1878; Vrijdag 15 November. j tfflï Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke noromers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Hoofdagenten voor liftt Buitenland: de Compagnie générale de publicité étrangère G, L. Daube en Cie. te Parijs en Frankfort, directeuren Elsbach en Jones. Advertentien: 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz,van 1—7 regels 1,50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte» Bij deze courant behooren twee Bijvoegsels. Middelburg, 14 November,' HH. MM. de koning en de koningin zullen, bij hun intrede in de hoofdstad, vergezeld worden door prins en prinses Hendrik,die alsdan ook, voor het eerst na hun huwelijk, Amsterdam zul len bezoeken, prins Frederik der Nederlanden, prins en prinses von Wied, en waarschijnlijk ook door den groothertog en de groothertogin van Saksen-Weimar. De vertrekken voor deze hooge gasten worden reeds in het paleis in orde gebracht. Opnieuw is aan de Noordsche fabelleer hij onze marine hulde gebracht. Een nieuwe stoomkanon- n eerboot, groot model, met een Krupp-kanon van 28 centimeter en stoomwerktuigen van 100 paarde- kracht, is te Delftshaven te water gelaten, ant woordende op den liefelijken en zeer verstaanbaren naam van Reimdall. Een kloek en wakker man, een nog veel belo vend strijder voor de goede zaak van de ontwik keling en den vooruitgang', Aart Admiraal, is niet meer. Van zwakke gezondheid, doch niet temin al den vrijen tijd, dien zijne betrekking van directeur van het telegraafkantoor te Schoonhoven hem liet, met ijver aan letterkundige werkzaam heid wijdend, is hij gisteren plotseling overleden. Hij was den 13eB October 1833 te Goedereede geboren werd aanvankelijk onderwijzer, doch in 1860 bij de telegraphie geplaatst. Reeds zijn eerste groote werk, dat hij na een aantal kleinere opstellen in 1863 in 't licht gaf, de roman Iloe hij koning werd deed zien dat men hier met een schrijver van niet alledaagsch talent te doen had en maakte zijn aangenomen naam, Bato van de Maas, tot een die een goeden klank gaf in onze letterkunde. Sinds dien tijd vond men het pseudoniem en later ook zijn eigen naam aanhoudend in ver schillende onzer tijdschriften en dagbladen, onder opstellen en geschriften, zeer dikwijls van wezen lijke waardealtijd van denzelfden eerlijken, mannelijken, menschlievende geest getuigende. Aan een dier1 geschriften, dat over Zondagsviering, n° 4 der Stemmen over staatkundige en maat schappelijke vraagstukken) lieten wij in ons nommer van 15 Mei 1877 naar onze krachten recht wedervaren. Een herdruk van eenige zijner verspreide opstellen, Oudheden getiteld, ligt op 't oogenblik van zijn overlijden ter perse. „Wien de goden liefhebben, laten zij jong ster ven", ^vas de uitspraak der oudheid. Van een a nder, vroeg gestorven strijder, van de Génestet gaf een onzer keurigste stylisten, Cd. Busken Huet, deze weemoedige, maar troostvolle schil dering „Benijdenswaardig is het lot van den jongen krijgsman, die in volle wapenrusting, ter- w ijl de zon nog hoog aan den hemel staat, eene wijl, ter zij van den weg, in een lommerrijk bjj- pad de moede leden uitstrekt en inslaapt, om niet meer te ontwaken". Beklagen doen wij daarom Aart Admiraal niet. Hem missen, zullen wij zeker. Aan hem denkende, zullen vaak de versregels, die Heinrick Heine van zickzelven dichtte, ons in 't geheugen komen Ein Posten ist vakant.' Die Wunden klaffeD, Der Eine fallt, die Andern rücken nach Doch fall' ich unbesiegt, tind nxeiae Wafien Sind nicht gebrochen, nur mèin Herze hrach. Op de eerste winterhijeenkomst der Ylissingsche en Middelburgsche departementen der maatschappij Tot nut van 't algemeen, op gisteren en eergisteren avond, droeg de heer mr. L. G. Greeve, kanton rechter te 's Gravenhage, een dier schetsen uit het volksleven voor, door welke hij zich als Nuts-lezer een goeden en verdienden naam heeft verworven. Eene „schets van deze schets" te geven achten wij minder wenachelijk, omdat juist in de bijzonderheden, welke wij genoodzaakt zouden zijn weg te laten, en in de wijze van voordracht, die wij niet zouden kunnen wederge ven, een aanmerkelijk deel der verdienste van deze stukjes gelegen is. Wij bepalen ons daarom tot de mededeeling dat het niet over-talrijk publiek, dat de beide voordrachten bijwoonde, ook nu weder den heer Greeve heeft leeren waa'rdeeren als een fijn en nauwkeurig waarnemer van ons volksleven in zijne verschillende uitingen, die met éen pennetrek het beeld van een politie-agent, van een „knap burgerwijf", van een eerzamen schoenlap per, van een klein ambtenaar, van een onderwij zer, ons voor den geest weet te roepen, met eene juistheid en eene seherpte van omtrekken, welke aan photographie, niet minder dan aan de licht en schaduw-werkingen onzer oude Hollandsche schilders doen denken. Dat de heer Greeve bo vendien een geoefend „lezer" is, bewees niet slechts zijne voordracht, maar ook de handigheid, waar. mede hij een ongelukje wist te herstellen, toen hem, aan het laatste gedeelte zijner bijdrage ge komen, bleek dat hij het „staartje" daarvan in zijn koffertje had laten liggen. Wij willen niet beweren dat het slot der schets gewonnen heeft door de improvisatie, tot welke de spreker hierdoor genoodzaakt was. Maar, nog eens, als een bewijs van handigheid, was het aardig dat het slot althans niet achterwege bleef. Zierikzee 13 Nov. Gisteren werd, reeds medegedeeld dat alhier eene bijeenkomst plaats heeft gehad van de burgemeesters der gemeenten in de eilanden Schouwen, Duiveland en Tholen en van eenige gemeenten in Noord-Brabant, teneinde te beraadslagen over den aanleg van een tramweg met stoomvermogen van Brouwershaven over Zierikzee en het Zijpe naar Steenbergen en Zeven bergen. In deze vergadering is eene permanente com missie benoemd, bestaande uit de heeren mr. Jf Mauritz Ganderheyden, burgemeester van Zierik zee, J. M. Locker de Bruijne, burgemeester van Brouwershaven, en m'. J. P. N. Ermerius, secreta ris van' Zierikzee, aan wie is opgedragen nadere inlichtingen in te winnen en te trachten eene globale begrooting der kosten van zulk een werk te erlangen- Voorts werd besproken op hoedanige wijze de middelen daartoe zouden kunnen worden verkregen. Nog is besloten tot eene nadere bijeenkomst van de burgemeesters der verschillende gemeenten, zoo dra de permanente commissie in staat is de ge vraagde inlichtingen te geven. Maandag aanstaande zal de installatie plaats hebben van twee officieren der dienstdoende schutterij alhier, nl. de le luitenant D. N. Appel en de 2e luitenant A. A. Welters. Voorts zal het eereteeken tot belooning van eervollen langdurigen werkelijken dienst bij de schutterijen aan den le luitenant J. M. Boone, de sergeant-majoors J. H. van de Putte en F. J. Poulain en aan de muzikanten G. van Karssen, H. W. W. de Swart en J. Wierges worden uitgereikt. De schutterij zal te 1 uur op de beurs aantre den en zich van daar naar de markt begeven. Zierikzee, 13 November. In de heden avond gehouden vergadering van de Liberale kiesvereeni- ging werd tot candidaat voor de opene plaats in den gemeenteraad gesteld de heer A. Giljam, particulier alhier, met 24 van de 47 uitgebrachte stemmen. Vooraf was door de bestuursleden,zooals de voorzitter meedeelde onderling bepaald, dat de heeren J. H. C. Heijse, voorzitter, m1.0. J. Fokker, vice-president en J. Franse, secretaris zullen zijn. Veere, 14 November. De jongste zitting van -den gemeenteraad heeft zich gekenmerkt door een verblijdend streven naar bezuiniging. De openbare verkooping van hakhout namelijk zal niet meer door een notaris uit Middelburg' gehouden worden, ♦maar door het college van burgemeester en wethouders. Gaat de gemeenteraad op dien voet voort, dan zien wij voorzeker ook binnen kort eene belangrijke bezuiniging in de trakte menten van de wethouders en de presentiegelden voor de leden van den gemeenteraad. Het advies van eenige ingezetenen tot het ver krijgen van een rijkssubsidie voor teekenonderwijs is door den raad aangehouden tot na de aanne ming der staatsbegrooting voor 1879, met andere woorden; verschoven ad Calendas Graêcas. Met algemeene stemmen is de heer J. Vrafer tot hulponderwijzer benoemd. Men zal zich wel verzekerd kunnen houden dat de akte van den benoemde niet voorzien is van eene aanteekening voor de Fransche taal. Maas-lens, 13 November. De proeven met den rookverbrander-Thierry, die de vorige week in de werkplaatsen der Holl. spoorwegmaatschappij alhier onder zeer ongunstige voorwaarden plaats hadden, zijn zeer goed geslaagd. Thans zal een tweede vaste machine van zulk een toestel worden voorzien. De proefnemingen bij de locomotieven gaan steeds voort. De resultaten zijn uitmun tend. Zierikzee, 13 November. Bij de verkiezing van twee leden voor de kamer van koophandel te Zierikzee, wegens de periodieke aftreding, heb ben van de 168 kiezers 24 hun stembriefje inge leverd en is bij de opening gebleken dat de beide aftredende leden, de heeren H. G. Mulock Houwel en J. A. van der Halen, met algemeene stemmen zijn herkozen. Tramwegen zijn, in den laatsten tijd, aan de orde van den dag. Ieder spreekt er over en be oordeelt ze en dit beeft misschien eene goede, maar ook eene kwade zijde, 't Is goed dat ze besproken worden 't is goed dat men de voor deden en nadeelen aantoont, 'tis goed dat men den aanleg en de exploitatie bespreekt, maar dit dient te geschieden door mannen die bevoegd zijn een oordeel te vellen, die de zaak bestudeerd, doordacht hebben. Zulks kan niet anders dan medewerken tot de algemeene ontwikkeling van dit nuttige middel van vervoer, dat voor orize hedendaagsche maatschappij onmisbaar is gewor den. 'tls kwaad, zelfs zeer kwaad, dat er zoovelen een oordeel over de tramwegen uitspreken, zonder daartoe de noodige kennis te bezitten, ja wat erger is, dat door zulke mannen concessie wordt aangevraagd om die wegen aan te leggen en te exploiteeren. De regeering is op den goeden weg; zij wil het aanleggen van tramwegen zooveel mogelijk be vorderen. De besturen van de provinciën en gemeenten werken in denzelfden geest. Overal sympathie, overal ondersteuning. Vreemd mag het daarom niet schijnen, dat het tegenwoordig van aanvragen om concessie wemelt, waaronder er naar onze meening vele voorkomen, welke niet, het minste spoor dragen dat zij met ernst bestudeerd, grondig doordacht zijn, en dit heeft eene zeer kwade zijde. Immers, ieder weet niet of de concessie voor eene reeds aangevraagde lijn ernstig gemeend is of niet, en dit doet dikwijls een reeds grondig bestudeerd plan opgeven, omdat men weet dat IJ of K reeds voor die lijn concessie heeft aan gevraagd. Maar dit is niet alles; eene lijn die, onder beheer van deskundigenden aandeelhouders een behoorlijk dividend van hunne kapitalen zou kunnen bezorgen en tot genoegen van het publiek geëx ploiteerd worden, wordt in handen van niet- deskundigen eene slechte onderneming, en het zou te betreuren zijn indien de eerste lijnen in ons land échec leden, omdat zulks zeker nadéelig zou werken op de algemeene ontwikkeling van dit middel van vervoer, dat bijna overal waar het aangewend en met oordeel geëxploiteerd zal wor den, gunstige financieele resultaten opleveren en het publiek vele en goede diensten bewijzen zal. De heer G. A. A. Middelberg, een onzer be kwame ingenieursheeft in Eigen Eaard n° 22 van dit jaar een overzicht gegeven van den spoorweg van Heneff naar Waldbroel, waaruit ten duidelijkste blijkt met welke geringe middelen de exploitatie en de aanleg van zulke wegen uit te voeren zijn. Bij dat voorbeeld willen wij er nog een voegen om aan te toonen, dat zelfs in weinig bezochte en in streken zonder nijverheid, zulke wegen kunnen bestaan, opdat ook in Zeeland hoe langer hoe meer het denkbeeld veld winne, dat ook hier deze wegen levensvatbaarheid zouden kunnen bezitten. De spoorweg, dien wij bedoelen, is de kleine weg welke Ocbolt en Westersede in Oldenburg verbindt en uitsluitend voor den landbouw dient tot afvoer der producten en tot aanvoer van mest. De gansche lengte bedraagt nog geen zeven kilo meters. Iets langer dus, dan de lijn Middelburg Vlissingen, die 6.193 kilometer lang is, maar even lang als de lijn KruiningenKrabbendijke. De streek, die de lijn doorloopt, heeft geene industrie en is zeer zwak bevolkt; men telt nog niet ten volle 11 inwoners per vierk. mijl. Het dorp Westersede, dat de voornaamste gemeente is, heeft slechts 1700 inwoners, en het eenige tusschenstatjon is een wachthuis in een bosch, dat de lijn doorloopt. De "lijn loopt nu eens dwars door bet veld, dan weer over den gewonen weg. Daar het land vlak is, heeft men bij den aanleg bijna gegn grond werken gehad. Hellingen treft men dan ook niet aan. De bochten hebben een straal van 60 tot 125 meters. Men heeft gebruik gemaakt van de Vignola-rail, wegende 13 kilogr.; hij rust op leggers van 1 M. 30 x 0 M. 20 X 0 M. 10, die op een afstand van 0 M. 61 van elkander verwijderd zijn. De puntstukken zijn van staal. De gebonwen zijn zeer eenvoudig ingericht. Te Westersede eindigt de lijn voor een herberg, waarvan de eigenaar een wachtzaal voor de reizigers heeft laten bouwen. Te Ocholt maakt men gebruik van de inrichtingen van den gewonen spoorweg. Het materieel bestaat uit: 2 machines met vier wielen, met een radstand van 1 M. 52, wegende beladen 7J ton. De twee rijtuigen, lang bijna 9 meter, wegende 5 ton, zijn ingericht voor 28 reizigers, 6 reizigers T kl. en 22 van de 2a kl. Zij hebben den vorm van een omnibus, met een afdeeling voor de bagage. Ieder rijtuig heeft aan de eene zijde een stootbufïer, aan de andere zijde een trekketting. Zij worden zoodanig in den trein gesteld, dat zij niet behoeven gedraaid te worden. Draaischrijven heeft men niet. lederen dag loopen er 4 treinen in beide richtingen. De snelheid bedraagt 21 ki lometer per uur. Het aanlegkapitaal bedraagt 280,090 francs of 40,000 frs per kilometer. Daar het treinpersoneel slechts bestaat uit een machinist en een conducteur, zijn de uitgaven zeer gering. Deze weg bracht de laatste jaren gemiddeld 8°/0 rente op. In het jaarverslag van den consul-generaal te New-York wordt, als van een verblijdend ver schijnsel, melding gemaakt van de toeneming, welke de scheepvaart tusschen de Amerikaansclie en Nederlaudsche havens, ondanks den algemee- nen ongunstigen toestand, ondervonden heeft. Voorts wordt het volgende medegedeeld om trent de landverhuizing „Terwijl in vroegere jaren een aanzienlijk aan tal Nederlanders herwaarts kwam, om indeVer- eenigde Staten en hoofdzakelijk in de westelijke staten, eene nieuwe woonplaats en middel van bestaan te zoeken, was gedurende het vorig jaar het getal immigranten sterk afnemende en dat der emigranten toenemende. Ijverige en be kwame landbouwers, die het benoodigd kapitaal bezitten, zullen vooral in het Westen hunne po gingen tot vooruitgang met een goeden uitslag bekroond kunnen zien. Doch personen, die, zooals veelal bet geval is, in Nederland door achteruitgang hunner zaken in bekrompen finan cieele omstandigheden geraakt zijn en naar Amerika als „het land van belofte" oversteken, vinden zich meestal deerlijk teleurgesteld. Er is hier voort durend, ook door kwijning in alle mogelijke be drijven, een ongelooflijk groote overvloed van ledigloopende, alhier reeds sedert lang verblijf- houdende handwerkslieden en personen van allerlei aard en leeftijd, die, als met de gewoonten en wijze van werken dezer streken bekend, altijd meer kans van slagen hebben dan personen, die eerst pas alhier aankomen. „Daarbij komt dan nog, dat van die herwaarts overkomende immigranten vele met de Engelsche taal zeer weinig of in het geheel niet bekend zijn en ten eenenmale ongeschikt voor die werk zaamheden, welke hiel' aan de orde van den dag zijn. Het is niet voldoende om te zeggeD„ik wil alles doen en ben genegen bij de hand te nemen wat maar te verkrijgen is, al was het ook eene betrekking van huisbediende." Een Ameri kaan toch, die een huisknecht zoekt, zal bij voor keur nooit iemand daartoe nemen, die in Neder land is gewoon geweest zelf bediend te worden. Een bekwaam eu ijverig handwerksman, die zijn am-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1878 | | pagina 1