Benoemingen en besluiten. Onderwijs» Kerknieuws. Marine en leger. Kunstnie uws. Rechtszaken. Koloniën. éMiWbt "WttüfyU». bij jongelieden, en de verstandelijke ontwikkeling, waaraan steeds hooger eischen worden gesteld, afbreuk doet aan het gemoedsleven en den zede lijken vooruitgang; maar hij meende dat er veel meer nadeel was te duchten van de vrienden, zich noemende waarachtige vrienden van de leer van Jezus en men ook van hen kon zeggen, „de hemel beware mij voor mijn vrienden, voor mijn vijanden zal ik zelf zorgen." Wie waren nu die vrienden Aan de eene zijde de Koomsche clericalen met syllabus, encycliek, index, onfeilbaarheid, onbe vlekte ontvangenis, het heilige hart van Jezus, Lourdes en Salette. Maar aan de andere zijde de protestantscho confessioneelen met scholen met den bij bel, Cathe- chismus geloofsartikelen eigen-onfeilbaarheids- geloof, en last not least vrije universiteit op gereformeerden grondslag. Eigenaardig sluit zich daarbij aan het in de meeste bladen medegedeelde over de vele gevallen van krankzinnigheid, veroorzaakt door godsdien stige dweperijuit het verslag van het krankzinni gengesticht te Dordrecht. De hemel beware mij voor mijn vrienden! Die woorden schoten mij ook in de gedachte toen Vrijdag 11., nadat de heer Spoor een stilet had gestoken in het hart van mej. De Groot, ter wijl dit bestemd was voor mevr. Kleine, men versta mij wel, altijd handelende als hoofdpersonen in Schimmel's nieuwe drama, het gordijn was gevallen onder het zingen van een vers uit den 103den psalm. Hadden, zoo als dat tegenwoordig steeds gaat, 's heeren Schimmel's vrienden niet zoo duchtig de loftrompet gestoken en vooruit reeds verteld hoe mooi die „kat" was, welk een schitterende revanche het stuk zou zijn voor het fiasco van Juffrouw Bos, van aanhoudende repetities onder het oog des schrijvers zelf, enz., enz., het publiek had zich minder teleurgestold gevoeld. Die den roman zich niet meer herinnerde, trouwens het stuk bevat slechts enkele episoden uit dat lijvige boekwerk, die niet veel meer bewaard had uit het op school geleerde omtrent „rondkoppen" en „cavalieren", en vooral zij die het stuk, dat nu gelukkig vóór de opvoering in druk verscheen, niet lazen, zullen zich telkens hebben afgevraagd: Waarom komt nu mijnheer A op het tooneel? Waarom loopt B zoo spoedig weg? Waarom blijven de dames die en die niet nog wat met elkander enz. Het derde bedrijf zou ten overvloede hiervan als bewijs kunnen strekken, maar zeker is het dat het stuk, over 't algemeen genomen, geen meevallertje was. Misschien lag dit ten deele hieraan dat een der belangrijkste rollen, wegens ongesteldheid, door een onvoorbereide werd vervuld en enkele too- neelen daardoor ook vervielen, maar men kon niet zeggen dat het stuk flink marcheerde. Mocht nu iemand door die beoordeelingen worden afgeschrikt om de voorstelling van De Kat van den Tower bij te wonen, de lezing ervan zij ieder belangstellende in onze vaderlandsche letterkunde ten sterkste aanbevolen. Men zal dan gewaar worden hoe flink een schrijver de heer Schimmel nog is en hoe wel versneden zijn pen voor kernachtig proza en krachtige rij mlooze verzen blijft. Een enkele aanmerking aan het adres van den heer Tourniaire. Waarom kwam hij in het derde bedrijf sans rimeniraison, zonder dat de schrijver er een wenk toe geeft, in de rol van Benri Percy op als een zwaaiende Maandaghouder Men zou geneigd zijn geweest hem voor den Hangscken kantonrechter te brengen. Dien magistraatepersoon worden door de dronke lieden hier steeds de handen vol werk gegeven gisteren had hij weder 133 Bacohusvereerder's te pakken, waarbij twee die voor de 59e maal werden veroordeeld. Als verontschuldiging of verzach tende omstandigheden zou voor eeu enkele maal kunnen dienen, dat men bier als in de woestijn Sahara, een droge keel krijgt door het zand en stof dat door den stevigen N. O. wind in dichte wolken opgejaagd, ons in oog, oor, neus en mond gaat zitten en aan de kleêren zich vasthecht. De door den „Uaagschen penkrasseraan de publiciteit prijs gegevene „huid-uitslagschilfers" jagen nog menigeen vrees aan. Hoe jammer dat die heer thans zoo kopje onder duikt in het „rijkswapen"; hij kon anders de aandacht van het gemeentebestuur eens op dien Sammoum vestigen. Ik doe de vraag: waarom, wanneer des zomers bij warm weder, als gezondheidsmaatregel, de straat wordt besproeid, reeds nu niet daarmede een aanvang gemaakt? Des zomers heeft men nog de bladen der boomen die gedeeltelijk het stof opnemen. Bovendien wordt er nu het meest gewerkt, vooral van stadswege, en is het voorjaar de tijd dat de particulieren ook laten vernieuwen en opknappen. Hoevele kleeden zijn er niet reeds opgenomen en uitgeklopt Voor die welke dienst doen in woningen van aanzienlijken en gegoeden, behoeft men zoo niet te vreezendie worden toch op een kar gebracht naar de duinen en daar uitgeklopt. Maar in de sterk bevolkte buurten lette men eens op wanneer er geredderd en gerommeld wordt. Van tapijten of kleeden is daar eigenlijk minder sprake, meer van fragmenten daarvan of karpetten. Daar deze dikwerf te groot zijn om door éen persoon te worden behandeld, blijven ze ook lang in rustige ruste, totdat de extra beurt komt en dan, naar gelang der grootte, met behulp van een of twee buurvrouwen, worden ze op de straat voor de wouing uitgeklopt. Hee dengeen, die op zulk een oogenblik er langs komt! Het is hier officieel stil; dit is niet overal zoo. Maar wat ook niet overal zoo is, dat is de rust en kalmte die hier heerachen in den schoot der Nederduitsche hervormde kerk. Hier geen rene gaten of ontrouwe broeders, on van moderne beginselen geen sprake; van vrijzinnige begrippen Weinig of nietdissenters kent men hier niet evenmin als werkstakende ouderlingen. Wil iemand zich dankbaar gestemd voelen dat de winter achter den rug en het schoone seizoen voor den boeg is, hij leze wat Jan Bolland schrijft omtrent de spookdagen tusschen Kerstmis en nieuwjaar in zijn pas verschenen werk, Een Koning sdroom. De spoorbreedte voor de tramwegen. {Door een spoorweg-ambtenaar. Het ligt niet in ons plan, den ouden strijd over de spoorbreedte, die niet alleen in het bui tenland maar ook in ons vaderland zooveel pennen in beweging beeft gebracht, opnieuw op te wekken, maar wij willen toch met het oog op de vele concessie-aanvragen daaromtrent onze meening mede deelen. Wij zijn van meening, dat op den duur de voorstanders van het smalle spoor vooral voor tramwegen op schitterende bekeeringen zullen kunnen wijzen, want zonder betrekkelijk groote kosten te maken, zullen in ons land zeer vele wegen voorkomen, die niet voldoende breed zijn om daarover zonder bezwaar voor het gewone verkeer rails op normaalbreedte te leggen. Vooral zullen de kosten van aanleg aanzienlijk vermeerderen, wanneer men de tramwegen zoo danig zal willen inrichten dat daarover ook de gewone spoorwegvoertuigen zullen kunnen ver voerd worden. Immers zal men, daar deze laatste voertuigen een veel grooteren radstand hebben dan de tramwegrijtuigen, genoodzaakt zijn de bochten een betrekkelijk groote straal te geven, grooter dan die welke de gewone wegen hebben, zoodat men hier en daar strooken gronde zal moeten aankoopen. Wij zijn voorstanders van do norm aal breedte voor die lijnen althans, waarop men een eenigs- zins levendig goederenvervoer mag verwachten en zouden zelfs durven aanraden voor zulke lijneu op eenige grootere uitgaven voor den aan leg niet te zien, maar zouden het daarentegen onpractisch, zelfs zeer onpractiach vinden om lijnen, welke uitsluitend voor het personenvervoer aangelegd worden of waarop men op weinig goederenverkeer rekenen mag, te belasten met de grootere uitgaven die uit den aanleg van een stoomtramweg, waarop de zware spoorwegwagens moeten kunnen loopen, zouden voortvloeien. Men handele naar omstandigheden, maar ver- lieze ook niet uit het o>g dat het bij den aanleg van een stoomweg niet alleen voldoende is te onderzoeken welke breedte voor het oogenblik het meest van btlang is; maar men dient er ook op te letten dat de aan te nemen breedte geen hinderpaal zij voor latere 'verlengingen of aan sluitingen. Men denke er eveneens aan dat als eenmaal ons tramwegnet zal voltooid zijn, het van groot gewicht zal wezen voor de onderlinge aansluiting, dat al onze tramwegen dezelfde spoorbreedte hebben. Laat ons thans nagaan, zij het ook in grove trekken, wat de voor- en tegenstanders der normale spoorbreedte beweren en wat zij ten voordeelo hunner denkbeelden aanvoeren. Het is natuurlijk van veel belang voor de stoomtramwegen, dat zij zoo mogelijk aan de bestaande spoorwegen aansluiten; doch die aan sluiting zal dikwerf niet direct kunnen geschieden tenzij men de normaal-spoorbreedte aanneme. Heeft men die, dan zal men in de meeste gevallen de tramwegwagens tot binnen het station kunnen brengen en zal men daar gelegen heid vinden, om, zoo noodig, gemakkelijk over te laden. Neemt men die breedte niet aan, dau zal men de wagens niet kort bij elkaar kun nen brengen en dan zal er niet meer van over laden maar van overbrengen sprake zijü, en dan wordt door dit feit alléén een zeer be-' langrijk gedeelte van het anders te verwachten verkeer uitgesloten. De atoomtramweg is bij normaalbreedte eene vertakking van den hoofdspoorweg en al wordt op dit gedeelte niet zoo snel vervoerd, personen en goederen zullen er evenzeer van gebruik maken als van den hoofdspoorweg. Is echter de spoor breedte geringer, is overladen noodzakelijk en meer nog wordt overbren gen gevorderd, dan is de stoomtramweg verplicht onmiddellijk en met alle andere middelen van vervoer te con- curreeren en dat is in streken, waar goede land en waterwegen zijn, niet gemakkelijk. Heeft men normaalbreedte, dan kan men veel meer vervoeren en men behoeft dan zelfs geen groot wagenpark aan te schafleü, want men kan dan gebruik maken van het materieel der hoofd spoorwegen. Ziedaar de voornaamste argumenten, dio men in den regel ten voordeele der normale breedte noemtlaat ons thans de voorstanders der smallere breedte hooren. Deze betoogeii Vermindering van spoorbreedte geeft ver mindering van kosteu in aanleg en onderhoud: 1. omdat de bochten scherper kunnen zijn, zal meu de bestaande bochten kunnen volgen, de smallere breedte neemt natuurlijk eene mindere ruimte van den straatweg in, men heeft derhalve veel minder kosten voor wijziging of verbree ding der straatwegen, in- en buiten de plaatsen waardoor dé stoomtramweg loopt, te maken 2. omdat de bovenbouw en het rollend materieel lichter kunnen gebouwd worden.. 6. De exploitatie is goedkooper 1 omdat de mindere belasting der assen, do onderhoudskosten vermindert 2 omdat meu eene betere verdeeling heeft tus schen het dood- en nuttig gewicht, dat zich voor den smallen weg in den regel verhoudt als 13, terwijl het voor den normaal weg zich verhoudt als 12 3 omdat men een meer nuttig gebruik van het rollend materieel kan maken; men zal toch in het algemeen gemakkelijker een lading van 2 a Al ton, dan een van 10 ton vinden; A omdat het lichtere materieel gemakkelij ker kan voortbewogen worden zal het rangeeren gemakkelijk en spoedig kunnen geschieden, dus minder kosten veroorzaken. cDe weg met smal spoor is beter geschikt dan de normaalweg om door nevensporen in verbinding gebracht te worden metindustrieels ondernemingen, magazijnen, boerderijen, logemen ten enz. d. De smalle spoorbreedte, de scherpere bogen en de kleinere wagenkasten hebben het voordeel, dat men gemakkelijk door de straten der steden en dorpen kan komen in het belang van het vrije gebruik der wegen voor gewoon verkeer is dus de smalle breedte mede aan te bevelen. Uit een en ander meenen wij het volgende te mogen besluiten: aSmalspoor is voor de stoomtramwegen in het algemeen het voordeeligst en t. onder zekere omstandigheden kan ook de normaalbreedte aanbevolen worden. Breed spoor is aan te bevelen 1. Bij korte verbindingslijnen b. v. voor fabrie ken, die hare producten langs den spoorweg ver voeren en hare ruwe producten over dien weg krijgen 2. Als de langs de lijn te vervoeren goederen in het algemeen van dien aard zijn, dat omladen bepaald nadeelig is en 3. Als de lijn tegelijk uit een strategisch oog punt in het belang des lands kan zijn. Wordt vervolgd.) belastingen. Benoemd tot ontvanger der directe bel. en ace. te Franeker ca G. A. Geu- karna Bakker, ontvanger te Ginneken' c. a. Uit de regeeringsverslagen blijkt, dat de bevol king der openbare scholen van 31 December 1877 tot 31 December 1878 is toegenomen met 7436 kinderen of 1.88 percent. De bevolking der gesubsidieerde bijzondere scholen is in dat jaar verminderd met 167 kinde ren of nagenoeg 3 percent. De bevolking der niet gesubsidieerde bijzondere scholen is toegenomen met 1078 kinderen of 0,88 percent. Het getal kinderen dat de openbare school bezoekt, bedroeg op 31 December 1878 nagenpeg 76 pet. van alle schoolgaande kinderen (80 pet. van alle schoolgaande jongens, 70 pet. van alle schoolgaande meisjes). Het getal kinderen op de gesubsidieerde bijzon dere scholen bedroeg ruim 1 pet. van alle school gaande kinderen (0,88 pet. van de schoolgaande jongens, ruim 1 pet. van de schoolgaande meisjes.) Het getal kinderen op de niet gesubsidieerde bijzondere scholen bedroeg 23 pet. van alle school gaande kinderen (19 pet. van alle schoolgaande jongens, 28 pet. van alle schoolgaande meisjes.) In de aanstaande vergadering van de synode der Ned. herv. kerk zal ook ter tafel komen een verzoek van den heer Mesachert van Vollenhoven c. s., te Amsterdam, „om medewerking, dat al daar bij de universiteit kerkelijke hoogleeraren aangesteld worden." Gelden zijn voor het plan bijeengebracht. Men wenscht het onderwijs in orthodoxen geest gegeven te zien. Het plan van den heer Messchert van Vollenhoven c. s. staat tegenover dat van dr. Kuyper's vrije universiteit. V]Js»ingem, 25 Maart. Beroepen tot predikant bij de N. H. gemeente alhier de heer W. Briét, thans predikant bij die gemeente te Voorthuijzen. Gisteren is het detachement der 5de afdeeling vestingartillerie onder bevel van den lsten luit. van der Veur, van Rammekens, van Vlissingen naar het fort te Ellewoutsdijk vertrokken ter opruiming van artillerie-materieel en behandeling van buskruit. Men meldt, dat voor 't geval de opera te Rot terdam mocht blijven bestaan, te Gouda reeds voor 539 coupons tot bijwoning van eenige voor stellingen in den aanstaanden winter ingeteekend is, 38 coupons te Moordrecht en 15 te Haastrecht geplaatst zijn, zoodat de waarborg voor het laten rijden van extra-treinen, ruimschoots gedekt is. Het programma voor het 57e Niederrliei- nische Müsikfest, dat op de aanstaande Pinkster dagen te Keulen zal gehouden worden onder leidmg van Ferdinand von Hiiler, is thans vast gesteld. Eerste dag: de ouvertures Znr weihe des Housesvan Beethoven, en Israel in Aegypten van Handel. Tweede dag Symphonie no 8, van Beethoven Andante voor strijkorkest, van Haydn; Die Nacht voor soli, koor en orkest, van Hiller; Concert voor piano van Schumann (voorgedragen door mevrouw Clara Schumann), en de Pinkster' cantatevan Seb. Bach. Derde dagOuverture Oenoveva} van SchumannSymphonie in A-mol van Mendelssohn; concert voor viool van Beet hoven (voorgedragen door Joachim)ouverture Freischütz en verschillende solo-zaDgstukken. Be halve beide genoemden hebben de volgende solisten hunne medewerking toegezegdmevrouw Marcella Sembnch (sopraan), mejufvrouw Adèle Assmann (alt), Henrik Westberg (tenor) en Kraus (bas). Het is voor de eerste maal dat op deze muziekfeesten twee instrumentale solo's zuilen gegeven worden. Het gerechtshof te Amsterdam heeft gisteren een onderwijzer schuldig verklaard aan valschheid in geschriften, door het stellen van aanteekeningen voor de Fransche en Hoogduitscbe taleD op zijn akte als hulponderwijzer en het valschelijk onder- teekeneu, benevens vau het bewust gebruik maken daarvan. Het hof heeft hem te dier zake veroor deeld tot een cellulaire gevangenisstraf van 18 maanden en betaling van A geldboeten, ieder groot 50. Men leest in het overzicht van het Alg. Dagblad van N.-I. Te Batavia, evenals te Samarang, begint tegen over de zoogenaamd verbeterde belastingveror- dening dezelfde verhouding aangenomen te worden als verleden jaar. De kamer van koophandel heeft in beide plaatsen verklaard, geen Candida ten voor leden der taxatie-commissie te kunnen stellen. Alhier zijn nu door deu resident de leden dei- commissie benoemd en deze hebben aangenomen. De meerderheid der handelaars hier zal waar schijnlijk geen eigen aangifte doen; sommigen, die daar verleden jaar slecht bij gevaren waren, zullen misschien toch nog aangifte inzenden. Te Samarang heeft de resident bedankjes gehad van de door hem in de commissie uitgenoodigde heéren, en nu moet hij weer een nieuwe commissie zoeken, die, vreest men, weer sterke geestver wantschap met verleden jaar zal vertoonen. De Indische regeering doet meer nog dan inkomstenbelasting heffen om voor haar principaal geld op te halen. Er gaan twee ambtenaren naar Sumatra'8 Oostkust, om daar de in- en uitgaande rechten te regulariseeran. Nederland kan gerust zijn, dat regulariseering tevens verhooging in zal sluiten. In een buitengewone vergadering van aan deelhouders der Zwolsche volksgaarkeukens is besloten aan die inrichting gelegenheid tot nacht- logies en voor hen die daarvan gebruik zullen maken, een gezelschapszaal toe te voegen, waarin goede boeken, nieuwsbladen enz. voorhanden zullen zijn. Een aantal armen en minvermogenden en tal van verschillende gezindten te Zwolle krijgen heden één bedeeling van spek, koffie, boonen en meel, voor een bedrag van p. m. f 800, van een vermogend ingezetene die een familiefeest viert. Aan de fabriek der maatschappij de Maas te Delf shaven zijn de kielen 'gelegd voor 2 loodskotters voor het departement van marine. Dinsdag middag is de eerste paal geslagen voor het Amerikaansche Hotel en Koffiehuis van den heer Steinigenweg aan het verlengde van het Leidscheplein bezijden den schouwburg te Amster dam. Volgens de teekening belooft het gebouw een sieraad van dit gedeelte der stad te worden. Langs de drie bovenverdiepingen loopen balcons en veranda's terwijl het dak grootendeels als belvedère wordt ingericht, met ruime glazen koepels. De inrichting is met veel zorg ontworpen. Het sousterrain en de verdieping galijkstraats zijn grootendeels tot koffiehuis en restauratie bestemd. Daarboven begint het hotel, waarin zich honderd kamers, alle met uitzicht op de straat, bevinden. Tot de eigenaardigheden der inrichting behoort onder meer dat elke kamer een kast heeft, die ook in den gang geopend kan worden en waarin men kleerön en schoenen plaatsf, die schoon gemaakt, of een koffer die verzonden moet wor den. De gangen zelve blijven op die wijze vrij}

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1880 | | pagina 2