LEIN CIJSOUW,
LEIN CIJSOUW,
H. fl.
HOFSTEDE,
Advertentie
Polder Walcheren.
Openbare Verkooping.
Ingezonden Stukken
Handelsberichten
25janjj* (BcMumMiifiiitj
TENTOONSTELLING
TE MELBOURNE 1880.
Een perceel BOUWLAND,
Een perceel BOUWLAND,
De toepassing der electriciteit als kracht-motor
of met andere woorden de uitvinding der dynamo-
eleotriaehe, dat is electrische kracht-machine,
dagteekent van de laatste jaren. Vroeger eischte
men van de eleeticiteit geen anderen arbeid dan
het overbrengen van teekens of signalen. De
nieuwe uitvindingen echter brengen door mecha
nische kracht electrische stroomen teweeg, die
wederom in mechanische kracht kunnen omgezet
worden. Het is de heer Siemens zelf, die in 1866
het beginsel der eleetrische kracht-machine heett
gevonden door de waarneming van het verschijnsel,
dat iedere electro-magnetische machine in eene
andere dergelijke machine een tegenovergestelden
stroom opwekt, die snel toeneemt en den door
de werkzame batterij opgewekten stroom aanmer
kelijk doet verminderen. Dit beginsel der elec
trische kracht-machine deelde Siemens reeds in
1867 aan de Berlijnsche academie van weten
schappen mede, en reeds toen wees hij erop, dat
thans de ban was opgeheven, welke de electrici
teit slechts voor geringe krachtvoorbrenging in
staat deed achten. Zijne pogingen tot toe
passing van het beginsel stnitten echter nog
op menige moeilijkheid, die door de verbeteringen
aan de machine van Paccinotti, Gramme en Von
Hefner-Alteneck uit den weg werden geruimd.
De toepassing van het beginsel is de volgende.
Wanneer men twee electrische kracht-machines
door eene geleidende stof met elkander verbindt,
en men brengt de eene door mechanische kracht
in beweging, dan begint ook de andere te draaien,
en wel in eene aan de beweging der eerste
tegenovergestelde richting. Mechanische kracht
heeit dnseen stroom opgewekt,die zich op zekeren
afstand wederom in mechanische kracht omzet.
Op de nijverheidstentoonstelling, te Berlijn in het
vorige jaar gehouden, heeft de firma van den heer
Siemens (Siemens en Halske) een electrische spoor
baan aangelegd, die 300 meter lang was en
3 tot 4 meter snelheid in de seconde kon
bereiken. Ruim 100,000 menschen hebben er
op het terrein der tentoonstelling mede gereden.
De toestel bestond uit twee eleetrische kracht
machines van middelmatige grootte, waarvan
de eene vaststond en door een der stoomwerk
tuigen van de tentoonstelling in eene voort
durende beweging werd gehouden. De andere
machine stond op een wagentje op welks wielen
zij door kamraderen de beweging overbracht,
door haar aan den stroom der vaststaande machine
ontleend. Zij ontving den stroom door een in het
midden der baan op houten blokken aangelegde
derde rail, langs welke een naar de machine
leidende metalen borstel bij het voortrijden sleepte.
De stroom werd teruggeleid langs de wielen en
de rails waarop de wagen liep. De gebrekkige
isoleering bleek voor deze korte baan toch ge
noegzaam, ook bij nat weder. Het bewijs was
geleverd, dat de eleotriciteit zich laat gebruiken
tot het verplaatsen van lasten langs rails.
Slechts de helft der oorspronkelijk aangebrachte
mechanische kracht laat zich door den stroom
voor het beoogde doel overzetten. Dit is echter
geene ongunstige verhouding, als men in aan
merking neemt dat het stoken der beste locomo
tieven bij gelijke krachtsontwikkeling steeds het
dubbele kost van dat in vaste stoomwerktnigen,
waar men den aanleg der ketels beter op goedkoop
stoken kan inrichten. Toch gelooft dr. Siemens
niet, dat de electrische locomotief bestemd is om
de stoomlocomotief de alleenheerschappij op
de groote verkeerswegen van onzen tijd te be
twisten, evenmin als hij denkt, dat het electrisch
licht het gaslicht zal verdringen, wat de reclame
uit Amerika ook daarvan moge zeggen. Voor
de electriciteit echter schijnt het gebied bestemd
van steile berglijnen, van den dienst op fabrieks
terreinen en mijnondernemingen, van de elevated
railroads boven de straten, zooals ze reeds in
New-York door stoom worden gedreven, en ein
delijk van het verzenden der brievenpost langs
overdekte smalspoor-banen.
Van het grootste belang voor Berlijn zelf acht
Siemens den aanleg van spoorwegen boven den
beganen grond. Het voortdurend snel toenemend
verkeer langs de straten der groote steden vereischt
een afvoerkanaal door den aanleg van nieuwe
wegen. Te Berlijn, dat door zijn hoogen water
stand nimmer een onderaardsch spoorwegnet zal
kunnen hebben, zooals Londen, doet zich op de
groote aderen van het verkeer reedB nu en dan
stremming door overmatige drukte gevoelen.
Wil Berlijn zich dus als groote stad kunnen blijven
ontwikkelen, dan moet het straatverkeer door
een nieuw communicatie-net ontlast worden. Het
aanleggen van gewone spoorwegen door de stad
zou met onberekenbare kosten en bezwaren
gepaard gaan. Er blijft dus nog over het systeem
der Amerikaansche elevated railroads of spoor
wegen op zullen rustende en de richting der
straten op behoorlijke hoogte volgende. Zooals
deze in New-York en andere Amerikaansche
steden zijn aahgelegd, moesten ze zeer zwaar
gemaakt worden om ebne locomotief te kunnen
dragen. Ook maken aldaar de stoomwerktuigen
een onhebbelijk leven in de Btraten. Electrische
zuiieübanen daarentegen kunnen lichter en haaBt
sierlijk worden, terwijl de bijna zonder gedruisch
Voortrollende wagens niemand zullen hinderen.
De kosten van aanleg berekende dr. Siemens op
150,000 Mark per kilometer bij eene zuilenbaan
van 10 kilometer lengte; Waarlangs iedere 6
minuten een Voor 19 personen ingerichte wagen
kopen kan. Niettegenstaande deze hooge kosten
rekent hij, dat een gemiddeld vervoer van 5
personen per rit de zaak rentegevend zou kunnen
maken.
De voordracht van dr. Siemens was allerbelang
rijkst, zooals wij hopen, dat zelfs uit onze ruwe
schets zal blijken. Hij behandelde eene der
gewichtigste vragen van onzen tijd, want het
schijnt boven twijfel verheven, dat de rol welke
de electriciteit in onze samenleving gaat spelen,
aanmerkelij ken invloed op het verkeer zal uitoefenen.
De tijd is voorbij, waarin men voor zulke stoute
plannen glimlachend de schouders ophaalde. Het
ongeloof aan de kracht van den menschelijken
geest, waar het erop aankomt de natuurkrachten
in eene bepaalde richting naar den wil en ten
nutte van den mensch te doen werken, is voor
goed geweken. De strijd van het menschelijk
geslacht in dit opzicht is eene aaneenschakeling
van triomfen.
Mijnheer de Redacteur.
Ieder ingezeten van Breskens weet, dat sinds
jaren eenige oude stakkers en stumpers, die niet
meer werken kunnen, de gewoonte hebben om,
den tweeden dag der week, aan de huizen der
burgers eene kleine gift te komen vragen. Nie
mand heeft er ooit aan gedacht dat die oudjes
euvel te duiden (niettegenstaande het geloop aan
de deur wel eens verveelde), want men is te
goed overtuigd dat het kleine bedrag, hetwelk
zij wekelijks van den .armen armen" ontvangen,
lang niet toereikend is om hen in staat te stellen
zich het noodige voedsel enz. aan te schaffen.
Maar zie, eensklaps hebben die gewone Maandag-
bezoeken opgehouden. Wat is daarvan de reden?
Wie er belang in stelt dit te weten, ga een
bezoek brengen in een der talrijke hutjes die om
en bij deze gemeente gevonden worden, het zal
hem daar opgehelderd worden. Doch omdat velen,
willens of onwillens, vergeten de armoede van
nabij te gaan bezien en er dus geen belang in
toonen te stellen hoe het hunne arme natuurge-
nooten gaat, wil ik mededeelen wat mij door een
oud vrouwtje omtrent het wegblijven der Maan
dag-bedelaars verteld werd.
„Cch baas", sprak ze ongeveer, „och, nieuwe
heeren brengen nieuwe wettenMen heeft ons
het bedelen verboden en nu lijden wij bard gebrek.
Ik ben te oud en te stram om nog iets te kunnen
verdienen, maar daarom bekommert men zich
niet en ik kan toch immers van den wind niet
leven 't Is waar, ze gaan nu met een lijst voor
ons rond, maar waarom dat dan niet gedaan
vóór men ons het bedelen verbood Waarom niet
eerst getracht zooveel geld bij elkander te krijgen,
dat men ons ten minste voor gebrek kon behoe
den? Het is alles goed en wel om aan het
bedelen een einde te maken, maar wat beteekent
die maatregel, als men niet zoo verstandig is om
de oorzaak van het bedelen weg te nemen? En,
van die lijst gesproken, dat beteekent toch ook
weinig. Ge begrijpt immers wel dat velen hunne
weldaden niet aan de klok willen hangen en
liever zelf geven, daar waar het noodig is, in
plaats van hun geld in handen van eene of andere
commissie te geven; commissies toch handelen
zoo licht oppervlakkig, baas 1 Veler namen zullen
dus op de lijst ontbreken, die toch niet minder dan
anderen de armen de behulpzame hand bieden."
Tot mijn spijt, moest ik het moedertje in vele
opzichten gelijk geven. Ik beloofde haar dan ook,
dat ik hare grieven (en het zijn die van velen I)
openbaar zoude maken; misschien helpt dit,
'tzou niet voor het eerst zijn
Ik meende daarom niet beter te kunnen doen,
mijnheer de redacteur, enz.
Eek Ingezetene vak Breskens.
Graanmarkten enz.
Gent, 6 Februari. Roode en Witte tarwe ad 100
kilo fr. 31.50; rogge fr. 23.gerst fr. 22.50;
haver fr. 22.boekweit fr. 17.paarden-
boonen fr. 20.koolzaad fr. 33.lijnzaad
fr. 35.lijnkoeken fr. 28.50; koolzaadkoeken,
fr. 19.50; boter ff. 3.35 per kilogram; eieren
ff. 2.20 per 26 stuks.
VussntGEN, 6 Februari. Boter per kilogram
f 1.50 a 1.45. Eieren f 3.80 per 104 stuks.
Amsterdam, 6 Februari. Raapolie op 6 w.
34). Lijnolie f 321;
Prfl zen van Effecten.
Amsterdam, 5 Febr. 6
STAATSLEENINGEN.
Afederl. Cert. N. W. Sch. 21 pet. 651
dito dito dito. 3 79
dito dito dito. 4 1021
België. Certificaten21
Frankrijk. Origin. Inschr. 3
Hongarije. Obl. Goudleen. 5 69}
Italië. Cert. Adm. Amsterd 5
Oostenrijk; Obl. Mei-Nov. 5 60f
dito Febr.-Aug.5 60}
dito Jan.-Juli.5 61}
dito April-Oct.61}
dito dito Goud 4 73}
Polen. Obl. Sbhatkist 1844. 4 781
Portui.Obl.Btl, 1853/1869. 3 52}
dito dito 1876. 6 991
Rusland. Obl. Hope C.
1798/1816 5 96&
Cert. Inschr. 5' Serie 1854. 5
dito dito 6'
1855. 5
Febr.
65}
78}
102}
69
60}
61}
61
73
78}
96}
58}
80}
Obligation 18621 I 5
dito 1864 1000 5
dito 1864 1006
dito 1877 dito5
dito Oostersche 1' serie 5
dito 1872 gecons. dito. 5
dito 1873 gecons. dito. 5
85} 85}
93} 92}
90 90}
91} 91}
57} 57}
86} 86}
87} 87
dito 1850 1» Leening dito. 4}
dito 1860 2* Leening dito. 4} 83} 83}
tdito 1875 gecons. dito 4} 78 78}
Cert. Hope C° 1840 4
dito 2', 3" 4' Leen. 1842/44. 4 59} 59}
Obligatie Leening 1867/69. 4 77-/} 77}}
dito dito 1859 3 64}
Cert. van Bank-Assign. 6 39}
Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 16} 16}
dito dito 1876 2 39} 38}
ditoBinnenl. Es. 5000-100001 15 15-fc
dito dito 1876 2 35
Turkije. Obl. Alg. Sch. 1865 5 10} lOjf
dito dito 1869 6 10} 10}
Egypte. Obl. Leening 1876 6 56} 57}
Spoorw. dito 1876 5 85}
Vereen. Staten. Obl. 1876 4} 106}
dito dito 1871 5 „101}
dito dito 1861 6 102} 102
Brazilië. Obl. Londen 1865 5 96}
dito Leening 1875 5 92}
IK DU STRIEELE SN FIN AN IEELE
ONDERNEMINGEN,
IVederl. Afr. Hand.-V.Obl. 5 pot. 27}
Ned. Hand.-Maatsch. aand.
rescontre5 111 110
Ned. Ind. Handelsb. Aand. 123
Stoomvaartm. Java Obl. 5 -
dito Zeeland Obl5
dito gegarand. dito4} 101}
Bultschland. Cert. Rijks-
bank Adm. Amsterdam.
Oostenrijk. Aand. Nat. B.
F OOR W EG-EEEM INOEN.
Nederland. Maats. LEspl.
St.-Spw. Aandpet. 115} 116
Ned. Ind. Spoorw. Aand. T-9} 129}
Ned.Rijn-spw.volgef.Aand. 147 147
N.-Brab. Boxt. Obl. 1875. 5 74 75
dito dito 2' Hypoth. 25} 25}
Hongarjje. Tbeiss.Sp. C tl. 5 81 80}
Italië. Zuid-Ital. Spw. Obl. 3 48} 49
Polen. Wars.-Bromb. Aand. 52} 52}
Warsohau-Weenen dito. 76} 77}
Rusland. Gr. Sp.-Maats.
Aand5 132} 132}
dito Hypoth. Obligatiën. 4} 92} 92}
dito dito dito 4
Baltische Spoorweg Aand. 3 53} 53}
Chark.-Azow Oblig. £100. 5
Jeiez-Griasi dito5 85
Jelez-Orel dito f 1000. 6
Kiew-Brest Aand5
Losowo-Sewastopol f 1000. 5 81} 81}
Morschansk-Sysran. Aand. 5 62} 62}
Mosk.-Jaroslaw Obl. 100. 5 95} 95}
Mosk.-K.nrsk dito dito 6
Mosk.-Smol. dito dito 5 90} 90}
Orel-Vitebsk Obl. dito 5 90} 89}
Poti-Tiflis dito f 1000. 5 88 87}
Riaschk-Wiasma Aand. 5 61} 61}
Amerika. Cent. Pae. Obl. 6 109} 109}
dito California Oregon dito. 6 102}
Chic. N.-W. Cert. Aand. 103
dito Mad. Ext. Obl7 109} 109}
dito N.-W. Union, dito 7 105}
dito Winona St. Peter dito. 7 107}
Illinois Cert. v. Aand. 103} 103
dito Redempt. Obl. 6
Union Pao. Hoofdl. dito. 6 109 109}
premie-leeningbn.
Nederl. Stad Amst. f 100. 3 pet. 108 108
Stad Rotterdam3 104 104}
Gemeeute-Crediet3 95} 96
België. Stad Antwerp. 1874 3 95 95}
Hongarije. Staats. 1870 99} 99
Oostenrijk. Staa 1860 5 112
dito 1864 150
Rusland. Staatsl. 1864 5 144} 145
dito 1866 5 144
Prijzen wan coupons.
Amsterdam, 6 Februari. Metall 21.25 dito
zilver f 21.27}Div Engelsche per f 11.70
Engelscbe Portugal per f 11.97} Spaansche
buitenlandsch 47.40; idem Binnenland 2.29};
Amerikaansche dollars in goud f 2.45}.
Prjjzen van coupons.
Amsterdam, 5 Februari. Metall. 21.25 dito
zilver f 21.27}; Div. Eng. per f 11.70; Eng
met affidavit per f 11.95; Eng. Portugal per
f 11.97}Frans, ƒ47.45; Belg. f 47.40Pruis.
I 58.70; Hamb. Russ. Russeü in Z. R.
f 1.25; Poolsche per fl. Poolsche per Z. R.
f Spaansche buitenlandsche 47.45; Spaan
sche binuenlandsche f 2.29; Amerikaansche dol
lars in goud 2.45}; papier 2.45}.
van
K, VAN DEN BERGE
en
J. LEENDERSE.
Colijnsplaat, den 7»" Februari 1880,
Hunne dankbare kinderen.
Gehuwd!
J. VAM DER MINNE
en
J. C. J. THIBAÜT MATHIJSSEN,
die, ook namens Wederzydsche betrekkingen
dank betuigen. Voor de bjj die gelegenheid geno
ten attentie.
Middelburg, 6 Februari 1880.
Heden den 5"° Februari 1880 overleed den heer
A. A. J. HAHAN, Geneeskundige te Westkapelle,
in den ouderdom van 57 jaren, tot groote smart
van de weduwe en bare drie kinderen.
Wed». J. C. HAMANde Steur.
Eenige en algemeens kennisgeving
Voor de vele bewijzen van deelneming, ontvan
gen bij het overlijden van hunne jongste dochter
BJSRTHOLOMINA ADRIANA, betuigen de onder
teekenden, ook namens bunne eenige dochter,
hunnen oprechten dank.
Middelburg, b. VAN REUZEL.
6 Februari 1880. A. VAN REUZEL-
de bruijme.
De Noderlandsche Commissie voor de
Internationale Tentoonstelling te Mel
bourne 1880 heeft de eer te berichten,
dat zij dezer dagen Circulaires verzond,
de definitieve bepalingen inhoudende,
betreffende de Terzending en Etalage
der Goederen, Inrichting der Afdeeling,
Kosten der Tentoonstelling, enz, enz.
Zij verzoekt belangstellenden, die
geene Circulaire ontvangen hebben, daar
voor aanvrage te doen bij haar, of bij
den Secretaris der Kamer van Koop
handel en Fabrieken ter plaatse.
De Commissie voornoemd
F. A. T. DELPRAT,
VOORZITTER.
Iu het belang van den Polder, wordt bij de
aanstaande verkiezing van een Commissaris,
vooral met het oog op de Noord Wateringals
Candidaat ten dringendste aanbevolen: de heer
te Westkapelle.
VELE KIEZERS.
De Kiesvereeniging te KITTHEM, heeft voor
de aanst. verkiezing op Donderdag 12 Febr.
voor een COMMISSARIS IN HET POLDERBESTUUR
VAN WALCHEREN met meerderheid van stemmen
gekozen: de Eerzame
TE WESTKAPELLE.
Ritthem, 5 Februari 1880.
Namens de Kiesvereeniging
JACOBUS VAN DEN BROEKE, President.
A. BREEL, Secretaris.
Ondergeteekende contracteert BEETWOR
TELEN, voor de gunstige fabriek J. O-
MECHELIJNCK, tegen concurreerende prijS
zen, en zijn Sub-Agent J. VERSCHIERE Jz.,
zal voor bovenstaande fabrieken in Alen tv land
en Middelburg aankoopen.
M. DEES.
De Notaris L. A. PAARDEKOOPER OVER
MAN, gevestigd te 's Gravenpolder, zal
op Woensdag den 11 Februari 1880
des voormiddags te ÏO uren, ten verzoeke van
JAN MOL Pzn.te OtWEEAIVDE, in het
Gemeentehuis aldaar, in het
openbaar verkoopei»,
in de gemeente Oudelandex
BENE
bestaande in
WOONHUIS, SCHUUR, ERF, TUIN en
BOOMGAARD met BOUWLAND, sec
tie B n°». 510, 'mis, 100, lOOêia, 116,
I16fe, 292, 562, 564, 565 en 566,
groot 5 hectaren, 97 aren, 88 centiaren.
In de gemeente Baarland-.
in Klaasmertsenhoek, sectie D n°. 4,
groot 2 hectaren, 51 aren, 70 cen
tiaren.
In de gemeente Ellewoutsdijk
in 'tZwint, sectie C n°. 42, groot 4
hectaren, 51 aren, 70 centiaren.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kan
tore van genoemden Notaris te 's Gravenpolder.
,0