LEIN CIJSOUW, LEIN CIJSOUW, H. fl. HOFSTEDE, Advertentie Polder Walcheren. Openbare Verkooping. Ingezonden Stukken Handelsberichten 25janjj* (BcMumMiifiiitj TENTOONSTELLING TE MELBOURNE 1880. Een perceel BOUWLAND, Een perceel BOUWLAND, De toepassing der electriciteit als kracht-motor of met andere woorden de uitvinding der dynamo- eleotriaehe, dat is electrische kracht-machine, dagteekent van de laatste jaren. Vroeger eischte men van de eleeticiteit geen anderen arbeid dan het overbrengen van teekens of signalen. De nieuwe uitvindingen echter brengen door mecha nische kracht electrische stroomen teweeg, die wederom in mechanische kracht kunnen omgezet worden. Het is de heer Siemens zelf, die in 1866 het beginsel der eleetrische kracht-machine heett gevonden door de waarneming van het verschijnsel, dat iedere electro-magnetische machine in eene andere dergelijke machine een tegenovergestelden stroom opwekt, die snel toeneemt en den door de werkzame batterij opgewekten stroom aanmer kelijk doet verminderen. Dit beginsel der elec trische kracht-machine deelde Siemens reeds in 1867 aan de Berlijnsche academie van weten schappen mede, en reeds toen wees hij erop, dat thans de ban was opgeheven, welke de electrici teit slechts voor geringe krachtvoorbrenging in staat deed achten. Zijne pogingen tot toe passing van het beginsel stnitten echter nog op menige moeilijkheid, die door de verbeteringen aan de machine van Paccinotti, Gramme en Von Hefner-Alteneck uit den weg werden geruimd. De toepassing van het beginsel is de volgende. Wanneer men twee electrische kracht-machines door eene geleidende stof met elkander verbindt, en men brengt de eene door mechanische kracht in beweging, dan begint ook de andere te draaien, en wel in eene aan de beweging der eerste tegenovergestelde richting. Mechanische kracht heeit dnseen stroom opgewekt,die zich op zekeren afstand wederom in mechanische kracht omzet. Op de nijverheidstentoonstelling, te Berlijn in het vorige jaar gehouden, heeft de firma van den heer Siemens (Siemens en Halske) een electrische spoor baan aangelegd, die 300 meter lang was en 3 tot 4 meter snelheid in de seconde kon bereiken. Ruim 100,000 menschen hebben er op het terrein der tentoonstelling mede gereden. De toestel bestond uit twee eleetrische kracht machines van middelmatige grootte, waarvan de eene vaststond en door een der stoomwerk tuigen van de tentoonstelling in eene voort durende beweging werd gehouden. De andere machine stond op een wagentje op welks wielen zij door kamraderen de beweging overbracht, door haar aan den stroom der vaststaande machine ontleend. Zij ontving den stroom door een in het midden der baan op houten blokken aangelegde derde rail, langs welke een naar de machine leidende metalen borstel bij het voortrijden sleepte. De stroom werd teruggeleid langs de wielen en de rails waarop de wagen liep. De gebrekkige isoleering bleek voor deze korte baan toch ge noegzaam, ook bij nat weder. Het bewijs was geleverd, dat de eleotriciteit zich laat gebruiken tot het verplaatsen van lasten langs rails. Slechts de helft der oorspronkelijk aangebrachte mechanische kracht laat zich door den stroom voor het beoogde doel overzetten. Dit is echter geene ongunstige verhouding, als men in aan merking neemt dat het stoken der beste locomo tieven bij gelijke krachtsontwikkeling steeds het dubbele kost van dat in vaste stoomwerktnigen, waar men den aanleg der ketels beter op goedkoop stoken kan inrichten. Toch gelooft dr. Siemens niet, dat de electrische locomotief bestemd is om de stoomlocomotief de alleenheerschappij op de groote verkeerswegen van onzen tijd te be twisten, evenmin als hij denkt, dat het electrisch licht het gaslicht zal verdringen, wat de reclame uit Amerika ook daarvan moge zeggen. Voor de electriciteit echter schijnt het gebied bestemd van steile berglijnen, van den dienst op fabrieks terreinen en mijnondernemingen, van de elevated railroads boven de straten, zooals ze reeds in New-York door stoom worden gedreven, en ein delijk van het verzenden der brievenpost langs overdekte smalspoor-banen. Van het grootste belang voor Berlijn zelf acht Siemens den aanleg van spoorwegen boven den beganen grond. Het voortdurend snel toenemend verkeer langs de straten der groote steden vereischt een afvoerkanaal door den aanleg van nieuwe wegen. Te Berlijn, dat door zijn hoogen water stand nimmer een onderaardsch spoorwegnet zal kunnen hebben, zooals Londen, doet zich op de groote aderen van het verkeer reedB nu en dan stremming door overmatige drukte gevoelen. Wil Berlijn zich dus als groote stad kunnen blijven ontwikkelen, dan moet het straatverkeer door een nieuw communicatie-net ontlast worden. Het aanleggen van gewone spoorwegen door de stad zou met onberekenbare kosten en bezwaren gepaard gaan. Er blijft dus nog over het systeem der Amerikaansche elevated railroads of spoor wegen op zullen rustende en de richting der straten op behoorlijke hoogte volgende. Zooals deze in New-York en andere Amerikaansche steden zijn aahgelegd, moesten ze zeer zwaar gemaakt worden om ebne locomotief te kunnen dragen. Ook maken aldaar de stoomwerktuigen een onhebbelijk leven in de Btraten. Electrische zuiieübanen daarentegen kunnen lichter en haaBt sierlijk worden, terwijl de bijna zonder gedruisch Voortrollende wagens niemand zullen hinderen. De kosten van aanleg berekende dr. Siemens op 150,000 Mark per kilometer bij eene zuilenbaan van 10 kilometer lengte; Waarlangs iedere 6 minuten een Voor 19 personen ingerichte wagen kopen kan. Niettegenstaande deze hooge kosten rekent hij, dat een gemiddeld vervoer van 5 personen per rit de zaak rentegevend zou kunnen maken. De voordracht van dr. Siemens was allerbelang rijkst, zooals wij hopen, dat zelfs uit onze ruwe schets zal blijken. Hij behandelde eene der gewichtigste vragen van onzen tijd, want het schijnt boven twijfel verheven, dat de rol welke de electriciteit in onze samenleving gaat spelen, aanmerkelij ken invloed op het verkeer zal uitoefenen. De tijd is voorbij, waarin men voor zulke stoute plannen glimlachend de schouders ophaalde. Het ongeloof aan de kracht van den menschelijken geest, waar het erop aankomt de natuurkrachten in eene bepaalde richting naar den wil en ten nutte van den mensch te doen werken, is voor goed geweken. De strijd van het menschelijk geslacht in dit opzicht is eene aaneenschakeling van triomfen. Mijnheer de Redacteur. Ieder ingezeten van Breskens weet, dat sinds jaren eenige oude stakkers en stumpers, die niet meer werken kunnen, de gewoonte hebben om, den tweeden dag der week, aan de huizen der burgers eene kleine gift te komen vragen. Nie mand heeft er ooit aan gedacht dat die oudjes euvel te duiden (niettegenstaande het geloop aan de deur wel eens verveelde), want men is te goed overtuigd dat het kleine bedrag, hetwelk zij wekelijks van den .armen armen" ontvangen, lang niet toereikend is om hen in staat te stellen zich het noodige voedsel enz. aan te schaffen. Maar zie, eensklaps hebben die gewone Maandag- bezoeken opgehouden. Wat is daarvan de reden? Wie er belang in stelt dit te weten, ga een bezoek brengen in een der talrijke hutjes die om en bij deze gemeente gevonden worden, het zal hem daar opgehelderd worden. Doch omdat velen, willens of onwillens, vergeten de armoede van nabij te gaan bezien en er dus geen belang in toonen te stellen hoe het hunne arme natuurge- nooten gaat, wil ik mededeelen wat mij door een oud vrouwtje omtrent het wegblijven der Maan dag-bedelaars verteld werd. „Cch baas", sprak ze ongeveer, „och, nieuwe heeren brengen nieuwe wettenMen heeft ons het bedelen verboden en nu lijden wij bard gebrek. Ik ben te oud en te stram om nog iets te kunnen verdienen, maar daarom bekommert men zich niet en ik kan toch immers van den wind niet leven 't Is waar, ze gaan nu met een lijst voor ons rond, maar waarom dat dan niet gedaan vóór men ons het bedelen verbood Waarom niet eerst getracht zooveel geld bij elkander te krijgen, dat men ons ten minste voor gebrek kon behoe den? Het is alles goed en wel om aan het bedelen een einde te maken, maar wat beteekent die maatregel, als men niet zoo verstandig is om de oorzaak van het bedelen weg te nemen? En, van die lijst gesproken, dat beteekent toch ook weinig. Ge begrijpt immers wel dat velen hunne weldaden niet aan de klok willen hangen en liever zelf geven, daar waar het noodig is, in plaats van hun geld in handen van eene of andere commissie te geven; commissies toch handelen zoo licht oppervlakkig, baas 1 Veler namen zullen dus op de lijst ontbreken, die toch niet minder dan anderen de armen de behulpzame hand bieden." Tot mijn spijt, moest ik het moedertje in vele opzichten gelijk geven. Ik beloofde haar dan ook, dat ik hare grieven (en het zijn die van velen I) openbaar zoude maken; misschien helpt dit, 'tzou niet voor het eerst zijn Ik meende daarom niet beter te kunnen doen, mijnheer de redacteur, enz. Eek Ingezetene vak Breskens. Graanmarkten enz. Gent, 6 Februari. Roode en Witte tarwe ad 100 kilo fr. 31.50; rogge fr. 23.gerst fr. 22.50; haver fr. 22.boekweit fr. 17.paarden- boonen fr. 20.koolzaad fr. 33.lijnzaad fr. 35.lijnkoeken fr. 28.50; koolzaadkoeken, fr. 19.50; boter ff. 3.35 per kilogram; eieren ff. 2.20 per 26 stuks. VussntGEN, 6 Februari. Boter per kilogram f 1.50 a 1.45. Eieren f 3.80 per 104 stuks. Amsterdam, 6 Februari. Raapolie op 6 w. 34). Lijnolie f 321; Prfl zen van Effecten. Amsterdam, 5 Febr. 6 STAATSLEENINGEN. Afederl. Cert. N. W. Sch. 21 pet. 651 dito dito dito. 3 79 dito dito dito. 4 1021 België. Certificaten21 Frankrijk. Origin. Inschr. 3 Hongarije. Obl. Goudleen. 5 69} Italië. Cert. Adm. Amsterd 5 Oostenrijk; Obl. Mei-Nov. 5 60f dito Febr.-Aug.5 60} dito Jan.-Juli.5 61} dito April-Oct.61} dito dito Goud 4 73} Polen. Obl. Sbhatkist 1844. 4 781 Portui.Obl.Btl, 1853/1869. 3 52} dito dito 1876. 6 991 Rusland. Obl. Hope C. 1798/1816 5 96& Cert. Inschr. 5' Serie 1854. 5 dito dito 6' 1855. 5 Febr. 65} 78} 102} 69 60} 61} 61 73 78} 96} 58} 80} Obligation 18621 I 5 dito 1864 1000 5 dito 1864 1006 dito 1877 dito5 dito Oostersche 1' serie 5 dito 1872 gecons. dito. 5 dito 1873 gecons. dito. 5 85} 85} 93} 92} 90 90} 91} 91} 57} 57} 86} 86} 87} 87 dito 1850 1» Leening dito. 4} dito 1860 2* Leening dito. 4} 83} 83} tdito 1875 gecons. dito 4} 78 78} Cert. Hope C° 1840 4 dito 2', 3" 4' Leen. 1842/44. 4 59} 59} Obligatie Leening 1867/69. 4 77-/} 77}} dito dito 1859 3 64} Cert. van Bank-Assign. 6 39} Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 16} 16} dito dito 1876 2 39} 38} ditoBinnenl. Es. 5000-100001 15 15-fc dito dito 1876 2 35 Turkije. Obl. Alg. Sch. 1865 5 10} lOjf dito dito 1869 6 10} 10} Egypte. Obl. Leening 1876 6 56} 57} Spoorw. dito 1876 5 85} Vereen. Staten. Obl. 1876 4} 106} dito dito 1871 5 „101} dito dito 1861 6 102} 102 Brazilië. Obl. Londen 1865 5 96} dito Leening 1875 5 92} IK DU STRIEELE SN FIN AN IEELE ONDERNEMINGEN, IVederl. Afr. Hand.-V.Obl. 5 pot. 27} Ned. Hand.-Maatsch. aand. rescontre5 111 110 Ned. Ind. Handelsb. Aand. 123 Stoomvaartm. Java Obl. 5 - dito Zeeland Obl5 dito gegarand. dito4} 101} Bultschland. Cert. Rijks- bank Adm. Amsterdam. Oostenrijk. Aand. Nat. B. F OOR W EG-EEEM INOEN. Nederland. Maats. LEspl. St.-Spw. Aandpet. 115} 116 Ned. Ind. Spoorw. Aand. T-9} 129} Ned.Rijn-spw.volgef.Aand. 147 147 N.-Brab. Boxt. Obl. 1875. 5 74 75 dito dito 2' Hypoth. 25} 25} Hongarjje. Tbeiss.Sp. C tl. 5 81 80} Italië. Zuid-Ital. Spw. Obl. 3 48} 49 Polen. Wars.-Bromb. Aand. 52} 52} Warsohau-Weenen dito. 76} 77} Rusland. Gr. Sp.-Maats. Aand5 132} 132} dito Hypoth. Obligatiën. 4} 92} 92} dito dito dito 4 Baltische Spoorweg Aand. 3 53} 53} Chark.-Azow Oblig. £100. 5 Jeiez-Griasi dito5 85 Jelez-Orel dito f 1000. 6 Kiew-Brest Aand5 Losowo-Sewastopol f 1000. 5 81} 81} Morschansk-Sysran. Aand. 5 62} 62} Mosk.-Jaroslaw Obl. 100. 5 95} 95} Mosk.-K.nrsk dito dito 6 Mosk.-Smol. dito dito 5 90} 90} Orel-Vitebsk Obl. dito 5 90} 89} Poti-Tiflis dito f 1000. 5 88 87} Riaschk-Wiasma Aand. 5 61} 61} Amerika. Cent. Pae. Obl. 6 109} 109} dito California Oregon dito. 6 102} Chic. N.-W. Cert. Aand. 103 dito Mad. Ext. Obl7 109} 109} dito N.-W. Union, dito 7 105} dito Winona St. Peter dito. 7 107} Illinois Cert. v. Aand. 103} 103 dito Redempt. Obl. 6 Union Pao. Hoofdl. dito. 6 109 109} premie-leeningbn. Nederl. Stad Amst. f 100. 3 pet. 108 108 Stad Rotterdam3 104 104} Gemeeute-Crediet3 95} 96 België. Stad Antwerp. 1874 3 95 95} Hongarije. Staats. 1870 99} 99 Oostenrijk. Staa 1860 5 112 dito 1864 150 Rusland. Staatsl. 1864 5 144} 145 dito 1866 5 144 Prijzen wan coupons. Amsterdam, 6 Februari. Metall 21.25 dito zilver f 21.27}Div Engelsche per f 11.70 Engelscbe Portugal per f 11.97} Spaansche buitenlandsch 47.40; idem Binnenland 2.29}; Amerikaansche dollars in goud f 2.45}. Prjjzen van coupons. Amsterdam, 5 Februari. Metall. 21.25 dito zilver f 21.27}; Div. Eng. per f 11.70; Eng met affidavit per f 11.95; Eng. Portugal per f 11.97}Frans, ƒ47.45; Belg. f 47.40Pruis. I 58.70; Hamb. Russ. Russeü in Z. R. f 1.25; Poolsche per fl. Poolsche per Z. R. f Spaansche buitenlandsche 47.45; Spaan sche binuenlandsche f 2.29; Amerikaansche dol lars in goud 2.45}; papier 2.45}. van K, VAN DEN BERGE en J. LEENDERSE. Colijnsplaat, den 7»" Februari 1880, Hunne dankbare kinderen. Gehuwd! J. VAM DER MINNE en J. C. J. THIBAÜT MATHIJSSEN, die, ook namens Wederzydsche betrekkingen dank betuigen. Voor de bjj die gelegenheid geno ten attentie. Middelburg, 6 Februari 1880. Heden den 5"° Februari 1880 overleed den heer A. A. J. HAHAN, Geneeskundige te Westkapelle, in den ouderdom van 57 jaren, tot groote smart van de weduwe en bare drie kinderen. Wed». J. C. HAMANde Steur. Eenige en algemeens kennisgeving Voor de vele bewijzen van deelneming, ontvan gen bij het overlijden van hunne jongste dochter BJSRTHOLOMINA ADRIANA, betuigen de onder teekenden, ook namens bunne eenige dochter, hunnen oprechten dank. Middelburg, b. VAN REUZEL. 6 Februari 1880. A. VAN REUZEL- de bruijme. De Noderlandsche Commissie voor de Internationale Tentoonstelling te Mel bourne 1880 heeft de eer te berichten, dat zij dezer dagen Circulaires verzond, de definitieve bepalingen inhoudende, betreffende de Terzending en Etalage der Goederen, Inrichting der Afdeeling, Kosten der Tentoonstelling, enz, enz. Zij verzoekt belangstellenden, die geene Circulaire ontvangen hebben, daar voor aanvrage te doen bij haar, of bij den Secretaris der Kamer van Koop handel en Fabrieken ter plaatse. De Commissie voornoemd F. A. T. DELPRAT, VOORZITTER. Iu het belang van den Polder, wordt bij de aanstaande verkiezing van een Commissaris, vooral met het oog op de Noord Wateringals Candidaat ten dringendste aanbevolen: de heer te Westkapelle. VELE KIEZERS. De Kiesvereeniging te KITTHEM, heeft voor de aanst. verkiezing op Donderdag 12 Febr. voor een COMMISSARIS IN HET POLDERBESTUUR VAN WALCHEREN met meerderheid van stemmen gekozen: de Eerzame TE WESTKAPELLE. Ritthem, 5 Februari 1880. Namens de Kiesvereeniging JACOBUS VAN DEN BROEKE, President. A. BREEL, Secretaris. Ondergeteekende contracteert BEETWOR TELEN, voor de gunstige fabriek J. O- MECHELIJNCK, tegen concurreerende prijS zen, en zijn Sub-Agent J. VERSCHIERE Jz., zal voor bovenstaande fabrieken in Alen tv land en Middelburg aankoopen. M. DEES. De Notaris L. A. PAARDEKOOPER OVER MAN, gevestigd te 's Gravenpolder, zal op Woensdag den 11 Februari 1880 des voormiddags te ÏO uren, ten verzoeke van JAN MOL Pzn.te OtWEEAIVDE, in het Gemeentehuis aldaar, in het openbaar verkoopei», in de gemeente Oudelandex BENE bestaande in WOONHUIS, SCHUUR, ERF, TUIN en BOOMGAARD met BOUWLAND, sec tie B n°». 510, 'mis, 100, lOOêia, 116, I16fe, 292, 562, 564, 565 en 566, groot 5 hectaren, 97 aren, 88 centiaren. In de gemeente Baarland-. in Klaasmertsenhoek, sectie D n°. 4, groot 2 hectaren, 51 aren, 70 cen tiaren. In de gemeente Ellewoutsdijk in 'tZwint, sectie C n°. 42, groot 4 hectaren, 51 aren, 70 centiaren. Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kan tore van genoemden Notaris te 's Gravenpolder. ,0

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1880 | | pagina 3