124?
1881'
N«. 18.
22 Januari.
Dit blad verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 5/m. franco 3,50,
Afeonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
Advertentién: 20 Cent per regel.
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz.: van 1-7 regels ƒ,1.50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Hoofdagenten voor het Buitenlandde Compagnie générale de Publicité G. L. Daubb Cie. te Parijs Londen, Frankfort a. M., Berlijn Weenen, Zurich enz.
Middelburg, 21 Januari.
De minister van justitie heeft gisteren een
gewichtig besluit genomen.
Op grond dezer overweging, luidde het von
nis: dat het feit geen misdaad, wanbedrijf of
overtreding uitmaakte en de beklaagde alzoo
van alle rechtsvervolging behoorde ontslagen
te worden.
Een trein, pa Utrecht komende, bleef te ongeveer
M
IUIDOELBURGSCHE COL
Den 2en Sept. jl. zat een koetsier van de
Rijtuigvereenigingop den Dam te Amsterdam,
een sigaar te rooken, op den bok van zijn ledig
rijtuig, wat hem volgens 't reglement dier Ver-
eeniging geoorloofd is, wanneer hij geen pas
sagiers vervoert. Desniettemin beval een in
specteur der politie, bij wie de man als
een „lastig sujet" bekend stond, hem, zijn
„endje" weg te gooien. Toen de rooker, ook
op herhaald bevel, daaraan Diet voldeed, werd
hij gelast den inspecteur naar 't bureau van
politie te rijden.
De koetsier bewaarde, verwonderlijk genoeg,
maar gelukkig voor hem, zijn kalmte. Aan
't bureau werd hij van den bok geroepen, be
voeld en in zijn zakken betast, ondervraagd
en beroken, of er ook iets van jenever
aan hem te merken viel, en vervolgens
opgesloten. Van 's avonds 8 tot 's nachts 1
uur hield men hem in 't cachot en daarna,
dewijl de man, weder gelukkig, in geen enkel
opzicht schijn of schaduw van schuld vertoond
had, mocht hij gaan.
Wegens deze onwettige gevangenhouding
"werd de inspecteur gedagvaard en door het
O. M. tegen hem gerequireerd eene geldboete
van 100 of subsidiair 7 dagen gevangenisstraf,
wegens het: „als openbaar ambtenaar plegen
van eene daad van willekeur, waardoor in
breuk geschiedt op de persoonlijke vrijheid van
een burger, onder verzachtende omstandig
heden."
Welke die verzachtende omstandigheden
waren, maakte de officier van justitie niet
duidelijk. De straf scheen licht, wanneer men
in aanmerking neemt dat een burger, die zich
de minste daad van geweld tegen de politie
veroorlooft, daarvoor met gevangenis gestraft
wordt en dat de koetsier wien het hier gold,
indien hij aan de opwelling eener in zijn ge
val verklaarbare drift gehoor had gegeven,
maanden lang achter de tralies had moeten
zitten.
De rechtbank dacht er echter nog milder
over. Nadat de inspecteur verklaard had dat
hij den koetsier voor dronken had gehouden,
terwijl door getuigen verzekerd werd dat
de man nooit dronk, en dat hij zich had
willen overtuigen of deze wellicht een der
koetsiers was, die door het bestuur der Rijtuig
vereeniging van oneerlijkheid verdacht werden,
overwoog de rechtbank:
«Dat de beklaagde wel ia waar door overdreven ambts
ijver de grenzen zijner bevoegdheid, welke by had moeten
kennen, ia te buiten gegaanmaar dat niet is bewezen
dat hjj, hetzij op den Dam, toen hij den koetsier gelastte
Haar het hoofdbureau te gaan, hetzij in het hoofdbureau,
toen hjj hem liet opsluiten, willens en wetens een
daad van willekeur pleegde, terwijl de lange duur der
Opsluiting moet worden toegeschreven aan de ambtsbezig
heden van den beklaagde, die zijn tegenwoordigheid elders
rereischten."
Dit vonnis wekte algemeen verbazing, zelfs
ongerustheid. Wanneer een politie-beambte,
Onder gewone, rustige omstandigheden, met
bedaard overleg dus, een nuchter en onschuldig
than eerst zonder reden mocht lastig vallen
en hem daarna mocht laten opsluiten op een
ongegrond vermoeden van dronkenschap en
oneerlijkheid, wanneer dan de schuldige
niet geacht kon worden „willens en wetens"
dat misbruik van gezag gepleegd te hebben,
Welken waarborg bestond er dan voor iemand
letterland ?H
Men hield het er dan ook voor, dat zoo niet
de officier van justitie, dan toch zeker de
procureur-generaal in hooger beroep zoude
komen. Tot gisterenden dag waarop de
termijn daartoe verstrijken zou, werd daarvan
echter niets vernomen. Maar op den laatsten
dag, gelijk wij gisteren reeds meldden, heeft
op last van den minister van
justitie, de aanteekening van het hooger
beroep nog plaats gehad.
Door deze daad heeft de minister Modderman,
naar onze meening, eene nieuwe aanspraak op
de waardeering en de erkentelijkheid der natie
verworven. Zoo lang het vonnis der Amster-
damsche rechtbank niet aan hooger beroep
onderworpen was geweest, had het beginsel
van de onkreukbaarheid der waarborgen, aan
de uitspraken onzer rechters verbonden, zijn
vollen eisch niet bekomen. Zonder op de be
slissing van het hooger rechterlijk lichaam
vooruit te loopen, welke onafhankelijk van
het algemeen gevoelen behoort te blijven, wordt
alleen door de behandeling der zaak in hooger
beroep de grondslag van ons recht: gelijkheid
voor de wet, opnieuw gehandhaafd. Tegeneen
burger, die het openbaar gezag miskent, keert
zich de volle strengheid der wet. Een ambte
naar van het openbaar gezag, die zijne wettige
bevoegdheid te buiten gaat, moet niet minder
verantwoordelijk en strafbaar zyn. Dat de
e\enaar aldus in 't gelijk gebracht is door den
minister, die als hoofd der rechterlijke macht,
tevens het hoofd is van een der gewichtigste
takken van het uitvoerend gezag, doet ons
zien dat recht en gerechtigheid in Nederland
nog in eer gehouden worden.
Wij ontvangen nog per postwissel uit Vlissingen
voor de slachtofiers van den watersnood f 10,
welk bes rag door ons aan de watersnood-com
missie alhier is afgegeven. Verdere bijdragen
gelieve men aan hetzelfde adres te richten.
V an wege de directie der stoomvaartmaatschappij
Zeeland wordt ons medegedeeld, dat de mailboot
Prins Hendrik Dinsdag avond jl. te Queenboro is
blijven liggen, dewijl de gemeenscnap tusschen
die plaats en Londen door den sneeuwstorm geheel
gestremd was en er geen mail of passagiers waren
aangekomen.
Onze berichtgever te Vlissingen moet dus onjuist
ingelicht zijn geweest, toen hij meldde dat de
boot, tengevolge van het stormweer, niet had
kunnen lossen, hetgeen trouwens, volgens de
directie, geen reden sou zyn geweest om niet te
varen.
De spoorboot is door zware mist heden niet
van Zierikzee gevaren, waardoor eenige passagiers,
die de boot te Veere wachtten, zijn teleurgesteld
en ook eene party goederen, waaronder eene be
langrijke hoeveelheid gist, is moeten achterblijven.
Men zal dns in het land van Schouwen een der
eerste levensbehoeften moeten missen.
Zaterdag morgen zal opnieuw getracht worden
naar Veere en terug te varen; de juiste nrenvan
vertrek zyn echter moeilijk op te geven.
Op de veemarkt alhier zyn in 1880 aangevoerd:
paarden 60, vette koeien 27, vette ossen 15, vette
vaarzen 89, kalfkoeien 137, varekoeien 142, drie
jarige ossen 16, kalfva&rzen 42, jong vee 169,
stieren 61, schapen 51, magere varkens 690 stuks.
In het geheel alzoo 1499 stuks.
In 1879 bedroeg dit totaal 1555.
Van af heden zullen, gedurende de stremming
van den Btoombargedienst tusschen Middelbutg
en VlissiDgon, ten gerieve van het publiek, extra-
treinen loopen: van Vlissingen te 11 u. voormid.
dags en te 3.30 namiddags; van Middelburg te
11.30 voormiddags en te 4.10 namiddags.
Blijkens de memorie van antwoord van den
minister van waterstaat op het atdeelings verslag
der eerste kamer over zijne begrooting, is het
's ministers streven om binnen den kortst mogelij
ken tijd op den spoorweg van Roosendaal naar
Zwalnwe een tweede spoor te doen leggen. Aan
den directeur-generaal der My. tot expl. van
Staatsspoorwegen is opgedragen, een bestek op te
maken voor het leggen van het tweede spoor
tksscben de Belgische grens en Roosendaal, waar
voor het ontwerp reeds is goedgekeurd.
Zierikzee, 19 Jan. De openbare vergade
ring, uitgeschreven door het departement Zierikzee,
der Neüerlaudsehe maatschappij Ter bevordering
van Nijverheid, om het plan tot het oprichten
eener ambachtsschool te bespreken, werd heden
avond alhier gehouden en door een veertigtal
belangstellenden bijgewoond.
Na eene uitvoerige behandeling van de vraag
is die oprichting noodig en waarom is zij noodig
waarbij men zich natuurlijk op zijpaden be
gaf werd met algemeene stemmen als beginsel
aangenomendat het wenschelijk is dat hier iets
gedaan worde voor de practische opleiding van
jonge ambachtslieden.
In een volgende vergadering, zoodra mogelijk
te houden, zal het bestuur een plan ter tafel
brengen en de heer J. J. Ochtman, van Goes,
die nu wegens stremming der passage tusschen
Goes en het Katsche veer verhinderd was te
komen, het doel en de uitkomsten der ambachts
school te Goes uiteenzetten.
*Ter Neuzen, 19 Jan. Voor de stoomvaart
zal het kanaal tot Gent denkelijk niet meer te
bevaren zyn, als zijnde sedert eergisteren der
waarts geene stoomschepen meer opgegaan. Tot
aan het spoorwegterrein wordt het kanaal nog
dagelijks ongehinderd bevaren, zoodat daar onaf
gebroken eenige stoomschepen, soms tot zes,
liggen te lossen of te ladon.
Op de reede begint zich meao eenig ijs te ver-
topnen, vooralsnog zonder hinder voor de vaart.
Tengevolge van den geweldigen sneeuwstorm
op gisteren, zijn hier van gisteren middag tot
heden avond geen der beide treinen van Gent en
Mechelen aangekomen noch vertrokken, tengevolge
waarvan geene postpaketten uit het binnen- en
buitenland zijn ontvangen.
De collecte voor de noodlij denden door den
watersnood heeit te Domburg f 40, te St. Lau
rens f 78.904.
Te Amsterdam trokken terstond nadat het
sneeuwen ophield, ailerwege en te beginnen
langs de hooidwegen ploegen werklieden van
den stadsreinigingsdienst uit, om den weg zooveel
mogelyk hegaaubaar te maken.
Niet minder dan 800 werklieden werden daartoe
in buitengewonen dienst aangenomen
Zelfs in de buitenwijken werd daar reeds
gisteren de sneeuw opgeruimd.
Te Breda werd reeds Woensdag ochtend te 5
uur de sneeuwploeg in werking gebracht en op
het middaguur was in aiie straten en over alle
pleinen eene flinke baan van ca. 2 meter gemaakt,
waar rijtuigen en voetgangers zich zonder moeite
konden bewegen.
Ook in Atjeh hebben, gelijk reeds per telegraaf
gemeld is, van den 17 tot den 21 November
hevige overstroomingen plaats gehad. Uit het
oude hospitaal zijn de zieken met groote moeite
gered en in het nieuwe hospitaal gebracht. Ver
scheidene bruggen zijn vernield, de spoorweg
van Oleh-leh naar Kotta Radja heelt eenige dagen
niet kunnen rijden en veel andere schade is te
weeg gebracht. Twee Europeesche fuseliers zyn
verdronken.
Men schrijft ons uit Rotterdam, dd. 19 dezer:
De tooneeicrisis was heden het onderwerp van
een levendig debat in onze afdeeling van het
Tooneelvtrbond. Een paar weken geleden weid
door een paar leden van den raad v:.n beheer
van de vereeniging Het Nederlandsch Tooneel en
den directeur-gérant dier vereenigiDg eene ge
heime bijeenkomst gehouden met het bestuur der
genoemde afdeeling en een paar ingewijden. In
die samenkomst, heette het, zou de raad van be
heer zijne bedoelingen met de annexatie van het
Rotterdamsch tooneel blootleggen. Dit in eene
vergadering der afdeeling te doen, wilde de raad
niet; deze zaak moest iu geheim concilie behan
deld worden. Had de raad er een voorgevoel van,
dat, zooals heden bleek, deze annexatie bij velen
bjjna evenveel weerzin wekte als de anaexatig
van de Transvaal door Engeland? Vreesde men,
dat, wanneer men stond tegenover anderen dan
de vrienden, die reeds vooruit voor de annexatie
plannen gewonnen waren, de zaken een geheel
ander aanzien zouden krijgen, zooals dan ook
werkelijk heden het geval was?
Wat daarvan zij, het bestuur der afdeeling had
begrepen, dat bet dan toch aan de leden eenige
verantwoording schuldig was en eenige mededee-
ling omtrent hetgeen er in die geheimzinnige
bijeenkomst verhandeld was. Daarom was de ver
gadering van heden belegd. Er werd een soort
van prooes-verbaal opgemaakt van hetgeen er in
die byeenkomst was verhandeld, en van hetgeen
de raad van beheer van het N. T. omtrent zijne
bedoelingen had losgelaten. Na deze mededeelingen
ontspon zich eene interessante discussie, die voor
al gekruid werd door pikante onthullingen van
den heer Van Zuijlen. Van dezen vernam men, dat
het tekort in de kas der directie, hetwelk thans
als voorwendsel werd gebruikt, gemakkelijk te
dekken ware geweest; dat het ZLjne mededirec
teuren aan activiteit had ontbroken (hij sprak
van luiheid, zoodat er in geen 27 dagen repetities
werden gehouden)dat hem, noch als directeur,
noch als artist, aanbiedingen uit Amsterdam
waren gedaan; dat de geheele zaak eigenlijk
bedisteld was tusschen den heer Haspels en een
lid van den raad van beheer van het N. T. De
mededeelingen van den heer Van Zuijlen maakten
grooten indruk, zoodat dan ook de voorzitter,
die eerst den heer v. Z. behandeld had als de pre
sident van een gerechtshof een beschuldigde, na
die mededeelingen een geheel anderen toon aan
sloeg.
Door eenige sprekers werd in zeer krasse be
woordingen een afkeurend oordeel uitgesproken
over het intrigespel, dat het beste tooneelgezel-
schap van Nederland uiteengescheurd heeft. Buiten
het bestuur der afdeeling en een oud-bestunrder,
die by de zaak zeer nauw is betrokken, was er
niemand, die van ingenomenheid met de annexa
tie blijk gaf. De discussie eindigde met het
aannemen van eene motie om tot de eenvoudige
orde van de dag over te gaan. Daardoor werden
eene motie tot afkeuring en eene motie van goed
keuring, die reeds voorgesteld waren, gecoupeerd
en blijft het in het midden gelaten of de afdee
ling goed- of afkeurt. Maar zooveel zal wel
voor hen, die reeds sedert zeer lang aan het
intiigeeren zyn geweest om hier de vereeni
ging Het Nederlandsch Tooneel het bed te sprei
den, duidelijk zijn, dat op zeer velen bet gebeurde
een onaangenamen indruk heett gemaakt.
En ook dit is duidelijk geworden, dat men
onder de warme voorstanders van bet tooneel,
wier samenwerking veel m het belang der kunst
had kunnen doen, eene verdeeldheid heeft gesticht,
die op zichzelveu reeds diep te betreuren is.
Uit Oudenbosch wordt gemeld:
De treinen loopen weer vrij geregeld. Dinsdag
en Woensdag waB er groot oponthoud. De trein
bijv. die oiusdag middag te 12 uren van Rotter
dam vertrok en te 1 uur 20 min. te Oudenbosck
moest zijn, arriveerde eerst 's avonds 8 uur 30
mm. Van Rotterdam tot Zevenbergen ging alles
goed, maar iu de zoogenaamde Hoovenscbe beem
den was de massa opeengehoopte sneeuw zoo
groot, dat er meer dan zeven aren voorbij gingen,
eer men met behulp van verschillende locomo
tieven, het kleine traject van Zevenbergen naar
Oudenboscb had afgelegd.
De dienst tusschen Antwerpen en Rotterdam
ondervindt nog aLtoos eenige vertraging.
Zwolle is per spoor alleen van den kant valt
Zutlcn te genaken. Naar Kampen, Utrecht, Mep-
pel en Almelo is de dienst gestaakt.
Tusschen Amsterdam eu Utrecut zoowel in de
richting van de üoster- als Rijnspoorweg ju, was
de sneeuwval 't hevigst. Sommige treinen van
twee wagens hadden drie machines noodig om er
door te komen. Toch moest te LoenenVreeland
de hulp van een paar honderd man worden inge
roepen.
De trein, die Dinsdag avond om 5.1& vaa
Hilversum naar Amsterdam vertrok, bleet bij do
zanderij te Bntsu n vastzitten. De trein staat nog
op de plaats, niettegeustaande vier locomotieven
gepoogd hebben er beweging in te brengen. De
reizigers keerden te voet naar Hilversum terng.