NP. 243.
124® J argang.
ibfeZ
Zaterdag
15 October.
Het model van Ralph Cameron,
Dit blad verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m. franco f 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
jfifipliH
mrnm
Advertentiën: 20 Cent per regel.
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels 1.50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Hoofdagenten voor het Buitenland: de Compagnie générale de Publicité G. L. Daubs Cie. te Parijs Londen, Frankfort a. M., Berlyn Weenen, Zurich eat.
Middelburg, 14 October.
FEUILLETON.
H. A. DUFF.
k
MIDDELBIIRGSCHE COURANT.
■HRK\
Het is treurig maar waar, dat er ongelukken
en rampen moeten gebeuren, om te doen zien
wat aan den een of anderen tak van openbaren
dienst ontbreekt. Zoo is het nu weder met het
spoorweg-ongeluk te Rotterdam. Eerst nu komt
men tot het inzicht, dat de regeering krachtens
de wet macht genoeg heeft om de spoorwegmaat
schappijen te dwingen datgene te doen wat
voor de veiligheid der reizigers gevorderd wordt
maar dat de raad van toezicht op de spoorweg
diensten, welke de regeering moet voorlichten,
niet zoodanig is samengesteld als noodig zou zijn
om, tegenover de geheel uit specialiteiten en des
kundigen bestaande spoorwegbestureneene
„macht van kunde en inzicht" te vormen, welke
de noodige zedelijke kracht om te dwingen aan
de regeering schenken kan.
De N. Rott. Ct toont dit aan met het voorbeeld
van de Westinghouse-rem, welke op den Hol-
landschen spoorweg, onlangs nog al door de
regeering geprezen om zijn uitmuntend beheer
nog in 't geheel niet en op onze andere spoorwe
gen nog slechts ten deele ingevoerd is.
Zoo de machinist op den noodlottigen Maandag
avond de Westinghouse-rem tot zijne beschikking
had gehad, zou hij den trein zóo snel tot stilstand
hebben knnnen brengen, dat de botsing voorko
men, althans tot de afmetingen van een krach-
tigen stoot teruggebracht ware. Er zijn voor
beelden van treinen, die, met volle snelheid
rijdende, door de Westinghouse-rem, tengevolge
van haar doorgaande werking zonder schokken,
binnen omstreeks 200 meter tot stilstaan werden
gebracht.
In het verslag over het jaar 1880 van den
raad van toezicht op de spoorwegdiensten dd.31
Maart 1881, leest men dat bij de toepassing van
de Westinghouse-rem „nagenoeg geen enkele
storing is voorgekomen, welke samenhangt met
de inrichting der toestellen," waarna de raad
vervolgt
„De omstandigheid, dat met de toepassing van
het doorgaand zelfwerkend remwerk hier te lande
niet in die mate wordt voortgegaan als in ver
houding tot het steeds toenemend spoorwegver
voer en de vermeerdering van het aantal, de
zwaarte en de snelheid der treinen noodig is,
gat ons aanleiding om uwer excellentie 's aan
dacht te vestigen op hetgeen tot meer uitgebreide
toepassing van zoodanig remstelsel in den laat-
sten tijd door sommige buitenlandsche regeeringen
en spoorweg-ondernemingen, in het bijzonder in
Engeland, Frankrijk en Belgie, is verricht.
„Wij meenen daarbij te mogen aandringen op
3
DOOR
De weg naar buiten door den toren was ge
makkelijk; daar hij met opzet zoo gemaakt was
voor een der biechtvaders. Donna Julia zat den
geheelen dag aan het venster en keek naar de
langzaam voortgaande wijzers van de klok boven
de poort. Toen evenwel het oogenblik gekomen
was werd zg wellicht zenuwachtig: zij liep een
eind de torentrap af, doch snelde terug, verschrikt
door een voetstap beneden. In haar angst en
verlegenheid miste zij het ijzeren hekje en strui
kelde onverwacht over een valluik, dat openging
en zich terstond weer boven haar hoofd sloot.
Zij deed een val en bevond zich in een eng
vertrek, zonder uitgang of eenig middel om zich
te doen hooren. Hier hier moest zij
langzaam - doodhongeren."
Er volgde een lange pauze. De stem zweeg.
Eindelijk sprak Ralph
„En de minnaar! wat is er van hem ge
worden?"
„Hg is ter ruste gegaan," hervatte de stem,
eensklaps hol en zwak wordende0
het nemen eener beslissing ten aanzien van ons
voorstel van 9 December 1878," (het is 31 Maart
1881 dat de raad dit schrijft„tot het verplicht
stellen van doorloopende, zelfwerkende remmen
voor zekere categorieën van treinen.
„Tot dit laatste meende uweexcellentie vooralsnog"
(na twee jaar) „niet te moeten besluiten, doch
achtte het verkieslijk, dat de aandacht der voor
naamste Nederlandsche spoorwegmaatschappijen"
(waarom niet van alle „andermaal werd geves
tigd op hetgeen in naburige rijken voor de in
voering van doorloopende, zelfwerkende remmen
geschiedt, onder opmerking dat met de toepassing
hier te lande niet kan worden achtergebleven;
maar dat het wenschelijker ware, dat daartoe
door de spoorwegmaatschappijen uit eigen beweging
wordt overgegaan, dan dat zij daartoe reeds nu''
(hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen „door
voorschriften verplicht zouden worden. Hieraan
werd door ons voldaan."
Het naar aanleiding van het „andermaal aan
dacht vestigen" verkregen resultaat was, dat de
Mij t. Expl. v. Staatsspoorwegen op 31 December
1880 had213 locomotieven, 13 tender-locomo
tieven, 529 personen-rijtuigen, 207 bagagewagens,
waarvan 17 locomotieven, 6 tender-locomotieven,
58 rijtuigen en 25 bagagewagens van doorloopend
zelfwerkend remwerk voorzien waren.
De Rijnspoorweg had op 31 December 1880
73 locomotieven, 21 tender-locomotieven, 236
personen rijtuigen, 82 bagagewagens, waarvan 9
locomotieven, 18 rij tuigen, 8 bagagewagens en 5
postrijtuigen van doorloopend zelfwerkend rem
werk voorzien waren.
Op den Noordbrabantsch-Duitschen spoorweg
zoude» twee locomotieven, voorzien van Westing-
house-remwerk, in dienst gesteld worden.
De overige maatschappijen, waaronder ook de
Hollandsohe, hebben nog geen enkelen wagen met
dit remwerk voorzien.
De rijks-middelen hebben in September 11. op
gebracht f 10.537.910, tegen f 10.359.458 in
September 1880, alzoo f 178.000 meer.
De opbrengst der eerste negen maanden van
1881 was f 76.707.861, tegen f 73.753.131 over
gelijk tijdvak in 1880.
De opbrengst der rijks-middelen blijft dus
stijgen. Over de eerste negen maanden des jaars
is reeds 17 ton meer dan 4 der raming ontvangen
en bijna 3 millioen meer dan in het gelijke tijd
vak van 1880. Die aanzienlijke vermeerdering
spruit voort uit de volgende meerdere ontvangsten
boven 1880: Directe belastingen 4 ton. Invoer
rechten IJ ton. Accijnsen 9J ton. Indirecte
belastingen 13J ton. Posterijen 2 ton.
De stijging vertoont zich bij alle belangrijke
soorten van inkomsten; alleen de zeepaccijns
leverde f 37.000 minder op dan in 1880.
„Hij verdronk dien nacht in de Tiber; maar
zijn lijk werd gevonden en op het protestantsche
kerkhof begraven. Misschien zullen zij elkaar
eenmaal weer ontmoeten, wanneer haar gebeente
eindelijk in gewijde aarde rust die twee min
nende harten! wanneermaar hoor! dat is mijn
signaal. „De klok sloeg éen. „Gij zult mij niet
begeven, zult gij zult gij zult gij
smeekte de stem, al zwakker en zwakker wor
dende, ofschoon de gedaante hoe langer hoe
naderbij scheen te komen. Zij zweefde door de
luchtzij was uit het raam gevallen, had
haar evenwicht verloren, en zou te pletteren
vallen op de steenen beneden.
Ralph schoot toe, met de woorden op zgn
lippen. Hij wilde die liefelijke gedaante grijpen,
die schoone vrouw redden. Hij strekte de armen
uit, stond op zijne teenen, zoo kon hg er
zeker by. Jal nu was zij dicht bij hem
heel dicht. Hg voelde de aanraking van haar
kleed, hij kon zien hoe hare oogen zich
zachtkens sloten. Zij was blijde dat zij tegen zijn
borst aanviel. Hoe klopte hem het hart! Hij
sloot de armen, zijne vingers kwamen tegen
elkander aan en omvatten niets!
Toen de morgen aanbrak over Rome's zeven
heuvelen en de eerste stralen der bleeke Novem
berzon door de wijde poort heen drongen, besche
nen zij een kleine groep, die op het binnenplein
yan het paleis stond. Ralph Cameron lag op de
Was het vorig jaar reeds gunstig voor de schat
kist, 1881 belooft gelgke uitkomsten, d. i. een
vry Aanzienlijk bedrag boven de raming.
Voor 1882 wordt een tekort geraamd van 22
millioen, en staan daartegenover ongeveer 20
millioen aan buitengewone werken (spoorwegen
14 millioen, oorlog (buitengewoon) en vestingbouw
4 millioen, herziening der grondbelasting 5 ton,
Rotterdamsche waterweg 11 millioen). Er is
dus nog een geraamd tekort van 2 millioen op
de gewone uitgaven. Dit zal nu waarschynlgk
verdwgnen door de ruimere opbrengst der gewone
middelen, maar het evenwicht is toch nog niet
verzekerd en daarom zal, wanneer de leening
voor buitengewone werken meer voor rente en
aflossing eiseht, wellicht versterking van de rijks
middelen niet kunnen uitblgven. (Hbl.)
Omtrent de overzeiling van den loodskotter
no. 3 bg Dungeness vernemen wij nog de volgende
bgzonderheden, die aangebracht zijn door de
Engelsche stoomboot Earl of Roseberrg, die te
Hellevoetsluis binnenkwam. Het was deze stoom
boot, die den kotter overzeilde.
Het ongeluk gebeurde Dinsdag avond te 8 uren
op het oogenblik dat de loods zich gereed maakte
om over te gaan. De kotter zonk spoedig weg
in de diepte; 15 van de 17 mannen, die de be
manning uitmaakten, redden zich met de jol en
door het grijpen van de hun van de stoomboot
toegeworpen touwen, waarmede zg aan boord
werden getrokken. De loods Pols echter raakte
los van het touw en dreef weg onder het slaken
van hartverscheurende kreten. Van den loods
Droog, die, toen men aan boord van de stoom-
bood was, gemist werd, wist niemand iets mede
te deelen.
Toen de ramp plaats had, was het zeer donker.
De gezagvoerder der stoomboot, thans te Rotter
dam aangekomen, zal zich hebben te verant
woorden, waarom hg niet heeft doen stoppen om
den loods over te nemen, zooals hij had behooren
te doen.
De loods Droog laat eene weduwe, en Pols
eene weduwe met 7 kinderen achter.
Alle kotters voeren tegenwoordig boordsein-
en topseinlantaarns, doch ook deze voorbehoed
middelen baten niet, als er niet behoorigk wordt
uitgekeken. R°tt' Ci)
De raad van Slnis heeft besloten het vergun
ningsrecht bedoeld in art 6 der drankwet te
bepalen op f 20. In die gemeente zijn 35 drank-
verkoopers, terwijl er volgens genoemde wet 10
mogen zijn. Te Grgpskerke en Kerkwerve bedraagt
het vergnuningsrecht f 25, te Cortgene en Cats
f 20, te 's Heerenhoek f 17 50, te Ouwerkerk eB
Sas van Gent, f 15, en te Zuiildorpe, Stoppeldijk
en Meliskerke f 10 van iedere f 100 huurwaarde.
steenen, bleek en roerloos. De Duiteche student
had hem zien liggen toen hij ging ontbijten en
was big ven staan om naar hem te kg ken. De
Amerikaan had zgn voorbeeld gevolgd en eenige
kinderen uit de steeg waren komen aanslenteren
en stonden nu ook met groote oogen te kijken.
Er was ook een vrouw bij met een zuigeling op
den arm.
Weldra begonnen zg allen te praten.
„Een maansteek", zei de Amerikaan met een
critisch oog.
Ach ïieber Oottl" riep de Duitscher nit,
„wanneer men slechts een Schoppen Wiener bier
had, zou hij in een oogenblik bij zijn."
„Wat ligt hg stil", zei de vronw, hem met
hare donkere oogen aanziende, „en wat is hg
mooi, net de marmeren zoon aan de kniëen zgner
Moeder, daarginds in de St. Pieter", en hare lieve
Italiaansche oogen vulden zich met tranen.
Op dat oogenblik vernam men het geratel van
wielen door de stille steeg. Antonio was zijn
meester van het station gaan halen. Theresita
stond aan de portierswoning en bekommerde zich
om niets, wat haar zou kunnen beletten om de
eerste te zgn die „II Signori Sterjano March se
di Maldavone, il ben venutowenschte.
Onderwijl kwam het geluid der wielen nader.
Het rgtuig reed onder de poort. Een bleek,
donker gelaat met bruine oogen, vrg wel gelijk
aan die welke nit het boyenvenster gekeken
In de gemeenten Breskens, Groede, en Nieuw-
vliet heerscht een tot nu toe onbekende ziekte
onder de paarden. Te Breskens en Nienwvliet
zijn er reeds eenige aan die ziekte gestorven,
terwijl op een hofstede, in een stal met 14 stuks
paarden, de ziekte aan allen zich heeft geopen
baard. (SI. W.)
Z. M. de koning heeft den lnit.-gen. G. M;
Verspgck, HD.'s adjudant-generaal, met zgn wet
tige nakomelingen verheven in den Nederlandschen
adelstand, met toekenning van het praedicaat van
jonkheer.
Voorts heeft de koning den luit.-gen. K. van
der Heijden medegedeeld, dat hg er prijs op stelt
te mogen zorgen voor de opvoeding van twee
zoons van den generaal, die de militaire loopbaan
znllen kiezen en opgeleid worden voor de Militaire
Academie. (Vad.)
Op de door gedeputeerde staten van Noord»
Holland opgemaakte voordracht aan de staten
ter benoeming van een hoofdingenieur van den
provincialen waterstaat zijn geplaatst de heeren
B. Hoogenboom, ingenieur van den waterstaat te
Hoorn, en J. Scholtens, kapitein eerstaanwezend
ingenieur te 's Hertogenbosch.
Volgens de Augsb. Allg. Zeit. is de Nederland
sche gezant te Petersburg de heer Van der Hoeven,
aangewezen om den heer Rochussen als gezant
te Berlijn op te volgen. De heer Van der Hoeven
bevindt zich daar met zgn echtgenoote.
In het laatst van September jl. is de cholera
te Soerabaga en omstreken uitgebroken en van
daar naar Samarang overgebracht, terwijl gelgk-
tgdig ook eenige gevallen te Batavia voorkwamen.
Volgens de laatste van den gouvernenr-geueraal
van Nederlandsoh Indie ontvangen berichten
verminderde de ziekte te Soerabaija, terwijl zij te
Samarang op dezelfde hoogte bleef en te Batavia
toenam.
(Zie laatste berichten van gisteren
In eene Woensdag te 's Gravenhage gehouden
algemeene vergadering van afgevaardigden der
afdeelingen van het Roode Kruiskwam nadat
verslag uitgebracht was over de van alle zijden
gewaardeerde goede diensten van het Roode Kruis
in Zuid-Afrika, de handelwijze der Vereeniging
ter sprake, gedurende den Transvaal-oorlog in
't begin dezes jaars.
De voorzitter, generaal Van Menrs, deed uit
komen, dat het onmogelijk was dadelijk bij 't
begin der vyandelijkheden op te treden, dewijl de
statuten dit belettendat men hier te doen had
met eene natie ondergeschikt aan de Engelschen
en de Boeren toen nog niet als oorlogvoerende
partg erkend waren.
hadden, doch zonder die smeekende uitdrukking,
keek nit het portier en vroeg: „Wat is hier te
doen, Antonio
„Het is slechts iets met een van de logés,
exellentieantwoordde deze, van den bok
springende met een verbazende vlugheid en
jeugdige drift. „Ik zal hem terstond wegjagen
„Neen, ik zal zelf gaan," zei de markies,
„doe het portier open, Antonio."
De kleine groep verdrong zich nog steeds rond
den armen pittore Inglese (Engelschen schilder).
Niemand herkende Don Stefanomaar niemand,
behalve misschien de vrouw, kon hem vroeger
gezien hebben en zij lag op hare knieën Voor sir
Ralph en trachtte zyne ijskoude handen warm te
wrijven. Een van de kinderen bad den zuigeling
van haar overgenomen, een ander had het schets
boek opgeraapt en doorbladerde het in deti
zonneschijn.
-— „Wat is dit riep de markies op zulk een
woesten, strengen toon, dat het kind het boek
verschrikt liet vallen. Het gleed langs zijn knie
met de witte bladzijde naar omlaag en de schets
naar boven geslagen, terwyi het bruino beentje er
een soort van lessenaar voor vormde.
De oude Antonio sprong naar voren en ver-»
bleekte.
„Ché, cliê, exellentie! O ziedit is signora
Julia zelf!" riep hij uit, maakte een kruis en
sprak in afgebroken volzinnen„Herinnert eignoiö