BUITENLAND. Zeet ij dingen. Handelsberichten. Algemeen Overzicht. De doorgraving der landengte van Panama. Weerkundige waarnemingen. Graanmarkten enz. Prj0 zen van Effecten. r. Engelsche kolonnes eene voorwaartsche beweging gemaakt worden. Op de vraag van Cetewayo, of zijn leven gespaard zou worden indien hij zich onderwierp, is bevestigend geantwoord. Amsterdam. Bij de heden gehouden trekking der 3pct Amsterdamsche loten van 1874 werden de volgende 22 seriën uitgeloot, als 359, 1586, 2217, 3535, 4182, 4387, 4853, 5801, 5859, 6233, 6348, 6399, 7772, 7826, 8223, 10192, 12854, 13167, 13580, 16444, 19797, 20039. De 25 premiën vielen ten deel als volgt Serie 16444 No. 8 premie 100.000. 13580 10 1000. 6399 g 5 500. yi 13167 9 500. 7826 8 200. 4 200. 3 B 200. 7 200. 1 200. 2 200. 2 200. 7 200. 9 200. 7 150. 1 150. 4 150. 10 150. 1 150. 7 150. 2 0 150. 10 150. 1 B 150. 3 150. 8 n 150. 10192 6 H 150. De overige in de getrokken seriën vervatte nos. zijn losbaar elk met 100. De aflossing geschiedt van 1 Januari 1880 at te Amsterdam bij de Nederlandsche bank. 15 Augustus des morgens te 8 uren. 359 16444 2217 5801 a 2217 20039 13580 s 16444 4853 16444 6233 13167 13167 B 7826 6233 1586 6399 s 2217 B 20030 SAMEN B a- Wind Toestand der DER rom. PLAATSEN. afwijk. richt. kracht lucht zee N. Shields 2.5 O 0 1. bew. kalm Sylt -f 5.4 ozo 2 betr. Hartlepool -h 0.5 OZO betr. kalm Swiuemunde 5.1 ONO 2 mist Hamburg 30 ZO 4 betr. Delfzijl 0.8 O 2 z. bew. Groningen. 0.2 ZZO 0 z. bew. Helder. 0.4 ONO 0 bew. kalm Yarmouth. W 1 goed kalm Vlissingen. 0.2 O 0 z. bew. Maastricht 0.5 zw 1 bew. Valentia 2.5 ZZO 6 regen golvend Portsmouth. W 2 goed mist kalm Grisnez 0.2 ZW 2 Parijs 1.4 N 0 betr. St. Mathieu. 0.1 stil betr. Biarritz. 1.4 Z 1 betr. Grootste verschil in Nederland 's ochtends 8 urenG. 1.0 M, des namiddags: Barometer te Middelburg (Graanbeurs)766 Thermometer 14 Aug. 's av. 11 u. 66 gr. 15 's morg. 8 u. 68 gr. 's midd. 1 u. 74 gr. 's av. 5 u. 72 gr. De verkiezingen voor den Pruisischen landdag zullen naar alle waarschijnlijkheid in het laatst gezegd en toen ik ja antwoordde, zei ze knorrig „Zoo is dan uw taak volbracht. Maar wij kunnen toch even goed onzen tijd uitblijven. Gij zult toch waarschijnlijk Newport nooit terug zien." Den volgenden dag vertrok mr. Trépier en eene week later mr. Van der Voort. Daarna bleven wij nog bijna twee maanden langer. Tante Dagon was niet onvriendelijk, hoewel ik weet dat hare Inislukte poging ten mijnen behoeve haar verdriet deed. Maar zij is toch bij slot van rekening niet onedelmoedig. Dezen zomer heeft zij al het geld, waarvoor zij een huwelijkscadeau in zilver of juweelen voor mevrouw Van der Voort zou heb ben gekocht, besteed om een Hef huisje tot eene woning voor ons Maurits en mij in te richten. Zijne twee duizend dollars zullen ons later wel te pas komen, zooals tan^e met een zweempje van hare oude knorrigheid zegt. Maar ik zal nooit Kate of Margaretha benijden. EINDE. van September plaats hebben. De kiezers zullen dan gelegenheid hebben om hun oordeel uit te spreken over de nieuwe financieele politiek van prins Bismarck, die half December van het vorige jaar als eene onweersbui uit Friedrichsruhe opge komen, een aanmerkelijken omkeer heeft gebracht in het geheele politieke leven van Dnitsehland. Het centrum, nog bij de behandeHng der socialis tenwet hevige tegenstander van den rijkskanselier, heeft hem dit jaar gesteund in het tot stand brengen van een omkeer van zaken op economisch gebied, welks gevolgen nog niet te overzieu zijn. Een goed deel der nationaal-liberaleh, waaronder mannen als Delbriick en Bamberger, heeft zich afgescheiden van den kanselier, voor wien men vroeger zoo menige concessie deed. Deze behoudt buitendien zijne oude vrienden, de conservatieven en zijne besliste vijanden, de Fortschrittler. Deze laatste, eene niet zeer talrijke, maar door enkele mannen van naam in haar midden toch niet te minachten tractie, heeft thans als verkie zingsleuze aangekondigd„De rijkskanselier, prins Bismarck, moet zijne plaats verlaten." Voor of tegen Bismarck, schijnt hun de uitdrukking te zijn van het naaste streven in de Duitsche politiek. Richter en Parisius zeggen het ronduit in hnnne Parlementarische Correspondent, dat door rede neeren en gedeeltelijk toegeven de Duitsche libe ralen er al dieper en dieper in geraken. Met het oog op de aanhoudende concessies der nationaal- liberalen herinneren zij aan Benjamin Constant, die na evenals zij jaren lang geloofd, gehoopt, vertrouwd, altijd maar medegewerkt te hebben, eindelijk toen hij zag, waarop de reactie moest uitloopen, van de tribune in wanhoop uitriep „God en de menschen moeten mij richten, dat ik medegewerkt heb om zulke toestanden in het leven te roepenEene onbewimpelde oorlogs verklaring dus. Het centrum heeft reeds eene circulaire uitge vaardigd, waarin de beginselen worden aangegeven welke de kiezers bij de uitoefening van hun kies recht moeten leiden. Zijne zaak is die van de waarheid, het recht en de vrijheid. Nu, dat zegt iedere party, het komt er slechts op aan wat men onder die schoone woorden verstaat. Het centrum verstaat er voor het oogenblik onder de vernieti ging der onzalige gevolgen van het moderne liberalisme, welks achteruitgang een keerpunt schijnt aan te wijzen naar beter dagen. Doch al schijnt er nieuw licht te gloren aan den horizon, de binnenlandsehe vrede is nog niet hersteld de vrije beweging en de zelfstandigheid der kerk is nog beperkt; het Christelijk geloof moet in onderwijs en opvoeding, in beschaving en weten schap, in wetgeving en openbaar leven het richt snoer worden, en daarom moeten alle de kerk beperkende wetten worden afgeschaft. De nieuwe economische politiek kan alleen hare duurzame waarde ontleenen aan eene zuinige administratie, die tot verlichting van lasten voert. Voorts voert het centrum de leuze in hare vaan, dat de auto nomie van gemeente, arrondissement en provincie leiden moet tot vermeerdering der liefde tot den staat en tot vermindering der gemeentelijke lasten. Omkeering van de wegen van een valseh libera lisme op ieder gebied van het openbaar leven moet het algemeen streven zijn, onder voorwaarde van het behoud der grondwettige rechten des volks en van de handhaving van het recht. Veel nieuws doet dit programma ons niet hooren. De discussiën der laatste maanden be vatten ook al deze punten. Er blijkt uit, en bet is niet meer dan natuurlijk, dat afschaffing der Meiwetten een der eerste nommers blijft op het programma der Duitsche ultramontanen, en dat deze dus Bismarck op den langen duur niet zullen steunen, indien hij den Kulturkampfeens zijn geliefkoosd streven, wil volhouden. De kerk moet meer vrij worden en zoo onbelemmerd hare neiging tot uitzetting kunnen botvieren, dat zij ten langen leste den staat overvleugelt. Onder wijs, opvoeding, beschaving, wetenschap, wetgeving en openbaar leven moeten onttrokken worden aan het „valsche liberalisme" en van den alleen zaligmakenden zuurdeesem der kerk worden doortrokken. De internationale strijd is weder eens duidelijk onder woorden gebracht, dat is de hoofdverdienste van het programma. Laat ons hopen, dat in Duitscbland als elders het „valsche liberalisme" op de bres worde gevonden. De in laatdunkenden eigenwaan gegeven scheldnaam vereenige al wat den modernen staat wil verde digen tegen clerieale overheersching. Graaf Andrassy heeft volgens een particulier telegram aan de Indêpendance nu in werkelijkheid zijn ontslag erlangd. Een opvolger wordt nog niet genoemd. Ook benoemde de Oostenrijksche keizer een ministerie voor de Oostenrijksche helft van zijn grondgebied, waarin de heeren Taaffe en Stremayr wederom zitting hebben. Men weet daar met eene crisis beter weg, dan elders wel eens het geval is. Volgens door de Daily News ontvangen berichten heeft eene samenkomst van sir Game Wolseley met tweehonderd Zoeloe-hoofden een zeer ge- wenschten uitslag gehad. De zwarte heeren, die in gala-costuum waren, dat uitsluitend bestond uit een zwart lint om het hoofd eu een amulet op de borst, hebben genoegen genomen in de voorwaarden van onderwerping, hun door sir Garnet gesteld. Cetewayo heeft men nog niet in handen; men wil weten, dat er een prijs op zijn hoofd zou gesteld zijn, waarover heden in het lagerhuis geïnterpelleerd zal worden. Luitenant Carey is onderweg tusschen Madera en Engeland. Zoolang Amerika aan de oude wereld bekend is, is ook hut denkbeeld geopperd om door door graving van de nauwe strook lands, die de beide helften van het werelddeel van elkander scheidt, de twee oceanen, welke zijne kusten bespoelen, te vereenigen. Magelhaen zocht zoo lang naar een natuurlijken doorgang, tot hij eindelijk, het geheele schiereiland langs gevaren zijndeaan de Zuidpunt de nauwe en bochtige straat vond, door geweldige stormen en door rotsachtige kusten met wilde strandbewoners bijna ontoegankelijk, door welken hij zich den weg naar de Stille Zuid zee baande. In 1528 maakte Fernand Corte een ontwerp voor het graven van een vaarweg, die niet op het nauwste punt, maar iets Noorde lijker, ongeveer van Vera-Cruz aan den Atlan- tischen naar Acapulco aan den Stillen Oceaan, gelegd zou worden, met twee rivieren, de Gua- zacualco en de Chimalapa, tot verkorting van het kanaal. In 1534 kwatn een ander ontwerp ter sprake, waarbij men het werk iets Zuidelijker wilde beproeven, op een smaller gedeelte van den landtong, met het diepe Nicaragua-meer en een groote rivier, de San Juanals natuurlijke hulp middelen. Dit plan is tot op onze dagen in stand gebleven. In 1780 maakten de Engelschen zich met een eskader, waarvan Nelson een der schepen aanvoerde, een tijdlang meester van de stad San Juan, thans Greytown, aan den mond der rivier, niet zonder de geheime bedoeling om den sleutel tot den gewichtigen doorgang voor twee wereld zeeën in hun bezit te hebben. Het kwaadaardige klimaat dreef hen spoedig van daar, doch in 1786 wisten zij van de zwakke Spaansche regeering den afstand te verkrijgen van een in de buurt gelegen, boschrijk kustland, Balize, waar zij de bosschen exploiteerden en tevens een oog in 't zeil hielden. Ook hier bleek de ongezondheid hun op den duur te machtig, maar in 1848 nestelden zij zich opnieuw te San Juan, waar de Amerikanen, met hun Monroe-theorie gewapend, die niet duldt dat eenige Europeesche mogendheid voortaan vasten voet op het vasteland van Amerika krijge, hen ditmaal spoedig verjoegen. Bij deze gelegenheid werd tusschen de beide ijverzuchtige natiën een tractaat gesloten, dat niet zeer algemeen bekend schijnt, en ten doel had het toekomstige kanaal tot een onzijdig grondgebied te verklaren. Geen versterkingen zouden aan de uitgangen van 't kanaal of in zijne nabijheid aangelegd mogen worden, geen macht zou op een der naburige staten uitgeoefend wor den en in het laatste artikel van dit Clayton-Bulwer tractaat werden deze zelfde bepalingen ook toe passelijk verklaard op „iederen bruikbaren ge- meenschapsweghetzij kanaal of spoorweg," die in 't vervolg de landengte tusschen Noord- en Zuid-Amerika mocht doorsnijden. Met dit tractaat voor ons, dat tot dusver door geen der beide mogendheden vervallen is ver klaard, schijnt het eenigszins moeilijk zich reken schap te geven van de diplomatische moeilijkheden waarmede, naar luid van sommige berichten, het door Ferdinand de Lesseps thans andermaal ter hand genomen plan bedreigd 'zou worden. Beter is de ijverzucht te verklaren, die zich bij deze, zooals hij elke groote onderneming van interna tionalen aard tusschen verschillende volken open baart en (lie na het slagen der doorgraving van Suez, zich thans nog levendiger doet gevoelen. Talloos zijn, behalve de reeds genoemde, de verschillende plannen en ontwerpen, in de laatste jaren voor het groote werk gemaakt. Sedert 1870 heeft de regeering der Vereenigde Staten op groote schaal onderzoekingen en opnemingen doen uitvoeren, welke op alle bekende plannen het licht der hydrographische en aardrijkskundige wetenschap hebben doen vallen. Napoleon III stelde reeds in 1853 levendig belang in het werk, dat hy met al zijn invloed en macht beloofde te ondersteunen, doch dat door de oorlogen welke hij later ondernam, bij hem op den achtergrond raakte. Nu in den allerlaatsten tijd is een Ame- rikaanseh ingenieur, de heer Lads, beroemd door zijn brug over de Mississippi te St. Louis en door zijne werken tot verbetering der monding van die rivier bij Nieuw-Orleans, met een denkbeeld voor den dag gekomen, dat alle plannen voor eene altijd bezwaarlijke doorgraving overbodig zou maken. Deze wil namelijk de grootste schepen niet door, maar over de landengte heen, van den eenen Oceaan in den anderen brengen, en wel per spoortrein! Aan den eenen kant zou het schip in een droog dok gezet wor den, dat langs eene helling op een spoor van 8 of 10 rails gebracht, in zijn geheel binnen korten tijd naar het andere strand gesleept kan worden en daar zyn last weder aan de zee overgeven. Fantastisch als dit denkbeeld lijkt, heeft men nauwelijks den moed meer om in onzen tijd iets onmogelijk te achten voor de kunst der werk tuigkundigen en de macht van het kapitaal. Bovendien stelt Lads zijn plan voor als veel goedkooper dan iedere doorgraving en heeft hij natuurlijk den ondernemingsgeest en den natio- nalen trots van al zijne landgenooten achter zich, om hem aan het noodige geld en de verdere hulpmiddelen te helpen, in korter tijd en met grooter gemak dan misschien aan de oude wereld mogelijk zal zijn. In elk geval heeft echter het plan van Lads het nog niet verder gebracht dan dat het een nieuwe bijlage geworden is bij den ontzaglijken stapel papieren en drukwerken van allerlei aard, die getuigen van de onvermoeide aandacht, waarmede het door Cortez reeds opgevatte denk beeld in onzen tijd wordt vervolgd en overdacht. Zulk eene volharding doet aan het eindelijk wel slagen nauwelijks meer twijfelen. Het ontwerp» waaraan de heer De Lesseps besloten heeft zijn naam te verbinden en dien van zijn dochtertje, de tienjarige Tototte, welke hem op al zijne meetings vergezelt, is reeds in een verderen staat van ontwikkeling dan dat van Lads. Het is op eene ver gadering van aardrijkskundigen, kapitalisten en ingenieurs, die den 15 Mei jl door het Aardrijks kundig Genootschap te Parijs bijeengeroepen was, voor 't laatst onderzocht en goedgekeurd. Een afzonderlijke technische commissie, waarin onze landgenoot de ingenieur Dirks het onder-voor zitterschap bekleedde, bracht er bij die gelegenheid verslag over uit en het is voornamelijk opgrond harer betoogen, dat de vergadering ten slotte met een aanzienlijke meerderheid zich verklaard heeft voor een betrekkelijk nieuw plande door graving der landengte op haar smalste gedeelte, Panama, Van de andere plannen was dat van Cortez sinds lang opgegeven, omdat de rivieren, welke hij benuttigen wilde, te ondiep, te smal en te bochtig waren. Een ander project, dat een tijd lang ernstig in aanmerking gekomen is, stelde de doorgraving op het Zuidelijkste punt der land engte, in de Dairsche golf, die op beide stranden een inham in het land maakt en door de Atrato- rivier nog een eind voortgezet wordt. De groote ongezondheid van dit gedeelte der kust, de weinig talrijke bevolking en de bergachtige streek die men zou moeten doorgraven, waardoor een tunnel van 5633 meter vereischt zou worden, hebben dit plan doen opgeven, Het langst heeft men zich opge houden met het hooger reeds genoemde kanaal van San Juan, door de rivier van dien naam en het Nicaragua-meer, en het is dit plan dat bij de bestrijders der inzichten van den heer De Lesseps, in de oude zoowel als de nieuwe wereld, nog de meeste ondersteuning vindt. Men beeft dit plan vergeleken bij het scheppen van een nieuwen Bos porus in het midden van Amerika. Werkelijk doet het aan die beroemde afscheiding tusschen Europa en Azie denken. De San Juan zou de straat der Dardanellen, het Nicaragua-meer, de zee van Marmora, het kanaal tusschen den Wes telijken oever van dat meer en de Stille Zuidzee den Bosporus voorstellen. Hoe warm verde digd en met hoeveel ernst en scherpzinnigheid onderzocht, heeft het ontwerp echter de meerder heid niet kunnen behagen. Behalve dat men weinig vertrouwen stelde in de reede van Grey town, die door zandbanken gevaarlijk wordt ge maakt, schijnen het vooral de vele sluizen geweest te zijn, die het water van het hoogere peil van het Nicaragua-meer op dat van het heneden-ge deelte der San Juan moesten brengen, welko de meerderheid hebben afgeschrikt. De heer De Lesseps heeft een afkeer van sluizen. Hij heeft ze uit zijn Suez-kanaal geweerd en het is geen wonder dat, met dit groote voorbeeld voor oogen, zijn tegenzin zich aan zijne landgenooten op de vergadering heeft medegedeeld. Het verdient echter opmerking dat juist van Fransche zijde het thans aangenomen plan krachtige bestrijding vindt. Dit is het geval, niet slechts in La bourse parisienne en la Revue des iravaux publics, in welke vakbladen de heer Dirks tegen deze anonyme bestrijding is opgekomen maar ook in de Revue des deux mondes van 1 Augustus jl., waarin de heer E. Planchut niet onduidelijk de meening laat doorschemeren dat de vergadering van 15 Mei wat overhaast, zonder genoegzame voorbereiding te werk is gegaan en dat de niet-technische leden zich door den heer De Lesseps, met zijn grooten naam, hebben laten medesleepen. Het nu aangenomen plan bedoelt de doorgraving, ongeveer op de hoogte waar thans de spoorweg van Chagres naar Panama ligt. Het is het smalste gedeelte van den landtong. Wij doen het in een volgend opstel nader kennen. Het stoomschip Stad Vlissingen is, na alhier gedokt te hebben, heden naar Vlissingen ver trokken. Amsterdam, 15 Augustus. Raapolie op zes weken f 34j. Lijnolie f 32$. Amsterdam, 14 Aug. 15 Aug STAATS1EENINGEN, ffederl. Cert. N. W. Sch. 2$ pet. 65$ 65 dito dito dito. 3 794 79 dito dito dito. 4 101 -js 101 België. Certificaten2| Frankrijk. Origin. Inschr. 3

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1879 | | pagina 3