OLEN N». 149. Jaargang; 1880. itus. Zaterdag 26 Juni. PER KAR, eisjesschool, ILBURG. ivoor de Fran- .etterkunde, of ivoor deHoog- letterkunde, IG EN ROTTEKDAX. SCHELDE. BERICHT. Middelburg, 25 Juni. Vereenigiug tot den IMLEN, welke jaarlijks ver hm 'Ut, vraagt veelheid 1® qaaliteK kachelkolen), het motto „STEEN- If op 1© Juli a. s. 1 dezer courant. |1N WETHOUDERS van ember a. te openen IOOI, VOOR DIGIS. |us verlangd worden f ÏOOO a f I50O. betrekkingen verlangen worden nitgenoodigd schriftelijk te wenden let opgave van de acten Ini 1880. (Wethouders voornoemd, PIC K De Secretaris, ff. DE STOPPELAAB. 51S <J E benoodigd, LOUW, Giststraat. otdienst in Juni en Jnli. VAK ROTTERDAM: 7rgdag. 25 'morg. 10,n. Zaterd. 26 11,30, (Maand. 28 midd. 1, Dinsd. 29 1,— iVoensd.30 1, londerd. 1 morg. 11,30, Vrijdag 2 11,30, iaterd. 3 11,30 Maand. 5 midd. 1, Dinsdag 6 1, Woensd. 7 morg. 10, )onderd. 8 10, EN ;M. TT. M. tr. M. .15, 3.45 en 5.45. .45, 4.15 6.15. ANDAG, WOENSDAG en ZATERDAG. 7.30 nam. 4.— 8.— 4.30 10.30 11.- 6.midd. 12.— 6,30 nam. 12.30 rlyk 2 uren op g voor dien dag. 5.37 0.38 - 4.45 5.59 6.40 6.50 6.5 7.52 ♦7.57 8.45 9.12 - 10.18 10.41 9.6 10.25 10.50 9.15 10.35 11 MIDDMURGSCHE COURANT. Dit blad versohijnt dagelijks? met uitzondering van Zon- en Feestdagen} Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent.' Advertentien: 20 Gent per regel! Qeboorte:; Trouw-, Doodberichten enz.: van 1—7 regels 1,50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte! Hoofdagenten voor liet Buitenland: de Compagnie générale de Publicilé G. L. Daübe Cie. te Parijs, Londen, Frankfort a. M., Berlijn, Weenen, Zurich enz. Zij die zich voor 1 Juli 1880 op deze courant abonneeren, ontvangen de nog in dit kwartaal verschijnende nom mers gratis. 10.55 2.5 G.8B 10.40 1.45 6.10 11.50 3.15 7.30 12 40 3.55 8.15 1.3 4.13 8.35 1.20 4.30 8.50 Het verslag der kamer van koophandel en fa brieken te Vlissingen, dat dezer dagen in druk verschenen is, vermeldt in hoofdzaak de volgende bijzonderheden over het jaar 1879. Het verloopen jaar gaf in menig opzicht stof tot beschouwingen van gemengden aard. Zij, die zich in de naaste toekomst een gouden eeuw voor Vlissingen hadden voorgesteld, vonden zich bitter teleurgesteld; terwijl anderen, die alleen van eene geleidelijke ontwikkeling, van de gun stige gelegenheid die deze stad voor handel en scheepvaart aanbiedt, heil verwachten, zich daarin niet bedrogen zien. Moge er veel bij het oude blijven, loch ver- toonen zich onmiskenbare sporen van vooruitgang, die vertrouwen geven op eene betere toekomst, zij het dan ook eene nog verwijderde. De vroeg ingevallen strenge vorst bracht eene ongekende levendigheid te weeg door het zeer aanzienlijk aantal schepen, waaronder van de grootste afmeting, die in de havens een schuil plaats zochten. Bij deze gelegenheid bleek de juistheid der bewering dat Vlissingen het punt bij uitnemendheid is, voor handel en scheepvaart. Menig scheepsgezagvoerder gaf daarvan getuige nis en verklaarde zich zeer tevreden over de wijze waarop zij behandeld waren. Het ligt in den aard der zaak, dat in zoo'n ongemeenen abnormalen toestand als zich hier voordeed, veel te wenschen over bleef, maar zelfs in de havens waar groote drukte eene gewone zaak is, werd verlegenheid en langdurige storing van het gewoon verkeer waargenomen. Vele en onvermoeid zijn de pogingen dio aangewend zijn om aan de gerezen bezwaren tegemoet te komen en deze hebben veel toegebracht om de belemme ringen tot het onvermijdelijke terug te brengen. Ware de tweede vorst doorgegaan, voorzeker zou alles beter geregeld gegaan en het gebleken zijn dat men zich de verkregen ervaring ten nutte had gemaakt. Intusschen bleek ook hieruit dat exploitatie van staatswege moeilijk beantwoorden kan aan de eischen waaraan zij te voldoen heeft, zoodat de wenschelijkheid van particuliere exploitatie meer en meer wordt ingezien. Verblijdend was het dat de pogingen door de kamer herhaaldelijk aangewend bij de Mij. tot Expl. v. Staatsspw. om gelijkstelling van Vlissingen, "wat de internationale tarieven betreft, met Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht, niet geheel vruchteloos zijn gebleven. In 1878 reeds besloot de Expl. Mij. om: 1° naast de tarieven voor het Iokaalverkeer der haven-steden, voor het transito-verkeer over de Nederlandsche havens lage transittarieven te verkrijgen, geschoeid op de leest van die voor de Belgische havens bestaande; 2° in dexe transittarieven de vrachten voor de bavens Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middel burg en Vlissingen gelijk te krijgen, Doordien eenige Nederlandsche en Duitscbe spoorwegen zich verzetten tegen de plannen der Exploitatie-maatschappijwerd het onmogelijk ge maakt daaraan geheele uitvoering te geven. Toch hadden hare pogingen ten gevolge, dat in sommige verkeeren b. v. met de Beinische Bahm de Cöln-Mindeneren eenige verkeeren met Zuid- Dnitschland, transittarieven zijn verkregen die de vrachten voor alle genoemde havens gelijk doen zijn. Aan het eind des jaars was er uitzicht op de bekrachtiging der ontwerp-confentie met België tot overname van het gedeelte van den Grand Central Beige, dat over Nederlaadseh grondgebied loopt. Zoo dit geschiedt, is voorzeker een belangrijke stap voorwaarts gedaan ten behoeve der ontwikkeling f plaats, Mocht de regeering nu kunnen besluiten tot eene spoedige verdere verdubbeling der spoorlijnen, dan zou dit veel bijdragen om den voorspoed dezer stad te bevorderen. Een groot ongerief voor de scheepvaart blijft altijd bestaan door de opheffing van het kanton gerecht. Niet altijd is het voor de gezagvoerders mogelijk om, in sommige gevallen met de geheele bemanning, naar Middelburg te gaan en kan dit al, dan geschiedt het vaak met een belangrijk verlies van tijd. Daarom ware het wenschelijk dat ten minste de spoed eischende zeezaken op de eene of andere wijze te Vlissingen konden worden berecht. Ook de opheffing der controle voor de rijksbelastingen veroorzaakt menig bezwaar. Behalve de scheepsbouw- en werktuigenfabriek de Schelde bestaan hier geene fabrieken, die op uitgebreide schaal werken. De overige inrichtingen tot deze rubriek behoorende werken met weinig personeel. Als zoodanig komen voor: de gasfa briek der gemeente, de bierbrouwerij de Meiboom de chocolaadfabriek van de heeren J. C. de Ruijter zn., de sigarenfabriek van den heer J. Lagaaij en de zeepziederij het Anker van den heer P. Goeree; de sigarenkistenfabriek, de grutters en de korenmolens. Allen werkten voort op den gewonen voet. De korenmolens ondervonden opnieuw den ongunstigen invloed van het toenemend verbruik vau het fabrieksmeel. Deze inrichtingen gaan langzamer hand achterteruit. Gezamenlijk maalden zij in 1879 341888 kg. tarwe en 21085 kg. rogge tegen in 1878 378707 24565 1877 565173 33480 De ambachtsnijverheid verkeert, voor zooveel de kamer bekend is, in bevredigenden staat. Het binnenlandsch handelsverkeer was, over het geheel genomeD, tamelijk levendig, voor sommigen zells was de toestand eer gunstig te noemen. Vooral ontwaart men een streven om meer en meer de zaken uit te breiden door ook naar buiten de stad te werken. De ingevoerde artikelen bestaan hoofdzakelijk uit: granen, aard-, boom- en peulvruchten, kolo niale waren, tabak, manufacturen enz. De uitge voerde artikelen uit steenkolen, petroleum, meel, Engelsche biscuits, sigaren, zeep enz. Bepaalde hoeveelheden kunnen moeielijk opgegeven worden. Voor zoover de noodige gegevens verkregen konden worden, blijkt dat is ingevoerd Tarwe (om te malen)341888 kg. Tarwemeel 149651 Tarwebloem434800 Rogge (om te malen)21085 Brood 30000 Gedistilleerd121844 L. en uitgevoerd Tarwemeel26075 kg. Tarwebloem80254 Brood 65720 Gedistilleerd930 L. De buitenlandsche handel bleef langzaam voor uitgaan. Hij wordt bevorderd door de verbeterde gemeenschap met Engeland en Duitschland. Daar door breiden de relatiën met die landen zich uit. Het is vooral de doorvoerhandel die belangrijk toeneemt, onderscheidene ladingen hout werden rechtstreeks uit de Oostzee aangevoerd. De voornaamste invoerartikelen zijnsteenkolen, erts, metalen, wol en katoen; de uitvoerartikelenaard appelen, boter, garnalen, mosselen, oesters, steen en ijzer. De binnenlandsche scheepvaart was over het algemeen vrij levendig. Om die zooveel mogelijk te bevorderen besloot de gemeenteraad tot afschaffing van het gemeentelijk havengeld. Bet aantal der in- en uitgegane schepen is niet juist op te geven. De binnenlandsche stoomvaart werd onderhouden door drie stoombooien voor den dienst tusschen VlissiDgen—-Breokens, Neuzen, Hoedekenskerke, Hansweert en Walsoorde; twee stoombarges op Middelburg; drie vrachtbooten op Rotterdam^ Amsterdam enz., en twee sleepbootjes op het Walchersche kanaal; terwijl zeven beurtschepen op verschillende plaatsen varen. De buitenlandsche scheepvaart bleef gelijk aan het vorige jaar. Ingeklaard werden 470 vaartuigen metende 965,130 M3., uitgeklaard werden 381 vaartuigen metende 851,761 M*. Het aantal schepen ingeklaard op Vlissingen is 29 minder dan het vorige jaar, doch de inhond dier schepen 90,000 M\ grooter. De maildienst op Engeland breidt zich hoe langer hoe meer uit en is van groot gewicht voor deze plaats. In 1879 werden 15,966 passagiers meer vervoerd dan in 1878. De zeevisscherij heeft haar bedrijf voortgezet. Zij is evenwel genoodzaakt geweest de sloep van Middelharnis te laten varen, daar voortdurend gebrek aan volk eene geregelde vaart van Vlis singen belette. Aanvankelijk pleiten de uitkomsten in het voordeel van de vaart van Middelharnis. Het is nu voor het eerst sedert het begin der visscherij dat de sloep, geregeld een geheel jaar in de vaart kan blijven, en het mogelijk worden zal de meerdere of mindere levensvatbaarheid dezer visscherij te beoordeelen. De garnalen- visscherij wordt door ongeveer 25 Arnemnidsche visschers met vrucht uitgeoefend. De gevangen garnalen worden bijna uitsluitend naar Engeland verzonden. Van het droge dok werd in 1879 weinig gebruik gemaakt. Slechts 18 schepen werden daarin hersteld. De sleepdienst op do Schelde en naar zee wordt onderhouden door een twintigtal sleep- booten, alle voor Belgische rekening varende. De zeeschepen die van hier uitvaren zijn: Clemens en Florentine, gezagv. C. de Breed, brik, 338 ton; Frangois, gezagv. A.Rijke, schooner, 155 tonAdriana Wilhelmxnagezagv. C. Reynhout, schooner, 131 ton; Carolinagezagv. Cupido, bark, 384 tonMargaretha, gezagv. J. C. Bruijn, 3/m. schooner, 132 ton. In de heden namiddag gehouden vergadering van den gemeenteraad van Middelburg werd aan mej. J. R. Droste, onlangs benoemd tot hulpon derwijzeres op school D, op haar verzoek eervol ontslag verleend met 1 Sept. a., het tijdstip waarop hare benoeming zou ingaan. Een verzoek van mej. A. E. Bourdrez, om met ingang van 1 Juli ontslagen te worden als hulponderwijzeres op school B, werd aangehouden, terwijl burg. en weth. gemachtigd zijn intusschen sollicitanten voor beide betrekkingen op te roepen. Eveneens werd aangehouden een verzoek van den heer A. Cense, om, naar aanleiding van de opheffing van schooi A, in het genot van wacht- of jaargeld te worden gesteld en een adres van S. L. Gobetz om een stuk gemeentegrond in eigendom te bekomen. Op voorstel van burg. en weth. werd besloten tot het aangaan van eene dading met het polder bestuur van Walcheren, betreffende grond buiten de voormalige Dampoort. In verband met een in eene vorige vergadering genomen besluit tot vermeerdering van het aantal leden der commissie van toezicht voor het middel baar onderwijs, werd de daarop betrekking hebbende verordening gewijzigd. Door den voorzitter werden overgelegd een vijftal concept-verordeningen tot regeling van het lager onderwijs in deze gemeente, overeenkomstig de bepalingen der nieuwe wet, waarvan de behan deling tot later is uitgesteld. Na eene langdurige zitting met gesloten deuren werd door den voorzitter mededeeling gedaan van de door burg. en weth., na advies van den inspecteur over het M. O., opgemaakte aanbeve lingslijstvoor de vervulling van eenige betrekkingen van leerares en leeraar aan de middelbare school voor meisjes en voorgesteld tot de benoeming over te gaan. Alvorens werd besloten dat de jaarwedde van de leerares in de gymnastiek f 300 zal bedragen en zij de verplichting op zich moet nemen zoo spoedig mogelijk eene akte voor M. O. te verwerven, wanneer de jaarwedde met f 100 zal verhoogd worden en dat de benoemden bij ontslag dit twee maanden te voren zullen moeten aanvragen. Tot makelaar, waarvoor zich slechts een solli citant had aangemeld, werd benoemd de heer S. L. Jacobson met 12 stemmen (1 stem was uitgebracht op mej. Van der Keilen). Aan de middelbare school voor meisjes werden benoemd tot leerares in de handwerken, jaarwedde ƒ200, mej. L. C. van der Keilen te 's Gravenhage, met 10 stemmenmej. C. C. E. van Ockenburg alhier, die mede was aanbevolen, verkreeg 2 stemmen, terwijl 1 briefje in blanco was tot leerares in het teekenen, jaarwedde 800, mej. L. C. van der Keilen te 's Gravenhage, met 10 stemmenmede waren aanbevolen de heeren M. Vlamings en C. J. W. Nuijs alhier, laatstge noemde verkreeg 1 stem en 1 briefje was blanco. tot leeraar in de wis- en natuurkunde, jaarwedde 1800, de heer B. J. H. Haitink te 's Gravenhage, met 11 stemmen, 2 biljetten waren in blanco; tot leeraar in de natuurlijke historie, jaar wedde 500, de heer H. L. Gerth van Wijk te Middelburg, met 12 stemmen, 1 blanco biljet; tot leeraar in de scheikunde, jaarwedde 200, de heer dr. J. J. Couvée te Middelburg, met 12 stemmen, 1 briefje in blanco; en tot leerares in de gymnastiek mej. C. A. Sterk, te Middelburg, met 12 stemmen, terwijl ook bij deze benoeming 1 briefje blanco was ingeleverd. Eenige studenten der Polytechnische school zijn tot hun practische vorming gedurende de zomermaanden door den minister van waterstaat als buitengewoon opzichter aangesteld, o. a. L. C. T. E. Engelenburg, hij het kanaal door Walche ren en J. M. W. Van Elzelingen, bij het kanaal van Zuid-Beveland. De gemeenteraad van Rotterdam heeft het voorstel van dr. Sleurs, tot het instellen van een onderzoek naar den toestand van het lager onderwijs aldaar, verworpen met 29 tegen 6 stemmen, na een uitvoerige discussie, waarbij enkele ledeu op aanneming van het voorstel aandrongen, daar uit het onderzoek zou blijken dat de vermeende grieven tegen het onderwijs ongegrond zijn. Een voorstel, daarna gedaan door den heer Van Weel, om ten aanzien van de adressen, die aanleiding hebben gegeven tot het voorstel van den heer Sleurs, eeu rapport van burg. eu weth. uit te lokken, werd eveneens verworpen met 27 tegen 8 stemmen. Door gedeputeerde staten van Noord-Brabant is ten behoeve van den aan te leggen stoomtram weg van Brouwershaven naar Rosendaal aan de heeren Jacob de M eulmeester co. te ftellsbaveu vergunning verleend tot het leggen van ijzeren sporen op de gedeelten van de provinciale wegen van Steenbergen over Kruisland en Oud-Gastel naar Rosendaal en tot het over die Sporen berijden dier wegen met wagens of rijtuigen door stoom in beweging gebracht. {N. B. Ct.) De raad van toezicht op de spoorwegdiensten heeft bestuurders der verschillende spoorwegon dernemingen uitgenoodigd to t eene bijeenkomst, om maatregelen te beramen, v /elke zouden kunnen genomen worden ter voorkou jing van het gevaar van brand door vuur uit lo comotieven, waaraan de branden worden toegeschi even, welke onlangs in de nabijheid van Apeldoo rn hebben gewoed. De commissie van behe er over het Asyl voor oude en gebrekkige zeelied .en teBrielle heeft zich eindelijk voorgoed geconsf Atueerd. Tot voorzitter is gekozen de heer G. J j\ Lette, lot onder-voor zitter de heer H. De Jag er, tot secretaris-penning meester de heer H. P. T je Kan ter. In plaats van den heer Kol te UtrecV .t, die bedankt had, is tot lid der commissie ge' fcozen de heer R. T. baron Collot d'Escury te 's G? ^avenhage. Aan de bewoners van het Asyl zal v( dgens besluit der commissie^ te beginnen mot l .ugustus a., eene wekelijksche toelage van 50 cent en worden gegeven. Den 21en Juni heeft te Brussel de onderteeke- ning plaats ge 'nat? j. van een overeenkomst tusschen Nederland qi Belgie omtrent het nemen van ahonnemente n jp dagbladen en tijdschriften door tusschenkoir der posterijen. Aan be' jamghebbenden wordt bekend gemaakt, dat in T juitschland vlas en andere dergelijke stoffen u' plantaardige zelfstandigheden, behalve katoen, Zjjn vrijgesteld van invoerrechten. Naar men ve rneemt, is dr. H. J. A. M. Schaapman profes* ,or aan het Seminarie te Rijsenburg, door de R. K. kiesvereeniging in het hoofdkiesdistrict Bredi x candidaat gesteld voor het lidmaatschap der tweede kamer.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1880 | | pagina 1