vraag hangt nauw zamen met de dienstregeling die na
die beperking zal moeten worden ingevoerd.
Het natuurlijk gevolg toch van de beperking van den
dienst tot VlissingenBreskens en Ter Neuzen en
dit mag bij de behandeling van deze zaak niet uit
'toog verloren worden zal wezen dat uitbreiding
moet worden gegeven aan het aantal reizen tusschen
Ter Neuzen eb Vlissingen.
Werd vroeger deze eisch steeds afgewezen met een
beroep op de onmogelijkheid om zonder vermeerdering
van materieel en personeel hierin te voorzien,
uitbreiding van het aantal reizen zal niet kunnen
uitblijven zoodra die mogelijk wordt door inkrimping
van het te bevaren gebied.
Een groot gedeelte van 'tgeen bespaard kan worden
door inkrimping aan de eene zijde, zal alzoo moeten
worden uitgegeven wegens uitbreiding aan de andere
zijde.
Slechts een zeer gering bedrag zou derhalve be
schikbaar blijven voor het te verleenen subsidie, zoo
men vasthield aan het beginsel dat niet meer subsidie
zal verleend worden dan de som bedraagt die vrij
vallen zal door de opheffing van den dienst op de boven
schelde.
Deze overwegingen schijnen niet te pleiten ten
voordeele van het voorstel, zoo als dit is gedaan.
Maar tegelijkertijd geven zij ons aanleiding tot een
ander voorstel van wijder strekking.
Ondanks de aanzienlijke offers die door de provincie
worden gebracht voor den tegenwoordigen dienst op de
Wester-Sehelde, worden jaar in jaar uit ernstige grie
ven over de gebrekkige communicatie geopperd, grieven
wier juistheid wij moeten erkennen, doch die wij
de tot dusver genomen proefnemingen bewijzen dit
zonder uitbreiding van materieel en personeel niet
kunnen wegnemen.
Verkieslijk boven het voortgaan op den tegenwoor
digen voet zon het ons daarom voorkomen den dienst
van het eene deel van het 5de district op te heffen,
en dien voor het andere deel afdoende te verbeteren.
Doch beter nog schijnt het ons te trachten beide
deelen van dat district een betere verbinding te geven
met Walcheren en Zuid Beveland.
Daarom meenen wij dat nu een meer afdoende
proeve tot verbetering mogelijk wordt het gedeelte
van onze provincie, dat niet dan over vreemd grond
gebied of langs een grooten omweg met het overige
vaderland in verbinding te brengen is, aanspraak heelt
dat althans een op betere grondslagen steunende poging
wordt in 't werk gesteld om verbetering aan te brengen.
Die proef dure niet te lang ter wille van de provin
ciale fondsen, maar ook niet te kort opdat de ervaring
kunne doen oordeelen of bestendiging gerechtvaardigd
en mogelijk is.
Is het wenschelijk dat de betrekkingen tusschen de
eilanden en het 5de district zoo nauw mogelijk worden,
dat handel en verkeer uit dit district niet meer en
meer in zuidelijke richting zich bewegen, noodig
is boven twijfel goede reisgelegenheid naar Middelburg,
den zetel der rechtbank, en naar Goes, tot een reis
naar welke plaatsen zoo menig belang noopt.
En is die communicatie als een provinciaal belang
erkend; is bet uitgemaakt dat de thans daaraan be
stede uitgaven niet aan het doel beantwoorden dan
meenen wij dat een verhooging dier uitgaven niet mag
weerhouden van het invoeren eener verbetering, die
4e gelijker tijd aan het oostelijk en aan het westelijk
deel van het 5de district ten goede kan komen.
Om deze redenen doen gedeputeerde staten het
volgende voorstel:
lo. Ten behoeve van den stoombootdienst tusschen
Walzoorden eu Vlake gedurende vier jaren te ver
leenen een subsidie van hoogstens elf duizend gulden
's jaars
2o. Gedeputeerde staten te machtigen om op de meest
aannemelijke voorwaarden eene overeenkomst te dier
zake aan te gaan.
De heer Walter brengt het algemeen verslag der
afdeelingen uit.
Aan het onderzoek in de afdeelingen hebben deel
genomen 37 leden, waaronder vijf leden van gedepu
teerde staten.
Vereenigden zich bijna alle leden der verschillende
afdeelingen met bet voorstel, werd bet door velen
toegejuicht, altijd wanneer de subsidie voor hoogstens
vier jaren werd toegestaan en de nu in te richten
dienst als een proef werd beschouwd, in ieder der af
deelingen was éen lid dat meende dat 'eene uitgave
eener zoo groote som als is voorgesteld, niet is te
rechtvaardigen.
Wanneer toch gelet wordt op het gering aantal rei
zigers in den laatsten tijd tusschen Walzoorden en
Hansweert vervoerd, dan vonden die drie leden geen
vrijheid om hun stem voor het voorstel uit te brengen.
Tegen dat oordeel door de minderheid uitgesproken
werd in twee afdeelingen erop gewezen dar de door
de oppositie aangevoerde cijfers waaruit van het
beperkt verkeer tusschen Walzoorden en Hansweert
moest blijken, in casu niets bewijzen.
Er werd toch in den laatsten tijd door de provinciale
booten van Walzoorden op Hansweert slechts tweemaal
in de week gevarenbovendien was er bij den zeer
beperkten dienst dik wij Is verandering en stagnatie op
te merken, hetgeen het publiek moest terughouden om
van den dienst gebruik te maken.
Daarentegen werd, ten blijke dat het verkeer tusschen
Walzoorden en Zuid-Beveland niet zoo onbeduidend
was als de minderheid meende, erop gewezen dat
Walzoorden was gebleken een der beste stations te
zijn voor de stoomboot de Telegraafvarende van
Antwerpen op Rotterdam.
De verdedigers van het voorstel van gedeputeerde
staten deden uitkomen dat het oostelijk deel van het
vijfde district dringend eene betere communicatie met
Zuid-Beveland behoeft. Werd toch dat gedeelte zonder
middel van communicatie met Zuid-Beveland gelaten,
dan kon het niet anders of de handel in dat district
zou zich geheel op België richten en de bewoners
zouden zeer tegen hun zin bijna alle betrekking met
het overige gedeelte der provincie zich ontnomen zien.
Nu echter bij aanneming van het voorstel van ge
deputeerde staten de provinciale booten minder terrein
zouden hebben te bedienen werd er door enkele leden,
op gewezen dat nu ook eene verbeterde communicatie
tusschen Ter Neuzen en Viissingen, met behoud vau
enkele reizen per week op Hoedekenskerke behoorde
tot stand te komen.
Ter Neuzen meenden zij, moest als uitgangspunt
worden aangenomen; evenals elders behoorde van de
minder op de meer belangrijke lokaliteit te worden
gevaren.
Ten slotte werd in overweging gegeven voor het
geval de vaart WalzoordenVlake, zooals zij nu is
voorgesteld tot stand kwam, gedeputeerde staten te
machtigen den eventueelen concessionaris bij opont
houd aan de sluis te Hansweert vrijheid te laten slechts
tot laatstgemelde plaats te varen en passagiers en
goederen van daar naar Vlake per rijtuig te vervoeren,
altijd met dien verstande dat het regel zou blijven
dat tot Vlake worde doorgevaren en dat het niet aan
de willekeur van den concessionaris worde overgela
ten of alsdan niet tot Vlake moet worden doorgevaren.
De overweging van dit verslag heeft gedeputeerde
er toe geleid hun voorstel te handhaven, onder toe-