Gemengde Berichten.
MIDDELBURGSCHE COURANT
Middelburg 11 Mei.
Zierikzee, 9 Mei. Voor zoover het reeds
vermelde verslag der kamer van koophandel en
fabrieken te Zierikzee ons een blik gunt op den
landbouw en het leven en de beweging buiten
Zierikzee, ontleenen wij daaraan nog het volgende:
Landbouw. Het fokken en mesten van
runderen is op SchouwenDuiveland zulk een
belangrijk deel van des landbouwers bedrijf, dat
er van Zierikzee en Zijpe nagenoeg 2100 werden
uitgevoerd. Het van de eerste plaats uitgevoerde
getal schapen bedraagt 996.
Provinciale staten van Zeeland.
De groote Miirillo della Merced,
VAN DE
VAN
Dcmderdag 12 Mei 1881. N° 111.
Van Zierikzee werden uitgevoerd naar plaatsen
binnenslandsaardappelen 8582, granen, zaden
en peulvruchten 63,386 en ajuin 10,372 hectoliters,
suikerbieten 9,974,000, hooi 76,000 kilo's; naar
buitenslands: granen,zaden en peulvruchten 290,000
kilo's.
Bruinisse. Van de scheepstimmerwerf werd
een nieuwe hoogaars te water gelaten.
De vischersvloot bestond uit 90 hoogaarzen en
een stoombootje om de gevangen schelpdieren
zoo snel mogelijk naar de verschillende spoorweg
stations te brengen.
De oesterhandel was weder van geringe betee-
kenis. De visscherij op onverpachte perceelen
leverde geen uitkomsten op. Dit is natuurlijk
geen gevolg van het onverpacht zijn, maar óf
van .ongeschiktheid ói vau minder zorg.
De uit Frankrijk aangevoerde zaaioesters vol
deden uitmuntend en door het prachtige zomer
weder hadden deze beestjes een leven als een
vischje in 't water.
Uit IJerseke was de aanvoer nagenoeg gelijk
aan die van het vorige jaar.
De prijzen der oesters liepen niet hooger dan
55 a f 61, „dat zeer drukkend op den handel
werkte". Met handel zal hier zeker bedoeld
worden de hooge pachtsom der banken, de
ongezonde grondslag der oesterteelt anders is
de by voeging onbegrijpelijk. Is voor f 55 a /61
per duizend een winstgevende oesterteelt onmoge
lijk, laat ze dan varen en de lekkerbekken
smachten.
De jonge oesters hadden het niet zoo goed als
hare Fransche natuurgeaootendoor de vorst en
het zoete water sneuvelden ze alle.
De mosselhandel wordt als vrij voldoende ge-
teekend. Hoofdzakelijk werd hij gedreven op
Engeland, Frankrijk en Belgie. De groote verzen
dingen van Texel naar Engeland hebben een niet
geringe concurrentie in het leven geroepen. De prijzen
iepen van f 1.50 tot 2 de harington l1/,
hectoliter.
De zaadmosselen moesten van elders worden
aangekocht voor f 0.50 a 3 per ton.
Een groote hoeveelheid mosselen werd in het
voorjaar uit Texel aangevoerd.
De garnalenhandel was van zoo weinig betee-
kenis, dat eenige visschers, wegens de lage prijzen,
de garnalenvang3t moesten staken.
Met de kreukels was het ook niet druk, daar
in den besten raaplijd de slikken grootendeels met
ijs bezet waren en het rapen onmogelgk was. De
prijs liep van f 5 tot f 7 per hectoliter.
Brouwershaven. Aangekomen zijn 496,
uitgegaan 55 schepen. In 1879 bedroeg het eerste
getal 408 en het laatste 33.
«E3
HOOFDSTUK I.
Ik was nog niet lang drieëntwintig jaar en
student aan de koninklijke academie. Ik be
minde en beoefende de kunst hartstochtelijk, reeds
vóór mijn schooltijd als kind, als jongeling, als
man sedert zestien jaaren het lijdt geen twijfel
of ik werkte harder dan goed voor mij was. Mijne
magere handen en schraal gelaat waren even wit en
uitgeteerd als die van een ballet-danseres en mijn
borst was zóo ingevallen, dat de dokter het ver
ontrustend vond en mij voorschreef een paar jaar
naar Italië te gaaD. Zelden verheugen patiënten
zich zóo over hun geneesmiddel als ik en alleen
gebrek aan middelen belette my het terstond
aan te wenden. Mijne vrienden zouden mij wel
geholpen hebben, als zg er toe in staat waren
geweestmaar zij waren allen even als ik
onbemiddeld. Ik bad slechts éen bloedverwant,
die als by wilde bij maehte was my te helpen en
Volgens de tweede der aangenomen Ier sche
dwang wetten is het in zekere graafschappen ver
boden wapens in zijn bezit te hebben. Dit verbod
wordt door de ambtenaren wel eens wat heel
trouw toegepast. Zp namen dezer dagen een oud
verroest kanon in beslag, dat diende om de
prachtige echo 's aan het Killarney-meer te doen
uitkomen voor de reizigers welke die schilder
achtige streek bezoeken.
Zondag had te Parijs de jaarlijksche verga*
dering plaats van de Fransche maatschappij tegen
het misbruik van tabak. De president, de heer
Bouley, opende de vergadering met eene toespraak,
waarin hp do rookers vergeleek met de dronkaards
die aan alcohol verslaafd zgn en den ongezonden
prikkel niet meer kunnen missen. Hy wendde
zich tot de vrouwen en smeekte haar om een
krachtigen strgd te voeren tegen het toenemende
tabakrooken, dat haar den invloed op de zeden
en de maatschappg had ontnomen, welken zg
vroeger uitoefenden door de bekoring van haren
geest in gemengde gezelschappen. De vereeniging
heeft eene internationale prijsvraag uitgeschreven
over het beste middel om kinderen het rooken te
beletten.
Reglement op de Tramwegen.
In de aanstaande buitengewone vergadering der
staten van Zeeland zal in behandeling worden
gebracht een door gedeputeerde staten ontworpen
Reglement op de tramwegen in Zeeland, de rege
ling eener geheel nieuwe materie, welke tot nogtoe
enkel is onderworpen aan de wet van 23 April
1880, voor zoover de tramwegen openbaar middel
van vervoer zijn tusschen meer dan éane gemeente,
terwgl aan de beheerders van den weg vergun
ning moet worden gevraagd voor den aanleg der
spoorstaven. De beheerder van den weg heeft het
dus in de hand, aan de éene zijde om vergunningen
te geven, waarbij niet genoegzaam is gewaakt
voor de belangen van het gewone verkeer; aan
de andere zgde kan hg de vergunning weigeren,
zoodat de beheerder van een klein eind wegs den
aanleg van een tramweg over grooten afstand
zou kunuen onmogelijk maken.
De provinciale staten zgn, naar de meening
van gedeputeerden, bevoegd tot regeling van dit
onderwerp, krachtens hun grondwettig toezicht op
de wegen en wgl het een provinciaal belang geldt,
dat nog niet door den algemeenen wetgever als
algemeen rijksbelang is geregeld. Twee hoofd
punten staan bij de regeling op den voorgrond:
lo. De vergunning most kunnen verleend worden
door het provinciaal bestuur, ook tegen den wil
van den beheerder.
2o. De aanleg zonder die vergunning moet ver
boden zijn.
De aldus te beperken bevoegdheid van den be
heerder des wegs is eene staatsrechtelijke, afhan-
kelgk du8,in hare uitgebreidheid, van den bevoegden
wetgever, in casu de provinciale staten. Doch
deze bevoegdheid mag alleen in zooverre worden
beperkt dat de weg tegen zijn zin kan worden
dienstbaar gemaakt aan het verkeer door tram
ondernemingen; terwyi waarborgen moeten worden
in het leven geroepen, dat de verleende vergun
ning dienstbaar zij en blijve aan het provinciaal
belang.
Deze zijn, in het kort, de beginselen, uitgewerkt
in de 37 artikelen van het voorgestelde reglement.
In het eerste hoofdstuk, Algemeene Bepalingen
wordt voorgeschreven dat het verboden is in of
op wegen spoorstaven te leggen ten gebruike van
spoorwagens die worden voortbewogen met eene
snelheid van hoogstens 15 kilometer per uur,
zonder vergunning van gedeputeerde staten. Deze
vergunning maakt de toestemming van den be
heerder van den Weg onnoodig. Kruisen de
spoorstaven den weg alleen, dan is de vergunning
van den beheerder voldoende; wordt deze gewei
die woonde iu Spanje. Ten einde raad trok ik
de stoute schoenen aan en deed een beroep op
zijn edelmoedigheid en ik hoop hartelijk dat elke
neef, in dergeiyke omstandigheden, een even
hulpvaardigen oom zal vinden. Hij stelde een
veel grooter som dan ik gevraagd had tot mijD
beschikking bij zijn zaakgelastigde in Londen;
betuigde mij de grootste hartelijkheid en deelne
ming; doch keurde het voorschrift van mijn
dokter af en raadde mij een andere wgze van
behandeling aan.
Hij beweerde dat geen klimaat ter wereld mij
meer goed kou doen dan dat vau Spanjeals ik
oppassing noodig had, beloofde hij dat tante en
de nichtjes mij zouden vertroetelen en hij verzeker
de mij dat al hetgeen kunstenaars de heele wereld
door gaan zoeken, daar beter te vinden is dan
ergens anders. Waar kon ik bovendien meesters
vinden om te bestudeeren, als Ponz, Polomino,
Morales, Murillo, Zurbaran Die namen bezielden
my. Ik vond dat hy gelijk had, volgde zgn raad
en na een kleine week passeerde ik de golf van
Biscaye en ging over Cadix naar Sevilla.
Die heerlijke reis en het aangename vooruit
zicht deden mij reeds goed en toen ik aankwam
had ik weinig oppassing, maar veel versterking
noodig. Welk een verrukkelijk leven heb ik daar
gedurende een paar jaar geleid. Alles werd nay
gerddan kunnen gedeputeerde staten haar
verleenen. „Weg", in den zin van dit reglement,
is de rgbaan, met de bermen en daarop liggende
voetpaden en de daarbij behoorende kunstwerken.
De voorafgaande bepalingen zgn niet van toepas
sing op de wegen en traversen, beheerd of onder
houden door het rijk, en op de niet door de
provincie onderhouden straten en wegen in de
bebouwde kommen, tenzij deze hoofdverbinding
zyn tusschen wegen der eerste en tweede klasse.
Tegen de volgens het reglement genomen beschik
kingen van gedeputeerde staten kunnen belang
hebbenden zich in beroep voorzien by den koning.
Het tweede hoofdstuk, Van de vergunning
regelt de concessie, haar ontstaan, haren inhoud,
hare rechtsgevolgen en haar ophouden. De noo-
dige zorg is gedragen dat belanghebbeuden vóór
het verleenen der vergunning in de gelegenheid
zijn hunne bezwaren te doen gelden. Waarborgen
worden gesteld tegen het aanvragen van licht
vaardige en het niet uitvoeren van verleende
vergunningen, terwijl aan gedeputeerde staten de
macht wordt verleend om, ook tijdens haren duur,
de vergunning te wgzigen ten behoeve van het
vrij en veilig verkeer over den weg. De conces
sionaris stelt eene zekerheid, waarop kosten en
schaden ten behoeve der provincie of van belang
hebbenden kunnen worden verhaald. Bij verval
lenverklaring of intrekking der vergunning is
deze zekerheid (imperatiei) verbeurd ten behoeve
der provincie.
De concessionaris moet (art. 20) gedoogen,
behoudens zijn recht oj) vergoeding van schade
a dat zijne spoorstaven worden doorsneden en
dat aan zijne lijn aangesloten wordt door spoor
staven van anderen, krachtens behoorlijke ver
gunning gelegdb dat van de spoorstaven enz.
ook door anderen, die vergunning hebben bekomen,
wordt gebruik gemaakt. Bij toepassing dezer
bepaling, die het monopolie weert en den libre
parcours waarborgt, wordt het aandeel, door den
tweeden concessionaris in kosten van aanleg en
verbetering te dragen, door deskundigen bepaald.
Waarborgen voor veiligheid worden verkregen,
wijl de concessionaris in remtoestellen, signalen,
locomotieven, veiligheidsmaatregelen op den weg
enz. geheel gebonden is aan de voorschriften van
gedeputeerde staten. Bij het einde der concessie
moet hij den weg, indien dit wordt gevorderd, in
den vorigen staat herstellen.
Wordt voor den aanleg van den tramweg grond
der provincie ingenomen of de uitoefening van
aan de provincie toekomends zakelijke rechten
belemmerd of onmogelijk gemaakt, dan zal daar
voor ge.ene vergoeding worden geëischt. De
concessionaris moet daarentegen wel betalen voor
het medegebruik van door de provincie onder
houden kunstwerkenterwgl de aanleg van of
verandering in kunstwerken (ten behoeve van het
doel der concessie) geschiedt door ged. staten, öp
kosten van den concessionaris.
Hoofdstuk III, Bepalingen van politie, beschermt
den concessionaris tegen kwaadwilligheid of nala
tigheid van anderen, terwijl het ook voorschriiten
bevat, die strekken om de veiligheid en de vrgheid
van het verkeer op de wegen zoo weinig mogelijk
door het nieuwe vervoermiddel te doen belemmeren.
In hoofdstuk IV zijn de Strafbepalingen tegen
overtreding der voorschriften van het reglement
opgenomen.
Eene Overgangsbepaling schrijft voor dat vóór
het in werking treden van dit reglement door
toen bevoegden verleende vergunningen worden
geacht overeenkomstig dit reglement te zijn ver
kregen, en dat daarop de bepalingen van het
reglement van toepassing zijn, met uitzondering
van die, welke het aanvragen, verleenen en den
inhoud der vergunning regelen.
Voorstel tot het verleenen van sub
sidie voor stoomtramwegen.
In de laatste najaarsvergadering der staten was
een verzoek ingekomen van H. Boers en E.
Lebaigue om, nevens vergunning voor zoover de
toegeworpenik had voor niets te zorgen
honderden meesterstukken in mijn bereik, die
alle de moeite waard waren om er een verre
reis voor te doenom niet te spreken van mgn
gezondheid en den tijd en de gelegenheid om te
werken. Hoe rijk de kloosters, kerken en museums
ook zijn aan werken van andere groote meesters,
het rijkst zijn zij toch aan Murillo's, den groot
sten schilder vind ik, die ooit bestond. Aan hem
hield ik mg zoo trouw, als men zich slechts in
liefde, of misschien ook in haat, aan iemand hou
den kan en daaraan heb ik wat men noemt myn
„Spaanseken stgl" te danken.
In Engeland teruggekeerd moest ik het lot
deelen van ieder die onafhankelijk wil streven
naar eenige beroemdheid in zijn vak. Ik moest
maar geduldig mgn tgd afwachten, hopen en
vertrouwen en ijverig blijven voortwerken, 't geen
ik ieder in dergelijke omstandigheden kan aan"
bevelen.
Ik bewoonde nu mijn atelier in Newman-street
al sedert vgf maanden zonder een enkele bestel
ling gekregen te hebben, ofschoon de kunstkoo-
pers gruwelijke afpersers! vijf of zes mijne*
Spaansche studies gekocht hadden. Sedert eenige
weken leed ik weer aan een aanval van mijn
oude zenuwkwaal, toen er een voorval plaats had
dat ik veel waarschijnlijker sou gevonden hebben
provinciale wegen aangaat, van de provincie sub
sidie te erlangen voor een viertal in Zeeland aan
te leggen stoomtramwegen. Dit verzoek was
onvolledig, niet behoorlijk toegelicht en in geen
enkel opzicht rijp Voor discussie. Eén staaltje
daarvan zg voldoende. Een der voorstanders
van het denkbeeld om reeds toen subsidie te ver;
leonen, meende, blijkens het door hem in de ver
gadering gezegde, dat men f 500 per kilometer
vroeg, ineens zonder meerterwgl drie weken
later de aanvragers berichtten dat zij die som
vroegen voor tien achtereenvolgende jaren. Ook
lieten zij later de aanvragen ZierikzeeBrou
wershaven en MiddelburgDomburg varen, zoo
dat overbleven Breskens—Maldeghem (28 kilom.)
en Hulst—Walzoorden (13.5 kilometer).
De zaak is inmiddels door aanvulling van het
verzoek en door het onderzoek van ged. staten
voor beslissing rgp geworden. Gedeputeerde staten
achten dat er redenen bestaan om subsidie te
verleenen, wijl Zeeuwsch-Vlaanderen, vooral het
westelijk deel, maar al te zeer verstoken is van
gemeenschapsmiddelen en het van uitnemend be
lang is om eene betrekkelijk snelle verbinding te
verkrggen van de in het vierde en vgtde district
gelegen gemeenten met de Belgische spoorwegen
aan den eenen kant en met de stoombootdiensten
van Breskene en Walsoorden, die wederom te
Ylissingen en te Ylake aansluiten aan den staats
spoorweg, aan de andere zijde.
Ged. staten stellen voor om voor de lijn
BreskensMaldeghem, in plaats der gevraagde
f 14,000, te verleenen gedurende tien jaren eene
jaariykache subsidie van f 5000en voor Hulst-
Walsoorden gedurende denzelfden tyd f 2500,
terwijl /6750 werd gevraagd.
Aan die subaidiën willen ged. staten de vol
gende voorwaarden verbinden
1® dat beide wegen uiteriyk 1 October 1881 in
exploitatie komen en onafgebroken blijven;
2° dat door de belanghebbende gemeenten,
collegiën en personen worden verstrekt subsidiën
gedurende 10 jaren tot een gezamenlijk bedrag
van f 5000 voor eerstgenoemde, en van f 1200
voor laatstgenoemde lijn
3° dat op eiken weg dagelijks ten minste drie
ritten heen en weder tot vervoer van personen
worden volbracht
4° dat niet hooger vracht voor vervoer van
personen en goederen mag worden gevorderd, dan
zal zijn vermeld in door ged. staten goedgekeurde
tarieven
5° dat de dienst voor personenvervoer moet
worden uitgeoefend overeenkomstig de door ged.
staten goedgekeurde dienstregeling;
6» dat de voorschreven jaarlijksche bijdrage
voor eiken weg het eerst vorderbaar zal zijn den
achtsten dag na den aanvang der exploitatie en
daarna gedurende negen jaren telkens een jaar
later
7° dat voor eiken niet overeenkomstig de goed
gekeurde dienstregeling en voor eiken minder
dan drie per dag heen en weder volbrachten rit
tot vervoer van personen zal worden gekort,
tenzij overmacht hebbe bestaan/25 op de lgn
HulstWalsoorden, en 50 op de lgn Breskens—
Maldeghem.
Zoowel in het bedrag der subsidie als in de
gestelde voorwaarden is door de aanvragers ge;
noegeu genomen, met het eenig, door ged. staten
goedgekeurd voorbehoud, dat uitstel voor den
aanleg zal worden toegestaan, indien onvoorziene
omstandigheden van bnitengewonen aard (b. v.
eene crisis der geldmarkt) de verstrekking van
kapitaal mochten beletten.
Uit enkele opmerkingen, door gedep. staten
aan hnn voorstel toegevoegd, blijkt dat door be
langhebbende gemeenten voor Breskens—Malde
ghem 3375 en voor Hulst—Walsoorden f 600,
als jaarlijksche bijdrage gedurende tien jaren, is
toegezegd, zoodat de tweede voorwaarde nog niet
is vervuld. Ged. staten vertrouwen echter dat
het door hen gesteide cijfer zal worden bereikt.
in het land waar ik van daan kwam, dan daar
waar ik my bevond.
Daar sommige data van veel gewicht zijn tot
een juist begrip van mijn verhaal, moet ik erop
wijzen dat het begint in den namiddag van den
23sten Maart 1823.
Ik was vroeger opgehouden met werken dan
gewoonlgk; want de dag die tenauwernood een
dageraad had gekend, werd later geheel gehuld
in een Egyptische duisternis of Londensche mist.
Ik trachtte den tijd te dooden, totdat ik naar het
een of ander uitspanningsoord kon gaan, met een
sigaar, een kop koffie en een helder brandend
vuur, zonder ander licht op te steken, zoodat de
hoeken van het vertrek geheel duister waren;
Voor den haard gezeten liet ik mijn verbeelding
den vrijen teugel tot het vormen van allerlei
beelden uit de gloeiende kolen en was daar zóo
in verdiept, dat ik niet merkte dat er op de deur
getikt werd, noch dat er iemand binnenkwam.
Mijn aandacht werd eerst getrokken door een
geluid vlak in myn nabgheid een zonderling
geluid, een soort van gesmoord gesnuif of gesnik;
Ik sprong overeind en ontwaarde een lange*
gesluierde vrouwelijke gedaante geheel in het
zwart gekleed, achter den stoel, waaruit ik zoo
even was opgesprongen.
„Groote God!" riep ik doodeljjk ontsteld
FBUILLBTOIT.
i
DOOK
H; CARL. S.