vraag hangt nauw zamen met de dienstregeling die na die beperking zal moeten worden ingevoerd. Het natuurlijk gevolg toch van de beperking van den dienst tot VlissingenBreskens en Ter Neuzen en dit mag bij de behandeling van deze zaak niet uit 'toog verloren worden zal wezen dat uitbreiding moet worden gegeven aan het aantal reizen tusschen Ter Neuzen eb Vlissingen. Werd vroeger deze eisch steeds afgewezen met een beroep op de onmogelijkheid om zonder vermeerdering van materieel en personeel hierin te voorzien, uitbreiding van het aantal reizen zal niet kunnen uitblijven zoodra die mogelijk wordt door inkrimping van het te bevaren gebied. Een groot gedeelte van 'tgeen bespaard kan worden door inkrimping aan de eene zijde, zal alzoo moeten worden uitgegeven wegens uitbreiding aan de andere zijde. Slechts een zeer gering bedrag zou derhalve be schikbaar blijven voor het te verleenen subsidie, zoo men vasthield aan het beginsel dat niet meer subsidie zal verleend worden dan de som bedraagt die vrij vallen zal door de opheffing van den dienst op de boven schelde. Deze overwegingen schijnen niet te pleiten ten voordeele van het voorstel, zoo als dit is gedaan. Maar tegelijkertijd geven zij ons aanleiding tot een ander voorstel van wijder strekking. Ondanks de aanzienlijke offers die door de provincie worden gebracht voor den tegenwoordigen dienst op de Wester-Sehelde, worden jaar in jaar uit ernstige grie ven over de gebrekkige communicatie geopperd, grieven wier juistheid wij moeten erkennen, doch die wij de tot dusver genomen proefnemingen bewijzen dit zonder uitbreiding van materieel en personeel niet kunnen wegnemen. Verkieslijk boven het voortgaan op den tegenwoor digen voet zon het ons daarom voorkomen den dienst van het eene deel van het 5de district op te heffen, en dien voor het andere deel afdoende te verbeteren. Doch beter nog schijnt het ons te trachten beide deelen van dat district een betere verbinding te geven met Walcheren en Zuid Beveland. Daarom meenen wij dat nu een meer afdoende proeve tot verbetering mogelijk wordt het gedeelte van onze provincie, dat niet dan over vreemd grond gebied of langs een grooten omweg met het overige vaderland in verbinding te brengen is, aanspraak heelt dat althans een op betere grondslagen steunende poging wordt in 't werk gesteld om verbetering aan te brengen. Die proef dure niet te lang ter wille van de provin ciale fondsen, maar ook niet te kort opdat de ervaring kunne doen oordeelen of bestendiging gerechtvaardigd en mogelijk is. Is het wenschelijk dat de betrekkingen tusschen de eilanden en het 5de district zoo nauw mogelijk worden, dat handel en verkeer uit dit district niet meer en meer in zuidelijke richting zich bewegen, noodig is boven twijfel goede reisgelegenheid naar Middelburg, den zetel der rechtbank, en naar Goes, tot een reis naar welke plaatsen zoo menig belang noopt. En is die communicatie als een provinciaal belang erkend; is bet uitgemaakt dat de thans daaraan be stede uitgaven niet aan het doel beantwoorden dan meenen wij dat een verhooging dier uitgaven niet mag weerhouden van het invoeren eener verbetering, die 4e gelijker tijd aan het oostelijk en aan het westelijk deel van het 5de district ten goede kan komen. Om deze redenen doen gedeputeerde staten het volgende voorstel: lo. Ten behoeve van den stoombootdienst tusschen Walzoorden eu Vlake gedurende vier jaren te ver leenen een subsidie van hoogstens elf duizend gulden 's jaars 2o. Gedeputeerde staten te machtigen om op de meest aannemelijke voorwaarden eene overeenkomst te dier zake aan te gaan. De heer Walter brengt het algemeen verslag der afdeelingen uit. Aan het onderzoek in de afdeelingen hebben deel genomen 37 leden, waaronder vijf leden van gedepu teerde staten. Vereenigden zich bijna alle leden der verschillende afdeelingen met bet voorstel, werd bet door velen toegejuicht, altijd wanneer de subsidie voor hoogstens vier jaren werd toegestaan en de nu in te richten dienst als een proef werd beschouwd, in ieder der af deelingen was éen lid dat meende dat 'eene uitgave eener zoo groote som als is voorgesteld, niet is te rechtvaardigen. Wanneer toch gelet wordt op het gering aantal rei zigers in den laatsten tijd tusschen Walzoorden en Hansweert vervoerd, dan vonden die drie leden geen vrijheid om hun stem voor het voorstel uit te brengen. Tegen dat oordeel door de minderheid uitgesproken werd in twee afdeelingen erop gewezen dar de door de oppositie aangevoerde cijfers waaruit van het beperkt verkeer tusschen Walzoorden en Hansweert moest blijken, in casu niets bewijzen. Er werd toch in den laatsten tijd door de provinciale booten van Walzoorden op Hansweert slechts tweemaal in de week gevarenbovendien was er bij den zeer beperkten dienst dik wij Is verandering en stagnatie op te merken, hetgeen het publiek moest terughouden om van den dienst gebruik te maken. Daarentegen werd, ten blijke dat het verkeer tusschen Walzoorden en Zuid-Beveland niet zoo onbeduidend was als de minderheid meende, erop gewezen dat Walzoorden was gebleken een der beste stations te zijn voor de stoomboot de Telegraafvarende van Antwerpen op Rotterdam. De verdedigers van het voorstel van gedeputeerde staten deden uitkomen dat het oostelijk deel van het vijfde district dringend eene betere communicatie met Zuid-Beveland behoeft. Werd toch dat gedeelte zonder middel van communicatie met Zuid-Beveland gelaten, dan kon het niet anders of de handel in dat district zou zich geheel op België richten en de bewoners zouden zeer tegen hun zin bijna alle betrekking met het overige gedeelte der provincie zich ontnomen zien. Nu echter bij aanneming van het voorstel van ge deputeerde staten de provinciale booten minder terrein zouden hebben te bedienen werd er door enkele leden, op gewezen dat nu ook eene verbeterde communicatie tusschen Ter Neuzen en Viissingen, met behoud vau enkele reizen per week op Hoedekenskerke behoorde tot stand te komen. Ter Neuzen meenden zij, moest als uitgangspunt worden aangenomen; evenals elders behoorde van de minder op de meer belangrijke lokaliteit te worden gevaren. Ten slotte werd in overweging gegeven voor het geval de vaart WalzoordenVlake, zooals zij nu is voorgesteld tot stand kwam, gedeputeerde staten te machtigen den eventueelen concessionaris bij opont houd aan de sluis te Hansweert vrijheid te laten slechts tot laatstgemelde plaats te varen en passagiers en goederen van daar naar Vlake per rijtuig te vervoeren, altijd met dien verstande dat het regel zou blijven dat tot Vlake worde doorgevaren en dat het niet aan de willekeur van den concessionaris worde overgela ten of alsdan niet tot Vlake moet worden doorgevaren. De overweging van dit verslag heeft gedeputeerde er toe geleid hun voorstel te handhaven, onder toe-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1879 | | pagina 8