Gemengde Berichten. MIDDELBURGSCHE COURANT Middelburg 11 Mei. Zierikzee, 9 Mei. Voor zoover het reeds vermelde verslag der kamer van koophandel en fabrieken te Zierikzee ons een blik gunt op den landbouw en het leven en de beweging buiten Zierikzee, ontleenen wij daaraan nog het volgende: Landbouw. Het fokken en mesten van runderen is op SchouwenDuiveland zulk een belangrijk deel van des landbouwers bedrijf, dat er van Zierikzee en Zijpe nagenoeg 2100 werden uitgevoerd. Het van de eerste plaats uitgevoerde getal schapen bedraagt 996. Provinciale staten van Zeeland. De groote Miirillo della Merced, VAN DE VAN Dcmderdag 12 Mei 1881. N° 111. Van Zierikzee werden uitgevoerd naar plaatsen binnenslandsaardappelen 8582, granen, zaden en peulvruchten 63,386 en ajuin 10,372 hectoliters, suikerbieten 9,974,000, hooi 76,000 kilo's; naar buitenslands: granen,zaden en peulvruchten 290,000 kilo's. Bruinisse. Van de scheepstimmerwerf werd een nieuwe hoogaars te water gelaten. De vischersvloot bestond uit 90 hoogaarzen en een stoombootje om de gevangen schelpdieren zoo snel mogelijk naar de verschillende spoorweg stations te brengen. De oesterhandel was weder van geringe betee- kenis. De visscherij op onverpachte perceelen leverde geen uitkomsten op. Dit is natuurlijk geen gevolg van het onverpacht zijn, maar óf van .ongeschiktheid ói vau minder zorg. De uit Frankrijk aangevoerde zaaioesters vol deden uitmuntend en door het prachtige zomer weder hadden deze beestjes een leven als een vischje in 't water. Uit IJerseke was de aanvoer nagenoeg gelijk aan die van het vorige jaar. De prijzen der oesters liepen niet hooger dan 55 a f 61, „dat zeer drukkend op den handel werkte". Met handel zal hier zeker bedoeld worden de hooge pachtsom der banken, de ongezonde grondslag der oesterteelt anders is de by voeging onbegrijpelijk. Is voor f 55 a /61 per duizend een winstgevende oesterteelt onmoge lijk, laat ze dan varen en de lekkerbekken smachten. De jonge oesters hadden het niet zoo goed als hare Fransche natuurgeaootendoor de vorst en het zoete water sneuvelden ze alle. De mosselhandel wordt als vrij voldoende ge- teekend. Hoofdzakelijk werd hij gedreven op Engeland, Frankrijk en Belgie. De groote verzen dingen van Texel naar Engeland hebben een niet geringe concurrentie in het leven geroepen. De prijzen iepen van f 1.50 tot 2 de harington l1/, hectoliter. De zaadmosselen moesten van elders worden aangekocht voor f 0.50 a 3 per ton. Een groote hoeveelheid mosselen werd in het voorjaar uit Texel aangevoerd. De garnalenhandel was van zoo weinig betee- kenis, dat eenige visschers, wegens de lage prijzen, de garnalenvang3t moesten staken. Met de kreukels was het ook niet druk, daar in den besten raaplijd de slikken grootendeels met ijs bezet waren en het rapen onmogelgk was. De prijs liep van f 5 tot f 7 per hectoliter. Brouwershaven. Aangekomen zijn 496, uitgegaan 55 schepen. In 1879 bedroeg het eerste getal 408 en het laatste 33. «E3 HOOFDSTUK I. Ik was nog niet lang drieëntwintig jaar en student aan de koninklijke academie. Ik be minde en beoefende de kunst hartstochtelijk, reeds vóór mijn schooltijd als kind, als jongeling, als man sedert zestien jaaren het lijdt geen twijfel of ik werkte harder dan goed voor mij was. Mijne magere handen en schraal gelaat waren even wit en uitgeteerd als die van een ballet-danseres en mijn borst was zóo ingevallen, dat de dokter het ver ontrustend vond en mij voorschreef een paar jaar naar Italië te gaaD. Zelden verheugen patiënten zich zóo over hun geneesmiddel als ik en alleen gebrek aan middelen belette my het terstond aan te wenden. Mijne vrienden zouden mij wel geholpen hebben, als zg er toe in staat waren geweestmaar zij waren allen even als ik onbemiddeld. Ik bad slechts éen bloedverwant, die als by wilde bij maehte was my te helpen en Volgens de tweede der aangenomen Ier sche dwang wetten is het in zekere graafschappen ver boden wapens in zijn bezit te hebben. Dit verbod wordt door de ambtenaren wel eens wat heel trouw toegepast. Zp namen dezer dagen een oud verroest kanon in beslag, dat diende om de prachtige echo 's aan het Killarney-meer te doen uitkomen voor de reizigers welke die schilder achtige streek bezoeken. Zondag had te Parijs de jaarlijksche verga* dering plaats van de Fransche maatschappij tegen het misbruik van tabak. De president, de heer Bouley, opende de vergadering met eene toespraak, waarin hp do rookers vergeleek met de dronkaards die aan alcohol verslaafd zgn en den ongezonden prikkel niet meer kunnen missen. Hy wendde zich tot de vrouwen en smeekte haar om een krachtigen strgd te voeren tegen het toenemende tabakrooken, dat haar den invloed op de zeden en de maatschappg had ontnomen, welken zg vroeger uitoefenden door de bekoring van haren geest in gemengde gezelschappen. De vereeniging heeft eene internationale prijsvraag uitgeschreven over het beste middel om kinderen het rooken te beletten. Reglement op de Tramwegen. In de aanstaande buitengewone vergadering der staten van Zeeland zal in behandeling worden gebracht een door gedeputeerde staten ontworpen Reglement op de tramwegen in Zeeland, de rege ling eener geheel nieuwe materie, welke tot nogtoe enkel is onderworpen aan de wet van 23 April 1880, voor zoover de tramwegen openbaar middel van vervoer zijn tusschen meer dan éane gemeente, terwgl aan de beheerders van den weg vergun ning moet worden gevraagd voor den aanleg der spoorstaven. De beheerder van den weg heeft het dus in de hand, aan de éene zijde om vergunningen te geven, waarbij niet genoegzaam is gewaakt voor de belangen van het gewone verkeer; aan de andere zgde kan hg de vergunning weigeren, zoodat de beheerder van een klein eind wegs den aanleg van een tramweg over grooten afstand zou kunuen onmogelijk maken. De provinciale staten zgn, naar de meening van gedeputeerden, bevoegd tot regeling van dit onderwerp, krachtens hun grondwettig toezicht op de wegen en wgl het een provinciaal belang geldt, dat nog niet door den algemeenen wetgever als algemeen rijksbelang is geregeld. Twee hoofd punten staan bij de regeling op den voorgrond: lo. De vergunning most kunnen verleend worden door het provinciaal bestuur, ook tegen den wil van den beheerder. 2o. De aanleg zonder die vergunning moet ver boden zijn. De aldus te beperken bevoegdheid van den be heerder des wegs is eene staatsrechtelijke, afhan- kelgk du8,in hare uitgebreidheid, van den bevoegden wetgever, in casu de provinciale staten. Doch deze bevoegdheid mag alleen in zooverre worden beperkt dat de weg tegen zijn zin kan worden dienstbaar gemaakt aan het verkeer door tram ondernemingen; terwyi waarborgen moeten worden in het leven geroepen, dat de verleende vergun ning dienstbaar zij en blijve aan het provinciaal belang. Deze zijn, in het kort, de beginselen, uitgewerkt in de 37 artikelen van het voorgestelde reglement. In het eerste hoofdstuk, Algemeene Bepalingen wordt voorgeschreven dat het verboden is in of op wegen spoorstaven te leggen ten gebruike van spoorwagens die worden voortbewogen met eene snelheid van hoogstens 15 kilometer per uur, zonder vergunning van gedeputeerde staten. Deze vergunning maakt de toestemming van den be heerder van den Weg onnoodig. Kruisen de spoorstaven den weg alleen, dan is de vergunning van den beheerder voldoende; wordt deze gewei die woonde iu Spanje. Ten einde raad trok ik de stoute schoenen aan en deed een beroep op zijn edelmoedigheid en ik hoop hartelijk dat elke neef, in dergeiyke omstandigheden, een even hulpvaardigen oom zal vinden. Hij stelde een veel grooter som dan ik gevraagd had tot mijD beschikking bij zijn zaakgelastigde in Londen; betuigde mij de grootste hartelijkheid en deelne ming; doch keurde het voorschrift van mijn dokter af en raadde mij een andere wgze van behandeling aan. Hij beweerde dat geen klimaat ter wereld mij meer goed kou doen dan dat vau Spanjeals ik oppassing noodig had, beloofde hij dat tante en de nichtjes mij zouden vertroetelen en hij verzeker de mij dat al hetgeen kunstenaars de heele wereld door gaan zoeken, daar beter te vinden is dan ergens anders. Waar kon ik bovendien meesters vinden om te bestudeeren, als Ponz, Polomino, Morales, Murillo, Zurbaran Die namen bezielden my. Ik vond dat hy gelijk had, volgde zgn raad en na een kleine week passeerde ik de golf van Biscaye en ging over Cadix naar Sevilla. Die heerlijke reis en het aangename vooruit zicht deden mij reeds goed en toen ik aankwam had ik weinig oppassing, maar veel versterking noodig. Welk een verrukkelijk leven heb ik daar gedurende een paar jaar geleid. Alles werd nay gerddan kunnen gedeputeerde staten haar verleenen. „Weg", in den zin van dit reglement, is de rgbaan, met de bermen en daarop liggende voetpaden en de daarbij behoorende kunstwerken. De voorafgaande bepalingen zgn niet van toepas sing op de wegen en traversen, beheerd of onder houden door het rijk, en op de niet door de provincie onderhouden straten en wegen in de bebouwde kommen, tenzij deze hoofdverbinding zyn tusschen wegen der eerste en tweede klasse. Tegen de volgens het reglement genomen beschik kingen van gedeputeerde staten kunnen belang hebbenden zich in beroep voorzien by den koning. Het tweede hoofdstuk, Van de vergunning regelt de concessie, haar ontstaan, haren inhoud, hare rechtsgevolgen en haar ophouden. De noo- dige zorg is gedragen dat belanghebbeuden vóór het verleenen der vergunning in de gelegenheid zijn hunne bezwaren te doen gelden. Waarborgen worden gesteld tegen het aanvragen van licht vaardige en het niet uitvoeren van verleende vergunningen, terwijl aan gedeputeerde staten de macht wordt verleend om, ook tijdens haren duur, de vergunning te wgzigen ten behoeve van het vrij en veilig verkeer over den weg. De conces sionaris stelt eene zekerheid, waarop kosten en schaden ten behoeve der provincie of van belang hebbenden kunnen worden verhaald. Bij verval lenverklaring of intrekking der vergunning is deze zekerheid (imperatiei) verbeurd ten behoeve der provincie. De concessionaris moet (art. 20) gedoogen, behoudens zijn recht oj) vergoeding van schade a dat zijne spoorstaven worden doorsneden en dat aan zijne lijn aangesloten wordt door spoor staven van anderen, krachtens behoorlijke ver gunning gelegdb dat van de spoorstaven enz. ook door anderen, die vergunning hebben bekomen, wordt gebruik gemaakt. Bij toepassing dezer bepaling, die het monopolie weert en den libre parcours waarborgt, wordt het aandeel, door den tweeden concessionaris in kosten van aanleg en verbetering te dragen, door deskundigen bepaald. Waarborgen voor veiligheid worden verkregen, wijl de concessionaris in remtoestellen, signalen, locomotieven, veiligheidsmaatregelen op den weg enz. geheel gebonden is aan de voorschriften van gedeputeerde staten. Bij het einde der concessie moet hij den weg, indien dit wordt gevorderd, in den vorigen staat herstellen. Wordt voor den aanleg van den tramweg grond der provincie ingenomen of de uitoefening van aan de provincie toekomends zakelijke rechten belemmerd of onmogelijk gemaakt, dan zal daar voor ge.ene vergoeding worden geëischt. De concessionaris moet daarentegen wel betalen voor het medegebruik van door de provincie onder houden kunstwerkenterwgl de aanleg van of verandering in kunstwerken (ten behoeve van het doel der concessie) geschiedt door ged. staten, öp kosten van den concessionaris. Hoofdstuk III, Bepalingen van politie, beschermt den concessionaris tegen kwaadwilligheid of nala tigheid van anderen, terwijl het ook voorschriiten bevat, die strekken om de veiligheid en de vrgheid van het verkeer op de wegen zoo weinig mogelijk door het nieuwe vervoermiddel te doen belemmeren. In hoofdstuk IV zijn de Strafbepalingen tegen overtreding der voorschriften van het reglement opgenomen. Eene Overgangsbepaling schrijft voor dat vóór het in werking treden van dit reglement door toen bevoegden verleende vergunningen worden geacht overeenkomstig dit reglement te zijn ver kregen, en dat daarop de bepalingen van het reglement van toepassing zijn, met uitzondering van die, welke het aanvragen, verleenen en den inhoud der vergunning regelen. Voorstel tot het verleenen van sub sidie voor stoomtramwegen. In de laatste najaarsvergadering der staten was een verzoek ingekomen van H. Boers en E. Lebaigue om, nevens vergunning voor zoover de toegeworpenik had voor niets te zorgen honderden meesterstukken in mijn bereik, die alle de moeite waard waren om er een verre reis voor te doenom niet te spreken van mgn gezondheid en den tijd en de gelegenheid om te werken. Hoe rijk de kloosters, kerken en museums ook zijn aan werken van andere groote meesters, het rijkst zijn zij toch aan Murillo's, den groot sten schilder vind ik, die ooit bestond. Aan hem hield ik mg zoo trouw, als men zich slechts in liefde, of misschien ook in haat, aan iemand hou den kan en daaraan heb ik wat men noemt myn „Spaanseken stgl" te danken. In Engeland teruggekeerd moest ik het lot deelen van ieder die onafhankelijk wil streven naar eenige beroemdheid in zijn vak. Ik moest maar geduldig mgn tgd afwachten, hopen en vertrouwen en ijverig blijven voortwerken, 't geen ik ieder in dergelijke omstandigheden kan aan" bevelen. Ik bewoonde nu mijn atelier in Newman-street al sedert vgf maanden zonder een enkele bestel ling gekregen te hebben, ofschoon de kunstkoo- pers gruwelijke afpersers! vijf of zes mijne* Spaansche studies gekocht hadden. Sedert eenige weken leed ik weer aan een aanval van mijn oude zenuwkwaal, toen er een voorval plaats had dat ik veel waarschijnlijker sou gevonden hebben provinciale wegen aangaat, van de provincie sub sidie te erlangen voor een viertal in Zeeland aan te leggen stoomtramwegen. Dit verzoek was onvolledig, niet behoorlijk toegelicht en in geen enkel opzicht rijp Voor discussie. Eén staaltje daarvan zg voldoende. Een der voorstanders van het denkbeeld om reeds toen subsidie te ver; leonen, meende, blijkens het door hem in de ver gadering gezegde, dat men f 500 per kilometer vroeg, ineens zonder meerterwgl drie weken later de aanvragers berichtten dat zij die som vroegen voor tien achtereenvolgende jaren. Ook lieten zij later de aanvragen ZierikzeeBrou wershaven en MiddelburgDomburg varen, zoo dat overbleven Breskens—Maldeghem (28 kilom.) en Hulst—Walzoorden (13.5 kilometer). De zaak is inmiddels door aanvulling van het verzoek en door het onderzoek van ged. staten voor beslissing rgp geworden. Gedeputeerde staten achten dat er redenen bestaan om subsidie te verleenen, wijl Zeeuwsch-Vlaanderen, vooral het westelijk deel, maar al te zeer verstoken is van gemeenschapsmiddelen en het van uitnemend be lang is om eene betrekkelijk snelle verbinding te verkrggen van de in het vierde en vgtde district gelegen gemeenten met de Belgische spoorwegen aan den eenen kant en met de stoombootdiensten van Breskene en Walsoorden, die wederom te Ylissingen en te Ylake aansluiten aan den staats spoorweg, aan de andere zijde. Ged. staten stellen voor om voor de lijn BreskensMaldeghem, in plaats der gevraagde f 14,000, te verleenen gedurende tien jaren eene jaariykache subsidie van f 5000en voor Hulst- Walsoorden gedurende denzelfden tyd f 2500, terwijl /6750 werd gevraagd. Aan die subaidiën willen ged. staten de vol gende voorwaarden verbinden 1® dat beide wegen uiteriyk 1 October 1881 in exploitatie komen en onafgebroken blijven; 2° dat door de belanghebbende gemeenten, collegiën en personen worden verstrekt subsidiën gedurende 10 jaren tot een gezamenlijk bedrag van f 5000 voor eerstgenoemde, en van f 1200 voor laatstgenoemde lijn 3° dat op eiken weg dagelijks ten minste drie ritten heen en weder tot vervoer van personen worden volbracht 4° dat niet hooger vracht voor vervoer van personen en goederen mag worden gevorderd, dan zal zijn vermeld in door ged. staten goedgekeurde tarieven 5° dat de dienst voor personenvervoer moet worden uitgeoefend overeenkomstig de door ged. staten goedgekeurde dienstregeling; 6» dat de voorschreven jaarlijksche bijdrage voor eiken weg het eerst vorderbaar zal zijn den achtsten dag na den aanvang der exploitatie en daarna gedurende negen jaren telkens een jaar later 7° dat voor eiken niet overeenkomstig de goed gekeurde dienstregeling en voor eiken minder dan drie per dag heen en weder volbrachten rit tot vervoer van personen zal worden gekort, tenzij overmacht hebbe bestaan/25 op de lgn HulstWalsoorden, en 50 op de lgn Breskens— Maldeghem. Zoowel in het bedrag der subsidie als in de gestelde voorwaarden is door de aanvragers ge; noegeu genomen, met het eenig, door ged. staten goedgekeurd voorbehoud, dat uitstel voor den aanleg zal worden toegestaan, indien onvoorziene omstandigheden van bnitengewonen aard (b. v. eene crisis der geldmarkt) de verstrekking van kapitaal mochten beletten. Uit enkele opmerkingen, door gedep. staten aan hnn voorstel toegevoegd, blijkt dat door be langhebbende gemeenten voor Breskens—Malde ghem 3375 en voor Hulst—Walsoorden f 600, als jaarlijksche bijdrage gedurende tien jaren, is toegezegd, zoodat de tweede voorwaarde nog niet is vervuld. Ged. staten vertrouwen echter dat het door hen gesteide cijfer zal worden bereikt. in het land waar ik van daan kwam, dan daar waar ik my bevond. Daar sommige data van veel gewicht zijn tot een juist begrip van mijn verhaal, moet ik erop wijzen dat het begint in den namiddag van den 23sten Maart 1823. Ik was vroeger opgehouden met werken dan gewoonlgk; want de dag die tenauwernood een dageraad had gekend, werd later geheel gehuld in een Egyptische duisternis of Londensche mist. Ik trachtte den tijd te dooden, totdat ik naar het een of ander uitspanningsoord kon gaan, met een sigaar, een kop koffie en een helder brandend vuur, zonder ander licht op te steken, zoodat de hoeken van het vertrek geheel duister waren; Voor den haard gezeten liet ik mijn verbeelding den vrijen teugel tot het vormen van allerlei beelden uit de gloeiende kolen en was daar zóo in verdiept, dat ik niet merkte dat er op de deur getikt werd, noch dat er iemand binnenkwam. Mijn aandacht werd eerst getrokken door een geluid vlak in myn nabgheid een zonderling geluid, een soort van gesmoord gesnuif of gesnik; Ik sprong overeind en ontwaarde een lange* gesluierde vrouwelijke gedaante geheel in het zwart gekleed, achter den stoel, waaruit ik zoo even was opgesprongen. „Groote God!" riep ik doodeljjk ontsteld FBUILLBTOIT. i DOOK H; CARL. S.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1881 | | pagina 5