BUITENLAND, Het zinken der Princess Alice. ingezonden Stukken. Zeet ij dingen. Handelsberichten. Thermometerstand. Kamer van koophandel en fabrieken te Middelburg. Alg emesn Overzicht. Graanmarkten enz- Prijzen van Effecten. 4 Sept. 's av. 11 u. 62 gr. 5 's morg. 8 u. 64 gr. 's midd. 1 u. 69 gr. 's av. 6 u. 69 gr. Zitting van Woensdag 4 September. Waarnemend voorzitter de heer mr. G. N. de Stoppelaar afwezig de heeren Borsius en B. A. Fokker, beiden met kennisgeving. Nadat door den heer de Stoppelaar de ver gadering is geopend, worden de notulen van het verhandelde in de vorige vergadering gelezen en goedgekeurd De voorzitter deelt mede dat is ingekomen een brief van B. en W. van .Middelburg, houdende bericht dat met 1 Augustus a. zal aangevangen worden met de afbraak van het provoosthnis op den dam en dat, ter vervanging van de localen tot dusver bij de kamer van koophandel en fabrieken in gebruik tot het houden van verga deringen, met dien datum ter beschikking der kamer wordt gesteld een beneden lokaal in het raadhuis. Hierbij deelt de voorzitter mede dat de secretaris zich beijverd heeft het archief over te brengen en stelt voor te bepalen, dat dit lokaal voortaan zal zijn de gewone vergaderzaal der kamer, waar ook de stukken ter visie zullen worde n gelegd. Hier toe wordt besloten. Voorts worden overgelegd: Een brief van den minister van waterstaat, handel en nijverheid, houdende toezending van een afschrift van een schrijven van G. Parry te Manchester, betreffende eene door hem gedane vinding om lossen ballast aan boord van zeeschepen door middel van eene eenvoudige inrichting zoo danig te plaatsen, dat zijne beweging onmogelijk wordt en daardoor het gevaar, aan het gebruik van lossen balla3t verbonden wordt weggenomen Een brief van de fabriekanten van schelpkalk in Nederland, waarbij zij, onder mededeeling van eeD door hen aan den minister van waterstaat, handel en nijverheid gezonden adres, de onder steuning van de-kamer verzoeken om te verkrijgen dat alle landswerken met schelpkalk worden uit gevoerd en het woord steenkalk en al wat daarop betrekking heeft uit het algemeen voorschrift voor de uitvoering van werken onder beheer van het departemént van binnenlandsche zaken gelicht worden. Beide stukken zullen voor de leden, en het eerste bovendien ook voor de hoofden van bier gevestigde reederijen, ter visie worden gelegd. Een brief van den beer W. J. Schuttevaer houdende mededeeling van bet adres door de schippersvereeniging Schuttevaer op 24 Aug. aan prins Hendrik, beschermheer der vereenigïng gericht. De voorzitter deelt hierbij mede dat dit schrij ven hoofdzakelijk ten doel heelt om in herinnering te brengen dat door den heer Schuttevaer nog altijd pogingen worden aangewend om de zoo als bekend is, hier opgeheven afdeeling van de schippersver eeniging Schuttevaer opnieuw te vestigen. Hij brengt in herinnering dat de afdeeling Middelburg eene der oudste dier vereeniging was en beveelt de zaak zeer in de belangstelling der leden aan. Een brief van den commissaris des konings in Zeeland, houdende toezending van bet verslag van den toestand der provincie over L877. Een brief van den minister van marine daarbij toezendende het jaarboekje van de koninklijke Nederlandsche zeemacht 1876—1877. Beide werken worden onder dankbetuiging aan vaard en zullen voor de leden ter visie gelegd worden. Brieven van den minister van waterstaat, han- del en nijverheid, geleidende de berichten wegens den handel en de scheepvaart in het Britsch koninkrijk van Mei, Juni en Juli 1878. Nog zijn ingekomen verschillende gedrukte stukken die evenals de vorigen voor de leden ter visie gelegd worden. Vervolgens wordt door de commissie voor de maand Juli rapport uitgebracht betreffende het aan den minister van waterstaat, handel en nijverheid gericht adres van P. Hazewindus c. s schippers, houdende bezwaren tegen de beperkende bepaling bij art. 2 van het reglement van politie voor het kanaal door Walcheren, voor het vertoef der in- en uitvarende schepen in het kanaal. De commissie heeft na onderzoek redenen ge vonden om als hare overtuiging uit te spreken, dat de bezwaren der adressanten inderdaad ge grond zijn. Zij herinnert dat de oorspronkelijke bepaling van het reglement die van 3, later op 6 uren gebracht is, maar meent dat de ondervinding leert dat ook die tijdruimte voor zeeschepen en in den regel voor binnenschepen, in vele gevallen onvol doende is: bij het binnenkomen, omdat geen geregelde sleep- of trekdienst op het kanaal bestaat, bij het uitvaren omdat verblijf in de buitenhaven niet wordt toegelaten. Maar al werd die sleep- of trekdienst geregeld, dan nog meent de commissie dat bij ongunstig weder, mist of buien de tijdsbepaling drukkend onbillijk zou blijven. De tijdsbepaling doet ook op andere door de commissie aangevoerde gronden dikwerf de toe kenning van de voorrechten van de Middelburg- sche vaart verloren gaan, door onnoodige be moeilijking welke dengene treft en nadeel doet die onwillekeurig de bepaling niet kon nakomen. De commissie adviseert mitsdien, dat de kamer het adres der schippers bij de regeering'onder steunde en te meer opdat ook de groote vaart van den drukkenden last der tijdsbepaling worde ontheven. Na eenige discussie, waarbij door een der leden de wenschelijkheid van algeheelen vrijdom wordt besproken, wordt de conclusie van het rapport der commissie aangenomen. Daarna wordt door de commissie van Augustus rapport uitgebracht over het bij schrijven van den 28 Augustus 11. door gedeputeerde staten aan de kamer gezonden ontwerp algemeen reglement van politie voor de rijkskanalen, welk reglement die commissie tot eenige opmerkingen aanleiding gegeven heeft, die zij voorstelt aan gedeputeerde staten mede te deelen, terwijl zij in overweging geeft dat college te verzoeken de kamer eventueel in kennis te willen stellen met het ontwerp van een bijzonder reglement van politie voor het kanaal door Walcheren. Na eene artikelsgewijze behandeling van dat rapport wordt, nadat in enkele artikelen wijzi gingen zijn voorgesteld en aangenomen, besloten het aan gedeputeerde staten in te zenden. De secretaris deelt mede dat de lijst der leden van de kamer, loopecde van 1720 tot 1807, door hem uit verschillende bronnen tot heden is bijge werkt. De vergadering wordt daarna gesloten. De Fransche bladen bevatten uitvoerige be schrijvingen van de plechtigheid waarmede eergis teren de gedenkdag van Thiers' dood in Parijs door afgevaardigden uit gansch Frankrijk is gevierd. De godsdienstige ceremonie in de kerk werd gevolgd door een optocht naar Père Lachaise, waar Thiers' 'overschot verleden jaar zoo plechtig is ter aarde besteld. Men rekent, dat er 50,000 menschen op de begraafplaats aanwezig warea. De bijzonderheden van den dag sparen wij onzen lezerszij leveren weinig merkwaardigs op. Alleen liep het zeer in bet oog, dat de president der republiek niet aanwezig was, en zich ook niet had laten vertegenwoordigen. Zou Mac Mahon dan werkelijk weder onder den invloed der ultramontaaen komen? Deze zijn verwoed, dat Frankrijk weder op zoo treffende wijze lucht geeft aan zijn vaderlandsch gevoel. Hunne verbittering komt sprekend uit in de Dêfense, het orgaan van mgr. Dupanloup, den hartstoch telijken bisschop van Orleans. Wij nemen de appreciatie van het Thiersfeest, door dit blad aan zijne lezers opgedischt, hier over om weder een van de zoo menigmaal voor de hand liggende bewijzen te geven, dat geen haat meer intensiteit bezit en minder het gehalte der middelen ontziet dan die door kerkelijken hartstocht gevoed wordt. Het blad zegt (wij vertalen letterlijk)„heden is het de begrafenis, de werkelijke begrafenis, waaraan men overigens de beleefdheid heeft het karakter eener apotheose te geven. Heden be graaft men met luister de herinnering, de leerstel lingen en de politieke theorieën van den heer Thiers. Dit is zoo waar, dat men na de ceremonie naar Père Lachaise terugkeert; men wil de be grafenis weer beginnen en ditmaal op afdoende wijze. Men wil bepaald den dood constateeren. Men gaat daar niet bidden op een graf; men gaat een eeuwig vaarwel uitroepen." Dat is gemeene taal de qualificatie moge ruw klinken, doch wij vinden geene, die beter onze gedachte uitdrukt. Het is ook onwaarheid, en dat weet de Défense zelve zeer goed. Frankrijk zal Thiers niet vergeten en het heeft daar vele redenen voor. Als men gewond en hulpbehoevend heeft ter neder gelegen, vergeet men den helper niet, al komt hij uit Samaria. Ook de nriesters en Le vieten kan men moeilijk vergeten, die het hunne taak niet achtten hulp te bieden waar die noodig was. Een correspondent van de Polftische Correspon ded schrijft uit Philippopoli, dat hij op de hoogte is van de instructiën welke uit Petersburg ge zonden zijn betreffende de organisatie van het aanstaande vorstendom Bulgarije. De invoering van eene constitutioneele regeering moet ten strengste worden tegengegaan, als heilloos voor een zoo weinig verlicht volk als de Bulgaren. Echter zou men toch aan eene vergadering van notabelen eene staatsregeling ter aanneming voor leggen, waarin bepaald worden zou, dat Bulgarije zal geregeerd worden door een vorst, die in zijn initiatief noch door eene kamer, noch door een senaat zou belemmerd worden en dns absoluut zou heerscken, en wiens ministers alleen aan hem zouden verantwoordelijk zijn Tout comme c-hez nous, kan een Bus zeggen. Er zal een staats godsdienst zijn, de Grieksche, echter geheel onafhankelijk van den patriarch van Konstanti nopel. Andere godsdiensten zullen echter gelijke rechten hebben. Waartoe dan die staatsgodsdienst Geen adel en geen prerogatieven van eenigen stand, alle Bulgaren gelijk voor de wet, doch het onderwijs in handen van de geestelijkheid. Deze regeeringsbeginselen verloochenen hunnen Bussischen oorsprong niet, en, als het waar is dat Midhat naar Konstantinopel zal terugkeeren en hij eene constitutie volgens zijne beginselen zal kunnen invoeren, is het hoogst waarschijnlijk, dat de Turken meer vrijheid genieten zullen dan de „van hun wanbestuur verloste" Bulgaren. Natuurlijk is niemand beter in staat dezen voorpost van het régime van den knoet te be sturen dan een Bus. Twee oandidaten van die natie worden dan ook genoemd: generaal Igna- tieff, die de minste kansen zou hebben, en prins Battenberg, door de correspondentie, welke wij volgen, een neef oomzegger des keizers van Busland genoemd, doch door den Almanack de Gotha niet onder die doorluchtige familie opge geven. Voor de laatste candidatuur zou de czaar zeer gunstig gestemd zijn. De meer ont wikkelde Bulgaren willen echter van hun land wel wat meer maken dan een vermomd Eussisch wingewest, en een prin3 uit eene Bulgaarsche familie kiezen. Ook daarin echter is veel gevaar, tenzij men een persoon en eene familie vindt, die zoover boren hunne landgenooten uitsteken, dat alle jaloezij voor dat verschil zwijgt. De bezetting van Batoum door de Bussen is begonnen, terwijl de inscheping der troepen uit de buurt van Konstantinopel wordt voortgezet. In verband hiermede wordt bericht, dat admiraal Hornby met het Engelsche eskader naar het eiland Pacba Liman zou stevenen en zich dus ook wat verder van Konstantinopel zou ver wijderen, boewei hij toch in de zee van Marmara blijft. Omtrent het verschrikkelijke ongeluk, eergiste ren avond op de Theems gebeurd, meldt de Pali Mall Gazette het volgende Ongeveer 20 minuten over achten was de wel bekende salonboot Princess Alice op haar terug tocht vanSheerness met tusschen 700 en 800 passagiers aan boord, toen zij juist vóór Trip' cocks Point, eene bocht in de rivier ongeveer eene mijl beneden Woolwich, werd aangevaren door eene ijzeren, voor kolenvervoer bestemde schroefstoomboot, de Bywell C'astlekapitein T. Harrison, in ballast van Millwall Docks naar de Tyne bestemd. Dit schip had als loods aan boord zekeren Christopher Dicks van Stepney. Het groote ijzeren schip schijnt in volle vaart tegen de Princess Alice te zijn geloopen, trof deze aan bakboord ongeveer midscheeps en sneed het schip letterlijk bijna in tweeën, zoodat het in niet veel meer dan vijf minuten in achtien voet water gezonken was. De stoomboot schijnt dadelijk gestopt te hebben en hare reddingsboeien over boord te hebben geworpen, terwijl zij later eenige booten uitzettewaarin sommigen gered werden en een aantal lijken werden opgenomen. Gelukkig waren er eenige booten in de buurt, die zooveel hulp verleenden, als zij konden. Betrekkelijk echter beteekende deze hulp weinig, daar zoovelen van de ongelukkige reizigers gevangen zaten in de kajuiten, evenals de matrozen op de Eurydice. De stoomboot Duke of Teek, evenals de Princess Alice toebehoorende aan de London Steamboat Company, was ongeveer tien mijlen achter haar; doch toen zij op de plaats des ongeluks kwam, was het te laat om hulp te verleenen. Zij nam echter de geredden -en de lijken over, die aan boord van de Bywell Castte waren, en bracht die naar de Arsenal Pier, waar de lijken in de bestuurskamer der Maatschappij werden gelegd en de noodige hulp aan de geredden werd ver leend. Het aantal der verongelukten kan niet nauwkeurig worden opgegeven, doch men schat 'bet op meer dan 700. Uit Woolwich wordt nog bericht, dat de lijken der slachtoffers over eene groote uitgestrektheid verspreid zijn, daar er tijdens het ongeluk eb ging, en dat het moeilijk te begrooten is hoeveel er nog moeten opgevischt worden. De kapitein van de Bywell Castle verklaarde, dat hij dadelijk liet stoppen, toen hij zag, dat eene botsing onvermijdelijk was, en dat hij toen alles in het werk heeft gesteld om te redden. „Zoo spoedig mogelijk, zeide hij, zetten wij de stuurboord-sloep uit en dadelijk daarop de bak boord-sloep. Beiden zonken haast van de massa mensehen, die er in klommen. Samen redden de sloepen van de Bywell 40 menschen. De kapitein beweert verder, dat de aanvaring ongetwijfeld te wijten is aan. de Princess Alice, die haar roer stuurboord hield, terwijl ze bakboord moest hou den. Indien zij dat gedaan- had was er geene aanvaring gebeurd. De Bywell Castte kwam er goed af en is bijna onbeschadigd. De stuurman van de Princess Alice redde zich met zwemmen. Mijnheer de Bedacteur. Wanneer men maar steeds niets anders hoort dan van spoorweg-dieverijen en spoorweg-onge lukken, die zoo gretig door elke courant worden vermeld of overgenomen, dan is het alsof wij in een land wonen, waar bovengemelde gebruiken aan de orde en dagelijksch werk zijn. Hoogst zeldzaam toch, 'wanneer er een bericht tot ons komt ten gunste der beambten of der maat schappijen, en daarom wil ik UEd. een weinig ruimte vragen in uw veel gelezen blad, in hope het door andere bladen overgenomen worde. Mede deelgenoot aan den feest- of pleiziertrein naar Botterdam (waarom niet naar 's Hage?) wensch ik de Maatschappij dank toe te brengen voor het zeer lage tarief en aan de beambten voor deheusche behandeling tot Botterdam. (Een kort oponthoud te Boozendaal getuigt mede van de oplettendheid der beambten, aangezien een der wagons was warm geloopen, waardoor latei- een zeer groot onbeii had kunnen plaats hebben). Van Botterdam naar 's Hage had men wel een paar bedienden meer gewild tot afgifte der kaartjes, zoodat men vrij laat te 's Hage aan kwam, om maar zoo spoedig mogelijk, trots feilen regen en wind, een onderkomen of goede staanplaats te krijgen, daar toch ieder oogenblik de intocht verwacht werd. Voor zoover ik vele nieuwsbladen inzie, be speur ik nergens de minste ongelukken en dat bij een vervoer van zoovele duizenden personen. Ook bij de retour tot Vlissingen heerschte er bij de reizigers en beambten de beste orde en regelmaat. Nog vóór de tijd van aankomst was de trein op elke plaats aanwezig, maar wat er ontbrak en bleef ontbreken? Niet éen onzer dacht er aan om de directie een woord van buide en dank toe te brengen. Het is daarom mijnbeer, dat ik nogmaals UEd. verzoek om dit weinige in uwe courant te plaatsen, als tolk zeker van vele mijner mede feest- en reisgenooten. Middelburg, 4 Sept 78. I. S. D. De Engelsche bark Autocrat, gezagv. Benealli, van Antwerpen naar Yarmouth bestemd, is zwaar lek in bet dok te Vlissingen gekomen om te re- pareeren. Heeft op de rivier aan den grond gezeten. Middelburg, 5 September. Er was heden uit Walcheren weder een ruime aanvoer, bestaande vooral in tarwe, groene erwten en zomergerst, van buiten was bijna niets ter markt. Jarige goede Walchersche tarwe werd alleen voor consumtie flauw prijshoudend gekocht, puike blanke nieuwe Walchersche tarwe werd weder voor zaaiing gezocht en 25 a 35 cent minder afgegeven. Nieuwe blanke zaairogge 25 cent lager. Dito wintergerst en nieuwe Walchersche zomergerst eender geble ven. Walchersche witteboonen prijshoudend met weinig begeerte. Nieuwe Walchersche bruineboo- nen gevraagd doch niet ter markt. Van dito nieuwe paardenboonen was een enkel monster ter veil dat volgens notering is gekocht. Voor nieuwe Walchersche groene kookerwten was veel kooplust vooral in goede soort, die dan ook met graagte 25 cent lager zijn genomen. Nieuw winterkool- zaad 25 cent lager. Jarige Walchersche tarwe ƒ9.75 a f 10 en f 10.25 betaald, mindere soort 8.65 a 9, nieuwe blanke Walchersche zaaitarwe f 10 a 10.25 gekocht; gewone soort f 9.65 a f 9.75; nieuwe zaairogge 7.50dito wintergerst /7a/ 7.25; Walchersche nieuwe zomergerst 6,25; Walchersche witteboonen /12; nieuwe dito paar denboonen 8.25; dito groene kookerwten ƒ9.75 en ƒ10 gekocht; winterkoolzaad f 12.75. Ter veemarkt van heden zijn aangevoerd 5 paarden, 2 vette vaarzen, 7 kalfkoeien, 10 kalfvaarzen, 3 stuks jong vee, 3 stieren, 1 schaap, 80 magere varkens. De gemiddelde prijzen waren: paarden f 65 a f 300vette vaarzen 78 a 80 cent per kilogram; kalfkoeien ƒ200 a f 225; kalf vaarzen f 160 a f 185; jong vee /40 a ƒ120; Stieren 35 a f 70schapen 20 a 30 magere varkens 6 a 20. gemiddelde marktprijzen. Versche boter f 1.12 a 1.20eieren per 100 stuks 3.30. Bergen op Zoom, 5 September. Puike witte tarwe 8.50 a ƒ9.mindere ƒ8.a ƒ8.50; roode 9.10 rogge 7.20 a 7.30 boekweit 5.a 5.60 per 58 kilo nieuwe wintergerst ƒ6.50 a 6.75; zomergerst 6.a 6.10; haver 9.50 a 10.—kookerwten 9.25 a 9.50 paardenboonen ƒ7.a 7.50; kanariezaad 8.50 a 9.bruine boouen f a Suiker onveranderd 25} op 88 graden meiassen niet gevraagd; boter per stuk 1.a ƒ1.25; kilo ƒ0.73; eieren per 26 stuks 1.05. Amsterdam, 4 Sept. 5 Sept. SXAiTSlEEIUfSEH. STeiierï. Cert. N. W. Seh. 2} pet. 63 63 dito dito dito. 3 75} 75} dito dito dito. 4 98} 98} Heïgië. Certificaten. 2j 60 Frankrijk. Origin. Inschr. 3 74} Hongarije. Obl. Goudleen. 5 56 Italië. Cert. Adm. Amsterd. 5 71 Oostenrijk. Obl. Mei-Nov. 5 52f 52fr dito Febr.-Aug. 5 53 52} dito Jan.-Juli. 5 54fr 54fr dito April-Oet.5 53} 53 dito dito Goud 4 62j 62} Folen. Obl. Schatkist 1844. 4 S®ortmg. Obl. Btl. 1853/1869. 3 50 50 dito dito 1876. 6 HnslansS. Obl. Hope C. 1798/1815 5 94} 94} Cert. Inschr. 58 Serie 1854. 5 61-ft 60} dito dito 6" 1855. 5 76} 76} Obligatiën 18625 81} 80} dito 1864 /1000 5 90} dito 1864 1005 86} dito 1877 dito5 84}} 84} dito 1872 gecons. dito. 5 82}f 83 dito 1873 gecons. dito. 5 84 83}} dito 1850 le Leening dito. 4} 83} 83£ dito 1860 2' Leening dito. 4} 81} 81} dito 1875 gecons. dito 4} 75} 75 Cert. Hope C® 1840 4 dito 2', 3" 4» Leen. 1842/44. 4 61} Obligatie-Leening 1867/69. 4 73} 73} dito dito 1859 3 63} Cert. van Bank-Assign. 6 40} 40} Spanje. Obl. Buit. 1867/75. 1 14fr 14} dito dito 1876 2 31} 32 dito Binnenl. Es. 5000-10000 1 12}} 13 dito dito 1876 2 28}} 29 'ÏTarkije. Obl. Alg. Sch. 1865 5 13} 12} dito dito 1869 6 15} 14} Sïïgyple. Obl. Leening 1876 6 54 51} Spoorw. dito 1876 5 73 72} "Vereen. Staten. Obl. 1876 4} 102} 102} dito dito 1871 5 dito dito 1861 6 105.fr 105fr Brazilië. Obl. Londen 1865 5 93| dito Leening 1875 5

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1878 | | pagina 3