N°. 266. 12ie Jaargang. 1878. Maandag 11 November. Wnn fi Dit blad verschijnt dagelijks, niet uitzondering van Zon-en Feestdagen. Prijs per 3/m, franco 3j50, Afzonderlijke nonuners zijn verkrijgbaar a 5 Gent. Advertentien: 20 Cent per regel. Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz,: van 1 7 regels 1,50 iedere regel meer 0)20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagenten voor hét Buitenland: de Compagnie générale de publicité étrangère G L. Daube en Cie. te Parijs en Frankfort, directeuren Elsëach en Jones. Middelburg, 9 November. Tweeërlei wereldbeschouwing. FETJXX-.ILEl'rOISl". de Schrijfster van „Jennie" enz. A «1 i.jftAA: In een, van haar standpunt, met veel talent geschreven artikel stelt de ons onbekende redactie van Zelandia, in het eerste nommer van haar bladde ultramontaansche levens - en wereldbeschouwing tegenover die van den liberaal. Voor zoover die uiteenzetting behoort tot het gebied van bet geloofvalt zij buiten bet terrein onzer beschouwing. Zij moet echter, om bet verbanddat er tusscben haar en de later volgende toepassing op het staatsburger lijk leven bestaatbiereenigszins verkort, eene plaats vinden. «Voor den katholiek, lezen wij, is de waarheid niet meer de steen der wijzen, niet meer de parel die nog gevonden moet worden. Hij staat op den bodem der kerk, waar niet denken alleen, maar denken en gelooven de weg is tot het verkrijgen van de waarheidDe goddelijke Stichter des Chris tendoms heeft deze kerk den schat der bovennatuur lijke waarheden ter verbreiding toevertrouwd. De. kennis daarvan is ons, voor onze hemelsche bestem ming noodzakelijk. Zijn wij staatsburgers, niet minder zijn wij hemelburgers. Tot dat hemelburger schap voedt de kerk ons opZelve onwan kelbaar, te midden van eene wereld waarin alles wankelt en te gronde gaatbakent zij met vaste band den weg af, waar langs de individuen tot hun bestemming moeten komen »De verzorging zelfs van de burgerlijke maatschappij, boewei niet onmiddellijk doel der kerk, ligt op baren weg. Zijn wij hemelburgers, wij zijn ook staatsbur gers. Het laatste om het eerste, want wij leven niet voor een leven alleen. Dat derhalve de invloed der kerk ook doordringt tot de burgerlijke maat schappij, is niet meer dan natuurlijk. Hare waar heden en wetten zijn het richtsnoer voor de begin selen, die bij de inrichting en het bestuur van de burgerlijke maatschappij in toepassing komen. Het geheim, voor de wereld blijkbaar verborgen, om den volke de Voortreffelijkste zedelijke schatten, recht vaardigheid, orde, welvaart te verzekeren, de kerk kent dat geheim. Maar die schatten gaan ver loren, zoodra de maatschappij haar den rug toekeert. In de geschiedenis van onze eeuw liggen de bewij zen voor het grijpen." Zelden is de eiscb van Rome om onbeperkt heerschappij te voeren, niet slechts over de gewetens der geloovigen, maar over den staat 90 DOOR HOOFDSTUK XXXI. BE SI UIT. Van nature bijgeloovig en opgewonden, ver klaarde Delroy dat hij op dien gedenkwaardigen Zondag avond te Hastings niet uit vrije beweging gehandeld had, maar dat een geheime drijfveer zijne daden bestuurd had. Inderdaad schreef hij zijn besluit om te gaan varen toe aan een recht- streekscbe ingeving van de H. Maagd, tot wie hij dien morgen nog gebeden had voor de ziel van zijn doodgewaand kind. De geheimzinnige stem volgende die hem gebood te gaan, bad hij een bootje gehuurd, was alleen gaan roeien en onder langs de overhangende klip blijven dobbe ren Op eens was zijne aandacht geboeid door een woesten kreet; en opkijkende had hij bet kind zien vallen en blijven hangen aan eenige struiken, die aan de vooruitspringende rots groeiden. Hij was uit zijn bootje gesprongen, met ongeloofelijke moeite naar boven geklommen de afstand was niet groot en daarna met toenemend gevaar weer neergedaald, met het kind in zijn armen. en de burgerlijke maatschappij, zoo onbewim peld verkondigd. Voor die ruiterlijke verkla ring zijn wij onzen tegenstanders dank ver schuldigd. Wij weten nu waar wij ons aan te houden hebben en behoeven ons, vertrouwen wij,niet verder te rechtvaardigen tegenover hen, die, van „twistgeschrijf' afkeerig, moch ten vragen of het noodig was, onze eigen levens- en wereldbeschouwing tegen dézen in onze onmiddellijke omgeving op baar gedanen aanval te verdedigen. Het onderwerp eischt echter beperking, wil het de grens eener dagbladpolemiek niet ten eenemaal overschrijden. Daarom maken wij bij het gedeelte, dat op bet „hemelburgerschap" betrekking heeft, sléchts éene opmerking, die tot hetgeen later volgt in nauw verband staat. Het is deze, dat de „onwankelbaarheid" dei- kerk, de „steen der wijzen" en de „parel", in welker bezit zij zich verheugt, voor ons, die de vrijheid bezeten en gebruikt 'hebben om de geschiedenis van onzen en Van vroeger tijd met eigen oogen te onderzoeken, niet zoo boven allen twijfel verheven is als voor den ultramontaanschen staats- en hemelburger. Ons is bekend van tallooze scheuringen, door- welke de kerk in alle eeuwen geteisterd is. Van uitspraken, door verschillende, elkandei- opgevolgd hebbende hoofden der kerk gedaan, welke in lijnrechte tegenspraak met elkan dei- zijn. Van de Jezuïeten orde, welke bij debnl JDominus ac Redemptur dooi' den paus van 1773 opgeheven werd, omdat „haar. bèstaan den waren cp. duurzamen, vrede in de kerk onmogelijk maakte", en welke bij de bul Sollicitudo omnium Ecclesiarum door den paus van 1814 weder hersteld werd, omdat „de eenstemmige wenschen van bijna de geheele Christenheid hem daartoe bewogen." Van het onfeilbaarheids-leerstuk, tégen welks afkondi ging de geleerdste en meest getrouwe dienaren der kerk zich kantten, totdat hun stem door geweld en schrik-aanjaging op het jongste Oecumenisch Concilie gesmoord of in de min derheid gebracht was. Dat alles doet ons voor de vurigste betuigingen omtrent de - onwan kelbaarheid der kerk koel blijven en maakt ons ten opzichte van den weg, dien zij voor hare volgers afbakent, ondanks de plechtigste verzekeringen omtrent zijne veiligheid, wan trouwend. De verklaring dat de kerk het geheim bezit Had Sibylle het gewaagd naar beneden te zien om de gevolgen barer moordzuchtige daad te zien, dan zou zij den redder van haar kind heb ben moeten zien, maar radeloos van angst en vrees voor ontdekking was zij de plaats ontvlucht waar zij de schanddaad verricht had en had zich verborgen in de schaduw der naburige boschjes. Daar was zij neergedoken blij ren zitten tot dat de duisternis inviel en was toen huiswaarts geslopen om te hooren welk kwaad Delroy haar berokkend had; want Sibylle had er geen oogenblik aan getwijfeld of hij was haar, door Claud geleid, komen opzoeken om haar huwelijk te verhinderen. Haar grootste angst was echter dat Delroy zijn kind en het haren zou ontdekken en haar aan AIckenzie bekend maken als de moeder. Wij hebben gezien hoe natuurlijk, maar hoe ongegrond tevens de vermoedens waren, haar door haar kwaad geweten ingegeven. Toen de arme kleine Dora buiten onmiddellijk gevaar en de doodsangst dien zij uitgestaan had voorbij was, kwam er een reactie en lag zij be wusteloos, als dood in Delroy's armen. Hij Ver telde aan mevrouw Carlton (even hard bevende als zij) hoe hij op een rand van de klip, die niet door den vloed bereikt werd, was. gaan zitten om de handjes te wrijven van dat blanke kleine meisje, waar hij terstond groote teederheid voor gevoelde. En hoe hij, toen hij haar zwaar goud blond haar uit hare oogjes streek, het vergeet- mij-nietje van turkoois ontdekt had. „Ik vergat haar bewnsteloozen toestand en om aan de volken „rechtvaardigheid, orde en welvaart" te verschaffen, moet vreemd in de ooren klinken van ieder, die eenigszins in de wereldgeschiedenis thuis is. De spreekwoor delijke verwarring en regeeringloosheid, welke in het ongelukkige Polen heerschten en dat land in het laatst der 'vorige eeuw tot zijn ondergang voerden, waren het gevolg van de onbeperkte heerschappij der Jezuïeten, die trouwste zonen der kerk, en van de regeering van Jan II Casimir, die, zelf volgeling van Loyola, den kardinaalshoed aflegde, teneinde den koningstroon te kunnen beklimmen en zijn land onder „débescherming der Heilige Maagd" te kunnen stellen. In Spanje, waar de kerk sedert eeuwen den sehepter zwaaide, vindt men, nog op ditoogenblik, heel iets anders dan orde en welvaart. In de verschillende deelen van Italië waren, tot voor weinige jaren, de onkunde en ellende grooter, naarmate de regeeringen zich trouwer volgsters der kerk toonden. In Rome zelf, waar het wereldlijk gezag der pausen zich steeds tegen de drin gendste raadgevingen hunner oprechtste vrien den verzette, was het nog in de laatste jaren der regeering van Pius IX zoo met dé orde gesteld, dat men zich niet zonder gevaar des nachts- onverzeld op de straat kon begeven. En wanneer men, ten opzichte van dit laatste voorbeeld, mocht meenen dat de slechte geest van onze eeuw toen reeds tot de Romeinen doorgedrongen was en er ook hen toe gebracht had om de kerk den rug toe te keeren, dan vindt men toch ook* in vroeger eeuwen te Rome nooit eene sterke overtuiging omtrent de voortreffelijkheid van het pauselijk bestuur. Want reeds in de twaalfde eeuw, deed Johannes van Salisbury, bisschop van Chartres, in een brief aan zijn vriend en landgenoot paus Adriaan IV de vraag„Heilige vader, indien gij heer zijt, waarom gehoorzamen Uwe Romeinen u dan het allerminst Deze brief van den grooten middeleeuwschen geleerde, die een trouw dienaar der kerk was en aan de zijde van den heiligen Thomas Becket om harentwil vervolgd werd, bevat meer leerzame bijzonderheden omtrent de wijze, waarop de „verzorging" der kerk door de pausen, in dit tijdperk hunner grootste macht? door oprechte en eerlijke geloovigen beoordeeld werd, Men vindt hem medegedeeld in het VIIe deel der Wereldgeschiedenis van Schlosser, schroefde het kleinood vol ongeduld los," zei Delroy aan de grootste ontroering ten prooi, bij de herinnering aan dat tooneel, „ik behoefde niet te zoeken naar de letters, in het goud ge graveerd. Ik wist dat ik ze daar zou vinden. Het was al bijna donker maar ik kon toch de fijne halen onderscheiden van de S en de L. Sybille en Louis, die wij, de gelukkige ouders van het kind, hadden laten graVeeren op ons eerste ge schenk aan de kleine, nu bijna zeven jaar geleden. Toen ik nu met zekerheid wist dat ik mijn ver loren schat teruggevonden had, deed ik een gelofte aan de H. Maagd dat ik nooit meer van haar zon scheiden, en ook niet aan haar moeder zou doen weten door welk wonder ik mijn kind teruggekregen had. Ik had toen natuurlijk geen denkbeeld van de afschuwelijke rol, die zij bij dat ongeluk gespeeld had." Mevrouw Carlton had volkomen begrepen hoe noodzakelijk het was hetgeen Delroy haar toe vertrouwde geheim te houden, vooral voor haai man, die toen geheel de slaaf van Sibylle en hare grillen was. Alleen op verzoek van Delroy had zij alle feiten en veronderstellingen medegedeeld aan mijnheer Walton, en hem de geheele zaak in handen gegeven, opdat hij naaf zijn goeddunken zou kunnen handelen. Zij had hem ook verzocht Mac Gregor op te zoeken en geen kosten te spaven om hem naar Engeland over te brengen, als hij dit raadzaam oordeelde. Het trof heel gelukkig dat de Schot reeds te voren bepaald had dat hij naar huis zou gaan om zijn vrouw die er de opmerking bij voegt, „dat geen katholiek geestelijke van onzen tijd het zeker wagen zou om zoo vrijmoedig tegen den paus, oker den paus, te spreken." De paus. had aan Johannes, als vriend, ge vraagd „Wat de wereld van hem en van de Roomsche kerk zeide Hierop antwoordde de bisschop„Omdat gij mij vraagt, wil ik u openhartig zeggen wat ik in vele landen gehoord heb. Men zegt dat de Roomsche kerk zich niet doet kennen als moeder der andere kerken der Roomsche kerken in andere landen namelijkmaar dat zij veeleer hare stiefmoeder gelijkt. Schriftgeleerden en Pha- rizeeërs behooren daar thuisdeze laden zware lasten op de schouders van andere lieden, zonder zelve ook slechts een vinger uit te steken om die op te heffen. Zij regeeren willekeurig over de geestelijkheid, zonder hunne kudde een goed voorbeeld te geven, zij hebben in hunne huizen het kostbaarste huisraad, hunne tafels zijn met gouden en zilveren vaten zwaar belastde gierigheid houdt hunne handen vastgebonden. Zij schen ken niemand iets en de armen mogen hen zelden nabij komen, behalve dan, wanneer hunne ij delheid hun ingeeft, hen te doen op treden. Hun is alles veil en men kan zeggen dat zij doen als de gevallen engelen, die, als zij soms niets kwaads doen, op hunne voor treffelijkheid pralen. Slechts een klein ge deelte treft misschien dit verwijt niet. De paus zelf is voor de Christenheid een bijna ondragelijke last. Men klaagt algemeen dat terwijl de kerken, door de vroomheid onzer voorouders gebouwd, in verval en hare altaren verlaten zijn, de pausen paleizen bouwen en zich niet slechts in purperen gewaden dossen, maar ook geheel en al van goud blinken. Over deze en nog veel andere dingen mort het volk geheel onbewimpeld." Het zijn deze en talrijke andere getuige nissen, waarvan de geloofwaardigheid boven allen twijfel verheven is, welke een deel der Christenheid er in de 16e eeuw toe gebracht hebben het pauselijk gezag van zich te werpen. Het zijn deze lessen, welke aan de belijders der vrijzinnige wereldbeschouwing geleerd heb ben liever op eigen onderzoek en nadenken te bouwen, ondanks al den twijfel en de moei lijkheden, welke daaraan verbonden zijn, dan zich toe te vertrouwen aan de „onveranderlijke en kinderen te halen. Die zaak was dus spoedig in orde. Al de geestkracht van Delroy's karakter con centreerde zich thans in zijn vernieuwde liefde voor zijn verloren gewaand, beweend dochtertje en de zorg voor haar had zijn geheele manier van leven gewijzigd. Het arme kind was vreese- lijk geschokt, nog meer door den angst dien zij uitgestaan had, dan door den val en er Verliepen verscheiden dagen voordat zij iets kon zeggen, en het duurde nog veel langer voordat Delroy iets uit haar onsamenhangende gezegden kon op maken. Maar toen zij zich eindelijk vermande om haar vader iets van haar leven te vertellen begon zij te jammeren over Pearl en hield niet op met smeeken om bij „haar lieveling" gebracht te worden. Zoo gebeurde het dus dat mevrouw Carlton, dit alles vernomen hebbende, zich natuurlijk tot Delroy wendde en hem verzocht haar bij Dora te brengen, toen zij besloot een einde te maken aan den smaad van haar, veronachtzaming in het huis van haar echtgenoot. En toen een paar dagen later die vreeselijke slag van Morel Carlton blind gemaakt had, was zij bij haar verloren schat en begon zijschikkingen te maken om met haar teekentalent haar klein inkomen wat te vermeerderen. Op eens werd zij echter aan dit nieuwe leven onttrokken door een telegram van Delroy, die haar meldde wat er met haar man gebeurd was. Zoo bracht de nachtboot van Boulogne Pearl

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1878 | | pagina 1