N° 99. 125e Jaargang. 1885s. Donderdag 27 April. Middelburg 26 April. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent; Ad verten tien; 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1 -7 regels 1,50 iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor liet Buitenland: de Compagnie générale de Puldicité G. L. Daube Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz. Bij deze courant behoort een BIJVOEGSEL. De Zee-tentoonstelling te Islington. v- - v- COURANT. Particuliere Correspondentie.) Londen, 23 April. De zee-tentoonstelling te Islington, door de on vermoeide zorgen van den bekenden ingenieur Samson Barnett tot stand gekomen, is een der belangwekkendsten en ook een der belangrijksten, die ooit in de groote Agricultural Hall gehouden werden. Bovenal voor den Nederlander, die zich erop durft beroemen, dat hij behoort tot een matrozenvolk bij uitnemendheid. Hier kon hij bijeenzien bijna al wat met den oceaan in ver hand staat, of hetgeen daarmee in verhand ge bracht wordt door den zeevarenden en zeevaart- kundigen mensch. Alleen de visschen en planten werden bewaard voor de groote tentoonstelling, welke ons in 1883 wacht; doch overigens was deze verzameling zoo rijk en volledig mogelijk, vooral in artikelen, die de 'maritieme nijverheid in verschillende landen heeft tot stand gebracht. Onder alle omstandigheden is het verwonderlijk te noemen, hoe luttel belangstelling deze hoogst merkwaardige expositie in ons vaderland heeft mogen trekken. Zoo ooit, dan waren wij hier in ons element, doch de Engelschen moeten spoedig tot een gansch andere gevolgtrekking zijn geko men, want Nederland schitterde door zijne afwe zigheid. Het was juist alsof wij geen plaats, geen eereplaats mogen innemen onder de maritieme volkeren. Onder nagenoeg 500 inzenders vindt men maar éen Nederlandschen naam en deze bleek nog ten onrechte in den lijvigen en met veel zorg be werkten catalogus te zijn opgenomen Konden wij slechts onbekendheid" aanvoeren tot onze veront schuldiging maar deze tentoonstelling is dik werf genoeg in de Nederlandsche pers aangekon digd en wanneer wij niet te Islington waren, dan was't dewijl we daar niet verkozen te zijn. Zeel ten onrechteVoor den Nederlandschen zeevaar der was hier, reeds op het gebied van nieuwe en belangrijke ontdekkingen, zeer veel te leeren, en een gelegenheid om zich te vertoonen en op vruchtbare en nuttige wijze met den vreemdeling te meten, is verloren gegaan om wellicht niet zoo spoedig terug te keeren. Des avonds de Agricultural Hall binnentredende, was het schouwspel verrassend, schier too ver achtig. De geheele kolossale ruimte op den vloer werd ingenomen door tallooze uitstallingen, waar onder ettelijke modellen van machines, die alle door stoom bewogen werden. In de nauwe gangen tusschen de stallen bewoog zich eene dicht opeen gepakte menschenmassa. Het geraas was schier oorverdoovend, het licht, door een menigte gas vlammen en door de geconcentreerde vlammen der vuurtoren-lampen op de gaanderijen hoven den vloer verspreid, bijkans verblindendAllerlei geluiden overstemden nog het ratelen der machi nes, den sissenden stoom en het geschreeuw der uitstallers-bedienden, die zich heesch galmden bij de noodige uitleggingen aan een weetgierig publiek. 'Van de gaanderijen weerklonken spreektrompetten en misthorens, die me bet toeteren der West- Duitsche en Oostenrijksche baanwachters in het geheugen terugriepen. Scheepsklokken van allerlei afmetingen rinkinkten rondom en bij haar geklep voegden zich de heldere ting-tings van den scheeps- telegraaf. Het was geen plaats voor zenuwachtige of fijngehoorige individuen Ik heb mij geruimen tijd te Islington opgehou den en wilde ik alles beschrijven wat ik zag, vele nommers van de Middelburgsche Courant zouden onvoldoende wezen om mijn schetsen te bevatten. Maar dat is ook volstrekt onnoodig, want deze tentoonstelling bevatte, evenals elke barer voor gangsters, veel, zeer veel, dat verre van nieuw moet beeten. Ik stel me voor een geschikte keus te doen en ietwat langer stil te staan bij zaken, die me bij zonder troffen, en wier beschrijving, naar ik mij vlei, uwen lezers belangstelling zal kunnen inboe zemen. Ik zal deze zaken verdeelen in twee ca tegorieën de scheepsmodellen, en de toestellen en booten om menscbenlevens op zee te redden, Op deze laatsten zat ik in mijn volgenden brief uitvoeriger terugkomen. Thans wil ik mij be palen tot de eersten, en daarbij ook eenige aandacht wijden aan de kunstmatige ijskamers ga yerkoelingstoestellen, die uiterst talrijk op de tentoonstelling waren vertegenwoordigd. De meeste groote scheepsbouwmeesters-firma's en maatschappijen van het Vereenigd Koningrijk hebben keurige modellen ingezonden, die aantoon den hoever men het in dit vak hier gebracht heeft. De heeren James George Thomson, van de Clyde, zonden acht modellen van nieuwgebouwde stoom schepen voor de Cunard-, de Union-, de Hamburg- Amerikaansche, de Peninsular and Oriental en andere stoomvaartmaatschappijen. De Inman-, de White Star- en andere maat schappijen hebben het voorbeeld der heeren Thom son gevolgd. Van de Inman trof me het model van den snelvarenden stoomer City of Berlin. Deze nobele boot werd door de heeren Caird te Greenock gebouwd. Zij heeft een lengte van bijna 500 Eng. voet, eene breedte van 44 en een diepgang van 34 E. voet. Hare machines zijn van het nieuwste model en hebben haar in staat gesteld den over tocht tusschen Queenstown (Ierland) en New-York te bewerkstelligen in zeven dagen, veertien uren en twaalf minuten, zijnde een snelheid van 463 Eng. mijlen per dag. Gebroeders Samuda alhier hebben ten toon ge steld modellen van de Belle-Isle en de Orion, ge pantserde korvetten, die voor de Turksche marine bestemd waren, doch later door de Engelsche re geering werden aangekocht. Van het enorme ramtorenschip Independencia, voor Brazilië gebouwd maar later door Engeland aangekocht, werd mede door ben een model ingezonden. Deze bodem, thans Neptunus gedoopt, heeft een stoomvermogen van 8000 paardekrachten en ronddraaiende ge pantserde torens, waarin 38ponders nestelen. Hij kan een vaart bereiken van nagenoeg 15 knoopen in het uur. Interessant waren de verzamelingen van de heeren Macmillan te Dumbarton en J. Elder C°. te Glasgow. De eerste heeft de meeste stoomers der nieuwe Monarch-lijn gebouwd, booten van 4000 ton en 2800 paardekrachten, deels van staal, deels van ijzer. De stoomschepen, die de heer Macmillan voor de Nederlandsch-Amerikaan- sche Stoomvaartmaatschappij gebouwd heeft en wier modellen mede op de tentoonstelling waren, zijn zoo groot niet. De Amsterdam en de Edam zijn van 3000 ton, met 1400 paardekrachten. Hun snelheid bedraagt gemiddeld slechts 12 knoopen, terwijl de IHonarcft-lijnen er meer afleggen. Van de heeren John Elder C° trok vooral de aandacht het model van het beroemde keizerlijke jacht Livadia, dat voor wijlen czaar Alexander II gebouwd werd, doch dat hem zeer weinig pleizier opleverde. Het heeft, zooals men weet, schatten gekost, maar is het vermorste geld niet waard. Nuttiger arbeid heeft de firma verricht met den bouw der Alaska, éen der nieuwe booten op de GWon-lijn van Liverpool. Het opschrift van het model toonde aan, dat dit reusachtige schip 500 E. voet lang en 50 E. voet breed is. Zijn ton neninhoud is bijna 7000 en zijn stoomvermogen 11.000 P. K., hetgeen het in staat stelt met een vaart van 18j knoopen in het uur door het water te vliegen! Onder de verkoelingswerkingen en toestellen, te Islington tentoongesteld, heb ik met veel be langstelling die der heeren Bell en Coleman (Glasgow) der Haslam-Campany (Derby) en der firma J. E. Hall (Dartford), bezichtigd. In den jongsten tijd hebben deze toestellen, bij het over brengen van versch vleesch en allerlei aan bederf onderhevige victualie, een groote rol gespeeld, die zich meer en meer zal uitbreiden, naar mate de internationale ruilhandel in eetwaren zich ver menigvuldigt. De heeren Bell-Coleman zijn overal op de wereld de pioniers van dit vak geweest. Zij hebben 43 enorme verkoel-machines -afgeleverd, die samen een koelkracht voor 200.000 ton vleesch per jaar hebben. Hun succes met de Strathleven, die het eerste bevroren Australisch vleesch, in puiken toestand naar Engeland overbracht, heeft de con- curreerende ondernemingen in het leven geroepen. Haslak's en Hall's methode is het zoogenaamde dro ge luchts hevriezings-proces," dat zeker reeds merk waardige uitkomsten heeft opgeleverd. Tien ton Engelsche versche visch, wild en andere aan bederf onderhevige zaken werden verleden najaar per Mataura (een zeilschip) naar Nieuw-Zeeland ge zonden, waar zjj, na een reis van 95 dagen, in puiken toestand aankwamen en met wellust door de inlanders werden opgepeuzeld, zoodra de »dooi" hen daartoe in staat stelde. Met zulke uitkomsten voor oogen, behoeft de maatschappij der heeren SealeHaslam, geloof ik, aan een goede toekomst niet te wanhopen. (Vervolg zie het Bijvoegsel) Niet ten onrechte lieten de meteorologische b erichten gisteren een onstuimigen nacht en storm uit het noordwesten voorzien. Het bulderde heden nacht aanhoudend, hetgeen niet belette dat de regen kletterend neerviel. Vooral tegen den morgen werd het zwaar weer. In zulke uren reizen de gedachten van hen, die dierbare vrienden of verwanten op zee hebben, met hen mede. Zoo volgde ook menigeen de Valk op zijn onstuimigen tocht en hoe weinig beduidend, in gewone gevallen, het reisje van hier naar Londen genoemd mag worden, toch mengde eenige ongerustheid zich onder de alge- meene nieuwsgierigheid. Wij voelden ons daarom verplicht, toen heden om half twaalf het telegram uit Queenboro ons bereikte, waarin gemeld werd dat de Engelsche kustbatterijen te 9 uren bezig waren de konings- vlag op de binnenstoomende Valk te salueeren, dat bericht afzonderlijk aan onze geabonneerden bekend te maken. Te half twaalf, zoo werd ons later geseind, stap ten Z. M. de koning en de koningin, van boord der aan het hoofd te Queenboro gemeerde Valk, op het feestelijk versierde hoofd, waar zij door den hertog van Edinburgh, uit naam der koningin van Engeland en door den graaf Van Bylandt, Nederlandsch gezant te Londen, ontvangen wer den. Een aantal aanzienlijke personen bevonden zich mede op het hoofd tot verwelkoming der koninklijke gasten. Door den mayor en den ge meenteraad van Queenboro, in ambtsgewaad ge kleed, werd een adres van welkomst aangeboden. Te half twee bracht een koninklijke trein de reizigers naar Windsor, alwaar zij te half vier aankwamen. Heden avond, na de opneming des konings in de orde van den Kouseband, wordt door koningin Victoria een gala-diner gegeven. Wij laten hier thans volgen wat slechts in een deel onzer oplaag van gisteren kon opgenomen worden, namelijk dat werkelijk de Valk gisteren avond, onder voortdurenden regen, te 7 uren zee heeft gekozen. De overtocht is dus door het stormweder belangrijk vertraagd. Onder de personen, die zich tot verwelkoming des konings te Vlissingen op de ponton bevonden, gelieve men nog tg lezen den luit. kolonel Van Hille, garnizoens-kommandant te Vlissingen. Voorts voegen wij hier nog bij, dat van het perron van den spoorweg, door de hal, over de ponton en de brug die aan boord van de Valk voerde, tapijten en loopers gelegd en eenige ver sieringen met vlaggen en fluweel aangebracht waren. Het in orde brengen der vertrekken, waarin de hooge reizigers een kort, maar zeker niet rustig verblijf hebben gevonden, is binnen een paar dagen te Vlissingen geschied door daar toe nit Den Haag overgekomen werklieden van de firma's F. Jacobs en Wed. Muller en Zoon. Op eene andere plaats in dit nommer vindt men de behouden aankomst der vorstelijke familie van Waldeck, na eene evenmin kalme reis met de Victoria and Albert, vermeld. Heden hebben de officieren van het 5e bat. in fanterie een afscheidsbezoek gebracht aan den commissaris des konings in Zeeland, den burge meester dezer gemeente en den majoor-komman- dant der dienstdoende schutterij alhier. De officieren der schutterij alhier hebben den heer G. J. van Deinse, le luitenant-adjudant bij het 3e regiment infanterie, bij zijn vertrek naar Bergen op Zoom, heden een geschenk aangeboden, bestaande in eene fraaie bronzen gaskroon, als bewijs van erkentelijkheid en tot aandenken aan de wekelijks door hem met die officieren gehouden theoretische oefeningen. Naar wij vernemen zullen de officieren der schutterij en het kader, met het muziekkorps aanstaanden Vrijdag middag het 5e bataljon uit geleide doen. Aan het Hbl. wordt nu weder gemeld dat, even als vroeger opgegeven is, Z. M. de koning en de koningin den 4n Mei op Het Loo terug zullen komen. Het plan van een oponthoud te Middel burg, door het N. v. d. D. gemeld, schijnt dus uit de lucht gegrepen. Het is dan ook, tot dusverre, van niet éen kant bevestigd. Voorts bericht men dat bet koninklijk echtpaar de maanden Juni en Juli weder op de badplaats Wildungen door zal brengen. Kiërikzee, 25 April. In de gisteren avond gehouden vergadering van de Liberale kiesvereeni- ging werd, na het doen van rekening, de heer m' I. M. Isebree Moens tot bestuurslid gekozen en het bekende Verslag omtrent kieswethervorming uitvoerig besproken. De uitkomst dier bespreking was, dat de ver gadering zich in het algemeen met de strekking van het rapport kon vereenigen, behalve met 6, waarin, naar haar oordeel denkbeelden o. a. het evenredige meerderheidssysteem voor komen, die, alvorens hare adhaesie te erlangen, een nadere toelichting zouden behoeven. Ook gaf een deel der vergadering niet ondui delijk te kennen, dat het van de voorgestelde kieswethervorming voor de liberale partij weinig heil en van de tweede kamer geen betere samen stelling verwacht. Daarvoor zou grondwets-herziening noodig zijn, en, bij de tegenwoordige vrees om zich aan koud water te branden, kunnen we de geboorte nog niet eens boeken van de partij die krachtig ge noeg zal opwassen om deze tot stand te brengen en de tweede kamer, welke op ons zit als een zerk, anders saam te stellen. ©ostüjiirg-, 25 April. Gisteren werd hier de bijeenkomst betreffende den tram Breskens Maldegem gehouden, waartoe 39 heeren uit ons kanton en Walcheren waren uitgenoodigd. Drie en twintig leden waren opgekomen; de overige waren om verschillende, meest geldige redenen verhinderd. Nadat de heer Gerritsen de vergadering had ge opend, werd door den secretaris Hammacher een rapport voorgelezen, waarin het comité uitvoerig uiteenzette wat het had gedaan om zich op de hoogte van tramzaken te stellen en ten slotte voorstellen deed aan de vergadering om een stap verder te komen. Na langdurige beraadslagingen werden de con- clusien van het rapport aangenomen en besloten: 1° aan de provincie, de betrokken gemeenten en de polders eene jaarlijksche subsidie te vragen gedurende een tijdvak van 10 jaren, bedragende voor de polders een minimum van 30 cent per hectare 's jaars en voor de provincie en de ge meenten minstens even veel als ten vorigen jare door haar was toegestaan aan Boers énLebaigue; 2° al zoodanige maatregelen te nemen als noodig mochten zijn om zich te verzekeren van de concessie van de lijn BreskensMaldegem met een zijtak DraaibrugSluis 3° zich te verstaan met financieele personen of instellingen tot het bekomen van het benoo- digde kapitaal; 4° middelen te beramen om een grondkapitaal van 100,000, benoodigd voor de oprichting der maatschappij, ten spoedigste in eigen midden bij een te krijgen. Verder verbonden zich 13 der aanwezigen om gezamenlijk tot een maximum van f 2000 de kosten der voorbereidende werkzaam heden te dragen; werd tevens besloten aan de gemeenten en de polders te vragen die kosten te garandeeren, en de hoop uitgesproken dat meer belangstellenden in de zaak in de evengemelde som van 2000 zullen willen bijdragen. Nadat het comité, zijn taak als geëindigd be schouwende, thans zijn mandaat ter beschikking van de vergadering had gesteld, werden de leden met eenparige stemmen verzocht hun mandaat te blijven behouden en van nu af te fungeeren als uitvoerend bestuur. Op aandringen van eenige leden van bet comité werden nog twee leden daaraan toegevoegd, en verklaarden zich daartoe bereid de heeren Siemerinkburgemeester van Oostburg en J. H. Hennequin, burgemeester van Sluis, zoodat thans het comité bestaat uit deze heeren en de heeren Gerritsen, voorzitter, m1. N. J. C. Snouck Hnrgronje, W. C. de Smidt, A. M. Tak en H. G. Hammacher als secretaris. Het is te hopen dat de verschillende corpora ties nu genegen zullen zijn de gevraagde subsi- dien te verleenen, omdat daarvan het welslagen der onderneming afhangt. Ook is het te wenschen dat ieder in meerdere of mindere mate, financieel of op andere wijze, van nu af krachtig zal gaan medewerken om de zaak, die nu in goede handen is, tot stand te brengen. Axel, 25 April. Onze gemeenteraad heeft heden: lo definitief benoemd tot onderwijzeres in de nuttige handwerken, mej. P. C. van Vessem, alhier; 2o de jaarwedde van den gemeenteveld wachter verhoogd met 50, tengevolge van het besluit waarbij hem is verboden eenige andere betrekking waar te nemen. Goes 26 April. Op de vergadering der afdee- ling Heinkenszand van de AP t. b. v. Landbouw en veeteelt in Zeeland, gisteren middag alhier' gehouden is, in plaats van wijlen jhr mr C. Van Citters, tot voorzitter gekozen de heer J. M. Ka- kebeeke. Het is nog niet bekend, of de gekozene deze betrekking op zich zal nemen, doch wij wen schen het in het belang der afdeeling. Aangsv

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 1