124? 1881' N«. 18. 22 Januari. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 5/m. franco 3,50, Afeonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentién: 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels ƒ,1.50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor het Buitenlandde Compagnie générale de Publicité G. L. Daubb Cie. te Parijs Londen, Frankfort a. M., Berlijn Weenen, Zurich enz. Middelburg, 21 Januari. De minister van justitie heeft gisteren een gewichtig besluit genomen. Op grond dezer overweging, luidde het von nis: dat het feit geen misdaad, wanbedrijf of overtreding uitmaakte en de beklaagde alzoo van alle rechtsvervolging behoorde ontslagen te worden. Een trein, pa Utrecht komende, bleef te ongeveer M IUIDOELBURGSCHE COL Den 2en Sept. jl. zat een koetsier van de Rijtuigvereenigingop den Dam te Amsterdam, een sigaar te rooken, op den bok van zijn ledig rijtuig, wat hem volgens 't reglement dier Ver- eeniging geoorloofd is, wanneer hij geen pas sagiers vervoert. Desniettemin beval een in specteur der politie, bij wie de man als een „lastig sujet" bekend stond, hem, zijn „endje" weg te gooien. Toen de rooker, ook op herhaald bevel, daaraan Diet voldeed, werd hij gelast den inspecteur naar 't bureau van politie te rijden. De koetsier bewaarde, verwonderlijk genoeg, maar gelukkig voor hem, zijn kalmte. Aan 't bureau werd hij van den bok geroepen, be voeld en in zijn zakken betast, ondervraagd en beroken, of er ook iets van jenever aan hem te merken viel, en vervolgens opgesloten. Van 's avonds 8 tot 's nachts 1 uur hield men hem in 't cachot en daarna, dewijl de man, weder gelukkig, in geen enkel opzicht schijn of schaduw van schuld vertoond had, mocht hij gaan. Wegens deze onwettige gevangenhouding "werd de inspecteur gedagvaard en door het O. M. tegen hem gerequireerd eene geldboete van 100 of subsidiair 7 dagen gevangenisstraf, wegens het: „als openbaar ambtenaar plegen van eene daad van willekeur, waardoor in breuk geschiedt op de persoonlijke vrijheid van een burger, onder verzachtende omstandig heden." Welke die verzachtende omstandigheden waren, maakte de officier van justitie niet duidelijk. De straf scheen licht, wanneer men in aanmerking neemt dat een burger, die zich de minste daad van geweld tegen de politie veroorlooft, daarvoor met gevangenis gestraft wordt en dat de koetsier wien het hier gold, indien hij aan de opwelling eener in zijn ge val verklaarbare drift gehoor had gegeven, maanden lang achter de tralies had moeten zitten. De rechtbank dacht er echter nog milder over. Nadat de inspecteur verklaard had dat hij den koetsier voor dronken had gehouden, terwijl door getuigen verzekerd werd dat de man nooit dronk, en dat hij zich had willen overtuigen of deze wellicht een der koetsiers was, die door het bestuur der Rijtuig vereeniging van oneerlijkheid verdacht werden, overwoog de rechtbank: «Dat de beklaagde wel ia waar door overdreven ambts ijver de grenzen zijner bevoegdheid, welke by had moeten kennen, ia te buiten gegaanmaar dat niet is bewezen dat hjj, hetzij op den Dam, toen hij den koetsier gelastte Haar het hoofdbureau te gaan, hetzij in het hoofdbureau, toen hjj hem liet opsluiten, willens en wetens een daad van willekeur pleegde, terwijl de lange duur der Opsluiting moet worden toegeschreven aan de ambtsbezig heden van den beklaagde, die zijn tegenwoordigheid elders rereischten." Dit vonnis wekte algemeen verbazing, zelfs ongerustheid. Wanneer een politie-beambte, Onder gewone, rustige omstandigheden, met bedaard overleg dus, een nuchter en onschuldig than eerst zonder reden mocht lastig vallen en hem daarna mocht laten opsluiten op een ongegrond vermoeden van dronkenschap en oneerlijkheid, wanneer dan de schuldige niet geacht kon worden „willens en wetens" dat misbruik van gezag gepleegd te hebben, Welken waarborg bestond er dan voor iemand letterland ?H Men hield het er dan ook voor, dat zoo niet de officier van justitie, dan toch zeker de procureur-generaal in hooger beroep zoude komen. Tot gisterenden dag waarop de termijn daartoe verstrijken zou, werd daarvan echter niets vernomen. Maar op den laatsten dag, gelijk wij gisteren reeds meldden, heeft op last van den minister van justitie, de aanteekening van het hooger beroep nog plaats gehad. Door deze daad heeft de minister Modderman, naar onze meening, eene nieuwe aanspraak op de waardeering en de erkentelijkheid der natie verworven. Zoo lang het vonnis der Amster- damsche rechtbank niet aan hooger beroep onderworpen was geweest, had het beginsel van de onkreukbaarheid der waarborgen, aan de uitspraken onzer rechters verbonden, zijn vollen eisch niet bekomen. Zonder op de be slissing van het hooger rechterlijk lichaam vooruit te loopen, welke onafhankelijk van het algemeen gevoelen behoort te blijven, wordt alleen door de behandeling der zaak in hooger beroep de grondslag van ons recht: gelijkheid voor de wet, opnieuw gehandhaafd. Tegeneen burger, die het openbaar gezag miskent, keert zich de volle strengheid der wet. Een ambte naar van het openbaar gezag, die zijne wettige bevoegdheid te buiten gaat, moet niet minder verantwoordelijk en strafbaar zyn. Dat de e\enaar aldus in 't gelijk gebracht is door den minister, die als hoofd der rechterlijke macht, tevens het hoofd is van een der gewichtigste takken van het uitvoerend gezag, doet ons zien dat recht en gerechtigheid in Nederland nog in eer gehouden worden. Wij ontvangen nog per postwissel uit Vlissingen voor de slachtofiers van den watersnood f 10, welk bes rag door ons aan de watersnood-com missie alhier is afgegeven. Verdere bijdragen gelieve men aan hetzelfde adres te richten. V an wege de directie der stoomvaartmaatschappij Zeeland wordt ons medegedeeld, dat de mailboot Prins Hendrik Dinsdag avond jl. te Queenboro is blijven liggen, dewijl de gemeenscnap tusschen die plaats en Londen door den sneeuwstorm geheel gestremd was en er geen mail of passagiers waren aangekomen. Onze berichtgever te Vlissingen moet dus onjuist ingelicht zijn geweest, toen hij meldde dat de boot, tengevolge van het stormweer, niet had kunnen lossen, hetgeen trouwens, volgens de directie, geen reden sou zyn geweest om niet te varen. De spoorboot is door zware mist heden niet van Zierikzee gevaren, waardoor eenige passagiers, die de boot te Veere wachtten, zijn teleurgesteld en ook eene party goederen, waaronder eene be langrijke hoeveelheid gist, is moeten achterblijven. Men zal dns in het land van Schouwen een der eerste levensbehoeften moeten missen. Zaterdag morgen zal opnieuw getracht worden naar Veere en terug te varen; de juiste nrenvan vertrek zyn echter moeilijk op te geven. Op de veemarkt alhier zyn in 1880 aangevoerd: paarden 60, vette koeien 27, vette ossen 15, vette vaarzen 89, kalfkoeien 137, varekoeien 142, drie jarige ossen 16, kalfva&rzen 42, jong vee 169, stieren 61, schapen 51, magere varkens 690 stuks. In het geheel alzoo 1499 stuks. In 1879 bedroeg dit totaal 1555. Van af heden zullen, gedurende de stremming van den Btoombargedienst tusschen Middelbutg en VlissiDgon, ten gerieve van het publiek, extra- treinen loopen: van Vlissingen te 11 u. voormid. dags en te 3.30 namiddags; van Middelburg te 11.30 voormiddags en te 4.10 namiddags. Blijkens de memorie van antwoord van den minister van waterstaat op het atdeelings verslag der eerste kamer over zijne begrooting, is het 's ministers streven om binnen den kortst mogelij ken tijd op den spoorweg van Roosendaal naar Zwalnwe een tweede spoor te doen leggen. Aan den directeur-generaal der My. tot expl. van Staatsspoorwegen is opgedragen, een bestek op te maken voor het leggen van het tweede spoor tksscben de Belgische grens en Roosendaal, waar voor het ontwerp reeds is goedgekeurd. Zierikzee, 19 Jan. De openbare vergade ring, uitgeschreven door het departement Zierikzee, der Neüerlaudsehe maatschappij Ter bevordering van Nijverheid, om het plan tot het oprichten eener ambachtsschool te bespreken, werd heden avond alhier gehouden en door een veertigtal belangstellenden bijgewoond. Na eene uitvoerige behandeling van de vraag is die oprichting noodig en waarom is zij noodig waarbij men zich natuurlijk op zijpaden be gaf werd met algemeene stemmen als beginsel aangenomendat het wenschelijk is dat hier iets gedaan worde voor de practische opleiding van jonge ambachtslieden. In een volgende vergadering, zoodra mogelijk te houden, zal het bestuur een plan ter tafel brengen en de heer J. J. Ochtman, van Goes, die nu wegens stremming der passage tusschen Goes en het Katsche veer verhinderd was te komen, het doel en de uitkomsten der ambachts school te Goes uiteenzetten. *Ter Neuzen, 19 Jan. Voor de stoomvaart zal het kanaal tot Gent denkelijk niet meer te bevaren zyn, als zijnde sedert eergisteren der waarts geene stoomschepen meer opgegaan. Tot aan het spoorwegterrein wordt het kanaal nog dagelijks ongehinderd bevaren, zoodat daar onaf gebroken eenige stoomschepen, soms tot zes, liggen te lossen of te ladon. Op de reede begint zich meao eenig ijs te ver- topnen, vooralsnog zonder hinder voor de vaart. Tengevolge van den geweldigen sneeuwstorm op gisteren, zijn hier van gisteren middag tot heden avond geen der beide treinen van Gent en Mechelen aangekomen noch vertrokken, tengevolge waarvan geene postpaketten uit het binnen- en buitenland zijn ontvangen. De collecte voor de noodlij denden door den watersnood heeit te Domburg f 40, te St. Lau rens f 78.904. Te Amsterdam trokken terstond nadat het sneeuwen ophield, ailerwege en te beginnen langs de hooidwegen ploegen werklieden van den stadsreinigingsdienst uit, om den weg zooveel mogelyk hegaaubaar te maken. Niet minder dan 800 werklieden werden daartoe in buitengewonen dienst aangenomen Zelfs in de buitenwijken werd daar reeds gisteren de sneeuw opgeruimd. Te Breda werd reeds Woensdag ochtend te 5 uur de sneeuwploeg in werking gebracht en op het middaguur was in aiie straten en over alle pleinen eene flinke baan van ca. 2 meter gemaakt, waar rijtuigen en voetgangers zich zonder moeite konden bewegen. Ook in Atjeh hebben, gelijk reeds per telegraaf gemeld is, van den 17 tot den 21 November hevige overstroomingen plaats gehad. Uit het oude hospitaal zijn de zieken met groote moeite gered en in het nieuwe hospitaal gebracht. Ver scheidene bruggen zijn vernield, de spoorweg van Oleh-leh naar Kotta Radja heelt eenige dagen niet kunnen rijden en veel andere schade is te weeg gebracht. Twee Europeesche fuseliers zyn verdronken. Men schrijft ons uit Rotterdam, dd. 19 dezer: De tooneeicrisis was heden het onderwerp van een levendig debat in onze afdeeling van het Tooneelvtrbond. Een paar weken geleden weid door een paar leden van den raad v:.n beheer van de vereeniging Het Nederlandsch Tooneel en den directeur-gérant dier vereenigiDg eene ge heime bijeenkomst gehouden met het bestuur der genoemde afdeeling en een paar ingewijden. In die samenkomst, heette het, zou de raad van be heer zijne bedoelingen met de annexatie van het Rotterdamsch tooneel blootleggen. Dit in eene vergadering der afdeeling te doen, wilde de raad niet; deze zaak moest iu geheim concilie behan deld worden. Had de raad er een voorgevoel van, dat, zooals heden bleek, deze annexatie bij velen bjjna evenveel weerzin wekte als de anaexatig van de Transvaal door Engeland? Vreesde men, dat, wanneer men stond tegenover anderen dan de vrienden, die reeds vooruit voor de annexatie plannen gewonnen waren, de zaken een geheel ander aanzien zouden krijgen, zooals dan ook werkelijk heden het geval was? Wat daarvan zij, het bestuur der afdeeling had begrepen, dat bet dan toch aan de leden eenige verantwoording schuldig was en eenige mededee- ling omtrent hetgeen er in die geheimzinnige bijeenkomst verhandeld was. Daarom was de ver gadering van heden belegd. Er werd een soort van prooes-verbaal opgemaakt van hetgeen er in die byeenkomst was verhandeld, en van hetgeen de raad van beheer van het N. T. omtrent zijne bedoelingen had losgelaten. Na deze mededeelingen ontspon zich eene interessante discussie, die voor al gekruid werd door pikante onthullingen van den heer Van Zuijlen. Van dezen vernam men, dat het tekort in de kas der directie, hetwelk thans als voorwendsel werd gebruikt, gemakkelijk te dekken ware geweest; dat het ZLjne mededirec teuren aan activiteit had ontbroken (hij sprak van luiheid, zoodat er in geen 27 dagen repetities werden gehouden)dat hem, noch als directeur, noch als artist, aanbiedingen uit Amsterdam waren gedaan; dat de geheele zaak eigenlijk bedisteld was tusschen den heer Haspels en een lid van den raad van beheer van het N. T. De mededeelingen van den heer Van Zuijlen maakten grooten indruk, zoodat dan ook de voorzitter, die eerst den heer v. Z. behandeld had als de pre sident van een gerechtshof een beschuldigde, na die mededeelingen een geheel anderen toon aan sloeg. Door eenige sprekers werd in zeer krasse be woordingen een afkeurend oordeel uitgesproken over het intrigespel, dat het beste tooneelgezel- schap van Nederland uiteengescheurd heeft. Buiten het bestuur der afdeeling en een oud-bestunrder, die by de zaak zeer nauw is betrokken, was er niemand, die van ingenomenheid met de annexa tie blijk gaf. De discussie eindigde met het aannemen van eene motie om tot de eenvoudige orde van de dag over te gaan. Daardoor werden eene motie tot afkeuring en eene motie van goed keuring, die reeds voorgesteld waren, gecoupeerd en blijft het in het midden gelaten of de afdee ling goed- of afkeurt. Maar zooveel zal wel voor hen, die reeds sedert zeer lang aan het intiigeeren zyn geweest om hier de vereeni ging Het Nederlandsch Tooneel het bed te sprei den, duidelijk zijn, dat op zeer velen bet gebeurde een onaangenamen indruk heett gemaakt. En ook dit is duidelijk geworden, dat men onder de warme voorstanders van bet tooneel, wier samenwerking veel m het belang der kunst had kunnen doen, eene verdeeldheid heeft gesticht, die op zichzelveu reeds diep te betreuren is. Uit Oudenbosch wordt gemeld: De treinen loopen weer vrij geregeld. Dinsdag en Woensdag waB er groot oponthoud. De trein bijv. die oiusdag middag te 12 uren van Rotter dam vertrok en te 1 uur 20 min. te Oudenbosck moest zijn, arriveerde eerst 's avonds 8 uur 30 mm. Van Rotterdam tot Zevenbergen ging alles goed, maar iu de zoogenaamde Hoovenscbe beem den was de massa opeengehoopte sneeuw zoo groot, dat er meer dan zeven aren voorbij gingen, eer men met behulp van verschillende locomo tieven, het kleine traject van Zevenbergen naar Oudenboscb had afgelegd. De dienst tusschen Antwerpen en Rotterdam ondervindt nog aLtoos eenige vertraging. Zwolle is per spoor alleen van den kant valt Zutlcn te genaken. Naar Kampen, Utrecht, Mep- pel en Almelo is de dienst gestaakt. Tusschen Amsterdam eu Utrecut zoowel in de richting van de üoster- als Rijnspoorweg ju, was de sneeuwval 't hevigst. Sommige treinen van twee wagens hadden drie machines noodig om er door te komen. Toch moest te LoenenVreeland de hulp van een paar honderd man worden inge roepen. De trein, die Dinsdag avond om 5.1& vaa Hilversum naar Amsterdam vertrok, bleet bij do zanderij te Bntsu n vastzitten. De trein staat nog op de plaats, niettegeustaande vier locomotieven gepoogd hebben er beweging in te brengen. De reizigers keerden te voet naar Hilversum terng.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1881 | | pagina 1