Laatste berichten. Weerkundige waarnemingen. Algemeen Overzicht te zijn, deze zaak aan het oordeel van hoogere kerkbesturen te onderwerpen. (Handelsblad). Axel, 21 Maart. De heer A. J. Westhoff, predikant alhier, heeft een beroep ontvangen naar de hervormde gemeente van Gorinchem. Colijnsplaat, 21 Maart. Wegens de invallenden Paaschdag zal onze predikant, de heer J. van Leeuwen, zijn 50jarigen dienst niet op den 28sten, maar op den 29sten dezer des voor middags te 10 uren herdenken. Marine en leger. De lnlt. t/z le kl. M. F. Keeringb, van Zr. Ms. stoomschip Alkmaar, te Madeira, en de lnit. t/z 2e kl. P. H. Brocx, van het eskader in 0. I. in Nederland teruggekeerd, zgn op nonactiviteit VIMngcn, 22 Maart. Gisteren is het bevel van Zr. Ms. stoomkanonneerboot Hydra, wachtschip alhier, door den luit. ter zee le kl. J. Loots overgegeven aan zijn opvolger den luit. ter zee le kl. W. J, H. de Kanter.. Landbouw. Nadat Friesland ruim een jaar lang van de besmettelijke longziekte was bevrijd gebleven, is voor een paar dagen die ziekte weder uitgebroken op den stal van den veehonder Fokke H. de Haan, onder Dijken. De aangetaste koe is afgemaakt. De overige runderen, ten getale van 63, worden streng afgezonderd gehouden, in afwachting van den last om ze alle mede te doen afmaken, In den geheelen omtrek had zich sedert den zomer van 1875 geen geval van longziekte voorgedaan. Ook had de eigenaar gedurende de 6| jaar, dat hij de plaats bewoont, slecht éen rund aange kocht van een zijner buren, terwijl in de laatste 3 jaren geen enkel sterfgeval onder zijn beslag was voorgekomen. J. J. Koth, scbildersknecht bij den heer G. J. de Lignie, firma Sterk en Zoon, alhier, herdenkt heden den dag waarop hij, 25 jaren geleden, bij die firma in dienst trad. De werkplaats was door de zorg zijner kameraden net versierd met eene eerepoort, bloemen, groen en vlaggen, terwijl onderscheidene schilden met toepasselijke op schriften waren aangebracht, waarin den feeste ling hulde gebracht werd. Van wege zijn patroon ontving hij een sierlijk zilveren cilinder-horloge, terwijl ook enkele zijner vakgenooten bewijs leverden dat de dag door hen niet onopgemerkt was gebleven. Sedert de vorige opgave is bij de hoofdcom missie voor de algemeene verloting ten behoeve der watersnoodlijdenden van den burgemeester van Leeuwarden f 123.03a ontvangen, als op brengst eener door de onderofficiersvereeniging aldaar gegeven tooneelvoorstelling. Aan iie algemeene watersnoodcommissie te Amsterdam werd door de hoofdcommissie weder 20.000 overgemaakt. Omtrent het treurige voorval te Winschoten kunnen wij nog ntededeelen, dat het gevaarlijk geneesmiddel, door dr. Meijer voorgeschreven, aconitum (van de bekende monnikskap) niet wordt vermeld in de Nederlandsehe Pharmicopoea (offi- cieele lijst van geneesmiddelen en hun bereiding). Er is dus geen bepaalde bereidingswijze voorge schreven. Indien deze bijzonderheden bij het gerechtelijk onderzoek blijken juist te zijn, dan zal nog wel eens worden herinnerd, hoe dringend noodig het is, dat de geneeskundigen op hun recepten in zulke gevallen van verschillende bereidingswijzen, duidelijk aanteekenen welke zij bedoelen. Het lijk van dr. Carl Meijer is Vrijdag in eene prachtige dubbele lijkkist besloten, met den trein van 3.19, door de bloedverwanten van den over ledene begeleid, van Winschoten afgehaald, om naar Damme in Oldenburg te worden overgebracht. Een dichte menschenmassa volgde in goede orde den lijkstoet naar het spoorwegstation. Het hoofd van de burgerlijke, en daarna dat der ker kelijke gemeente, pastoor Verstege, brachten hulde aan de verdienste en de opofferende liefde van den voor de lijdendo menschheid te vroeg ontslapene. Een paar dagen geleden werd op den stoom tram naar Scheveningen een pistoolschot gelost en door den kogel eene ruit verbrijzeld. Zaterdag was dit weder op dezelfde hoogte en aan dezelfde zijde van den weg het geval. Aan onvoorzich tigheid is dus niet te denken baldadigheid alleen kan de drijfveer voor de daad zijn. Met het einde dezer maand zullen de „toe rende lijken" in de hoofdstad tot de geschiedenis behooren. De gezamenlijke Amsterdamsche rouwkoets- leveranciers hebben bij advertentie bekend gemaakt dat zij met April a. opbonden met bet toeren der lijkstatie en dat de naaste weg naar de begraaf plaats genomen zal worden. Donderdag avond had te Groningen eene openbare verhoring plaats van landerijen, ten overstaan van een notaris daar ter stede. Hoewel vele liefhebbers tegenwoordig waren, ging niemand aan het bieden. Daar in dezen toestand geen verandering kwam en allen bleven zwijgen, werd naar de reden van dit vreemde verschijnsel ge vraagd, en kwam men tot antwoorddat men niet wilde huren van personen.die melk kregen van de melkinrichting! Zaamslag, 21 Maart. Gisteren is door een deurwaarder, bijgestaan door twee maréchaussees, de woning van Mattheus de Kraker onder deze gemeente ontruimd en is de vrouw van dien persoon met hare drie kinderen door medelijdende lieden opgenomen. Het eerste volkskoffiehuis van de maatschappij voor volkskofiiehuizen te Amsterdam, zal op 1 of 15 Mei a. op het lïapenburg geopend worden. De as van den Gotthard-tunnel is door twee ingenienrs, onafhankelijk van elkander eg uit op velschillende plaatsen gedane opmetingen, berekend. Een der ingenienrs was de heer Koppe. Aan het slot van zijn rapport schreef hij de volgende, van een rechtmatigen wetenscbappelijken trots en van groot zelfvertrouwen getuigende woorden: „Eene fout van eenige decimeters bij het samentreffen der beide doelen van de as des tunnels is niet meer denkbaar eene fout van éen decimeter weinig waarschijnlijk. Het waarschijn lijkste is dat de afwijking slechts vier centimeter bedraagt." De wedstrijd in het roeien tusschen de jongelui van Oxford en Cambridge, is Zaterdag ochtend wegens zwaren mist uitgesteld tot heden ochtend. Londen. De Times deelt mede dat generaal .Roberts een brief ontvangen heelt, onderteekend door alle hoofden te Ghuzni, inhoudende dat zij bereid zijn zich te onderwerpen. De rus Hartmanu loochent zijn in sommige bladen medegedeelde bekentenis. 's Cravenbage. Eervol ontslagen als com missaris des kouings in de proviacie Utrecht de heer E. C. U. van Doorn en in zijne plaats be noemd de heer mr. J. A. Gr. baron De Vos van Steen wijk, president der eerste kamer. De heer Van Doorn en zijn afstammelingen zijn in den adelstand verheven. De oud-minister van oorlog Beijen is benoemd tot lid van den raad van state. Burgerlijke stand. (Van 1421 Maart 1880.) Middelburg. Ondertrouwd: J. Gilde, wed*. 45 j met S. Bakker, wede. 48 j.P. van Wickeren, wed*. 41 j. met A. M. F. Hoenselaar, jd. 41 j. BevallenE. Butz, geb. Bongers, z. F. C. Pikkaart, geb. Bootsgezel, z. G. E. Rinders, geb. Roest, z. A. J. van Noord, geb. Frucht, d. K. Suurland, geb. Cordan, d. E. de Ridder, geb. Trimpe, z. J. E. Maken bach, geb. IJssel, z. S. J. Murk, geb. Sieimans, z. Overleden: J. F. Voeder, z. 2 j. L. L. Cats, wed®, van J. J. Pieterse, 66 j. J. P. Eggel, z.4m. S. Smeerdijk wed®, van P. Coppoolse 56 j. I. de Wolf, jm. 79 j. J. van de Poll, man vau J. C. Tuiten, 58 j. P. A. de Raven, vrouw van H. Sij pesteijn, 52 j. F. Maljers, z. 11 m. (Van 1820 Maart 1880.) Vlissingen. BevallenC. C. F. P. Rouw, geb. Carel, z. J. P. de Vrieze, geb. Pennings, d. C. J. Wan jon, geb. Hubregtse, d. D. C. Koster, geb. Breemer, z. M. E. Tromp, geb. Rieken, d. E. J. Piekart, geb. Daalhupzen, z. Overleden: P. A. C. Dewitte, z. 18 m. A. J. de Koning, jd. 29 j. P. J. Terwoert, man van M. Wijs, 64 j. H. B. Macpherson, d. 4 j. M. J. Annikkee, d. 5 j. G. P. de Wilde, d. 2 j. M. Ilaff, vrouw van G. van der Borden, 43 j. F. G. Lodder, z 18 m. W. E. J. Tromp, d. 2 d. C. C. F. P. Carel, vrouw van M. Rouw, 34 j. Goes. BevallenE. Crucq, geb. de Dreu, z. Overleden: J. Buijs, wed*, van E.Everse, 61 j. J. F. van der Raaf, man van E. van Iraassen, 58 j, P. J. Alm -kiuders, z. 8 j. Zieeikzee. BevallenL. E. Heijse, geb. Isebree Moens, z. E. J. van Powering, geb. Lokker, d. P. M. Aarts geb. üe Cock, d. J. S. Catshoek, geb. Lindon, z. P. Verloo, geb. Oberst d. OverledenA. C. Schoonen, d. 7 d. C. II. Brouwer, wed®, va" J. HuiskesLoven, 85 j. F. A. van der Velde, d. 5 m C. van den Berge, d. 19 d. Verkoopingen en aanbestedingen. Vrijdag jl. werden te Westkapelle in het open baar te koop aangeboden de volgende onroerende goederen. 41 a. 65 ca. bouwland te Westkapelle, verkocht voor 721 30 a. 20 ca. bouwland, aldaar, verkocht voor f 371; 36 a. 80 ca. bouwland en sprink te Zoutelande, verkocht voor f 555 28 a. 80 ca. bouwland, te Westkapelle, verkocht voor f 373 48 a. 23 ca. bouwland en sprink aldaar, verkocht voor 420 32 a. 60 ca. bouwland aldaar, verkocht voor f 245; 15 a. 05 ca. bouwland aldaar, verkocht voor f 87; 29 a. 71 ca. bouwland en sprink aldaar, verkocht voor 202 28 a. 50 ca. tonwland aldaar, verkocht voor f 445; 58 a. 60 ca. bouwland aldaar, verkocht voor 1025 46 a. 22 oa. bonwland en sprink aldaar, ver kocht voor 650 21 Maart des morgens le 8 uren. hallen dee plaatsen. Ba- rom. afwijk. N. Shields Sylt Hartlepool Swinemunde Hamburg Delfzijl Groningen. Helder. Yarmouth. VlibBinaen. Maastricht Valentia. Portsmonth. Grbnez Parijs St Matbieu. Biarritz -f- 10.! -1- 8.: 9.5 10.6 10.5 10.2 9.3 9.2 7.5 4- 3.3 -+ 09 3.8 Wind richt, kracht stil NW Z NO ZZO NO NO NO O NO ZO ZW Toestand der lacht zee helder betr. bew. bew. helder helder 1. bew. helder helder helder helder ;z. bew. kalm 22 Maart des morgens te 8 uren. N. Shields Sylt Hartlepool Swinemundi Hamburg Delfzijl Groningen. Helder. Maastricht Valentia. Parijs St Mathieu Biarritz 4-12.2 ZW 1 betr. 4-11.6 ONO 1 helder 9.4 WZVV betr. 10.2 O 4 betr. 10.6 O 2 betr. 11.6 O 1 betr. 117 O 0 betr. 4-10.5 ONO 0 z. bew. ONO 2 bew. 10.2 IlO.O 7.4 ONO 1 bew. NO 1 helder OZO 5 1. bew. O 2 betr. 8.7 5.3 O 3 helder NO 2 helder 3.7 O 3 helder 3.2 Z 2 1. bew. kalm kalm deining golvend kalm Zondag. Grootste verschil in Nederland: 's ochtends 8 urenG. 1.3 M. des namiddagsG. 2.8 M. Barometer te Middelburg, Graanbeurs(Corr.) Grootste verschil in Nederland: 's ochtends 8 nren: G. 1.7 M. des namiddags: G. 3.5 M. Barometer tc Middelburg, Graanbenrs: (Corr Tbermometer„ 20 Mrt. sav. 11 u. 39 gr. 21 Mrt. 's morg. 8 u. 39 gr. 's midd. 1 u. 46 gr. 's av. 5 u. 42 gr. 's av. 11 n. 38 gr. 22 Mrt. 'smorg. 8 u. 39 gr. 'smidd. 1 u. 49 gr. 'sav. 5 n. 46 gr. Staten-Generaal. Oonventïe met België. Aan bet voorloopig verslag der tweede kamer ontleenen wij nader het volgende.' De groote meerderheid beaamde niet het bezwaar dat werd gemaakt tegen het verlies hetwelk Ter Neuzen zou derven als de groote zeeschepen voortaan met ongebroken last naar Gent kunnen doorvaren. Vooreerst zal dat voordeel worden opgewogen door het meerdere vertier hetwelk het innemen van levensbehoeften voor zetschepen zal breDgen en al ware dat niet zoo, dan nog zou een zaak van zoo groot belang als de verbetering van een zeekanaal toch zeker niet mogen worden op geofferd aan het plaatselijk belang van Ter Neuzen. De groote meerderheid daarentegen had wel bezwaar tegen de weglating in deze overeenkomst van art. 11 der conventie van 1874. Nederland, zeide men, is hier weder op den weg om Diet voor de eerste maal het slachtoffer te\ worden vau zekere doctrinaire mildheid, die zijn naburen zich gaarne ten nutte maken zonder van haar zijde het beginsel van reciprociteit te doen gelden. Tegenover de vrijmaking en verbetering van Belgie's watercommunicatie moest niet onze ot Ter Neuzen's landcommuuicatie over Belgie aan banden gelegd en belemmerd worden, ter kunst matige bescherming van deze of gene Belgische haven en mocht speciaal niet door hooge spoor wegtarieven ten faveure van Antwerpen enz. Tir Neuzen in zijn gemeenschap met bet binnen land worden bemoeilijkt. De tegenstanders der conventie gispten het zeer, dat de regeering het in 1873 en 1874 uitdrukkelijk erkende recht om, krachtens art. 8 van het tractaat van 1867, met betrekking tot de toepassing van de spoorweg tarieven voor Ter Neuzen, op den voet der meest begunstigde haven gelijkstelling te verkrijgen, had losgelaten, ja feitelijk daarvan afstand had gedaan. De Belgische regeering beweert, dat 't volgens deze conventie, aan haar vrij zal staan, om wanneer zij meent dat het belang van Belgie dat medebrengt, of liever wanneer van de zijde van Antwerpen daarop wordt aangedrongen, spoorwegtarieven, die voor Ter Neuzen gunstig zijn, in te trekken. Zij zal zich dan op een groot Belgisch belang beroepen. Vroegere ervaring heelt geleerd, dat men in Belgie aan een zuiver electo rale beweging de beteekenis en den omvang van een groot staatsbelang kan geven. Dat Belgie niet zeer geneigd was om op den duur een libe rale spoorwegpolitiek te volgen tegenover Ter Neuzen, bleek wel uit het gebeurde met de vroe gere conventie. Men heeft toen, om de gelijk stelling tot 15 jaar te beperken, zich zelfs het overnemen van den LuikLimburgsehen spoorweg, die 4 ton 'sjaars verlies gaf, willen getroosten. Maar dit laatste argument vond tegenspraak want door de Luik—Limburgsche lijn had Bel gie het middel in handen kunnen krijgen om een handelsweg van Nederland, en wel meer bepaald dien van Amsterdam op Frankrijk, den Elzas en Zwitserland, ten bate van de Belgische havens te belemmeren. Ook het gevoelen, dat door de weglating van art. 11 stilzwijgend werd berust in de uitleg ging, welke Belgie aan art. 8 der conventie van 1867 heeft gegeven, vond ernstigs tegenspraak. De vroegere Nederlandsehe regeeringen hebben dan toch steeds volgehouden, dat in beginsel de beide artikelen met elkander overeenstemden. Ook daarom werd van de zijde der groote meer derheid de vraag aan de regeering gericht, welke beteekenis en kracht zij aan art. 8 van het trac taat van 1867 toekent. Omhelsde zij daaromtrent thans nog het gevoelen, vroeger steeds van Ne derlandsehe zijde voorgestaan, dan leverde het wegvallen van art. 11 geen zoo overwegend be zwaar op en zou de gelijkstelling, ten opzichte der spoorwegtarieven, des noods door represaille maatregelen kunneu worden gehandhaafd. Daarbij komt, dat niet dan om zeer overwe gende redenen een tractaat, vooral ook een trac taat met een naburige, zoozeer bevriende mogend heid als Belgie, mocht worden verworpen. Zulke beweegredenen schenen hier niet te bestaan. Van art. 11 is, om politieke redenen, in Belgie wel veel beweging gemaakt, maar het goederenver voer van Ter Neuzen naar Mechelen beteekent doorgaans zóo weinig, dat, zelfs verschil van tarieven weinig invloed kon hebben voor den handel van Antwerpen. En had men nu onzer zijds sterk op de opneming van art. 11 gestaan, de conventie zou desniettemin schipbreuk hebben geleden, terwijl het Belgisch ministerie op het tot stand komen daarvan grooten prijs stelt, omdat dat ministerie iets wezenlijks moet doen ten bate van Gent, dat twee jaar geleden zooveel invloed heeft uitgeoefend op zijn optreden. Maar een tweede hoofdbezwaar vinden ver scheidene leden in art. 12 der overeenkomst, bepalende dat de scheepvaartrechten, welke thans op het kanaal vau Gent naar Ter Neuzen worden geheven, niet worden gewijzigd dan in gemeen overleg tusschen de beide regeeringen. In het wezen der zaak bestaat thans een boete op het lossen van zeeschepen te Ter Neuzen. Nu zou het alleszins op den weg van Nederland liggen om aan die onbillijkheid een einde te maken; maar bij art. 12 doet liet afstand v?n een deel van zijn souverein recht op eigen gebied. Daarvan, veel meer dan van het vroegere art. 11 van Belgie, kan men zeggen dat het froissait le sentiment national. Tegen deze bedenkingen werd aangevoerd, dat de rechten, die de schepen aan het spoorweg station te Ter Neuzen of in het buiteuhaventje lossende moeten betalen, onmogelijk als „op het kmaal geheven scheepvaartrechten" kunnen wor den beschouwd. Nu echter daaromtrent twijfel bestaat, kwamen sommigen tot de slotsom, dat het voor onze vrijheid in het afschaffen van be lemmerende heffingen op ons gebied hoogst wenschelijk ware, dat de Nederi. regeering, nog vóór het wetsontwerp in beraadslaging komt, van de Belgische regeering een ondubbelzinnige ver klaring uitlokte en aan de kamer mededeelde. In elkgeval wenschten velen art. 12 der conventie als wettelijke rechten betreffende, onder de bij de wet te bekrachtigen artikelen opgenomen te zien. Zeer vele ledeu achtten den aankoop van het Nederlandsehe gedeelte van den spoorweg Ant werpenHollanlsch Diep met den zijtak naar Breda geen voldoend aequivalent, omdat de aan koop onevenredig zware laBten ons zal opleggen, hetgeen samenhangt met de regeling hier te lande van de exploitatie der staatsspoorwegen. De koopprijs is 1 millioen lager dan in 1873, maar voor België was dat hoegenaamd geen nadeel, want de waarde van den weg is sedert zooveel verminderd voor de Maatschappij, voor wie het tijdstip van wettelijke naasting naderBovendien zal nog 1 a 2 millioen noodig zijn om den weg in even goeden toestand te brengen als de overige staatsspoorwegen. Dus 7 a 8 millioen te zamen voor ougeveer 45 kilometers weg. Van die som zal de staat slechts f 100,000 aan rente genieten (zijn aandeel in de exploitatie) en jaarlijks dus ruim 2 ton aan rente verliezen. Was dat offer volstrekt noodzakelijk Neen, volgens deze leden. Voor het publiek was het onverschillig wie de lijnen exploiteert. Het doorgaand verkeer op de spoorwegen in het zuidelijk deel des lands is reeds verzekerd bij de overeenkomst van 1873 met den Grand Centralterwijl bij de wet van 9 Mei 1875 het recht van litre parcours behoorlijk is geregeld. Wordt daaraan niet de hand gehou den, dan kunnen wij een paralei-weg bouwen, althans van Roosendaal naar Breda. Daarom werd aan de regeering preciese opgave gevraagd van het bedrag dat de staat tengevolge van den aankoop dezer spoorweglijnen jaarlijks zal ontvangen. Mochten er werkelijk nog eemge mil- lioenen voor spoorwegen worden uitgegeven, dan was het veel beter die in andere deelen des lands te leggen, dan de Grand Central spoorwegen er voor aan te koopen. Bovendien ware de voor waarde van exploitatie een bedenkelijk antecedent bij eventueele naasting Van de HoilandsChe lijn Amsterdam—Rotterdam. Vele andere leden die zeer het groote gewicht voorstonden van het bezit van lijnen die het vervoer naar België en Frankrijk, naar Engeland en via Vlissingen en Venló naar Duitschland beheerechen, erkenden volmondig dit financieele bezwaar van de exploitatie, maar al ware de berekening juist, de regeering is, volgens dat gevoelen, niet verplicht, krachtens de duidelijke letter der overeenkomst vau 1876, de lijnen aan de Exploitatie-maatschappij te geven. Zou dus, werd van deze zijde met aandrang gevraagd, daaromtrent niet een afzonderlijk huurcontract met de Expl. maatschappij zijn te elniten, waarbij van de opbrengst dezer lijnen een redelijk aandeel voor den staat bedongen werd Dan zou het hoofdbezwaar tegen dat onderdeel der overeen komst uit den weg zijn geruimd. Enkele leden beweerden, dat de staat 3£ pet. van de koopsom zou genieten en dat tegenover deze voordeelige lijnen andere slechte en bezwarende lijnen staan. Woensdag komt het Engelsche parlement voor het laatst bijeen. De regeering zal in de zitting mededeeiing doen van het koninklijk besluit der ontbinding en Engeland zal eenige dagen zonder volksvertegenwoordiging zijn. De Ieren hebben van de zitting van Vrijdag avond, de laatste waar discnsBiekon plaats hebben, nog eens gebruik gemaakt om hun hart lucht te geven. Kolonel O'Gorman stelde eens motie voor, waarin bet hnis zou moeten afkeuren de poging van den eersten minister om gevoelens van haat te wekken tusschen Ierland en Engeland met het eenige-doel

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1880 | | pagina 2