Laatste berichten.
Weerkundige waarnemingen.
Algemeen Overzicht
te zijn, deze zaak aan het oordeel van hoogere
kerkbesturen te onderwerpen.
(Handelsblad).
Axel, 21 Maart. De heer A. J. Westhoff,
predikant alhier, heeft een beroep ontvangen naar
de hervormde gemeente van Gorinchem.
Colijnsplaat, 21 Maart. Wegens de
invallenden Paaschdag zal onze predikant, de heer
J. van Leeuwen, zijn 50jarigen dienst niet op
den 28sten, maar op den 29sten dezer des voor
middags te 10 uren herdenken.
Marine en leger.
De lnlt. t/z le kl. M. F. Keeringb, van Zr. Ms.
stoomschip Alkmaar, te Madeira, en de lnit. t/z
2e kl. P. H. Brocx, van het eskader in 0. I. in
Nederland teruggekeerd, zgn op nonactiviteit
VIMngcn, 22 Maart. Gisteren is het
bevel van Zr. Ms. stoomkanonneerboot Hydra,
wachtschip alhier, door den luit. ter zee le kl.
J. Loots overgegeven aan zijn opvolger den luit.
ter zee le kl. W. J, H. de Kanter..
Landbouw.
Nadat Friesland ruim een jaar lang van de
besmettelijke longziekte was bevrijd gebleven, is
voor een paar dagen die ziekte weder uitgebroken
op den stal van den veehonder Fokke H. de Haan,
onder Dijken. De aangetaste koe is afgemaakt.
De overige runderen, ten getale van 63, worden
streng afgezonderd gehouden, in afwachting van
den last om ze alle mede te doen afmaken,
In den geheelen omtrek had zich sedert den zomer
van 1875 geen geval van longziekte voorgedaan.
Ook had de eigenaar gedurende de 6| jaar, dat
hij de plaats bewoont, slecht éen rund aange
kocht van een zijner buren, terwijl in de laatste
3 jaren geen enkel sterfgeval onder zijn beslag
was voorgekomen.
J. J. Koth, scbildersknecht bij den heer G. J.
de Lignie, firma Sterk en Zoon, alhier, herdenkt
heden den dag waarop hij, 25 jaren geleden, bij
die firma in dienst trad. De werkplaats was door
de zorg zijner kameraden net versierd met eene
eerepoort, bloemen, groen en vlaggen, terwijl
onderscheidene schilden met toepasselijke op
schriften waren aangebracht, waarin den feeste
ling hulde gebracht werd. Van wege zijn patroon
ontving hij een sierlijk zilveren cilinder-horloge,
terwijl ook enkele zijner vakgenooten bewijs
leverden dat de dag door hen niet onopgemerkt
was gebleven.
Sedert de vorige opgave is bij de hoofdcom
missie voor de algemeene verloting ten behoeve
der watersnoodlijdenden van den burgemeester
van Leeuwarden f 123.03a ontvangen, als op
brengst eener door de onderofficiersvereeniging
aldaar gegeven tooneelvoorstelling.
Aan iie algemeene watersnoodcommissie te
Amsterdam werd door de hoofdcommissie weder
20.000 overgemaakt.
Omtrent het treurige voorval te Winschoten
kunnen wij nog ntededeelen, dat het gevaarlijk
geneesmiddel, door dr. Meijer voorgeschreven,
aconitum (van de bekende monnikskap) niet wordt
vermeld in de Nederlandsehe Pharmicopoea (offi-
cieele lijst van geneesmiddelen en hun bereiding).
Er is dus geen bepaalde bereidingswijze voorge
schreven.
Indien deze bijzonderheden bij het gerechtelijk
onderzoek blijken juist te zijn, dan zal nog wel
eens worden herinnerd, hoe dringend noodig het
is, dat de geneeskundigen op hun recepten in
zulke gevallen van verschillende bereidingswijzen,
duidelijk aanteekenen welke zij bedoelen.
Het lijk van dr. Carl Meijer is Vrijdag in eene
prachtige dubbele lijkkist besloten, met den trein
van 3.19, door de bloedverwanten van den over
ledene begeleid, van Winschoten afgehaald, om
naar Damme in Oldenburg te worden overgebracht.
Een dichte menschenmassa volgde in goede
orde den lijkstoet naar het spoorwegstation. Het
hoofd van de burgerlijke, en daarna dat der ker
kelijke gemeente, pastoor Verstege, brachten
hulde aan de verdienste en de opofferende liefde
van den voor de lijdendo menschheid te vroeg
ontslapene.
Een paar dagen geleden werd op den stoom
tram naar Scheveningen een pistoolschot gelost
en door den kogel eene ruit verbrijzeld. Zaterdag
was dit weder op dezelfde hoogte en aan dezelfde
zijde van den weg het geval. Aan onvoorzich
tigheid is dus niet te denken baldadigheid alleen
kan de drijfveer voor de daad zijn.
Met het einde dezer maand zullen de „toe
rende lijken" in de hoofdstad tot de geschiedenis
behooren.
De gezamenlijke Amsterdamsche rouwkoets-
leveranciers hebben bij advertentie bekend gemaakt
dat zij met April a. opbonden met bet toeren der
lijkstatie en dat de naaste weg naar de begraaf
plaats genomen zal worden.
Donderdag avond had te Groningen eene
openbare verhoring plaats van landerijen, ten
overstaan van een notaris daar ter stede. Hoewel
vele liefhebbers tegenwoordig waren, ging niemand
aan het bieden. Daar in dezen toestand geen
verandering kwam en allen bleven zwijgen, werd
naar de reden van dit vreemde verschijnsel ge
vraagd, en kwam men tot antwoorddat men
niet wilde huren van personen.die melk kregen
van de melkinrichting!
Zaamslag, 21 Maart. Gisteren is door een
deurwaarder, bijgestaan door twee maréchaussees,
de woning van Mattheus de Kraker onder deze
gemeente ontruimd en is de vrouw van dien
persoon met hare drie kinderen door medelijdende
lieden opgenomen.
Het eerste volkskoffiehuis van de maatschappij
voor volkskofiiehuizen te Amsterdam, zal op 1
of 15 Mei a. op het lïapenburg geopend worden.
De as van den Gotthard-tunnel is door
twee ingenienrs, onafhankelijk van elkander eg
uit op velschillende plaatsen gedane opmetingen,
berekend. Een der ingenienrs was de heer Koppe.
Aan het slot van zijn rapport schreef hij de
volgende, van een rechtmatigen wetenscbappelijken
trots en van groot zelfvertrouwen getuigende
woorden: „Eene fout van eenige decimeters bij
het samentreffen der beide doelen van de as des
tunnels is niet meer denkbaar eene fout van éen
decimeter weinig waarschijnlijk. Het waarschijn
lijkste is dat de afwijking slechts vier centimeter
bedraagt."
De wedstrijd in het roeien tusschen de
jongelui van Oxford en Cambridge, is Zaterdag
ochtend wegens zwaren mist uitgesteld tot heden
ochtend.
Londen. De Times deelt mede dat generaal
.Roberts een brief ontvangen heelt, onderteekend
door alle hoofden te Ghuzni, inhoudende dat zij
bereid zijn zich te onderwerpen.
De rus Hartmanu loochent zijn in sommige
bladen medegedeelde bekentenis.
's Cravenbage. Eervol ontslagen als com
missaris des kouings in de proviacie Utrecht de
heer E. C. U. van Doorn en in zijne plaats be
noemd de heer mr. J. A. Gr. baron De Vos van
Steen wijk, president der eerste kamer.
De heer Van Doorn en zijn afstammelingen
zijn in den adelstand verheven.
De oud-minister van oorlog Beijen is benoemd
tot lid van den raad van state.
Burgerlijke stand.
(Van 1421 Maart 1880.)
Middelburg. Ondertrouwd: J. Gilde, wed*.
45 j met S. Bakker, wede. 48 j.P. van Wickeren,
wed*. 41 j. met A. M. F. Hoenselaar, jd. 41 j.
BevallenE. Butz, geb. Bongers, z. F. C.
Pikkaart, geb. Bootsgezel, z. G. E. Rinders, geb.
Roest, z. A. J. van Noord, geb. Frucht, d.
K. Suurland, geb. Cordan, d. E. de Ridder, geb.
Trimpe, z. J. E. Maken bach, geb. IJssel, z. S. J.
Murk, geb. Sieimans, z.
Overleden: J. F. Voeder, z. 2 j. L. L. Cats,
wed®, van J. J. Pieterse, 66 j. J. P. Eggel, z.4m.
S. Smeerdijk wed®, van P. Coppoolse 56 j. I. de
Wolf, jm. 79 j. J. van de Poll, man vau J. C.
Tuiten, 58 j. P. A. de Raven, vrouw van H. Sij
pesteijn, 52 j. F. Maljers, z. 11 m.
(Van 1820 Maart 1880.)
Vlissingen. BevallenC. C. F. P. Rouw, geb.
Carel, z. J. P. de Vrieze, geb. Pennings, d. C. J.
Wan jon, geb. Hubregtse, d. D. C. Koster, geb.
Breemer, z. M. E. Tromp, geb. Rieken, d. E. J.
Piekart, geb. Daalhupzen, z.
Overleden: P. A. C. Dewitte, z. 18 m. A. J.
de Koning, jd. 29 j. P. J. Terwoert, man van
M. Wijs, 64 j. H. B. Macpherson, d. 4 j. M. J.
Annikkee, d. 5 j. G. P. de Wilde, d. 2 j. M. Ilaff,
vrouw van G. van der Borden, 43 j. F. G.
Lodder, z 18 m. W. E. J. Tromp, d. 2 d.
C. C. F. P. Carel, vrouw van M. Rouw, 34 j.
Goes. BevallenE. Crucq, geb. de Dreu, z.
Overleden: J. Buijs, wed*, van E.Everse, 61 j.
J. F. van der Raaf, man van E. van Iraassen,
58 j, P. J. Alm -kiuders, z. 8 j.
Zieeikzee. BevallenL. E. Heijse, geb. Isebree
Moens, z. E. J. van Powering, geb. Lokker, d.
P. M. Aarts geb. üe Cock, d. J. S. Catshoek, geb.
Lindon, z. P. Verloo, geb. Oberst d.
OverledenA. C. Schoonen, d. 7 d. C. II.
Brouwer, wed®, va" J. HuiskesLoven, 85 j. F. A.
van der Velde, d. 5 m C. van den Berge, d. 19 d.
Verkoopingen en aanbestedingen.
Vrijdag jl. werden te Westkapelle in het open
baar te koop aangeboden de volgende onroerende
goederen.
41 a. 65 ca. bouwland te Westkapelle, verkocht
voor 721
30 a. 20 ca. bouwland, aldaar, verkocht voor
f 371;
36 a. 80 ca. bouwland en sprink te Zoutelande,
verkocht voor f 555
28 a. 80 ca. bouwland, te Westkapelle, verkocht
voor f 373
48 a. 23 ca. bouwland en sprink aldaar, verkocht
voor 420
32 a. 60 ca. bouwland aldaar, verkocht voor
f 245;
15 a. 05 ca. bouwland aldaar, verkocht voor
f 87;
29 a. 71 ca. bouwland en sprink aldaar,
verkocht voor 202
28 a. 50 ca. tonwland aldaar, verkocht voor
f 445;
58 a. 60 ca. bouwland aldaar, verkocht voor
1025
46 a. 22 oa. bonwland en sprink aldaar, ver
kocht voor 650
21 Maart des morgens le 8 uren.
hallen
dee
plaatsen.
Ba-
rom.
afwijk.
N. Shields
Sylt
Hartlepool
Swinemunde
Hamburg
Delfzijl
Groningen.
Helder.
Yarmouth.
VlibBinaen.
Maastricht
Valentia.
Portsmonth.
Grbnez
Parijs
St Matbieu.
Biarritz
-f- 10.!
-1- 8.:
9.5
10.6
10.5
10.2
9.3
9.2
7.5
4- 3.3
-+ 09
3.8
Wind
richt, kracht
stil
NW
Z
NO
ZZO
NO
NO
NO
O
NO
ZO
ZW
Toestand der
lacht zee
helder
betr.
bew.
bew.
helder
helder
1. bew.
helder
helder
helder
helder
;z. bew.
kalm
22 Maart des morgens te 8 uren.
N. Shields
Sylt
Hartlepool
Swinemundi
Hamburg
Delfzijl
Groningen.
Helder.
Maastricht
Valentia.
Parijs
St Mathieu
Biarritz
4-12.2
ZW
1
betr.
4-11.6
ONO
1
helder
9.4
WZVV
betr.
10.2
O
4
betr.
10.6
O
2
betr.
11.6
O
1
betr.
117
O
0
betr.
4-10.5
ONO
0
z. bew.
ONO
2
bew.
10.2
IlO.O
7.4
ONO
1
bew.
NO
1
helder
OZO
5
1. bew.
O
2
betr.
8.7
5.3
O
3
helder
NO
2
helder
3.7
O
3
helder
3.2
Z
2
1. bew.
kalm
kalm
deining
golvend
kalm
Zondag.
Grootste verschil in Nederland:
's ochtends 8 urenG. 1.3 M.
des namiddagsG. 2.8 M.
Barometer te Middelburg, Graanbeurs(Corr.)
Grootste verschil in Nederland:
's ochtends 8 nren: G. 1.7 M.
des namiddags: G. 3.5 M.
Barometer tc Middelburg, Graanbenrs: (Corr
Tbermometer„ 20 Mrt. sav. 11 u. 39 gr.
21 Mrt. 's morg. 8 u. 39 gr. 's midd. 1 u. 46 gr.
's av. 5 u. 42 gr. 's av. 11 n. 38 gr.
22 Mrt. 'smorg. 8 u. 39 gr. 'smidd. 1 u. 49 gr.
'sav. 5 n. 46 gr.
Staten-Generaal.
Oonventïe met België.
Aan bet voorloopig verslag der tweede kamer
ontleenen wij nader het volgende.'
De groote meerderheid beaamde niet het bezwaar
dat werd gemaakt tegen het verlies hetwelk Ter
Neuzen zou derven als de groote zeeschepen
voortaan met ongebroken last naar Gent kunnen
doorvaren. Vooreerst zal dat voordeel worden
opgewogen door het meerdere vertier hetwelk het
innemen van levensbehoeften voor zetschepen zal
breDgen en al ware dat niet zoo, dan nog zou een
zaak van zoo groot belang als de verbetering van
een zeekanaal toch zeker niet mogen worden op
geofferd aan het plaatselijk belang van Ter Neuzen.
De groote meerderheid daarentegen had wel
bezwaar tegen de weglating in deze overeenkomst
van art. 11 der conventie van 1874. Nederland,
zeide men, is hier weder op den weg om Diet
voor de eerste maal het slachtoffer te\ worden
vau zekere doctrinaire mildheid, die zijn naburen
zich gaarne ten nutte maken zonder van haar
zijde het beginsel van reciprociteit te doen gelden.
Tegenover de vrijmaking en verbetering van
Belgie's watercommunicatie moest niet onze ot
Ter Neuzen's landcommuuicatie over Belgie aan
banden gelegd en belemmerd worden, ter kunst
matige bescherming van deze of gene Belgische
haven en mocht speciaal niet door hooge spoor
wegtarieven ten faveure van Antwerpen enz.
Tir Neuzen in zijn gemeenschap met bet binnen
land worden bemoeilijkt. De tegenstanders der
conventie gispten het zeer, dat de regeering het
in 1873 en 1874 uitdrukkelijk erkende recht om,
krachtens art. 8 van het tractaat van 1867, met
betrekking tot de toepassing van de spoorweg
tarieven voor Ter Neuzen, op den voet der meest
begunstigde haven gelijkstelling te verkrijgen,
had losgelaten, ja feitelijk daarvan afstand had
gedaan. De Belgische regeering beweert, dat 't
volgens deze conventie, aan haar vrij zal staan,
om wanneer zij meent dat het belang van Belgie
dat medebrengt, of liever wanneer van de zijde
van Antwerpen daarop wordt aangedrongen,
spoorwegtarieven, die voor Ter Neuzen gunstig
zijn, in te trekken. Zij zal zich dan op een groot
Belgisch belang beroepen. Vroegere ervaring heelt
geleerd, dat men in Belgie aan een zuiver electo
rale beweging de beteekenis en den omvang van
een groot staatsbelang kan geven. Dat Belgie
niet zeer geneigd was om op den duur een libe
rale spoorwegpolitiek te volgen tegenover Ter
Neuzen, bleek wel uit het gebeurde met de vroe
gere conventie. Men heeft toen, om de gelijk
stelling tot 15 jaar te beperken, zich zelfs het
overnemen van den LuikLimburgsehen spoorweg,
die 4 ton 'sjaars verlies gaf, willen getroosten.
Maar dit laatste argument vond tegenspraak
want door de Luik—Limburgsche lijn had Bel
gie het middel in handen kunnen krijgen om een
handelsweg van Nederland, en wel meer bepaald
dien van Amsterdam op Frankrijk, den Elzas en
Zwitserland, ten bate van de Belgische havens te
belemmeren.
Ook het gevoelen, dat door de weglating van
art. 11 stilzwijgend werd berust in de uitleg
ging, welke Belgie aan art. 8 der conventie van
1867 heeft gegeven, vond ernstigs tegenspraak.
De vroegere Nederlandsehe regeeringen hebben
dan toch steeds volgehouden, dat in beginsel de
beide artikelen met elkander overeenstemden.
Ook daarom werd van de zijde der groote meer
derheid de vraag aan de regeering gericht, welke
beteekenis en kracht zij aan art. 8 van het trac
taat van 1867 toekent. Omhelsde zij daaromtrent
thans nog het gevoelen, vroeger steeds van Ne
derlandsehe zijde voorgestaan, dan leverde het
wegvallen van art. 11 geen zoo overwegend be
zwaar op en zou de gelijkstelling, ten opzichte
der spoorwegtarieven, des noods door represaille
maatregelen kunneu worden gehandhaafd.
Daarbij komt, dat niet dan om zeer overwe
gende redenen een tractaat, vooral ook een trac
taat met een naburige, zoozeer bevriende mogend
heid als Belgie, mocht worden verworpen. Zulke
beweegredenen schenen hier niet te bestaan. Van
art. 11 is, om politieke redenen, in Belgie wel
veel beweging gemaakt, maar het goederenver
voer van Ter Neuzen naar Mechelen beteekent
doorgaans zóo weinig, dat, zelfs verschil van
tarieven weinig invloed kon hebben voor den
handel van Antwerpen. En had men nu onzer
zijds sterk op de opneming van art. 11 gestaan,
de conventie zou desniettemin schipbreuk hebben
geleden, terwijl het Belgisch ministerie op het
tot stand komen daarvan grooten prijs stelt, omdat
dat ministerie iets wezenlijks moet doen ten
bate van Gent, dat twee jaar geleden zooveel
invloed heeft uitgeoefend op zijn optreden.
Maar een tweede hoofdbezwaar vinden ver
scheidene leden in art. 12 der overeenkomst,
bepalende dat de scheepvaartrechten, welke thans
op het kanaal vau Gent naar Ter Neuzen worden
geheven, niet worden gewijzigd dan in gemeen
overleg tusschen de beide regeeringen. In het
wezen der zaak bestaat thans een boete op het
lossen van zeeschepen te Ter Neuzen. Nu zou het
alleszins op den weg van Nederland liggen om
aan die onbillijkheid een einde te maken; maar bij
art. 12 doet liet afstand v?n een deel van zijn
souverein recht op eigen gebied. Daarvan, veel
meer dan van het vroegere art. 11 van Belgie,
kan men zeggen dat het froissait le sentiment
national.
Tegen deze bedenkingen werd aangevoerd, dat
de rechten, die de schepen aan het spoorweg
station te Ter Neuzen of in het buiteuhaventje
lossende moeten betalen, onmogelijk als „op het
kmaal geheven scheepvaartrechten" kunnen wor
den beschouwd. Nu echter daaromtrent twijfel
bestaat, kwamen sommigen tot de slotsom, dat
het voor onze vrijheid in het afschaffen van be
lemmerende heffingen op ons gebied hoogst
wenschelijk ware, dat de Nederi. regeering, nog
vóór het wetsontwerp in beraadslaging komt, van
de Belgische regeering een ondubbelzinnige ver
klaring uitlokte en aan de kamer mededeelde.
In elkgeval wenschten velen art. 12 der conventie
als wettelijke rechten betreffende, onder de bij de
wet te bekrachtigen artikelen opgenomen te zien.
Zeer vele ledeu achtten den aankoop van het
Nederlandsehe gedeelte van den spoorweg Ant
werpenHollanlsch Diep met den zijtak naar
Breda geen voldoend aequivalent, omdat de aan
koop onevenredig zware laBten ons zal opleggen,
hetgeen samenhangt met de regeling hier te lande
van de exploitatie der staatsspoorwegen. De
koopprijs is 1 millioen lager dan in 1873, maar
voor België was dat hoegenaamd geen nadeel,
want de waarde van den weg is sedert zooveel
verminderd voor de Maatschappij, voor wie het
tijdstip van wettelijke naasting naderBovendien
zal nog 1 a 2 millioen noodig zijn om den weg
in even goeden toestand te brengen als de overige
staatsspoorwegen. Dus 7 a 8 millioen te zamen
voor ougeveer 45 kilometers weg. Van die som
zal de staat slechts f 100,000 aan rente genieten
(zijn aandeel in de exploitatie) en jaarlijks dus
ruim 2 ton aan rente verliezen. Was dat offer
volstrekt noodzakelijk Neen, volgens deze leden.
Voor het publiek was het onverschillig wie de
lijnen exploiteert. Het doorgaand verkeer op de
spoorwegen in het zuidelijk deel des lands is
reeds verzekerd bij de overeenkomst van 1873
met den Grand Centralterwijl bij de wet van
9 Mei 1875 het recht van litre parcours behoorlijk
is geregeld. Wordt daaraan niet de hand gehou
den, dan kunnen wij een paralei-weg bouwen,
althans van Roosendaal naar Breda.
Daarom werd aan de regeering preciese opgave
gevraagd van het bedrag dat de staat tengevolge
van den aankoop dezer spoorweglijnen jaarlijks zal
ontvangen. Mochten er werkelijk nog eemge mil-
lioenen voor spoorwegen worden uitgegeven, dan
was het veel beter die in andere deelen des lands
te leggen, dan de Grand Central spoorwegen er
voor aan te koopen. Bovendien ware de voor
waarde van exploitatie een bedenkelijk antecedent
bij eventueele naasting Van de HoilandsChe lijn
Amsterdam—Rotterdam.
Vele andere leden die zeer het groote gewicht
voorstonden van het bezit van lijnen die het
vervoer naar België en Frankrijk, naar Engeland
en via Vlissingen en Venló naar Duitschland
beheerechen, erkenden volmondig dit financieele
bezwaar van de exploitatie, maar al ware de
berekening juist, de regeering is, volgens dat
gevoelen, niet verplicht, krachtens de duidelijke
letter der overeenkomst vau 1876, de lijnen aan
de Exploitatie-maatschappij te geven. Zou dus,
werd van deze zijde met aandrang gevraagd,
daaromtrent niet een afzonderlijk huurcontract met
de Expl. maatschappij zijn te elniten, waarbij van
de opbrengst dezer lijnen een redelijk aandeel
voor den staat bedongen werd Dan zou het
hoofdbezwaar tegen dat onderdeel der overeen
komst uit den weg zijn geruimd. Enkele leden
beweerden, dat de staat 3£ pet. van de koopsom
zou genieten en dat tegenover deze voordeelige
lijnen andere slechte en bezwarende lijnen staan.
Woensdag komt het Engelsche parlement voor
het laatst bijeen. De regeering zal in de zitting
mededeeiing doen van het koninklijk besluit der
ontbinding en Engeland zal eenige dagen zonder
volksvertegenwoordiging zijn. De Ieren hebben
van de zitting van Vrijdag avond, de laatste
waar discnsBiekon plaats hebben, nog eens gebruik
gemaakt om hun hart lucht te geven. Kolonel
O'Gorman stelde eens motie voor, waarin bet
hnis zou moeten afkeuren de poging van den
eersten minister om gevoelens van haat te wekken
tusschen Ierland en Engeland met het eenige-doel