Laatste berichten. BUITENLAND. De Westinghonse-rem. Handelsberichten. mocht het genoegen smaken den schipper te redden. Weerkundige waarnemingen, Kamer van koophandel en fabrieken te Middelburg, ger, B. A. Fokker en Luteijn, allen met kennis geving. Algemeen Overzicht Graanmarkten enz, De Vrouw Maria is gezonken in 't vaarwater en ligt alzoo gevaarlijk voor de scheepvaart, weshalve de belanghebbenden door het Belgische gouvernement verplicht werden het wrak ten spoedigste weg te ruimen. Onder protest, teneinde 't recht niet te verliezen op eventuëele schade vergoeding, is Woensdag met het lichten van 'twrak een aanvang gemaak. Aan wien de schuld moet geweten worden van deze aanvaring is in onderzoek. Vllsalngen, 14 October. Naar wij ver nemen is aan den heer J. Stasse, gezagvoerder der mailstoomboot Primes Elisabeth, door den prins van Sleeswijk Holstein een robijnen doek speld vereerd, als blijk van tevredenheid over de overtocht met bovengenoemd stoomschip van Ylissingen naar Queenboro, jl. Zondag nacht. De Papier-Zeitung vestigt in een harer laatste nummers de aandacht op eene der gevaar lijke eigenschappen van zeer sterke copieerinkt. Eenige dagen geleden, schrijft zij, presenteerde men den chef van een der belangrijkste huizen te Mainz een van zijne handteekening voor- zienen wissel. De koopman verklaarde de hand teekening voor echt, doch tevens dat hij nooit voor een dusdanig bedrag onderteekend had. De houder van den wissel, een zijner vrienden, toonde hem toen nog vele soortgelijke, doch haastte zich zijne zeer natuurlijke ongerustheid tot bedaren te brengen en verklaarde dat hij niets anders gedaan had, dan onderteekeningen, welke met copieerinkt op andere stukken geschreven waren, over te zetten. Ten einde te voorkomen dat dergelijke „lief hebberij'' nagebootst worde door den een of ander slimmen vervalscher, zullen handelaren voorzichtig doen om hunne handteekening niet dan met gewone inkt te schrijven. Het tjalkschip Hoop op Eendracht is bij de schutsluizen te Hansweert door de Duitsche ijze ren aak varl Heinrith zoodanig achterin gevaren, dat het moet lossen om te repareeren. De Carl Heinrich is, bij gebreke van schadevergoeding of borgstelling, moeten blijven liggen. De Werkmansvereeniging te Heinkenszand heeft in het afgeloopen dienstjaar aan hare leden geleverd 1975 mudden steenkolen 70 cent vrij aan huis en 55 cent vrij op den wagen. Tweede Hamer. Eenige ondergeschikte wetsontwerpen werden aangenomen, benevens dat tot verlenging van den termijn voor de voltooiing van het Noordzeekanaal. Aangaande de onder handelingen omtrent de overname der werken door den staat deelde de minister van waterstaat voorloopig mede, dat de baten der K naai Maat schappij niet toereikende zijn voor de voltooiing en de exploitatie der werken. Parys. Volgens de Rappel zal bij de bijeenkomst der kamers een door een aantal leden geteekend voorstel tot het verleenea van volledige amnestie ingediend worden. Brugge. Bij de verkiezing van eeu senaats lid alhier is de katholieke caudidaat met eene meerderheid van 73 stemmen verkozen. De bur gemeester heeft het houden van alle manifistatien Verboden, teneinde eene herhaling der ongeregeld heden van Zondag jl. te voorkomen. 14 October des morgens te 8 uren. KAitEH Dei: Dlaatsex. Ba- rom. afwijk. Wind Toestand der richt. kracht lucht zee N. Shields Sylt Hartlepool Swinemunde Hamburg Delfzijl Groningen. Helder. Yarmouth. Vlissingen. Maastricht Valentia Portsmouth. Grisnez Parijs. St. Mathien. Biarritz 6.6 1.6 4.3 -f- 2.6 -+ 3.9 -f- 2.6 2.0 4.4 +- 6.2 6.1 12.9 7.2 6.0 6.3 2.6 WNW NNW NW NW WZW wzw wzw w w w wzw NNW N WNW NNW ONO wzw 6 2 6 5 1 0 3 1 2 2 2 2 1 1 2 1 betr. regen goed regen betr. betr. betr. betr. mist. betr. betr. betr. betr. mist. betr. betr. betr. kalm kalm kalm kalm kalm Grootste verschil in Nederland: 'sochtends 8 uren: V. 3.4 G. des namiddags: Barometer te Middelburg, Graanbeurs: (Com) Thermometer, 13 Oct. 'sav. llu.54 gr. 14 Oct. 'smorg. 8 u. 52 gr. 's midd. 1 u. 54 gr. 's av. 5 u. 54 gr. Zitting van Maandag 13 October. Voorzitter de heer mr. Borsius. Afwezig de heeren Snijders, De Bruijne, Spren-- De notulen van het verhandelde in de vorige vergadering, gehouden op 25 Augustus 11., worden gelezen en goedgekeurd. Na voorlezing van een tweetal brieven, naar aanleiding van de door de kamer genomen be sluiten aan den uitgever van het Zeewwsch Dag blad en den directeur van het telegraafkantoor gericht, doet de voorzitter mededeeling der in gekomen stukken. Van directeuren der Maatschappij ter bevordering van Nijverheid is een brief ingekomen, waarbij zij, onder mededeeling dat bij het onlaugs gehouden congres de vestiging van een Haudelsmuseum te Amsterdam of Rotterdam ter sprake is gebracht, de kamer nitnoodigen haar gevoelen omtrent de oprichting van zoodanig museum te doen kennen. Op voorstel van den voorzitter verklaart de kamer het denkbeeld te kunnen ondersteunen. Yan den heer M. van Boven, handelaar alhier, is een schrijven ontvangen waarbij hij de aan dacht der kamer vestigt op eene gunstige bepa ling van het kon. besluit van 3 Aug. 1877 no 15 {Stbl. no 164) waarbij aan boekbandelaren de vergunning wordt gegeven om bestelkaarten van boek- en plaatwerken, dag- en weekbladen enz., met schriftelijke bijvoegingen, veranderin gen, doorhalingen of onderstrepingen als druk werk per post te verzenden. De heer Van Boven merkt op dat daardoor aan den boekhandel ruime gelegenheid wordt gegeven om, op meer voordeelige wijze, uitbrei ding van orders te verkrijgen, waarom hij beleefd de medewerking der kamer inroept om ook aan andere handelaren voor bestelkaarten op hunne artikelen of voorwerpen dezelfde gunstige bepaling te doen verkrijgen. De beraadslaging hierover geopend zijnde, geeft de voorzitter in overweging om, met het oog ook op de belangen van den kleinhandel, er bij den minister van financiën op aan te dringen dat ook aan andere takken van nijverheid de bedoelde vrijdom worde verleend. Na discussie wordt, op voorstel van den heer Tak, besloten het schrijven in handen te stellen van de commissie voor de maand, met verzoek daarover rapport uit te brengen. De heer J. P. Fokker zou het wenschelijk achten ook de door den hectograaf verkregen afdrukken met drukwerk gelijk te stellen, hetgeen door den voorzitter wordt beaamd, met dien verstande dat dan verzending van een zeker aantal afdrukken tegelijk verplich tend werd gesteld. Na gedachten wisseling wordt het onderzoek van dit punt eveneens in handen gesteld der maandcommissie, bestaande uit de heeren Snijders, B. A. Fokker en J. P. Fokker. De voorzitter herinnert dat in de troonrede gewag wordt gemaakt van handhaving van vrij gevige handelsbeginselen, doch dat door de regeering niet is ingetrokken het wetsontwerp van een vorigen minister van koloniën, dat strekt tot heffing van uitvoerrechten op sommige arti kelen, die op het oogenblik uit de koloniën uitge voerd worden; meest landbouwproducten uit de buitenbezittingen. De regeering zelve raamt de opbrengst dezer belasting op 3,5 ton, waarvan dan nog de uit den aard der zaak hooge perceptie kosten behooren afgetrokken te worden, zoodat tegen een grooten last en nadeel voor de produ centen slechts een zeer geringe bate staat. Ver schillende kamers van koophandel heb tien zich dan ook tot dé tweede kamer gewend, met den wensch dat dit wetsontwerp niet moge worden aangenomen, terwijl de argumenten van die ka mers den voorzitter aanleiding gegeven hebben om hier do vraag te stellen of de kamer van koophandel te Middelburg zich in denzelfden geest tot de tweede kamer zal wenden. Na eeuigö beraadslaging wordt besloten dat de kamer hare instemming zal betuigen met de reeds ingediende adressen en de redactie van het adres van instemming aan den voorzitter en den secre taris overgelaten. De vergadering is daarna gesloten. Er zijn voör de Engelschen gunstige tijdingen ontvangen uit Afghanistan. De onderkoning seinde gisteren ochtend, dat hij van generaal Roberts het bericht had ontvangen, dat de troepen van den vijand geheel uiteengedreven waren, en dat de stammen, die zich vereenigd hadden om tegeu de Engelschen te vechten, weder naar hunne woonplaatsen terugkeerden. De generaal seinde, dat men het Zware geschut, dat hem achterna gezonden werd, wel naar Indië kon laten terug- keeren, daar de zware stukken en houwitsers, die vroeger door de Britsche regeering aan den emir waren ten geschenke gegeven, in ongeschon den en volledig bruikbaren staat waren gevonden. De generaal bezocht Zaterdag de Bala Hissar en zou Zondag een statelijken intocht houden in de stad Kaboel. Volgens een later gekomen Reuter- telegram beeft hij dit voornemen volvoerd en is hij met den emir, dien men nog altijd in het kamp heeft gehouden, tüsschen twee hagen van Engelsche soldaten de stad binnengetrokken. Salvo's van het geschut en de Engelsche kleuren op de poorten verkondigden, dat Kaboel was genomen. Bijna zonder slag of stoot zijn dus de Engelsche troepen meester van de hoofdstad geworden. Den 8en is er nog wat gevochten, maar niet hevig. Men zag toen eene groote macht van de Afgha- nen op een heuvel gekampeerd en beschoot hen den ganschen dag Uit de vuurmonden der artille rie. Men kon ze niet in hunne stelling aanvallen, wijl Baker met zijne infanterie eerst des avonds tegen het donker tér plaatse aankwam. Den volgenden ochtend, toen men den aanval zou wagen, bemerkte men, dat de vijand weg was. Men vervolgde hem toen den ganschen dag, sloeg en SGhoot er eenigen dood en verstrooide de Af- ghanen, die in kleine troepjes naar verschillende zijden gevlucht zijn. Dit alles volgens de Standard, die hoezeer het verboden is, dat dagbladcorres pondenten met de legers zouden medegaan, toch middel heeft gevonden om per telegraaf de meest uitvoerige berichten te ontvangen. De Daily News krijgt een telegram uit Allahabad, dat het jammer is, dat de vijand ontvlucht is. We gelooven het wel, ale alle Afghanen in eens zich door de Engelschen lieten pakken, zou de oorlog al heel eenvoudig zijn. Volgens hetzelfde bericht zijn de bewoners der dorpen om Kaboel allen vijandig gestemd tegen de Engelschen. Er wordt dan ook geen kwartier gegeven aan hen, die op de troepen vuren en alle gevangenen, die vechtende zijn gevangen genomeD, worden aan stonds doodgeschoten. De hoofden van den opstand schijnen allen heele goede vrienden te zijn van emir Yakoeb, wiens trouw den Engelschen nog niet geheel on verdacht voorkomt. Men herinnert zich, dat hij, ziende dat de Engelschen stevige toebereidselen, maakten voor den strijd, aanstonds den wensch te kennen gaf om naar Kaboel weer te keeren maar dat men hem daartoe geene gelegenheid heeft gegeven, waarschijnlijk omdat men voor ontrouw van zijne zijde bang was. De bevolking der hoofdstad heeft hem nu aan de zijde van den Engelschen generaal zien binnentrekken, zoodat hij voortaan wel solidair met de Engel schen zal moeten blijven, daar hij bij de onaf hankelijkheidspartij, als we het zoo eens noemen mogen, nu wel alle vertrouwen zal verbeurd hebben. Wat zullen de Engelschen nu verder doen Het erbij laten en Yakoeb weer op zijn troon zetten, om er wellicht spoedig door een nieuwen opstand weer afgeworpen te worden, of zullen zij hunne veroveringen verder voortzetten Die vraag is moeilijk genoeg, niet alleen voor een belangstellend volger der gebeurtenissen van den dag, maar waarschijnlijk ook voor de Engelsche ministers. De heer Cross heeft Zaterdag gezegd, dat het er alleen om te doen was, dat het land niet door vreemde invloeden tegen Engeland zou bewerkt worden. Het tegengaan dus van Rus- sischen invloed. Doch om dat bij een volk, dat zich misschien nog minder aan tractaten stoort dan eene Europeesche regeering, met eenige kracht te doen, zou men eene flinke Engelsche bezetting in Kaboel moeten leggen. Dat is eene zaak die veel geld kost en die ook nog het gevaar zou opleveren, dat Rusland de vesting Merv bezette. Beide in Midden-Azië wedijverende rijken zouden dan een grooten stap tot elkander genaderd zijn en daarmede zou ook het oogenblik sneller aan breken dat er eene botsing tusschen beiden plaats heeft, die aan vele politici op den duur niet te vermijden schijnt. Beide rijken houden voort durend een wakend oog op elkanderhet komt uit in de dagbladen en andere periodieke ge schriften, dat men elkaar niets gunt, en daardoor wordt ook bij de volken een tegenzin tegen elkander gevoed, die van een conflict een werkelijk nationalen oorlog zou maken., Behalve de bemachtiging van Kaboel is er geen nieuws vandaagtoeh zal het zeker de Parijsche dagbladen voorloopig nog niet aan stof ontbreken, want de verkiezing van Humbert moet' nog in iederen zin die er maar aan te be speuren is, worden behandeld. De gematigd republikeinsche bladen troosten zich met in lange kolommen uit te werken, dat zulk eene verkiezing toch eigenlijk niet veel gewicht in de schaal legtterwijl de geavanceerdeti door het votum dier 684 kiezers van Javel het bewezen achten, dat bet Fransche volk al de gedeporteerden uit Nieuw Caledonië terug wil zien om ze als zijne liefste broeders aan het hart te drukken. Zelfs stelt een dier bladen voor om niet alleen de levende, maar ook de doode communardterug te halen en hun gebeente in Franschen bodem te doen rusten. „Men heeft dat wel met Napoleon I gedaan 1roept Rochefort in de Marseillaise uit. Misschien wil hij op die overblijfselen, die bij ons te lande tijdens een dergelijk transport den bijnaam „beentjes" gekregen hobben, wel een monument zetten, een reusachtigen revolver, ge kruist met een dolk en brandfakkel, bij voorbeeld, met het opschrift „anarchie en gewetenloosheid" Dan zou dat monument zijn nuttige leering kun nen hebben. Een en andermaal hebben wij reeds berichten medegedeeld over de proeven, door onze spoor wegmaatschappijen genomen met den Westing- house-rem, welke door de Fransehe Compagnie de V Ouest, door deu Londenschen Metropolitan Rail- way aangenomen is en ongetwijfeld spoedig op alle spoorwegen ingevoerd zal worden. Eene beschrijving van dit werktuig, dat de beste oplossing schijnt van het moeilijke vraagstuk om spoortreinen binnen korten tijd tot stilstand te brengen, mag dus op actualiteit aanspraak maken. Sedert de snelheid der treinen, welke in den eersten tijd van hun bestaan slechts 10 kilometer per uur bedroeg, tot 60 ja zelfs tot 100 kilome ter, wanneer men de vertraging bij de halten niet in rekening brengt, gestegen is, werd aan het zoeken naar een doelmatig rem-toestel nog meer aandacht dan vroeger geschonken. Bij Zulk eene vaart toeb, doorloopt een tfein in eene seconde een afstand van 27 meters. Heeft men eene minuut noodig om hem tot stilstand te brengen, en dat is niet te veel gerekend, dan zijn er 1620 meters afgelegd. Hoe dikwijls zal, binnen zulk een afstand, eeu naderend gevaar niet meer te ontgaan zijn. Allerlei ontwerpen, de vreemdsoortigste niet uitgezonderd, zijn gemaakt om in deze behoefte te voorzien. Het dwaasste was wel dat van een Fransch uitvinder, die in allen ernst voorstelde om de banken, waar de reizigers op gezeten zijn, zoodanig in te richten dat ze, op eene beweging van den machinist, alle tegelijk losgemaakt wer den en op den bodem der waggons neerploften. Bij dien val zouden ze door hun gewicht als remmen op de raderen werken en de reizigers zouden geen ander nadeel ondervir den dan het „kleine ongemak" van een onbeduidenden val. Andere plannenmakers gingen weder van het onmogelijke beginsel uit dat het erom te doen was een trein plotseling te doen stilstaan wat natuurlijk volkomen gelijk zou staan met het gevaar van een geweldigen schok, dat men juist wilde voorkomen. Meer aandacht verdienden de electrische rem van Achard, de rem in het luchtledige van Smith en Hardy; doch de eenvoudigste en meest doel matige van allen schijnt het remtoe3tel van den Amerikaan Westinghouse te zijn, dat door samen gedrukte lucht in beweging wordt gebracht. De lucht wordt door da machiue der locomotief met een stoompomp tot eene spanning van 5 atmosferen in een ketel samengedrukt, welke onder de machine geplaatst is en tot vu.ling der kleine vergaarbakken dientdie zich onder iederen waggon bevinden. Da inrichting der stoompomp is zoodanig, dat zij van zelf ophoudt te werken zoodra de spanning eene hoogte van 5 atmosferen bereikt heeft en ook weder, zonder tusschenkomst van den machinist, begint te werken wanneer de spanning daar beneden gedaald is. Deze samengedrukte lucht wordt door eene buis, die onder de waggons doorloopt, in kleine ver- gaderbakken gevoerd, waarvan iedere waggon er een draagt. De vereeniging van de buizen der ver schillende waggons heeft plaats door middel van caoutchouc verbindingen en gemakkelijk te- sluiten kranen. Op deze wijze wordt de lucht druk van 5 atmosferen tot in alle vergaderbakken en buizen voortgeplant en door middel van kleppen daarin opgesloten. Wil de machinist nu den rem doen werken, dan opent bij een kraan, welke in de buitenlucht uitkomt. De samengedrukte lucht ontsnapt met geweld, onder een doordringend geluid. Tenge volge van den verminderden druk wordt een drie dubbele klep in beweging gebracht, welke zich onder iederen waggon bevindt en de samenge drukte lucht in den vergaderbak doet doordringen in een cilinder, waar zij op twee zuigers werkt, die door middel van hefboomen de remschoenen met kraebt tegen de wielen der waggons aan drukken en deze binnen weinige oogenbtikken doen stilstaan. Wordt daarna de machine weder aan den gang gebracht, dan diingt de samenge drukte lucht opnieuw in de vergaderbakken, tte driedubbele klep sluit zich, de zuigers in den cilinder worden van den luchtdruk bevrijd en de rem houdt op te werken. Het merkwaardige van dit toestel is dat het automatisch, dat is van zelf, zonder tusschenkomst van den machinist, werkt. Wij zagen reeus dat de luchtpomp van zelf in beweging gebracht wordt en hare werking staakt. Zoo is het ook met de kraan. Draait de machinist die open, dan ontsnapt de lucht en daardoor worden de remmen der waggons in beweging gebracht. Maar wordt de gemeenschap tusschen de waggons verbroken door ontsporing, door een hotsing, of door welke andere reden ook, dan ontsnapt de lucht even goed, begint de driedubbele klep te werken, en worden de wielen van iederen waggon van zelf geremd» Bij de vergelijkende proeven is gebleken, dat terwijl bij de gewone remtoestellen, een afstand van 800 tot 1200 meters doorloopen werd alvo rens een trein stilstond, die met een snelheid van 70 kilometers reed, de Westinghouse-rem hem staande hieldj: bij eene snelheid van 75 kilometers, in 23 se conden, op een afstand van 282 meters; bij eene snelheid van 65 kil. in 14 J seconden, na 153 meters bij eene snelheid van 51 kil. in 10 seconden, na 93 meters. Nog verschillende verbeteringen zijn gaandeweg aangebracht, zooals een klep, waardoor voorko men wordt dat het toestel werkt wanneer er eene zekere hoeveelheid samengeperste lucht door toe vallige omstandigheden ontsnapt; alsmede een kraan, waardoor de machinist in de gelegenheid is het toestel met meer of minder kracht te doen werken* Buiten eenigen twijfel zal door de uit vinding van Westiijghouse de snelheid van vele personentreinen zonder gevaar voor de reizigers vermeerderd kunnen worden. Even als een goed seinstelsel de meeste ongelukken kan voorkomen, zoo is een doelmatig remtoestel in de meeste gevallen dienstig om er de gevaren van weg te nemen of die althans in hooge iüate te verminderen. Goes, 14 Oct. Jarige en nieuwe tarwe 25 cent hoogeranders onveranderd.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1879 | | pagina 2