BUITENLAND.
Laatste Berichten,
ADVERTENTiËN,
Algemeen Overzicht.
Stoomtramwegen voor het platte
land in België.
Graanmarkten, enz.
Prijzen van Effecten.
ff
ff
"Sr i2'Aprii
digden eerst voor de jury te pleiten op het onbe-
wezene der feiten en dan, indien dit ia mislukt,
bij den home secretary het pleidooi van krank
zinnigheid te voeren. Dit buitengerechtelijk onder
zoek door het hoofd van een der landsadministratiën
is eene der tallooze anomalieën in de Engelsche
rechtspleging, welke men verbeteren wil door de
instelling van een hof van appel, dat een nieuw
onderzoek der zaak kan bevelen. Maar deze
hervorming van het strafrechtswezen zal zich nog
wel eenigen tijd laten wachten.
Amsterdam* Heden vertrokken de stoom
schepen Madura, gezagv. Visman, naar Batavia,
Amsterdam en Castor naar Amerika, met land
verhuizers.
Londen. Lord Spencer heeft de benoeming
tot onderkoning van Ierland, in plaats van lord
Cowper, aangenomen.
Het kabinet beraadslaagt of de heer Parnell en
de andere gevangen parlementsleden op vrije
voeten zullen worden gesteld.
Het Fransche Journal Ofjiciel bevatte gisteren
een zeer belangrijk rapport van den minister van
buitenlandsche zaken over een grootsch ontwerp
van internationaal belang, een waardigen tegen
hanger der breede opvattingen waardoor landengten
gemaakt zijn en worden tot scheepvaartkanalen,
om de verkeerswegen over de oppervlakte dei-
aarde te verkorten. Het betreft het reeds door
ons vermelde plan om ten zuiden van Algerië en
Tunis eene binnenzee in het leven te roepen, die
met de Middellandsche zee in verbinding zal staan
door een kanaal van 240 kilometer, welks mon
ding nabij Gabes aan de oostkust van Tunis zou
vallen.
Het plan doet een aantal bezwaren rijzen,
welke slechts met zeer veel moeite te overwinnen
zijn. Vooreerst de kosten, welke nog slechts bij
ruwe benadering zijn te begrooten. Voor de goed
making daarvan vragen de ondernemers van het
plan, aan welker hoofd de heer Roudaire staat,
den afstand van eene aanzienlijke strook gronds
rondom den te maken waterplas, erop rekenende dat
een groot deel van dien grond door de nabijheid
der zee productief zal worden gemaakt. Voorts
rekenen zij op de gelegenheid tot zout winnen en
tot het uitoefenen der visscherij welke de nieuwe
zee, zeventienmalen grooter dan het meer van
Genève, zal opleveren. Men heeft het bezwaar
geopperd of deze zee, weinig door regen, doch
vooral door het water der Middellandsche zee
gevoed voor het verlies aan water door uitdam
ping, niet een zoutgehalte zal verkrijgen dat voor
de visschen het leven onmogelijk maakt. De heer
De Lesseps spreekt dat echter tegen, wijzende
op het voorbeeld der Egyptische Bittermeren,
welker zoutgehalte is verminderd sedert zij in
verbinding staan met het kanaal van Suez.
.In politieken zin heeft het ontwerp de groote
beteekenis voor Frankrijk, dat zoowel Algiers als
een deel van Tunis door dat nieuwe water zullen
afgesloten zijn van de nomadische stammen der
Sahara.
De belangrijkste zijde blijft echter de economi
sche. Wanneer het plan zal verwezenlijkt worden,
zal eene groote uitgestrektheid zandgrond onder
het water worden bedolven, maar daarentegen
zullen oevers worden in het leven geroepen, welke
den handel in goedkooper verkeer, dan nu mogelijk
is, zullen stellen met vele rijke en vruchtbare
oorden in Noordwestelijk Afrika, dat slechts
wacht op verkeersmiddelen om Europa de rijke
vruchten van zijn bodem te bieden.
Das war also des Pudels Kern met de verove
ring van Tunis, zal men zeggen, en misschien
niet zonder recht. Het plan komt hoofdzakelijk
ten bate der Fransche kolonie Algerië, maar
Frankrijk zou er weinig aan hebben, indien Gabes,
de monding van de binnenzee, niet in zijne han
den was. Komt het echter tot uitvoering van
het werk, dan is het te verwachten dat zoowel
Engeland als Italië' den rechtsgrond der bezetting
van Tunis aan een nieuw onderzoek zullen onder
werpen, wijl Gabes dan een punt van groot be
lang wordt.
Dit alles ligt nog in de toekomst, want het plan
zal heel wat voorbereiding kosten. De Fransche
regeering heeft, om de concessie-aanvrage te on
derzoeken, eene commissie van 48 leden benoemd,
bestaande uit 8 senatoren, 8 kamerleden, 16 amb
tenaren van de ministerieele departementen en
van het bestuur in Algiers, en 16 uit verschillen
den hoofde bij deze zaak wenschelijke deskundigen.
Deze commissie zal vóór 1 Juli rapport uitbrengen,
In de kamer spreekt men algemeen over een
klein schandaaltje. Zooals men weet hebben de
spoorwegmaatschappijen toegestemd om voor een
kleinigheid in het jaar de kamerleden vrij te ver
voeren, en men herinnert zich, dat de kamer zon
der blikken of blozen dezen aalmoes aannam van
de lichamen die door de regeeringen moeten gecon
troleerd worden. Zeker lid voor Issoudun, de heer
Leconte, is een liefhebbend of wellicht een be
vreesd echtgenoot en heeft op zijne abonnements
kaart M' doorgekrabt en er Mme voor in de plaats
gezet, teneinde zijne wederhelft te laten reizen
voor luttel gelds, terwijl hij zelf zijne ernstige
plichten als volksvertegenwoordiger waarnam.
Het geval is op zich zelf van niet veel gewicht,
maar het maakt een pijnlijken indruk, wijl het
publiek ziet dat zijne staatslieden niet alleen in
het groot, maar ook in het klein knoeien.
»Men mag van den volksvertegenwoordiger,
zegt de Siècle, eene hooge zedelijkheid, eene
volstrekte eerlijkheid verlangenminstens geno
men zeker alledaagsche eerlijkheid. Of een wetge
ver zich schuldig maakt aan bedrog in het hooge
beursspel, zich mengende in een zeker soort van
financieele ondernemingen, of de kleine schurkerij
pleegt om eene maatschappij voor een kaartje te
bestelen: in beide gevallen is hij zijn mandaat
verder onwaardig." Elke gelegenheid die men
vinden kan om op het deelgenootschap van poli
tieke mannen aan weinig te vertrouwen financieele
ondernemingen te wijzen, wordt door dit en andere
ernstige bladen aangegrepen, wijl zij overtuigd zijn
dat daarin een kanker voor het Fransche staats
leven ligt.
De Duitsche rijksdag heeft gisteren zijn president,
den heer Von Levetzow, en de beide vice-presi-
denten, Von Franckenstein en Ackermann, her
kozen, zoodat wederom geen liberaal in het
bureau zitting heeft. Uit eene discussie over den
datum der volgende zitting bleek reeds dat de
gemoederen ontstemd zijn. Vrijdag komt de rijks
dag weer bijeen.
In het Oostenrijksch-Hongaarsche ministerie
staat eene verandering voor de deur. De heer
Von Szlavy, minister van financiën en belast met
het beheer van Bosnië-Herzegowina, heeft zijn
ontslag gevraagd, wijl de Hongaarsche delegatie
bij wijze van protest een paar millioen heeft door
gehaald van het crediet voor den opstand in Her-
zegowina. De openbare meening in Hongarije is
over het algemeen zeer gekant tegen de Bosnische
politiek van de regeering.
Professor De Lavaleye, wiens beschouwingen
omtrent het vage ontwerp tot vestiging van staats
instellingen voor landbouwcrediet in België wij
onlangs {Midd. Ct. van 19 April jl.) mededeelden,
heeft ook zijn gevoelen uitgesproken over het
tweede en meer belangrijke der regeeringsplannen
voor het platteland, over de tramways vicinaux,
aan te leggen voor rekening deels van den staat,
deels van de provincie, deels van de gemeente.
De minister van openbare werken stelt zich in
zijne voordracht op het standpunt van een onder
nemer, welke deze wegen tot zijn profijt zal ex-
ploiteeren, evenals de staat dit ten aanzien der
spoorwegen doet, doch hij moest de zaak veeleer
beschouwen als eene subsidie aan het platteland.
Want deze wegen zullen nooit den interest van
het kapitaal opleveren. Indirecte winsten daaren
tegen zullen ze door vermeerdering der waarde
van de producten en daardoor van bouwgrond,
bosschen, mijnen en steengroeven, in ruime mate
afwerpen.
Bij den aanleg van tramwegen op het platte
land moet men ruiterlijk het beginsel aannemen,
dat bij den aanleg van gewone buurtwegen heeft
gegolden. Het is geene plaatsing van geld, welke
rechtstreeksche vruchten afwerpt, doch men geeft
het kapitaal uit in de hoop op de indirecte win
sten.
Voor de plattelandsgemeenten zouden deze be
staan in
1°. vermindering der transportkosten van de
producten van den bodem en daardoor vermeerde
ring van het aandeel des voortbrengers in den
marktprijs;
2°. een middel om door vermindering van pro
ductiekosten met Noord-Amerika te concur-
reeren
3?. verhooging der waarde van het vast goed
4°. verlaging van wacht voor meststoffen, ko
loniale waren en manufacturen, welke de dorps
bewoner uit de steden moet laten komen
5°. vestiging van nijverheids-ondernemingen op
het platteland, zoodra er langs goedkooper weg
kolen kunnen gebracht worden;
6°. exploitatie van mijnen en steengroeven, die
eerst door een vervoermiddel tot hare waarde
komen
7°. de landbouwers besteden den tijd en de
paardekraekt die zij noodig hadden om naar de
stad te gaan leveren, nu aan hun bedrijf;
8°. er zullen zich meer welgestelde lieden op
het platteland vestigendie er welvaart en
beschaving zullen verspreiden;
9°. er zal drukker verkeer tusschen de steden
en het platteland ontstaan, zoodat alle deelen des
volks meer dezelfde wijze van denken zullen aan
nemen en een levendiger gevoel van solidariteit
zich in het nationale leven zal openbaren. Eene
algemeene vooruitgang der beschaving is het ge
wone gevolg van verbeterde wegen.
Ook voor den staat zijn voordeelen te wachten
van den aanleg der tramwegen.
Eerstens zullen zij meer reizigers en goederen
doen toestroomen naar de staatsspoorwegen. Zij zul
len eene aanmerkelijke vermindering brengen in de
onderhoudskosten der gewone wegen, groot gemak
opleveren voor den dienst der posterijen en de
waarde van den grond, dus ook de grondbelasting,
doen stijgen. Eindelijk komt de verkorte ver
keersweg ook zeer ten bate van den administra
tieven, rechterlijken en militairen dienst.
Al deze gevolgen, ook als ze maar ten deele aan
de verwachting beantwoorden, rechtvaardigen zelfs
uit een streng economisch en financieel oogpunt
de uitgave van staatsgeld voor dit doel.
Hoe moet nu het denkbeeld worden toegepast?
Terecht zegt de heer Jottrand in zijn rapport
over de wet: verkeerswegen te land en te water,
posten en telegrafen, muntstelsel, scholen, crediet-
instellingen zijn de middelen van verkeer in alle
richtingen van personen, denkbeelden, wetenschap
pen, producten en geldswaarden, en dus behooren
zij tot het gebied waar de staat kan en moet tus-
schenbeide treden."
De staat moet echter zijn taak zorgvuldig afba
kenen. Evenals bij den aanleg van gewone we
gen moet hij subsidie verleenen en minstens de helft
van het benoodigde kapitaal geven, mits gemeenten
en provincie de andere helft verschaffen. Hij stelt
zich dan in staat om op alle aanvragen te ant
woorden met een vast aangenomen beginsel en te
zeggenzorgt gij voor de helft en gij kunt het
alterum tantum bij mij vinden. Dan zal de staat
niet licht te ver gaan. Want eer drie of vier
plattelandsgemeenten het eens zijn over het be
schikbaar stellen van eenig kapitaal en vooral
over het aandeel dat ieder harer daarin behoort
te dragen, gaat heel wat tijd verloren.
De heeren Bisschofsheim en Wellens hebben reeds
zes jaren geleden het plan geopperd om voorden
aanleg dezer tramwegen eene nationale maatschap
pij op te richten, in den geest der maatschappij
voor gemeentecrediet, die den aanleg en de exploi
tatie voeren zou ten bate der gemeenten, provin
ciën en van den staat zonder eigen voordeel. Dit
ontwerp houdt, naar het inzicht van den heer
De Lavaleye, niet genoeg rekening met de nood
zakelijkheid om in iedere onderneming de drijfveer
van het persoonlijk belang te brengen, die onmis
baar is om goedkoop te exploiteeren.
Het belang der gemeenten als drijfveer om de
wegen tot stand te brengen, bestaat zeker, maar de
meeste gemeenten zullen het niet begrijpen, althans
zeker niet er zoozeer van doordrongen zijn dat zij
zonder krachtigen stoot van buiten tot samenwer
king komen.
Men zou het beste doen met eene exploitatie
maatschappij op te richten zooals die in Nederland
bestaat voor de staatsspoorwegen en zooals men
er nu ook in Italië eene wil in het leven roepen.
Men zou haar kunnen belasten met den aanleg
der wegen voor rekening van de gemeenten en den
staat maar voor het kapitaal dat voor de exploi
tatie wordt vereischt, zou zij zelve moeten zorgen.
Boven zekeren interest voor hare aandeelhouders
zou de winst volgens te bepalen verhouding moeten
verdeeld worden tusschen de eigenaars van den
weg, staat, provincie en gemeenten, en de exploi-
teerende maatschappij.
Het schijnt de voorkeur te verdienen om deze
wegen te maken op normale spoorbreedte, zoodat
de spoorwagens zich op de lijnen der buurtspoor
wegen kunnen bewegen. Maar vooral moeten weg
en exploitatie zoo goedkoop mogelijk worden
aangelegd. Men moet beginnen met de tramlijnen
langs de bermen der gewone wegen te leggen en
zooveel mogelijk alle kunstwerken te vermijden.
De exploitatie moet geschieden zonder stations,
zonder stationspersoneel en met ophouden langs
den weg overal waar dit noodig zal blijken. Dat
is het geheim van het go-ahead der Amerikanen.
In den beginne maken zij hunne lijnen met eene
verwonderlijke zuinigheid en eerst naarmate het
verkeer toeneemt, brengen zij verbeteringen aan.
Wil men dat de gemeenten zich met hart en
ziel wijden aan den aanleg van tramwegen, dan
moet men ze niet afschrikken door hooge sommen,
want de storting van het kapitaal moet onmiddel
lijk plaatshebben, terwijl de mogelijke voordeelen
nog in het verschiet en in altijd voor tegenspraak
vatbare gevolgtrekkingen liggen.
Het bovenstaande samenvattende, kunnen wpj de
slotsom trekken dat staatshulp bij den aanleg van
tramwegen op de ontwikkeling der volkswelvaart
geen minder grooten invloed kan uitoefenen dan
de aanleg der staatsspoorwegen deed. Doch alleen
onder voorwaarde
lo dat de staat helpe zonder zucht om winst
te behalen en subsidieere met het denkbeeld dat
het geld is weggegeven en alles meevalt wat er
in een of anderen vorm van terugkomt;
2o dat de bouw en de exploitatie met de uiterste
zuinigheid plaats hebben
3o dat er eene maatschappij wordt opgericht
om onder toezicht van den staat het denkbeeld
tot rijpheid te brengen, doch met persoonlijk voor
deel tot drijfveer, in den geest der Nationale Bank,
niet bestuurd door administratieve ambtenaren
des rijks.
De voorwaarde van slagen, zoowel van de plan
nen voor het landbouwcrediet als van de tramwe
gen op het platteland ligt in een goede orga
nisatie volgens de twee groote beginselen van eiken
arbeidpersoonlijk belang en verantwoordelijkheid.
Zwolle, 28 April. Tarwe 9.75 a 10.25
rogge 7.50 a 8; boekw. 6.75 a 7; gerst
6.25 a ƒ6; paardenb. 8 a ƒ8.25; aardapp.
1 a 1.50; alles per HL. Boter per stuk
0,90 a 1.10per 20 KL. of f vat prima
qual. 22 a 24afw. soort 20 a 21
tweede soort 17.50 a 19. Eieren 2.60 a
3 per 100 stuks.
Varkens. Biggen 1.30 a 2 per week;
magere en drachtige varkens onveranderd, vette
dito, le soort, 50 a 55 ets.2e soort 42§ a 45 ets.,
per KL. levend gewogen.
Huiden. Notitie als vorige week. Toene
mende vraag in kalfsvellen.
Beugen op Zoom, 29 April. Boter per stuk
.82§, halve .66, eieren per 26 stuks .80.
STAATSLEENINGEN.
Nederland. Cert. N. W. Seh. 2% pet.
dito dito dito 3
dito dito dito 4.
dito Obl. 1878 1000. 4
België, Obligatien2%
Amsterdam,
28 29
April April.
66'/8 67
781/2
100% 1001/a
1003/4 IOOI/2
79
937/g -
783/4 -
993/4 100
82
n 63 633jy>
1r 631/g
637/g 64
6/|l/g 643/8
78
52%
Ö07/8
951 4
54.7/a
76%
90%
888/4
871/ig
533/4
54
537/g
84
843/i
82%
753/4
663/4
523/4
91
951/3
55
761/2
87
537/g
54%
841/ig
84I/4
82%
75%
«7
Frankrijk Origin. Inschr 3
Hongaiije. Obl. Leening 1867
i 1205
dito Goudleening5
dito dito fl 500 6
Italië. Cert. Adm. Amsterd. 5
Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5
dito Fehr.-Aug. 5
dito Jan.-Juli 5
dito April-Oct. 5
dito dito Goud 4
Polec. Obl. Schatkist 1844 4
Portugal. Obl. Bti. 1853/80. 3
dito dito 18815
Rusland. Obl. Hope C.
1798/1815 5
Cert. Inschr. 5e Serie 1854. 5
dito dito 6e 1855. 5
Obligatien 1862 5
dito 1864 10005
dito 1864 1005
dito 1877 dito5
dito Oostersche le serie. 5
dito dito 2e r, 5
dito dito 3e 5
dito 1872 gecon. dito 5
dito 1873 gecon. dito 6
dito 1850 le Leening dito 4%
dito 1860 2e Leening dito 4%
dito 1875 gecons. dito 4%
dito 1880 gecons. dito .4
Cert. Hope Co. 1840 4
dito 2e, 3e, 4e Leen. 1842,44. 4
Obligatie-Leening 1867/69 4
dito dito 1859. 3
Cert. van Bank-Assign. 6
Spanje. Obl. Buit. 1867/75 1%
dito dito 1876 2
dito Binnenl. Esc. 5000-10000 1%
dito di.to 1876 2
Turkije. Obl. Alg. Sch. 1865 5
dito dito 1869 6
Zweden. Obl. 1880 .4
Egypte. Obl. Leening 1876 4
dito dito 1876 5
Vereen. Staten Obl. 1877 4
dito dito 18764%
Brazilië. Obl. Londen 18655
dito Leening 18755
dito 1863 1004l/2
INDOSTRIEELE EN FINANCIEELE
ONDERNEMINGEN
Nederl. Afr. Hand.-V, aand. pet. 244 2371/2
Ned. Hand.-Maatsch. aand.
rescontre5 1111/2 111%
Ned. Ind. Handelb. Aand.
Stoomvaartm. Java Obl.
dito Zeeland Aand1,
dito Obl5 h
dito gegarand. dito4% u
Euitschland. Cert. Rijksbank
Adm. Amsterdamu
Oostenrijk. Aand. O. H. B.
SPOORWEGLEENINGEN.
747h6 74%
283/4 28%6
45%
26%
11% 11%
13% 13%6
677/8 67%
1121/2
1007/g
101
Nederland. Hol!. JJz. Spw.
Obl. 18710
V
1073/4
dito Maats, tot Exploitatie van
Staats-Spw. Aand
116
Ned. Cent. Spw. Aand. /"250.
n
47%6
473/8
dito gesterap. Obl. 250
73%
73%
Ned. Ind. Spoorw. Aand.
n
1411/a
Ned. Rijn.Spw. volgef. Aand.
it
151
N.-Brab. Boxt. Obl. gestemp.
1875/80
n
51
Zuid Ooster sp. Obl5
it
100
Hongarije. Theiss. Spoorw.
1031/2
t
n
831/4
831/4
Italië. Victor Em. sp. Obl. 3
iJ
537/g
n
51%
51%
Oostenrijk. E. O. Sp. Obl 3
it
72
Polen. Wars.-Brom. Aand. 4
n
Warschau-Weenen dito.
H
66
053/4
Hasland. Gr. Sp. Maats. Aand. 5
it
1233/4
124
dito Hypoth. Obligatien 41/2
n
877/g
dito dito dito4
n
Baltische Spoorweg Aand. 3
ii
47%
471/4
Chark-Azow Oblig. 100. 5
ij
85
841/o
Jelez-Griasi dito5
n
82
Jelez-Orel dito f 10005
tr
Kursk.-Ch.-Az. Obl. 100.
Losowo-Sewastopol 1000.
Morschansk-Sysran. Aand.
Mosk.-Jarolslaw Obl. 100.
Mosk.-K.ursk dito dito
Mosk.-Smol. dito dito
Orel-Vitebsk Obl. dito
Poti-Tiflis dito 1000.
Riaschk.-Wiasm. Aand
Zuid West Spoorw.-Maats.
Amerika. Cent. Pac. Obl.
dito California Oregon dito.
Cbic. N.- W. Cert. Aand.
dito dito le hyp. Cert 1000
dito Mad. Est. Obl
dito Menomonee Ds. 500-1000
dito N.-W. Union, dito
dito Winona St. Peter dito.
5
11
807/g -
5
n
81% -
5
5
61% -
6
n
n
1013/g 1013/g
5
n
5
n
853/4 853/4
5
n
857/g 853/4
5
it
60%
5
n
57S/4 573/4
6
n
112% 112%
6
n
1029/jg 1021/2
dito S.-W. Ob. Ds. 500-1000. 7 120
Illinois Cert. v. Aand
St. Paul Minn. Man. Obl. 7
Union Pac. Hoofdl. dito 6
PREMIE LEENINGEN.
Nederl. Stad Amst. 100 3 pet.
Stad Rotterdam3
Gemeente Crediet3
België Stad Antwerp. 1874 3
dito Brussel 1879 fr. 100 3
Hongarije. Staatsl. 1870 B
Oostenrijk. Staatsleening 1854
fl. 250 4
dito 18605
dito 1864
Crediet Inst. 1858 fl 100.
Rusland. Staatsl. 3 864 5
dito 1866 5
- 1151/4
1173/4 117%
1073/4
100
931/0
971/s
1193/4
133
108
99%
951/4
96%
94
101
108
144
1507/g
143%
Spanje. Stad Madrid fr. 100 3
Turkije. Spoorwegl3
493/4
14
1293/4
497/g
14
Prijzen van coupons
okligatiën,
Amsterdam 23 April.
Oostenrijk. Papier20.90
Oostenrijk. Zilver20.92%
Diverse in 11.67%
1, met affidavit u 11.97%
Portugeesche11.67%
Fransche47.35
Belgische 1/ 47.35
Pruisische58.50
Hamb. Russen
Russen in Z. R1.19
Poolsche per Z. R
Spaansche Buitenl47.35
1, Binnenl2.27
Amerik. in dollars2.44
en losbare
29 April.
20.921/2
20.95
11.67%
n II.97I/2
h 11.67%
47.35
47.35
58.50
L19
47'.35
2.27
2.44
Getrouwd:
JAN PEMAN KAKEBEEKE
en
CONSTANCE DIEDERICA DANCKAERTS.