Laatste berichten.
BUITENLAND.
De Westinghonse-rem.
Handelsberichten.
mocht het genoegen smaken den schipper te
redden.
Weerkundige waarnemingen,
Kamer van koophandel en fabrieken
te Middelburg,
ger, B. A. Fokker en Luteijn, allen met kennis
geving.
Algemeen Overzicht
Graanmarkten enz,
De Vrouw Maria is gezonken in 't vaarwater
en ligt alzoo gevaarlijk voor de scheepvaart,
weshalve de belanghebbenden door het Belgische
gouvernement verplicht werden het wrak ten
spoedigste weg te ruimen. Onder protest, teneinde
't recht niet te verliezen op eventuëele schade
vergoeding, is Woensdag met het lichten van
'twrak een aanvang gemaak. Aan wien de schuld
moet geweten worden van deze aanvaring is in
onderzoek.
Vllsalngen, 14 October. Naar wij ver
nemen is aan den heer J. Stasse, gezagvoerder
der mailstoomboot Primes Elisabeth, door den
prins van Sleeswijk Holstein een robijnen doek
speld vereerd, als blijk van tevredenheid over de
overtocht met bovengenoemd stoomschip van
Ylissingen naar Queenboro, jl. Zondag nacht.
De Papier-Zeitung vestigt in een harer
laatste nummers de aandacht op eene der gevaar
lijke eigenschappen van zeer sterke copieerinkt.
Eenige dagen geleden, schrijft zij, presenteerde
men den chef van een der belangrijkste huizen
te Mainz een van zijne handteekening voor-
zienen wissel. De koopman verklaarde de hand
teekening voor echt, doch tevens dat hij nooit
voor een dusdanig bedrag onderteekend had. De
houder van den wissel, een zijner vrienden, toonde
hem toen nog vele soortgelijke, doch haastte zich
zijne zeer natuurlijke ongerustheid tot bedaren
te brengen en verklaarde dat hij niets anders
gedaan had, dan onderteekeningen, welke met
copieerinkt op andere stukken geschreven waren,
over te zetten.
Ten einde te voorkomen dat dergelijke „lief
hebberij'' nagebootst worde door den een of
ander slimmen vervalscher, zullen handelaren
voorzichtig doen om hunne handteekening
niet dan met gewone inkt te schrijven.
Het tjalkschip Hoop op Eendracht is bij de
schutsluizen te Hansweert door de Duitsche ijze
ren aak varl Heinrith zoodanig achterin gevaren,
dat het moet lossen om te repareeren. De Carl
Heinrich is, bij gebreke van schadevergoeding
of borgstelling, moeten blijven liggen.
De Werkmansvereeniging te Heinkenszand
heeft in het afgeloopen dienstjaar aan hare leden
geleverd 1975 mudden steenkolen 70 cent vrij
aan huis en 55 cent vrij op den wagen.
Tweede Hamer. Eenige ondergeschikte
wetsontwerpen werden aangenomen, benevens dat
tot verlenging van den termijn voor de voltooiing
van het Noordzeekanaal. Aangaande de onder
handelingen omtrent de overname der werken
door den staat deelde de minister van waterstaat
voorloopig mede, dat de baten der K naai Maat
schappij niet toereikende zijn voor de voltooiing
en de exploitatie der werken.
Parys. Volgens de Rappel zal bij de
bijeenkomst der kamers een door een aantal
leden geteekend voorstel tot het verleenea van
volledige amnestie ingediend worden.
Brugge. Bij de verkiezing van eeu senaats
lid alhier is de katholieke caudidaat met eene
meerderheid van 73 stemmen verkozen. De bur
gemeester heeft het houden van alle manifistatien
Verboden, teneinde eene herhaling der ongeregeld
heden van Zondag jl. te voorkomen.
14 October des morgens te 8 uren.
KAitEH
Dei:
Dlaatsex.
Ba-
rom.
afwijk.
Wind
Toestand der
richt.
kracht
lucht
zee
N. Shields
Sylt
Hartlepool
Swinemunde
Hamburg
Delfzijl
Groningen.
Helder.
Yarmouth.
Vlissingen.
Maastricht
Valentia
Portsmouth.
Grisnez
Parijs.
St. Mathien.
Biarritz
6.6
1.6
4.3
-f- 2.6
-+ 3.9
-f- 2.6
2.0
4.4
+- 6.2
6.1
12.9
7.2
6.0
6.3
2.6
WNW
NNW
NW
NW
WZW
wzw
wzw
w
w
w
wzw
NNW
N
WNW
NNW
ONO
wzw
6
2
6
5
1
0
3
1
2
2
2
2
1
1
2
1
betr.
regen
goed
regen
betr.
betr.
betr.
betr.
mist.
betr.
betr.
betr.
betr.
mist.
betr.
betr.
betr.
kalm
kalm
kalm
kalm
kalm
Grootste verschil in Nederland:
'sochtends 8 uren: V. 3.4 G.
des namiddags:
Barometer te Middelburg, Graanbeurs: (Com)
Thermometer, 13 Oct. 'sav. llu.54 gr.
14 Oct. 'smorg. 8 u. 52 gr. 's midd. 1 u. 54 gr.
's av. 5 u. 54 gr.
Zitting van Maandag 13 October.
Voorzitter de heer mr. Borsius.
Afwezig de heeren Snijders, De Bruijne, Spren--
De notulen van het verhandelde in de vorige
vergadering, gehouden op 25 Augustus 11., worden
gelezen en goedgekeurd.
Na voorlezing van een tweetal brieven, naar
aanleiding van de door de kamer genomen be
sluiten aan den uitgever van het Zeewwsch Dag
blad en den directeur van het telegraafkantoor
gericht, doet de voorzitter mededeeling der in
gekomen stukken.
Van directeuren der Maatschappij ter bevordering
van Nijverheid is een brief ingekomen, waarbij
zij, onder mededeeling dat bij het onlaugs gehouden
congres de vestiging van een Haudelsmuseum te
Amsterdam of Rotterdam ter sprake is gebracht,
de kamer nitnoodigen haar gevoelen omtrent de
oprichting van zoodanig museum te doen kennen.
Op voorstel van den voorzitter verklaart de
kamer het denkbeeld te kunnen ondersteunen.
Yan den heer M. van Boven, handelaar alhier,
is een schrijven ontvangen waarbij hij de aan
dacht der kamer vestigt op eene gunstige bepa
ling van het kon. besluit van 3 Aug. 1877
no 15 {Stbl. no 164) waarbij aan boekbandelaren
de vergunning wordt gegeven om bestelkaarten
van boek- en plaatwerken, dag- en weekbladen
enz., met schriftelijke bijvoegingen, veranderin
gen, doorhalingen of onderstrepingen als druk
werk per post te verzenden.
De heer Van Boven merkt op dat daardoor
aan den boekhandel ruime gelegenheid wordt
gegeven om, op meer voordeelige wijze, uitbrei
ding van orders te verkrijgen, waarom hij beleefd
de medewerking der kamer inroept om ook aan
andere handelaren voor bestelkaarten op hunne
artikelen of voorwerpen dezelfde gunstige bepaling
te doen verkrijgen.
De beraadslaging hierover geopend zijnde, geeft
de voorzitter in overweging om, met het oog ook
op de belangen van den kleinhandel, er bij den
minister van financiën op aan te dringen dat ook
aan andere takken van nijverheid de bedoelde
vrijdom worde verleend.
Na discussie wordt, op voorstel van den heer
Tak, besloten het schrijven in handen te stellen
van de commissie voor de maand, met verzoek
daarover rapport uit te brengen. De heer J. P.
Fokker zou het wenschelijk achten ook de door
den hectograaf verkregen afdrukken met drukwerk
gelijk te stellen, hetgeen door den voorzitter wordt
beaamd, met dien verstande dat dan verzending
van een zeker aantal afdrukken tegelijk verplich
tend werd gesteld. Na gedachten wisseling wordt
het onderzoek van dit punt eveneens in handen
gesteld der maandcommissie, bestaande uit de
heeren Snijders, B. A. Fokker en J. P. Fokker.
De voorzitter herinnert dat in de troonrede
gewag wordt gemaakt van handhaving van vrij
gevige handelsbeginselen, doch dat door de
regeering niet is ingetrokken het wetsontwerp
van een vorigen minister van koloniën, dat strekt
tot heffing van uitvoerrechten op sommige arti
kelen, die op het oogenblik uit de koloniën uitge
voerd worden; meest landbouwproducten uit de
buitenbezittingen. De regeering zelve raamt de
opbrengst dezer belasting op 3,5 ton, waarvan
dan nog de uit den aard der zaak hooge perceptie
kosten behooren afgetrokken te worden, zoodat
tegen een grooten last en nadeel voor de produ
centen slechts een zeer geringe bate staat. Ver
schillende kamers van koophandel heb tien zich
dan ook tot dé tweede kamer gewend, met den
wensch dat dit wetsontwerp niet moge worden
aangenomen, terwijl de argumenten van die ka
mers den voorzitter aanleiding gegeven hebben
om hier do vraag te stellen of de kamer van
koophandel te Middelburg zich in denzelfden
geest tot de tweede kamer zal wenden.
Na eeuigö beraadslaging wordt besloten dat de
kamer hare instemming zal betuigen met de reeds
ingediende adressen en de redactie van het adres
van instemming aan den voorzitter en den secre
taris overgelaten.
De vergadering is daarna gesloten.
Er zijn voör de Engelschen gunstige tijdingen
ontvangen uit Afghanistan. De onderkoning
seinde gisteren ochtend, dat hij van generaal
Roberts het bericht had ontvangen, dat de troepen
van den vijand geheel uiteengedreven waren, en
dat de stammen, die zich vereenigd hadden om
tegeu de Engelschen te vechten, weder naar hunne
woonplaatsen terugkeerden. De generaal seinde,
dat men het Zware geschut, dat hem achterna
gezonden werd, wel naar Indië kon laten terug-
keeren, daar de zware stukken en houwitsers,
die vroeger door de Britsche regeering aan den
emir waren ten geschenke gegeven, in ongeschon
den en volledig bruikbaren staat waren gevonden.
De generaal bezocht Zaterdag de Bala Hissar en
zou Zondag een statelijken intocht houden in de
stad Kaboel. Volgens een later gekomen Reuter-
telegram beeft hij dit voornemen volvoerd en is
hij met den emir, dien men nog altijd in het kamp
heeft gehouden, tüsschen twee hagen van Engelsche
soldaten de stad binnengetrokken. Salvo's van
het geschut en de Engelsche kleuren op de poorten
verkondigden, dat Kaboel was genomen.
Bijna zonder slag of stoot zijn dus de Engelsche
troepen meester van de hoofdstad geworden. Den
8en is er nog wat gevochten, maar niet hevig.
Men zag toen eene groote macht van de Afgha-
nen op een heuvel gekampeerd en beschoot hen
den ganschen dag Uit de vuurmonden der artille
rie. Men kon ze niet in hunne stelling aanvallen,
wijl Baker met zijne infanterie eerst des avonds
tegen het donker tér plaatse aankwam. Den
volgenden ochtend, toen men den aanval zou
wagen, bemerkte men, dat de vijand weg was.
Men vervolgde hem toen den ganschen dag, sloeg
en SGhoot er eenigen dood en verstrooide de Af-
ghanen, die in kleine troepjes naar verschillende
zijden gevlucht zijn. Dit alles volgens de Standard,
die hoezeer het verboden is, dat dagbladcorres
pondenten met de legers zouden medegaan, toch
middel heeft gevonden om per telegraaf de meest
uitvoerige berichten te ontvangen.
De Daily News krijgt een telegram uit Allahabad,
dat het jammer is, dat de vijand ontvlucht is.
We gelooven het wel, ale alle Afghanen in eens
zich door de Engelschen lieten pakken, zou de
oorlog al heel eenvoudig zijn. Volgens hetzelfde
bericht zijn de bewoners der dorpen om Kaboel
allen vijandig gestemd tegen de Engelschen. Er
wordt dan ook geen kwartier gegeven aan hen,
die op de troepen vuren en alle gevangenen, die
vechtende zijn gevangen genomeD, worden aan
stonds doodgeschoten.
De hoofden van den opstand schijnen allen
heele goede vrienden te zijn van emir Yakoeb,
wiens trouw den Engelschen nog niet geheel on
verdacht voorkomt. Men herinnert zich, dat hij,
ziende dat de Engelschen stevige toebereidselen,
maakten voor den strijd, aanstonds den wensch
te kennen gaf om naar Kaboel weer te keeren
maar dat men hem daartoe geene gelegenheid
heeft gegeven, waarschijnlijk omdat men voor
ontrouw van zijne zijde bang was. De bevolking
der hoofdstad heeft hem nu aan de zijde van
den Engelschen generaal zien binnentrekken,
zoodat hij voortaan wel solidair met de Engel
schen zal moeten blijven, daar hij bij de onaf
hankelijkheidspartij, als we het zoo eens noemen
mogen, nu wel alle vertrouwen zal verbeurd hebben.
Wat zullen de Engelschen nu verder doen
Het erbij laten en Yakoeb weer op zijn troon
zetten, om er wellicht spoedig door een nieuwen
opstand weer afgeworpen te worden, of zullen
zij hunne veroveringen verder voortzetten Die
vraag is moeilijk genoeg, niet alleen voor een
belangstellend volger der gebeurtenissen van den
dag, maar waarschijnlijk ook voor de Engelsche
ministers. De heer Cross heeft Zaterdag gezegd,
dat het er alleen om te doen was, dat het land
niet door vreemde invloeden tegen Engeland zou
bewerkt worden. Het tegengaan dus van Rus-
sischen invloed. Doch om dat bij een volk, dat
zich misschien nog minder aan tractaten stoort
dan eene Europeesche regeering, met eenige kracht
te doen, zou men eene flinke Engelsche bezetting
in Kaboel moeten leggen. Dat is eene zaak die
veel geld kost en die ook nog het gevaar zou
opleveren, dat Rusland de vesting Merv bezette.
Beide in Midden-Azië wedijverende rijken zouden
dan een grooten stap tot elkander genaderd zijn
en daarmede zou ook het oogenblik sneller aan
breken dat er eene botsing tusschen beiden plaats
heeft, die aan vele politici op den duur niet te
vermijden schijnt. Beide rijken houden voort
durend een wakend oog op elkanderhet komt
uit in de dagbladen en andere periodieke ge
schriften, dat men elkaar niets gunt, en daardoor
wordt ook bij de volken een tegenzin tegen
elkander gevoed, die van een conflict een werkelijk
nationalen oorlog zou maken.,
Behalve de bemachtiging van Kaboel is er
geen nieuws vandaagtoeh zal het zeker de
Parijsche dagbladen voorloopig nog niet aan
stof ontbreken, want de verkiezing van Humbert
moet' nog in iederen zin die er maar aan te be
speuren is, worden behandeld. De gematigd
republikeinsche bladen troosten zich met in lange
kolommen uit te werken, dat zulk eene verkiezing
toch eigenlijk niet veel gewicht in de schaal
legtterwijl de geavanceerdeti door het votum
dier 684 kiezers van Javel het bewezen achten,
dat bet Fransche volk al de gedeporteerden uit
Nieuw Caledonië terug wil zien om ze als zijne liefste
broeders aan het hart te drukken. Zelfs stelt
een dier bladen voor om niet alleen de levende,
maar ook de doode communardterug te halen
en hun gebeente in Franschen bodem te doen
rusten. „Men heeft dat wel met Napoleon I
gedaan 1roept Rochefort in de Marseillaise
uit. Misschien wil hij op die overblijfselen, die
bij ons te lande tijdens een dergelijk transport
den bijnaam „beentjes" gekregen hobben, wel een
monument zetten, een reusachtigen revolver, ge
kruist met een dolk en brandfakkel, bij voorbeeld,
met het opschrift „anarchie en gewetenloosheid"
Dan zou dat monument zijn nuttige leering kun
nen hebben.
Een en andermaal hebben wij reeds berichten
medegedeeld over de proeven, door onze spoor
wegmaatschappijen genomen met den Westing-
house-rem, welke door de Fransehe Compagnie de
V Ouest, door deu Londenschen Metropolitan Rail-
way aangenomen is en ongetwijfeld spoedig op
alle spoorwegen ingevoerd zal worden.
Eene beschrijving van dit werktuig, dat de
beste oplossing schijnt van het moeilijke vraagstuk
om spoortreinen binnen korten tijd tot stilstand
te brengen, mag dus op actualiteit aanspraak
maken.
Sedert de snelheid der treinen, welke in den
eersten tijd van hun bestaan slechts 10 kilometer
per uur bedroeg, tot 60 ja zelfs tot 100 kilome
ter, wanneer men de vertraging bij de halten
niet in rekening brengt, gestegen is, werd aan
het zoeken naar een doelmatig rem-toestel nog
meer aandacht dan vroeger geschonken. Bij Zulk
eene vaart toeb, doorloopt een tfein in eene
seconde een afstand van 27 meters. Heeft men
eene minuut noodig om hem tot stilstand te
brengen, en dat is niet te veel gerekend,
dan zijn er 1620 meters afgelegd. Hoe dikwijls
zal, binnen zulk een afstand, eeu naderend gevaar
niet meer te ontgaan zijn.
Allerlei ontwerpen, de vreemdsoortigste niet
uitgezonderd, zijn gemaakt om in deze behoefte
te voorzien. Het dwaasste was wel dat van een
Fransch uitvinder, die in allen ernst voorstelde
om de banken, waar de reizigers op gezeten zijn,
zoodanig in te richten dat ze, op eene beweging
van den machinist, alle tegelijk losgemaakt wer
den en op den bodem der waggons neerploften.
Bij dien val zouden ze door hun gewicht als
remmen op de raderen werken en de reizigers
zouden geen ander nadeel ondervir den dan het
„kleine ongemak" van een onbeduidenden val.
Andere plannenmakers gingen weder van het
onmogelijke beginsel uit dat het erom te doen
was een trein plotseling te doen stilstaan
wat natuurlijk volkomen gelijk zou staan met het
gevaar van een geweldigen schok, dat men juist
wilde voorkomen.
Meer aandacht verdienden de electrische rem
van Achard, de rem in het luchtledige van Smith
en Hardy; doch de eenvoudigste en meest doel
matige van allen schijnt het remtoe3tel van den
Amerikaan Westinghouse te zijn, dat door samen
gedrukte lucht in beweging wordt gebracht.
De lucht wordt door da machiue der locomotief
met een stoompomp tot eene spanning van 5
atmosferen in een ketel samengedrukt, welke onder
de machine geplaatst is en tot vu.ling der kleine
vergaarbakken dientdie zich onder iederen
waggon bevinden. Da inrichting der stoompomp
is zoodanig, dat zij van zelf ophoudt te werken
zoodra de spanning eene hoogte van 5 atmosferen
bereikt heeft en ook weder, zonder tusschenkomst
van den machinist, begint te werken wanneer de
spanning daar beneden gedaald is.
Deze samengedrukte lucht wordt door eene buis,
die onder de waggons doorloopt, in kleine ver-
gaderbakken gevoerd, waarvan iedere waggon er
een draagt. De vereeniging van de buizen der ver
schillende waggons heeft plaats door middel van
caoutchouc verbindingen en gemakkelijk te-
sluiten kranen. Op deze wijze wordt de lucht
druk van 5 atmosferen tot in alle vergaderbakken
en buizen voortgeplant en door middel van kleppen
daarin opgesloten.
Wil de machinist nu den rem doen werken, dan
opent bij een kraan, welke in de buitenlucht
uitkomt. De samengedrukte lucht ontsnapt met
geweld, onder een doordringend geluid. Tenge
volge van den verminderden druk wordt een drie
dubbele klep in beweging gebracht, welke zich
onder iederen waggon bevindt en de samenge
drukte lucht in den vergaderbak doet doordringen
in een cilinder, waar zij op twee zuigers werkt,
die door middel van hefboomen de remschoenen
met kraebt tegen de wielen der waggons aan
drukken en deze binnen weinige oogenbtikken
doen stilstaan. Wordt daarna de machine weder
aan den gang gebracht, dan diingt de samenge
drukte lucht opnieuw in de vergaderbakken, tte
driedubbele klep sluit zich, de zuigers in den
cilinder worden van den luchtdruk bevrijd en de
rem houdt op te werken.
Het merkwaardige van dit toestel is dat het
automatisch, dat is van zelf, zonder tusschenkomst
van den machinist, werkt. Wij zagen reeus dat
de luchtpomp van zelf in beweging gebracht
wordt en hare werking staakt. Zoo is het ook
met de kraan. Draait de machinist die open, dan
ontsnapt de lucht en daardoor worden de remmen
der waggons in beweging gebracht. Maar wordt
de gemeenschap tusschen de waggons verbroken
door ontsporing, door een hotsing, of door welke
andere reden ook, dan ontsnapt de lucht even
goed, begint de driedubbele klep te werken, en
worden de wielen van iederen waggon van zelf
geremd»
Bij de vergelijkende proeven is gebleken, dat
terwijl bij de gewone remtoestellen, een afstand
van 800 tot 1200 meters doorloopen werd alvo
rens een trein stilstond, die met een snelheid van
70 kilometers reed, de Westinghouse-rem hem
staande hieldj:
bij eene snelheid van 75 kilometers, in 23 se
conden, op een afstand van 282 meters;
bij eene snelheid van 65 kil. in 14 J seconden,
na 153 meters
bij eene snelheid van 51 kil. in 10 seconden,
na 93 meters.
Nog verschillende verbeteringen zijn gaandeweg
aangebracht, zooals een klep, waardoor voorko
men wordt dat het toestel werkt wanneer er eene
zekere hoeveelheid samengeperste lucht door toe
vallige omstandigheden ontsnapt; alsmede een
kraan, waardoor de machinist in de gelegenheid
is het toestel met meer of minder kracht te doen
werken* Buiten eenigen twijfel zal door de uit
vinding van Westiijghouse de snelheid van vele
personentreinen zonder gevaar voor de reizigers
vermeerderd kunnen worden. Even als een goed
seinstelsel de meeste ongelukken kan voorkomen,
zoo is een doelmatig remtoestel in de meeste
gevallen dienstig om er de gevaren van weg te
nemen of die althans in hooge iüate te verminderen.
Goes, 14 Oct. Jarige en nieuwe tarwe 25 cent
hoogeranders onveranderd.