OLEN
N». 149.
Jaargang;
1880.
itus.
Zaterdag
26 Juni.
PER KAR,
eisjesschool,
ILBURG.
ivoor de Fran-
.etterkunde, of
ivoor deHoog-
letterkunde,
IG EN ROTTEKDAX.
SCHELDE.
BERICHT.
Middelburg, 25 Juni.
Vereenigiug tot den
IMLEN, welke jaarlijks
ver hm 'Ut, vraagt
veelheid 1® qaaliteK
kachelkolen),
het motto „STEEN-
If op 1© Juli a. s.
1 dezer courant.
|1N WETHOUDERS van
ember a. te openen
IOOI, VOOR DIGIS.
|us verlangd worden
f ÏOOO a f I50O.
betrekkingen verlangen
worden nitgenoodigd
schriftelijk te wenden
let opgave van de acten
Ini 1880.
(Wethouders voornoemd,
PIC K
De Secretaris,
ff. DE STOPPELAAB.
51S <J E benoodigd,
LOUW, Giststraat.
otdienst
in Juni en Jnli.
VAK ROTTERDAM:
7rgdag. 25 'morg. 10,n.
Zaterd. 26 11,30,
(Maand. 28 midd. 1,
Dinsd. 29 1,—
iVoensd.30 1,
londerd. 1 morg. 11,30,
Vrijdag 2 11,30,
iaterd. 3 11,30
Maand. 5 midd. 1,
Dinsdag 6 1,
Woensd. 7 morg. 10,
)onderd. 8 10,
EN
;M. TT. M. tr. M.
.15, 3.45 en 5.45.
.45, 4.15 6.15.
ANDAG, WOENSDAG en
ZATERDAG.
7.30 nam. 4.—
8.— 4.30
10.30
11.-
6.midd. 12.—
6,30 nam. 12.30
rlyk 2 uren op
g voor dien dag.
5.37
0.38
-
4.45
5.59
6.40
6.50
6.5
7.52
♦7.57
8.45
9.12
-
10.18
10.41
9.6
10.25
10.50
9.15
10.35
11
MIDDMURGSCHE COURANT.
Dit blad versohijnt dagelijks?
met uitzondering van Zon- en Feestdagen}
Prijs per 3/m. franco 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent.'
Advertentien: 20 Gent per regel!
Qeboorte:; Trouw-, Doodberichten enz.: van 1—7 regels 1,50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte!
Hoofdagenten voor liet Buitenland: de Compagnie générale de Publicilé G. L. Daübe Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz.
Zij die zich voor 1 Juli 1880 op
deze courant abonneeren, ontvangen de
nog in dit kwartaal verschijnende nom
mers gratis.
10.55
2.5
G.8B
10.40
1.45
6.10
11.50
3.15
7.30
12 40
3.55
8.15
1.3
4.13
8.35
1.20
4.30
8.50
Het verslag der kamer van koophandel en fa
brieken te Vlissingen, dat dezer dagen in druk
verschenen is, vermeldt in hoofdzaak de volgende
bijzonderheden over het jaar 1879.
Het verloopen jaar gaf in menig opzicht
stof tot beschouwingen van gemengden aard. Zij,
die zich in de naaste toekomst een gouden eeuw
voor Vlissingen hadden voorgesteld, vonden zich
bitter teleurgesteld; terwijl anderen, die alleen
van eene geleidelijke ontwikkeling, van de gun
stige gelegenheid die deze stad voor handel en
scheepvaart aanbiedt, heil verwachten, zich daarin
niet bedrogen zien.
Moge er veel bij het oude blijven, loch ver-
toonen zich onmiskenbare sporen van vooruitgang,
die vertrouwen geven op eene betere toekomst,
zij het dan ook eene nog verwijderde.
De vroeg ingevallen strenge vorst bracht eene
ongekende levendigheid te weeg door het zeer
aanzienlijk aantal schepen, waaronder van de
grootste afmeting, die in de havens een schuil
plaats zochten. Bij deze gelegenheid bleek de
juistheid der bewering dat Vlissingen het punt
bij uitnemendheid is, voor handel en scheepvaart.
Menig scheepsgezagvoerder gaf daarvan getuige
nis en verklaarde zich zeer tevreden over de
wijze waarop zij behandeld waren.
Het ligt in den aard der zaak, dat in zoo'n
ongemeenen abnormalen toestand als zich hier
voordeed, veel te wenschen over bleef, maar zelfs
in de havens waar groote drukte eene gewone
zaak is, werd verlegenheid en langdurige storing
van het gewoon verkeer waargenomen. Vele en
onvermoeid zijn de pogingen dio aangewend zijn
om aan de gerezen bezwaren tegemoet te komen
en deze hebben veel toegebracht om de belemme
ringen tot het onvermijdelijke terug te brengen.
Ware de tweede vorst doorgegaan, voorzeker zou
alles beter geregeld gegaan en het gebleken
zijn dat men zich de verkregen ervaring ten nutte
had gemaakt.
Intusschen bleek ook hieruit dat exploitatie
van staatswege moeilijk beantwoorden kan aan
de eischen waaraan zij te voldoen heeft, zoodat
de wenschelijkheid van particuliere exploitatie
meer en meer wordt ingezien.
Verblijdend was het dat de pogingen door de
kamer herhaaldelijk aangewend bij de Mij. tot
Expl. v. Staatsspw. om gelijkstelling van Vlissingen,
"wat de internationale tarieven betreft, met
Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht, niet geheel
vruchteloos zijn gebleven.
In 1878 reeds besloot de Expl. Mij. om:
1° naast de tarieven voor het Iokaalverkeer der
haven-steden, voor het transito-verkeer over de
Nederlandsche havens lage transittarieven te
verkrijgen, geschoeid op de leest van die voor de
Belgische havens bestaande;
2° in dexe transittarieven de vrachten voor de
bavens Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middel
burg en Vlissingen gelijk te krijgen,
Doordien eenige Nederlandsche en Duitscbe
spoorwegen zich verzetten tegen de plannen der
Exploitatie-maatschappijwerd het onmogelijk ge
maakt daaraan geheele uitvoering te geven.
Toch hadden hare pogingen ten gevolge, dat in
sommige verkeeren b. v. met de Beinische Bahm
de Cöln-Mindeneren eenige verkeeren met Zuid-
Dnitschland, transittarieven zijn verkregen die de
vrachten voor alle genoemde havens gelijk doen
zijn.
Aan het eind des jaars was er uitzicht op de
bekrachtiging der ontwerp-confentie met België tot
overname van het gedeelte van den Grand Central
Beige, dat over Nederlaadseh grondgebied loopt.
Zoo dit geschiedt, is voorzeker een belangrijke stap
voorwaarts gedaan ten behoeve der ontwikkeling
f plaats,
Mocht de regeering nu kunnen besluiten tot
eene spoedige verdere verdubbeling der spoorlijnen,
dan zou dit veel bijdragen om den voorspoed
dezer stad te bevorderen.
Een groot ongerief voor de scheepvaart blijft
altijd bestaan door de opheffing van het kanton
gerecht. Niet altijd is het voor de gezagvoerders
mogelijk om, in sommige gevallen met de geheele
bemanning, naar Middelburg te gaan en kan dit
al, dan geschiedt het vaak met een belangrijk
verlies van tijd. Daarom ware het wenschelijk
dat ten minste de spoed eischende zeezaken op
de eene of andere wijze te Vlissingen konden
worden berecht. Ook de opheffing der controle
voor de rijksbelastingen veroorzaakt menig bezwaar.
Behalve de scheepsbouw- en werktuigenfabriek
de Schelde bestaan hier geene fabrieken, die op
uitgebreide schaal werken. De overige inrichtingen
tot deze rubriek behoorende werken met weinig
personeel. Als zoodanig komen voor: de gasfa
briek der gemeente, de bierbrouwerij de Meiboom
de chocolaadfabriek van de heeren J. C. de Ruijter
zn., de sigarenfabriek van den heer J. Lagaaij
en de zeepziederij het Anker van den heer P.
Goeree; de sigarenkistenfabriek, de grutters en
de korenmolens.
Allen werkten voort op den gewonen voet. De
korenmolens ondervonden opnieuw den ongunstigen
invloed van het toenemend verbruik vau het
fabrieksmeel. Deze inrichtingen gaan langzamer
hand achterteruit. Gezamenlijk maalden zij in
1879 341888 kg. tarwe en 21085 kg. rogge
tegen in 1878 378707 24565
1877 565173 33480
De ambachtsnijverheid verkeert, voor zooveel
de kamer bekend is, in bevredigenden staat.
Het binnenlandsch handelsverkeer was, over het
geheel genomeD, tamelijk levendig, voor sommigen
zells was de toestand eer gunstig te noemen.
Vooral ontwaart men een streven om meer en
meer de zaken uit te breiden door ook naar
buiten de stad te werken.
De ingevoerde artikelen bestaan hoofdzakelijk
uit: granen, aard-, boom- en peulvruchten, kolo
niale waren, tabak, manufacturen enz. De uitge
voerde artikelen uit steenkolen, petroleum, meel,
Engelsche biscuits, sigaren, zeep enz. Bepaalde
hoeveelheden kunnen moeielijk opgegeven worden.
Voor zoover de noodige gegevens verkregen
konden worden, blijkt dat is ingevoerd
Tarwe (om te malen)341888 kg.
Tarwemeel 149651
Tarwebloem434800
Rogge (om te malen)21085
Brood 30000
Gedistilleerd121844 L.
en uitgevoerd
Tarwemeel26075 kg.
Tarwebloem80254
Brood 65720
Gedistilleerd930 L.
De buitenlandsche handel bleef langzaam voor
uitgaan. Hij wordt bevorderd door de verbeterde
gemeenschap met Engeland en Duitschland. Daar
door breiden de relatiën met die landen zich uit.
Het is vooral de doorvoerhandel die belangrijk
toeneemt, onderscheidene ladingen hout werden
rechtstreeks uit de Oostzee aangevoerd. De
voornaamste invoerartikelen zijnsteenkolen, erts,
metalen, wol en katoen; de uitvoerartikelenaard
appelen, boter, garnalen, mosselen, oesters, steen
en ijzer.
De binnenlandsche scheepvaart was over het
algemeen vrij levendig. Om die zooveel mogelijk
te bevorderen besloot de gemeenteraad tot
afschaffing van het gemeentelijk havengeld. Bet
aantal der in- en uitgegane schepen is niet juist
op te geven.
De binnenlandsche stoomvaart werd onderhouden
door drie stoombooien voor den dienst tusschen
VlissiDgen—-Breokens, Neuzen, Hoedekenskerke,
Hansweert en Walsoorde; twee stoombarges op
Middelburg; drie vrachtbooten op Rotterdam^
Amsterdam enz., en twee sleepbootjes op het
Walchersche kanaal; terwijl zeven beurtschepen
op verschillende plaatsen varen.
De buitenlandsche scheepvaart bleef gelijk aan
het vorige jaar.
Ingeklaard werden 470 vaartuigen metende
965,130 M3., uitgeklaard werden 381 vaartuigen
metende 851,761 M*.
Het aantal schepen ingeklaard op Vlissingen is
29 minder dan het vorige jaar, doch de inhond
dier schepen 90,000 M\ grooter.
De maildienst op Engeland breidt zich hoe
langer hoe meer uit en is van groot gewicht voor
deze plaats. In 1879 werden 15,966 passagiers
meer vervoerd dan in 1878.
De zeevisscherij heeft haar bedrijf voortgezet.
Zij is evenwel genoodzaakt geweest de sloep van
Middelharnis te laten varen, daar voortdurend
gebrek aan volk eene geregelde vaart van Vlis
singen belette. Aanvankelijk pleiten de uitkomsten
in het voordeel van de vaart van Middelharnis.
Het is nu voor het eerst sedert het begin der
visscherij dat de sloep, geregeld een geheel jaar
in de vaart kan blijven, en het mogelijk worden
zal de meerdere of mindere levensvatbaarheid
dezer visscherij te beoordeelen. De garnalen-
visscherij wordt door ongeveer 25 Arnemnidsche
visschers met vrucht uitgeoefend. De gevangen
garnalen worden bijna uitsluitend naar Engeland
verzonden.
Van het droge dok werd in 1879 weinig gebruik
gemaakt. Slechts 18 schepen werden daarin
hersteld.
De sleepdienst op do Schelde en naar zee
wordt onderhouden door een twintigtal sleep-
booten, alle voor Belgische rekening varende.
De zeeschepen die van hier uitvaren zijn:
Clemens en Florentine, gezagv. C. de Breed, brik,
338 ton; Frangois, gezagv. A.Rijke, schooner, 155
tonAdriana Wilhelmxnagezagv. C. Reynhout,
schooner, 131 ton; Carolinagezagv. Cupido, bark,
384 tonMargaretha, gezagv. J. C. Bruijn, 3/m.
schooner, 132 ton.
In de heden namiddag gehouden vergadering
van den gemeenteraad van Middelburg werd aan
mej. J. R. Droste, onlangs benoemd tot hulpon
derwijzeres op school D, op haar verzoek eervol
ontslag verleend met 1 Sept. a., het tijdstip
waarop hare benoeming zou ingaan. Een verzoek
van mej. A. E. Bourdrez, om met ingang van 1
Juli ontslagen te worden als hulponderwijzeres
op school B, werd aangehouden, terwijl burg. en
weth. gemachtigd zijn intusschen sollicitanten voor
beide betrekkingen op te roepen.
Eveneens werd aangehouden een verzoek van den
heer A. Cense, om, naar aanleiding van de opheffing
van schooi A, in het genot van wacht- of jaargeld
te worden gesteld en een adres van S. L. Gobetz
om een stuk gemeentegrond in eigendom te
bekomen.
Op voorstel van burg. en weth. werd besloten
tot het aangaan van eene dading met het polder
bestuur van Walcheren, betreffende grond buiten
de voormalige Dampoort.
In verband met een in eene vorige vergadering
genomen besluit tot vermeerdering van het aantal
leden der commissie van toezicht voor het middel
baar onderwijs, werd de daarop betrekking
hebbende verordening gewijzigd.
Door den voorzitter werden overgelegd een
vijftal concept-verordeningen tot regeling van het
lager onderwijs in deze gemeente, overeenkomstig
de bepalingen der nieuwe wet, waarvan de behan
deling tot later is uitgesteld.
Na eene langdurige zitting met gesloten deuren
werd door den voorzitter mededeeling gedaan
van de door burg. en weth., na advies van den
inspecteur over het M. O., opgemaakte aanbeve
lingslijstvoor de vervulling van eenige betrekkingen
van leerares en leeraar aan de middelbare school
voor meisjes en voorgesteld tot de benoeming
over te gaan. Alvorens werd besloten dat de
jaarwedde van de leerares in de gymnastiek f 300
zal bedragen en zij de verplichting op zich moet
nemen zoo spoedig mogelijk eene akte voor M. O.
te verwerven, wanneer de jaarwedde met f 100
zal verhoogd worden en dat de benoemden bij
ontslag dit twee maanden te voren zullen moeten
aanvragen.
Tot makelaar, waarvoor zich slechts een solli
citant had aangemeld, werd benoemd de heer S. L.
Jacobson met 12 stemmen (1 stem was uitgebracht
op mej. Van der Keilen).
Aan de middelbare school voor meisjes werden
benoemd
tot leerares in de handwerken, jaarwedde ƒ200,
mej. L. C. van der Keilen te 's Gravenhage, met
10 stemmenmej. C. C. E. van Ockenburg alhier,
die mede was aanbevolen, verkreeg 2 stemmen,
terwijl 1 briefje in blanco was
tot leerares in het teekenen, jaarwedde 800,
mej. L. C. van der Keilen te 's Gravenhage, met
10 stemmenmede waren aanbevolen de heeren
M. Vlamings en C. J. W. Nuijs alhier, laatstge
noemde verkreeg 1 stem en 1 briefje was blanco.
tot leeraar in de wis- en natuurkunde, jaarwedde
1800, de heer B. J. H. Haitink te 's Gravenhage,
met 11 stemmen, 2 biljetten waren in blanco;
tot leeraar in de natuurlijke historie, jaar
wedde 500, de heer H. L. Gerth van Wijk te
Middelburg, met 12 stemmen, 1 blanco biljet;
tot leeraar in de scheikunde, jaarwedde 200,
de heer dr. J. J. Couvée te Middelburg, met 12
stemmen, 1 briefje in blanco; en
tot leerares in de gymnastiek mej. C. A. Sterk,
te Middelburg, met 12 stemmen, terwijl ook bij
deze benoeming 1 briefje blanco was ingeleverd.
Eenige studenten der Polytechnische school
zijn tot hun practische vorming gedurende de
zomermaanden door den minister van waterstaat
als buitengewoon opzichter aangesteld, o. a. L. C.
T. E. Engelenburg, hij het kanaal door Walche
ren en J. M. W. Van Elzelingen, bij het kanaal
van Zuid-Beveland.
De gemeenteraad van Rotterdam heeft het
voorstel van dr. Sleurs, tot het instellen van een
onderzoek naar den toestand van het lager onderwijs
aldaar, verworpen met 29 tegen 6 stemmen, na
een uitvoerige discussie, waarbij enkele ledeu op
aanneming van het voorstel aandrongen, daar uit
het onderzoek zou blijken dat de vermeende
grieven tegen het onderwijs ongegrond zijn. Een
voorstel, daarna gedaan door den heer Van Weel,
om ten aanzien van de adressen, die aanleiding
hebben gegeven tot het voorstel van den heer
Sleurs, eeu rapport van burg. eu weth. uit te
lokken, werd eveneens verworpen met 27 tegen
8 stemmen.
Door gedeputeerde staten van Noord-Brabant
is ten behoeve van den aan te leggen stoomtram
weg van Brouwershaven naar Rosendaal aan de
heeren Jacob de M eulmeester co. te ftellsbaveu
vergunning verleend tot het leggen van ijzeren
sporen op de gedeelten van de provinciale wegen
van Steenbergen over Kruisland en Oud-Gastel
naar Rosendaal en tot het over die Sporen berijden
dier wegen met wagens of rijtuigen door stoom
in beweging gebracht. {N. B. Ct.)
De raad van toezicht op de spoorwegdiensten
heeft bestuurders der verschillende spoorwegon
dernemingen uitgenoodigd to t eene bijeenkomst,
om maatregelen te beramen, v /elke zouden kunnen
genomen worden ter voorkou jing van het gevaar
van brand door vuur uit lo comotieven, waaraan
de branden worden toegeschi even, welke onlangs
in de nabijheid van Apeldoo rn hebben gewoed.
De commissie van behe er over het Asyl voor
oude en gebrekkige zeelied .en teBrielle heeft zich
eindelijk voorgoed geconsf Atueerd. Tot voorzitter
is gekozen de heer G. J j\ Lette, lot onder-voor
zitter de heer H. De Jag er, tot secretaris-penning
meester de heer H. P. T je Kan ter. In plaats van
den heer Kol te UtrecV .t, die bedankt had, is tot
lid der commissie ge' fcozen de heer R. T. baron
Collot d'Escury te 's G? ^avenhage. Aan de bewoners
van het Asyl zal v( dgens besluit der commissie^
te beginnen mot l .ugustus a., eene wekelijksche
toelage van 50 cent en worden gegeven.
Den 21en Juni heeft te Brussel de onderteeke-
ning plaats ge 'nat? j. van een overeenkomst tusschen
Nederland qi Belgie omtrent het nemen van
ahonnemente n jp dagbladen en tijdschriften door
tusschenkoir der posterijen.
Aan be' jamghebbenden wordt bekend gemaakt,
dat in T juitschland vlas en andere dergelijke
stoffen u' plantaardige zelfstandigheden, behalve
katoen, Zjjn vrijgesteld van invoerrechten.
Naar men ve rneemt, is dr. H. J. A. M. Schaapman
profes* ,or aan het Seminarie te Rijsenburg, door
de R. K. kiesvereeniging in het hoofdkiesdistrict
Bredi x candidaat gesteld voor het lidmaatschap
der tweede kamer.