand koming van
eene rechtstreeksche stoomvaart van Vlissingen
op Queenborough, die den 26en Juli 1875 werd
geopend en in toenemenden bloei verkeert. Wel
leverden de ruime afmetingen van kanaal- en
havenwerken, uit zee toegankelijk in alle jaarge
tijden, voor de schepen van den grootsten diep
gang de gelegenheid tot het binnenvallen te
Vlissingen, waarvan vaak gebruik werd gemaakt,
wanneer de toegang naar Rotterdam of Antwerpen
gesloten of belemmerd was, en vestigde zich te
Middelburg eene reederij, die aanvankelijk de ver
schijning van groote koopvaardijschepen aldaar
ten gevolge had. Doch de gewenschte toeneming
van het verkeer bleef uit.
De daartoe gevorderde expeditiehandel, die be
trekkingen aanknoopt tot aanvoer en verdere ver
zending van koopmansgoederen, ontbrak en kon
uit den aard der zaak niet worden gedreven dooi
den staat, die zich moest bepalen tot het beschik
baar stellen en verhuren van loodsen, terreinen en
werktuigen ten behoeve van de goederen, waarvoor
dit werd aangevraagd.
Meer en meer vestigde zich derhalve, ook bij
vorige regeeringen, de overtuiging dat de gewensch
te ontwikkeling niet zou worden verkregen, tenzij
het belang van particuliere ondernemers aan de
exploitatie der havenwerken werd verbonden.
Toen dan ook in den loop van het jaar 1879 van
het bestuur der koninklijke maatschappij de Schel
de te Vlissingen, aan welke ook de bij de wet van
8 September 1875 (Stbl. n°. 151) bedoelde erfpacht
van het voormalig marine-etablissement aldaar is
overgegaan, een aanzoek werd ontvangen om met
de exploitatie der havenwerken te worden belast,
werd besloten, met de maatschappij te dezer zake
in onderhandeling te treden.
De grondslag dezer onderhandeling was, dat de
maatschappij als vaste jaarlijksche uitkeering aan
den staat zou betalen het bedrag, hetwelk de staat
in 1878 ter zake van de af te stane werken, ter
reinen, gebouwen en werktuigen had ontvangen, na
aftrek der daartegenover staande kosten van on
derhoud en bediening, en bovendien eene verander
lijke uitkeering in verhouding tot de verdere
ontwikkeling, welke het verkeer in de toekomst
zoude verkrijgen.
Hoewel, gelijk gezegd werd, de onderhandelin
gen in 1879 aanvingen, heeft evenwel de overwe
ging en regeling der verschillende en uiteenloo-
pende belangen, welke -bij deze zaak in aanmer
king kwamen, geruimen tijd gevorderd, zoodat
eerst onlangs de overeenkomst tot stand kwam,
welke hierbij aan de bekrachtiging der wetgevende
macht wordt onderworpen.
Tot toelichting van den inhoud daarvan moge
het volgende strekken.
Gelijk uit de aan de overeenkomst gehechte
kaart blijkt, betreft de uitgifte in erfpacht de
terreinen rondom de beide binnenhavens benoor
den het verbreed kanaal tot aan den Prins Hendrik-
weg, en het terrein ten oosten en noorden van
de buitenhaven.
Ofschoon de maatschappij zeer aandrong op het
verkrijgen van al het terrein rondom de buiten
haven, is daaraan niet toegegeven, maar het ter
rein aan de westzijde met al wat zich daarop
bevindt buiten de overgaaf gelaten, teneinde voor
den staat de gelegenheid te behouden om groote
stoomvaartmaatschappijen met den ponton, de
pontonhal en het aanliggend terrein ten dienste
te staan, indien dit te eeniger tijd noodig mocht
blijken te zijn.
Gelegenheid tot het bereiken van de sporen der
tot expl. van staatsspoonvegen diende te wor
den gegeven. Door bepalingen, in artikel 4 opge
nomen, wordt de vrijheid voorbehouden, die voor
den aanleg van rangeersporen en over- en uitwe
gen later noodig kan zijn.
De regeling der onderlinge verhouding en sa
menwerking tusschen de maatschappij De Schelde
en den exploitant der staatsspoorwegen wordt
uit den aard der zaak het best aan minnelijke
schikking overgelaten.
Mocht echter het tot stand komen van zooda
nige schikking onverhoopt bezwaar opleveren,
dan brengt het publiek belang mede, dat de
staatsspoorweg niet afhankelijk worde gesteld
van den exploitant der havenwerken. Daarom
heeft de staat zich bij artikel 5 de bevoegdheid
voorbehouden, om bij gebreke van minnelijke
schikking die verhouding te regelen overeenkom
stig de daarin uitgedrukte beginselen.
Voor de exploitatie der afgestane terreinen en
inrichtingen behoeft de maatschappij natuurlijk het
gebruik der havens. Voor de beide binnenhavens
moest dit gebruik «uitsluitend" worden gegeven,
ten einde de maatschappij in staat te stellen tot
de heffing van het liggeld.
Het regt tot heffing van kaai- en liggeld, bij
artikel 7 toegekend, wordt bij art. 11 tot een maxi
mum beperkt, zoodat van geen schip meer geheven
kan worden, dan nu aan haven- en schutgeld daar
voor wordt bepaald.
Daar van de stoombooten der maatschappij
Zeeland van rijkswege havengeld wordt geheven zoo
lang zij aan den ponton of ander rijksterrein blijven
aanleggen, is in het voorlaatste lid van genoemd
artikel eene bepaling opgenomen, met het doel te
voorkomen, dat ook op deze door de maatschappij
eene heffing volgens art. 7 worde toegepast, wanneer
die schepen, gelijk gewoonlijk geschiedt, verhalen
naar de terreinen welke de nD Zeeland van den
staat in huur heeft.
Zoo lang de staat haven- en schutgeld blijft
heffen, moet voor de vaartuigen, die niet uitsluitend
naar de terreinen der maatschappij bestemd zijn,
betaling geschieden volgens het rijkstarief. Dit
geval zal zich echter, behalve voor stoombooten dei-
maatschappij Zeelandvoor zeeschepen zeer zelden
voordoen.
In de regeling van dit tarief blijft echter de
staat geheel vrij.
Aan de bepaling van den vasten canon ten be
drage van ƒ2850 's jaars, welke de mij .De Schelde
jaarlijks aan het rijk te betalen zal hebben, ligt
ten grondslag het bedrag, hetwelk de staat in
1878 ter zake van het beheer der afgestane wer
ken, terreinen, gebouwen ontving, verminderd met
het beloop der kosten voor onderhoud, bediening
en verdere onkosten, die ten laste der maatschappij
zullen komen, waarvoor, voor zooveel de meer
wisselvallige onderhoudskosten betreft, het gemid
deld bedrag per jaar is genomen.
Behalve de betaling van den vasten canon is van
de maatschappij ook bedongen eene veranderlijke
jaarlijksche uitkeering, in verhouding tot de toe
name van het scheepvaartverkeer welke de maat
schappij in het leven zal weten te roepen boven
dat hetwelk in 1878 bestond, en waarvan de
uitkomsten aan de vaststelling van den canon
hebben ten grondslag gelegen.
Dit verkeer beliep een cijfer van ongeveer
170.000 M3, gelijk blijkt uit onderstaande tabel.
Inhoud
in M3.
Schepen van de maatschappij Zeeland
voor het bezoeken der binnenhavens 13,847
Schepen, die in de buitenhaven buiten de
ponton of in de binnenhavens losten
of laadden51,212
Schepen, hebbende gelicht in de binnen
havens om verder naar Rotterdam te
gaan55,620
Schepen, die als bijleggers in de binnen
havens kwamen om nog eenige lading
of steenkolen in te nemen 37,812
Schepen, gerepareerd of gelost of geladen
hebben aan terreinen van de Maat
schappij De Schelde5,979
Schepen, als bijleggers gelegen hebbende
in de binnenhavens zonder te laden of
te lossen4,197
168,667
Door de beperking zoowel van het kaai- en lig
geld, bedoeld in art. 7, als van de heffing voor het
vervoeren van wagens tot het maximum in arti
kel 11 aangegeven, wordt voorkomen dat de maat
schappij voor dit een en ander meer zal kunnen
vorderen dan tot dusver geschiedde.
De staat behoudt aan zich het onderhoud van
die zaken, wier instandhouding in zijne handen be
hoort te blijven in verband met algemeene scheep-
vaartbelangen. Tegen beschadiging door opzet of
nalatigheid waken de artt. 18 en 20, in verband
met art. 81 van het algemeen reglement van po
litie op de rijkskanalen.
Aanleg van afsluitingshekken en bestrating dei-
overwegen die de staat nog mocht willen maken,
behooren evenzeer te zijnen laste te komen.
Bij artikel 13 is de onderhoudsplicht der maat
schappij zoo nauwkeurig mogelijk omschreven.
De beperking van de bevoegdheid der maat-