Ingezonden Stukken. Zeet ij dingen. Handelsberichten. Artikel zeven. niet aan het hoofd van dit ministerie kan blijven, is dat hij tot het linkercentrum behoort, waarin niet het zwaartepunt is te vinden van de repu- blikeinsche kamermeerderheid. worpen aan een hoofd, die vreemdeling kan zijn, een staat in den staat vormen en derhalve hun burgerrecht verliezen, komen den heer Simon ernstig gemeend voor, en zoo zij dat al waren zouden zij nog de uitgebreide gevolgtrekkingen niet rechtvaardigen, die men eruit wil maken. De gas-fabricage te Middelburg. Graanmarkten enz. Prezen van Effecten. Dit was ook het kenmerk, waarnaar de keuze zich bepaald heeft tusschen de heeren De Frey- cinet en Léon Say. Beide schitterende redenaars, beide op zeer verdienstelijke wijze een belangrijk departement besturende, schenen hunne aanspraken op het presidentschap gelijk te staan, maar de heer De Fieycinet is lid van de gauche republicaine en dè heer Say van het centrum. Dat gaf den doorslag. De gauche is de kern der Fransche republikeinen, naast welke zich het linkercentrum met eene eenigszins angstvallige houding aan de eene zijde, en de union républicaine, de meer geavanceerde richting, aan de andere zijde zoo dicht scharen, dat de overgangen moeilijk zijn waar te nemen. Het ligt voor de hand dat in deze kern de leider moet gezocht worden van een uit verschillende elementen bestaand ministerie Ook kan het zijne beteekenis hebben, dat het hoofd der regeering minister van openbare werken is. De man die het orgaan zal worden, waardoor de ministerras d gemeenschap hebben zal met het hoofd van den staat, heeft het hoofd vol van zaken, die bij uitstek werken des vredes mogen heeten, en dat kan onder zekere omstandigheden verkieselijk zijn boven een minister-president, die door zijn departement een groot deel van den dag moet denken over combinaties der hooge politiek. Over het algemeen kan dus deze ver andering in het ministerie gunstig geacht worden voor den politieken toestand in Frankrijk. De zaak zal vormelijk behandeld Worden. De heer Waddington zal zijn ontslag indienen, en het gansche ministerie zal zijn chef volgen. Daarop laat de heer Grévy den heer De Freycinet by zich komen en vraagt hem of hij een ministerie wil formeeren. Hij neemt de opdracht aan en zegt, dat hij naar collega's zal gaan zoeken, waarop hij al zijn oude collega's behalve den heer Le Royer gaat opzoeken. Een voor een vraagt hij ze of zij eene portefeuille in zijn nieuwe ministerie willen aannemen. Zij antwoorden allen bevesti- g3nd, en de heer De Freycinet rijdt wederom naar den president dor republiek om hem de lijst der nieuwe ministers voor te leggen. De heer Grévy antwoordt, dat hij wel denkt met het stel staats dienaren te zullen kunnen regeeren, en dat hij bereid is de benoemingen te teekenen. Als deze rollen behoorlijk zijn ingestudeerd, kan de voor stelling een aanvang nemen. De telegrammen uit Engelsch-Indie zijn nog niet geruststellend. Generaal Roberts heeft zich ge noodzaakt gezien zijne troepen in enger kring samen te trekken en er wordt nog voortdurend gevochten. De koloniale regeering ziet het ernstige van den toestand in en heeft reeds versterkingen afgezonden, die echter een langen weg hebben af te leggen. Het nieuwe Spaansche ministerie heeft verleden Woensdag geen aangename entrée gemaakt in de Cortes. Een aantal politieke mannen en generaals waren boos wegens het échec van maarschalk Martinez Campos, en reeds toen de heer Canovas een kort programma gaf van het nieuwe ministerie werd zijne verklaring door de constitutioneele partij (liberale minderheid) en door de tribunes begroet met gelach en brutale interrupties. Na dit onhebbelijk gedrag wilde de minderheid een debat over de ministerieële verklaring openen, maar de heer Canovas zeide dat hij naar den senaat ging en verliet de zaal. Toen ontstond er een groot tumult. De linkerzijde raasde en tierde, de tribunes gaven luide hunne afkeuring te kennen en de dames, diplomaten en journalisten zochten een goed heenkomen. Rechter- en linkerzijde bleven elkander eene poos uitschelden totdat de com mandant van Madrid, nadat de president, door zijn hoed op te zetten, de vergadering had ge sloten, de zaal door gewapende macht liet ontruimen. Het standje was daarmede natuur lijk nog niet uit. Een zeventigtal afgevaardigden leverden een protest in bij den president, zeiden dat zij door het heengaan van den minister grof waren beleJügd en dat zij geen zitting meer zou den nemen alvorens zij daarvoor voldoening hadden gekregen. Hoe dat alles verder geloopen is weten wij nog nietde postverbinding met Spanje ondervindt ook al den invloed van dè sneeuw. Alleen lezen we beden in een Reuter-telegram, dat de heeren Canovas en Campos samen gesproken hebben en het over alle belangrijke vraagpunten eens zijn geworden. De tijd zal lëeren hoelang die eensgezindheid dnren kan. Het rapport van den heer Jules Simon over de wet op de vrijheid van hooger onderwijs van den minister Ferry is aan den senaat overgelegd. Het is natuurlijk vooral gericht tegen het befaamde artikel 7, dat aan leden van niet door den staat erkende godsdienstige vereenigingen (congregaties) het recht van onderwijs geven wil ontzeggen. Dit artikel vindt natuurlijk in de oogen van den heer Simon geen genade. Noch de bewering dat de leden dezer congre gaties per se in strijd zijn met de wetten van den staat, wijl naar het bestaande recht eene niet erkende vereeniging eene verboden vereeniging is, noch de redeneering dat de leden eener con gregatie, door eene gelofte gebonded aan regels, die voor hen staan boven de landswet, en onder» Zijn de onderwijzers, gaat de heer Simon voort, die gij van de scholen verjaagt, dan veroordeelden Al hadden zij ook eene overtreding der wet begaan, dan zouden ze toch in het volle genot hunner burgerlijke en politieke rechten blijven tot het oogenblik, waarop het vonnis zou worden uitgesproken. Maar hebben zij wel eene overtreding begaan De wet is bekend, welke aan hunne vereenigingen het bestaan verbiedt; maar men kent geene wet welke het eene misdaad voor een burger maakt om deel uit te maken eener niet erkende, maar ook niet bij rechterlijk vonnis veroordeelde vereeniging. En zoo ze dan toch eene overtreding hebben begaan, waarom veroordeelt gij ze dan niet Waarom betwist gij hun noch hunne burgerlijke, noch hunne politieke rechten Hoe verklaart gij het dat zij kiezer kunnen zijn, maar niet professor dat ze volksvertegenwoordiger kunnen zijn, maar niet professor P dat ze bisschop kunnen zijn, maar niet professor dat zij zedelijkheid en godsdienst kunnen onderwijzen in kerken zonder gevaar voor de nationale eenheid, en dat zij niet zonder gevaar voor staat en maat schappij latijn of natuurkunde aan het veel minder talrijk gehoor in gymnasiën en hoogescholen kunnen onderwijzen De waarheid, die men zonder omwegen moet erkennen, is dat gij eene klasse van staatsburgers neemt, wier meeningen u mishagen, wier streven u verdacht voorkomt, en dat gij voor hen de vrijheid van onderwijs geven opheft. Gij zegt, dat zoodra zij den mond openen, zij de vrijheid aanranden. Weerleg ze dan, maar sluit ze den mond niet. Het is niet uwe taak, liberalen, om den eerbied voor de vrijheid te handhaven door geweld. Wie niet verdraagzaam is zelfs voor onverdraagzame^ heeft geen recht zich liberaal te noemen. Deze opvatting van vrijheid heeft goeden klank, maar het blijft ook bij den klank. Waar het de vrijheid der meeningen geldt kan de verdraag zaamheid haar toppunt bereiken en de door den heer Simon gestelde eisch van liberalisme worden bereikt. Waar echter de staat, in casu de Fransche republiek, wier eerste plicht is te strijden voor eigen bestaan, door handelingen van zekere categorieën van menschen dat bestaan bedreigd acht, is zij volkomen gerechtigd de meeningen vrijlatende de handelingen dier staatsburgers door wettelijke bepalingen binnen de perken te houden, waarin zij voor den staat ongevaarlijk kunnen geacht worden. De vrijheid van den heer Simon wordt, zooals dikwijls wan neer de reactie met dat schoone woord schermt, bandeloosheid. „Het is niet uwe taak, liberalen, om den eerbied voor de vrijheid te handhaven door geweld," zegt de rapporteur. „Wel zeker is dat onze taak, zullen de Fransche liberalea hem ant woorden de vrijheid, toegepast op ons staats leven, neemt voor ons een vasten vorm aan in ons samenstel van vrijzinnige, wettig tot stand gekomen staatsinstellingen en wetten, een samen stel, dat wij verder hopen te ontwikkelen. Waar nu de niet erkende congregaties, dat is met éen woord de Jezuïeten, die vrijheid van den staat in hare hoogste uiting, de grondwet zelve, ieder oogenblik aantasten en het op haar leven hebben gemunt, daar schrijft de plicht van zelfbehoud ons, liberalen, of liever ons, burgers van den Franschen staat in het algemeen, voor om althans te zorgen, dat gij den haat tegen onze instellingen niet verbreidt onder jongelieden, welke u nog niet met oordeel des onderscheids kunnen aan- hooren. De staat beperkt de persoonlijke vrijheid van ingezetenen, welke zich openlijk de vijanden van den staatsvorm hebben verklaard, uit een onloochenbaar recht van noodweer." Mijnheer de Redacteur! In de N. Botterdamsche courant las ik het volgende; „De kerkeraad van Kruiningen heeft heden het boeltje van J. Andrée gerechtelijk dóén verkappen. Al het armzalig huisraad heeft nog geen f 30 opgebracht. Heden is ook bij een ander beslag gelegd op de roerende goederen, ten behoeve van achterstallige kerkelijke bijdragen." Is dat Christelijk Is dat menschelijk In dit barre jaargetij, nu elk zich beijvert om armen in bun nood te helpen en om de armzalige boeltjes met dekens en meer te verrijken, gaat een Christelijke kerkeraad een zoodanig werk beginnen. Nog geen dertig gulden bracht het armzalige boeltje van Andrée op. Wel een bewijs dat de man niet veel bezat en zeer waarschijnlijk geheel in de onmogelijkheid verkeerde om het zijne aan de kerk bij te dragen. Wie weet, had de man genoeg voor zijne maag had hij genoeg voor zijn lichaam? in een woord; kon hij betalen? kan dit ook nu het volgend slachtoffer Ware het niet beter geweest, dat de heereü kerkeraadslëden onder elkander die centen hadden betaald Dan hadden zij gehandeld-volgens hun roeping en een Christelijk werk verricht, dan hadden zij vrij wat beter licht verspreid. Hoe heel anders enz. C. E. P. (Dit stuk is door ons slechts gedeeltelijk ge plaatst, dewijl hetgeen nog volgt tot het betoog of de feiten niets afdoet. Red.) Mijnheer de Redacteur! Het rapport aan de afdeeling Middelburg der Vereeniging ter bevordering van fdbrieks- en handwerksnijverheid in Nederland dd. 11 October 1879 heb ik met zorg gelezen. De commissie heeft de zaak der verlichting te Middelburg overwogen en hare conclusies zooveel mogelijk met cijfers gestaald. Zonder twijfel is het een zeer ingrijpend besluit, dat onze gemeenteraad in een niet te ver verwij derd tijdstip zal hebben te nemen. Zal men de moeite en zorg van eene gemeente-exploitatie op zich nemen, of zal men de tegenwoordige con cessionarissen in het rustige bezit van hunne concessie laten? Het aanbod om den prijs te verminderen van 15 tot 11 cent per Ms ziet er wel aanlokkelijk uit, en wie weet of dit wel het laatste woord is. Hoogstwaarschijnlijk zullen concessionarissen nog veel lager gaan. Dan wordt de beslissing nog moeilijker. In het naburige Vlissingen zelfs denkt men erover de gasfabricatie weer aan de particuliere industrie over te laten en te Middelburg zou men het omgekeerde willen en de verlichting niet aan particulieren willen overlaten. Maar vergelijkingen te maken is niet altijd juist. Men moet de zaak uit het juiste oogpunt bezien en niet te veel bij de algemeene beschou wingen blijven. Beoordeelen wij de zaak als een Middelburg's ingezeten. Welnu, gunt meu de levering, op welke voor waarden dan ook, aan de oude concessionarissen, dan houden wij dezelfde onde fabriek, die, wat inrichting aangaat, wel wat te wenschen schijnt over te laten; wij houden het oude pijpenstelsel, dat op vele plaatsen te nauw is; wij houden die nauwe diensthuizen, want, voor zoover mij ter oóre kwam, is er wel van verlaging van gasprijs sprake, maar heeft men met geen woord gerept van verbetering van oude toestanden. En zóo kan het toch niet voortduren Naar mijne bescheiden meeniog staan er twee wegen open voor de gemeente om voor b i 11 ij ken prijs goed gas voor haar zelf en de burgerij te verkrijgen. lo Men bestede de publieke verlichting aan, volgens een door een deskundige op te maken bestek, waarin duide'ijk omschreven wordt de hoedanigheid van het gas en de drukking waar onder het geleverd Zal worden (als leiddraad zou wellicht kunnen dienen de overeenkomst die de gemeente Haarlem eenige jaren geleden met den aannemer der verlichting gesloten heeft); of 2o Men besluite een geheel nieuwe fabriek te bouwen volgens de eisehen van den tijd em men levere goed en goedkoop gasDe gemeente exploitatie zal zeer zeker (ik ben het met de meerderheid der reeds genoemde commissie eens) de voorkeur verdienen boven exploitatie door particulieren. In eene gemeente als Middelburg, waar men geene concurrentie te wachten heeft, mag men het monopolie niet bestendigen. Men onderzoeke in gemoede: is niet te hooge prijs berekend voor hetgeen men leverde Is die zorg door concessionarissen getoond, die men zou kunnen verwachten als er eene concurreerende maatschappij ware geweest Nu, ter elfder ure, is men genegen belangrijk in prijs af te slaan en voor betrekkelijk lageren prijs de concessie weer voor 20 jaar te bemachtigen Ons wakker gemeente-bestuur moge zich wel bedenken. Het heeft al den tijd en daarom is het niet genoeg te prijzen, dat nu reeds deze zaak ter sprake komt. Maar voor éen klip moet ons gemeente-bestuur zich wachten. Men besluite nooit om, in welk geval ook, de thans bestaande fabriek van concessionarissen over te nemen. Deze fabriek is eene oude fabriek. Maar men zoeke, onder leiding van een des kundige een geschikt terreinen bouwe daarop een geheel nieuwe, eenvoudige, maar degelgke fabriek. Bij dien bouw worde in acht genomen de waarde van de nevenproducten (teer ■en ammoniakwater), waarop bij het bonwen der thans bestaande fabriek natuurlijk niet zoo gelet Ss, omdat toen die nevenproducten maar weinig of geene handelswaarde bezaten. Maar, zal men mij toevoegen, bouwen kost geld. Mij dunkt deze qua es tie is gemakkelijk op te lossen. Eene juiste begrooting op te imken is mij nu niet wel mogelijkmaar ik denk toch als men eens de kosten van aanbouw in andere steden nagaat, dat men voor 2 ton gouds een ferme, degelgke gasfabriek voor Middelburg kan bouwenen eene leening zal onze stad Mid delburg wel kunnen negotiecren voor 4$ Welnu, stelmen verdient jaarlijks met de fabriek f 20,000dat is dan f 10,000 rente en 10,000 aflossing, dit maakt dat de fabriek dan binnen 20 jaren geheel vrij is. Natuurlijk zijn deze cijfers slechts geheel ruw genomen, maar ver van de waarheid zullen ze niet zijn. Hoe het ook moge loopen, ik hoop dat 1 Juli 1882 voor Middelburg een ware feestdag zijHet verheuge zich dan in eene prachtige verlichting en sta dan in de voorste rijen en geve aan andere steden het voorbeeld van kracht en moed en ondernemingsgeest. Op ons wakker gemeentebestuur is onze hope. Het zal die niet beschamen. U, mijnheer de redacteur enz. Eek Zeeuw die belang stelt ik de zaken der gemeente middelburg. Het stoomschip Stad Middelburg heeft heden het droge dok alhier verlaten en is naar Vlissingen gestoomd. Vertrokken naar Vlissingen het Russische brikschip Urho gez. Ins. Goes, 16 December. Alle artikelen met ruimen aanvoer prijshoudend met goede kooplust. Rotterdam, 16 December. Ter markt van heden waren aangevoerd 663 runderen; 112 vette, 6 nuchtere kalveren243 Bchapen290 varkens 15 biggen; runderen le qual. 85, 2® qual. 70, 3e qual. 50; kalveren 1" qual. 100, 2' qual. 80, schapen 70 cent. Vlissingen, 16 December. Boter per kilogram 1.40 a f 1.30 Eieren f per 104 Btüks. Bergen op Zoom, 16 December. Boter per stuk f 1.30halve 0.83 eieren per 26 stuks f 1.56 Amsterdam, 15 Dec. 16 Dee ST A AT SL EEN IN GEN, Vederl. Cert. N. W. Sch. 2$ pet. 64f 64^ dito dito dito. 3 77 77$ dito dito dito. 4 101$ 101$ België. Certificaten2j Frankrijk. Origin. Inschr. 3 Hongarije. Obl. Goudleen. 5 Italië. Cert. Adm. Amstérd 5 71 72 Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 58$ 58$ dito Febr.-Aug. 5 58-& dito Jan.-Juli.5 59^ 59$ dito April-Oct.59$ 69$$ dito dito Goud 4 69$ Polen. Obl. Schatkist 1844. 4 80 791 Portug. Obl.Btl. 1853/1869. 3 52$ 52 dito dito 1876. 6 99$ Rusland. Obl. Hope C. 1798/18155 96$ Cert. Inschr. 5= Serie 1854. 5 57$ 57$ dito dito 6® 1855. 5 80 80 Obligatiën 18625 84$ 84$ dito 1864 /1000 5 93 92$ dito 1864 1005 90$ 89$ dito 1877 dito5 90 90 dito Oostersche 1* serie 5 56$ 56$ dito 1872 gecons. dito. 6 85$ 85j& dito 1873 gecons. dito. 5 86$ 86^ dito 1850 1® Leening dito. 4$ 85$ dito 1860 2® Liening dito. 4$ 82$ 82$ dito 1875 gecons. dito 4$ 77 76$ Cert. Hope C° 1840 4 61$ dito 2e, 3' 4® Leen. 1842/44. 4 60$ Obligatie-Leening 1867/69. 4 76^ 76$ dito dito 1859 3 65$ Cert. van Bank-Assign. 6 37$ Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 15$ 15& dito dito 1876 2 38$ 38$ dito Binnenl. Es. 5000-10000 1 14-& 14$ dito dito 1876 2 Turkije. Obl. Alg. Sch. 1865 5 7$£ 8 dito dito 1869 6 10$ 10$ Egypte. Obl. Leening 1876 6 51 51 Spoorw. dito 1876 5 Vereen. Staten. Obl. 1876 4$ 105$ 106 dito dito 1871 5 101$ 101$ dito dito 1861 6 - Brazilië. Obl. Londen 1865 5 dito Leening 1875 5 92 INDUSTBIEELE EN FINANCIEELS O N DEK NEMINGEN. Veder!. Afr. Hand.-V. Obl. 5 pet. -=> Ned. Hand.-Maatsch. aand. rescontre5 115 116& Ncd. Ind. Handelsb. Aand. 120 Stoomvaartm. Java Obl. .5 dito Zeeland Obl - 5 99 dito gegarand. dito4$ 101 öuitschland. Cert. Rijks- bank Adm. Amsterdam. Oostenrijk. Aand. Nat. B. 122$ 122$ SPOOBWEG-LEENINGEN. Nederland. Maats.LExpl. St.-Spw. Aandpet. 110$ Ned. Ind. Spoorw. Aand. Ned.Rijn-spw.volget.Aand. 148 N.-Brab. Boxt. Obl. 1875. 5 73$ 74$ dito dito 2® Hypoth. 22$ 23$ Hongarije. Theiss.Sp. Obl. 5 79$ 79$ Italië. Zuid-Ital. Spw. Obl. 3 47 47$ Polen. Wars.-Bromb. Aand. Warschau-Weenen dito. 74$ 75 Rtisland. Gr. Sp.-Maats. Aand5 130$ 130$ dito Hypoth. Obligatiën. 4$ 92$ 92$ dito dito dito 4 r~® Baltische Spoorweg Aand. 3 52$ 52$ Chark.-Azow Oblig. 100. 5 86$ Jelez-Griasi dito5 85$ 85* Jelez-Orel dito f 1000. 5 Kiew-Brest Aand5 Losowo-Sewastopol f 1000. 5 81 81$ Morschansk-Sysran. Aand. 5 59$ 59 Mosk.-Jaroslaw Obl.£ 100. 5 96$ Mosk.-Kursk dito dito .6 101$ Mosk.-Smol. dito ditb .'5' 90$ 90 Orel-Vitebsk Obl. dito .5 87$ 87$ Poti-Tiflis dito. 1000. 5 87$ 87$ Riasehk-Wiasma Aand... 5 56$ 56$ Amerika. Cent. Pac. Obl. 6 108$ dito California Oregon dito. 6 99$ Chic. N.-W. Cert. Aand. 105jfr dito Mad. Ext. Obl. 7 108$ 109 dito N.-W. Union, dito 7 104 dito Winona St. Peter dito. 7 106$ 106 Illinois Cert. v. Aand. 98$$ 98$ dito Redempt. Obl. 6 107 107 Union Pac. Hoofdl. dito. .6 „107$ 107$ PBEMIE-LEENINGE Nederl. Stad Amst. ƒ100. 3 pot.JJ® Stad Botterdam3 M2* 103 Gemeente-Crediet3 94$ f België. Stad Antwerp. 1874 o 95$ Hongarije. Staat i 1870 91 91$ Oostenrijk. Staats 1860 5 dito 1864

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1879 | | pagina 3