N° 10. 125e Jaargang. Donderdag 12 Januari. Rijks-Belastingën. Middelburg 11 Januari. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco f 3,50. Afzonderlijke nomniers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Ad vertentiën20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels f 1,50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor bet Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daübe Cie. Ie Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz. IIIDDELBURGSCHË COURANT. De burgemeester van Middelburg, maakt bekend: dat bij bem ontvangen en aan den ontvanger der directe belastingen ter invordering is verzon den bet door den provincialen inspecteur der directe belastingen enz. te Middelburg, den 6 Janu ari 1882 invorderbaar verklaarde kohier der grond belasting op de gebouwde- en ongebouwde eigen dommen voor het dienstjaar 1882, met uitnoodi- ging aan ieder wien zulks aangaat, om na beko men kennisgeving van zijnen aanslag, ten spoedigste het door hem verschuldigde te kwijten, met her innering tevens, dat de bezwaren, welke dienaan gaande mochten bestaan, binnen drie maanden na heden behooren te worden ingediend. Hiervan is heden afkondiging geschied waar het behoort. Middelburg, den 10 Januari 1882. De burgemeester voornoemd, PICKÉ. Betreffende het ontwerp tot aanleg van een stoomtramweg van Breskens naar Maldeghem, met een zijtak van de Draaibrug naar Sluis, waarover deze maand alhier eene vergadering belegd wordt, zijn wij in staat de volgende bijzonderheden mede te deelen. De lengte van de hoofdlijn, loopende over de gemeenten Breskens, Schoondijke, Oostburg, Aar denburg, tot Maldeghem, bedraagt, met de zij- en wisselsporen, ongeveer 30.000 meter; die van de zijlijn, van de Draaibrug tot aan het rijkskantoor te Sluis, ongeveer 3800 M. Daarvan valt, in de hoofdlijn, 4500 M. in de bestrating en 25.500 M. op den bermin de zijlijn, 800 M. in de bestrating en 3000 M. op den berm. De kosten van het spoor worden geraamd in de bestrating op ƒ11.300, op den herm op ƒ11.250 per kilometer. Naar deze berekening bedragen de kosten van het spoor 379.515. Daarbij komendiversen behoorende tot de baan, als wissels, draaischijven, bestrating van overwegen enz. 19.700; gebouwen voor waterbezorging, remises enz. 49.000rollend materieel, zijnde 3 locomotieven, 3 personenrijtuigen, 10 gesloten en 10 open goederenwagens, 68.500bureaux, maken der plannen, toezicht bij de uitvoering en verdere kosten van inrichting 11.485. Totaal kosten van aanleg 528.200, waarbij voor rente van het aanlegkapitaal tijdens den bouw (zes maanden) en voor kosten der leening, bedrijfs kapitaal enz. 21.800 komt. Totaal-generaal 550.000. De exploitatiekosten worden geraamd voor een jaar: personeel 21.200, brandstoffen 6400, onderhoudvan weg en materieel 5520, vernieu wing van idem 6590.84, onvoorziene uitgaven 289.16, te zamen 40.000, of ruim 1240 per jaar en per kilometer. Yoor aflossing van het kapitaal in 50 jaren, berekend naar den rentevoet van 5pct., behalve de gewone rente, is jaarlijks benoodigd 0.478pct. van het kapitaal van 550.000, makende, met inbegrip van de 40.000 exploitatiekosten, per jaar 42.630. De ontvangsten worden geraamd op 56.560, zoodat na aftrek der kosten van exploitatie en aflossing 13.930 overblijft, zijnde 2|pct. van het kapitaal. Om deze rente tot 4§pct. te doen stijgen is nog 10.820 's jaars noodig, welk bedrag door snbsidiën gedekt kan worden. De opbrengsten zullen echter vermoedelijk, reeds in de eerste jaren, hooger wezen, waarom de subsidie, hetzij als vaste bijdrage, hetzij als rentegarantie, slechts gedurende de eerste tien jaren behoeft te worden toegestaan. Als grondslag voor de berekening der vermoe delijke ontvangsten hebben niet kunnen dienen de thans bestaande openbare middelen van vervoer, dewijl die zoo goed als geheel ontbreken en de hoeveelheid der met vrachtwagens vervoerd wor dende goederen niet in cijfers is te brengen. Landbouw-lijnen als de ontworpene bestaan elders in Nederland niet lang genoeg, om daaruit gevolg trekkingen te maken. Men heeft zich dus moeten bedienen van de uitspraken der ervaring in bet buitenland. Daartoe worden gebezigd de uitkomsten, in 1876, op den lokaal-spoorweg Mamers-St. Calais (dep. e, Frankrijk), liggende in een landbouw streek, met geen grooter gemeenten dan van 5300 zielen, alsmede de berekeningen van den Baurath Plessner, eene Duitsobe spoorweg-autoriteit, afge leid uit de opbrengsten van een dertigtal lokaal spoorwegen met gering verkeer. Voorts wordt aangehaald eene bijdrage in het Tijdschrift v. h. kon. inst. v. ingenieurs over 187980, bladz. 288, alsmede de opbrengst der lijn DierenDoetinchem, van 27 Juni tot 1 Dec. 1881. Omtrent deze berekeningen kunnen wij in geen bijzonderheden treden. Alleen zij nog vermeld dat het aantal inwoners der door de lijn doorsneden wordende gemeenten op 31 Dec. 1880 bedroeg 19222; dat per provinciale stoomboot naar en van Breskens 20.000 tot 24.000 personen 'sjaars ver voerd worden, niettegenstaande bijna geen openbare middelen van vervoer op dien dienst eorrespondeeren; dat de scheepvaartbeweging te Breskens gemiddeld 1435 schepen, te zamen van 63803 ton, bedraagt; dat de uit- en invoer naar en van België, naar niet volledige opgaven, op 62560 ton geraamd wordt. Naar deze verschillende gegevens wordt de hoven gegeven raming van inkomsten niet te hoog geacht. De volgende toelichtingen ontleenen wij nog aan de ons verstrekte gegevens. De spoorwijdte van 1.067 meter is verkozen hoven de normale van 1.435 M., wegens minder kosten van aanleg en grooter gemak. Denormaal- spoorwijdte zou trouwens geen voordeel opleveren, omdat de gewone goederen-waggons, wegens hun te grooten radstand, toch het tramspoor niet kunnen berijden en er dus, wanneer men niet van trucks gebruik maakt, even goed overlading plaats moet hebben. Voor den bovenbouw worden, op den berm, gebruikt stalen vignole-rails, op ijzeren dwarslig gers, liggende in een 0.25 M. dik ballastbed van zand, gedekt met 5 cM. grint om bet stuiven te beletten. Voor bet gedeelte in de bestratings is dit systeem te kostbaar en wordt aangenomen het systeem Demerbe, dat blijkens de ervaring zeer goed voldoet en wel bestand is tegen bet verkeer met gewoon tram-materieel en locomotieven van 7,5 ton. Geen haltegebouwen of goederenloodsen worden voorloopig voorgesteld. Slechts drie remises, een werkplaats met klein stoomwerktuig en draaibank, en drie gebouwtjes voor water-reservoir zijn noodig. De rijtuigen zijn ontworpen voor 40 personen, in twee klassen, des ncods voorzien van een post- coupé. Deze wagens zijn 10.5 M. lang, rusten op twee draaibare onderstellen, ieder voorzien run vier wielen en kunnen bochten van zeer kleine straal doorloopen. Drie rijtuigen worden voorloopig voldoende geacht. Twee locomotieven zijn, ten gevolge van de exploitatie der zijlijn, voor den dagelijkscben dienst benoodigd. De exploitatie moet zoo zuinig mogelijk worden ingericht. Daarom is voorloopig slechts gerekend op drie treinen heen en terug. Daardoor wordt de landstreek, die thans geheel van vervoermid delen verstoken is, zoozeer gehaat, dat klachten over te weinig treinen onbilljjk zouden zijn. Eerst in de uiterste noodzakelijkheid, op feestdagen, of ten behoeve van de Oostburgsohe markt, moet het aantal treinen worden vermeerderd. Het personeel is zoo gering mogelijk gesteld. Men meent geen stationschefs noodig te hebben en onder bet groot aantal herbergiers langs den rijksweg er genoeg te vinden, die kostelooB of voor eene kleine bezoldiging, zich zullen be lasten met het uitgeven van kaartjes en het in ontvang nemen van goederen. De heden namiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad van Middelburg werd door den voorzitter met eene toespraak geopend, waarin hij, de leden zijn gelukwensoh aanbiedende met den nieuw ingetreden jaarkring, den wensch uitsprak dat de beraadslagingen der vergadering steeds mogen strekken tot bevordering van bet heil en de belangen der gemeente. Hij wierp een terug blik op hetgeen in het vorige jaar is verricht en op datgene wat in 1882 nog te verrichten valt, wees daarbjj op de buitengewoon gunstige resul taten die de exploitatie der gasfabriek heeft op geleverd en toonde met een enkel woord aan wat nog ter uitvoering der onderwijswet moet gedaan worden. Ten slotte beval bij het dag. bestuur en zich zeiven in de welwillendheid der leden aan. Een adres van mej. S. P. Both, daarbij eervol ontslag verzoekende als onderwijzeres in de nut tige handwerken op school C, werd aangehouden. Door den voorzitter werd medegedeeld dat drie aangebouwde straten buiten de voormalige Dam poort de namén van Oude Arnemuidsche pad, Kleine Werfstraat en Karelsgang zullen dragen. Achtereenvolgens werden benoemd tot leeraar aan de burgeravondschool, in plaats van den heer Paardekooper en op eene jaarwedde van 500, de heer W. M. Morren, leeraar aan de rijks kweek school alhier, tot onderwijzer op school C de heer J. C. Vinke, te Nieuw- en St. Joosland en tot lid in de commissie voor de manége de heer P. L. Tak. Op voorstel van den heer J. H. Snijders werd besloten aan Z. M. den koning een adres te richten met verzoek dat ook te Middelburg, even als in alle andere hoofdplaatsen van provinciën, het garnizoen moge behouden blijven. In een volgend nommer geven wij bet gewone verslag. Staat der schepen die in 1881 van het droge dok Prins Hendrik alhier hebben gebruik gemaakt. Namen der schepen. Grootte in tonnen. Prins Hendrik, ex 's Gravenhage s. s. Daniel Steinmann Ckarlotta Alexandra s. s. Utrecht Betzy Arnold s. s. Rotterdam Enigma b. s. Aurora Burgemeester Schorer Rolf Enigma s. s. Prinses Marie s. s. Economie I s. s. Drenthe s. s. Prins Hendrik s. s. W..A. Scholten Eamiliën Stoomvaartuig Middel burg N° 1 s. s. Prinses Elisabeth s. s. Prins Hendrik Ingelaten. Uitgelaten. s. s. Gelderland s. s. Drenthe b. s. Schiedam s. s. Aurora s. s. Edam b. s. Utrecht 1861 1809 669 2233 970 1372 649 1051 1236 922 649 1088 33 2238 1088 2520 126 15 1088 1088 2159 2238 2395 1051 3066 2233 17 Jan. 1 Pebr. 16 25 1 Maart 4 12 14 19 10 April 19 Maart 2 Mei 12 14 25 6 Juli 3 Ang. 30 Jan. 6 Febr. 23 28 2 Maart. 6 13 18 29 18 April. 1 Mei. 7 13 17 27 9 Juli. 15 Aug. 3 15 7 Sept. 8 Sept. 11 3 Oct. 2 Nov. 16 25 13 5 Oct. 8 Nov. 19 29 12 Dee. 25 Dec. 28 31 In vervolg op de mededeeling in ons nr van 29 Nov. jl. aangaande de in Juli, Augustus en September dezes jaars te Goes te houden Zeeuw- sche tentoonstelling voor nijverheid, kunst toege past op nijverheid, benevens wedstrijd voor den handwerksman, kan thans gemeld worden dat de commissie voor de tentoonstelling eene belangrjjke uitbreiding beeft ondergaan. Bij de vroeger gemelde commissie-leden hebben zich aangesloten de heeren: G. A. Vorsterman van Oijen, te Aardenburg; H. J. Gerritsen, te BreskensP. M. van Vessem, te BruinisseW. te Gempt, te HoedekenskerkeH. A. A. baron Collot d'Escury, te HontenisseP. K. P. J. van Sloten, te Hoofdplaat; W. Appel, J. J. H. Doorenbos, P. D. Koning, mr. G. N. de Stoppelaar en L. Vogel, allen te MiddelburgA. de Roojj, te St Philipsland; J. H. Hennequin, te Sluis; J.Sturm, te Ter Neuzen; W. F. I. Wagtho, te Tholen; Jos. van Raalte en A. Smit, te VlissingenC. P. Lenshoek Junior, te WolfaartsdijkC. de Vos, te IJzendijkeW. C. de Crane Junior en M. C. Mulock Houwer, te Zietikzee. Deze namenlijst geeft blijk van heugelijke me dewerking in alle deelen onzer provincie en voor spelt voor het slagender tentoonstelling alles goeds. De oproeping aan alle belangstellenden, alsmede aan bazen en werklieden, vooral tot deelneming aan den wedstrijd, wordt dezer dagen verzonden. Er zijn uitgeloofd10 prijzen a 10, 10 prijzen a, 5, 20 prijzen a 2.50 en 120 getuigschriften. Verder worden ook uit die voorwerpen prjjzen aangekocht voor eene te houden verloting. Voor 1 April a. wenscht de commissie toezeg ging van inzendingen te ontvangen. »Zjj vertrouwt, schrijft de commissie, dat haar beroep niet vergeefsch wezen zal. Laat elk slechts toonen wat hij kan. Dan zal die wedstrijd getuigenis kunnen afleggen van de hoogte, waarop de ontwikkeling van den hand werksman in Zeeland staat. »De te Middelburg ten vorigen jare gehouden tentoonstelling en wedstrijd gaven ons te aan schouwen wat in Walcheren de werkman vermag laat thans door uwe medewerking in 1882 het plan gelukken, dat de commissie heeft ontvouwd." De heer L. C. Hondius, rijksschatter alhier, is benoemd tot schatter ter bepaling van de huur waarde der tapperijen in de gemeenten Koude- kerke, Biggekerke en Zoutelande. Door den raad van toezicht op de spoorwegdien sten wordt ter kennis van belanghebbenden gebracht dat ter aanvulling van het korps rijksopzieners op de Spoorwegdiensten, krachtens art. 34 van het koninklijk besluit van 9 Juli 1876 (Stbl. no 159) werkzaam, sollicitanten worden opgeroepen. De vereisebten waaraan de belanghebbenden moeten voldoen zijn vermeld in de St.Ct. van beden. Ten gevolge van de in den laatsten tijd veel vuldig voorkomende aanrandingen en diefstallen in den omtrek van Ossenisse, is aldaar geplaatst eene brigade der koninklijke marechaussee, be staande uit 1 brigadier en 2 marechaussees. Bjj de staatsspoorwegen zjjn bevorderd tot stati onschef 2e klasse de stationschef 3e klasse J. C. Adriaansen te Goestot stationschef 3e klasse de stationschefs 4e klasse J. A. van Puffelen te Krabbendijke en A. A. H. Steenboven te Kruiningen. De commissie voor de Cremer-bank in de Sche- veningsche boschjes heeft den grond, waarop dit gedenkteeken staat, dat eene inrichting is tot genoegen van het publiek en tevens eene nationale hulde aan een man, waar ons volk roem op draagt, van het Haagsche gemeentebestuur moeten koopen Op het verzoek der commissie om de voorloopig gestorte kooppenningen terug te hekomen, advi- seeren burg. on wetb. der koninklijke residentie afwijzend, omdat zij bet «bedenkelijk" achten, de oprichting van een monument, dat op zichzelf moet worden toegejuicht," te doen betalen »met de penningen der belastingschuldigen." O, die autoriteiten in ons land, met hun «be denkelijkheden" Wie helpt hen, op de plaats waar hun hart moet zitten, aan iets anders dan een stuk beschimmeld papier? Door den heer H. Kokée, te 's Gravenhage, is vergunning gevraagd tot het oprichten van een kopergieterij, door stoom gedreven, in de onmid dellijke nabijheid van het militair hospitaal en van het Gebouw van Kunsten en Wetenschappen. Men is benieuwd of, onder deze omstandigheden, die nijverheids-onderneming niet beschouwd zal worden als eene, waarvan «schade of hinder" ondervonden wordt. De commissie van enquête uit de tweede kamei' voor de exploitatie der spoorwegen heeft gisteren een begin gemaakt met het getuigenverhoor. De heer De Berdes was de eerste, die in de commissie getuigenis kwam afleggen. In de jongste vergadering van den geneeskun digen raad van Utrecht en Gelderland zijn de doctoren Van Andel, Van Overbeek de Meijer, Van Rkijn, De Voogt en Van de Stadt in com missie benoemd om verslag uit te brengen over de te groote inspanning der hersenen, gepaard aan te weinig lichaamsbeweging, welke aan de leerlingen® der gymnasia, hoogere burger- en an dere scholen wordt opgelegd en over de nadeelige gevolgen daarvan. Den 4eB dezer had ten huize van den hooglêê" raar Harting te Utrecht de laatste samenkomst plaats van het hoofd-comité ter behartiging van de belangen der Transvaalsche Boeren. Aan het slot daarvan verklaarde de voorzitter, onder har telijke dankzegging aan zijne medeleden, het co mité voo ontbonden. In deze samenkomst is besloten, aan den heef PaulKrüger, vice-president der Zuid-Afrikaansche republiek, een brief te zenden, waarin dezen is medegedeeld, dat eene som van 45000 ter be schikking ligt van de regeering der republiek ten kantore van Chr, Oortman Zoon, te Utrecht, Hierbij is nog bet volgende geschreven «Deze som is het bedrag, dat, na aftrek dei' reeds gemaakte of nog te maken onkosten, over blijft 1), van betgeen in zeer talrijke gifteh door het Nederlandsche volk, zoowel hier te lande als in zijne overzeesehe koloniën en door elders wo nende Nederlanders, is bijeen gebracht, om, deels door geschriften en hunne verspreiding onze Transvaalsche stamgenooten bij te staan in hun nen rechtmatigen strijd voor vrijheid en recht, deels om te helpen voorzien in den eersten nood,- die het gevolg van dien strijd moeet zijn. »Het bijgevoegde gedrukte program, door ons tot onze landgenooten gericht, geeft u daaromtrent nadere aanwijzing. 1) Zooals bekend is, werd reeds vroeger eene van 9879 naar de Transvaal geiondeBj

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1882 | | pagina 1