Verordening.
VIOLA.
Gemeente-Politie,
MIDDELRURGSCHE COURANT
MMelta school voor meisjes.
Rijks-Belastingen.
FEUILLETON.
Middelburg 24 Juni.
BIJVOEGSEL
Maandag 26 Juni 1882. 148.
Vergrooting van een bergplaats
van petroleum.
e
Schouwing van Rij- en Voertuigen.
Stoomvaartmaatschappij Zeeland.
VAN DE
VAN
De burgemeester van Middelburg,
maakt bekend:
dat bij bem ontvangen en aan den ontvanger
der directe belastingen ter invordering is verzon
den het door den provincialen inspecteur der directe
belastingen enz. te Middelburg, den 22en Juni
1882 invorderbaar verklaarde kohier van het
patentrecht n°. 1 voor het dienstjaar 1882/83, met
uitnoodiging aan ieder wien zulks aangaat, om
na bekomen kennisgeving van zijnen aanslag, ten
spoedigste het door hem verschuldigde tekwijten>
met herinnering tevens, dat de bezwaren, welke
dienaangaande mochten bestaan, binnen drie maan
den na heden behooren te worden ingediend.
Hiervan is heden afkondiging geschied waar het
behoort.
Middelburg, den 23™ Juni 1882.
De burgemeester voornoemd,
PICKÉ.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
gezien de artikelen 6 en 7 der wet van den
2™ Juni 1875 Staatsblad n° 95) tot regeling
van het toezicht bij het oprichten van inrich
tingen, welke gevaar, schade of hinder kunnen
veroorzaken
maken bekend
dat ter gemeente-secretarie ter visie is gelegd
een verzoek met bijlagen van P. C. BOUTERS
alhier, om vergunning tot het vergrooten van
zijne petroleum-bergplaats, kadastraal bekend in
perceel sectie H n° 1036, aan den Segeersingel
dat op Maandag den 10™ Julia., tenraadhuize
dezer gemeente, des namiddags te half twee uur,
gelegenheid zal worden gegeven, om tegen die
vergrooting bezwaren in te brengen en deze mon
deling of schriftelijk toe te lichten.
Middelburg, den 23™ Juni 1882.
De burgemeester den wethouders voornoemd,
PICKÉ.
De secretaris,
G. N. DE STOPPELAAR.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
maken bekend:
dat de toelatings-examens voor genoemde school
zullen plaats hebben op Maandag en Dinsdag, 10
en 11 Juli a. en de overgangs-examens op Woensdag
12 Juli en volgende dagen.
Middelburg, den 23 Juni 1882.
De biu-gemeester en wethouders voornoemd,
PICKÉ,
De secretaris,
G. N. DE STOPPELAAR.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
maken bekend
dat door den gemeenteraad in zijne vergadering
van den 24 Mei 11. is vastgesteld eene verordening
op de publieke huizen in deze gemeentedat die
verordening aan gedeputeerde staten van Zeeland,
volgens hun bericht van den 9 Juni 11. n°. 30866-7
in afschrift medegedeeld en heden is afgekondigd
dat zij gedurende drie maanden op de gemeente
DOOR
«Kindlief, mijne plechtige belofte durf ik
niet brekenik zelf kan vooreerst niet tot bem
gaan. En ik kan u niet tot bem brengen, voor
ik bij hem geweest hen. Nimmer zal ik u meer
over eene verbintenis met Philip spreken. Ik
weet dat mijne laatste hoop vervlogen isik
vreesde het reeds lang. Wanhoop er echter niet
aan om uwen vader te zienheb eenige maanden
geduld. Als ik hem weer bezoek hoop ik, dat hjj
erin zal toestemmen ir te ontvangen. Verlaat mij
nu, kindlief, ik hen moede, ik heb behoefte aan
eenzaamheid. Ik zal Philip uw laatste woord
overbrengen."
Viola besefte hoe groot de teleurstelling was,
die haar besluit veroorzaakte en weenend omhelsde
zij haren oom, eer zij de kamer verliet, om in
de eenzaamheid aan hare tranen den vrijen loop
te geven. Toen na lang peinzen Walter De Lisle
zich eindelijk uit zijnen stoel oprichtte, deed hij
eenige schreden door de kamer, daarop bleef hij
staan en zeide overluid
„Alleen als eigenares van Lislespark wil
Godfried zijne dochter ontvangen.
secretarie voor een ieder ter lezing nedergelegd en
aldaar tegen betaling van tien cents verkrijgbaar
gesteld is.
Middelburg, den 23 Juni 1882.
De burgemeester en wethouders voornoemd,
PICKÉ,
De secretaris,
G. N. DE STOPPELAAR.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
gezien art. 91 der verordening van algemeene
plaatselijke politie:
maken bekend:
dat de schouwing der rij- en voertuigen of sleden
en daartoe behoorende paardentuigen, ten over
staan van den commissaris van politie, zal plaats
hebben in de eerste dagen der maand Juli a., ter
wijl voor zooveel noodig de herkeuring veertien
dagen later zal geschieden.
Middelburg, den 23 Juni 1882.
De burgemeester cn wethouders voornoemd,
PICKÉ,
De secretaris,
G. N. DE STPPOELAAR.
Heden werd te Vlissingen gehouden de alge
meene vergadering van deelhebbers der Stoomvaart
maatschappij Zeeland. De directie bracht verslag
uit over bet zevende boekjaar der maatschappij,
aan welk verslag bet volgende ontleend is.
De dienst werd in bet afgeloopen jaar bijna
uitsluitend verricht door de stoomschepen Prinses
Elisabeth, Prinses Marie en Prins Hendrik. Niet
alleen wat snelheid, doch ook wat deugdelijkheid
betreft, bleven deze schepen aan de hoogste ver
wachtingen beantwoorden.
Het stoomschip Aurora, dat in Januari 1881
geheel gereed kwam, werd den len Februari in de
vaart gebracht, teneinde de drie bovengenoemde
schepen successievelijk te kunnen doen dokken
en nazien.
De mindere tijdruimte voor onzen dienst gela
ten voor de reis van Vlissingen naar Queenboro',
na de invoering van de verbinding met Berlijn,
noodzaakte ons, teneinde ook bij ongunstig getij
en slecht weder, zekerheid van aansluiting met de
correspondeerende treinen te hebben, in den regel
de nieuwe schepen te gebruiken.
Wij zijn ten volle overtuigd dat een langere
rust dan éene maand per jaar voor de nieuwe
schepen zeker zeer gewenseht, en uit een econo
misch oogpunt zelfs gebiedend noodzakelijk is.
Wij stelden reeds pogingen in het werk om tot
den gewenschten toestand te komen en vleien
ons, binnen een niet te ver verwijderd tijdstip, u
voorstellen te kunnen doen, teneinde er toe te
geraken een vierde schip van het Prinsessen-type
aan onze vloot toe te voegen, waardoor aan de thans
in de vaart zijnde schepen het behoorlijk verhaal
kan gegund worden.
Het vervoer, zoowel van personen als van koop
mansgoederen, was ook weder in het afgeloopen jaar
toenemende. In de maand November was de
toevoer van goederen zelfs zóo groot, dat buiten
gewone maatregelen moesten genomen worden.
Het charteren voor korten tijd van een vracht-
goederenboot was de aangewezen weg, doch, door
de hooge eischen van reeders, moesten wij er van
afzien dat middel te gebruiken en besloten wij
daarom ons reserve-stoomschip in de vaart te
brengen om, naast den gewonen dienst, uitsluitend
tot vervoer van de goederen te dienen. Met
twee extra-reizen op 15 en 21 November, waren
de goederen zoover opgeruimd, dat met een wei
nig inspanning door den gewonen dienst weder in
dat vervoer kon worden voorzien.
«De hemel vergeve mij, als ik Philip onrecht
aandoeGodfried mag niet ongetroost sterven.
Viola zal eigenares zijn van Lislespark."
Toen de vriendelijke lentebloemen het gras van
Lislespark versierden, reed Walter De Lisle dooi
de dorre dreven van Lincolnshire. Hij was ver
wonderd hij zijne aankomst op de Marsch-hoeve
Lorenzo niet te zien verschijnenook zijn broeder
miste hij op diens gewone plaats aan het raam.
Om en in de woning heerschte eene diepe stilte.
De reiziger bond zijn paard aan het tuinhek en
stapte naar het huisde deur stond openeen
angstig voorgevoel maakte zich van hem meester;
en toen weinige seconden later Lorenzo uit het
vertrek zijns meesters trad, behoefde Walter geen
woorden om te verstaan, dat hij luisterde naar
een voetstap, die nimmermeer weerklinken zou;
dat hij verlangde naar eene stem die voor eeuwig
verstomd was, dat die stilte de dood was. Wal
ter de Lisle volgde Lorenzo naar het sterfbed.
Hij dacht niet aan Beatrix, niet aan Violaeen
blik op dien glimlachenden doode, en hij meende
verplaatst te zijn in de kinderkamer, waarvan dat
kind de trots was, in het schoolvertrek, waai
de ferme knaap den zwakkeren broeder beschermde.
Hij herdacht die schoone zomerdagen, toen de
g'lans der geestdrift zetelde op dat thans door
lijden doorploegde gelaat; toen dat thans gebro
In 1881 werden afgelegd door de Prinses Eli
sabeth 104, Prinses Marie 109, Prins Hendrik 121
en de Aurora 33 reizen, te zamen 367 reizen,
tegen 367 in 1880, 364 in 1879 en 348 in 1878.
De bruto opbrengsten zijn ook weder in het
afgeloopen jaar gestegen, zij beliepen in totaal
ƒ1.074.810 tegen ƒ981.030 in 1880, 877.043 in
1879 en 684,922 in 1878.
In onderdeelen werd ontvangen in 1881 wegens
het vervoer van reizigers en bagage 587.420.78
koopmansgoederen 312.774.48brievenmalen
151.000pacht der buffetten op de stoomschepen
12.375.60 diversen 11.239.37*.
De totale ontvangst per reis was 2928.64 in
18812673.11 in '802409.46 in '791968.17
in '78; of per honderd (het jaar 1878 berekend op
100%) 157%, 143%, 128%, 100%.
Uit het bovenstaande blijkt dat de ontvangsten
wegens het vervoer van reizigers en bagage in
1879 ƒ146.885, in 1880 nog ƒ65.681, in 1881
wederom 52.421 verbeterden. Mogen wij niet
verwachten dat deze vooruitgang in dezelfde ver
houding zal voortduren, wij hebben in de directe
verbinding met Noord-Duitschland toch weder
een nieuwe bron, waardoor het personenvervoer
vooral in de wintermaanden nog kan toenemen.
In 1881 werden vervoerdin verkeer metDuitsch-
lat>d via Boxtel-Wezel 6.569 reizigers, metDuitsch-
land via Yenlo 32.560, met België 8.604 en met
Nederland 16.220, totaal 63.953 reizigers.
De ontvangsten wegens het vervoer van goede
ren werden sterk aangedaan door de opheffing
van sommige Duitsche transit-tarieven, waarvan
wij ook reeds over de twee laatste maanden van
het jaar 1880 de nadeelen moesten ondervinden.
Het grooter quantum dat wij vervoerden en de
vooruitgang' in het vervoer van pakjes en ijlgoe
deren weegt echter ruimschoots op tegen gezegd
nadeel en kunnen wij per slot nog op eene meer
dere ontvangst wijzen van 40.463.
Het vervoer van brievenmalen verkreeg dooi
de nieuwe verbindingen, die den 15™ Mei 1881
tot stand kwamen, groote uitbreiding. Naar het
sedert dien datum vervoerde gewicht berekend,
zou onze Maatschappij van den staat der Neder
landen te vorderen hebben eene som van onge
veer ƒ120.000 per jaar, of ruim het dubbele van
het bedrag der eerste jaren. Voor dit vervoer
ontvangt de Maatschappij van den staat eene ver
goeding van minstens 151.000 per jaar, met
bepaling van restitutie van het meer ontvangen
bedrag, ingeval naar het vervoerde gewicht de som
van 151.000 zal worden overschreden. De toe
name van dit vervoer, hoewel voor onze Maat
schappij dus geen geldelijk voordeel aanbrengende,
is niettemin voor haar eene zeer welkome ge
beurtenis.
Van het vasteland naar Engeland vervoerden
wij de RussischeOostenrijksche Hongaarsche,
Poolsche, Noord- en Zuid Duitsche, Nederlandsche
en somwijlen de Turksche brievenmalen. Van
Engeland naar het vasteland gaan alleen de Ne
derlandsche brievenmalen over onze lijn en zal
hoogstwaarschijnlijk eerst dan het vervoer naar
Rusland, Oostenrijk, enz., voor onze route gewon
nen worden, indien evenals te Queenboro, ook aan
deze zijde een dubbel spoor het mogelijk maakt,
bij eventuëele vertraging in de aankomst der boo
ten, zonder oponthoud de reis te kunnen ver
volgen.
De gemiddelde opbreDgst van het vervoer van
reizigers en bagage en van koopmansgoederen
over 1881, vergeleken met de drie voorafgaande
jaren, was als volgt
REIZIGERS EN BAGAGE.
Reizigers. Kilo's Opbrengst. Gemiddeld
bagage. p. reiziger.
1881 63,953 1,388,160 ƒ587,420 ƒ9.18*
1880 59,426 1,456,532 534,999 9,—
1879 51,609 1,285,198 469,318 9.09
1878 34,669 864,000 322,432 «9.30
KOOPMANSGOEDEREN.
Tonnen Opbrengst. Gemiddeld
a 1000 KG. per ton.
1881 38,577 ƒ312,774 ƒ8.101
1880 35,425 272,311 7.681
1879 29,724 240,571 8.091
1878 27,782 249,399 8.97
De exploitatiekosten bedragen in 1881 in totaal
ken oog schitterde van jeugdig vuur en Walter
knielde weenend aan het sterfbed van Godfried.
Godfried de Lisle was den vorigen avond gezond
naar bed gegaan en dien ochtend had Lorenzo
hem dood gevonden. Zijne kalme houding en de
zachte glimlach om zijne lippen zeiden duidelijk, dat
een geruste slaap in doodslaap was overgegaan, en dus
zijn einde ten minste vrede was geweest. Eenige
uren later bracht Walter de Lisle zijn nicht aan
het sterfbed van haren vader. Arme Viola! in
de hoop van spoediger bij hem te zijn, had zij
haren oom tot Dyketon vergezeld, en zij kwam
in eene woning, waar de dood zijn werk vol
bracht had. Arme Viola
Eenige weken later stonden Walter de Lisle en
Viola hij een grafsteen op het kerkhof, grenzende
aan de kleine eenzame kerk, waarvan wij in het
begin melding maakten. Op Viola's verzoek
stond er niets op gebeiteld dan «Vrede."
Aandachtig beschouwde zij die plek, en zij wist
dat zij die voor 't laatst zag. Beiden zouden voor
langen tijd Engeland verlaten, en Viola wist dat
zij nimmer zoude terugkeeren, want hoe zij ook
trachtte alle sporen der sleepende ziekte te ver
bergen, zij gevoelde dat zij niet lang meer zon
leven. Evenals tot alle hare wenschen, had zij
haren oom ook tot dit plan overgehaald.
ƒ728,624 of ƒ1985.35 per reis, tegen ƒ719,768
of 1961.22 per reis in 1880, 717,930 of
1972.33* per reis in 1879, en 763,116 of
ƒ2192.86 per reis in 1878.
Hierbij valt op te merken, dat in het afgeloo
pen jaar de exploitatierekening is bezwaard niet
een bedrag van ƒ11,411.05 wegens aandeel inde
schade, den 30™ Januari 1881 beloopen door de
aanvaring van het stoomschip Prinses Elisabeth
met het Engelsche stoomschip Moorsley.
De verhouding van de exploitatiekosten tot de
ontvangsten, sedert de oprichting der maatschap
pij is als volgt:
Tijdvak.
Ot-n
vangsten.
Exploitatie- 2 j g,
kosten. Sj
>-
As t>
26 Juli-14 Nov. 75. 45,515 320,770 704
15Mei-3l Dec. 76. 143,668 „473,765 329
1 Jan.-31 Dec. 77. 363,574 „909,224 250
1 Jan.-31 Dec. 78. 684,922 „763,116 111
1 Jan.-31Dec.79. 877,043 „717,930 81
1 Jan.-SlDec.80. 981,030 „719,768 73
1 Jan.-31Dec.81 1,074,810 „728,624 67
Zooals uit het voorafgaande blijkt, heliepen in 1881
de bruto opbrengsten ƒ1.074.810.23*
en de exploitatie
kosten 728.624.23
gevende een voordee-
lig saldo van
Hiervan moeten wor
den afgetrokken
1° het nadeelig saldo
der intrestrekening 166.546.62
2° 5% van de in De
cember 1881 uit
gelote, in circula
tie zijnde obliga
tion, op de balans
voorkomende a
95% 950.—
3° bijdrage ten be
hoeve van het
Ketelfonds 36.000.
4° afschrijving op het
buiten dienst ge
stelde stoomschip
Stad Breda 50.000.
346.186.00*
253.496.62
latende een overschot van 92.689.38*
hetwelk volgens de bestaande
overeenkomst is aan te wenden
als volgt
4/5 gedeelte af te schrijven van
de ten laste der rekening «Hooge
Erven van wijlen Zijne Konink
lijke Hoogheid Prins Hendrik
der Nederlanden HD. voorwaar
delijke Vordering," overgeschre
ven nadeelige saldos der jaren
1876 tot en met 1879 (na de af
schrijving over het voorgaande
jaar per rest 1.571.531.86) 74.151.51
1/5 gedeelte af te schrijven op het
nadeelig saldo over het jaar 1875
(na de afschrijving over het
voorgaande jaar per rest
ƒ324.547.93) 18.537.87*
92.689.38*
De heer D. van Ketwich, lid der Amsterdam-
sche commissie voor de landverhuizing, geeft in
het Nieuws van den Dag andermaal eenige inlich
tingen omtrent de Nemesis, het stoomschip aan
boord waarvan, volgens de berichten uit Amerika,
zulke verschrikkelijke dingen zouden zijn gebeurd.
Den dag voor haar vertrek uit Nederland is de
Nemesis door de staatscommissie nauwkeurig
onderzocht, en wat voeding, watervoorraad, af
scheiding der verschillende seksen van passagiers
en luchtverversching betreft, in goede orde be
vonden. Er was ruimte, volgens de wet, voor
1107 volwassen personen.
„Het schip vertrok 10 Mei had aan boord
1039* landverhuizers, alzoo 68 minder dan het
mocht vervoeren, en kwam den 26™ Mei te New-
York na eene reis van 16 dagen.
Het was hem na den dood van Godfried zeet
onverschillig waar hij waser was weer een
soort van apathie over hem gekomenalleen Viola
deed hem handelen en daardoor was alles volgens
haar verlangen geregeld,
Voordat zij en haar oom naar de Marsch-hoeve
vertrokken, had deze aan Philip gezegd, dat Viola
eigenares van Lislespark werd.
Deze was daarop verontwaardigd naar Parijs
vertrokken. De heer De Lisle had echter de toe
komst van zjjn' neef goed verzekerd. Viola had
zich met niets bemoeid; zjj was alleen vervuld
van de gedachte om haren vader te zien. Voor
dat Philip naar Parijs vertrok had zij hem even
staande gehouden en hem verzocht niette hande
len voordat zij van Lincolnshire terugkwam; zij
zou hem tijding zenden. Viola had alles van het
spreken met haren vader verwacht en niet getwij
feld of zij zou hem kunnen overreden om op zijn
besluit terug te komen. Thans wist zjj dat Phi
lip die tijding afwachtte en toen zij te Lislespark
terug waren, verzocht zij haren oom dan ook om
aan Philip te schrijven.
In dien brief meldde de heer De Lisle hem,
dat hij hem zijne toestemming gaf tot een huwe
lijk niet Clarisse Dumont en dat op den dag van
hun huwelijk Lislespark hun eigendom was.
Viola zat naast hem; terwijl bij schreef en
Philip herkende in den brief die liefde, welke, gelijk
Viola gezegd had, bij haar nooit kon sterven. Toen
voor het eerst trilde een snaar van berouw in het