Verordening. VIOLA. Gemeente-Politie, MIDDELRURGSCHE COURANT MMelta school voor meisjes. Rijks-Belastingen. FEUILLETON. Middelburg 24 Juni. BIJVOEGSEL Maandag 26 Juni 1882. 148. Vergrooting van een bergplaats van petroleum. e Schouwing van Rij- en Voertuigen. Stoomvaartmaatschappij Zeeland. VAN DE VAN De burgemeester van Middelburg, maakt bekend: dat bij bem ontvangen en aan den ontvanger der directe belastingen ter invordering is verzon den het door den provincialen inspecteur der directe belastingen enz. te Middelburg, den 22en Juni 1882 invorderbaar verklaarde kohier van het patentrecht n°. 1 voor het dienstjaar 1882/83, met uitnoodiging aan ieder wien zulks aangaat, om na bekomen kennisgeving van zijnen aanslag, ten spoedigste het door hem verschuldigde tekwijten> met herinnering tevens, dat de bezwaren, welke dienaangaande mochten bestaan, binnen drie maan den na heden behooren te worden ingediend. Hiervan is heden afkondiging geschied waar het behoort. Middelburg, den 23™ Juni 1882. De burgemeester voornoemd, PICKÉ. De burgemeester en wethouders van Middelburg, gezien de artikelen 6 en 7 der wet van den 2™ Juni 1875 Staatsblad n° 95) tot regeling van het toezicht bij het oprichten van inrich tingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen veroorzaken maken bekend dat ter gemeente-secretarie ter visie is gelegd een verzoek met bijlagen van P. C. BOUTERS alhier, om vergunning tot het vergrooten van zijne petroleum-bergplaats, kadastraal bekend in perceel sectie H n° 1036, aan den Segeersingel dat op Maandag den 10™ Julia., tenraadhuize dezer gemeente, des namiddags te half twee uur, gelegenheid zal worden gegeven, om tegen die vergrooting bezwaren in te brengen en deze mon deling of schriftelijk toe te lichten. Middelburg, den 23™ Juni 1882. De burgemeester den wethouders voornoemd, PICKÉ. De secretaris, G. N. DE STOPPELAAR. De burgemeester en wethouders van Middelburg, maken bekend: dat de toelatings-examens voor genoemde school zullen plaats hebben op Maandag en Dinsdag, 10 en 11 Juli a. en de overgangs-examens op Woensdag 12 Juli en volgende dagen. Middelburg, den 23 Juni 1882. De biu-gemeester en wethouders voornoemd, PICKÉ, De secretaris, G. N. DE STOPPELAAR. De burgemeester en wethouders van Middelburg, maken bekend dat door den gemeenteraad in zijne vergadering van den 24 Mei 11. is vastgesteld eene verordening op de publieke huizen in deze gemeentedat die verordening aan gedeputeerde staten van Zeeland, volgens hun bericht van den 9 Juni 11. n°. 30866-7 in afschrift medegedeeld en heden is afgekondigd dat zij gedurende drie maanden op de gemeente DOOR «Kindlief, mijne plechtige belofte durf ik niet brekenik zelf kan vooreerst niet tot bem gaan. En ik kan u niet tot bem brengen, voor ik bij hem geweest hen. Nimmer zal ik u meer over eene verbintenis met Philip spreken. Ik weet dat mijne laatste hoop vervlogen isik vreesde het reeds lang. Wanhoop er echter niet aan om uwen vader te zienheb eenige maanden geduld. Als ik hem weer bezoek hoop ik, dat hjj erin zal toestemmen ir te ontvangen. Verlaat mij nu, kindlief, ik hen moede, ik heb behoefte aan eenzaamheid. Ik zal Philip uw laatste woord overbrengen." Viola besefte hoe groot de teleurstelling was, die haar besluit veroorzaakte en weenend omhelsde zij haren oom, eer zij de kamer verliet, om in de eenzaamheid aan hare tranen den vrijen loop te geven. Toen na lang peinzen Walter De Lisle zich eindelijk uit zijnen stoel oprichtte, deed hij eenige schreden door de kamer, daarop bleef hij staan en zeide overluid „Alleen als eigenares van Lislespark wil Godfried zijne dochter ontvangen. secretarie voor een ieder ter lezing nedergelegd en aldaar tegen betaling van tien cents verkrijgbaar gesteld is. Middelburg, den 23 Juni 1882. De burgemeester en wethouders voornoemd, PICKÉ, De secretaris, G. N. DE STOPPELAAR. De burgemeester en wethouders van Middelburg, gezien art. 91 der verordening van algemeene plaatselijke politie: maken bekend: dat de schouwing der rij- en voertuigen of sleden en daartoe behoorende paardentuigen, ten over staan van den commissaris van politie, zal plaats hebben in de eerste dagen der maand Juli a., ter wijl voor zooveel noodig de herkeuring veertien dagen later zal geschieden. Middelburg, den 23 Juni 1882. De burgemeester cn wethouders voornoemd, PICKÉ, De secretaris, G. N. DE STPPOELAAR. Heden werd te Vlissingen gehouden de alge meene vergadering van deelhebbers der Stoomvaart maatschappij Zeeland. De directie bracht verslag uit over bet zevende boekjaar der maatschappij, aan welk verslag bet volgende ontleend is. De dienst werd in bet afgeloopen jaar bijna uitsluitend verricht door de stoomschepen Prinses Elisabeth, Prinses Marie en Prins Hendrik. Niet alleen wat snelheid, doch ook wat deugdelijkheid betreft, bleven deze schepen aan de hoogste ver wachtingen beantwoorden. Het stoomschip Aurora, dat in Januari 1881 geheel gereed kwam, werd den len Februari in de vaart gebracht, teneinde de drie bovengenoemde schepen successievelijk te kunnen doen dokken en nazien. De mindere tijdruimte voor onzen dienst gela ten voor de reis van Vlissingen naar Queenboro', na de invoering van de verbinding met Berlijn, noodzaakte ons, teneinde ook bij ongunstig getij en slecht weder, zekerheid van aansluiting met de correspondeerende treinen te hebben, in den regel de nieuwe schepen te gebruiken. Wij zijn ten volle overtuigd dat een langere rust dan éene maand per jaar voor de nieuwe schepen zeker zeer gewenseht, en uit een econo misch oogpunt zelfs gebiedend noodzakelijk is. Wij stelden reeds pogingen in het werk om tot den gewenschten toestand te komen en vleien ons, binnen een niet te ver verwijderd tijdstip, u voorstellen te kunnen doen, teneinde er toe te geraken een vierde schip van het Prinsessen-type aan onze vloot toe te voegen, waardoor aan de thans in de vaart zijnde schepen het behoorlijk verhaal kan gegund worden. Het vervoer, zoowel van personen als van koop mansgoederen, was ook weder in het afgeloopen jaar toenemende. In de maand November was de toevoer van goederen zelfs zóo groot, dat buiten gewone maatregelen moesten genomen worden. Het charteren voor korten tijd van een vracht- goederenboot was de aangewezen weg, doch, door de hooge eischen van reeders, moesten wij er van afzien dat middel te gebruiken en besloten wij daarom ons reserve-stoomschip in de vaart te brengen om, naast den gewonen dienst, uitsluitend tot vervoer van de goederen te dienen. Met twee extra-reizen op 15 en 21 November, waren de goederen zoover opgeruimd, dat met een wei nig inspanning door den gewonen dienst weder in dat vervoer kon worden voorzien. «De hemel vergeve mij, als ik Philip onrecht aandoeGodfried mag niet ongetroost sterven. Viola zal eigenares zijn van Lislespark." Toen de vriendelijke lentebloemen het gras van Lislespark versierden, reed Walter De Lisle dooi de dorre dreven van Lincolnshire. Hij was ver wonderd hij zijne aankomst op de Marsch-hoeve Lorenzo niet te zien verschijnenook zijn broeder miste hij op diens gewone plaats aan het raam. Om en in de woning heerschte eene diepe stilte. De reiziger bond zijn paard aan het tuinhek en stapte naar het huisde deur stond openeen angstig voorgevoel maakte zich van hem meester; en toen weinige seconden later Lorenzo uit het vertrek zijns meesters trad, behoefde Walter geen woorden om te verstaan, dat hij luisterde naar een voetstap, die nimmermeer weerklinken zou; dat hij verlangde naar eene stem die voor eeuwig verstomd was, dat die stilte de dood was. Wal ter de Lisle volgde Lorenzo naar het sterfbed. Hij dacht niet aan Beatrix, niet aan Violaeen blik op dien glimlachenden doode, en hij meende verplaatst te zijn in de kinderkamer, waarvan dat kind de trots was, in het schoolvertrek, waai de ferme knaap den zwakkeren broeder beschermde. Hij herdacht die schoone zomerdagen, toen de g'lans der geestdrift zetelde op dat thans door lijden doorploegde gelaat; toen dat thans gebro In 1881 werden afgelegd door de Prinses Eli sabeth 104, Prinses Marie 109, Prins Hendrik 121 en de Aurora 33 reizen, te zamen 367 reizen, tegen 367 in 1880, 364 in 1879 en 348 in 1878. De bruto opbrengsten zijn ook weder in het afgeloopen jaar gestegen, zij beliepen in totaal ƒ1.074.810 tegen ƒ981.030 in 1880, 877.043 in 1879 en 684,922 in 1878. In onderdeelen werd ontvangen in 1881 wegens het vervoer van reizigers en bagage 587.420.78 koopmansgoederen 312.774.48brievenmalen 151.000pacht der buffetten op de stoomschepen 12.375.60 diversen 11.239.37*. De totale ontvangst per reis was 2928.64 in 18812673.11 in '802409.46 in '791968.17 in '78; of per honderd (het jaar 1878 berekend op 100%) 157%, 143%, 128%, 100%. Uit het bovenstaande blijkt dat de ontvangsten wegens het vervoer van reizigers en bagage in 1879 ƒ146.885, in 1880 nog ƒ65.681, in 1881 wederom 52.421 verbeterden. Mogen wij niet verwachten dat deze vooruitgang in dezelfde ver houding zal voortduren, wij hebben in de directe verbinding met Noord-Duitschland toch weder een nieuwe bron, waardoor het personenvervoer vooral in de wintermaanden nog kan toenemen. In 1881 werden vervoerdin verkeer metDuitsch- lat>d via Boxtel-Wezel 6.569 reizigers, metDuitsch- land via Yenlo 32.560, met België 8.604 en met Nederland 16.220, totaal 63.953 reizigers. De ontvangsten wegens het vervoer van goede ren werden sterk aangedaan door de opheffing van sommige Duitsche transit-tarieven, waarvan wij ook reeds over de twee laatste maanden van het jaar 1880 de nadeelen moesten ondervinden. Het grooter quantum dat wij vervoerden en de vooruitgang' in het vervoer van pakjes en ijlgoe deren weegt echter ruimschoots op tegen gezegd nadeel en kunnen wij per slot nog op eene meer dere ontvangst wijzen van 40.463. Het vervoer van brievenmalen verkreeg dooi de nieuwe verbindingen, die den 15™ Mei 1881 tot stand kwamen, groote uitbreiding. Naar het sedert dien datum vervoerde gewicht berekend, zou onze Maatschappij van den staat der Neder landen te vorderen hebben eene som van onge veer ƒ120.000 per jaar, of ruim het dubbele van het bedrag der eerste jaren. Voor dit vervoer ontvangt de Maatschappij van den staat eene ver goeding van minstens 151.000 per jaar, met bepaling van restitutie van het meer ontvangen bedrag, ingeval naar het vervoerde gewicht de som van 151.000 zal worden overschreden. De toe name van dit vervoer, hoewel voor onze Maat schappij dus geen geldelijk voordeel aanbrengende, is niettemin voor haar eene zeer welkome ge beurtenis. Van het vasteland naar Engeland vervoerden wij de RussischeOostenrijksche Hongaarsche, Poolsche, Noord- en Zuid Duitsche, Nederlandsche en somwijlen de Turksche brievenmalen. Van Engeland naar het vasteland gaan alleen de Ne derlandsche brievenmalen over onze lijn en zal hoogstwaarschijnlijk eerst dan het vervoer naar Rusland, Oostenrijk, enz., voor onze route gewon nen worden, indien evenals te Queenboro, ook aan deze zijde een dubbel spoor het mogelijk maakt, bij eventuëele vertraging in de aankomst der boo ten, zonder oponthoud de reis te kunnen ver volgen. De gemiddelde opbreDgst van het vervoer van reizigers en bagage en van koopmansgoederen over 1881, vergeleken met de drie voorafgaande jaren, was als volgt REIZIGERS EN BAGAGE. Reizigers. Kilo's Opbrengst. Gemiddeld bagage. p. reiziger. 1881 63,953 1,388,160 ƒ587,420 ƒ9.18* 1880 59,426 1,456,532 534,999 9,— 1879 51,609 1,285,198 469,318 9.09 1878 34,669 864,000 322,432 «9.30 KOOPMANSGOEDEREN. Tonnen Opbrengst. Gemiddeld a 1000 KG. per ton. 1881 38,577 ƒ312,774 ƒ8.101 1880 35,425 272,311 7.681 1879 29,724 240,571 8.091 1878 27,782 249,399 8.97 De exploitatiekosten bedragen in 1881 in totaal ken oog schitterde van jeugdig vuur en Walter knielde weenend aan het sterfbed van Godfried. Godfried de Lisle was den vorigen avond gezond naar bed gegaan en dien ochtend had Lorenzo hem dood gevonden. Zijne kalme houding en de zachte glimlach om zijne lippen zeiden duidelijk, dat een geruste slaap in doodslaap was overgegaan, en dus zijn einde ten minste vrede was geweest. Eenige uren later bracht Walter de Lisle zijn nicht aan het sterfbed van haren vader. Arme Viola! in de hoop van spoediger bij hem te zijn, had zij haren oom tot Dyketon vergezeld, en zij kwam in eene woning, waar de dood zijn werk vol bracht had. Arme Viola Eenige weken later stonden Walter de Lisle en Viola hij een grafsteen op het kerkhof, grenzende aan de kleine eenzame kerk, waarvan wij in het begin melding maakten. Op Viola's verzoek stond er niets op gebeiteld dan «Vrede." Aandachtig beschouwde zij die plek, en zij wist dat zij die voor 't laatst zag. Beiden zouden voor langen tijd Engeland verlaten, en Viola wist dat zij nimmer zoude terugkeeren, want hoe zij ook trachtte alle sporen der sleepende ziekte te ver bergen, zij gevoelde dat zij niet lang meer zon leven. Evenals tot alle hare wenschen, had zij haren oom ook tot dit plan overgehaald. ƒ728,624 of ƒ1985.35 per reis, tegen ƒ719,768 of 1961.22 per reis in 1880, 717,930 of 1972.33* per reis in 1879, en 763,116 of ƒ2192.86 per reis in 1878. Hierbij valt op te merken, dat in het afgeloo pen jaar de exploitatierekening is bezwaard niet een bedrag van ƒ11,411.05 wegens aandeel inde schade, den 30™ Januari 1881 beloopen door de aanvaring van het stoomschip Prinses Elisabeth met het Engelsche stoomschip Moorsley. De verhouding van de exploitatiekosten tot de ontvangsten, sedert de oprichting der maatschap pij is als volgt: Tijdvak. Ot-n vangsten. Exploitatie- 2 j g, kosten. Sj >- As t> 26 Juli-14 Nov. 75. 45,515 320,770 704 15Mei-3l Dec. 76. 143,668 „473,765 329 1 Jan.-31 Dec. 77. 363,574 „909,224 250 1 Jan.-31 Dec. 78. 684,922 „763,116 111 1 Jan.-31Dec.79. 877,043 „717,930 81 1 Jan.-SlDec.80. 981,030 „719,768 73 1 Jan.-31Dec.81 1,074,810 „728,624 67 Zooals uit het voorafgaande blijkt, heliepen in 1881 de bruto opbrengsten ƒ1.074.810.23* en de exploitatie kosten 728.624.23 gevende een voordee- lig saldo van Hiervan moeten wor den afgetrokken 1° het nadeelig saldo der intrestrekening 166.546.62 2° 5% van de in De cember 1881 uit gelote, in circula tie zijnde obliga tion, op de balans voorkomende a 95% 950.— 3° bijdrage ten be hoeve van het Ketelfonds 36.000. 4° afschrijving op het buiten dienst ge stelde stoomschip Stad Breda 50.000. 346.186.00* 253.496.62 latende een overschot van 92.689.38* hetwelk volgens de bestaande overeenkomst is aan te wenden als volgt 4/5 gedeelte af te schrijven van de ten laste der rekening «Hooge Erven van wijlen Zijne Konink lijke Hoogheid Prins Hendrik der Nederlanden HD. voorwaar delijke Vordering," overgeschre ven nadeelige saldos der jaren 1876 tot en met 1879 (na de af schrijving over het voorgaande jaar per rest 1.571.531.86) 74.151.51 1/5 gedeelte af te schrijven op het nadeelig saldo over het jaar 1875 (na de afschrijving over het voorgaande jaar per rest ƒ324.547.93) 18.537.87* 92.689.38* De heer D. van Ketwich, lid der Amsterdam- sche commissie voor de landverhuizing, geeft in het Nieuws van den Dag andermaal eenige inlich tingen omtrent de Nemesis, het stoomschip aan boord waarvan, volgens de berichten uit Amerika, zulke verschrikkelijke dingen zouden zijn gebeurd. Den dag voor haar vertrek uit Nederland is de Nemesis door de staatscommissie nauwkeurig onderzocht, en wat voeding, watervoorraad, af scheiding der verschillende seksen van passagiers en luchtverversching betreft, in goede orde be vonden. Er was ruimte, volgens de wet, voor 1107 volwassen personen. „Het schip vertrok 10 Mei had aan boord 1039* landverhuizers, alzoo 68 minder dan het mocht vervoeren, en kwam den 26™ Mei te New- York na eene reis van 16 dagen. Het was hem na den dood van Godfried zeet onverschillig waar hij waser was weer een soort van apathie over hem gekomenalleen Viola deed hem handelen en daardoor was alles volgens haar verlangen geregeld, Voordat zij en haar oom naar de Marsch-hoeve vertrokken, had deze aan Philip gezegd, dat Viola eigenares van Lislespark werd. Deze was daarop verontwaardigd naar Parijs vertrokken. De heer De Lisle had echter de toe komst van zjjn' neef goed verzekerd. Viola had zich met niets bemoeid; zjj was alleen vervuld van de gedachte om haren vader te zien. Voor dat Philip naar Parijs vertrok had zij hem even staande gehouden en hem verzocht niette hande len voordat zij van Lincolnshire terugkwam; zij zou hem tijding zenden. Viola had alles van het spreken met haren vader verwacht en niet getwij feld of zij zou hem kunnen overreden om op zijn besluit terug te komen. Thans wist zjj dat Phi lip die tijding afwachtte en toen zij te Lislespark terug waren, verzocht zij haren oom dan ook om aan Philip te schrijven. In dien brief meldde de heer De Lisle hem, dat hij hem zijne toestemming gaf tot een huwe lijk niet Clarisse Dumont en dat op den dag van hun huwelijk Lislespark hun eigendom was. Viola zat naast hem; terwijl bij schreef en Philip herkende in den brief die liefde, welke, gelijk Viola gezegd had, bij haar nooit kon sterven. Toen voor het eerst trilde een snaar van berouw in het

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 5