N° 192. 1882. 125® Jaargang. W oensdag 16 Augustus. Eijks-belastiiigeii. MIDDELBARE SCHOOL Middelburg 15 Augustus. Benoemingen en "besluiten. Dit blad verschijnt dagelijks, met, uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco f 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent; Advertentiën: 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels f 4,50 iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daube Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz. voor Meisjes. i MIDDELRURGSCHE COURANT. De burgemeester van Middelburg, maakt bekend dat bij hem ontvangen en aan den ontvanger der directe belastingen ter invordering is ver zonden het door den provincialen inspecteur der directe belastingen enz. te Middelburg, den 12ea Au gustus 1882, invorderbaar verklaarde kohier der per- soneele belasting n°. 5 voor het dienstjaar 1882/83, met uitnoodiging aan ieder wien zulks aangaat, om, na hekomen kennisgeving van zijnen aanslag, ten spoedigste het door hem verschuldigde te kwijten, met herinnering tevens, dat de bezwaren, welke dienaangaande mochten bestaan, binnen drie maanden na heden behooren te worden in gediend terwijl hij voorts de belastingplichtigen, die in den loop des dienstjaars een perceel verlaten, zonder daarin eenige roerende goederen of iemand in hunnen dienst achter te laten, indachtig maakt op de gunstige bepaling van art. 7 der wet op de personeele belasting van den 9en April 1869 (Stbl. n°. 59). Hiervan is heden afkondiging geschied waar het behoort. Middelburg, den 14 Augustus 1882. De burgemeester voornoemd, D. A. DRONKERS, L. B. De burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat een tweede toelatings-examen voor gemelde school zal plaats hebben op Dinsdag den 5 Sep tember a. Ouders of voogden, die hunne kinderen of pupillen aan dat examen wenschen te doen deelnemen, worden verzocht daarvan mededeeling te doen, voor den 1 September a. aan den heer J. J. L. Luti, secretaris der commissie van toezicht over de scholen voor middelbaar onderwijs. Middelburg, den 14 Augustus 1882. De burgemeester en wethouders voornoemd. D. A. DRONKERS L. B., de Secretaris, G. N. DE STOPPELAAR. Bij kon. besluit van 31 Juli jl. zijn goedgekeurd de door de prov. staten van Zeeland genomen besluiten tot wijziging van het reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland en tot vereeniging van den Oranjepolder henoorden IJzendijke en den Dierentijdpolder tot een waterschap, genaamd Oranj e-Dierentij d. Ged. staten van Zeeland hebben het besluit van den Goeschen gemeenteraad tot niet-toelating als raadslid van den heer G. Risseenw gehandhaafd. De belanghebbende komt thans weer in hooger beroep bij den koning. Naar wij vernemen zullen de prins en de prin ses van Wales Donderdag morgen met het konink lijk stoomjacht Osborne te Vlissingen aankomen en per extra trein onmiddellijk hun reis naar Duitsehland voortzetten. Verleden week werd de halfjaarlijksche verga dering van aandeelhouders der London, Chattam Dover spoorweg-maatschappij gehouden. De president deelde hierbij o. a. mede, dat de brand te Queenboro' een groote ramp voor de maatschappij was geweest, ofschoon door medewerking van alle belanghebbenden de dienst geregeld voortgang had kunnen hebben. Het ongeval had geleid tot be langrijke overwegingen met de Nederlandsche deelhebbers in den Verkeersweg, die de maat schappij herhaaldelijk hadden herinnerd, dat het havenhoofd te Queenboro' het karakter droeg van een tijdelijk hulpmiddel, en dat het noodig was kosten te besteden voor een beteren bouw. Daar door was thans de vraag ter sprake gekomen, of men het wel in den ouden stijl zou herbouwen, en of Sheemess niet boven Queenboro' de voorkeur- verdiende. Hun deelhebbers aan het vervoer naar het vasteland, de South Eastern Railwaywaren altijd tegen den weg over Queenboro' gekant ge weest. In de onderhandelingen echter over de regeling van het vervoer naar het vasteland, was altijd uitdrukkelijk de weg over Queenboro' ge reserveerd, terwijl de South Eastern vrijgelaten was elders te doen wat zij te Queenboro' deden. Thans overwogen zij in overeenstemming met, eigenlijk op initiatief van, de Nederlandsche staatsspoorwegen, of zij niet in plaats van het hpofd te Queenboro' te herbouwen, in een schikking konden treden, waardoor de South Eastern en zij heiden Port Victoria in gebruik zouden kunnen nemen. De dienst was ook jaren lang tegen zeer lage tarieven verricht, uithoofde der vele concur- reerende routes op het oogenblik waarop hij was aangevangen. Thans was de voortreffelijkheid der route boven die over Harwich of de Theems voor Rotterdam en Antwerpen gebleken, en waren zij tot de conclusie gekomen, dat zij een zeer groot deel van 't vervoer zouden kunnen behouden tegen vrachtprijzen, tusschen de hooge tarieven der Dover-Calais-lijn en die der Great Eastern-lijn op Rotterdam in. Zij trachtten thans de South Eastern te bewegen deelhebber te worden in dit vervoer. Ook geloofden zij de Great Eastern voor een overeenkomst te kunnen winnen. Daarom wilden zij voorloopig het havenhoofd te Queenboro' niet herbouwen, doch mochten de onderhandelingen, waarop gedoeld werd, mislukken, dan zouden zij voor een beteren bouw zorgen dan de thans ver nielde geweest is. (N. R. Ct.J Biervliet, 14 Aug. Hoe men een paard niet moet dresseeren bleek eenige dagen geleden hier. Een jong paard van den landbouwer 0, dat niet werken wilde, werd een reep om den hals gebon den waaraan een paar paarden gingen trekken. Het onwillige dier viel weldra levenloos neder; het was gewurgd. Op verzoek heeft onze geneeskundige, de keer H. Vleugels, zich deze week beschikbaar gesteld tot koepokinenting rechtstreeks uit het kalf. In deze gezonde grensstreek, waar zelden besmet telijke ziekten zich vertoonen, vindt die wijze van inenting minder bijval dan in andere streken van ons land het geval is. Nabij het dorp Wolfaartsdijk heeft H. Vester een stuk gronds in pacht, hetwelk voor tuinbouw geheel is ingericht, en waar de door hem geteelde vruchten de aandacht der voorbijgangers trekken. Zoo heeft o. a. de teelt van sjalotten een gevolg opgeleverd, dat waarlijk is om van te watertanden. Op eene ruimte toch van ongeveer 6.50 aren (48 oude roeden) zijn in 'tvooijaar 4 hectol. sjalotten uitgeplant, waarvan 29 hectol., tot een gewicht van 52 kilo ieder, zijn ingeoogst. Daarvan zijn bereids 17 hectol. verkocht tegen ruim 18 gld., waarvan alzoo 306 gld. gemaakt is. Ook de komkommerteelt had aldaar op vrij groote schaal plaats. Eene eerste verzending daarvan naar En geland geschiedde op Vrijdag den 11 dezer, en wel van 3 manden, elk 1 gros of 12 dozijn in houdende, welke reeds eerder zou hebben kunnen plaats grijpen, indien de min gunstige weersgesteld heid zulks niet eenigszins vertraagd had. Hieruit blijkt alzoo, gelijk de voorzitter der M* t. bev. v. landbouw en veeteelt in Zeelandin zijne openings rede van de algemeene vergadering op 13 Juni jl. te Cortgene nadrukkelijk aantoonde, hoe de groententeelt, welke in het Westland zulke be langrijke voordeelen afwerpt, ook in Zeeland zeer winstgevend kan zijn, nu ook de Export-Maat schappijbij de gunstige ligging dezer provincie tot verzending naar de markt te Londen, ter be vordering dezer aangelegenheid zulke goede dien sten bewijst. (G. Ct.J Na de reeds medegedeelde bijzonderheden omtrent het spoorweg-ongeluk bij Vogelenzang, verdienen nog de volgende opgaven van het Vaderland overgenomen te worden Sedert 3 Augustus wordt een gedeelte spoor van de lijn benoorden station Vogelenzang wegens reparatie aan weg en brug buiten dienst gesteld. Bij het station Vogelenzang staat een groen bord, dat bij nacht verlicht is en dan ook groen aan duidt; ongeveer 400 meters ten Noorden van dat bord staat een groote, duidelijk zichtbare stop- paal, hij nacht een rood licht. Omgekeerd vindt men bjj Manpad een groen bord, bij nacht een groen licht en 400 meter Zuidwaarts van dit bord even eens een roode stop-paal en bij nacht een rood licht. Het verkeer is zoo geregeld, dat de treinen van beide richtingen komende, bij de groene borden langzaam moeten rijden en bij den rooden stop- paal stoppen. Geen trein mag door den rooden stop-paal rjjden, of op de machine moet zich een loods bevinden, die den trein begeleidt. Zoo was ook de voorgeschreven regeling voor 11 Augustus. Trein 8 (sneltrein van Rotterdam naar Amsterdam) reed langzaam voorbij station Vogelenzang en stopte op de bepaalde plaats; de loods ging op de machine om het gedeelte linker- spoor te berijden, waarover trein 9, als trein 8 gepasseerd zou zijn, ook had moeten doorrijden- Trein 8 was nauwelijks in beweging of trein 9 (van Amsterdam naar Rotterdam) kwam, hoewel reeds geremd hebbende, ermede in botsing. Machinist Bink van trein 9, een man die acht tien jaren dienst bij de Hoü. Spoorwegmaatschappij heeft en zich altijd flink in zijn betrekking gedroeg, reed op den 11 Augustus voor de eerste keer van Amsterdam naar Rotterdam, sedert de nieuwe orde voor de beweging der treinen was ingevoerd. Hij dacht te laat aan het groene hord, en kon niet meer hij tijds stoppen. Ongelukkig had zijn ma chine ook niet het nieuw ingevoerde remtoestel, dat anders het stoppen gemakkelijker zou hebben gemaakt. De ministerieele crisis van Mei tot Augustus heeft tot uitslag dat het ministerie, nadat de crisis achtereenvolgens verschillende tijdperken doorleefd heeft, aan het bewind blijft. Onwillekeurig herinnert dit aan de internatio nale crisis, tusschen Engeland en Amerika ontstaan door de quaestie betreffende den bijstand aan de Zuidelijke Staten verleend. Toen maakte vooral de uitrusting van het oorlogsschip Alabama een onder werp van wijdloopige bespreking uit. De Alabama- quaestie beleefde allerlei phasen, maar ten slotte bleef de zaak zooals zij in den aanvang geweest was en een Engelsch blad schetste den loop dier quaestie aldus Alabama Abalama Alamaba Abamala Alabama. Ook hij ons is Alabama Alabama gebleven. {Arnh. Ct.) Het raratorenschip De Haai is door kracht van sleepbooten losgetrokken. De N. R. Ct. meldt dat hij snaar de Waal gestoomd is." Of hij daar ook aangekomen is, blijkt niet uit het volgende verhaal zijner wederwaardigheden, dat wij aan de Arnh. Ct. ontleenen. Zr. Ms. ramtorenschip Haai, kommandant de luit. t/z. 1e kl. Spanjaard, verliet Zaterdag voor middags, omstreeks half elf, zijne ligplaats voor deze stad, om naar de Waal terug te stoomen. Ofschoon het oorlogsschip zeer moeilijk te sturen is op een betrekkelijk smal water en men gevaar liep, op de aan de Rijnkade voor anker liggende Concordia-booten te loopen, bracht de koinmandant, voorgelicht door den bakenmeester Rutgers, het logge gevaarte veilig buiten het watergebied van genoemden bakenmeester. Het voortdurend vallende water, de aanzienlijke diepgang van de Haai, de te geringe stuuropper- vlakte van het roer, waren oorzaak dat niettegen staande een buitenloods aan boord was, de ram van het oorlogsschip tegenover de broodfabriek aan den Westervoortschen dijk in het zand vast raakte en weldra het geheele schip op de zand plaat even beneden het Malburgsche Veer, waar slechts weinig water stond, schoof en bleef zitten. Tot gisteren (Zondag) namiddag heeft men te vergeefs gepoogd, de Haai los te krijgen. Sleep booten kwamen erbij te pasmaar het eenige gevolg was, dat alle trossen afknapten. Ten slotte is het aan de schroefboot Stad Arnhem, geholpen door stoomlieren en de geheele bemanning, gelukt, de Haai omstreeks 4 uur vlot te krijgen. Maandag ochtend zou het schip nu, gestuurd door twee schroefbooten, zijn reis voortzetten maar het nog altijd vallende water moet eene wijziging in dat plan hebben gebracht. De kom mandant zal nu, zoo heet het, trachten de Rijn kade weder te hereiken, om hier den noodigen was van den Rijn af te wachten. En die kan zich nog geruimen tijd laten wachten. De afdeeling 's Gravenhage der voor Tuin bouw en Plantkunde heeft, op voorstel der heeren mr. D. van Eek en A. S. Moesveld, besloten het hoofdbestuur voor te stellen zich met een ver zoekschrift tot de regeering te wenden, om aan te toonen het belang dat voor Nederland bestaat bij het oprichten van een rijks-tuinbouwschool. Ook werd eene commissie benoemd, ten einde het tuinbouw-onderwijs te 's Gravenhage te hel pen bevorderen, In die commissie werden ge kozen de heeren mr. D. van Eek, dr. L. Mulder, jhr. L. J. Quarles van Uiford, J. W. D. Roëll en J. A. Scalongne. Een voorstel van den heer Van Eek, dat door de afdeeling worde tot stand ge bracht de oprichting van een magazijn van tuin- bouwgereedschappen, vond mede ingang bij de vergadering. Naar aanleiding van brieven van de burgemees ters van eenige gemeenten heeft de minister van justitie zijn gevoelen doen kennen omtrent de vraag, of volgens art. 13 der drankwet in elke plaats of elk vertrek een afschrift der vergunning en een exemplaar van de wet moeten worden opgehangen, dan wel of men met het plaatsen daarvan in een der lokalen kan volstaan. Z. i. vordert de bedoeling van art. 13 slechts dat zij, die eene plaats waar sterke drank ver kocht wordt, bezoeken, aldaar gelegenheid hebben èn om de wet te lezen èn om zich te overtuigen dat en voor welke ruimten vergunning is ver leend. Dat een en ander kunnen zij, zoo slechts in een der ineenloopende ruimten, waartoe hun de toegang openstaat, een exemplaar der wet en een afschrift der vergunning zijn opgehangen. Zijn ambtgenoot van binnenl. zaken heeft zich met 's ministers meening vereenigd. Gisteren zijn de personen, die verzocht hebben als leerling-telegrafist in aanmerking te komen, aangeschreven, om zich voor het vergelijkend onderzoek aan te melden aan het gebouw op den Eluweelen Burgwal n°. 22, te 's Gravenhage. Een gedeelte daarvan zal op 24 dezer en de overigen op 29 dezer moeten verschijnen. Vrijdag is te Amsterdam op eene vergadering in het Nuts-gebouw, de Vereeniging tot bevordering van t onderwijs in handen-arbeid tot stand ge komen. Hare leden worden volgens het reglement ver deeld in gewone leden en begunstigers. De eersten betalen een contributie van f 1, de laatsten op zijn minst f 2.50. Het bestuur bestaat uit 7 leden, waarvan min stens 3 in Amsterdam moeten woonachtig zijn. Het bestuur dat gekozen werd, is samengesteld uit de heeren J. Stam, hoofd eener rijks-school te Amsterdam; F. W. Wagner, hoofd eener Christ, nat. school te Tiel; A. Groeneveld, onderwijzer in handenarbeid, te Rotterdam; S. W. van Leeuwen, onderwijzer aan de openbare scholen te Amster dam J. Westendorp, hoofd eener rijks-school te Amsterdam; A. van Wamel, hoofd eener openb. school te Amsterdam en J. Mulder, id. te Gro ningen, welke voor zoover zij ter vergadering tegenwoordig waren, de benoeming aanvaardden. De vereeniging telt vooreerst een 100tal leden. Zaterdag daaropvolgende werd de tweede cursus in handenarbeid gesloten, die van wege het Nut voor 19 onderwijzers nit verschillende oorden des lands, van 17 Juli tot 12 Aug. gegeven werd. Er werd gewerkt van 's voorm. 812 uur en 'snam. van 2—6 uur, terwijl op bepaalde dagen tusschen 12 en 2 uur les werd gegeven in de theorie van 't vak, waartoe ook behoorden de practische lessen, die de heer Stam gedurende een week lang dagelijks aan eenige leerlingen der handwerksschool gaf, welke lessen door alle deel nemers moesten worden bijgewoond. Er werd met lust en ijver gewerkt en dat men zich niet verveelde, getuigde de gulle lach, die nu en dan oprees, of 'tvroolijke gezang, dat in de werkplaats weerklonk. Nadat de heer B5hringer eene toespraak ge houden had, bracht de heer v. d. Vliet uitZutfen namens de deelnemers dank aan het hoofdbestuur van Nut, daarna aan de onderwijzers en over handigde eindelijk aan den heer Stam met de on derwijzers een stoffelijk blijk hunner dankbaarheid, waarvoor deze laatste hartelijk dank zegde; daarna ging men uiteen, niet zonder hier en daar een warmen handdruk gegeven en ontvangen te hebben. (HU.) In eene te Amsterdam gehouden vergadering van winkel- en magazijnbedienden, handelsreizi gers, coupeurs, boekhouders en kantoorbedienden, zijn de ontwerp-statuten vastgesteld der vereeniging van geëmployeerden in den handel, onder de zinspreuk Voorwaarts, gevestigd te Amsterdam. Zij stelt zich ten doel om door alle haar ten dienste staande geoorloofde middelen en langs billijken weg de belangen harer leden voor te staan en te bevorderen. Zij acht als middelen tot bereiking van dit doel a bijeenkomen op gezette tijden en het daarbij hespreken van alle vraagstukken, de belangen der leden betreffende 6 houden van voordrachten op handels- en ander gebied; c ondersteuning aan die leden, welke door ziekte of andere oorzaken buiten hun schuld uit hun betrekking geraken d uitkeering van een tegemoetkoming voor begrafeniskosten bij sterfgevallen der leden. notarissen. Benoemd tot notaris binnen het arr. Maastricht, ter standplaats Beek, P. L. A. Collard, candidaat-notaris enz. te Breukelen-Nijen- rodetot notaris binnen het arr. Rotterdamter standplaats Schiedam P. P. J. van der Heyden, thans notaris te Overschieter standplaats Over- schie mr II. M. C. Poortman, candidaat-notaris te Schiedamtot notaris binnen het arr. 's Graven hage, ter standplaats Pijnacker, C. J. de Gidts^- candidaat-notaris te Gouda,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 1