BUITENLAND.
De eerste locomotieven.
Réclames.
Zeet ij dingen.
Handelsberichten,
Frezen van Effecten,
Algemeen Overzicht.
(1829—1879.)
Ze Getuigenis
Graanmarkten enz.
lenfels verzoeken eenige inlichtingen omtrent de
redactie van het raadsbriefje, en nadat de voor
zitter aangetoond had dat daarin een drukfout
was en de heer Pilaar zich voor het voorstel
verklaarde alleen wegens overbevolking, werd het
voorstel aangenomen met 8 stemmen (tegen
stemden de heeren Van Asperen Vervenne, Quist,
Den Boer en Callenfels).
3- De benoeming van leden der financieele
commissie en haren voorzitter. Achtereenvolgens
worden als zoodanig benoemd de heeren Van der
Feltz, De Jonge van Ellemeet en Massee met 10,
10 en 7 stemmen en als voorzitter de heer Van
der Feltz met 9 stemmen.
Alle heeren verklaren zich bereid de hun op
gedragen betrekking te aanvaarden.
4. De benoeming van een lid in de commissie
voor het ontwerpen der strafverordeningen. De
hoer De Jonge van Ellemeet die met 11 stemmen
wordt verkozen, neemt deze betrekking aan.
5. De benoeming van leden voor het stem
bureau voor de verkiezing op 12 Augustus a.
Benoemd zijn de heeren Van Asperen Vervenne
en Massee, terwijl de overige leden aapgewezen
werden als plaatsvervangers.
De punten der agenda afgehandeld zijnde,
vraagt de voorzitter of een der leden nog het
woord verlangt.
De heer Massee zegt, dat hij zooeven gezworen
heeft alles te zullen doen wat hem mogelijk is
in het belang der gemeente en dat hij daartoe de
medewerking verzoekt van den voorzitter en de
leden van den raad.
De voorzitter zegt die medewerking, zoo wat
hem betreft als van de andere leden, gaarne toe.
De vergadering is daarna gesloten.
De binnenlandsche staatkunde van de Oosten-
rijksch-Hongaarsche monarchie is steeds een ver
warde winkel. Het groote aantal nationaliteiten,
waaruit het noordelijk deel der monarchie bestaat,
het antagonisme tusschen Slaven en Magyaren
in het zuidelijk deel en de precaire verhouding
tusschen beide deeien zijn even zoo vele oorzaken,
die het ontstaan van zuiver afgeteekende partijen
in de vertegenwoordiging en daardoor de ontwik
keling van een gezond staatsleven onmogelijk
maken. Meer dan ooit zal dit in Oostenrijk
blijken na de laatste verkiezingen voor den
rijksraad. Men kan zonder dat echter deze
verdeeling op volkomen juistheid aanspraak
kan maken de leden verdeelen in twee hoofd
groepen, de Ver fassungstreuen, die den bestaanden
grondwettigen toestand willen behouden, en de
staatsrechtelijke oppositie, die om verschillende
redenen verandering in de staatsinrichtiugen zelve
wenseht. Beide partijen zijn uit een aantal fracties
samengesteld, zoodat verschillende motieven hunne
leden naar het gemeenschappelijk doel leiden en
vooral de staatsrechtelijke oppositie door verschil
van wenschen het spoedig oneens zou worden,
wanneer zij eens sterk genoeg werd om het werk
van herziening der staatsinrichting aan te vangen.
Nu zijn na de laatste verkiezingen deze beide
hoofdgroepen in ongeveer gelijk aantal in den
rijksraad vertegenwoordigd, zoodat de uitslag
van gewichtige politieke stemmingen van een
toeval schijnt af te hangen, indien althans, wat
waarschijnlijk schijnt, de Czechen na lange ont
houding weer allen gaan deelnemen aan den
parlementairen arbeid.
In deze omstandigheden schijnt het voor iedere
regeering, van welke richting ook, zeer lastig om
met een programma op te treden. Dat schijnt
graaf Taafia, de tegenwoordige minister-president,
ook te gevoelen. Althans in eene mededeeling,
welke hij aan den correspondent van een Berlijnsch
blad heeft gedaan en die bestemd schijnt om de
openbare meening te polsen, zijn de plannen van
den graaf zoo vaag aangegeven, dat ze nog voor
iedere wijziging vatbaar schijnen te zijn. Water
uit blijkt, is dat graaf Taaöe constitutioneel wil
blijven en meteen goede vrienden zijn met de
anti-constitutioneele partijen. „De elementen van
beide kampen zullen zich vereenigen in éene
groote tn duurzame partij, en die vereeniging zal
tot stand komen, zoodra de moeilijkheden op het
gebied der constitutie zullen uit den weg geruimd
zijn. Dat gelooven wij gaarne, maar juist daar
zit de knoop, en de middelen, waarmede deze
moet losgemaakt of doorgehakt worden, geeft de
minister in het geheel niet aan. Het is zeer ge
makkelijk om te zeggen, ik zal eene fusie doen
geboren worden tusschen die en die tegenstan
ders, maar om aan zulk een gezegde eenig
gewicht bij te zetten, dient men erbij te voegen
hoe men dat resultaat meent te zullen bereiken.
Intusschen blijft alles maar bij het oude, men
blijft zich bewegen in den naasten omtrek van
den bestaanden toestand, zonder dat men de be
hoefte schijnt te gevoelen om eeue voor de toe
komst afdoende verbetering te beproeven. Het
schijnt, dat de Oostenrijkers nog even traag
zijn als in de dagen van Frederik II van
Bruisen, die eens gezegd heeft, dat het geloof
bergen verzet, maar dat de beweegkracht, die een
Oostenrijker in beweging brengt, nog moest ge
vonden worden.
Uit eene opmerking van sir Stafford Northcote
in het Engelsche parlement vernamen wij, dat
eerstdaags eene commissie van enquête zal benoemd
worden naar den toestand van den landbouw in
Engeland. De commissie schijnt een ongewoon
groot aantal leden te zullen tellen en zeer uitge
breide volmachten te zullen erlangen. Men meent
ook, dat haar vragen zullen worden voorgelegd,
die langen en zwaren arbeid van haar vorderen
zullen. Men heeft dikwerf het practische nut van
enquêtes ontkend, doch naar het ons voorkomt
ten onrechte. Wel geven zij slechts zelden dade
lijke resultaten, maar het nut van een grondig
onderzoek door ervaren mannen, die zooveel mo
gelijk bronnen tot hunne beschikking hebben,
blijft daarom toch bestaan. Er komen bij zulk
een onderzoek altijd gebreken genoeg van ver
schillenden aard voor den dag om den wetgever
een nuttigen arbeid voor te bereiden, al hangt
de hoofdzaak de verbetering van den algemeenen
toestand niet van het onderzoek af. De hoer
toch zou meer hebben aan een goed seizoen dan
aan eene enquêtemaar nu de goede seizoenen
ondanks de biddagen niet ter onzer beschikking
schijnen te staan, zal men toch wel doen met te
beginnen met hetgeen men wel vermag, met het
verspreiden van een helder licht over den toestand.
De nieuwe president-minister van Rumenië, de
heer Boerescu, is thans te Berlijn om aan de
regeering inlichtingen te geven omtrent de moei
lijkheden, welke aan de gelijkstelling der Joden
met de Rumenen verbonden zijn. Wijl hij te
Berlijn niemand vindt, die met eenig gezag kan
onderhandelen, zal hij trachten te Kissingen den
prins von Bismarck te vermurwen. De rapporten
van de diplomatieke agenten te Bucharest schijnen
de genoemde moeilijkheden ten volle te erkennen,
en indien wij een telegram aan de Pall Mall
Gazette mogen gelooven, zou de Duitsche regeering
niet ongenegen bevonden worden om op een paar
punten toe te geven. Het principe zou onge
schonden blijven, maar de toepassing geleidelijk
kunnen geschieden. Op deze wijze zullen de
Joden aldaar voorloopig niet veel hebben aan de
gunstige bepaling van het Berlijnsche tractaat,
dat volgens lord Beaconsfield zoo prachtig wordt
uitgevoerd.
Wanneer men thans, in eene gemakkelijke coupé
le of 2e klasse gezeten, in weinige uren ons
landje doorvliegtwanneer men 's morgens van
hier vertrekkende 's avonds te Parijs op de bou
levards wandelt; wanneer men, als van arends
vleugelen voorzien, landen doorsnelt, stroomen
oversteekt, bergen doorsnijdt of bestijgt, dan kan
men zich moeielijk voorstellen, dat dit reizen per
spoor nog van zoo korten duur is.
Evenmin kan men zich voorstellen, hoe het
mogelijk was, dat nog geen 40 jaren geleden een
man als Thiers, iu eene kamerzitting eene rede
voering hield over de resultaten der spoorwegen
in Engeland, waarheen hij afgevaardigd was om
daar een onderzoek naar in te stellen, en durfde
verklaren, dat het aanleggen van spoorwegen
voor snelvervoer, klinkklare onzin en geld
weggooien was, ja dat diezelfde Thiers twee jaren
later zeideVous voulez M. M., que je propose
aux chamTires de vous concêder le chemin de fer
de Roueti. Je ns le ferai certainement pas: on me
jetterait en las de la tribune
Ook in Engeland zelf twijfelde of werkte men de
spoorwegen uit overtuiging tegen. Toen men
b. v. erover sprak om tusschen Woolwich en
Londen een ijzeren weg te maken, waarop per
sonen en goederen door middel van stoom met
eene snelheid van 15 Engelsche mijlen in het uur
zouden worden vervoerd, schreef de Quarterly
Review. „Wij zouden ons evengoed kunnen voor
stellen, dat men in vollen ernst aan het publiek
van Woolwich het voorstel deed, om zich op
congrevische vuurpijlen naar Londen te laten
afsteken."
In ons land ging het niet veel beter. Men wilde
niet dan bij bepaalde noodzakelijkheid tot den
aanleg van spoorwegen overgaan. Wij hadden
immers onze vaarten en rivieren En hoe zouden
de andere middelen van vervoer door het nieuwe
niet benadeeld worden; zelfs het onderhoud der
straatwegen zou er misschien door in verwaar-
loozing geraken en waartoe zou het dienen om
personen en goederen „over den weg te doen
vliegen De zaak zou zijn geld niet opbrengen.
Daarenboven, wie zou met den spoorweg reizen
De geneeskundigen hadden reeds bewezen, dat
het schadelijk voor de gezondheid wasmen zou
van de omgeving niets kunnen zien, niet kunnen
lezen, niet praten, niet verstaan en bij dat alles
elk oogenblik gevaar loopen te derailleeren en
zijn leven, armen of beenen te verliezen. Neen
't was dollemanswerk.
In dezen geest werd het wetsvoorstel tot den
aanleg voor rekening van het rijk van een spoor
weg van Amsterdam over Utrecht naar Arnhem
en met een zijtak van Utrecht naar Rotterdam,
door de mannen die in 1838 de Nederlandsche
volksvertegenwoordiging uitmaakten, bestreden. De
minister, de heer Beelaerts van Blokland, verde
digde zijn voorstel slechts flauw. Niet meer dan
eene stem sloot zich bij die van den minister aan
en met 46 tegen die 2 werd het voorstel ver
worpen,
Maar ondanks al die tegenkantingen zijn de
spoorwegen tot stand gekomen en worden overal
met open armen ontvangen en men is er zoo aan
gewoon geworden, dat men zich moeilijk kan
voorstellen, dat het den 15en October a. eerst
50 jaren geleden is, dat de eerste locomotief,
welker wijze van samenstelling in beginsel in alle
hoofddeelen nog heden gevolgd wordt, over den
spoorweg LiverpoolManchester stoomde.
Het denkbeeld om stoom als trekkracht te ge
bruiken, dagteekent reeds van vóór 1700; de
ingenieurs Savery, Denis Papin en anderen,
hielden er zich mede bezig, zonder echter tot eenig
resultaat te komen.
De eerste proeven met voertuigen, die door
stoom bewogen werden, hadden plaats in 1769,
door den Franschen ingenieur Guignot, die een
stoomrijtuig uitdacht en op den gewonen straat
weg liet loopen. De proefnemingen vielen niet
gunstig uit en hadden geene andere waarde dan
dat daardoor de aandacht gevestigd was op
stoom als middel tot voortbeweging der voertuigen.
In 1772 hield Olivier Evans in Amerika zich
bezig met een stoomwagen te maken.
Het denkbeeld om door een afzonderlijk werk
tuig de wagens over de spoorstaven te trekken,,
is men verschuldigd aan James Watt.
In een brief, door hem in 1759 aan dr. Robinson
geschreven, ontvouwt hij het denkbeeld van een
zoodanig werktuig, terwijl in 1784 door hem
octrooi werd gevraagd en verkregen voor eene
locomotief.
De samenstelling echter van dat werktuig is
nooit door hem voltooid; het schijnt dat Watt
bij de uitvoering op practische, niet te overwinnen
bezwaren is gestuit.
Zijn vriend Murdoch in Cornwallis vervaardigde
bijna tegelijkertijd een klein zelfwerkend voertuig
op drie wielen, waarbij het ronddraaien der beide
achterwielen werd bewerkt door middel van een
door stoom op- en neêrgaanden zuiger, wordende
het water door eene spirituslamp onder den ketel
verhit.
Niet onaardig was eene ontmoeting bij den
eersten proefrit.
Om ongestoord den uitslag van zijne uitvinding
te kunnen nagaan, had hij den nacht gekozen,
terwijl de plaats voor de proefneming eene smalle
laan was, die van de stad naar de kerk liep.
Toen hij zijn locomotief in beweging had gebracht
en, door de snelheid verbluft, genoodzaakt was
het voertuig op een draf na te loopen, werd hij
eensklaps door hartverscheurende angstkreten
gestoord, die by nader onderzoek bleken geslaakt
te zijn door een geestelijke, die op weg naar de
stad, door het brandende licht der lamp en het
geraas van het werktuig beangstigd, den duivel
in eigen persoon meende te ontmoeten.
Wordt vervolgd).
(Prijs der plaatsing 30 cent per regel.)
le MILITAIRE AEDEELIHfr.
Place de Paris
Militair Hospitaal St. Martin
CABROL
Oppergeneesheer.
Bij deze heb ik de eer te betuigen dat ik ge
durende het beleg van Parijs, gebruikt heb en
door mijne collega's in 't hospitaal en de ambu
lancen heb zien gebruiken eene strijkzalf genaamd
Zalf van 'tRoode Kruis, ter onzer beschikking
gesteld door den heer N. Na mij overtuigd te
hebben dat hare samenstellende grondstoffen
nauwkeurig in de formuleboeken waren aangege
ven en zij uitstekend was bereid, hebben wij ze
met zeer veel voordeel gebruikt bij wonden van
gevaarlijken aard en heb ik inzonderheid bij zeke
ren G. nationale garde, die leidende was aan een
verouderde zweer op den endeldarm, gepaard met
overvloedige ettering, eene genezing verkregen,
terwijl vele andere middelen vruchteloos waren
aangewend.
De Oppergeneesheer,
(Get.) CABROL.
(De Zalf van 't Roode Kruis is verkrijgbaar
in de voornaamste apotheken.)
Te Middelburg, bij L. RIPPING.
Flissingen, 12 Aug. 1879. Heden morgen
binnengekomen het Ned. stoomschip P. Caland,
gezagv. E. Deddes, van New York. Passagiers
de heeren R. van Horn, G. Yalk, L. Wiener, P.
Ossendrijver, mevrouw B. Paling, Mejuff". B.Heine
en K. Heine, benevens 23 tusschendeks-passagiers.
Goes, 12 Augustus. Tarwe 10 a 20 cent hooger;
koolzaad werd f 10.60 a f 10.80 per hectoliter
verkocht anders onveranderd.
Rotterdam, 12 Augustus. Ter markt van heden
waren aangevoerd 996 runderen; 226vette, 44
nuchtere kalveren; 1286 schapen; 454 varkens;
143 biggenrunderen le qual. 86, 2e qual. 70,
3C qual. 50kalveren 1" qual. 90, 2e qual. 70,
schapen 90 cent.
Vlissingen, 12 Augustus. Boter per kilogram
1.25 a f 1.30 Eieren 3.60 per 104 stuks.
Bergen op Zoom, 12 Augustus. Stuk boter
f 0.99, per halve kilo f 0.55. Eieren per 26
stuks f 1.00.
Amsterdam, 11 Aug. 12 Aug.
STAATSLEENÏNGEN,
fcderl. Cert. N. W. Sch. 2} pet. 65^ 654
dito dito dito. 3 79} 79§
dito dito dito. 4 101f 101
België. Certificaten24
Frankrijk. Origin. Inschr. 3 79}
Hon rye. Obi. Goudleen. 5 63} 63}
Italië. Cert. Adm. Amsterd 5 741
Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 56}} 57
dito Febr.-Aug. 5 56} 571
dito Jan.-Juli.5 58& 59
dito April-Oct.58^ 581
dito dito Goud 4
Polen. Obl. Schatkist 1844. 4 80} 80f
Portng. Obl. Btl. 1853/1869. 3 514 51 i
dito dito 1876. 6 99^ 99£
Rusland. Obl. Hope C.
1798/1815 5 964 96}
Cert. Inschr. 5e Serie 1854. 5 60} 60
dito dito 6" 1855. 5 81} 81
Obligatiën 18625 85| 85}
dito 1864 1000 5 921
dito 1864 £1005 90}
dito 1877 dito5 91 91}
dito Oostersche le serie 5 58^ 58^-
dito 1872 gecons. dito. 5 87-& 87
dito 1873 gecons. dito. 8 871 87
dito 1850 1" Leening dito. 44 87}
dito 1860 2" Leening dito. 44 831 87}
dito 1875 gecons. dito 44 79 79
Cert. Hope C° 1840 4
dito 2', 3' 4e Leen. 1842/44. 4 634 634
Obligatie-Leening 1867/69. 4 77 764
dito dito 1859 3 67} 674
Cert. van Bank-Assign. 6 40} 40}
Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 15} 15}
dito dito 1876 2 37} 37}
dito Binnenl. Es. 5000-10000 1 14} 144
dito dito 1876 2 34^
TurkMe. Obl. Alg. Sch. 1865 5 11} 11}
dito dito 1869 6 10}
Egypte. Obl. Leening 1876 6 45} 45}
Spoorw. dito 1876 5 61
Fereen. Staten. Obl. 1876 4} 105 104}
dito dito 1871 5 1011 101}
dito dito 1861 6 103}
Brazilië. Obl. Londen 1865 5 92}
dito Leening 1875 5 894 894
jNEUSTBIEELE EN FINANCIEELS
ONEEBNEMIN GEN.
Nedcrl. Afr. Hand.rV. Obl. 5 pet.
Ned. Hand.-Maatsch. aand.
rescontre5 104} 104^
Ned. Ind. Handelsb. Aand. 116}
Stoomvaartm. Java Obl. 5
dito Zeeland Obl5
dito gegarand, dito4} 97 97
Duftschland. Cert. Rijks-
bank Adm. Amsterdam.
Oostenrijk. Aand. Nat. B.
SPOOBWEG-LEENINGEN.
Nederland. Maats. t.Expl.
St.-Spw. Aandpet. 1074 108
Ned. Ind. Spoorw. Aand. 116} 117
Ned. Rijn-spw.volgef. Aand. 1414 1414
N.-Brab. Boxt. Obl. 1875. 5 64} 64}
dito dito 2' Hypoth.
Hongarije. Theiss.Sp. Obl. 5 83} 83}
Italië. Zuid-Ital. Spw. Obl. 3 47} 47£
Polen. Wars.-Bromb. Aand. 544
Warschau-Weenen dito. 63} 63}
Rusland. Gr. Sp.-Maats.
Aand5 128} 128}
dito Hypoth. Obligatiën. 4} 89} 89}
dito dito dito 4
Baltische Spoorweg Aand. 3 51} 50}
Chark.-Azow Oblig. 100. 5 8787}
Jelez-Griasi dito5 86
Jelez-Orel dito f 1000. 5 88 88}
Kiew-Brest Aand5
Losowo-Sewastopol f 1000. 5 81} 81}
Morschansk-Sysran. Aand. 5 62} 64
Mosk.-Jaroslaw Obl. 100. 5 96} 96}
Mosk.-Kursk dito dito 6 101 101
Mosk.-Smol. dito dito .5
Orel-Vitebsk Obl. dito 5 87} 87}
Poti-Tiflis dito f 1000. 5 87} 87f§
Riaschk-Wiasma Aand. 5 59} 60}
Amerika. Cent. Pac. Obl. 6
dito California Oregon dito. 6 99} 99}
Chic. N.-W. Cert. Aand. 97 97
dito Mad. Ext. Obl7 108
dito N.-W. Union, dito 7 105}
dito Winona St. Peter dito. 7 106}
Illinois Cert. v. Aand. 914 92}
dito Redempt. Obl. 6 107 107
Union Pac. Hoofdl. dito. 6
F BE MIE-LEENINGEN.
Nederl. Stad Amst. 100. 3 pet. 1094 1094
Stad Rotterdam3 104 103}
Gemeente-Crediet3 95} 95
België. Stad Antwerp. 1874 3 95} 95}
Hongarije. Staatsl. 1870 88 89}
Oostenrijk. Staatsl. 1860 5 106}
dito 1864 136} 137}
Rusland. Staatsl. 1864 5 1474 147}
dito 1866 5 1464 147
Prjjzen wan coupons.
Amsterdam, 11 Aug. Metall. f 21.52}dito
zilver f 21.55; Div. Engelsche per f 11.72}
Engelsche Portugal per 11.95 Spaansche
buitenlandsch f 47.30; idem Binnenland 2.304;
Amerikaansche dollars in goud f 2.464.
Amsterdam 12 Aug. Metall. f 21.45; dito
zilver f 21.474Div. Eng. per f 11.724Eng
met affidavit per f 11.97}Eng. Portugal per
f 11.95; Frans, f 47.30 Belg f 47.30Pruis.
f 58.45; Hamb. Russ. f Russen in Z. R.
f 1.25} Poolsche per fl. Poolsche per Z. R.
f Spaansche buitenlandsche 47.30Spaan
sche binnenlandsche f 2.30} Amerikaansche dol
lars in goud f 2.46} Daoier f 2.46}.
Tot onze diepe droefheid overleed heden ons
geliefd kindje DlEDERIKA MARIA JOHANNA.
Middelburg, 11 Augustus 1879.
C. D. TIELENIUS KRUIJTHOFF.
S. A. C. TIELENIUS KRUIJTHOF1?—
Boogaert.