BUITENLAND. De eerste locomotieven. Réclames. Zeet ij dingen. Handelsberichten, Frezen van Effecten, Algemeen Overzicht. (1829—1879.) Ze Getuigenis Graanmarkten enz. lenfels verzoeken eenige inlichtingen omtrent de redactie van het raadsbriefje, en nadat de voor zitter aangetoond had dat daarin een drukfout was en de heer Pilaar zich voor het voorstel verklaarde alleen wegens overbevolking, werd het voorstel aangenomen met 8 stemmen (tegen stemden de heeren Van Asperen Vervenne, Quist, Den Boer en Callenfels). 3- De benoeming van leden der financieele commissie en haren voorzitter. Achtereenvolgens worden als zoodanig benoemd de heeren Van der Feltz, De Jonge van Ellemeet en Massee met 10, 10 en 7 stemmen en als voorzitter de heer Van der Feltz met 9 stemmen. Alle heeren verklaren zich bereid de hun op gedragen betrekking te aanvaarden. 4. De benoeming van een lid in de commissie voor het ontwerpen der strafverordeningen. De hoer De Jonge van Ellemeet die met 11 stemmen wordt verkozen, neemt deze betrekking aan. 5. De benoeming van leden voor het stem bureau voor de verkiezing op 12 Augustus a. Benoemd zijn de heeren Van Asperen Vervenne en Massee, terwijl de overige leden aapgewezen werden als plaatsvervangers. De punten der agenda afgehandeld zijnde, vraagt de voorzitter of een der leden nog het woord verlangt. De heer Massee zegt, dat hij zooeven gezworen heeft alles te zullen doen wat hem mogelijk is in het belang der gemeente en dat hij daartoe de medewerking verzoekt van den voorzitter en de leden van den raad. De voorzitter zegt die medewerking, zoo wat hem betreft als van de andere leden, gaarne toe. De vergadering is daarna gesloten. De binnenlandsche staatkunde van de Oosten- rijksch-Hongaarsche monarchie is steeds een ver warde winkel. Het groote aantal nationaliteiten, waaruit het noordelijk deel der monarchie bestaat, het antagonisme tusschen Slaven en Magyaren in het zuidelijk deel en de precaire verhouding tusschen beide deeien zijn even zoo vele oorzaken, die het ontstaan van zuiver afgeteekende partijen in de vertegenwoordiging en daardoor de ontwik keling van een gezond staatsleven onmogelijk maken. Meer dan ooit zal dit in Oostenrijk blijken na de laatste verkiezingen voor den rijksraad. Men kan zonder dat echter deze verdeeling op volkomen juistheid aanspraak kan maken de leden verdeelen in twee hoofd groepen, de Ver fassungstreuen, die den bestaanden grondwettigen toestand willen behouden, en de staatsrechtelijke oppositie, die om verschillende redenen verandering in de staatsinrichtiugen zelve wenseht. Beide partijen zijn uit een aantal fracties samengesteld, zoodat verschillende motieven hunne leden naar het gemeenschappelijk doel leiden en vooral de staatsrechtelijke oppositie door verschil van wenschen het spoedig oneens zou worden, wanneer zij eens sterk genoeg werd om het werk van herziening der staatsinrichting aan te vangen. Nu zijn na de laatste verkiezingen deze beide hoofdgroepen in ongeveer gelijk aantal in den rijksraad vertegenwoordigd, zoodat de uitslag van gewichtige politieke stemmingen van een toeval schijnt af te hangen, indien althans, wat waarschijnlijk schijnt, de Czechen na lange ont houding weer allen gaan deelnemen aan den parlementairen arbeid. In deze omstandigheden schijnt het voor iedere regeering, van welke richting ook, zeer lastig om met een programma op te treden. Dat schijnt graaf Taafia, de tegenwoordige minister-president, ook te gevoelen. Althans in eene mededeeling, welke hij aan den correspondent van een Berlijnsch blad heeft gedaan en die bestemd schijnt om de openbare meening te polsen, zijn de plannen van den graaf zoo vaag aangegeven, dat ze nog voor iedere wijziging vatbaar schijnen te zijn. Water uit blijkt, is dat graaf Taaöe constitutioneel wil blijven en meteen goede vrienden zijn met de anti-constitutioneele partijen. „De elementen van beide kampen zullen zich vereenigen in éene groote tn duurzame partij, en die vereeniging zal tot stand komen, zoodra de moeilijkheden op het gebied der constitutie zullen uit den weg geruimd zijn. Dat gelooven wij gaarne, maar juist daar zit de knoop, en de middelen, waarmede deze moet losgemaakt of doorgehakt worden, geeft de minister in het geheel niet aan. Het is zeer ge makkelijk om te zeggen, ik zal eene fusie doen geboren worden tusschen die en die tegenstan ders, maar om aan zulk een gezegde eenig gewicht bij te zetten, dient men erbij te voegen hoe men dat resultaat meent te zullen bereiken. Intusschen blijft alles maar bij het oude, men blijft zich bewegen in den naasten omtrek van den bestaanden toestand, zonder dat men de be hoefte schijnt te gevoelen om eeue voor de toe komst afdoende verbetering te beproeven. Het schijnt, dat de Oostenrijkers nog even traag zijn als in de dagen van Frederik II van Bruisen, die eens gezegd heeft, dat het geloof bergen verzet, maar dat de beweegkracht, die een Oostenrijker in beweging brengt, nog moest ge vonden worden. Uit eene opmerking van sir Stafford Northcote in het Engelsche parlement vernamen wij, dat eerstdaags eene commissie van enquête zal benoemd worden naar den toestand van den landbouw in Engeland. De commissie schijnt een ongewoon groot aantal leden te zullen tellen en zeer uitge breide volmachten te zullen erlangen. Men meent ook, dat haar vragen zullen worden voorgelegd, die langen en zwaren arbeid van haar vorderen zullen. Men heeft dikwerf het practische nut van enquêtes ontkend, doch naar het ons voorkomt ten onrechte. Wel geven zij slechts zelden dade lijke resultaten, maar het nut van een grondig onderzoek door ervaren mannen, die zooveel mo gelijk bronnen tot hunne beschikking hebben, blijft daarom toch bestaan. Er komen bij zulk een onderzoek altijd gebreken genoeg van ver schillenden aard voor den dag om den wetgever een nuttigen arbeid voor te bereiden, al hangt de hoofdzaak de verbetering van den algemeenen toestand niet van het onderzoek af. De hoer toch zou meer hebben aan een goed seizoen dan aan eene enquêtemaar nu de goede seizoenen ondanks de biddagen niet ter onzer beschikking schijnen te staan, zal men toch wel doen met te beginnen met hetgeen men wel vermag, met het verspreiden van een helder licht over den toestand. De nieuwe president-minister van Rumenië, de heer Boerescu, is thans te Berlijn om aan de regeering inlichtingen te geven omtrent de moei lijkheden, welke aan de gelijkstelling der Joden met de Rumenen verbonden zijn. Wijl hij te Berlijn niemand vindt, die met eenig gezag kan onderhandelen, zal hij trachten te Kissingen den prins von Bismarck te vermurwen. De rapporten van de diplomatieke agenten te Bucharest schijnen de genoemde moeilijkheden ten volle te erkennen, en indien wij een telegram aan de Pall Mall Gazette mogen gelooven, zou de Duitsche regeering niet ongenegen bevonden worden om op een paar punten toe te geven. Het principe zou onge schonden blijven, maar de toepassing geleidelijk kunnen geschieden. Op deze wijze zullen de Joden aldaar voorloopig niet veel hebben aan de gunstige bepaling van het Berlijnsche tractaat, dat volgens lord Beaconsfield zoo prachtig wordt uitgevoerd. Wanneer men thans, in eene gemakkelijke coupé le of 2e klasse gezeten, in weinige uren ons landje doorvliegtwanneer men 's morgens van hier vertrekkende 's avonds te Parijs op de bou levards wandelt; wanneer men, als van arends vleugelen voorzien, landen doorsnelt, stroomen oversteekt, bergen doorsnijdt of bestijgt, dan kan men zich moeielijk voorstellen, dat dit reizen per spoor nog van zoo korten duur is. Evenmin kan men zich voorstellen, hoe het mogelijk was, dat nog geen 40 jaren geleden een man als Thiers, iu eene kamerzitting eene rede voering hield over de resultaten der spoorwegen in Engeland, waarheen hij afgevaardigd was om daar een onderzoek naar in te stellen, en durfde verklaren, dat het aanleggen van spoorwegen voor snelvervoer, klinkklare onzin en geld weggooien was, ja dat diezelfde Thiers twee jaren later zeideVous voulez M. M., que je propose aux chamTires de vous concêder le chemin de fer de Roueti. Je ns le ferai certainement pas: on me jetterait en las de la tribune Ook in Engeland zelf twijfelde of werkte men de spoorwegen uit overtuiging tegen. Toen men b. v. erover sprak om tusschen Woolwich en Londen een ijzeren weg te maken, waarop per sonen en goederen door middel van stoom met eene snelheid van 15 Engelsche mijlen in het uur zouden worden vervoerd, schreef de Quarterly Review. „Wij zouden ons evengoed kunnen voor stellen, dat men in vollen ernst aan het publiek van Woolwich het voorstel deed, om zich op congrevische vuurpijlen naar Londen te laten afsteken." In ons land ging het niet veel beter. Men wilde niet dan bij bepaalde noodzakelijkheid tot den aanleg van spoorwegen overgaan. Wij hadden immers onze vaarten en rivieren En hoe zouden de andere middelen van vervoer door het nieuwe niet benadeeld worden; zelfs het onderhoud der straatwegen zou er misschien door in verwaar- loozing geraken en waartoe zou het dienen om personen en goederen „over den weg te doen vliegen De zaak zou zijn geld niet opbrengen. Daarenboven, wie zou met den spoorweg reizen De geneeskundigen hadden reeds bewezen, dat het schadelijk voor de gezondheid wasmen zou van de omgeving niets kunnen zien, niet kunnen lezen, niet praten, niet verstaan en bij dat alles elk oogenblik gevaar loopen te derailleeren en zijn leven, armen of beenen te verliezen. Neen 't was dollemanswerk. In dezen geest werd het wetsvoorstel tot den aanleg voor rekening van het rijk van een spoor weg van Amsterdam over Utrecht naar Arnhem en met een zijtak van Utrecht naar Rotterdam, door de mannen die in 1838 de Nederlandsche volksvertegenwoordiging uitmaakten, bestreden. De minister, de heer Beelaerts van Blokland, verde digde zijn voorstel slechts flauw. Niet meer dan eene stem sloot zich bij die van den minister aan en met 46 tegen die 2 werd het voorstel ver worpen, Maar ondanks al die tegenkantingen zijn de spoorwegen tot stand gekomen en worden overal met open armen ontvangen en men is er zoo aan gewoon geworden, dat men zich moeilijk kan voorstellen, dat het den 15en October a. eerst 50 jaren geleden is, dat de eerste locomotief, welker wijze van samenstelling in beginsel in alle hoofddeelen nog heden gevolgd wordt, over den spoorweg LiverpoolManchester stoomde. Het denkbeeld om stoom als trekkracht te ge bruiken, dagteekent reeds van vóór 1700; de ingenieurs Savery, Denis Papin en anderen, hielden er zich mede bezig, zonder echter tot eenig resultaat te komen. De eerste proeven met voertuigen, die door stoom bewogen werden, hadden plaats in 1769, door den Franschen ingenieur Guignot, die een stoomrijtuig uitdacht en op den gewonen straat weg liet loopen. De proefnemingen vielen niet gunstig uit en hadden geene andere waarde dan dat daardoor de aandacht gevestigd was op stoom als middel tot voortbeweging der voertuigen. In 1772 hield Olivier Evans in Amerika zich bezig met een stoomwagen te maken. Het denkbeeld om door een afzonderlijk werk tuig de wagens over de spoorstaven te trekken,, is men verschuldigd aan James Watt. In een brief, door hem in 1759 aan dr. Robinson geschreven, ontvouwt hij het denkbeeld van een zoodanig werktuig, terwijl in 1784 door hem octrooi werd gevraagd en verkregen voor eene locomotief. De samenstelling echter van dat werktuig is nooit door hem voltooid; het schijnt dat Watt bij de uitvoering op practische, niet te overwinnen bezwaren is gestuit. Zijn vriend Murdoch in Cornwallis vervaardigde bijna tegelijkertijd een klein zelfwerkend voertuig op drie wielen, waarbij het ronddraaien der beide achterwielen werd bewerkt door middel van een door stoom op- en neêrgaanden zuiger, wordende het water door eene spirituslamp onder den ketel verhit. Niet onaardig was eene ontmoeting bij den eersten proefrit. Om ongestoord den uitslag van zijne uitvinding te kunnen nagaan, had hij den nacht gekozen, terwijl de plaats voor de proefneming eene smalle laan was, die van de stad naar de kerk liep. Toen hij zijn locomotief in beweging had gebracht en, door de snelheid verbluft, genoodzaakt was het voertuig op een draf na te loopen, werd hij eensklaps door hartverscheurende angstkreten gestoord, die by nader onderzoek bleken geslaakt te zijn door een geestelijke, die op weg naar de stad, door het brandende licht der lamp en het geraas van het werktuig beangstigd, den duivel in eigen persoon meende te ontmoeten. Wordt vervolgd). (Prijs der plaatsing 30 cent per regel.) le MILITAIRE AEDEELIHfr. Place de Paris Militair Hospitaal St. Martin CABROL Oppergeneesheer. Bij deze heb ik de eer te betuigen dat ik ge durende het beleg van Parijs, gebruikt heb en door mijne collega's in 't hospitaal en de ambu lancen heb zien gebruiken eene strijkzalf genaamd Zalf van 'tRoode Kruis, ter onzer beschikking gesteld door den heer N. Na mij overtuigd te hebben dat hare samenstellende grondstoffen nauwkeurig in de formuleboeken waren aangege ven en zij uitstekend was bereid, hebben wij ze met zeer veel voordeel gebruikt bij wonden van gevaarlijken aard en heb ik inzonderheid bij zeke ren G. nationale garde, die leidende was aan een verouderde zweer op den endeldarm, gepaard met overvloedige ettering, eene genezing verkregen, terwijl vele andere middelen vruchteloos waren aangewend. De Oppergeneesheer, (Get.) CABROL. (De Zalf van 't Roode Kruis is verkrijgbaar in de voornaamste apotheken.) Te Middelburg, bij L. RIPPING. Flissingen, 12 Aug. 1879. Heden morgen binnengekomen het Ned. stoomschip P. Caland, gezagv. E. Deddes, van New York. Passagiers de heeren R. van Horn, G. Yalk, L. Wiener, P. Ossendrijver, mevrouw B. Paling, Mejuff". B.Heine en K. Heine, benevens 23 tusschendeks-passagiers. Goes, 12 Augustus. Tarwe 10 a 20 cent hooger; koolzaad werd f 10.60 a f 10.80 per hectoliter verkocht anders onveranderd. Rotterdam, 12 Augustus. Ter markt van heden waren aangevoerd 996 runderen; 226vette, 44 nuchtere kalveren; 1286 schapen; 454 varkens; 143 biggenrunderen le qual. 86, 2e qual. 70, 3C qual. 50kalveren 1" qual. 90, 2e qual. 70, schapen 90 cent. Vlissingen, 12 Augustus. Boter per kilogram 1.25 a f 1.30 Eieren 3.60 per 104 stuks. Bergen op Zoom, 12 Augustus. Stuk boter f 0.99, per halve kilo f 0.55. Eieren per 26 stuks f 1.00. Amsterdam, 11 Aug. 12 Aug. STAATSLEENÏNGEN, fcderl. Cert. N. W. Sch. 2} pet. 65^ 654 dito dito dito. 3 79} 79§ dito dito dito. 4 101f 101 België. Certificaten24 Frankrijk. Origin. Inschr. 3 79} Hon rye. Obi. Goudleen. 5 63} 63} Italië. Cert. Adm. Amsterd 5 741 Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 56}} 57 dito Febr.-Aug. 5 56} 571 dito Jan.-Juli.5 58& 59 dito April-Oct.58^ 581 dito dito Goud 4 Polen. Obl. Schatkist 1844. 4 80} 80f Portng. Obl. Btl. 1853/1869. 3 514 51 i dito dito 1876. 6 99^ 99£ Rusland. Obl. Hope C. 1798/1815 5 964 96} Cert. Inschr. 5e Serie 1854. 5 60} 60 dito dito 6" 1855. 5 81} 81 Obligatiën 18625 85| 85} dito 1864 1000 5 921 dito 1864 £1005 90} dito 1877 dito5 91 91} dito Oostersche le serie 5 58^ 58^- dito 1872 gecons. dito. 5 87-& 87 dito 1873 gecons. dito. 8 871 87 dito 1850 1" Leening dito. 44 87} dito 1860 2" Leening dito. 44 831 87} dito 1875 gecons. dito 44 79 79 Cert. Hope C° 1840 4 dito 2', 3' 4e Leen. 1842/44. 4 634 634 Obligatie-Leening 1867/69. 4 77 764 dito dito 1859 3 67} 674 Cert. van Bank-Assign. 6 40} 40} Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 15} 15} dito dito 1876 2 37} 37} dito Binnenl. Es. 5000-10000 1 14} 144 dito dito 1876 2 34^ TurkMe. Obl. Alg. Sch. 1865 5 11} 11} dito dito 1869 6 10} Egypte. Obl. Leening 1876 6 45} 45} Spoorw. dito 1876 5 61 Fereen. Staten. Obl. 1876 4} 105 104} dito dito 1871 5 1011 101} dito dito 1861 6 103} Brazilië. Obl. Londen 1865 5 92} dito Leening 1875 5 894 894 jNEUSTBIEELE EN FINANCIEELS ONEEBNEMIN GEN. Nedcrl. Afr. Hand.rV. Obl. 5 pet. Ned. Hand.-Maatsch. aand. rescontre5 104} 104^ Ned. Ind. Handelsb. Aand. 116} Stoomvaartm. Java Obl. 5 dito Zeeland Obl5 dito gegarand, dito4} 97 97 Duftschland. Cert. Rijks- bank Adm. Amsterdam. Oostenrijk. Aand. Nat. B. SPOOBWEG-LEENINGEN. Nederland. Maats. t.Expl. St.-Spw. Aandpet. 1074 108 Ned. Ind. Spoorw. Aand. 116} 117 Ned. Rijn-spw.volgef. Aand. 1414 1414 N.-Brab. Boxt. Obl. 1875. 5 64} 64} dito dito 2' Hypoth. Hongarije. Theiss.Sp. Obl. 5 83} 83} Italië. Zuid-Ital. Spw. Obl. 3 47} 47£ Polen. Wars.-Bromb. Aand. 544 Warschau-Weenen dito. 63} 63} Rusland. Gr. Sp.-Maats. Aand5 128} 128} dito Hypoth. Obligatiën. 4} 89} 89} dito dito dito 4 Baltische Spoorweg Aand. 3 51} 50} Chark.-Azow Oblig. 100. 5 8787} Jelez-Griasi dito5 86 Jelez-Orel dito f 1000. 5 88 88} Kiew-Brest Aand5 Losowo-Sewastopol f 1000. 5 81} 81} Morschansk-Sysran. Aand. 5 62} 64 Mosk.-Jaroslaw Obl. 100. 5 96} 96} Mosk.-Kursk dito dito 6 101 101 Mosk.-Smol. dito dito .5 Orel-Vitebsk Obl. dito 5 87} 87} Poti-Tiflis dito f 1000. 5 87} 87f§ Riaschk-Wiasma Aand. 5 59} 60} Amerika. Cent. Pac. Obl. 6 dito California Oregon dito. 6 99} 99} Chic. N.-W. Cert. Aand. 97 97 dito Mad. Ext. Obl7 108 dito N.-W. Union, dito 7 105} dito Winona St. Peter dito. 7 106} Illinois Cert. v. Aand. 914 92} dito Redempt. Obl. 6 107 107 Union Pac. Hoofdl. dito. 6 F BE MIE-LEENINGEN. Nederl. Stad Amst. 100. 3 pet. 1094 1094 Stad Rotterdam3 104 103} Gemeente-Crediet3 95} 95 België. Stad Antwerp. 1874 3 95} 95} Hongarije. Staatsl. 1870 88 89} Oostenrijk. Staatsl. 1860 5 106} dito 1864 136} 137} Rusland. Staatsl. 1864 5 1474 147} dito 1866 5 1464 147 Prjjzen wan coupons. Amsterdam, 11 Aug. Metall. f 21.52}dito zilver f 21.55; Div. Engelsche per f 11.72} Engelsche Portugal per 11.95 Spaansche buitenlandsch f 47.30; idem Binnenland 2.304; Amerikaansche dollars in goud f 2.464. Amsterdam 12 Aug. Metall. f 21.45; dito zilver f 21.474Div. Eng. per f 11.724Eng met affidavit per f 11.97}Eng. Portugal per f 11.95; Frans, f 47.30 Belg f 47.30Pruis. f 58.45; Hamb. Russ. f Russen in Z. R. f 1.25} Poolsche per fl. Poolsche per Z. R. f Spaansche buitenlandsche 47.30Spaan sche binnenlandsche f 2.30} Amerikaansche dol lars in goud f 2.46} Daoier f 2.46}. Tot onze diepe droefheid overleed heden ons geliefd kindje DlEDERIKA MARIA JOHANNA. Middelburg, 11 Augustus 1879. C. D. TIELENIUS KRUIJTHOFF. S. A. C. TIELENIUS KRUIJTHOF1?— Boogaert.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1879 | | pagina 3