N° 192.
1882.
125® Jaargang.
W oensdag
16 Augustus.
Eijks-belastiiigeii.
MIDDELBARE SCHOOL
Middelburg 15 Augustus.
Benoemingen en "besluiten.
Dit blad verschijnt dagelijks,
met, uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m. franco f 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent;
Advertentiën: 20 Cent per regel.
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels f 4,50
iedere regel meer f 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daube Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz.
voor Meisjes.
i
MIDDELRURGSCHE COURANT.
De burgemeester van Middelburg,
maakt bekend
dat bij hem ontvangen en aan den ontvanger
der directe belastingen ter invordering is ver
zonden het door den provincialen inspecteur der
directe belastingen enz. te Middelburg, den 12ea Au
gustus 1882, invorderbaar verklaarde kohier der per-
soneele belasting n°. 5 voor het dienstjaar 1882/83,
met uitnoodiging aan ieder wien zulks aangaat,
om, na hekomen kennisgeving van zijnen aanslag,
ten spoedigste het door hem verschuldigde te
kwijten, met herinnering tevens, dat de bezwaren,
welke dienaangaande mochten bestaan, binnen
drie maanden na heden behooren te worden in
gediend
terwijl hij voorts de belastingplichtigen, die in
den loop des dienstjaars een perceel verlaten,
zonder daarin eenige roerende goederen of iemand
in hunnen dienst achter te laten, indachtig maakt
op de gunstige bepaling van art. 7 der wet op
de personeele belasting van den 9en April 1869
(Stbl. n°. 59).
Hiervan is heden afkondiging geschied waar het
behoort.
Middelburg, den 14 Augustus 1882.
De burgemeester voornoemd,
D. A. DRONKERS, L. B.
De burgemeester en wethouders van Middelburg
maken bekend
dat een tweede toelatings-examen voor gemelde
school zal plaats hebben op Dinsdag den 5 Sep
tember a. Ouders of voogden, die hunne kinderen
of pupillen aan dat examen wenschen te doen
deelnemen, worden verzocht daarvan mededeeling
te doen, voor den 1 September a. aan den heer J.
J. L. Luti, secretaris der commissie van toezicht
over de scholen voor middelbaar onderwijs.
Middelburg, den 14 Augustus 1882.
De burgemeester en wethouders voornoemd.
D. A. DRONKERS L. B.,
de Secretaris,
G. N. DE STOPPELAAR.
Bij kon. besluit van 31 Juli jl. zijn goedgekeurd
de door de prov. staten van Zeeland genomen
besluiten tot wijziging van het reglement op de
wegen en voetpaden in Zeeland en tot vereeniging
van den Oranjepolder henoorden IJzendijke en
den Dierentijdpolder tot een waterschap, genaamd
Oranj e-Dierentij d.
Ged. staten van Zeeland hebben het besluit van
den Goeschen gemeenteraad tot niet-toelating als
raadslid van den heer G. Risseenw gehandhaafd.
De belanghebbende komt thans weer in hooger
beroep bij den koning.
Naar wij vernemen zullen de prins en de prin
ses van Wales Donderdag morgen met het konink
lijk stoomjacht Osborne te Vlissingen aankomen
en per extra trein onmiddellijk hun reis naar
Duitsehland voortzetten.
Verleden week werd de halfjaarlijksche verga
dering van aandeelhouders der London, Chattam
Dover spoorweg-maatschappij gehouden. De
president deelde hierbij o. a. mede, dat de brand
te Queenboro' een groote ramp voor de maatschappij
was geweest, ofschoon door medewerking van alle
belanghebbenden de dienst geregeld voortgang had
kunnen hebben. Het ongeval had geleid tot be
langrijke overwegingen met de Nederlandsche
deelhebbers in den Verkeersweg, die de maat
schappij herhaaldelijk hadden herinnerd, dat het
havenhoofd te Queenboro' het karakter droeg van
een tijdelijk hulpmiddel, en dat het noodig was
kosten te besteden voor een beteren bouw. Daar
door was thans de vraag ter sprake gekomen, of
men het wel in den ouden stijl zou herbouwen,
en of Sheemess niet boven Queenboro' de voorkeur-
verdiende. Hun deelhebbers aan het vervoer naar
het vasteland, de South Eastern Railwaywaren
altijd tegen den weg over Queenboro' gekant ge
weest. In de onderhandelingen echter over de
regeling van het vervoer naar het vasteland, was
altijd uitdrukkelijk de weg over Queenboro' ge
reserveerd, terwijl de South Eastern vrijgelaten
was elders te doen wat zij te Queenboro' deden.
Thans overwogen zij in overeenstemming met,
eigenlijk op initiatief van, de Nederlandsche
staatsspoorwegen, of zij niet in plaats van het
hpofd te Queenboro' te herbouwen, in een schikking
konden treden, waardoor de South Eastern en zij
heiden Port Victoria in gebruik zouden kunnen
nemen. De dienst was ook jaren lang tegen zeer
lage tarieven verricht, uithoofde der vele concur-
reerende routes op het oogenblik waarop hij was
aangevangen. Thans was de voortreffelijkheid der
route boven die over Harwich of de Theems voor
Rotterdam en Antwerpen gebleken, en waren zij
tot de conclusie gekomen, dat zij een zeer groot
deel van 't vervoer zouden kunnen behouden tegen
vrachtprijzen, tusschen de hooge tarieven der
Dover-Calais-lijn en die der Great Eastern-lijn op
Rotterdam in. Zij trachtten thans de South Eastern
te bewegen deelhebber te worden in dit vervoer.
Ook geloofden zij de Great Eastern voor een
overeenkomst te kunnen winnen. Daarom wilden
zij voorloopig het havenhoofd te Queenboro' niet
herbouwen, doch mochten de onderhandelingen,
waarop gedoeld werd, mislukken, dan zouden zij
voor een beteren bouw zorgen dan de thans ver
nielde geweest is. (N. R. Ct.J
Biervliet, 14 Aug. Hoe men een paard niet
moet dresseeren bleek eenige dagen geleden hier.
Een jong paard van den landbouwer 0, dat niet
werken wilde, werd een reep om den hals gebon
den waaraan een paar paarden gingen trekken.
Het onwillige dier viel weldra levenloos neder;
het was gewurgd.
Op verzoek heeft onze geneeskundige, de keer
H. Vleugels, zich deze week beschikbaar gesteld
tot koepokinenting rechtstreeks uit het kalf.
In deze gezonde grensstreek, waar zelden besmet
telijke ziekten zich vertoonen, vindt die wijze van
inenting minder bijval dan in andere streken van
ons land het geval is.
Nabij het dorp Wolfaartsdijk heeft H. Vester
een stuk gronds in pacht, hetwelk voor tuinbouw
geheel is ingericht, en waar de door hem geteelde
vruchten de aandacht der voorbijgangers trekken.
Zoo heeft o. a. de teelt van sjalotten een gevolg
opgeleverd, dat waarlijk is om van te watertanden.
Op eene ruimte toch van ongeveer 6.50 aren (48
oude roeden) zijn in 'tvooijaar 4 hectol. sjalotten
uitgeplant, waarvan 29 hectol., tot een gewicht
van 52 kilo ieder, zijn ingeoogst. Daarvan zijn
bereids 17 hectol. verkocht tegen ruim 18 gld.,
waarvan alzoo 306 gld. gemaakt is. Ook de
komkommerteelt had aldaar op vrij groote schaal
plaats. Eene eerste verzending daarvan naar En
geland geschiedde op Vrijdag den 11 dezer, en
wel van 3 manden, elk 1 gros of 12 dozijn in
houdende, welke reeds eerder zou hebben kunnen
plaats grijpen, indien de min gunstige weersgesteld
heid zulks niet eenigszins vertraagd had. Hieruit
blijkt alzoo, gelijk de voorzitter der M* t. bev. v.
landbouw en veeteelt in Zeelandin zijne openings
rede van de algemeene vergadering op 13 Juni
jl. te Cortgene nadrukkelijk aantoonde, hoe de
groententeelt, welke in het Westland zulke be
langrijke voordeelen afwerpt, ook in Zeeland zeer
winstgevend kan zijn, nu ook de Export-Maat
schappijbij de gunstige ligging dezer provincie
tot verzending naar de markt te Londen, ter be
vordering dezer aangelegenheid zulke goede dien
sten bewijst. (G. Ct.J
Na de reeds medegedeelde bijzonderheden omtrent
het spoorweg-ongeluk bij Vogelenzang, verdienen
nog de volgende opgaven van het Vaderland
overgenomen te worden
Sedert 3 Augustus wordt een gedeelte spoor
van de lijn benoorden station Vogelenzang wegens
reparatie aan weg en brug buiten dienst gesteld.
Bij het station Vogelenzang staat een groen bord,
dat bij nacht verlicht is en dan ook groen aan
duidt; ongeveer 400 meters ten Noorden van dat
bord staat een groote, duidelijk zichtbare stop-
paal, hij nacht een rood licht. Omgekeerd vindt men
bjj Manpad een groen bord, bij nacht een groen
licht en 400 meter Zuidwaarts van dit bord even
eens een roode stop-paal en bij nacht een rood licht.
Het verkeer is zoo geregeld, dat de treinen van
beide richtingen komende, bij de groene borden
langzaam moeten rijden en bij den rooden stop-
paal stoppen. Geen trein mag door den rooden
stop-paal rjjden, of op de machine moet zich een
loods bevinden, die den trein begeleidt.
Zoo was ook de voorgeschreven regeling voor
11 Augustus. Trein 8 (sneltrein van Rotterdam
naar Amsterdam) reed langzaam voorbij station
Vogelenzang en stopte op de bepaalde plaats; de
loods ging op de machine om het gedeelte linker-
spoor te berijden, waarover trein 9, als trein 8
gepasseerd zou zijn, ook had moeten doorrijden-
Trein 8 was nauwelijks in beweging of trein 9
(van Amsterdam naar Rotterdam) kwam, hoewel
reeds geremd hebbende, ermede in botsing.
Machinist Bink van trein 9, een man die acht
tien jaren dienst bij de Hoü. Spoorwegmaatschappij
heeft en zich altijd flink in zijn betrekking gedroeg,
reed op den 11 Augustus voor de eerste keer van
Amsterdam naar Rotterdam, sedert de nieuwe orde
voor de beweging der treinen was ingevoerd. Hij
dacht te laat aan het groene hord, en kon niet
meer hij tijds stoppen. Ongelukkig had zijn ma
chine ook niet het nieuw ingevoerde remtoestel,
dat anders het stoppen gemakkelijker zou hebben
gemaakt.
De ministerieele crisis van Mei tot Augustus
heeft tot uitslag dat het ministerie, nadat de crisis
achtereenvolgens verschillende tijdperken doorleefd
heeft, aan het bewind blijft.
Onwillekeurig herinnert dit aan de internatio
nale crisis, tusschen Engeland en Amerika ontstaan
door de quaestie betreffende den bijstand aan de
Zuidelijke Staten verleend. Toen maakte vooral de
uitrusting van het oorlogsschip Alabama een onder
werp van wijdloopige bespreking uit. De Alabama-
quaestie beleefde allerlei phasen, maar ten slotte
bleef de zaak zooals zij in den aanvang geweest
was en een Engelsch blad schetste den loop dier
quaestie aldus
Alabama Abalama Alamaba Abamala
Alabama.
Ook hij ons is Alabama Alabama gebleven.
{Arnh. Ct.)
Het raratorenschip De Haai is door kracht van
sleepbooten losgetrokken. De N. R. Ct. meldt
dat hij snaar de Waal gestoomd is." Of hij daar
ook aangekomen is, blijkt niet uit het volgende
verhaal zijner wederwaardigheden, dat wij aan de
Arnh. Ct. ontleenen.
Zr. Ms. ramtorenschip Haai, kommandant de
luit. t/z. 1e kl. Spanjaard, verliet Zaterdag voor
middags, omstreeks half elf, zijne ligplaats voor
deze stad, om naar de Waal terug te stoomen.
Ofschoon het oorlogsschip zeer moeilijk te sturen
is op een betrekkelijk smal water en men gevaar
liep, op de aan de Rijnkade voor anker liggende
Concordia-booten te loopen, bracht de koinmandant,
voorgelicht door den bakenmeester Rutgers, het
logge gevaarte veilig buiten het watergebied van
genoemden bakenmeester.
Het voortdurend vallende water, de aanzienlijke
diepgang van de Haai, de te geringe stuuropper-
vlakte van het roer, waren oorzaak dat niettegen
staande een buitenloods aan boord was, de ram
van het oorlogsschip tegenover de broodfabriek
aan den Westervoortschen dijk in het zand vast
raakte en weldra het geheele schip op de zand
plaat even beneden het Malburgsche Veer, waar
slechts weinig water stond, schoof en bleef zitten.
Tot gisteren (Zondag) namiddag heeft men te
vergeefs gepoogd, de Haai los te krijgen. Sleep
booten kwamen erbij te pasmaar het eenige
gevolg was, dat alle trossen afknapten. Ten slotte
is het aan de schroefboot Stad Arnhem, geholpen
door stoomlieren en de geheele bemanning, gelukt,
de Haai omstreeks 4 uur vlot te krijgen.
Maandag ochtend zou het schip nu, gestuurd
door twee schroefbooten, zijn reis voortzetten
maar het nog altijd vallende water moet eene
wijziging in dat plan hebben gebracht. De kom
mandant zal nu, zoo heet het, trachten de Rijn
kade weder te hereiken, om hier den noodigen
was van den Rijn af te wachten. En die kan
zich nog geruimen tijd laten wachten.
De afdeeling 's Gravenhage der voor Tuin
bouw en Plantkunde heeft, op voorstel der heeren
mr. D. van Eek en A. S. Moesveld, besloten het
hoofdbestuur voor te stellen zich met een ver
zoekschrift tot de regeering te wenden, om aan
te toonen het belang dat voor Nederland bestaat
bij het oprichten van een rijks-tuinbouwschool.
Ook werd eene commissie benoemd, ten einde
het tuinbouw-onderwijs te 's Gravenhage te hel
pen bevorderen, In die commissie werden ge
kozen de heeren mr. D. van Eek, dr. L. Mulder,
jhr. L. J. Quarles van Uiford, J. W. D. Roëll en
J. A. Scalongne. Een voorstel van den heer Van
Eek, dat door de afdeeling worde tot stand ge
bracht de oprichting van een magazijn van tuin-
bouwgereedschappen, vond mede ingang bij de
vergadering.
Naar aanleiding van brieven van de burgemees
ters van eenige gemeenten heeft de minister van
justitie zijn gevoelen doen kennen omtrent de
vraag, of volgens art. 13 der drankwet in elke
plaats of elk vertrek een afschrift der vergunning
en een exemplaar van de wet moeten worden
opgehangen, dan wel of men met het plaatsen
daarvan in een der lokalen kan volstaan.
Z. i. vordert de bedoeling van art. 13 slechts
dat zij, die eene plaats waar sterke drank ver
kocht wordt, bezoeken, aldaar gelegenheid hebben
èn om de wet te lezen èn om zich te overtuigen
dat en voor welke ruimten vergunning is ver
leend. Dat een en ander kunnen zij, zoo slechts in
een der ineenloopende ruimten, waartoe hun de
toegang openstaat, een exemplaar der wet en een
afschrift der vergunning zijn opgehangen.
Zijn ambtgenoot van binnenl. zaken heeft zich
met 's ministers meening vereenigd.
Gisteren zijn de personen, die verzocht hebben
als leerling-telegrafist in aanmerking te komen,
aangeschreven, om zich voor het vergelijkend
onderzoek aan te melden aan het gebouw op den
Eluweelen Burgwal n°. 22, te 's Gravenhage.
Een gedeelte daarvan zal op 24 dezer en de
overigen op 29 dezer moeten verschijnen.
Vrijdag is te Amsterdam op eene vergadering
in het Nuts-gebouw, de Vereeniging tot bevordering
van t onderwijs in handen-arbeid tot stand ge
komen.
Hare leden worden volgens het reglement ver
deeld in gewone leden en begunstigers. De eersten
betalen een contributie van f 1, de laatsten op
zijn minst f 2.50.
Het bestuur bestaat uit 7 leden, waarvan min
stens 3 in Amsterdam moeten woonachtig zijn.
Het bestuur dat gekozen werd, is samengesteld
uit de heeren J. Stam, hoofd eener rijks-school
te Amsterdam; F. W. Wagner, hoofd eener Christ,
nat. school te Tiel; A. Groeneveld, onderwijzer in
handenarbeid, te Rotterdam; S. W. van Leeuwen,
onderwijzer aan de openbare scholen te Amster
dam J. Westendorp, hoofd eener rijks-school te
Amsterdam; A. van Wamel, hoofd eener openb.
school te Amsterdam en J. Mulder, id. te Gro
ningen, welke voor zoover zij ter vergadering
tegenwoordig waren, de benoeming aanvaardden.
De vereeniging telt vooreerst een 100tal leden.
Zaterdag daaropvolgende werd de tweede cursus
in handenarbeid gesloten, die van wege het Nut
voor 19 onderwijzers nit verschillende oorden des
lands, van 17 Juli tot 12 Aug. gegeven werd.
Er werd gewerkt van 's voorm. 812 uur en
'snam. van 2—6 uur, terwijl op bepaalde dagen
tusschen 12 en 2 uur les werd gegeven in de
theorie van 't vak, waartoe ook behoorden de
practische lessen, die de heer Stam gedurende een
week lang dagelijks aan eenige leerlingen der
handwerksschool gaf, welke lessen door alle deel
nemers moesten worden bijgewoond.
Er werd met lust en ijver gewerkt en dat men
zich niet verveelde, getuigde de gulle lach, die
nu en dan oprees, of 'tvroolijke gezang, dat in
de werkplaats weerklonk.
Nadat de heer B5hringer eene toespraak ge
houden had, bracht de heer v. d. Vliet uitZutfen
namens de deelnemers dank aan het hoofdbestuur
van Nut, daarna aan de onderwijzers en over
handigde eindelijk aan den heer Stam met de on
derwijzers een stoffelijk blijk hunner dankbaarheid,
waarvoor deze laatste hartelijk dank zegde; daarna
ging men uiteen, niet zonder hier en daar een
warmen handdruk gegeven en ontvangen te hebben.
(HU.)
In eene te Amsterdam gehouden vergadering
van winkel- en magazijnbedienden, handelsreizi
gers, coupeurs, boekhouders en kantoorbedienden,
zijn de ontwerp-statuten vastgesteld der vereeniging
van geëmployeerden in den handel, onder de
zinspreuk Voorwaarts, gevestigd te Amsterdam.
Zij stelt zich ten doel om door alle haar ten
dienste staande geoorloofde middelen en langs
billijken weg de belangen harer leden voor te
staan en te bevorderen.
Zij acht als middelen tot bereiking van dit doel
a bijeenkomen op gezette tijden en het daarbij
hespreken van alle vraagstukken, de belangen der
leden betreffende
6 houden van voordrachten op handels- en
ander gebied;
c ondersteuning aan die leden, welke door
ziekte of andere oorzaken buiten hun schuld uit
hun betrekking geraken
d uitkeering van een tegemoetkoming voor
begrafeniskosten bij sterfgevallen der leden.
notarissen. Benoemd tot notaris binnen het
arr. Maastricht, ter standplaats Beek, P. L. A.
Collard, candidaat-notaris enz. te Breukelen-Nijen-
rodetot notaris binnen het arr. Rotterdamter
standplaats Schiedam P. P. J. van der Heyden,
thans notaris te Overschieter standplaats Over-
schie mr II. M. C. Poortman, candidaat-notaris te
Schiedamtot notaris binnen het arr. 's Graven
hage, ter standplaats Pijnacker, C. J. de Gidts^-
candidaat-notaris te Gouda,