N° 10.
125e Jaargang.
Donderdag
12 Januari.
Rijks-Belastingën.
Middelburg 11 Januari.
Dit blad verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m. franco f 3,50.
Afzonderlijke nomniers zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
Ad vertentiën20 Cent per regel.
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels f 1,50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Hoofdagenten voor bet Buitenland:
de Compagnie générale de Publicité G. L. Daübe Cie. Ie Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz.
IIIDDELBURGSCHË COURANT.
De burgemeester van Middelburg,
maakt bekend:
dat bij bem ontvangen en aan den ontvanger
der directe belastingen ter invordering is verzon
den bet door den provincialen inspecteur der
directe belastingen enz. te Middelburg, den 6 Janu
ari 1882 invorderbaar verklaarde kohier der grond
belasting op de gebouwde- en ongebouwde eigen
dommen voor het dienstjaar 1882, met uitnoodi-
ging aan ieder wien zulks aangaat, om na beko
men kennisgeving van zijnen aanslag, ten spoedigste
het door hem verschuldigde te kwijten, met her
innering tevens, dat de bezwaren, welke dienaan
gaande mochten bestaan, binnen drie maanden na
heden behooren te worden ingediend.
Hiervan is heden afkondiging geschied waar het
behoort.
Middelburg, den 10 Januari 1882.
De burgemeester voornoemd,
PICKÉ.
Betreffende het ontwerp tot aanleg van een
stoomtramweg van Breskens naar Maldeghem, met
een zijtak van de Draaibrug naar Sluis, waarover
deze maand alhier eene vergadering belegd wordt,
zijn wij in staat de volgende bijzonderheden mede
te deelen.
De lengte van de hoofdlijn, loopende over de
gemeenten Breskens, Schoondijke, Oostburg, Aar
denburg, tot Maldeghem, bedraagt, met de zij- en
wisselsporen, ongeveer 30.000 meter; die van de
zijlijn, van de Draaibrug tot aan het rijkskantoor
te Sluis, ongeveer 3800 M. Daarvan valt, in de
hoofdlijn, 4500 M. in de bestrating en 25.500 M.
op den bermin de zijlijn, 800 M. in de bestrating
en 3000 M. op den berm.
De kosten van het spoor worden geraamd in
de bestrating op ƒ11.300, op den herm op ƒ11.250
per kilometer. Naar deze berekening bedragen
de kosten van het spoor 379.515. Daarbij
komendiversen behoorende tot de baan, als
wissels, draaischijven, bestrating van overwegen
enz. 19.700; gebouwen voor waterbezorging,
remises enz. 49.000rollend materieel, zijnde
3 locomotieven, 3 personenrijtuigen, 10 gesloten
en 10 open goederenwagens, 68.500bureaux,
maken der plannen, toezicht bij de uitvoering en
verdere kosten van inrichting 11.485. Totaal
kosten van aanleg 528.200, waarbij voor rente
van het aanlegkapitaal tijdens den bouw (zes
maanden) en voor kosten der leening, bedrijfs
kapitaal enz. 21.800 komt. Totaal-generaal
550.000.
De exploitatiekosten worden geraamd voor een
jaar: personeel 21.200, brandstoffen 6400,
onderhoudvan weg en materieel 5520, vernieu
wing van idem 6590.84, onvoorziene uitgaven
289.16, te zamen 40.000, of ruim 1240 per
jaar en per kilometer.
Yoor aflossing van het kapitaal in 50 jaren,
berekend naar den rentevoet van 5pct., behalve
de gewone rente, is jaarlijks benoodigd 0.478pct.
van het kapitaal van 550.000, makende, met
inbegrip van de 40.000 exploitatiekosten, per
jaar 42.630.
De ontvangsten worden geraamd op 56.560,
zoodat na aftrek der kosten van exploitatie en
aflossing 13.930 overblijft, zijnde 2|pct. van
het kapitaal. Om deze rente tot 4§pct. te doen
stijgen is nog 10.820 's jaars noodig, welk
bedrag door snbsidiën gedekt kan worden. De
opbrengsten zullen echter vermoedelijk, reeds in
de eerste jaren, hooger wezen, waarom de subsidie,
hetzij als vaste bijdrage, hetzij als rentegarantie,
slechts gedurende de eerste tien jaren behoeft te
worden toegestaan.
Als grondslag voor de berekening der vermoe
delijke ontvangsten hebben niet kunnen dienen de
thans bestaande openbare middelen van vervoer,
dewijl die zoo goed als geheel ontbreken en de
hoeveelheid der met vrachtwagens vervoerd wor
dende goederen niet in cijfers is te brengen.
Landbouw-lijnen als de ontworpene bestaan elders
in Nederland niet lang genoeg, om daaruit gevolg
trekkingen te maken. Men heeft zich dus moeten
bedienen van de uitspraken der ervaring in bet
buitenland.
Daartoe worden gebezigd de uitkomsten, in 1876,
op den lokaal-spoorweg Mamers-St. Calais (dep.
e, Frankrijk), liggende in een landbouw
streek, met geen grooter gemeenten dan van 5300
zielen, alsmede de berekeningen van den Baurath
Plessner, eene Duitsobe spoorweg-autoriteit, afge
leid uit de opbrengsten van een dertigtal lokaal
spoorwegen met gering verkeer. Voorts wordt
aangehaald eene bijdrage in het Tijdschrift v. h.
kon. inst. v. ingenieurs over 187980, bladz. 288,
alsmede de opbrengst der lijn DierenDoetinchem,
van 27 Juni tot 1 Dec. 1881.
Omtrent deze berekeningen kunnen wij in geen
bijzonderheden treden. Alleen zij nog vermeld dat
het aantal inwoners der door de lijn doorsneden
wordende gemeenten op 31 Dec. 1880 bedroeg
19222; dat per provinciale stoomboot naar en van
Breskens 20.000 tot 24.000 personen 'sjaars ver
voerd worden, niettegenstaande bijna geen openbare
middelen van vervoer op dien dienst eorrespondeeren;
dat de scheepvaartbeweging te Breskens gemiddeld
1435 schepen, te zamen van 63803 ton, bedraagt;
dat de uit- en invoer naar en van België, naar
niet volledige opgaven, op 62560 ton geraamd
wordt.
Naar deze verschillende gegevens wordt de
hoven gegeven raming van inkomsten niet te
hoog geacht.
De volgende toelichtingen ontleenen wij nog
aan de ons verstrekte gegevens.
De spoorwijdte van 1.067 meter is verkozen
hoven de normale van 1.435 M., wegens minder
kosten van aanleg en grooter gemak. Denormaal-
spoorwijdte zou trouwens geen voordeel opleveren,
omdat de gewone goederen-waggons, wegens hun
te grooten radstand, toch het tramspoor niet
kunnen berijden en er dus, wanneer men niet van
trucks gebruik maakt, even goed overlading plaats
moet hebben.
Voor den bovenbouw worden, op den berm,
gebruikt stalen vignole-rails, op ijzeren dwarslig
gers, liggende in een 0.25 M. dik ballastbed van
zand, gedekt met 5 cM. grint om bet stuiven te
beletten. Voor bet gedeelte in de bestratings is
dit systeem te kostbaar en wordt aangenomen het
systeem Demerbe, dat blijkens de ervaring zeer
goed voldoet en wel bestand is tegen bet verkeer
met gewoon tram-materieel en locomotieven van
7,5 ton.
Geen haltegebouwen of goederenloodsen worden
voorloopig voorgesteld. Slechts drie remises, een
werkplaats met klein stoomwerktuig en draaibank,
en drie gebouwtjes voor water-reservoir zijn noodig.
De rijtuigen zijn ontworpen voor 40 personen,
in twee klassen, des ncods voorzien van een post-
coupé. Deze wagens zijn 10.5 M. lang, rusten op
twee draaibare onderstellen, ieder voorzien run
vier wielen en kunnen bochten van zeer kleine
straal doorloopen. Drie rijtuigen worden voorloopig
voldoende geacht. Twee locomotieven zijn, ten
gevolge van de exploitatie der zijlijn, voor den
dagelijkscben dienst benoodigd.
De exploitatie moet zoo zuinig mogelijk worden
ingericht. Daarom is voorloopig slechts gerekend
op drie treinen heen en terug. Daardoor wordt
de landstreek, die thans geheel van vervoermid
delen verstoken is, zoozeer gehaat, dat klachten
over te weinig treinen onbilljjk zouden zijn. Eerst
in de uiterste noodzakelijkheid, op feestdagen, of
ten behoeve van de Oostburgsohe markt, moet
het aantal treinen worden vermeerderd.
Het personeel is zoo gering mogelijk gesteld.
Men meent geen stationschefs noodig te hebben
en onder bet groot aantal herbergiers langs
den rijksweg er genoeg te vinden, die kostelooB
of voor eene kleine bezoldiging, zich zullen be
lasten met het uitgeven van kaartjes en het in
ontvang nemen van goederen.
De heden namiddag gehouden vergadering van
den gemeenteraad van Middelburg werd door den
voorzitter met eene toespraak geopend, waarin hij,
de leden zijn gelukwensoh aanbiedende met den
nieuw ingetreden jaarkring, den wensch uitsprak
dat de beraadslagingen der vergadering steeds
mogen strekken tot bevordering van bet heil en
de belangen der gemeente. Hij wierp een terug
blik op hetgeen in het vorige jaar is verricht en
op datgene wat in 1882 nog te verrichten valt,
wees daarbjj op de buitengewoon gunstige resul
taten die de exploitatie der gasfabriek heeft op
geleverd en toonde met een enkel woord aan wat
nog ter uitvoering der onderwijswet moet gedaan
worden. Ten slotte beval bij het dag. bestuur en
zich zeiven in de welwillendheid der leden aan.
Een adres van mej. S. P. Both, daarbij eervol
ontslag verzoekende als onderwijzeres in de nut
tige handwerken op school C, werd aangehouden.
Door den voorzitter werd medegedeeld dat drie
aangebouwde straten buiten de voormalige Dam
poort de namén van Oude Arnemuidsche pad,
Kleine Werfstraat en Karelsgang zullen dragen.
Achtereenvolgens werden benoemd tot leeraar
aan de burgeravondschool, in plaats van den heer
Paardekooper en op eene jaarwedde van 500,
de heer W. M. Morren, leeraar aan de rijks kweek
school alhier, tot onderwijzer op school C de heer J. C.
Vinke, te Nieuw- en St. Joosland en tot lid in
de commissie voor de manége de heer P. L. Tak.
Op voorstel van den heer J. H. Snijders werd
besloten aan Z. M. den koning een adres te
richten met verzoek dat ook te Middelburg, even
als in alle andere hoofdplaatsen van provinciën,
het garnizoen moge behouden blijven.
In een volgend nommer geven wij bet gewone
verslag.
Staat der schepen die in 1881 van het droge
dok Prins Hendrik alhier hebben gebruik gemaakt.
Namen der schepen. Grootte in
tonnen.
Prins Hendrik, ex
's Gravenhage
s. s. Daniel Steinmann
Ckarlotta Alexandra
s. s. Utrecht
Betzy Arnold
s. s. Rotterdam
Enigma
b. s. Aurora
Burgemeester Schorer
Rolf
Enigma
s. s. Prinses Marie
s. s. Economie I
s. s. Drenthe
s. s. Prins Hendrik
s. s. W..A. Scholten
Eamiliën
Stoomvaartuig Middel
burg N° 1
s. s. Prinses Elisabeth
s. s. Prins Hendrik
Ingelaten. Uitgelaten.
s. s. Gelderland
s. s. Drenthe
b. s. Schiedam
s. s. Aurora
s. s. Edam
b. s. Utrecht
1861
1809
669
2233
970
1372
649
1051
1236
922
649
1088
33
2238
1088
2520
126
15
1088
1088
2159
2238
2395
1051
3066
2233
17 Jan.
1 Pebr.
16
25
1 Maart
4
12
14
19
10 April
19 Maart
2 Mei
12
14
25
6 Juli
3 Ang.
30 Jan.
6 Febr.
23
28
2 Maart.
6
13
18
29
18 April.
1 Mei.
7
13
17
27
9 Juli.
15 Aug.
3 15
7 Sept. 8 Sept.
11
3 Oct.
2 Nov.
16
25
13
5 Oct.
8 Nov.
19
29
12 Dee. 25 Dec.
28
31
In vervolg op de mededeeling in ons nr van
29 Nov. jl. aangaande de in Juli, Augustus en
September dezes jaars te Goes te houden Zeeuw-
sche tentoonstelling voor nijverheid, kunst toege
past op nijverheid, benevens wedstrijd voor den
handwerksman, kan thans gemeld worden dat de
commissie voor de tentoonstelling eene belangrjjke
uitbreiding beeft ondergaan.
Bij de vroeger gemelde commissie-leden hebben
zich aangesloten de heeren: G. A. Vorsterman
van Oijen, te Aardenburg; H. J. Gerritsen, te
BreskensP. M. van Vessem, te BruinisseW. te
Gempt, te HoedekenskerkeH. A. A. baron Collot
d'Escury, te HontenisseP. K. P. J. van Sloten,
te Hoofdplaat; W. Appel, J. J. H. Doorenbos,
P. D. Koning, mr. G. N. de Stoppelaar en L.
Vogel, allen te MiddelburgA. de Roojj, te St
Philipsland; J. H. Hennequin, te Sluis; J.Sturm,
te Ter Neuzen; W. F. I. Wagtho, te Tholen;
Jos. van Raalte en A. Smit, te VlissingenC. P.
Lenshoek Junior, te WolfaartsdijkC. de Vos, te
IJzendijkeW. C. de Crane Junior en M. C.
Mulock Houwer, te Zietikzee.
Deze namenlijst geeft blijk van heugelijke me
dewerking in alle deelen onzer provincie en voor
spelt voor het slagender tentoonstelling alles
goeds.
De oproeping aan alle belangstellenden, alsmede
aan bazen en werklieden, vooral tot deelneming
aan den wedstrijd, wordt dezer dagen verzonden.
Er zijn uitgeloofd10 prijzen a 10, 10 prijzen
a, 5, 20 prijzen a 2.50 en 120 getuigschriften.
Verder worden ook uit die voorwerpen prjjzen
aangekocht voor eene te houden verloting.
Voor 1 April a. wenscht de commissie toezeg
ging van inzendingen te ontvangen.
»Zjj vertrouwt, schrijft de commissie, dat
haar beroep niet vergeefsch wezen zal.
Laat elk slechts toonen wat hij kan. Dan zal
die wedstrijd getuigenis kunnen afleggen van de
hoogte, waarop de ontwikkeling van den hand
werksman in Zeeland staat.
»De te Middelburg ten vorigen jare gehouden
tentoonstelling en wedstrijd gaven ons te aan
schouwen wat in Walcheren de werkman vermag
laat thans door uwe medewerking in 1882 het plan
gelukken, dat de commissie heeft ontvouwd."
De heer L. C. Hondius, rijksschatter alhier, is
benoemd tot schatter ter bepaling van de huur
waarde der tapperijen in de gemeenten Koude-
kerke, Biggekerke en Zoutelande.
Door den raad van toezicht op de spoorwegdien
sten wordt ter kennis van belanghebbenden gebracht
dat ter aanvulling van het korps rijksopzieners op
de Spoorwegdiensten, krachtens art. 34 van het
koninklijk besluit van 9 Juli 1876 (Stbl. no 159)
werkzaam, sollicitanten worden opgeroepen.
De vereisebten waaraan de belanghebbenden
moeten voldoen zijn vermeld in de St.Ct. van beden.
Ten gevolge van de in den laatsten tijd veel
vuldig voorkomende aanrandingen en diefstallen
in den omtrek van Ossenisse, is aldaar geplaatst
eene brigade der koninklijke marechaussee, be
staande uit 1 brigadier en 2 marechaussees.
Bjj de staatsspoorwegen zjjn bevorderd tot stati
onschef 2e klasse de stationschef 3e klasse J. C.
Adriaansen te Goestot stationschef 3e klasse de
stationschefs 4e klasse J. A. van Puffelen te
Krabbendijke en A. A. H. Steenboven te Kruiningen.
De commissie voor de Cremer-bank in de Sche-
veningsche boschjes heeft den grond, waarop dit
gedenkteeken staat, dat eene inrichting is tot
genoegen van het publiek en tevens eene nationale
hulde aan een man, waar ons volk roem op draagt,
van het Haagsche gemeentebestuur moeten
koopen
Op het verzoek der commissie om de voorloopig
gestorte kooppenningen terug te hekomen, advi-
seeren burg. on wetb. der koninklijke residentie
afwijzend, omdat zij bet «bedenkelijk" achten,
de oprichting van een monument, dat op zichzelf
moet worden toegejuicht," te doen betalen »met
de penningen der belastingschuldigen."
O, die autoriteiten in ons land, met hun «be
denkelijkheden" Wie helpt hen, op de plaats waar
hun hart moet zitten, aan iets anders dan een
stuk beschimmeld papier?
Door den heer H. Kokée, te 's Gravenhage, is
vergunning gevraagd tot het oprichten van een
kopergieterij, door stoom gedreven, in de onmid
dellijke nabijheid van het militair hospitaal en
van het Gebouw van Kunsten en Wetenschappen.
Men is benieuwd of, onder deze omstandigheden,
die nijverheids-onderneming niet beschouwd zal
worden als eene, waarvan «schade of hinder"
ondervonden wordt.
De commissie van enquête uit de tweede kamei'
voor de exploitatie der spoorwegen heeft gisteren
een begin gemaakt met het getuigenverhoor. De
heer De Berdes was de eerste, die in de commissie
getuigenis kwam afleggen.
In de jongste vergadering van den geneeskun
digen raad van Utrecht en Gelderland zijn de
doctoren Van Andel, Van Overbeek de Meijer,
Van Rkijn, De Voogt en Van de Stadt in com
missie benoemd om verslag uit te brengen over
de te groote inspanning der hersenen, gepaard
aan te weinig lichaamsbeweging, welke aan de
leerlingen® der gymnasia, hoogere burger- en an
dere scholen wordt opgelegd en over de nadeelige
gevolgen daarvan.
Den 4eB dezer had ten huize van den hooglêê"
raar Harting te Utrecht de laatste samenkomst
plaats van het hoofd-comité ter behartiging van
de belangen der Transvaalsche Boeren. Aan het
slot daarvan verklaarde de voorzitter, onder har
telijke dankzegging aan zijne medeleden, het co
mité voo ontbonden.
In deze samenkomst is besloten, aan den heef
PaulKrüger, vice-president der Zuid-Afrikaansche
republiek, een brief te zenden, waarin dezen is
medegedeeld, dat eene som van 45000 ter be
schikking ligt van de regeering der republiek ten
kantore van Chr, Oortman Zoon, te Utrecht,
Hierbij is nog bet volgende geschreven
«Deze som is het bedrag, dat, na aftrek dei'
reeds gemaakte of nog te maken onkosten, over
blijft 1), van betgeen in zeer talrijke gifteh door
het Nederlandsche volk, zoowel hier te lande als
in zijne overzeesehe koloniën en door elders wo
nende Nederlanders, is bijeen gebracht, om, deels
door geschriften en hunne verspreiding onze
Transvaalsche stamgenooten bij te staan in hun
nen rechtmatigen strijd voor vrijheid en recht,
deels om te helpen voorzien in den eersten nood,-
die het gevolg van dien strijd moeet zijn.
»Het bijgevoegde gedrukte program, door ons
tot onze landgenooten gericht, geeft u daaromtrent
nadere aanwijzing.
1) Zooals bekend is, werd reeds vroeger eene
van 9879 naar de Transvaal geiondeBj