NP. 243. 124® J argang. ibfeZ Zaterdag 15 October. Het model van Ralph Cameron, Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco f 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. jfifipliH mrnm Advertentiën: 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels 1.50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daubs Cie. te Parijs Londen, Frankfort a. M., Berlyn Weenen, Zurich eat. Middelburg, 14 October. FEUILLETON. H. A. DUFF. k MIDDELBIIRGSCHE COURANT. ■HRK\ Het is treurig maar waar, dat er ongelukken en rampen moeten gebeuren, om te doen zien wat aan den een of anderen tak van openbaren dienst ontbreekt. Zoo is het nu weder met het spoorweg-ongeluk te Rotterdam. Eerst nu komt men tot het inzicht, dat de regeering krachtens de wet macht genoeg heeft om de spoorwegmaat schappijen te dwingen datgene te doen wat voor de veiligheid der reizigers gevorderd wordt maar dat de raad van toezicht op de spoorweg diensten, welke de regeering moet voorlichten, niet zoodanig is samengesteld als noodig zou zijn om, tegenover de geheel uit specialiteiten en des kundigen bestaande spoorwegbestureneene „macht van kunde en inzicht" te vormen, welke de noodige zedelijke kracht om te dwingen aan de regeering schenken kan. De N. Rott. Ct toont dit aan met het voorbeeld van de Westinghouse-rem, welke op den Hol- landschen spoorweg, onlangs nog al door de regeering geprezen om zijn uitmuntend beheer nog in 't geheel niet en op onze andere spoorwe gen nog slechts ten deele ingevoerd is. Zoo de machinist op den noodlottigen Maandag avond de Westinghouse-rem tot zijne beschikking had gehad, zou hij den trein zóo snel tot stilstand hebben knnnen brengen, dat de botsing voorko men, althans tot de afmetingen van een krach- tigen stoot teruggebracht ware. Er zijn voor beelden van treinen, die, met volle snelheid rijdende, door de Westinghouse-rem, tengevolge van haar doorgaande werking zonder schokken, binnen omstreeks 200 meter tot stilstaan werden gebracht. In het verslag over het jaar 1880 van den raad van toezicht op de spoorwegdiensten dd.31 Maart 1881, leest men dat bij de toepassing van de Westinghouse-rem „nagenoeg geen enkele storing is voorgekomen, welke samenhangt met de inrichting der toestellen," waarna de raad vervolgt „De omstandigheid, dat met de toepassing van het doorgaand zelfwerkend remwerk hier te lande niet in die mate wordt voortgegaan als in ver houding tot het steeds toenemend spoorwegver voer en de vermeerdering van het aantal, de zwaarte en de snelheid der treinen noodig is, gat ons aanleiding om uwer excellentie 's aan dacht te vestigen op hetgeen tot meer uitgebreide toepassing van zoodanig remstelsel in den laat- sten tijd door sommige buitenlandsche regeeringen en spoorweg-ondernemingen, in het bijzonder in Engeland, Frankrijk en Belgie, is verricht. „Wij meenen daarbij te mogen aandringen op 3 DOOR De weg naar buiten door den toren was ge makkelijk; daar hij met opzet zoo gemaakt was voor een der biechtvaders. Donna Julia zat den geheelen dag aan het venster en keek naar de langzaam voortgaande wijzers van de klok boven de poort. Toen evenwel het oogenblik gekomen was werd zg wellicht zenuwachtig: zij liep een eind de torentrap af, doch snelde terug, verschrikt door een voetstap beneden. In haar angst en verlegenheid miste zij het ijzeren hekje en strui kelde onverwacht over een valluik, dat openging en zich terstond weer boven haar hoofd sloot. Zij deed een val en bevond zich in een eng vertrek, zonder uitgang of eenig middel om zich te doen hooren. Hier hier moest zij langzaam - doodhongeren." Er volgde een lange pauze. De stem zweeg. Eindelijk sprak Ralph „En de minnaar! wat is er van hem ge worden?" „Hg is ter ruste gegaan," hervatte de stem, eensklaps hol en zwak wordende0 het nemen eener beslissing ten aanzien van ons voorstel van 9 December 1878," (het is 31 Maart 1881 dat de raad dit schrijft„tot het verplicht stellen van doorloopende, zelfwerkende remmen voor zekere categorieën van treinen. „Tot dit laatste meende uweexcellentie vooralsnog" (na twee jaar) „niet te moeten besluiten, doch achtte het verkieslijk, dat de aandacht der voor naamste Nederlandsche spoorwegmaatschappijen" (waarom niet van alle „andermaal werd geves tigd op hetgeen in naburige rijken voor de in voering van doorloopende, zelfwerkende remmen geschiedt, onder opmerking dat met de toepassing hier te lande niet kan worden achtergebleven; maar dat het wenschelijker ware, dat daartoe door de spoorwegmaatschappijen uit eigen beweging wordt overgegaan, dan dat zij daartoe reeds nu'' (hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen „door voorschriften verplicht zouden worden. Hieraan werd door ons voldaan." Het naar aanleiding van het „andermaal aan dacht vestigen" verkregen resultaat was, dat de Mij t. Expl. v. Staatsspoorwegen op 31 December 1880 had213 locomotieven, 13 tender-locomo tieven, 529 personen-rijtuigen, 207 bagagewagens, waarvan 17 locomotieven, 6 tender-locomotieven, 58 rijtuigen en 25 bagagewagens van doorloopend zelfwerkend remwerk voorzien waren. De Rijnspoorweg had op 31 December 1880 73 locomotieven, 21 tender-locomotieven, 236 personen rijtuigen, 82 bagagewagens, waarvan 9 locomotieven, 18 rij tuigen, 8 bagagewagens en 5 postrijtuigen van doorloopend zelfwerkend rem werk voorzien waren. Op den Noordbrabantsch-Duitschen spoorweg zoude» twee locomotieven, voorzien van Westing- house-remwerk, in dienst gesteld worden. De overige maatschappijen, waaronder ook de Hollandsohe, hebben nog geen enkelen wagen met dit remwerk voorzien. De rijks-middelen hebben in September 11. op gebracht f 10.537.910, tegen f 10.359.458 in September 1880, alzoo f 178.000 meer. De opbrengst der eerste negen maanden van 1881 was f 76.707.861, tegen f 73.753.131 over gelijk tijdvak in 1880. De opbrengst der rijks-middelen blijft dus stijgen. Over de eerste negen maanden des jaars is reeds 17 ton meer dan 4 der raming ontvangen en bijna 3 millioen meer dan in het gelijke tijd vak van 1880. Die aanzienlijke vermeerdering spruit voort uit de volgende meerdere ontvangsten boven 1880: Directe belastingen 4 ton. Invoer rechten IJ ton. Accijnsen 9J ton. Indirecte belastingen 13J ton. Posterijen 2 ton. De stijging vertoont zich bij alle belangrijke soorten van inkomsten; alleen de zeepaccijns leverde f 37.000 minder op dan in 1880. „Hij verdronk dien nacht in de Tiber; maar zijn lijk werd gevonden en op het protestantsche kerkhof begraven. Misschien zullen zij elkaar eenmaal weer ontmoeten, wanneer haar gebeente eindelijk in gewijde aarde rust die twee min nende harten! wanneermaar hoor! dat is mijn signaal. „De klok sloeg éen. „Gij zult mij niet begeven, zult gij zult gij zult gij smeekte de stem, al zwakker en zwakker wor dende, ofschoon de gedaante hoe langer hoe naderbij scheen te komen. Zij zweefde door de luchtzij was uit het raam gevallen, had haar evenwicht verloren, en zou te pletteren vallen op de steenen beneden. Ralph schoot toe, met de woorden op zgn lippen. Hij wilde die liefelijke gedaante grijpen, die schoone vrouw redden. Hij strekte de armen uit, stond op zijne teenen, zoo kon hg er zeker by. Jal nu was zij dicht bij hem heel dicht. Hg voelde de aanraking van haar kleed, hij kon zien hoe hare oogen zich zachtkens sloten. Zij was blijde dat zij tegen zijn borst aanviel. Hoe klopte hem het hart! Hij sloot de armen, zijne vingers kwamen tegen elkander aan en omvatten niets! Toen de morgen aanbrak over Rome's zeven heuvelen en de eerste stralen der bleeke Novem berzon door de wijde poort heen drongen, besche nen zij een kleine groep, die op het binnenplein yan het paleis stond. Ralph Cameron lag op de Was het vorig jaar reeds gunstig voor de schat kist, 1881 belooft gelgke uitkomsten, d. i. een vry Aanzienlijk bedrag boven de raming. Voor 1882 wordt een tekort geraamd van 22 millioen, en staan daartegenover ongeveer 20 millioen aan buitengewone werken (spoorwegen 14 millioen, oorlog (buitengewoon) en vestingbouw 4 millioen, herziening der grondbelasting 5 ton, Rotterdamsche waterweg 11 millioen). Er is dus nog een geraamd tekort van 2 millioen op de gewone uitgaven. Dit zal nu waarschynlgk verdwgnen door de ruimere opbrengst der gewone middelen, maar het evenwicht is toch nog niet verzekerd en daarom zal, wanneer de leening voor buitengewone werken meer voor rente en aflossing eiseht, wellicht versterking van de rijks middelen niet kunnen uitblgven. (Hbl.) Omtrent de overzeiling van den loodskotter no. 3 bg Dungeness vernemen wij nog de volgende bgzonderheden, die aangebracht zijn door de Engelsche stoomboot Earl of Roseberrg, die te Hellevoetsluis binnenkwam. Het was deze stoom boot, die den kotter overzeilde. Het ongeluk gebeurde Dinsdag avond te 8 uren op het oogenblik dat de loods zich gereed maakte om over te gaan. De kotter zonk spoedig weg in de diepte; 15 van de 17 mannen, die de be manning uitmaakten, redden zich met de jol en door het grijpen van de hun van de stoomboot toegeworpen touwen, waarmede zg aan boord werden getrokken. De loods Pols echter raakte los van het touw en dreef weg onder het slaken van hartverscheurende kreten. Van den loods Droog, die, toen men aan boord van de stoom- bood was, gemist werd, wist niemand iets mede te deelen. Toen de ramp plaats had, was het zeer donker. De gezagvoerder der stoomboot, thans te Rotter dam aangekomen, zal zich hebben te verant woorden, waarom hg niet heeft doen stoppen om den loods over te nemen, zooals hij had behooren te doen. De loods Droog laat eene weduwe, en Pols eene weduwe met 7 kinderen achter. Alle kotters voeren tegenwoordig boordsein- en topseinlantaarns, doch ook deze voorbehoed middelen baten niet, als er niet behoorigk wordt uitgekeken. R°tt' Ci) De raad van Slnis heeft besloten het vergun ningsrecht bedoeld in art 6 der drankwet te bepalen op f 20. In die gemeente zijn 35 drank- verkoopers, terwijl er volgens genoemde wet 10 mogen zijn. Te Grgpskerke en Kerkwerve bedraagt het vergnuningsrecht f 25, te Cortgene en Cats f 20, te 's Heerenhoek f 17 50, te Ouwerkerk eB Sas van Gent, f 15, en te Zuiildorpe, Stoppeldijk en Meliskerke f 10 van iedere f 100 huurwaarde. steenen, bleek en roerloos. De Duiteche student had hem zien liggen toen hij ging ontbijten en was big ven staan om naar hem te kg ken. De Amerikaan had zgn voorbeeld gevolgd en eenige kinderen uit de steeg waren komen aanslenteren en stonden nu ook met groote oogen te kijken. Er was ook een vrouw bij met een zuigeling op den arm. Weldra begonnen zg allen te praten. „Een maansteek", zei de Amerikaan met een critisch oog. Ach ïieber Oottl" riep de Duitscher nit, „wanneer men slechts een Schoppen Wiener bier had, zou hij in een oogenblik bij zijn." „Wat ligt hg stil", zei de vronw, hem met hare donkere oogen aanziende, „en wat is hg mooi, net de marmeren zoon aan de kniëen zgner Moeder, daarginds in de St. Pieter", en hare lieve Italiaansche oogen vulden zich met tranen. Op dat oogenblik vernam men het geratel van wielen door de stille steeg. Antonio was zijn meester van het station gaan halen. Theresita stond aan de portierswoning en bekommerde zich om niets, wat haar zou kunnen beletten om de eerste te zgn die „II Signori Sterjano March se di Maldavone, il ben venutowenschte. Onderwijl kwam het geluid der wielen nader. Het rgtuig reed onder de poort. Een bleek, donker gelaat met bruine oogen, vrg wel gelijk aan die welke nit het boyenvenster gekeken In de gemeenten Breskens, Groede, en Nieuw- vliet heerscht een tot nu toe onbekende ziekte onder de paarden. Te Breskens en Nienwvliet zijn er reeds eenige aan die ziekte gestorven, terwijl op een hofstede, in een stal met 14 stuks paarden, de ziekte aan allen zich heeft geopen baard. (SI. W.) Z. M. de koning heeft den lnit.-gen. G. M; Verspgck, HD.'s adjudant-generaal, met zgn wet tige nakomelingen verheven in den Nederlandschen adelstand, met toekenning van het praedicaat van jonkheer. Voorts heeft de koning den luit.-gen. K. van der Heijden medegedeeld, dat hg er prijs op stelt te mogen zorgen voor de opvoeding van twee zoons van den generaal, die de militaire loopbaan znllen kiezen en opgeleid worden voor de Militaire Academie. (Vad.) Op de door gedeputeerde staten van Noord» Holland opgemaakte voordracht aan de staten ter benoeming van een hoofdingenieur van den provincialen waterstaat zijn geplaatst de heeren B. Hoogenboom, ingenieur van den waterstaat te Hoorn, en J. Scholtens, kapitein eerstaanwezend ingenieur te 's Hertogenbosch. Volgens de Augsb. Allg. Zeit. is de Nederland sche gezant te Petersburg de heer Van der Hoeven, aangewezen om den heer Rochussen als gezant te Berlijn op te volgen. De heer Van der Hoeven bevindt zich daar met zgn echtgenoote. In het laatst van September jl. is de cholera te Soerabaga en omstreken uitgebroken en van daar naar Samarang overgebracht, terwijl gelgk- tgdig ook eenige gevallen te Batavia voorkwamen. Volgens de laatste van den gouvernenr-geueraal van Nederlandsoh Indie ontvangen berichten verminderde de ziekte te Soerabaija, terwijl zij te Samarang op dezelfde hoogte bleef en te Batavia toenam. (Zie laatste berichten van gisteren In eene Woensdag te 's Gravenhage gehouden algemeene vergadering van afgevaardigden der afdeelingen van het Roode Kruiskwam nadat verslag uitgebracht was over de van alle zijden gewaardeerde goede diensten van het Roode Kruis in Zuid-Afrika, de handelwijze der Vereeniging ter sprake, gedurende den Transvaal-oorlog in 't begin dezes jaars. De voorzitter, generaal Van Menrs, deed uit komen, dat het onmogelijk was dadelijk bij 't begin der vyandelijkheden op te treden, dewijl de statuten dit belettendat men hier te doen had met eene natie ondergeschikt aan de Engelschen en de Boeren toen nog niet als oorlogvoerende partg erkend waren. hadden, doch zonder die smeekende uitdrukking, keek nit het portier en vroeg: „Wat is hier te doen, Antonio „Het is slechts iets met een van de logés, exellentieantwoordde deze, van den bok springende met een verbazende vlugheid en jeugdige drift. „Ik zal hem terstond wegjagen „Neen, ik zal zelf gaan," zei de markies, „doe het portier open, Antonio." De kleine groep verdrong zich nog steeds rond den armen pittore Inglese (Engelschen schilder). Niemand herkende Don Stefanomaar niemand, behalve misschien de vrouw, kon hem vroeger gezien hebben en zij lag op hare knieën Voor sir Ralph en trachtte zyne ijskoude handen warm te wrijven. Een van de kinderen bad den zuigeling van haar overgenomen, een ander had het schets boek opgeraapt en doorbladerde het in deti zonneschijn. -— „Wat is dit riep de markies op zulk een woesten, strengen toon, dat het kind het boek verschrikt liet vallen. Het gleed langs zijn knie met de witte bladzijde naar omlaag en de schets naar boven geslagen, terwyi het bruino beentje er een soort van lessenaar voor vormde. De oude Antonio sprong naar voren en ver-» bleekte. „Ché, cliê, exellentie! O ziedit is signora Julia zelf!" riep hij uit, maakte een kruis en sprak in afgebroken volzinnen„Herinnert eignoiö

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1881 | | pagina 1